نیروهای حشدالشعبی در حوزه طراحی و ساخت سلاح کارنامه موفقی دارند و تاکنون نمونه های مختلفی از تجهیزات ابتکاری مورد نیاز را روانه جبهه های نبرد کرده اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، با اوج گرفتن مبارزات گروههای مردمی و اقشار مختلف علیه گروه های تروریستی در دو کشور عراق و سوریه، خلاقیت ها و ابتکارات قابل توجهی نیز برای غلبه بر محدودیت ها و مشکلات سخت افزاری موجود به صحنه آمد که در کنار انگیزه و شور میهنی و دینی، تاثیرات مثبت و قابل توجهی را در این جبهه ها به دنبال داشته است.
 
بر این اساس، علاوه بر سلاح های متعارفی که توسط این دو کشور و گروه های مقاومت بر علیه نیروهای تکفیری و تروریستی استفاده می شود، تجهیزات و سلاح های دست ساز و ابتکاری زیادی نیز در این میان طراحی و ساخته شده است؛ از نصب توپ های ضد هوایی روی شاسی های خاص تا راکت های دست ساز و سلاح های کنترل از راه دور جزو این جنگ افزارهای دست ساز محسوب می شوند.
 
با توجه به مشکلات مختلفی که این نیروها در تامین پیش نیازهای ساخت تجهیزات جدید دارند، به ثمر نشستن برخی از این خلاقیت ها، ارزشی دو چندان دارد که در ادامه با برخی از این سلاح آشنا می شویم.
 
نصب توپ روی شاسی تی 55
 
اولین خلاقیتی که به آن می پردازیم مربوط به نصب توپ ضد هوایی 57 میلی متری S-60 ساخت شوروی سابق روی شاسی تانک تی 55 توسط مبارزان مردمی و رزمندگان حاضر در جبهه های عراق است. این توپ ضد هوایی علاوه بر قابلیت اصلی خود که درگیری با اهداف هوایی است، توان درگیری موثر با اهداف سطحی تا فاصله 12 کیلومتر و با هدف گیری چشمی تا حدود 5.5 کیلومتر را دارد.
 
عراق و سوریه 
 
در عین حال به دلیل توان حرکت در موثر این توپ به سمت بالا می توان از آن در جنگ های شهری نیز برای اصابت قرار دادن اهداف مستقر در ساختمان های مرتفع به خوبی استفاده کرد. گلوله های این توپ حاوی 2 کیلو و 800 گرم ماده منفجره هستند و می توانند به راحتی در بدنه زره پوش های سبک و همچنین دیوارها نفوذ کنند.
 
ربات بدون سرنشین رزمی عراق
 
موضوع استفاده از سلاح های کنترل از راه دور، اگرچه راه زیادی تا به ثمر نشستن دارد اما در نمونه های اولیه، توسط برخی نیروهای عراقی مورد آزمایش قرار گرفته است. جدیدترین محصول در این زمینه که ظاهرا توسط دو برادر عراقی توسعه پیدا کرده یک ربات زمینی بدون سرنشین با قابلیت حمل سلاح است.
 
این خودرو می تواند تا حدود 1500 متر از کاربر خود فاصله گرفته و با سامانه های اپتیک، مسلسل کالیبر 12.7 میلی متری و راکت انداز مجهز شود.
 
  عراق و سوریه
 
این ربات برای اولین بار در جریان نمایشگاه دفاع بغداد در سال 2016 رونمایی شد و البته هنوز اطلاع خاصی از وضعیت عملیاتی آن در دسترس نیست.
 
ابتکارات ویژه برای استفاده از "برکان"
 
یکی از کارآمدترین سلاح ها که هم در سوریه و هم در عراق توسط نیروهای مقاومت و ارتش های سوریه و عراق ضد تکفیرها استفاده می شود، راکت برکان است. راکت برکان با سر جنگی ۲۰۰ کیلوگرمی، دارای برد محدود ۳ تا ۷ کیلومتری است. این راکت‌های زمین به زمین با قدرت انفجار بالا برای منهدم سازی سنگرهای مستحکم کاملا مناسب است.
 
عراق و سوریه 
 
این راکت که توسط نیروهای مقاومت و با امکانات ساده طراحی و ساخته می شود، در طی نبردهای چند سال اخیر بارها در سوریه و عراق مشاهده شده و سلاحی ایده آل به منظور پاکسازی نقاط تجمع دشمن و شکست خطوط دفاعی آنان محسوب می شود.
 
متحرک کردن توپ 130 میلی متری
 
توپ های کششی مدل D-30 با کالیبر 130 میلی متری ساخت شوروی سابق و چین از جمله سلاح های محبوب در رسته توپخانه محسوب می شود که درکشورهای زیادی در حال خدمت است. اما این توپ به صورت استاندارد حالت کششی بوده و نیاز به یک خودروی پشتیبان دارد که در جریان جنگ سوریه و به منظور افزایش تحرک این سامانه، این توپ بر روی کامیون سنگین قرار گرفته و تبدیل به یک توپ خودکششی شده است.
 
عراق و سوریه 
 
در عین حال گلوله های 130 میلی متری جدید با برد افزوده شده از چین نیز به دست ارتش سوریه رسیده و به آنها برد درگیری بین 27  الی 44 کیلومتر را می دهد. این توان شلیک در برد بلند و در عین حال تحرک بالا، این سیستم توپخانه ای را به یک ابزار مهم در اختیار فرماندهان سوری بدل کرده است.
 
راکت انداز شمس
 
راکت انداز شمس یا همان "خورشید" یکی از ابداعات دفاعی ارتش سوریه به منظور حمل و پرتاب راکت های برکان است که بالاتر به آنها اشاره شد. این راکت اندازها بر روی شاسی نفرهای BMP ارتش سوریه سوار شده و 5 عدد از این راکت ها را با خود حمل می کند.
 
عراق و سوریه 
 
این پرتابگر با توجه به تحرک بالای نفربرهای بی ام پی، می تواند به سرعت تغییر موضع داده و مساحت گسترده ای از میدان نبرد را تحت پوشش خود قرار دهد. البته بنا به گزارش های موجود انواع مختلفی از راکت های برکان در کالیبرهای مختلف توسعه پیدا کرده و بر روی این سامانه استفاده می شود.
 
زره های قفسی برای تانک ها و زره پوش ها
 
در جریان نبرد در دو کشور سوریه و عراق، استفاده از سلاح ضد زره به شکل راکت و موشک های هدایت شونده کاملا رواج دارد و طرفهای درگیر از حجم زیادی از این موشک ها علیه یکدیگر استفاده می کنند. در کنار استفاده از زره های استاندارد برای مقابله با تهدیدات ضد زره، ارتش سوریه نصب انواع زره های ققسی را نیز روی تانک ها و زره پوش های خود عملی کرده و تعدادی از آنها را با این وسیله از نظر حفاظتی ارتقاء داده است.
 
عراق و سوریه 
 
عراق و سوریه 
 
این پوشش های قفسی که به دور تانک یا دیگر خودروهای زرهی نصب می شود، باعث می شوند تا پرتابهای ضد زره مثل سری آر پی جی قبل از اصابت به بدنه اصلی خودروی مورد نظر منفجر شده و بدنه اصلی از انفجار مصون بماند.
 
تغییر خودروهای غیر نظامی به راکت انداز
 
یکی دیگر از موضوعاتی که در این نبردهای شکل گرفته در کشورهای منطقه به وفور می توان آنرا مشاهده کرد، تغییر تعداد زیادی از خودروها از جمله وانت بارها و کامیون های سبک و سنگین به نمونه های مسلح شده است.
 
عراق و سوریه 
 
عراق و سوریه 
 
یکی از این ابتکارات، توسط پلیس فدرال عراق انجام شده و وانت های آمریکایی فورد F-350 را به دو عدد راکت با برد حدود 3500 متر مجهز کرده است. راکت اندازهای دیگری نیز برای پرتاب نمونه های برکان برای پرتاب از کامیون های سبک در عراق و سوریه توسعه پیدا کرده است.
 
سلاح کنترل از راه دور برای حشد الشعبی
 
بخش فنی یگان حشدالشعبی یا بسیج مردمی عراق نیز از جمله یگانهایی است که سابقه زیادی در اجرای طرح ها و ابتکارات خاص دارد و یکی از مشهورترین این خلاقیت ها، تیربار کنترل از راه دور است. این سلاح عبارت از مسلسل روسی پی کا مجهز شده به دوربین و تجهیزات ارسال تصویر می باشد که با هدف کاربری در نبردهای شهری بدون نیاز به کاربر تولید شده است.
 
 
عراق و سوریه
 
این تیربار می تواند بدون در معرض خطر قرار دادن کاربر آن، با تهدیدات مختلف از جمله تک تیراندازان دیگر یا سیل نیروهای مهاجم درگیر شده و آنها را از بین ببرد.
 
 مبارزه ابتکاری حشد الشعبی با مین ها

نیروهای مردمی ارتش عراق موسوم به حشد الشعبی که به واسطه فتوی مرجعیت شیعی به عنوان نوک پیکان نیروهای مدافع عراق در کنار ارتش این کشور نقش مهمی را در مقابله با گروه تروریستی داعش ایفا میکنند در حوزه طراحی و ساخت سلاح و سامانه نیز با بهره گیری از تجربیات فرماندهان پیشکسوت و ابتکار نیروهای جوان توانسته اند بخشی از نیازهای عملیاتی خود را تامین کنند.
 
  عراق و سوریه

یگان مهندسی رزمی حشد الشعبی؛ در اقدامی نوآورانه و ابتکاری با استفاده از عراده تانکهای چیفتن، ماشین مین روبی جدیدی را مطابق با نیاز عملیاتی این رسته جهت مقابله با تاکتیک زمین مسلح تروریستهای تکفیری ایجاد کرده است.

این یگان عملیاتی با حذف برجک از روی تانک چیفتن و نصب تیغه های مین روب بر روی سپر جلو، آن را به یک مین روب تبدیل کرده و  جهت استحکام بدنه این تانک مین روب در برابر انفجارهای احتمالی، زره جانبی آن را با زره قفسی تقویت کرده است. 
 
موشک سلام 1
 
سازمان بدر عراق که از بزرگترین گروه‌های مقاومت اسلامی در عراق به شمار می‌ رود، در رزمایش سال گذشته خود از تسلیحات و ادوات جدیدی رونمایی کرد که موشک سنگین «سلام 1» یکی از مهمترین آنها بود.
 
عراق و سوریه

این موشک سنگین که ظاهرا به یاد شهید «سلام الدیراوی» فرمانده فقید سازمان بدر عراق، نامگذاری شده به نظر دارای یک سر جنگی بسیار سنگین است که به یک موتور راکتی دست ساز مجهز شده و احتمالا با ویژگی های فوق، به مانند راکت برکان توان تخریب بالایی در برد کوتاه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس