مشرق نیوز | آخرین اخبار ایران و جهان | mashreghnews.ir

کد خبر: ۶۶۸۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲
چاپ
گزارش مشرق از یک دستاورد جدید دفاعی؛
اگرچه کشوری مانند انگلستان که یکی از پیشروهای اصلی در صنعت موتورهای پهپاد به حساب می‌آید، ده‌ها سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارد اما صنایع دفاعی ایران با حدود 10 سال سابقه در این بخش توانسته فاصله خود با بزرگان این بخش را کم کرده و در برخی بخش‌ها نیز از آنها سبقت بگیرد.
به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، هواپیماهای بدون سرنشین هر روز نقش مهم تری را در میادین نبرد به عهده گرفته و تعداد بیشتری از آنها وارد خدمت می شوند.
 
اقداماتی نظیر شناسایی، نقشه برداری و انجام حملات به اهداف سطحی از جمله نقش هایی هستند که پهپادها امروزه به عهده گرفته اند که برای ایفای این نقش ها، نیازمند در اختیار داشتن تجهیزات و زیرسامانه های لازم هستند.
 
یکی از مهمترین لوازم در زمینه فعالیت پرنده های بدون سرنشین، حل مسئله موتور آنهاست؛ موتورهایی با مصرف سوخت کمتر و توان برون دهی بالاتر از جمله گزینه های ضروری در این بخش محسوب می شوند که یکی از انواع بهترین موتورها برای پرنده های بدون سرنشین، گونه "وانکل" به حساب می آید.
 
آشنایی با فناوری موتورهای وانکل
 
وانکل‌ به موتورهایی گفته می‌شود که فاقد پیستون بوده و اصطلاحا، دورانی یا درون سوز هستند. در موتورهای وانکل، فشار حاصل از احتراق، نیرویی بر روتور (چرخانه) وارد می‌کند و باعث چرخش آن می‌شود یعنی همان کاری که پیستون در موتورهای دیگر می‌کند. اما در موتورهای وانکل، پیستون از چرخه تولید توان در موتور حذف شده و توان مورد نیاز برای حرکت میل‌لنگ‌ها، از چرخش روتور در داخل موتور تولید می‌شود.

مهمترین مزیت این کار، اولا کاهش وزن موتور و ثانیا، انجام کارهای مورد نیاز، یعنی چرخش میل‌لنگ و نهایتا حرکت‌دادن محور با همان توان و یا حتی کمتر است به این معنا که در موتورهایی که با پیستون کار می‌کنند، گاز ناشی از احتراق سوخت باعث حرکت پیستون‌ها شده و با حرکت پیستون‌ها، میل ‌لنگ‌ها به چرخش درآمده و نهایتا محورها به حرکت در می‌آیند.
 
وانکل 
عملکرد موتور وانکل در 4 مرحله

مشابه همین فرآیند با وسعت کمتری در مورد پهپادها نیز صادق است اما حالا با حذف فرآیند کارکردن پیستون‌ها برای دست‌یابی به حرکت محور و چرخش ملخ‌ پهپاد، مصرف انرژی و احتراق سوخت در موتور، کاهش یافته و با سبک‌شدن وزن موتور به خاطر حذف پیستون‌ها، قطعا پرنده بی‌سرنشین با سرعت بیشتر و برد بیشتری می‌تواند عملیات انجام دهد.
 
تفاوت‎ها وانکل با موتور معمولی

بررسی چند فاکتور مهم زير، موتورهای دورانی را از موتورهای پيستونی کاملا متمايز و نقش آنها را در فعالیت پهپادها، بیش از پیش نمایان مي‎كند:

1- قطعات متحرك كمتر:

موتورهای دورانی در مقايسه با موتورهای چهار زمانه پيستونی قطعات متحرك كمتری دارند. يك موتور دورانی دو روتوره، سه قطعه متحرك اصلی دارد: دو روتور و يك محور خروجی.

اين در حالي‎ست كه ساده‎ترين موتورهای پيستونی چهار سيلندر دست‎كم 40 قطعه متحرك دارند: پيستون‎ها، شاتون‎ها، ميل‎لنگ، ميل بادامك، سوپاپ‎ها، فنر سوپاپ‎ها، اسبك‎ها، تسمه تايمينگ و.... كم بودن قطعات متحرك مي‎تواند دليلی بر قابليت اعتماد و اعتبار موتورهای دورانی باشد و به همين دليل است كه كارخانه‎های سازنده وسايل هوانوردی (هواپيما و كايت‎های با موتور احتراق داخلی) موتورهای دورانی را به موتورهای پيستونی ترجيح می‎دهند.

2- كاركرد نرم و بدون لرزش:

تمام قطعات موتور دورانی به‎طور پيوسته در حال چرخش، آن هم در يك جهت هستند كه در مقايسه با تغيير جهت شديد قطعات متحرك در موتورهای پيستونی از ارجحيت خاصی برخوردارند.

موتورهای دورانی به‎دليل تقارن خاص قطعات گردنده دارای بالانس داخلی است كه هرگونه ارتعاشی را از بين می‎برد. همچنين انتقال قدرت در موتورهای دورانی نيز نرم‎تر است؛ زيرا هر احتراق در طول 90 درجه چرخش روتور حاصل می‎شود.

از آن‎جايي‎كه چرخش محور خروجی سه برابر چرخش روتور است، پس هر احتراق در طول 270 درجه چرخش محورخروجی حاصل مي‎شود. اين يعنی يك‎موتور تك‎روتوره در سه ربع گردش محورخروجی خود، قدرت انتقال می‎دهد؛ اما در موتور تك سيلندر پيستونی احتراق در طول 180 درجه از دو دور گردش ميل لنگ يا يك ربع گردش محور خروجی آن رخ مي‎دهد.

 3- حركت آهسته تر قطعات اصلي موتور:

از آن‎جايي‎كه گردش روتور يك سوم گردش محور خرو‎جی آن است، قطعات اصلی موتور آهسته‎تر از قطعات موتورهای پيستونی حركت می‎كنند كه اين موضوع قابليت اطمينان به اين موتور را بالا می‎برد. 
 
از سایه آمریکایی تا راهزن صهیونیست
 
دو مدل از پهپادهای معروف در سطح جهانی که البته برای ایرانیان نیز اسم های آشنایی هستند، از موتورهای وانکل استفاده می کنند که یکی پهپاد آمریکایی RQ-7 Shadow و دیگری پهپاد هرمس 450 ساخت رژیم صهیونیستی است.
 
وانکل 
پهپاد شادو
 
پهپاد آمریکایی از یک دستگاه موتور وانکل پیستونی مدل AR741 ساخت شرکت انگلیسی UAV Engines با ظرفیت 208 سی سی و توان 38 اسب بخار و وزن 10 کیلو و 700 گرم استفاده می کند. مصرف سوخت این موتور 235 گرم در ساعت است.
 
وانکل 
پهپاد هرمس 450

در مدل هرمس 450 نیز از یک محصول دیگر از همین شرکت انگلیسی از سری R802/902(W) استفاده شده است که این موتور توانی در حد 53 اسب بخار را دارد. وزن این موتور در حدود 19.5 کیلوگرم و ظرفیت آن 294 سی سی بوده و مصرف سوخت این موتور هم 256 گرم در ساعت است.
 
پهپادهای مورد نظر که در بالا به آنها اشاره شد همگی سابقه تجاوز به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران را دارند که البته در مورد پهپاد شادو آمریکایی این پرنده با موفقیت به زمین نشانده و از فناوری های آن استفاده شد و گونه ای از پهپاد هرمس که به احتمال فراوان هرمس 450 بود نیز توسط پدافند هوایی سپاه در اطراف تاسیسات اتمی نطز هدف قرار گرفته و نابود شد.
 
از شاهد تا صراط؛ مسیر جدید ایرانی در موتورهای وانکل
 
جمهوری اسلامی ایران در سال 1386 برای اولین بار خط تولید موتورهای وانکل خود را راه اندازی کرده است ولی نمونه پهپاد هرمس 450 با موتور انگلیسی آن از سال 1994 عملیاتی است. اصولا کشور انگلستان یکی از پیشروهای اصلی در این صنعت به حساب آمده و دهها سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارد اما ایران با حدود 10 سال سابقه در این بخش توانسته است فاصله خود با بزرگان در این بخش را بسیار کم کرده و در برخی بخش ها نیز از آنها سبقت بگیرد و با بررسی نمونه های جدید می توان با اطمینان خاطر از کیفیت و جایگاه بالای موتورهای ایرانی پهپادهای کشورمان سخن گفت
 
در سالهای قبل، سپاه پاسداران اجازه انتشار مشخصات دو مدل از موتورهای وانکل  خود با اسم های شاهد 783 و شاهد 788 را داده بود تا نشانه ای از روند رو به رشد این بخش در سپاه باشد. موتور شاهد 783 موتوری با وزن 12.8 کیلوگرم است و ظرفیت آن 208 سی سی است. توان برودهی این موتور 38 اسب بخار است. موتور شاهد 788 یک موتور وانکل به وزن 15.5 کیلوگرم است که ظرفیت آن 294 سی سی بوده و توان برون دهی آن 50 اسب بخار است.
 
 اما در جریان نمایشگاه هوایی کیش، صنایع دفاعی کشورمان دو مدل موتور جدید از نوع وانکل به اسم صراط 01 و صراط 02 را به نمایش گذاشتند که مشخصات آن، سطح جدیدی از توان متخصصان کشورمان را نشان می داد.
 
این دو مدل در توان ها و وزن های مختلف طراحی و ساخته شده اند. صراط 01 ظرفیتی بالغ بر 208 سی سی داشته و توان برون دهی آن 35 اسب بخار است و میزان مصرف سوخت آن 420 گرم در ساعت و وزن آن 11 کیلو و 300 گرم است.
 
وانکل 
موتور صراط 01
 
در موتور صراط 02 شاهد افزایش قدرت به شکل مشخصی هستیم. در این موتور ظرفیتی بالغ بر 416 سی سی تعریف شده و توان برون دهی آن به 60 اسب بخار رسیده است. وزن این موتور 21 کیلوگرم و مصرف سوخت آن 840 گرم در ساعت است.
 
وانکل 
موتور صراط 02
 
آنچه که مشخص است در مقایسه با موتورهای انگلیسی، نمونه های معرفی شده ایرانی در سطح همسانی با تولیدکنندگان برتر جهان قرار گرفته و صراط 2 به عنوان یک موتور تماما ایرانی، در بخش توان برون دهی و قدرت بر مبنای اسب بخار، از نمرات بهتری برخوردار است.
 
اگرچه تجربه ثابت کرده که همواره در نمایشگاهها و مراسمات مختلف کشورمان، نمونه هایی در معرض نمایش قرار می گیرند که به نسبت تولیدات جدید نیروهای مسلح، در رتبه های پایین تری قرار دارند، اما همین نمونه های سالهای قبل نیز نشان می دهد در مباحث مربوط به پرنده های بدون سرنشین، کشورمان جای خود را در رتبه های برتر جهان محکم کرده و بهترین پهپادهای ایرانی هم اکنون در حال نبرد با اشرار و تروریست های مجهز و حمایت شده در نقاط مرزی یا خط مقدم دفاع از جبهه مقاومت هستند.
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۰
mohsen
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
153
60
پهباد برای مردم نون شب نمیشه .. شما اگر میتونی بعد 40 سال یک ماشین طراحی کن که ملت از شر پراید راحت شن . همین پهبادی که شما میسازیو 4 تا 100 ناصر خسرو میفروشن تازه ضمانت یک ساله داره
پاسخ ها
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
حالم از آدم های حقیری مثل تو بهم میخوره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
mohsen
این مزخرفاتو به وزارت مربوطش بگو
مهران
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
همین نون شبی که گیرت میاد از صدقه سر همین پهبادها و نیروهای نظامی هست والا داعشی ها میامدن و هرچی داشتی میبردن ، مال و منالت که هیچ مادرت هم میبردن
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
خودروسازی ایران 50 ساله دست عشق فرانسه و انگلیس و کره و ژاپن و چین هست عزیز ...کارشون فقط مونتاژ هست از پیکان تا پراید هیچ ارتباطی بین اینها با جامعه دانشگاهی نیست ارتباطشون با دفاتر طراحی خارج از کشور برای مونتاژ هست حدیدا هم می خوان خودرو فرانسوی مشترک رو با افتخار مونتاژ کنن صد میلیون......الان بدنه دانشگاهی کشور و نخبه های کشور تنها بخشی که براشون پروژه های تحقیقاتی تعریف میشه فقط بخش های نظامی هست..آنهم با بودجه هایی یک صدم بخش های سیویل در کشور مثل نفت گاز خودرو لوازم خانگی و.......شما باید ببینی این مافیا در بخش سیویل چطوری داره حمایت میشه اکثر قوانین در مجلس و دولت و گمرک ها پشت سر اینهاست
ناشناس
| - |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
متاسفم که همه نظریه پردازند..
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
mohsen چه ربط بین شقیقه و ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
این رو به کسانی بگو که چمبره زدن به اقتصاد کشور و راه پیشرفت رو بستن. همونهایی که بچه‌هاشون در انگلیس در میخوندن و الان توی زندان هستند! همونهایی که توی کاخ زندگی میکنن....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
عزیزم این ماله وزارت دفاعه و مربوط به امنیت فیزیکیه مردم میشه...نونه شبو باید به وزارت خونه ی مربوطه بگی نه وزارت دفاااااااع
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
انتقادت محترمه ولی وارد نیست.......دوتا چیزی که هیچ ربطی به هم ندارن رو با هم مقایسه می کنی..........90%مردم هند در فقر مطلق زندگی می کنن و نداشتن دستشویی یکی از مشکلات عمده در این کشوره ولی همین کشور داره موشک کروز به روسیه می فروشه و برنامه مریخ نوردی داره.................آیا میشه گفت یه کشوری در یه زمینه هایی ضعیفه دیگه باید دودستی بزنن تو سرشون و تو هیچ زمینه ی دیگه ای وارد نشن؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
آقا محسن، صنایع دفاعی چه ربطی به صنایع خودروسازی داره؟!!! مگه صنایع خودروسازی زیر نظر وزارت دفاعه که جنابعالی چنین حرفی می زنی؟!!!!!وزارت دفاع و جهاد خودکفایی ارتش وسپاه دارند وظیفشو نو به نحو احسن انجام می دهند ، حالا برخی صنایع چنین کاری نمی کنند، چه ربطی به صنایع دفاعی کشور داره؟!!!! اگر صنایع خودروسازی هم به جای اینکه چشم امیدشون به بیرون از مرزها باشه، به ضرفیت های عظیم داخلی توجه می کردند، قطعاً وضعیت بهتری داشتند، پس لطفاً مسائل را قاطی نکن ، آفرین پسر خوب.
ارش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
چرا ما بعضی از ما ایرانی ها عادت داریم همه مسائل رو با هم قاطی کنیم خوب این چه ربطی به حوزه دفاعی مملکت داره ؟؟؟؟؟
هر موضوعی سرجای خودش باید بهش پرداخته بشه از دیدن موفقیت های حوزه دفاعی نارحت هستین ؟؟؟ عجب ملتی!!!!
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
اینو به نعمت جان بگو نه وزارت دفاع
کیان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
بعضی وقتها حسابی حالم بد میشه از آدمهای کوته بین که چشم ندارن برای خودمون چیزی رو ببینن، ولی دست غربیها که می بینن به به و چه چه می کنند و باز هم خودباختگی می کنند که چرا این رو نداریم اونها چرا دارن.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
5
48
خودرو ساز های داخلی باید یاد بگیرن شرکتی که در سال 86 تاسیس شده برای تولید موتورهای پهباد ها الآن محصولاتش داره شانه به شانه شرکت های مطرح دنیا رقابت میکنه این یعنی متزلزل نبودن دربرابر خواست غربی ها این یعنی برای وطنت عزت را میخوای الآن شرکت های خودروئی ما دارن 50 ساله موتورمیزنن ولی رشد قابل قبولی ندارن .همش بخاطر چشم داشت به غرب بوده واین مدل نگاه در این دولت هنوز هم وجد داره با شدت هم وجود داره که منجر به ایجاد برجام ناکام شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
اونها می خوان با کمک فرانسه کبیر خودرو مشترک تولید کنن 100 میلیون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
خودرو سازها یک کمپانی متعلق به اشخاص خاص هستند! مثل دانشگاه آزاد که مثلا مال مردم بود و در واقعیت مال یک عده سیاسیون از خدا بی خبر.
حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
55
10
عجب سوتی خوشگلی پهباد هرمس پرچم برزیل روش نقش بسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
گله من f35 رو هم بعضی کشور ها دارند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
بارک الله تو الان در اوج قدرت قرار گرفتی با این کشف فوق العاده حیرت انگیزت!!!!!
حتما یا اسراییل برزیله یا پهپاد هرمس رو برزیلیها به اسم اسراییل تولید کردند!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
حسین آقا عجب کشف بزرگی کردی، ولی به اینم فکر کن که این یک پهپاد هرمس ساخت اسرائیله که توسط برزیل خریداری شده است، در نتیجه پرچم برزیل روی اون نقش بسته است.
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
داداچ رو فانتومای ایرانیم پرچم ایرانه، یعنی فانتومه ایرانیه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
9
31
خیلی لذت بخشه برام که از این دست خبرها رو مطالعه می کنم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
72
19
زنده باد دولت کبیر تدبیر و امید
پیشرفتی که ایران تو این سه ساله در زمینه موتورها داشته می ارزه به هزار تا ماکت قاهر و ...
مهمتر از همه اینه که این پیشرفت ها بعد از یک دوره ورشکستگی و توقف همه صنایع صورت گرفت.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
این پیشرفتها را به حساب دولت نذار برادر
این خلاقیتها کار فرزندان حزب الله است همونها که دلواپس می خوانید..
دولت تدبیر بلد سیمان چاق کنه بریزه تو چاله های تکنولوژی ایرانی ...
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
مطمئن باشید اگه آقایان قدرتشو داشتن در این صنعت هم گل میگرفتند، همانند راکتور آب سنگین اراک.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
یعنی شاخ در آوردم....
یعنی شما نمیدونی به دولت ربطی نداره؟!؟!؟!؟
یعنی شما نمیدونی که دولت اصلا با پیشرفت نظامی مخالفه؟؟!؟!
یعنی نمیدونی که توی این سه سال دولت هر سال بودجه نظامی رو به شدت کاهش داده؟!؟!؟!
یعنی شما نمیدونی که ما توی این سه سال چقدر کم ماهواره به فضا پرتاب کردیم!؟!؟!
یعنی شما نمیدونی که دولت تا به حال توی هیچ قراردادی یا زمینه‌ای حرکتی برای نه تنها تولید دانش و استقلال فنی بلکه در قراردادهای خارجی هم حتی یک مورد نداشتیم که به انتقال تکنولوژی اهمیت داده باشه؟!؟!؟!
داداش شما کجا زندگی میکنی؟!!؟!؟!
خوبی نظام ما اینه که همه چیز دست دولت نمی‌افته وگرنه الان توی همه چیز سیمان ریخته بودیم!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
با کیا شدیم هم وطططن...اندازه یه نخود درک نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
جناب ناشناس 23:30 اون قاهری هم که شما دیدی، ماکت نبود بلکه بهش می گویند طراحی مفهومی(کانسپت)، که خیلی با ماکت فرق داره و همه کشورهای سازنده جنگنده هم ابتدا از طراحی مفهومی یا کانسپت شروع می کنند، و در ضمن به گفته وزارت دفاع در حال نصب تجهیزات لازم بر روی آن وانجام تست های لازم هستندتا در آینده نه چندان دور عملیاتی بشه.این زمان حتی در کشورهای صاحب تکنولوژی در ساخت جنگنده هم چندین سال طول می کشه، در حالی که در ایران تاکنون فقط چهارسال طول کشیده که در مورد طراحی وساخت جنگنده های پیشرفته زمان زیادی محسوب نمی شود.
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
منظورتون از پیشرفت ارج و امثالهم که نیست ان شاءالله
سیروان از کوردستان
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
48
17
عربستان داره انتقال فناوری موتور توربوفن سنگین و تولید هواپیما میکنه ما تازه موتور وانکل درست میکنیم.
پاسخ ها
میلاد کورد ایران
| Netherlands |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
یه جایی یه چیزی در مورد موتور توربوفن شنیدی بعد اونو بلغور می کنی که منم یه چیزی بلدم. آخه کاربری این دو تا با هم فرق می کنه. واسه پهپاد استفاده از موتورهای احتراق داخلی از نوع وانکل مناسبتره. در ضمن عربستان بادیه نشین هیچی خودش نمی تونه بسازه. فقط پول میده اونم چند برابر تا براش بساز....
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
دوست عزیز ایران اولین متور توربو جت رو تو همین مرداد ماه قبل توسط رئیس جمهور رونمائی کرد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
انتقال که نه؛ فقط متخصصان خارجی رو میارن توی عربستان که با هزینه عربستان کارخونه راه بیافته و موتور تولید بشه. بعد هم که تا تقی به توقی بخوره، کافیه کارشناسان رو ببرن بیرون تا تکنولوژی و توان تولید رو ازش بگیرن. مثل وضعیت زمان شاه و مابعد آن.
تازه از حرف و ادعا و وعده و قرارداد غربی‌ها مخصوصا آمریکا تا چیزی که در عمل اتفاق میافته، فرسنگ‌ها فاصله وجود داره. میدونی که.......!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
عربستانو کله دنیا ساپورت میکنن...ایرانم کله دنیا تحریم میکنن
سیروان از کوردستان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
موتوری که ایران رونمایی کرد توربوجت بود نسخه ابتدایی موتور J85 که اصلا هم تولید انبوه نشده هنوز...عربستان داره هواپیمای توربوپراپ می سازه اف18 و اف15 مونتاژ می کنه شما تا کی می خواهید لاپوشایی کنید و مثل کپک سرتونو زیر برف کنید ترکیه هم همینجوری صنعتی شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
جناب سیروان اولاً پهباد از موتور وانکل باید استفاده کنه، نه توربوفن، شما هنوز اینو نمی دونی؟!!!! بیشتر مطالعه کن، در ضمن، موتور توربوفن ملی که رونمایی شد، اونم بدون کمک خارجی ها ودر شرایط تحریم، ولی محض اطلاع بهت بگم که عربستان حتی توان آموزش خلبانهاشم به صورت بومی نداره و حتی خلبان خارجی استخدام می کنه، عربستان حتی توان اورهال ساده هواپیماهاشم نداره، بعد تو از ساخت موتور توبوفن سنگین در عربستان حرف می زنی؟!!!!!!!!!خخخخخخ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
جنای سیروان همه می دانند که عربستان در زمینه نظامی صددرصد وابسته است وحتی توان تعمیر هواپیماهای خودشم نداره، حتی خلبان خارجی اجاره می کنه وتوان آموزش خلبانهاشم نداره،پس لطفاً شما لاپوشانی نکن ولی ایران در شرایط تحریم وبدون کمک خارجی موتور توربوجت رونمایی کرد که به کوری چشم دشمنان به تولید انبوه می رسه، شما نگران نباش، این که شما به مونتاز صرف هواپیما در عربستان میگی تولید خیلی جالبه،عربستان چیزی نمی سازه، بلکه دوستان غربی اون خط تولید با کمک دلارهای نفتی براش راه انداختند، ایران تحریم نظامیه، اینو بفهم وسرتو مثل کبک زیر برف نکن، ترکیه هم همین طوره، البته وضعیت ترکیه از عربستان بهتره، ولی مثالهایی که زدی اشتباهه، چون این دو کشور تحریم نظامی هستند و بر خلاف ایران به راحتی از کمک های فنی خارجی استفاده می کنند.
ناشناس 14:44
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
اشتباه تایپی : این دو کشور (ترکیه وعربستان) تحریم نظامی نیستند که به اشتباه، هستند!!!! تایپ شده بود.
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
داداچ توربوفن خوراکیه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
44
16
به درد پنکه سقفی میخوره
پاسخ ها
مهران
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
مغز تو؟ اره بیشتر از همین کارایی نداره :)
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
همین پنکه سقفیها دارن تو سوریه عملیات انجام میدن.
نمیدونم بعضیا چرا آمریکا اگه آفتابه هم بسازن کلی کیف میکنن و قربون صدقه فناوری آمریکا میرن ولی تا متخصصهای خودمون دست به چنین کارهای بزرگی میزنن ....
شما خوش باش ولی بدون امنیتتو همین پنکه سقفیها تضمین میکنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
پنکه سقفی....
البته هر کس آی کیوی متفاوتی داره!
مسلما آدم‌هایی که منتهی استعدادشون و هوششون و همتشون پنکه سقفی باشه، نمیتونن از این قبیل کارهای بزرگ انجام بدن :)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
فهم توعم در همین حده دیه..انتظاره بیشتری ازش نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
ناشناس 00:25 تو به چه دردی می خوری؟!!!! تا حالا تو عمرت چیزی ساختی که داری زحمت دیگران را مورد تمسخر قرار می دی؟!!!! با این حرفی که زدی ، اثبات کردی که هیچی از کارکرد موتورهای وانکل حالیت نیست، شایدم لذت می بری که دیگران به بی سوادی تو بخندند.
آرش
Germany
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
10
19
خیلی عالیه. آفرین داره. خودروسازها هم یاد بگیرن. ولی دقیقه ای یک لیتر بنزین میخوره. با سرعت 200 کیلومتر در ساعت, ظرف نیم ساعت 100 کیلومتر میره 30 لیتر بنزین میخوره. (4-5 برابر پراید)
، ظرف یک ساعت 60 لیتر بنزین میخوره. یه خورده بیشتر زحمت بکشن ایشالا مصرفش کم بشه بتوه زمان طولانی پرواز کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
آره من هم متعجب شدم. ولی انگار درستش کردند. نمونه آخر با توان ۶۰ اسب، در اصل ساعتی ۸۴۰ گرم بوده. یعنی ظرف نیم ساعت کمتر از نیم لیتر مصرف میکنه. درست میگم؟
زنده باد ایران اسلامی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
نظرت چیه گازسوزش کنن؟
محسن از اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
2
15
در صورت مقایسه وزن موتور، توان خروجی، مصرف سوخت و حجم موتور تولیدات ایران و انگلیس مشخص می شود محصولات انگلیس به صرفه تر هستند. البته تلاش های صورت گرفتهگرفته و تولید داخل این موتورها قابل تقدیر است و امیدوارم هر چه سریعتر بتوانیم محصولات بهتر را مشاهده کنیم.
پاسخ ها
حامد از اصفهان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
محسن جان قیمتشون رو هم اضافه کنی معادله تغییر می کنه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
6
20
درود بر متخصصان کشور اسلامی ام

اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
1
11
مصرف سوخت موتور صراط نسبت به نوع انگلیسی خیلی زیاده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
1
7
فکر کنم پهبادهایی که توسط کشور سازنده سادر میشه.. خیلی برای کشور سازند برگ برنده نیست...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
اگر بهترش رو داشته باشه، میتونه ضعیف‌ترهاش رو صادر کنه. اگر ایران پهپادی رو صادر میکنه، قطعا کف تکنولوژیش اون هست و بهترش رو خاص خودش نگه داشته.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
29
8
تماما ایرانی!
موتور وانکل ۴۰۰ سی سی، ۵۰ اسب، ساخت چین با دستگاههای زیمنس آلمان، فقط ۱۰۰۰ دلار، حدود ۴ میلیون تومن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
ناشناس 1:53 خودت متوجه شدی چی گفتی؟!!!! خط تولید این متورها از سال 86 ایجاد شده و جدیدترین نوعش که اطلاعتش منتشر شده، صراط 01 و صراط 02 هست.در ضمن توانمندی پهپادهای ایرانی بارها به اثبات رسیده است.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
5
17
پهبادها واقعا کار امدن خیلی کار ساز هنگام بحران خداقوت مغز متفکر پارسی تا ثریا راهی نمانده هم وطن
پرویز
Germany
۰۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
6
13
درجه کارآئی پهباد به مغز و چشم پهباد مربوط میشه ، اگر واقعا قصد مقایسه پهبادهای ایران با نمونه های خارجی این پرنده را دارید لطفا به این نکته توجه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
من هم تا حدودی موافقم.
به نظر من ترکیب تمام موارد با هم هست که کارایی اون رو مشخص میکنه. موتور، دوربین، پنهانکاری، هوش مصنوعی و ...
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
می شود در مورد کابرد پریدتور بدون موتور توضیح بدی؟
مثل اینکه رو کامیون موتور ژیان بذاری
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
3
9
درود بر دلاورا مردان سپاه --مرگ بر کوردلان عقدهای منافق
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
9
4
درود بر وزارت دفاع دولت کبیر تدبیر و امید
مرگ بر کوردلان بیسواد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
2
5
این نظرات یه مشت الاف بیکار بی سواد چیه منتشر می کنی!؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
ناشناس 15:47 واقعاً راست میگی، چرا باید نظر یکی مثل تو منتشربشه واقعاً باعث تاسفه،......
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
اصلاح طلب ها خیلی بد دهن هستن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
5
2
از دولت بخاطر ساخت این موتور متشکریم دستمریزاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
0
موتور وانکل امروزه کاراییش رو از دست داده
چون اطمینان پذیری پایینی داره
اما نمیشه یهو هم موتور خورجینی یا مثلا موتور ستاره ای ساخت
علم حالت پله کانی داره
به هرحال باید دست کسی که این موتور رو ساخته بوسید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
0
اگه اینقدر که میگی خوبه تولید انبوهش کنن و مازادش را بدن موتورسیکلت سازهای داخلی بگذارن روی لگن هاشون تا آلودگی هوا کمتر شه....یه پولی هم گیر صنایع دفاع بیاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار