باور 373 حاصل یک دهه تلاش متخصصان ایرانی برای توسعه سامانه پدافند هوایی برد بلند بوده و همانگونه که وزیر دفاع اعلام کرد، دفاع در برابر موشک‌های بالستیک نیز از جمله شاخصه‌های مورد نظر در زمان طراحی آن بوده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، روز صنعت دفاعی امسال متفاوت با سالهای گذشته از نظر رونمایی دستاوردهای جدید کشورمان بود و بالاخره یکی از مهمترین و مدرن ترین سامانه های دفاعی کشورمان یعنی پدافند هوایی برد بلند "باور 373" رسما رونمایی و معرفی شد.
 
اگرچه متاسفانه اطلاعات رسمی در خصوص ویژگی ها و مشخصات این سامانه منتشر نشد اما تصاویر منتشره نیز گویای تحول و اتفاقات مبارک بسیاری در حوزه طراحی و ساخت سامانه های پدافندی کشورمان بود. البته در عین حال در جریان گفتگوی ویژه خبری به مناسب روز صنعت دفاعی، سردار دهقان وزیر دفاع کشورمان در رسانه ملی حاضر شد و درباره موضوعات مختلفی در حوزه صنعت دفاعی کشور به صحبت پرداخت.
 
در بخشی از این صحبتها به سامانه پدافند هوایی بومی باور 373 نیز اشاره شد و وزیر دفاع درباره این سامانه به دو نکته اصلی اشاره کرد. یکی از این نکات، قابلیت این سامانه برای "درگیری با اهداف هوایی در ارتفاع 27 کیلومتری از سطح زمین" و دیگری بحث "توان مقابله با موشک های بالستیک" بود و اعلام این نکته که «قرار است باور 373 در برابر یک موشک بالستیک آزمایش شود.»
 
اما کدهای مد نظر سردار دهقان، حاوی چه پیام هایی بود و چه نکاتی را برای اولین بار بیان کرد؟ در حقیقت ارتفاع مورد اشاره برای قابلیت درگیری پدافند بومی کشورمان، هم اندازه با ارتفاع درگیری سامانه پیشرفته پدافند موشکی S-300PMU2 است که ایران اخیرا به آن دست پیدا کرده اما این موشک نیز دارای قابلیت های محدود ضد بالستیک است.
 
در عین حال، باید این سوال را مطرح کرد که دستیابی به امکان دفاع بر ضد موشک بالستیک و قابلیت رهگیری و نابودی آنها برای نیروهای مسلح کشورمان و دشمنان ما به چه معناست؟ این سوال نیز قابل توجه خواهد بود که چندین کشور به صورت بومی این توان را در اختیار دارند؟
 
دفاع در برابر موشک های بالستیک؛ میراث چالش برانگیز جنگ سرد
 
با بررسی منابع تاریخی، مشخص می شود که اولین استفاده از موشک های کروز و بالستیک به جنگ دوم جهانی بر می گردد، جایی که موشک های سری V-1 و V-2  آلمانی حملات خود را آغاز کردند. در برابر وی 1 که موشکی کروز بود، از همان ابتدا متفقین توانستند موفقیتی هایی را کسب کرده و با توپ های ضد هوایی و جنگنده های رهگیر تعدادی از آنها را ساقط کنند اما موشک بالستیک V-2 یک چالش واقعی بود که در جنگ دوم جهانی دفاعی برای مقابله با آن وجود نداشت. ارتفاع پروازی و سپس سرعت شیرجه بالای این موشک ها بر روی اهداف هر گونه دفاع را در برابر این سامانه در آن دوره غیر ممکن کرده بود.
 
با شدت گرفتن جنگ سرد و افزایش برد و قدرت موشک های بالستیک دو طرف، هم آمریکایی ها و هم شوروی ها به فکر راه های مقابله با این تهدید افتادند.
 
ایالات متحده آمریکا با موشک های Nike-X ، Sprint و Spartan برنامه ای را در طول دهه 50 و 60 میلادی برای دفاع در برابر موشک های بالستیک برد بلند شوروی آغاز کرد. افزایش بودجه مورد نیاز، افزایش حجم موشک های شوروی که می توانست بر دفاع آمریکا غلبه کرده و توسعه سرهای جنگی فریب دهنده باعث شد که اصولا ایالات متحده این برنامه ها را دنبال نکرد و صرفا با افزایش توان آفند موشکی خود، توازن قوا با اتحاد شوروی را بر قرار کند.
 
در دهه 1970 میلادی اولین دوره از مذاکرات کاهش نسلیحات راهبردی بین دو طرف آغاز شده و یکی از موراد مورد بحث بین دو طرف، محدودیت و به نوعی ممنوع کردن سامانه های ضد موشک بالستیک بود.
 
در اوایل دهه 1980 میلادی و با روی کار آمدن رونالد ریگان، طرح "جنگ ستارگان" مطرح شد که پروژه ای بسیار بلند پروازنه و ترکیبی از سامانه های دفاعی و تهاجمی در روی زمین، دریا، هوا و حتی فضا بود. این پروژه در همان زمان هم توسط بسیاری از کارشناسان، به عنوان یک بحث تبلیغاتی شناخته شده بود که توان عملیاتی شدن را ندارد. بعد از پایان جنگ سرد نیز پیمان استارت 2 بین روسیه و آمریکا امضاء شد که به کاهش بخشی از موشک های قاره پیمای دو طرف انجامید.
 
اما در سال 2002 میلادی، موعد 30 ساله قرارداد پیمان ضد موشکی که در سال 1973 بین شوروی سابق و آمریکا امضاء شده بود سر رسید و بوش پسر به عنوان رییس جمهور وقت آمریکا از این پیمان خارج شد. آمریکایی ها به بهانه تهدید موشکی از جانب ایران و کره شمالی، بحث سپر دفاع موشکی را مطرح کرده و برنامه دفاع موشکی خود را با سامانه های مختلفی مثل مدل پیشرفته موشک پاتریوت، سامانه تاد، موشک استاندارد و یا سامانه GMD برای دفاع در برابر موشک های بالستیک در بردهای مختلف آغاز کردند که تا به همین امروز نیز ادامه داشته و از جمله مهمترین مسائل مورد اختلاف بین آمریکا و روسیه به شمار می رود.
 
دفاع موشکی 
موشک استاندارد 3 نیروی دریایی آمریکا- بخشی از سپر دفاع موشکی ایالات متحده
 
اما در آن سوی پرده آهنین نیز روسها در این بخش فعال بوده و سامانه A-35 را برای دفاع از مسکو در برابر تهدید موشک های قاره پیمای هسته ای توسعه دادند. خود موشک های این سامانه به سر جنگی اتمی مسلح بوده و عمدتا برای رهگیری و نابودی اهداف در خارج از جو زمین ساخته شده بودند. روسیه هم به مانند آمریکا آنچنان در دوره جنگ سرد به دنبال سامانه های ضد موشک بالستیک نرفت و بیشتر سعی کرد با تمرکز بر روی موشک های بالستیک توازن قوا را برقرار کند.
 
 دفاع موشکی
سامانه روسی S-400 با توانایی های ضد بالستیک
 
با عملیاتی شدن سامانه اس 300 در اواخر دهه 1970 و اوایل 1980 میلادی، روسیه به توانایی ضد موشک های بالستیکی کوتاه و میان برد دست پیدا کرد. در سالهای اخیر مدل های جدیدتر سامانه اس 300 و سیستم هایی مثل اس 400 و اس 500 - که در حال توسعه است- وظیفه دفاع موشکی ضد بالستیک را بر عهده دارند. البته سامانه A-235 نیز به عنوان مدافع جدید مسکو و مناطق صنعتی مهم در روسیه در حال توسعه است.
 
البته کشور چین به عنوان یکی دیگر از بازیگران بزرگ در عرصه موشک های بالستیک نیز از جمله دیگر دارندگان سامانه های ضد موشک بالستیک و حتی سلاح های ضد ماهواره به حساب می آید. سامانه اس 300 روسی، سامانه چینی اچ کیو 9 و رهگیر ضد ماهواره چینی ها از جمله سامانه های موجود در این کشور با قابلیت مقابله با موشک های بالستیک هستند.
 
دفاع موشکی 
تست موشک رهگیر چینی با قابلیت خروج از جو زمین
 
هندوستان دیگر کشور دارای این توانایی است که برنامه بومی را برای بحث ایجاد توان دفاع در برابر موشک های بالستیک برای خود آغاز کرده است. پروژه PAD هند بخشی از این تلاش ها در این کشور است که از چند بخش تشکیل شده و در حال حاضر در حال گذراندن مراحل اولیه برای ورود به خدمت است.
 
 دفاع موشکی
شلیک آزمایشی موشک رهگیر برای سپر دفاع ضد بالستیک هند
 
هندی ها اعلام کرده اند که به دنبال به دست آوردن توانایی نابود کردن موشک های بالستیک در منطقه خارج از جو زمین هستند و در عین حال، موشک اس 400 روسی نیز توسط هندی ها خریداری شده و به زودی به این کشور تحویل می شود و بخشی از پدافند ضد موشکی این کشور را تشکیل می دهد.
 
ASTER؛ تلاش مشترک سه شریک اروپایی
 
سه کشور اروپایی فرانسه، ایتالیا و انگلستان هم با همکاری یکدیگر برنامه سامانه پدافندی ASTER را دنبال می کنند که در دو مدل آستر 15 و 30 ارائه شده و توان درگیری با موشک های کروز، هواپیماها و تا حدی از موشک های بالستیک را نیز دارد. مدل های جدیدتری از این موشک نیز برای مقابله با طیف گسترده تر و تواناتر از موشک های بالستیک در حال توسعه است.
 
اسراییل و برنامه پیکان
 
رژیم صهیونیستی نیز از اواخر دهه 80 نیز برنامه دفاع ضد موشکهای بالستیک Arrow را با کمک آمریکا در دستور کار داشته و تا به امروز سه مدل از این سامانه را توسعه داده است. سامانه فلاخن داوود نیز که توسط این رژیم توسعه پیدا کرده است دارای توانایی های ضد بالستیک محسوب می شود.
 
هرچند که اشغالگران قدس، تهدید اصلی خود یعنی مقاومت اسلامی را به هیچ وجه نتوانسته سرکوب و کنترل کند و توان راکتی و موشکی رزمندگان حزب الله و مبارزان فلسطینی، همچنان به راحتی می تواند بخش های مختلف این رژیم را آماج حمله قرار داده و نابودی این رژیم جعلی را سرعت ببخشد.
 
ایران با کارت باور 373 وارد باشگاه بهترین ها می شود
 
اما این باشگاه بسیار خاص در حوزه فناوری دفاعی، به زودی عضو جدیدی را خواهد پذیرفت و آن هم جمهوری اسلامی ایران با سامانه بومی باور 373 است. باور در حقیقت حاصل نزدیک به یک دهه تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی برای توسعه یک سامانه پدافند هوایی برد بلند و ارتفاع بالا بوده است و همانگونه که وزیر دفاع در گفتگوی تلویزیونی اشاره کرد، دفاع در برابر موشک های بالستیک نیز از جمله شاخصه های مورد نظر در زمان طراحی باور بوده است.
 
اما داشتن قابلیت مقابله با موشک های بالستیک به چه معناست؟
 
برای فهم بهتر این مسئله، باید مثالی را طرح کنیم: سریعترین هواپیمای عملیاتی جت جهان، SR-71 با سرعتی در حدود 3 برابر سرعت صوت بود اما موشکی مثل اسکاد به عنوان یکی از ساده ترین موشک های بالستیک که همچنان در جهان مورد استفاده است، چیزی در حدود 5 برابر سرعت صوت سرعت دارد. برای طراحی موشکی با قابلیت مقابله با سامانه های بالستیکی، شما باید برای مقابله با اهدافی بسیار کوچکتر و البته بسیار سریعتر از هواپیمای رزمی آماده شوید.
 
فراموش نکنید که امروزه بیشتر موشک های بالستیک از قابلیت داشتن سر جنگی جدا شونده بهره می برند که کار را برای شناسایی و مقابله با آنها مشکل تر می کند.
 
دفاع موشکی 
سامانه باور 373
 
مسلما باور ایرانی با ارتفاع درگیری 27 کیلومتر، در ابتدای راه مقابله با موشک های بالستیک حضور دارد اما صرف رسیدن به این توان، سیگنال بسیار قوی و مشخصی را درباره توانایی دفاعی و پدافندی کشورمان ارسال می کند. به زبان ساده، کشوری که به این توانایی می رسد تقریبا می توان گفت که حداقل در بحث طراحی و ساخت موشک های زمین به هوا برای مقابله با هواپیمای رزمی حتی نسل های جدید به خودکفایی کامل رسیده است و دیگر تهدیدات دشمنان برای حملات برق آسا از طریق نیروهای هوایی به کشورمان، محلی از اعراب نخواهد داشت.
 
بحث بعدی هم اینجاست که در صورت انجام تست موفق باور 373 در برابر موشک بالستیک، مشخص می شود که علم و توان اولیه در خصوص سامانه های ضد بالستیکی در کشور ایجاد شده و دقیقا مانند سایر کشورهایی که در بالا به آنها اشاره شد می توان انتظار داشت با یک برنامه ریزی صحیح و اختصاص بودجه کافی، در زمانی مثل یک یا دو دهه آینده سپر دفاع ضد موشک بالستیک کشور نیز کامل شود.
 
مسلما بحث توسعه موشک های ضد هوایی با قابلیت خروج از جو و نابودی تهدیدات در بیرون از اتمسفر زمین، مسئله پیچیده ای است که به زمان و هزینه نیاز دارد که البته با توجه به تاکیدات گسترده فرماندهی معظم کل قوا در حوزه پدافند و همچنین ایجاد زیرساخت های آن در برنامه 5 ساله ششم، می توان امید داشت که با کار بر روی سامانه باور، هم کشور به طور کامل از واردات سامانه های پدافند هوایی برد بلند بی نیاز شده و هم یک سپر دفاع ضد موشکهای بالستیک را برای کشور ایجاد کرد؛ توانایی که تا به امروز در کشور وجود نداشته است.
 
همچنین با توجه به توضیحات که در روزهای قبل اعلام شد، سامانه پدافندی باور، به دلایل مختلف فنی محصول متخصصان کشورمان است و هیچ نیازی به بهره گرفتن از کمک شرکت ها یا کشورهایی که قبلا در طراحی و ساخت این نوع سامانه ها فعال بوده اند، نبوده است و به همین خاطر، می توان گفت با توجه به اینکه رییس جمهور در روز صنعت دفاعی اعلام کرد که "ورود اس300 به کشور، یک کلمه رمز برای دنیا است"، طراحی و ساخت چنین سامانه مدرنی در داخل کشور نیز یک دنیا حرف ناگفته به همراه دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 106
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 64
  • سیروان از کردستان ایران بزرگ ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    6 0
    باید خط اول دفاع هوایی( نیروی هوایی) رو تقویت کنیم.آفرین به شیرمردان این خاک اهورایی.هر بژی ایران و برار ایرانی( زنده باد ایران و هر ایرانی).
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    4 9
    آدم همین که تیترهای شما را میخوانه ناامید میشه از خود مطلب! آخه بزرگوار! امریکا و روسیه بعد بیشتر از نیم قرن، همچین ادعایی نکردن که"تهدید جنگنده های دشمن به خاطره ها پیوست"! بعد شما همچین تیتری میزنی؟
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    6 2
    بحمدالله پس از انقلاب اسلامی ایران وارد جاده پیشرفت شده است
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    7 15
    اسلحه نمیتونیم بسازیم بعد موشک ضد بالستیک خخخ
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    6 8
    فقط میتونم بگم خخخ
  • ناشناس ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    4 1
    کاش در همه ی صنایع اینجور پیشرفت میکردیم
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    امیدوارم شاهد پرواز جنگنده بومی پشتیبانی نزدیک و ساخت هلیکوپتر جنگی با قابلیت هایی مثل پرواز در شب و ربات های انتحاری ، دیدبان و ارسال موقعیت باشیم این ها بسیار بسیار سختن و بسیار لبه مرزی تکنولوژی و در انحصار واقعی 4 3 تا کشور ، اینا برای جنگ های نیابتی و امروزی بسیار لازم و حیاتین ، ما ایرانی هستیم می تونیم اینارو بسازیم . شما فقط تاثیر ربات های انتحاری را در سوریه ارزیابی کنید که می تونن برن و روزها در گوشه ایی منتظر بمانند در کنار انبارهای مهمات ، جلسات فرماندهی ، فرماندهان ارشد ، تجمعات نیرو ، وسائل زرهی ، تونل ها و ... قرار گیرند و کاربر دکمه را فشار دهد .
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    2 1
    مشرق اینو خداییش راست میگه ، منم با تیتر زیاد موافق نیستم....
  • رحیم کمالی ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    4 3
    اشتباه تو اینجاست که فکر میکنی هیچی نداریم .اگه نداشتیم تا الان آمریکا هفت دور رو ایران گشته بود .
  • ممد قالپاق رویس مرکز فضایی تهران و حومه ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 2
    چه خبره برادر من!! آی کیو 170 با هیچ راداری دیده نشد مجبور شدیم با تور حرارتی اون رو شکار کنیم.....یه خورده آرومتر......
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    4 2
    با وضع این دولت و مملکت بهتره دعا کنیم وزارت دفاع رو هم سیمان نریزن..مثل خیلی بخش های دیگه ندن دست خارجی
  • ناصر ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    مگه جز این کار سود دیگه ای هم برای کشور داری بادنجون
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    فرق تو با علف هرز داخل مزرعه می دونی چیه؟
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    2 1
    باید همزمان با ارتقاء باور 373 به فکر خرید S400 هم باشیم .
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    3 6
    کدوم پیشرفت ؟؟؟ فقط بلدیم شعار بدیم. آره توی افزایش بیکاری - تورم - اختلاس-و ... خیلی پیشرفت کردیم. هرچند که مشرق نشر نمیده
  • ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    4 4
    به کوری چشم شما بهاییان مزدور حالا که ساختیم برو از ناراحتی زوزه بکش
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    توی آینه هم بگو هاهاها
  • ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    3 3
    بهایی های وطن فروش دیدن حالت شما در این لحظه آرزوی ۸۰ میلیون ایرانی وطن دوست هست
  • بی سواط ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    اینوکه ما نگفتیم اینو یه نشریه امریکایی نوشت که از این به بعد در خاورمیانه تمام پرنده های اعراب به درد لای جرز میخورن و خود امریکا هم گفت برای زدن سامانه اس سیصد نیاز به زمان و صرف هزینه گزاف دارن حالا باور ما که بهتر از اس سیصده
  • ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    2 2
    تا کور شوید هر آنکه نتوانید ببینید.
  • ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    بذارید لا اقل یه تست گرم از این سامانه رو ببینیم بعد قابلیت های اون تا حدی مشخص میشه. قابلیت های واقعی هر سامانه ای (حتی اس-500) فقط در زمان جنگ واقعی هست که معلوم میشه که البته اقتدار جمهوری اسلامی ایران باعث شده هیچ دشمنی هوس کنجاوی به سرش نزنه.
  • کد پیشرو ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    بنظر من گفته وزیر دفاع در جهت عدم نیاز به خرید سامانه دفاعی برد بلند و یا .... از خارج درست نیست ما هم مانند سایر کشورها میتونیم هم پروژه ملی رو پیش ببریم و هم خرید داشته باشیم اینطوری بهتر و زودتر به نتیجه میرسیم مانند چین و هند
  • ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    بالاخره یکی از مهمترین و مدرن ترین سامانه های دفاعی کشورمان یعنی پدافند هوایی برد بلند "باور 373" رسما رونمایی و معرفی شد. این که رسما رونمایی نیست فقط رئیس جمهور رفته دیدن کرده از نمایشگاه نه موشک سامانه معلومه چیه نه رادارش معلوم چیه نه واحد کنترل و فرماندهی معلوم چیه و ...... غیره دقیقا از چی رونمایی شده از ۲ تا شکل پرتابگر مربعی شکل !!!؟
  • ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    این در حد بازدید بوده نه رونمایی هیچ شبکه های تصویری خبری داخلی هم انطور که باید و شاید بهش بها ندادن حالا خارجی ها بماند مونده تا رونمایی حالا حالا ها
  • ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    2 1
    یعنی الان ما اف۲۲ و اف۳۵ میتونیم بزنیم؟درسته پیشرفت چیز خوبیه ولی اینکه واقعیت را قبول کنیم و دچار اعتماد به نفس کاذب نشیم مهمتره
  • ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    2 1
    وقتی میگی سامانه بومی یاد خودروی ملی پراید و سمند میفتم ک بعد از تحریم قیمتش سه برابر شد و گفتن قطعش و باید از خارج وارد کنیم
  • scorpion ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    2 0
    ما هم بهت میگیم خخخخخخ
  • مسعود ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    اين سيستم حالا حالا ها كار داره و فقط ميشه رو قابليت ضد جنگنده اش حساب كرد
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    شما یکم جای خودزنی و همه رو به یه چوب روندن اگر واقع بینانه نگاه کنی می بینی شاهمرادی درست میگه
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    چون اسلحه‌های انفرادی ساخته شده، صرفاً اشلحه‌های عملیاتی-سازمانی می‌باشند و در دست سربازان وظیفه نیستند، نمیتوان گفت که اسلحه هم نمی‌توانیم بسازیم. دستکم اخبار ساخت سلاح‌های انفرادی را سرچ کنید.
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    پیشرفت در سایر صنایع، نیاز به غیرتی از جنس غیرت صنایع دفاعی دارد.
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    2 1
    یعنی قشنگ مشخصه موقع تیتر زدن آمفتامین زدی
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    ضد بالستیک خیلی سخته ساختنش کلی هم کار داره تست میخواد بعدشم علیه کدوم بالستیک در چه حد سرعت چه نوع کلاهکی...تجربیات و نتایج امریکا رو ببینید هنوز با اطمینان نمیگه ضد بالستیک صد در صد دارم...خلاصه این مثل موشک بالستیک نیست که بگیم خیلی خوبیم نه زمین تا اسمون فرق داره...انتی بالستیک سخت ترین حوزه است...بودجه هم میخواد شدید...
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 2
    بله. ولی کشوری که میگوید یکی از اعضای (رسمیِ نامشروع) سازمان ملل باید از صفحه روزگار محو شود -که البته باید بشود... پس مطمئناً چنین کشوری اهل بلوف زدن و خالی بستن نیست، آنهم در این سطح.
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    چشم. میگیم سازمان حفاظت اطلاعات صنایع دفاع بیایند و کلیه اطلاعات مذکور را تقدیم شما کنند. امر دیگری باشه...؟!
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    رونمایی بماند برای روز واقعه.
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 3
    شاید فعلاً اف22 و اف35 نتونیم بزنیم، اما اون ناو هواپیمابری که که این دوتا فسقلی از روی آن بلند شده‌اند دقیقاً در تیررس کلکسیونی از موشکهای اسلامی-ایرانی هستند.
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    البته خوبه ولی باید بدونیم تا زمانی که تحریم فروش اس 300 برداشته نشد،نتونستیم این سامانه رو عملیاتی کنیم،به نظرم خیلی از قطعاتش از اس300 برداشته شده.
  • hasan ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    بعنوان یک ایرانی به چنین دستاوردی افتخار میکنم امیدوارم روز به روز بر توانمندیهای کشور افزوده شود.
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    2 1
    گزارش خوبی بود اما بی فایده - چون مردم برایشان مهم نیست
  • مغز متفکر ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    باور ۳۷۳ خوبه ولی‌ هواپیمای آواکس واجب الواجبین هست. آواکس یعنی‌ آخر خط. فقط باید آواکس داشت.
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    از لولهنگ و آبگوشت بزباش پیشرفته‌تر باشد، همین کافیست.
  • masoud ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    خدا قوت
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    بومی در صنعت دفاعی، با بومی در صنعت آبگوشت بزباش فرق میکند.
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    دورود بر برادر کرد خودم .. از ارس تا اترک از خليج فارس تا درياي خزر از خراسان و سيستان بلوچستان عزيز تا کردستان قهرمان همه با يک نام و نشان و يک هدف پاينده باد پرچم ايران اسلامي وکور باد چشم دشمنان
  • سوسان ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    خواهش میکنم این لانچرها را کدر و مات رنگ کنند جون هیولاها سیاهند قرار است بریم جنگ نه عروسی اینجوری حرفه ای تر به نظر میرسه
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    اگر انقلاب سی سال قبل ترش اتفاق افتاده بود الان کشور اول جهان بودیم از همه نظر
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    2 0
    این رنگ برای استتار در اقلیم غالب بیابانی ایران است نه محیط جنگلی جزایز کارائیب...!
  • سوسان ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    خواهش میکنم این لانچرها را کدر و مات رنگ کنند جون هیولاها سیاهند قرار است بریم جنگ نه عروسی اینجوری حرفه ای تر به نظر میرسه
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    همین که شما مطالعه کردی و کامنت‌ها را نظاره نمودید و دست آخر صفحه را مفتخر به نقش اظهارنظر خود؛ همین فایده‌اش بود از هزاران.
  • shayan ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    واقعا بعضی از دوستان خود کم بین و درک نمیکنم البته این 2 حالت داره یا سن کمی دارن (18-19) یا حداقل سواد و تحقیق و دارن که هر 2 این ها دست خودشون نیست پس نمیشه بهشون خرده گرفت کار بسیار بزرگی انجام شده یه زمان سیم خاردار را از خارج وارد میکردن الان داریم بهترین ساامانه ضد هوایی و میسازیم راهی که غربی ها و بلوک شرق تو 1 قرن رفتن ایران اسلامی تو 30 سال رفت خداکنه تو همه زمینه ها پیشرفت به این سرعت باشه و وضع اقتصاد و فرهنگ و... نیز به این خوبی پیش بره اما در مورد دوستانی که میگن به فکر کار و ... باشید برادرا هیچ کشوری تو دنیا به پیشرفت و رشد نرسیده جز در سایه امنیت بالا یا مستعمره بودن (پیشرفت این اخری فقط پوشالیه و فورو میریزه)
  • ناشناس ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 1
    ناشناس 8:48 برادر عزیز ، باور373 از نوع پرتاب گرم است و اس 300 از نوع پرتاب سرد ، هم سیستم و هم شکل ظاهری آنها با هم متفاوته، قبل از اینکه سامانه اس 300 تحویل ایران بشه ، به گفته امیر اسماعیلی ، این سامانه پدافندی ساخته شده بود وقرار بود تست های مختلف روی اون انجام بشه وحتماً می دونی که این تست ها مراحل مختلفی داره وچند سال طول می کشه ، باور 373 ، حاصل حدود ده سال فعالیته، بعد شما میگی از قطعات اس 300 که تازه اونم نه بطورکامل تحویل ایران شده در اون استفاده شده؟!!!!! یعنی ایران سامانه ای که تازه تحویل گرفته وکلی هم براش پول هزینه کرده، ناقص می کنه؟!!!!!! آخه این حرف منطقیه؟!!!! اگر کشوری بخواد چنین کاری بکنه از سامانه های قدیمی واز رده خارج قطعه بر می داره نه سامانه ای که جدیداً خریداری شده است و ما قبلاً هیچگاه سامانه برد بلندمقابله با موشک های بالستیک در کشور نداشتیم که بخواهیم چنین کاری بکنیم.
  • مغزمتفکر اورجینال ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    مردم این مغز متفکر تقلبی است من اصلی هستم
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    خسته نباشید دلاوران - خسته نباشی رزمنده - خسته نباشید عزیزان عزیز تر از چشم مردم ایران
  • ناشناس ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 1
    ناشناس آمریکایی 00:46 چرا چرت و پرت میگی؟ ایران سلاح سبک می سازه وگزارششم در همین مشرق نیوز منتشر شده، ، اگر منظورت واردات سلاح سبک از روسیه است، که کشورهایی مثل چین (چین سازنده انواع سلاح سبک است )و هند هم سلاح سبک از روسیه وارد می کنند، حتی خود آمریکا هم با اینکه سازنده انواع اسلحه است ، از سوئیس و آلمان سلاح سبک هم وارد می کنه،واین یک روال طبیعی در دنیاست، ایران که سالهاست انواع موشک را داره می سازه و تو باید خیلی از مرحله پرت باشی که اینو ندانی، به باور373 هم می گویند سامانه پدافند هوایی بردبلنداز نوع پرتاب گرم که توان مقابله با موشک های بالستیک را دارد، تو اینقدر کم اطلاعی که میگی موشک ضد بالستیک؟!!!!! تو حتی اصطلاحات این حوزه هم درست بلد نیستی ، بعد اظهارنظر می کنی و تازه تمسخرم می کنی؟!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    ناشناس00:46 انگار دستیابی ایران به این تکنولوژی بدجور باعث سوزش غرب زده های وطن فروش مزدور شده و شدت این سوختگی به حدی است که آب سرد هم جوابگو نیست و حتماً باید بستری بشی، چون خیلی حالت بده.
  • ناشناس ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    برادر عزیز مهم اینه که آرکیو170 را شکار کردیم و هدف هم این بود که اونو سالم شکار کنیم و گرنه اونو مورد هدف قرار می دادیم، به هر حال اول توانستیم آرکیو170 را مورد شناسایی قرار بدهیم تا بشه به قول شما شکارش کرد.
  • سیاوش ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    مشرق مهم نیست چاپ کنی بازم میگم درست هم میگم این سامامنه کامل نیست خیلی زود رونمایی شد...
  • ناشناس ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    جناب ناشناس آمریکایی در همین مشرق نیوز سرچ کن تا هم موشکش(صیاد3) را ببینی، هم رادارش که در اخبار هم تصویرش پخش شد، و هم خودروی حمل سامانه را ببینی، واقعاً اینا را نمی دونستی ، یا خودتو زده بودی به اون راه؟!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    خوب باید تست مربوط به موشک بالستیکش هم انجام بشه ولی هم موشکش و هم رادارش و هم پرتابگرها همه کاملاً آماده بودند.
  • ناشناس ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    شما صنعت دفاعی را با صنعت خودرو که ماهیتش برای همه مشخصه یکسان می دانی؟!!!!!!!!!!
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    باور 373 چطور باید تست مقابله با هواپیمای ضد رادار بده وقتی تنها جنگنده های نسل 5 عملیاتی منحصرا در اختیار امریکاست ؟ به عبارت دیگر حتی اس 400 و 500 روسی هم در مقابل یک جنگنده نامریی نسل 5 تست نشده اند برادر ! تیترتون رو عوض کنید لطفا تا مردم رغبت کنند اصل مقاله رو بخونند
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    اتفاقا دقیقا هم رنگ سیستم تاد و پاتریوت امریکاست
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    مشرق این نظرات جفنگ رو اجازه انتشار میدی ولی نظرات ما رو سانسور میکنی
  • سید دکتر محمود ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    حالا اگه این سیستم انقدر بهتر از s300 هست پس چرا انقدر دنبال گرفتن اون هستید؟
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 1
    امریکا دارای مدرنترین جنگنده های عالمه اف 22اف35هیچ راداری,جنگ الکترونیک,سامانه موشکی قابلیت رهگیری این جنگنده هارو نداره حتی اس500روسیه که تا دو سال دیگه طراحی تکمیل میشه این قابلیت نداره اگه داشت امریکا اجازه فروش این سامانه به ایران نمیداد
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    در زمینه ساخت سلاح، استراتژی جمهوری اسلامی زوم کردن بر موشک و سامانه های پدافندی بوده و یقینا اگر لازم باشد و ساخت سلاح سبک جزء مهم استراتژی دفاعی ما بشه، اونو هم میسازیم...
  • اذربایجانی ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    واقعا افتخار کردم به نابغه های ایرانی دمتون گرم یاشاسین ایران یاشاسین ایرانیلر{زنده باد ایران زنده باد ایرانیان}
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    در پاسخ به ناصر بادمجون
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    ضعف نره دلت کیک و نوشابه هم باهاش بخریم بخوری
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    هنوز میخوان تست بالستیک انجام بدن نویسنده توهمی مشرق به باشگاه 8 تایی هم اضافمون کرد
  • ناشناس ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    امیدواریم که هرچه زودتر سامانه عملیاتی شودوواقعا واقعا لرزه برجان هرپرنده دشمن بندازد.امیدواریم که سامانه چنان کارایی داشته باشدکه دستـــــمان جلوی روس هـــــا دراز نکنیم
  • حسين ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    سطح مقطع راداري ميفهمي يعني چي؟؟ در مقابل هدف شبيه سازي شده با سطح مقطع راداري هواپيماي استيلث آزمايش شده است. وقتي از چيزي اطلاعات نداري لطفا نظر نده
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    بهايي و يهودي ها هستند كه ميان و اين حرفها را ميزنند
  • بی سواط ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    باور کن باور ماکامله و در اینده کاملتر هم میشه فقط باید به غیرت و استعداد جوونای این مملکت باور داشت
  • بی سواط ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    ار کیو 170 یادته !!!!!!!!!!!! بعد به نظرت اگه یه ارکیو و بدنه غیر ردگیریش به روسیه و چین داده بشه اف 35 امریکایی چقدر رادار گریز میشه خخخخخخخخخخخخ
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    یاد سخن رهبری افتادم که گفته بود : دوره بزن دررو گذشت...
  • علی ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    آقا انقدر به پرتاب گرم یا سرد بودنش گیر ندید چند سال پیش خود امیر اسماعیلی گفت که موشکش رو ساختیم تو رادرش مشکل داریم و از سامانه روسی هم فقط وارد شده هم فقط ردارش رو نشون دادن تازه ازموقعی سال۸۷تاالان هم که نشونش می دادن محفظه موشک استوانه ای شکل (تویوب)بود الان مثل موشک صیاد۲ مربعی شکل شده,(دقت کنیم)
  • سخاوت ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    در صنایع نفت و گاز هم کمتر نیستیم فقط باید باور داشته باشیم.
  • شاپرک ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 1
    اگه خواستین من مشخصات باور ۳۷۳ را دارم 2 تن اهن پاره 4 لیتر رنگ 2 تا کامیون .
  • هومن ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    سوخو 30 را بخریم و تحت لیسانس روسیه مانند چین و هند بسازیم
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ.ههههههههههههههههههههههههههههه
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    شایان اصلا تو جومونگ و اسپایدرمن .تو 100ساله
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    اي دروغو كه گفتي راسته؟
  • ناشناس ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    سیستم باور 373 مدل ارتقا یافته سیستم hq9 چینیهاست. ایران سال2006 چند تا اچ کییو 9 از چین خرید و من شنیدم که از روی اون باور 373 رو ساختن. سیستمی که در جریان رژه سال 88 نشون داده شد و اعلام شد که باور 373 هستش در واقع اچ کییو 9 چین بود که تو رژه نمایش داده شد. من یه فرد نظامی نیستم و ادعایی هم ندارم ولی بعید میدونم که کاراییش به پای سیستم اس 300 برسه چون روسها به هرحال سابقه بیشتری از ما دارن تو صنایع نظامی. ولی خوب همینم که تونستن بسازن یه همچین سیستمی رو عالیه
  • ناشناس ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    ایران سال 2001 دو گردان اس 300 پی ام یو 1 خریداری کرده از بلاروس و اچ کییو 9 رو هم از چین خریدن و احتمالا در ساخت باور 373 از این دو سیستم هم کمک گرفته شده. اینکه ایران سال 2001 دو گردان اس 300 خریده از بلاروس رو خود روسها هم تو پایگاه خبری اسپوتنیک تایید کردن و من این خبر رو اونجا دیدم
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    ناشناس 08:36 شما در حدی نیستی که چنین فرمایشی به حفاظت اطلاعات کنی .... اما واقعیت اینه وقتی رونمایی از سیستمی انجام میشه تمام اجزاع اون با مشخصات به نمایش در میاد و حتی تست موشک ...مانند سایر سیستمهای دنیا مثل تاد، اس 300.... به این میگن رونمایی
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    نظرهمتونو خوندم ولی واقعیت چیز دیگریست اول اینکه خوده امریکا روسیه سامانه موشکیشون نتونسته موشکهایی با سرعت بالای 15هزار کیلومتر بر ساعت رهگیری کنه درحالی که امریکا موشکهایی با سرعت 40هزارکیلومتر در ساعت سرعت دارن,در ضمن هنوز هیچ سامانه موشکی,راداری,,نتونسته
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    در تکمیل نظر ناشناس ۱۲:۵۸ ؛ بهايي‌ها و يهودی‌ها و ازنفس افتادگان و صدالبته مرعوبان و غرب‌پرستان.
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    مشخصات شاپرک: یه مقدار...، یه مشت...، یه خرده... و دیگر هیچ!
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 1
    فعلا که دولت در جواب فیش های نجومی یک ونیم میلیارد دلار از اعتبارات وزارت دفاع و نیروهای مسلح کم کرد ولی یادش بخیر هرگاه دشمن را در جبهه زمینگیر می کردیم صدام دستور بمباران بیشتر مناطق مسکونی را می داد تا جگر ما را آتش بزند و ما شادی پیروزی ها را فراموش می کردیم حالا من مانده ام چگونه بعضی ها دلشان می آید در زمان جنگ با تروریست اعتبار این عزیزان شجاع و مظلوم ما کاهش یابد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    2 0
    برادر عزیز اگه کمی مطالعه داشته باشید در خصوص 5 سامانه اس 300 ناتو می گوید باید 180 هواپیما همزمان حمله کند تا با کمترین تلفات بشود آن را منهدم کرد و اگر این تعداد به نصف برسد تعداد هواپیماهای سرنگون شده وحشت ناک خواهد بود و حالا که ما از مجموعه ای از موشک های پدافندی استفاده می کنیم دیگر زمان جنگنده تمام شده و زمان موشک بازی است و به خاطر سپر موشکی ترکیه ایران موشکی به قدری قوی است که در نیم ساعت تمام همسایگان نا معقول را از نظر نظامی می توانیم فلج کنیم یا مهدی فاطمه سربازانت با افتخار در دفاع از حریم ولایت جاودانه تاریخ شده اند و جاودانه خواهند ماند یا زهرا
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    برادر عزیز ناراحت نشو منظورش این است که رکود چنان مردم را ناامید و خسته کرده که نمی توانند شور و هیجانی از خود نشان دهند و برادرم به مردمی که شغل آزاد دارند حق بدهیم واقعا ناامید و خسته اند برایشان دعا کن و سعی کن نا امید نشوند خدایا به احترام یوسف زهرا با ظهور آن عزیز بزرگوار شور و نشات را به جامعه مسلمانان و بخصوص ایران عزیز برگردان
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    مگر در پارس جنوبی اقتدار قرارگاه خاتم الانبیا را ندیدید چاه های فرانسوی در 1/5 سال خشک شد ولی عملکرد بچه های سپاه بی نقص ادامه داره و اگر این دولت مقدار سرمایه گذاری را یک سوم نمی کرد سال 1393 ما به تولید هم اندازه قطر رسیده بودیم
  • کیان ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    0 0
    دم ارتش گرم چی ساخته پاینده ارتش جاوید ایران
  • ناشناس ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    0 0
    همانطور که هشتمین کشور ارسال کننده ماهواره به فضا شد!
  • ناشناس ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    0 0
    جناب دکتر!!!! وقتی شروع به ساخت باور شد که هنوز اس 300 را به ما نداده بودند، در ضمن باور373 از نوع پرتاب گرم است واس 300 از نوع پرتاب سرد ، پس با هم متفاوته، به نظر شما اشکالی داره که هم سامانه پدافند هوایی از نوع پرتاب گرم داشته باشیم و هم از نوع پرتاب سرد؟ در ضمن از نظر شما تنوع در سامانه های پدافند هوایی برد بلند اشکالی داره؟ این یک روند طبیعی در دنیاست.
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    0 1
    یکی نیست اینارو بندازه بیرون؟!
  • ناصر ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    0 0
    بچه جان هم بادنجون درسته هم بادمجون
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    0 0
    و این دولت جمعش کرد!!
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    0 0
    بسوز
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    0 0
    این دولت آسه میره آسه میاد که گربه شاخش نزنه سر به ........................
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    بزن و در رو!!!
  • حسین ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
    0 0
    خیبر . تندر . زعاف . فاتح . سماء . فجر . آرش .شاهر . طاهر . باهر . نخجیر ......بازهم بگم
  • حسین ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
    0 0
    تو کی هستی اگه گیرت بیارم ...
  • حسین ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
    0 0
    فکر کنم شونصد سال ذیگه بهمون بدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس