کد خبر 604968
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۱

برخی بانک‌ها در اقدامی متفاوت از مبلغ ۱۰ میلیونی وام، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به عنوان کارمزد و سایر هزینه‌ها کسر کرده و رقمی حدود 5/9 میلیون تومان به مشتری می‌پردازند.

به گزارش مشرق، وام ۱۰ میلیونی ازدواج به دلایل خاص خود از زمان طرح تا تصویب و اجرا خوشایند بانک‌ها نبود و حالا تاوان دلخوری بانک‌ها را باید زوج‌هایی بپردازند که برای دریافت وام خود از بانکی به بانک دیگر سرگردان و با پاسخ‌های متفاوت بانکی‌ها مواجه می‌شوند.
 
در هفته ابتدایی خردادماه و در فاصله چند روز از ابلاغ قانون بودجه ۱۳۹۵، بانک مرکزی مبلغ وام ازدواج را در سامانه مربوط از 3 به ۱۰ میلیون تومان تغییر داد. در حالی که انتظار می‌رفت پس از مخالفت‌های شبکه بانکی و البته بانک مرکزی با طرح پیشنهادی نمایندگان برای رشد ۳۰۰ درصدی وام ازدواج در نبود منابع کافی، با تامل بیشتر و تعیین سازوکار برای تامین مالی وام ۱۰ میلیونی اقدام شود، بدون برنامه مشخصی برای تامین مالی کسری موجود، بخشنامه آن به بانک‌ها ابلاغ شد. 
 
بر این اساس بانک مرکزی تاکید کرد تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند امکانات لازم برای شروع پرداخت وام ۱۰ میلیونی هریک از زوجین را حداکثر از ابتدای مرداد ماه سال جاری فراهم کنند.
 
سردرگمی زوج‌های جوان متقاضی وام
 
با این حال در این مدت زوج‌ها برای دریافت وام ازدواج، حتی همان 3 میلیون تومان قبلی، درگیر ماجراهای متفاوت شده‌ و به گونه‌ای سرگردان از بانکی به بانک دیگر می‌روند.
 
از ابتدا تمام بانک‌ها در لیست پرداخت وام ۱۰ میلیونی قرار نداشتند و اکنون هم که برای پرداخت این تسهیلات ورود کرده‌اند هر یک ساز خاص خود را می‌زنند و پاسخ‌های متفاوت و البته ناهماهنگ به متقاضیان می‌دهند.
 
به گزارش ایسنا، این در حالی است که به گفته زوج‌هایی که برای دریافت وام ۱۰ میلیونی اقدام کرده‌اند، شعب بانک‌ها از نبود بودجه برای پرداخت وام سخن می‌گویند و اعلام می‌کنند با وجود منابع محدود توان پرداخت  وام ۱۰ میلیونی را ندارند یا اینکه وام‌های دیگر قرض‌الحسنه نیز در اولویت قرار داشته و باید برای اعطای آن به متقاضیان در صف مانده اقدام کنند.
 
در عین حال موضوع دیگری که عنوان می‌شود نوسان در برگشت وام‌های ازدواج پرداختی قبلی است که باعث شده منابع رفته طبق برنامه به بانک‌ها نرسد و دست آنها برای وام‌های جدید خالی بماند. اما با تمام این اوصاف، نحوه برخورد بانک‌ها با متقاضیان نیز چندان مناسب نبوده و اغلب با برخورد ناخوشایندی زوجین را بدرقه می‌کنند.
 
اکنون بانک‌ها متقاضیان وام ازدواج را مکلف کرده‌اند که فقط از بانک واقع در محل سکونت خود برای دریافت تسهیلات اقدام کنند، آن هم در شرایطی که پیش‌تر قرار بر اعطای وام در محل سکونت زوجین نبوده است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی تکلیفی در این باره برای بانک‌ها نداشته و آنها به خواسته خود اینگونه عمل می‌کنند.
 
وام ازدواج با اختلاف 7 میلیونی
 
در عین حال با اینکه قرار بود با افزایش سقف وام ازدواج به ۱۰ میلیون تومان، تمام افراد در صف نیز شامل این مبلغ باشند، برخی بانک‌ها اعلام کرده‌اند  افرادی که قبل از ابلاغ بخشنامه وام جدید ثبت نام کرده‌اند، مشمول وام ۱۰ میلیونی نبوده و فقط شامل وام 3 میلیون تومانی خواهند شد!
 
از سوی دیگر برخی بانک‌ها در اقدامی متفاوت از مبلغ ۱۰ میلیونی وام، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به عنوان کارمزد و سایر هزینه‌ها کسر کرده و رقمی حدود 5/9 میلیون تومان به مشتری می‌پردازند.
 
اما در این میان زوج‌هایی که در برخی بانک‌ها آشنایانی داشته و از قدرت نفوذ برخوردارند، توانسته‌اند بدون چانه‌زنی از وام ۱۰ میلیونی استفاده کنند حتی در مواردی که شعبه اعلام کرده است تصمیمی برای پرداخت وام ازدواج ندارد!
 
صفوف انتظار طولانی‌تر می‌شود
 
 در حالی که نبود منابع بهانه بانک‌ها شده است، سرانجام بانک مرکزی استفاده از منابع قرض‌الحسنه جاری بانک‌ها را در دست بررسی قرار داد. موضوعی که پیش‌تر برخی منابع از احتمال آن خبر داده و حتی بانک‌ها در برابر چنین اقدامی موضع گرفته بودند.
 
به گزارش وطن امروز، این در حالی است که اگر برای تامین مالی وام 10 میلیونی اقدامی نشود، به طور حتم با توجه به اینکه به گفته مدیران بانک مرکزی برگشت منابع سالانه قرض‌الحسنه بیش از 5000 میلیارد تومان نیست، اعطای تسهیلات 10 میلیونی برای حدود 2/1 میلیون نفر در سال با کسری حدود 7000 میلیارد تومانی همراه خواهد بود که باعث طولانی شدن صف متقاضیان و دوره پرداخت تسهیلات خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    فقط خرید کلمن آب و یخدان و یکسری وسایل پلاستیکی برای جهیزیه دخترم 800 هزار تومن شد بیچاره جوانها با این مخارج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس