یکی از ناوهایی که اکنون به بندرعباس آمده جزو اولین شناورهای هندی به حساب می آید که در آن از طراحی پنهانکار استفاده شده است. این شناور در ژوئن 2013 خدمت خود را در نیروی دریایی هند آغاز کرده و از قدرت آتش بسیار بالایی بهره می برد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، همکاری های ایران و هند با سفر نخست وزیر این کشور به تهران، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و در کنار هیئت بزرگ سیاسی - اقتصادی سرزمین 72 ملت به کشورمان، 2 فروند شناور جنگی هندی نیز به منظور حفظ و ارتقای سطح تعاملات بین دو کشور وارد منطقه یکم دریایی نیروی دریایی ارتش در بندر عباس شده و به مدت 4 روز مهمان کشور ما خواهند بود.

شناور INS Ganga و INS Trikand دو ناو محافظی هستند که از نیروی دریایی هند، این روزها در کشور ما حضور دارند که با توجه به اهمیت این سفر و شناورهای حاضر در آن، در ادامه با این دو ناو هندی آشنا می شویم.

INS Ganga

این ناو محافظ هندی که با کد F22 در نیروی دریایی هندوستان شناخته می شود از سری ناوهای محافظ کلاس Godavari محسوب می شود. این ناوها از جمله اولین طرح هایی بودند که به صورت بومی در داخل هندوستان ساخته و به ارتش این کشور تحویل داده شدند. شرکت هندی Mazagon Dock با مسئولیت محدود سازنده شناورهای این کلاس است.

شناور INS Ganga به تاریخ 30 دسامبر 1985 میلادی وارد خدمت شده و 3850 تن وزن دارد. این ناو محافظ با طولی در حدود 126 متر و عرض 14.5 متر 313 نفر خدمه داشته و از دو موتور توربین بخاری به قدرت هر کدام 30 هزار اسب بخار نیرو می گیرد.

شناور هندی
INS Ganga

سرعت نهایی این شناور 50 کیلومتر در ساعت بوده و با سرعت 22 کیلومتر بر ساعت می تواند تا مسافت 7200 کیلومتر را طی کند. رادارهای جستجوی سطحی، هوایی و کنترل آتش مثل سری Signaal ، MR-103 ، EL/M-2221 و MPZ-310 بر روی این شناور نصب شده است. سامانه سونار این شناور نیز توسط شرکت هندی بهارات تامین شده است و همچنین، سامانه های جنگ الکترونیک و پرتاب کننده های چف و فلیر نیز بر روی این ناو نصب شده است.

در بخش تسلیحات، این شناور با 4 تیر موشک روسی SS-N-2D Styx ساخت شوروی سابق مسلح شده است. برد این موشک در حدود 80 کیلومتر بوده و از یک سر جنگی به وزن 454 کیلوگرم استفاده می کند. در بخش ضد هوایی این شناور با 24 تیر موشک باراک با برد 12 کیلومتر و ارتفاع درگیری 5.5 کیلومتر مسلح شده است.

آشنایی با «رود مقدس» و «پیکان پنهانکار» هند که مهمان ارتش ایران هستند +عکس (اماده)
INS Ganga

در بخش توپها INS Ganga به یک قبضه توپ دو لول 57 میلی متری مدل AK-725 با نواخت تیر 200 گلوله در دقیقه و 4 قبضه توپ 30 میلی متری AK-230 با نرخ آتش 2 هزار گلوله در دقیقه مجهز شده است.

در بخش ضد زیردریایی نیز این ناو محافظ با 6 پرتابگر 324 میلی متری اژدر مسلح شده است. INS Ganga همچنین توانایی حمل دو بالگرد در نمونه های سی کینگ یا Chetak را دارد. Ganga نام رودی است که در کشور هندوستان جریان داشته و مقدس ترین رود در آیین هندو به شمار می آید.

INS Trikand

اما ناو محافظ دیگری که به بندرعباس آمده، یکی از پیشرفته ترین ناوهای نیروی دریایی هند و ساخت کشور روسیه است که از ترکیب طراحی پنهان کار و قدرت آتش بسیار بالا بهره می برد. INS Trikand با شماره بدنه F51 از کلاس شناورهای Talwar است. این ناوها توسط شرکت روسی بالتیک در سنت پترزبورگ ساخته شده است. نیروی دریایی هند 6 فروند از این ناوها را سفارش داده و هر 6 فروند را نیز در حال حاضر در خدمت دارد.

این ناوهای محافظ جزو اولین شناورهای هندی به حساب می آیند که در آن از طراحی پنهانکار استفاده شده است. این شناور در 23 ژوئن 2013 خدمت خود را در نیروی دریایی هند آغاز کرده است و وزن در حدود 4448 تن، طول آن 124 و عرض آن 15 متر است. این شناور دارای حدودا 220 نفر خدمه و ماندگاری یک ماهه در دریا است.

شناور هندی
INS Trikand

این شناور از دو توربین گازی ترکیبی و دو توربین گازی تقویت کننده استفاده می کند که در مجموع قدرتی در حدود 64070 اسب بخار را برای این شناور ایجاد می کند. INS Trikand می تواند با سرعت 59 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و با سرعت 26 کیلومتر در ساعت می تواند 8980 کیلومتر را طی کند.

این شناور هندی از ترکیبی از رادارهای جستجوگر سطحی، هوایی و کنترل آتش مثل:Fregat M2EM، 3Ts-25E Garpun-B ، MR-212/201-1 ، JSC 5P-10E Puma و MR-90 Orekh مجهز شده است. سامانه جنگ الکترونیک TK-25E-5 و پرتابگرهای چف نیز بر روی این شناور نصب شده است.

آشنایی با «رود مقدس» و «پیکان پنهانکار» هند که مهمان ارتش ایران هستند +عکس (اماده)
INS Trikand

اما در بخش تسلیحات با شناوری رو به رو هستیم که به خوبی تجهیز شده و می تواند در برابر اکثر تهدیدات به خوبی از خود دفاع کرده و در عین حال تهاجم موثری را نیز به انجام برساند. سلاح ضد کشتی این شناور 8 تیر موشک کروز مافوق صوت براهموس است که به صورت مشترک توسط روسیه و هند بر پایه موشک یاخونت طراحی و توسعه یافته است.

این موشک با بردی در حدود 290 کیلومتر، سرعت 3 ماخ و سر جنگی 300 کیلوگرمی برای اکثر شناورهای جنگی دنیا می تواند در حد یک تهدید ویژه به حساب آید که این موشک از پرتابگرهای عمودی در این کشتی شلیک می شود.

در بخش ضد هوایی این شناور با 24 تیر موشک Shtil-1 که گونه دریایی موشک های Buk است مجهز شده که توان درگیری با اهداف هوایی تا فاصله 50 کیلومتر و ارتفاع 15 کیلومتر را دارند. هچنین 8 تیر موشک ضد هوایی ایگلا -1 ایی نیز با هدایت فروسرخ بر روی این ناو نصب شده است.

در بخش توپها این ناو هندی به یک قبضه توپ 100 میلی متری A-190E با نواخت 80 تیر دقیقه و برد 20 کیلومتر علیه اهداف سطحی و 15 کیلومتر بر علیه اهداف هوایی مجهز است. دو توپ 30 میلی متری و 6 لول مدل AK-630 با نواخت تیر 5 هزار گلوله در دقیقه نیز وظیفه دفاع نزدیک از آنرا بر عهده دارند.

2 پرتابگر دو لول 533 میلی متری اژدر و همچنین راکت های ضد زیردریایی RBU-6000 نیز در بخش جنگ ضد زیردریایی این ناو فعال هستند. این شناور همچنین توان حمل یک فروند بالگرد از مدل های کاموف 28 ، کاموف 31 یا Dhruv را دارد. Trikand نیز در زبان هندی به معنای "تیر سه شعبه" است.

14 آذرماه سال 92 بود که بیست و هشتمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه حضور مقتدرانه این نیرو در آب های بین المللی با همراهی زیردریایی یونس وارد بندر بمبئی در سواحل هندوستان شد و پس از آن بود که ناوشکن جمهوری اسلامی ایران الوند نیز با حضور در شرق هند در مراسم استقلال کشور هند حضور یافت.

همچنین در یکسال گذشته این دومین بار است که ناوگروه های هندی در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش حضور پیدا می یابند و با این اوصاف، باید ارتباط عمیق و ویژه نیروی دریایی کشورمان با ارتش های بزرگ و مجهز دنیا را یک برنامه استراتژیک و دارای نقشه راه دانست که با داشتن مصادیقی چون تمرینات مشترک و بازدیدهای کارشناسان و فرماندهان از شناورهای مذکور، تجارب بزرگی را به نیروی دریایی کشورمان منتقل می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 0
    کی میشه برا کشورم یکی از اینا بسازم؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    1 0
    بعدش سر سفره چی بذاریم؟!
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    ساخت ناوشکن خلیج فارس با وزن 6500 تن و طراحی پنهانکار سال گذشته شروع شد.
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    دوس داری سر سفره ی رنگینت نشسته باشی داعشیا بریزن تو خونت؟یا بد تر از داعشی ها ارباب های عربی و غربیشون
  • سروش ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    خوب درستو بخون با گوشی بازی نکن اینقده توی سایت مشرق سرک نکش من می توانم رو هم تمرین کن انشاءالله ما هم بهت امیدوار می شویم که خواهی توانست ولی مراقب باش جزئی از دستاورد برجام سیاستمداران قرار نگیری. اون موقع نه هیچ تدبیری و نه امید بر تو کارساز نخواهد بود.
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    جماعتی که واقعا سر سفره چیزی ندارند آن انسان هایی هستند که نان خود را در کم گذاشتن از توانایی دفاعی کشورشان جست و جو نمی کنند . یه جماعتی هستند هر چی بخورن سیر نمی شن بازم فکر خوردنن .
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    یکی از موارد مهم در مورد یگانهای سطحی نیروی دریایی بحث پدافند هوایی آنهاست.مثلا ناو جماران تنها به4لانچر و ناو ولایت2لانچرموشک پدافندی محراب مجهز است!این نکته مهم باید فورا اصلاح گردد.
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    همین الانش راحت میشه از اینها طراحی کرد و ساخت طول جماران رو در سازه جدید کمی بیشتر کنید و به چیدمان تسلیحات دقت کنید
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    خخخ به همین راحتی؟ 206 اس دی که شد رانا 110 میلیارد تومن خرجش شد.
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    مشکل دفاع هوایی ما لانچر نیست. موشکه. وقتی موشک دریایی دفاع هوایی نداریم لانچرش هم مهم نیس کم باشه یا زیاد.
  • فرید ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    این اف22 پروازم میکنه . خخخخخخخ
  • اهوازی ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    امیدوارم پاکستان حساب کار دستش بیاد
  • ناشناس ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    0 0
    سیبل خوبیه
  • ایزا ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    0 0
    دستتو میبوسم سروش خان گل گفتی!
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    0 0
    :\
  • نصیر ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    0 0
    این بیکارای الاف تماما .... مجازی هستن سایت هایی هم که مخاطب ندارن مثل مشرق برای قطبی کردن فضا و افزایش بازدید کننده ها و کامنت اینها رو منتشر می کنن تازه اگر فرض نکنیم خود یکی از کارمندان مشرق بشه
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    0 0
    نسل جدید مسلسل ها و تیربار ها خودشان کم پدافندی نیستند. پدافند های موشکی اغلب بدرد دور کردن تهاجمات هلیکوپتر، جت و پهپاد میخورند و نه موشک های پرتاپ شده به سمت ناوهای جنگی. سامانه های پدافند موشکی بر روی یک ناو، جهت پوشش هوایی برای یک نقطه ی دریایی، جزیره و محافظت از ناو دوم استفاده می شود. برای تهدید موشک های ضد کشتی، کارایی تیربارهای فوق سنگینی که در ثانیه چند گلوله شلیک می کنند به مراتب از پدافند موشک پایه بهتر است. پس چه نیازیست که ناوها رو بی جهت سنگین کنیم!؟
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    0 0
    موشک دریایی و چی چی!؟ موشک موشکِ، اژدر هم اژدر، من که نفهمیدم چی میگی! جایی که موشک بالا میره فرق نمیکنه روی کشتی باشه یا روی زمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس