آمریکا از جنگ جهانی دوم، سیاست دفاعی خود در منطقه اقیانوس آرام را بر پایه استفاده از ناوهای هواپیمابر و زنجیره‌ای از جزایر مجهز به پایگاه‌های هوایی قرار داده است و در حال حاضر جزیره گوام، میزبان پایگاه هوایی Andersen است که بمب‌افکن‌های سنگین آمریکایی را در خود جای داده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، کشور چین از جمله دارندگان بزرگ موشک های بالستیک با بردهای مختلف به حساب آمده و هر ساله اعتبارات قابل توجهی را برای توسعه و به روز رسانی قوای موشکی خود صرف می کند. عمده موشک های بالستیک چینی با عبارت DF نامگذاری شده اند که بر اساس دو عبارت چینی دان فنگ به معنای "باد شرقی" است.

از حدود یک سال پیش به این طرف، رونمایی از دو مدل موشک های دان فنگ بسیاری پر سر و صدا شده و بازتاب خبری زیادی در دنیا داشته است که یکی موشک دی اف 41 که موشک قاره پیمای جدید چینی ها محسوب شده و دیگری دی اف 26 که منابع خبری غربی از آن به عنوان "قاتل گوام" یاد می کنند.

"قاتل گوام" از آنجا برای رسانه ها جذاب شده است که طی روزهای اخیر، کمیسیون بررسی روابط اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین در کنگره آمریکا، با انتشار گزارشی درباره خطرات این موشک برای ارتش امریکا هشدار داده است.

DF-26؛ موشکی برای کلیه اهداف سطحی

موشک بالستیک میان برد دی اف 26 که اخیرا اخباری از وجود و آزمایش آن توسط چین منتشر شده است محل جنجالهای زیادی در منابع رسانه ای و دولتی غربی شده است. این موشک در حقیقت مدل ارتقاء یافته موشک DF-21D محسوب شده و می تواند هم به اهداف زمینی و هم اهداف دریایی بزرگ و متوسط مثل ناوهای هواپیمابر حمله کند.

موشکی چین
موشک دی اف 21 دی

موشک دی اف 21 دی در حقیقت یکی از اولین موشک های بالستیک ضد کشتی در جهان به حساب می آید که به نظر از سال 2009 میلادی عملیاتی شده است. این موشک بردی در حدود 1500 کیلومتر داشته و با استفاده از هدایت ترکیبی اینرسیایی و رادار فعال، در مرحله آخر بر روی هدف خود قفل کرده و به سمت آن حرکت می کند.

منابع غربی اعتقاد دارند برای یافتن اولیه هدف و تصحیح مورد نیاز مسیر این موشک به سمت اهداف متحرکی مثل یک ناو هواپیمابر از سامانه های ماهواره ای، پهپادها و رادارهای ماورا افق نیز بایستی استفاده شود. چین به همین منظور در چندین سال اخیر چندین ماهواره با توانایی هایی مثل رادار روزنه مصنوعی، ماهواره مجهز به سامانه شناسایی الکترواپتیک و شناسایی اقیانوسی را به فضا ارسال کرده است و به نظر از آنها برای هدف یابی اولیه برای این موشک بهره می برد.

در جریان رژه نیروهای مسلح چین در سپتامبر سال گذشته میلادی، چین برای اولین بار به صورت رسمی موشک DF-26 رونمایی کرد. چینی ها اعلام کردند که این موشک دارای توانایی حمله به اهداف زمینی و همچنین شناورهای بزرگ و متوسط بوده و در عین حال امکان حمله اتمی یا متعارف به اهداف زمینی را نیز دارد.

موشکی چین
موشک دی اف 26

برد این موشک بین 3 الی 4 هزار کیلومتر تخمین زده شده و با یک سر جنگی 1200 الی 1800 کیلویی مسلح شده است. این موشک به صورت کامل متحرک بوده و از سوخت جامد استفاده می کند. اما نکته ای که درباره این موشک باعث به نوعی ترس در محافل غربی شده است توانایی آن در هدف قرار دادن جزیره گوام است.

پیش از این نیز برد موشک های هسته ای چینی به این جزیره آمریکایی در اقیانوس آرام می رسید اما بحث هدف قرار دادن این جزیره با سر جنگی متعارف و با دقت بالا، توانی است که برای اولین بار به نوعی در اختیار چین قرار گرفته است.

چرا گوام برای آمریکا مهم است؟

از زمان جنگ جهانی دوم آمریکا سیاست دفاعی خود در منطقه اقیانوس آرام بر پایه استفاده از ناوهای هواپیمابر و همچنین زنجیره ای از جزایر مجهز به پایگاه های هوایی قرار داده است. در حال حاضر در جزیره گوام پایگاه هوایی Andersen قرار داشته و در بسیاری از مواقع بمب افکن های سنگین آمریکایی مثل B-52، B-1 و B-2 در این پایگاه حضور دارند.

موشکی چین
پایگاه هوایی Andersen در گوام

دقت بالا و استفاده از هدایت ماهواره ای باعث می شود موشکی مثل دی اف 26 بتواند از سرزمین چین به راحتی تاسیسات کلیدی آمریکا در این جزیره را هدف قرار داده و بدون استفاده از سر جنگی اتمی آنها را نابود کند.

حال چین با موشک هایی مثل دی اف 21 دی یا دی اف 26 هر دوی این توانایی ها را به چالش کشیده است؛ هر دوی این موشک ها با توجه به تحرک کامل و استفاده از سوخت جامد بسیار سخت شناسایی شده و به سرعت می توانند آماده شلیک شوند.

DF-41 ؛ سوپرایز 15 هزار کیلومتری چین برای آمریکا

اما یکی دیگر از اعضای معروف خانواده موشکی دان فنگ موشک قاره پیمای DF-41 است که بر اساس تخمین کارشناسان بردی بین 12 الی 15 هزار کیلومتر دارد. اکثر اطلاعاتی که تا به امروز از این موشک در فضای مجازی منتشر شده است بر اساس حدس و گمان مطرح شده است.

موشکی چین
موشک دی اف 41

این موشک در حدود 80 تن وزن داشته و به نظر می تواند یک سر جنگی 1 مگاتونی و یا 10 سرجنگی مستقل سبک تر را حمل کند. این موشک از هدایت اینرسیایی و ماهواره ای بیدو استفاده کرده و سرعت آن در حدود 25 برابر سرعت صوت است. در سال 2014 میلادی برای اولین بار چین در درون کشور خود این موشک را با سرهای جنگی مجتمع آزمایش کرد.

این موشک توانایی هدف قراردادن تقریبا کل خاک آمریکا به صورت مستقیم از سرزمین چین را می دهد. در حال حاضر سه موشک دی اف 21 دی، دی اف 26 و دی اف 41 از جمله مهمترین چالش هایی هستند که برای ایالات متحده در بحث دفاع موشکی ایجاد شده است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    3 1
    اونایی که میگن ایران تو موشک بالستیک قویتره مثبت بزنن و اونایی که میگن چین تو موشک بالستیک قویتره قرمز یا منفی رو بزنن . واقعیت آشکار خواهد شد...
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    اسباب بازیه بیشتر. ممکنه موجب آزار آمریکا بشه، اما اونو شکست نمی تونه بده. صرفا یک عامل بازدارنده است. در ضمن رشد اقتصادی چین فقط با چراغ سبز آمریکاست. کافیه غرب سرمایه اش را از چین بکشه بیرون. چین ابتدا درجا، سپس فرو می پاشه.
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    2 0
    حالا این نظام کمونیستی موشک داشته باشد یا حتی آمریکا را تهدید کند به ما چه سگ زرد برادر شغال ایت
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    DF-41 !!!!!....عجب هیولاییه
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    واقعیت اینه که تو یا مریضی یا نادون
  • ناشناس ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    مقایسه شما اشتباس چین الآنشم بدون همپیمانی با روسیه از عهده امریکا بر نمیاد.برو بخون ببین 8سال کدوم قدرتا با ما جنگیدن و آخرش کجا رو گرفتن. چین اگه قادره تایوانو از امریکا که پشتشه پس بگیره اونائی که موافق حرفم هستن آبی رو بزننو ومخالفا قرمزو.
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    1 0
    جوابش هر چی باشه با رای مثبت من و شما واقعیت عوض نمیشه، هر کس یه نظری داره و در آخر هم دردی از کسی درمان نمیشه با این رای گیری، علی الحساب یه منفی داشته باش برای طرز فکرت
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    این چه حرفیه ؟ چه مقایسه بیجایی ایران موشکهای برد 2000 کیلومتر داره و در حد خودش توانمنده
  • پری مجرد38ساله ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    بیشعور این چه حرفیه خوب معلومه موشک های ما از چینی ها بهتره
  • من ترانه 14سال دارم ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    مشرق مابقی کامنت ها رو بزار تا عصبانی نشدم
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    ما هم باید قاره پیما بسازیم.
  • مرتضیsk ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    ماهم بتونیم به گوآم یه ترس وارد کنیم بد نمیشه
  • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    ما در زمینه دقت از چین بهتریم نه قدرت تخریب یا بمب اتم!
  • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    چین حالا حالا ها زیر امریکا است
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    با اینکه به چین نمی شود اعتماد کرد چراکه نظامش سکولار هست ولی با این حال می شود او را در دشمنی و رقابت با امریکا تحریض کرد برای اینکار نیازمند به یک دستگاه سیاست خارجه قوی و انقلابی داریم.
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    چه توهمی_..._.._
  • ناشناس ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    یعنی واقعیت با رای گیری مشخص میشه یعنی هر کدوم بیشتر رای اورردن به واسطه اون رای قوی تر میشن؟
  • ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    سر جنگی 1 مگاتونی؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 1
    یک مگاتن یعنی یک میلیون تن بنظرتون موشک ۸۰ تنی میتونه سرجنگی یه میلیون تنی رو حمل کنه؟
  • علي ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    قطعا چين از ما توي اين زمينه قوي تره اما ما هم پيشرفت هاي خوبي در اين زمينه داشتيم
  • msg313 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    اصلا قابل مقایسه نیست . چین موشک قاره پیما داره ایران حداکثر برد 4000 کیلومتر که تایید نشده داره . هر چور حساب کنی اونا تجهیزات قوی تر هست. البته طبیعه هست چون بزرگترین قدرت اقتصادی هست و هم چنین همایت روسیه رو داره
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    ای شیطون!
  • سروش ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    آقا سید علی اعلام کردند که ما به بردی بیشتر از این نیاز نداریم و این دقت و کیفیت هست که ثابت خواهد کرد چون ما متجاوز نیستیم چون دقت موشکهای ما از خود روسیه و آمریکا هم بهتر شده و درحال افزایش هست و در ضمن چین از جنگ دوم جهانی روی موشکی سرمایه گذاری کرده در حالی که ایران با تهرانی مقدم سی ساله شروع کرد و تا سال 1390 تهرانی مقدم پنجاه و دو سه ساله بود که شهید شد یعنی این راه رو ما طی بیست و اندی رفتیم و ادعا هم نداریم که مثل چینی که از سال 1948 وارد بحث موشکی شده توانمندیم ولی در حد خودمون و سرعت عملکردمون توانمند هستیم چون توی این زمینه سرعتمون از چینی ها بیشتر بوده اون هم به خاطر تلاشهای شهدای ایران و اسلام هست.
  • عباس ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    منابع غربی اعتقاد دارند برای یافتن اولیه هدف و تصحیح مورد نیاز مسیر این موشک به سمت اهداف متحرکی مثل یک ناو هواپیمابر از سامانه های ماهواره ای، پهپادها و رادارهای ماورا افق نیز بایستی استفاده شود. چین به همین منظور در چندین سال اخیر چندین ماهواره با توانایی هایی مثل رادار روزنه مصنوعی، ماهواره مجهز به سامانه شناسایی الکترواپتیک و شناسایی اقیانوسی را به فضا ارسال کرده است و به نظر از آنها برای هدف یابی اولیه برای این موشک بهره می برد. پس ما هم باید از ماهواره های دیگر بینیاز شویم و خودمان ماهواره داشته باشیم برای مقاصد نظامی و علمی . روسها و امریکایها هر گاه اراده کنند ما را از دسترسی به ماهواره هایشان محروم میکنند.
  • یاماتو ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    صدرصد چین قویتره !! چون زودتر از ما شروع کردند .مثل این میمونه بگیم صنعت خودرو سازی ما بهر از کره جنوبی هست .واقعیت ها رو باید قبول کنیم و کار کنیم تا پیشرفت کنیم
  • سعید ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    مگه به گفتن من و شماست؟
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    1 0
    آقایون / خانم های عزیزی که گرداننده سایت مشرق هستید ، برای مقابله با آمریکا دست به دامن چین و روسیه شدن هنر نیست . این همان رویه حکومت های گذشته است که زمانی در دامان انگلیس می افتادند و زمانی در دامان روسیه !!! هر کدام هم به روشی مملکت ما را غارت می کردند و پشت پرده با هم ، همه چیز را هماهنگ می کردند . حالا شما افتخارتان شده است موشک چینی و s300 روسی ؟؟؟؟ واقعا که تاریخ ، معلم توانمندی است و سطح شعور خیلی ها را نمایان می کند !!!
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    آقا جان شما چه قدر احمقی ! چین توانایی هدف قرار دادن آمریکا رو داره! خب آمریکا هم داره ! یعنی چین فکر کرده آمریکا رو بزنه آمریکا نمیتونه ۱۰۰ تا از ۷۰۰۰ کلاهک هسته ای رو به چین بزنه? فارغ از همه اینا فقط بازی سیاست هست برای رقابت تسلیحاتی و فروش ! نه جنگی رخ میده نه بمب اتمی شلیک میشه! محاله
  • محمد ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    1 0
    این پرسیدن نداره ملومه ایران تو همه چی قویتره از موشک بالستیک و انواع دکل نفتی بگیر تا اینکه ایران از نظر رتبه علمی حرف اولو تو دنیا میزنه تازه فقط این نیست من مدرکی دارم که نشون میده انیشتین در اصل اهل باشتین بوده تو استان خراسان همینطور شنیدم که ادیسون هم ایرانی الاصل بوده و لوعی پاستور که خونشون تو میدون پاستور بوده بازم بگم زنده باد ایران
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    این سوال که کودوم قوی تره خیلی جامع هستش هر کشوری به فراخور نیازش نوعی موشک میسازه یکی برد براش مهمه یکی دقت یکی سرعت یکی قدرت تخریب یکی رادار گریزی و الکترونیک یکی عمر طولانی و...
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    اگه میفهمیدید که دنیای بعد از جنگ سرد، دنیای وابستگی متقابل و قفل شدگی اقتصادی هست، نه توازن قوا، اونوقت این چرندیات رو نمیبافتید. چین شریک و همکار اقتصادی امریکا هست و قدرت اقتصادیش و منافع ملیش ناشی از همکاری اقتصادی با امریکا هست چون بزرگترین تولید کننده محصولات امریکایی و بزرگترین صادرکننده به امریکاست و امریکا بزرگترین بازار تولیدات چین هست. پس مناسبات بین الملل رو بعد از ۳۰سال بالاخره بفهمید
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    واقعیت اینه که من الان با حرف تو مخالفم، باید منفی بزنم یا مثبت؟؟؟؟
  • مجید ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    یک نگاهی به هزینه ی دو کشور در بحث نظامی بکنی نظریه برای خودت نمی دی. معلومه که چین قوی تره
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    اون قدرت تخریبه رفیق نه وزن موشک خخخخ
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    تو رو خدا نگاه کنید تو کشور ما برو بچه های سپاه یه موشک آزمایش میکنند حضرات روشنفکر نما چه داد و هواری راه میندازن
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    واقعیت با مثبت منفی دادن زیر این نظر آشکار خواهد شد!!!!!!!!!1
  • ناصر ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    رنگ آمیزی موشک هاشون از ما تاثیر گذارتره همینطور لانچرهاشون کاش موشک های ما هم خوب رنگ میشدن هرکی موافق خوشرنگی موشک های ماست آبی لایک کنه و هرکی موافق بد رنگی موشک های ماست قرمز رو بزنه
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    به من چه !! با این نظر شغل با درآمد عادلانه برای من ایجاد میشه. جمع کنید بابا
  • ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    ببینید چگونه سرکارتون گذاشتم
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    دوستان ، منظور از 1 مگاتن ، معادل قدرت تخریب سر جنگی اتمی بر اساس حجم تی ان تی است ، نه این که وزن سر جنگی یک مگا تن است
  • ایران ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • کیان ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    اینکه چین قوی تره مهم نیست، مهم اینه که چه کسی از چه چیزی دفاع میکنه. چین هرچقدر هم قوی باشه برای آمریکا مهم نیست چون به راحتی می تواند اعتقادات و سیاستهای این کشور رو با سیاستهای خودش همسو کنه یا به توافق برسه ولی ایران با هیچ نظر و اعتقاد استعماری سازش نداره و یک همچین کشوری اگر قدرتش نصف چین هم باشه برای غرب و آمریکا قابل قبول نیست. پس نشون میده که قدرت ایمان به همراه موشک قوی تره. با این دید می تونیم علامت مثبت رو انتخاب کنیم.
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    حتما منظور قدرت موشکه... نه وزن..!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس