دلیل اصلی نگرانی كاخ سفید حملات ایذایی خسته‌كننده سپاه پاسداران علیه كشتی‌های جنگی آمریكا است كه بخش اعظمی از آن طی سال‌های اخیر در رسانه‌ها منعكس شده است و در برخی موارد تشدید بحران را به دنبال داشته و تقریباً به تبادل آتش بین طرفین انجامیده است.


به گزارش خبرنگار مشرق، پایگاه خبری دیلی بیست، با انتشار فیلمی از درگیری کشتی جنگی انگلیس با یک قایق تندرو در خلیج فارس، از نگرانی فرماندهان نظامی آمریکا و انگلیس درمورد درگیری با نیروی دریایی ایران پرده برداشت.

                            

در این گزارش آمده است: آیا این نیروی دریایی انگلیس است كه به طرف قایق تندرو ایران شلیك می‌كند؟ مایكل آدلر در مقاله‌ای فاش ساخت كه فرماندهان نظامی آمریكا از این مسئله نگرانند كه شاید حادثه اخیر خلیج‌فارس سرآغازی برای جنگ‌های تصادفی و پیش‌بینی ‌نشده با نیروهای نظامی ایران در آینده نزدیك باشد.

در ماه آوریل كشتی جنگی بریتانیا یك قایق تندرو- احتمالاً ایرانی- را هدف گرفته و با شلیك توپ به سرنشینان آن هشدار داد كه اقدام خصمانه آنها بر نگرانی‌های امنیتی ناشی از تداوم تنش در خلیج‌فارس و احتمال برخوردهای نظامی ناخواسته در این منطقه می‌افزاید. اما، این حادثه چندان مورد توجه رسانه‌های خبری قرار نگرفت.

وزیر دفاع بریتانیا در توضیحات خود پیرامون این برخورد نظامی تصریح كرد كه قایق تندرو هرگز شناسایی نشد. به نقل از منابع آگاه هرچند كه در تصاویر موجود می‌توان "كلیه علائم" مشابه با برخوردهای نظامی پیشین با قایق‌های تندرو ایران در خلیج‌فارس را یافت، اما احتمال دارد سرنشینان قایق سهواً دچار سوء‌تفاهم و اشتباه شده باشند یا این شناور می‌توانست صرفاً یك قایق ماهیگیری بحرینی بوده باشد. تصاویر ویدئویی این حادثه دریایی در اختیار پایگاه خبری "دیلی بیست"(The Daily Beast) قرار گرفته است.

این تصاویر نشان می‌دهد كه قایق تندرو به موازات كشتی جنگی بریتانیا موسوم بهHMS Iron Duke در حال گشت‌زنی در محدوده آب‌های سرزمینی بحرین بوده كه ناگهان به طرف این كشتی تغییرجهت می‌دهد. كشتی Iron Duke پس از به صدا درآوردن آژیر خطر، از فاصله 100 یاردی چندین گلوله توپ را به اطراف قایق تندرو شلیك كرد و موجب شد تا پس از لحظاتی سرنشینان قایق با تكان دادن دست برای ملوانان انگلیسی به سرعت از آنجا دور شدند.

 

 
هرچند در محافل مختلف كشورهای منطقه هنوز از حمله آمریكا یا اسرائیل به ایران سخن می‌رانند، اما باید به ترس بزرگ دیگر آنها اشاره كرد كه ریشه در احتمال بروز جنگ ناخواسته و تصادفی دارد كه ممكن است با یك برخورد نظامی كوچك شعله‌ور گشته و از كنترل خارج شود. در 7 ژانویه 2008، پنچ قایق تندرو ایران با سرعت زیاد به سه كشتی جنگی آمریكا در تنگه هرمز خلیج‌فارس نزدیك شدند. در این ماجرا؛ هیچ گلوله‌ای شلیك نشد.
 "جورج دبلیو بوش" رئیس‌جمهور وقت اظهار داشت كه این اقدامی تحریك‌آمیز بود ولی مقامات ایرانی گفتند كه هیچ برخورد نظامی با نیروهای آمریكایی نداشتند. معتقدان به تئوری توطئه این حادثه را به واقعه "خلیج تونكن"(Gulf of Tonkin) تعمیم دادند كه در آن ماجرا یك حادثه دریایی دستاویزی برای افزایش خصومت‌ها گردید.

این گزارش می افزاید : فرماندهان نظامی آمریكا به طور اخص در مورد فقدان ارتباط بین نیروی دریایی ایران و غرب بویژه از طرف نیروی دریایی دوم جمهوری اسلامی ایران یعنی سپاه پاسداران نگران هستند كه بارها در منطقه خلیج‌فارس دست به عملیات زدند. ایالات متحده آمریكا در دوران جنگ سرد و با هدف اجتناب از شكل‌گیری روابط ضعیف و عدم توجه به علائمی كه می‌توانست به جنگ منتهی گردد، توافقنامه‌ای موسوم به "پیشگیری از برخورد نظامی در داخل یا خارج از دریاهای آزاد" با اتحاد جماهیر شوروی منعقد ساخت. نیروی دریایی آمریكا چنین توافقنامه‌ای با جمهوری اسلامی ایران ندارد.

نگرانی کاخ سفید و پاداش سپاه

یكی از مقامات كاخ سفید اخیراً به من گفت كه چنین برخورد تصادفی "همواره نگران‌كننده است، زیرا تنها نیمی از مسئولیت بروز چنین وضعیتی برعهده ماست و افسران بسیار حرفه‌ای آمریكا فقط نیمی از شرایط موجود را می‌توانند تحت كنترل داشته باشند. اما در طرف دیگر ماجرا، افرادی را می‌بینید كه به خاطر رفتارهای جسورانه مورد تشویق قرار می‌گیرند. مدتهاست كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به چنین اقداماتی پاداش می‌دهد."

سرهنگ "دیوید كریست"(David Crist) از مشاوران رئیس ستاد مشترك ارتش در كنفرانس ماه ژوئن در واشنگتن تشریح كرد كه چنین سوء‌برداشتی چگونه ممكن است اتفاق بیفتد. با اشاره به این حقیقت كه نظرات او ریشه در تفكرات شخصی دارد نه اصول نظامی ارتش آمریكا، كریست خاطرنشان ساخت كه ایران همواره احساس می‌كند كه كشتی‌های آمریكا قصد دارند به زور وارد آب‌های سرزمینی آنها در خلیج‌فارس شوند.

كریست همچنین افزود:"به اعتقاد تهران، جمهوری اسلامی ایران مرزهای دریایی مختص به خود را دارد كه ایالات متحده آمریكا مدام آنها را زیرپا می‌گذارد. نیروهای نظامی آمریكا هر از چندگاهی و عمداً از مرزهای دریایی ایران تجاوز كرده و ادعا می‌نمایند كه حق عبور از آنها را دارند. اما از نگاه جمهوری اسلامی ایران، این اقدام واشنگتن به منزله نادیده گرفتن حدود آب‌های سرزمینی است. موارد دیگری وجود دارند كه صراحتاً نمی‌توان ادعا كرد منطق آنها چیست. اخیراً، یك فروند هواپیمای ایرانی به تقلید از فیلم تام كروز در ارتفاع پایین و بر فراز یك ناو هواپیمابر آمریكا به پرواز‌ درآمد. از دیگر موارد می‌توان به پرواز یك فروند هواپیمای ایرانی در اطراف یكی از هواپیماهای P3 نیروی دریایی آمریكا اشاره كرد. در رابطه با اهداف این ماموریت‌ها مباحث مختلفی مطرح است. آیا این بخشی از طرح نظام‌مند ایران برای خسته كردن نیروی دریایی آمریكا است یا اینكه فقط رفتار نمایشی خلبانی است كه همچون سایر همقطاران خود در چنین مواقعی دست به انجام آن می‌زند؟"

بنابر ادعای كریست، "ابزارهای لازم برای پیشگیری از برخورد نظامی و كاهش تشدید بحران اصولاً وجود ندارند." سالهاست كه روابط دیپلماتیك ایالات متحده آمریكا با ایران قطع شده است. كریست همچنین بیان داشت:"تنها ارتباط با نیروی دریایی ایران. بواسطه روابط فیمابین از كانال كشور سوئیس (حافظ منافع آمریكا در ایران) یا از طریق ارتباط اتاق ناخدای كشتی با كشتی دیگر است."

نگرانی اصلی كاخ سفید: حملات ایذایی سپاه خسته کننده است

سخنگوی ناوگان پنجم آمریكا در بحرین خاطرنشان كرد: "تعامل ما با نیروی دریایی ایران كاملاً مودبانه و حرفه‌ای است زیرا رفتار ما باید در خور شان هر افسر نیروی دریایی مشغول به خدمت در دریاهای آزاد باشد." اما با وجود روابط دوستانه بین ملوانان، بین آنها شكافی نیز وجود دارد. كریست با تاكید بر این مسئله اظهار داشت كه "به عقیده من، واشنگتن حس خوبی نسبت به انگیزه‌های امنیتی ایران ندارد." البته این حس ناشی از مسائل مهمی نظیر تاكتیك‌های هسته‌ای و موشكی تهران است اما "در خصوص اینكه فرماندهان نظامی ایران ممكن است چه ماموریت‌هایی را در دستور كار خود قرار دهند، هنوز شك و تردید وجود دارد." 

به نظر كریست، دلیل اصلی نگرانی كاخ سفید "حملات ایذایی خسته‌كننده سپاه پاسداران علیه كشتی‌های جنگی آمریكا است – كه بخش اعظمی از آن طی سال‌های اخیر در رسانه‌ها منعكس شده است و در برخی موارد تشدید بحران را به دنبال داشته و تقریباً به تبادل آتش بین طرفین انجامیده است."

تصاویر ویدئویی حادثه اخیر دقیقاً نشان می‌دهد كه این واقعه چگونه اتفاق افتاده است. زمانیكه از وزارت دفاع انگلیس درباره این حادثه پرس‌‌وجو كردم، پاسخ دادند كه "یك شناور كوچك ناشناس در اقدامی غیرمعمول و عجیب با سرعت زیاد به كشتی HMS Iron Duke نزدیك شد. براساس آئین‌نامه عملیاتی، كشتی HMS Iron Duke  ابتدا یك سری اقدامات پیشگیرانه را آغاز كرد كه در نهایت به پرتاب شلیك‌های هشدار دهنده انجامید. این وضعیت پایان یافت و هر دو شناور با امنیت كامل به مسیر خود ادامه دادند." منابع موثق اظهار داشتند كه این شناور می‌توانست قایق ماهیگیری بحرینی بوده باشد كه نور چراغ‌های آژیر اعلام خطر كشتی انگلیس به قایق تندرو را احتمالاً به عنوان علامت احترام اشتباه گرفته بودند.

هرچند مقامات دولت آمریكا مطمئن نیستند، اما معتقدند كه این حادثه در هر صورت فقط بر نگرانی‌های كاخ سفید می‌افزاید مبنی بر اینكه خلیج‌فارس یك محیط آبی بالقوه خطرناك است. اگرچه منطقه خلیج‌فارس فقط یكی از چند جبهه تقابل با ایران است اما رفتارهای جسورانه جمهوری اسلامی ایران، فرماندهان نظامی آمریكا را به طور روز افزون نگران می‌كند. واشنگتن ، به این نتیجه می‌رسد كه ایران به دنبال افزایش فشار بر كاخ سفید است نه كاهش آن.

فلذا، باید اذعان كرد كه خلیج‌فارس تنها مكانی است كه ایران، آمریكا و سایر نیروهای ائتلافی به جای تقابل با یكدیگر از طریق گروه‌های نماینده؛ مستقیماً وارد جنگ با یكدیگر می‌شوند. اما طرفین از تقابل نظامی با یكدیگر در این منطقه ابراز نگرانی كرده و از آن اجتناب می‌ورزند زیرا هیچ‌یك، از وقوع آن سودی نخواهند برد.

گفتنی است نویسنده این گزارش ،"مایكل آدلر" (Michael Adler) از خبرنگاران باسابقه آژانس خبری فرانسه است و هم‌اكنون به عنوان كارشناس در مركز ودرو ویلسون فعالیت دارد و چند سال اخیر را صرف نگارش كتابی درباره "دیپلماسی هسته ای ایران" نموده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    حق هم دارن بترسن شهادت طلبان را از مرگ چه باک ؟؟؟؟
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    بسیار تابلو بود که این قایق ایرانی نبود. اولا قایق های سپاه همه تک رنگند نه چند رنگ دوما این یک قایق موتوری ساده بود سوما قایق های سپاه همگی پرچم های مذهبی دارند چهارما فقط با 2 نفر یک ناو جنگی را تحریک نمی کنند.
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    حق دارند بترسند. آنها هیچ انگیزه ای برای حضور در خلیج فارس ندارند و می دانند که متجاوزند. از طرفی از وطن برستی و شهادت طلبی ایرانیان در طول چندین سال دفاع مقدس کاملا آگاهند و همچنین از قدرت دفاعی و تهاجمی ایران. لذا از نتیجه جنگ با ترکیبی از قدرت ایمانی و نظامی ایران اسلامی بشدت واهمه دارند. اگر غیر از این بود مدتها قبل این وحشی ها به خاک مقدس ایران حمله کرده بودند. آنچه که آنها از آن بی خبرند اینه که اراده خداوند متعال بر خواری و نابودی حکومت های ظالم آنها قرار گرفته است که بامید حق و در صورت تداوم ایمان و بایداری مومنین بزودی محقق خواهد شد.
  • سرباز گمنام ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    به فضل خدا تا نابودی کامل استکبار و به خاک مالاندن بینی شیطان بزرگ و برقرای حکومت عدل وداد جهاد همچنان ادامه دارد شاید ادماش عوض بشن ولی راه همان راه روح الله موسوی خمینی است
  • بهنام ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    قایق توی فیلم ایرانی نبود و اصلا نظامی نبود با کمی دقت به راحتی متوجه این امر می شوید
  • بهنام ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    قایق توی فیلم ایرانی نبود و اصلا نظامی نبود با کمی دقت به راحتی متوجه این امر می شوید
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    شهادت سرآغاز يك زندگي ست نترسم زمرگي كه خود زندگي ست! لحظه شماري مي كنيم تا اگر حماقتي كردند جهنم را در همين دنيا نشانشان بدهيم!
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    ازین ترس بمیرن.
  • k-1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    اینا که اونقدر مهم نیستن که ما ازشون بترسیم و لی خبریه که مرتب تحلیل می کنید قراره جنگ شه؟
  • محسن ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    اینی که تو فیلم دیده میشه مسلما قایق ایرانی و متعلق به سپاه نیست. و یک قایق غیر نظامی هست.
  • قطره كوچكي از درياي ايران ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    سلام اينكه ايران از ورود كشتي آمريكايي به به داخل مرز آبي خودش ناراحت ميشه حرف درستي است با اين وجود ايران به دليل نابرابري تسليهاتي داره فعلا تحمل ميكنه البته در عين حال در كنار حركت سريع به سمت پيشرفت نظامي سعي ميكنه به صورت منطقي و عاقلانه به دشمن بفهمونه ديگه شرايط براي موندن در خليج فارس براشون سنگين شده و هزينه ماندنشون بيش از سودش است در شرايط كنوني ما نيازمند حركت هاي ايزايي و هشدار گونه به دشمن هستيم تا بدونن در هر شرايطي بدون ترس از نايرابري تسليهاتي در مقابل زياده خواهي هاشون مي ايستيم درود خدا بر مردان شجاعي كه قهرمانانه در مقابل دشمن سينه سپر ميكنن
  • هاشمی ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    غربی ها و آمریکایی ها خوب میدونند در جنایاتی که به حق ملت ایران کردند از جنگ هشت ساله تا سقوط هواپیمای مسافربری ، یک جنگ تمام عیار با بغض انقلابی به ایران بدهکارند، و برای همین جرات دست از پا خطا کردن ندارند، چون میدانند چه سرنوشتی برای آنها رقم خواهد خوردو این نتیجه خون پاک شهیدان است.
  • ناشناس ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    درود بر سربازان این مرز و بوم که هراس به دل غول پوشالی انداختن
  • قطره كوچكي از درياي ايران ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    سلام اينكه ايران از ورود كشتي آمريكايي به به داخل مرز آبي خودش ناراحت ميشه حرف درستي است با اين وجود ايران به دليل نابرابري تسليهاتي داره فعلا تحمل ميكنه البته در عين حال در كنار حركت سريع به سمت پيشرفت نظامي سعي ميكنه به صورت منطقي و عاقلانه به دشمن بفهمونه ديگه شرايط براي موندن در خليج فارس براشون سنگين شده و هزينه ماندنشون بيش از سودش است در شرايط كنوني ما نيازمند حركت هاي ايزايي و هشدار گونه به دشمن هستيم تا بدونن در هر شرايطي بدون ترس از نايرابري تسليهاتي در مقابل زياده خواهي هاشون مي ايستيم درود خدا بر مردان شجاعي كه قهرمانانه در مقابل دشمن سينه سپر ميكنن
  • مجتبی « تنکابن » ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    بچّه های سپاه را عشق است.
  • قطره كوچكي از درياي ايران ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 1
    سلام اينكه ايران از ورود كشتي آمريكايي به به داخل مرز آبي خودش ناراحت ميشه حرف درستي است با اين وجود ايران به دليل نابرابري تسليهاتي داره فعلا تحمل ميكنه البته در عين حال در كنار حركت سريع به سمت پيشرفت نظامي سعي ميكنه به صورت منطقي و عاقلانه به دشمن بفهمونه ديگه شرايط براي موندن در خليج فارس براشون سنگين شده و هزينه ماندنشون بيش از سودش است در شرايط كنوني ما نيازمند حركت هاي ايزايي و هشدار گونه به دشمن هستيم تا بدونن در هر شرايطي بدون ترس از نايرابري تسليهاتي در مقابل زياده خواهي هاشون مي ايستيم درود خدا بر مردان شجاعي كه قهرمانانه در مقابل دشمن سينه سپر ميكنن
  • قطره كوچكي از درياي ايران ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 1
    سلام اينكه ايران از ورود كشتي آمريكايي به به داخل مرز آبي خودش ناراحت ميشه حرف درستي است با اين وجود ايران به دليل نابرابري تسليهاتي داره فعلا تحمل ميكنه البته در عين حال در كنار حركت سريع به سمت پيشرفت نظامي سعي ميكنه به صورت منطقي و عاقلانه به دشمن بفهمونه ديگه شرايط براي موندن در خليج فارس براشون سنگين شده و هزينه ماندنشون بيش از سودش است در شرايط كنوني ما نيازمند حركت هاي ايزايي و هشدار گونه به دشمن هستيم تا بدونن در هر شرايطي بدون ترس از نايرابري تسليهاتي در مقابل زياده خواهي هاشون مي ايستيم درود خدا بر مردان شجاعي كه قهرمانانه در مقابل دشمن سينه سپر ميكنن
  • مجتبی « تنکابن » ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    راه همان راه حضرت روح الله به زعامت و رهبری حضرت سیّد علی است. یاعلی
  • مجتبی « تنکابن » ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    بچّه های سپاه را عشق است. یا مرتضی علی «ع» مدد
  • زانیار ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    مطمئنید قایق توی فیلم نظامیه!؟
  • زانیار ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    مطمئنید قایق توی فیلم نظامیه!؟
  • زانیار ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 1
    مطمئنید قایق توی فیلم نظامیه!؟
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 1
    با رو نمایی از نسل جدید تندروترین قایق تهاجمی جهان توسط سپاه پاسداران و تجهیز ان به فن اوریهای مدرن از یکسو رعب اورترین کابوس نیروهای فرامنطقه ای خواهد بود اما از نظر تاکتیکی ایران دست برتر را دارد بدلیل برخورداری از سریع ترین موشک ضد ناو ساخته ایران و نیز موشکهای خلیج فارس یا قاتل ناوهای هواپیمابر اثبات ناکارامدی ناو های هواپیمابر بدلیل اینکه در صورت هدف شدن از سوی سپاه تلفات بیشماری وارد میکند و شی شناور خوراک خوبی برای شکارچیان بیباک ایرانی است و این از هوشمندی ایرانیان است که بر نقطه ضعف خود فایق امدند/
  • عاشق مشرق نیوز ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    از اینکه مقالات دفاعی نظامی تونو بیشتر کردید ممنون . عالی بود . منتظر تحلیلای بعدیتونم هستیم .
  • امیر ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    سلام مشرق داره به تخصص خودش نزدیک میشه و این خیلی خوبه! به جای پرداختن به موضوعاتی که دیگه همه ی خبر گزاری ها به اون میپردازن شما میتونین به مطالب خبری و تحلیلی خودتون روی بیارین که خیلی خوبه و جای خالیش واقعا حس میشه.
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    من از این فیلم هیچی متوجه نشدم. اگر کسی هم ترسیده سرنشینان اون قایق کوچولو هستند. ضمنا توپی هم شلیک نشد بلکه چند تیر مسلسل سنگین بود که شلیک شد.
  • مصطفی ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    اونا با اینکه از نظر تسلیحاتی کمی برتری دارن اما ترس عجیبی بین سربازان آمریکایی از نیروهای نظامی ایران تو دلشون هست اینو من بارها و بارها از کسانی که از نزدیک با سربازای امریکایی توی عراق و کویت صحبت کردن شنیدم و ماجراهای جنگ ایران و عراق به گوششون هم رسیده اونا نیروهای ایرانی رو با هواپیما های ژاپنی توی جنگ جهانی دوم مقایسه میکنن که از مردن ترسی ندارن و این براشون مثل کابوس میمونه
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    ولا اینقدر همینجوری تحلیل می کنید فردا جنگی را میفته
  • سعید ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    بااین همه سرمایه گذاری در سیستم دفاعی باید حادثه حمله به هواپیمای مسافری ، تحریم و فشارهای اقتصادی ، هزار میلیارد خسارت 8 سال جنگ و ....را با حمله های انتهاری جبران شود
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    تا اسم جنگ و بمب و موشک می یاد همه کاربرهاتون هیجان زده میشن و بالاپایین می پرن.
  • مجتبی « تنکابن » ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    امام راحل «ره»: سپاه نورِ چشم من است.
  • محمود ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    سلام به نظر من جنگ ما با غرب اجتناب ناپذیره مگر اینکه ما دست از اصولمون بر داریم مگه ما آرزو نداریم سرباز آقا باشیم؟ مگه سید خراسانی با آقا بیعت نمی کنه و نیرو هاشو در اختیار حضرت نمیزاره؟ حالا به نظر شما میشه بدون جنگ حکومت حضرت رو برپا کرد؟ این امریکا و اروپا و روسیه و چین و امثال اونها همه به راحتی حکومت الهی رو قبول می کنن؟ اگه ما راست گفته باشیم و قلبا پیرو حضرت باشیم باید خودمون رو برای جنگ در عرصه های اول نفس خودمون بعد فرهنگی و بعد نظامی و اقتصادی و سیاسی و.. اماده کنیم
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    طرف از اونور دنیا با خیال راحت آمده تو خلیج فارس و اینجا رو کرده ضمیمه کشورش، ذهنیت ایرانی‌ میگه، از قایق ما ترسیدن!
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    شما خودشو نارحت نکن اونا که 24 ساعت قمپوز میان حرفی براشون نداری حالا گیر دادی به چیزی که خودشون اعتراف کردن
  • احمد.ش ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    0 0
    قایق در فیلم تنها یک قایق "لگنی" هست و به هیچ وجه یک قایق تند رو نیست. از این قایقها در زمان جنگ بعنوان حمل نیرو و مهمات استفاده می شد و اساساً یک قایق ماهی گیری است. قدرت موتورها شکل وساختار فیزیکی و حتی نحوه هدایت این قایق به هیج وجه شبیه قایقهای تندرو نیست. بهتر است نویسندگان سایت کمی دقت کنند. قرار نیست عین عبارات را ترجمه و سپس به به و چه چه کنیم. در این که نیروهای غربی از ایران و ایرانی و خصوصاً سپاه پاسداران ترس دارند شکی نیست ولی کاری هم نکنیم که باعث تمسخر و یا خنده دیگران شویم.
  • بهرام ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    0 0
    دردوران کودکیم درروستا میان گله گاو ها گاوی از همه پرزور تر بود که گاو های دیگر از او میتر سیدند اما گاوی دیگر بود که گاه گاه بااو سرشاخ میشد این کار او این قدر ادامه پیدا کرد تا روزی باقدرت سرشاخ شد وان گاو پرزور را کنار زد امریکا هم قدرتش رو به افول است انشا الاه انروز دیر نیست که قدرت نظامی سرکش امریک رامفتضحانه از منطقه باشکست بدرقه کنیم ازهم اکنون انها این پیش بینی را کرده اند
  • هادی ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    0 0
    این قدرتها به اصطلاح خودشون خیلی بزرگ هستن ولی تو جبهه جنگ ایران و عراق ثابت شد که مرد جنگه واسه همینه همیشه یه کشور دیگه رو برای رویارویی با ایران ما جلو میکنن این یعنی ترس محض از ایمان ایرانیان
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    0 0
    التماس دعای فرج
  • انسان ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    0 0
    یه پوزخند میزنم . منطبق با شرایط خود کسی که پوزخند مربوط به اون میشه ، بگیره . :)
  • ش ز ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    0 0
    اگر خلبانهای ژاپنی با هواپیما داخل ناوهای امریکا شیرجه میزدند بخدا بسیجیان ایرانی روی یک مین بی ارزش شیرجه میزدندن تا معبر را برای همرمانشان باز کنند حالا شما در نظر بگیرید ایا باید امریکا وانگلستان از این تفکر بسیجی بترسند یا نه
  • رحمان ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
    0 0
    سلام دامادمون از جمله نيروهاي تكاور سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است خودش ميگفت كه بخدا قسم وقتي وارد خليج فارس ميشيم و ميبينيم كه يه ناو جنگي يا كشتي جنگي دشمنان انقلاب داره بيرون از مرز آبي حركت ميكنه تك تك بچه از صمصيم جان حاضرند با غواصي برندو نابودش كنن.ايني كه غربييا ميترسند همينه چون كه هر نيروي ايراني برابر با يه گردان نيروي حرفه اي اوناست بابا عشقند همه بچه هاي ايران خصوصا پاسداران جان بركفمون
  • رحمان ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
    0 0
    سلام دامادمون از جمله نيروهاي تكاور سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است خودش ميگفت كه بخدا قسم وقتي وارد خليج فارس ميشيم و ميبينيم كه يه ناو جنگي يا كشتي جنگي دشمنان انقلاب داره بيرون از مرز آبي حركت ميكنه تك تك بچه از صمصيم جان حاضرند با غواصي برندو نابودش كنن.ايني كه غربييا ميترسند همينه چون كه هر نيروي ايراني برابر با يه گردان نيروي حرفه اي اوناست بابا عشقند همه بچه هاي ايران خصوصا پاسداران جان بركفمون
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
    0 0
    بود! خدا آخر و عاقبت همه را ختم به خیر کند و توفیق اعمال خالصانه بدهد.
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
    0 0
    بچه را عشق است. فرماندهان را نه!
  • محمدرضا ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
    0 0
    انشاالله روزی رو ببینیم که دشمنان مون را از خلیج فارس عزیز بیرون کرده باشیم. به امید آن روز.
  • سهیل ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
    0 0
    سلام بر همه دوستان من یک جون ایرانیم. ما با هر نگرشی باید در مورد دشمن متعهد باشیم و میدونم ما با هر تیپ و هر گروهی در مقابل دشمن ایستادیم و من یکی بخدا قسم تا آخرش هستم ما خیلی از لحاظ نظامی قدرتمند شدیم و در ضمن پشت هر سلاح ما یک جون با شرفو غیرته که واسه ناموس و خاکش جون میده. اما اون آشغالا واسه چی میجنگن واسه پول. یادمون باشه بخدا قسم تمام خواهرانتون خواهر منن ومادر شما مادر من یادمون نره برادریم واسه تک تکتون حاضرم تکهتکه بشم تا شما سربلندو با غرور همیشه ایرانی باشید.اینجا عراقوافغانستان نیست تا ما مردم تو صحنه ایی هیچ کشوری جراعت حمله نداره. بخدا میسپارمتون
  • محمد ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    0 0
    آمریکا هنوزم هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • علی ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    تاماجوانان جان برکفان رهبروانقلاب اسلامی وناموس خودهستیم امریکاو...هیچ غلطی نمی توانندبکنند
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    0 0
    یکی بهم یادآوری کرد که همه ما میمیریم و دستمون از دنیا کوتاه میشه اما شهدا زنده اند و نزد خدا روزی میخورند من یه جوونم تریپم امروزیه اما خدارو خوب میشناسم میدونم گفته خدارو نمیشه رد کرد ما ایرانی هستیم میدونید ایرانی یعنی چی؟ یعنی آریایی یعنی از نسل پاک کوروش که با اسلام ناب محمدی پیوند خورده میدونید وقتی این دوتا با هم پیوند بخوره چی میشه؟ وقتی جنگ میشه کاری به نظامو سیاست نداشته باشیم واسه خاک پاک ایران بجنگیم واسه اینکه فردا آیندگانمون که سنگ قبرمونو میخونن افتخار کنن که اون زمان این همه آدم بودن که عاشق خاکشون بودن و به همون خاک پاک ملحق شدن. هیچکسی جنگو دوست نداره اما به خدا قسم اگر کسی ذره ای چشم داشت به خاک ایران داشته باشه همه جوونای ایرانی میدونم همه مطمئنم همه همه همه همه متحد میشنو از پا درش میارن. جنگ مثل بازی نیست که هر کی قوی تر باشه پیروز شه جنگ یه حقیقته از یه اعتقاد از یه باور که هر طرفی که بتونه به اون باور دست پیدا کنه پیروز میشه. اینو یادمون باشه ایران همیشه تو تاریخ سربلند بوده و خواهد موند. ایران...
  • رضا ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    0 0
    این را بدانید که اگر ما چه مخالف یا موافق سیاست ها دولت باشیم، هیچ فرقی نمی کند.... اگر روزی احدی در فکر تجاوز به خاک مقدسمان باشد یک لحظه به خود آسایش ندهیم و تا آخرین قطره خون خود دار راه حفظ این مرز بوم دفاع می کنیم .اگر شهادت نسیب مان شد باز هم پیروزی است.
  • امیر ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    0 0
    من جوان یرانی عاشق شهادتم چون اگوی ما مولا علی آقام امام حسین و سرورم حضرت ابولفضل(ع) است هر جوان ایرانی از تمامی کلاهکهای هسته ای اسرائیل خطرناک تره ما هسته ای رو میخواهیم چیکار ما فرهنگمون عاشورائی فوق هسته ایم.زنده باد ایرانی
  • حس زمانی ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 0
    وقتیکه ناو امریکایی با انهمه دبدبه و کبکبه از یک قایق 17فوتی ماهیگیری اینقدر وحشت دارنذچطور میخواهند جلو زیادی ازقایقهای تندرو وتا بن دندان مسلح ایران به ایستند بیچارهها رنگشان زردشده
  • فدايي وطن ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    0 0
    چراغ ايزدي گر برفروزدهر انكس پف كند..ريشش بسوزد..
  • آرا ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    آفرین ..................زنده باد ایران بزرگ و ایرانی غیرتمند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس