راکتهای زونی 50 کیلو وزن و 20 کیلو خرج انفجاری دارند.شلیک اتفاقی این راکتها بر روی عرشه ناو هواپیمابر فارستال منجر به اتفاقی مهیب یعنی کشته شدن 134 نفر، زخمی شدن 161 نفر و از بین رفتن 21 هواپیما شد. حال تصور انفجار کلاهک 650 کیلویی موشک خلیج فارس چه میتواند باشد؟!

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، بهمن ماه 1389؛ موشک خلیج فارس با دقت تمام به هدف خود اصابت کرد و این یعنی شکست یک استراتژی؛ همان استراتژی که بر اساس آمریکایی ها تمام توان خود را در دریاها معطوف به حفظ و حراست ناوهای هواپیمابر از موشکهای کروز، توپخانه، قایق ها و هواپیماهای حریفان خود میدانستند و ناگاه سلاح جدید ایرانی با فرود از بلندای آسمان تقارن این معادلات را بر هم زد .

 چین با موشک میانبرد دانگ فنگ 21 و ایران با تغییر در گونه های زمینی موشک فاتح 110 تنها کشورهایی در دنیا هستند که به ساختن موشک های بالستیک ضد کشتی اقدام کرده اند.
چشم بادامی ها با تغییر در فناوری موشک دانگ فنگ زمین به زمین با برد تقریبی تا 3000 کیلومتر توانستند نخستین موشک ضد کشتی بالستیک دنیا را ارایه دهند. هدف چین از ساخت چنین سلاحی پایان دادن به یکه تازی ناوگان دریایی ایالات متحده در اقیانوسها و حفاظت از تنگه تایوان عنوان شده است. چین برای عملیاتی کردن چنین طرحی، سرجنگی جداشونده هدایت پذیر برای موشک دانگ فنگ طراحی کرد که در هنگام بازگشت به زمین از فضای ماورای جو، توان انجام مانور هدایت پذیری به سمت اهداف خود را داشته باشد .

آنطور که اطلاعات بدست آمده در رسانه ها و منابع اطلاعات نظامی عنوان شده، موشک دی اف 21  نیازمند است تا اطلاعات هدف خود را از ماهواره های نظارت و شناسایی نظامی ( یئوگان ) ساخت چین  که آخرین ها آنها برای پوشش توان اکتشاف اهداف دریایی سال گذشته میلادی توسط چینی ها به فضا فرستاده شد، استفاده  کند بر همین اساس موشک دی اف 21 بدلیل برد زیاد در طول مسیر پرتاب خود توسط این ماهواره ها هدایت و هدف نهایی رو خود را پیدا می کند .

موشک خلیج فارس

این موشک نیز همانند سایر موشکها باید موقعیت اهداف خویش را پیش از پرتاب بدست آورده و پس از پرتاب مسیر یابی دقیق خود را به سمت آنها انجام دهد . اما با توجه به اینکه ایران هنوز امکان استفاده از ماهواره ساخت داخل مجهز به رادار و تجهیزات الکتروپتیک دست نیافته است، نیاز دارد تا از موشکهای مستقل از هدایت خارجی بهره گیرد . به همین دلیل فاتح 110 که یکی از دقیق ترین موشکهای بالستیک ساخت ایران است بدین منظور انتخاب شد چراکه این موشک با استفاده از توان هدایت داخلی خویش در یک مسیر پرتابه ای کمترین خطا را داراست و از زیرسیستم ها و سطوح  کنترل برای سیر سرد درون جوی بهره می گیرد .

رادارهای زمینی و دریایی ماوراء افق و یا هواپیما ها و پهباد های نظارت هوایی پس از بدست آوردن طول و عرض جغرافیایی هدف ، این مختصات جغرافیایی را به واحد پرتاب موشک ارسال میکنند و پس از آن موشک به سمت موقعیت معلوم شده در سطح دریا روانه می شود.



با توجه به شکل طراحی دماغه موشک خلیج فارس میتوان به تفاوت بین این موشک و فاتح پی برد . به نظر میرسد موشک خلیج فارس در نوک کلاهک خویش از یک سامانه الکترواپتیک پیشرفته برای کشف اهداف در هنگام بازگشت به جو بهره می جوید که این امکان را به موشک میدهد تا در زمان حمله مستقل بوده و خود اقدام به کشف هدف کرده و خود را به سمت هدف هدایت کند.

بنابراین میتوان گفت که موشک خلیج فارس پس از شلیک  مستقل است و با اتکا بر سامانه های هدایت داخلی خود بدون نگرانی از اخلال رادیویی  طی مسیر میکند .

کلاهک 650 کیلویی 

هدف بزرگی که "خلیج فارس" مامور انهدام آن است بسیار بزرگ بوده و یک غول تمام فلزی با وزنی در حدود 90 تا 100 هزار تن و  با ابعادی در حدود 300 متر طول و بیش از 70 متر عرض به شمار می رود .

ناوهای هواپیمابر از بزرگترین کشتی های موجود در دریاها بوده که علاوه بر ابعاد بسیار عظیم خویش کاملا زره پوش نیز هستند .

دستیابی به چنین هدفی که بسیار بزرگ و به لحاظ  سرعت و مانور تنبل است امکانپذیر به نظر میرسد اما در نوع خود از آنچنان حفاظت و تدابیری بهره مند است که امکان دستیابی به خویش را برای موشکهای کروز و قایق های تند رو سخت کرده است .



بعنوان مثال ناوهای هواپیمابر آمریکایی هر کدام با استفاده از تعداد زیادی کشتی های پشتیبانی دفاع هوایی و حتی زیردریایی های تهاجمی حفاظت میشوند که تعداد زیادی از آنها هم عرض با ناو حرکت نموده و مقابل مسیر موشکهای کروز قرار میگیرند تا اجازه ورود به حریم ناوهواپیمابر را نیابند.

علاوه بر آنکه خود ناو و ناوشکن های همراه آن هم به تعداد زیادی از سامانه های توپی و موشکی مقابله با موشکهای کروز مجهز هستند .اما در این میان موشک بالستیک خلیج فارس با عبور آسان از تمام این موانع با فرود مافوق صوت از ارتفاع بالا عملا چنین تدابیری را بلااستفاده می کند.

این موشک ایرانی برخلاف موشکهای کروز حجم سرجنگی بسیار قوی دارد که در ادامه به ذکر برخی از ویژگی های آن خواهیم پرداخت.

به طور خلاصه، این نکات را می توان به عنوان موارد مهم در تحلیل عملکرد موشک خلیج فارس بیان کرد:

 موشکهای کروز مانند نور، تنها 160 کیلوگرم سرجنگی دارند اما کلاهک خلیج فارس معادل 7 بمب معمولی مارک 82 یا سه بمب مارک 83 خرج انفجاری در خود جای داده است.

انفجار یک بمب معمولی سه حالت برخورد،  شوک و موج و نیز اثر حرارتی بوجود می آورد و تفاوت عمده بین موشک و بمب، در برخورد  با سرعت بالا در موشکها است .لذا  با سرعت برخورد بالایی که موشک خلیج فارس دارد پیش بینی می شود به مقدار نامعلومی بسته به نوع فیوز و طراحی سرجنگی در سطح عرشه ناو نفوذ کند.

البته نفوذ در عرشه ناو بسته به تکنولوژی و طراحی کلاهک خلیج فارس دارد که در گونه های مجهز به کلاهک بارانی برخلاف گونه های معمولی و سنگر شکن انفجار در سطح توزیع میشود .

ذکر این نکته نیز ضروری است که اثر حرارتی انفجار یک بمب 450 کیلویی قادر به ذوب فولاد زرهی با قطر بیش از 5 سانت پیش از نفوذ است. ( بدنه ناوهای هواپیمابر از استیل استراکچر و سطوح آن با آلومینیوم پوشیده شده است) .

در حالت عمومی قدرت انفجاری ناشی از برخورد چنین بمبی حدود 1.2 تا 8 متر در عمق زمین نفوذ میکند و دایره ای به قطر 7 تا 18 متر بوجود میاورد. کلاهک بارانی نیز میتواند تا 3000 قطعه انفجاری با سرعت متغییر بین 600 تا 2000 متر بر ثانیه به اطراف خود پرتاب کند که شوک ناشی از انفجار با سرعت متغییر از 500 تا 800  متر بر ثانیه  از محدوده انفجار به بیرون خارج میشود و جریانی برابر با 1.8 تا 2.5 برابر صوت بوجود می آورد .

موج انفجار تولید شده در نوع بارانی به تنهایی قادر است سطح کل ناو را از هر جسم متحرکی تخلیه کند .

با داشتن چنین پیش فرض هایی، موارد زیر را باید به وضعیت پیش از انفجار افزود :

در عرشه هر ناو هواپیمابر تعدادی هواپیمای آماده به پرواز لود شده با بمب و موشک و سوخت کامل وجود دارند. همچنین بر روی عرشه این ناوها تجهیزات بسیار حساس مدیریت پرواز و کنترل فرود و برخاست مثل کاتابولت وجود دارد که بدون آنها عملا ناو توانایی خود را از دست میدهد و با یک قایق معمولی غیر نظامی برابری خواهد کرد !

ماجرای انفجار کلاهک 20 کیلویی در ناوهای هواپیمابر


شاید این موضوع کمتر مطرح شده باشد که انفجار یک راکت هواپرتاب کوچک با نام ام کا 32 زونی در ناوهای هواپیمابر یو اس اس اینترپرایز و فارستال منجر به آتش سوزی های پیوسته و بزرگی شد .

راکتهای زونی 50 کیلو وزن و 20 کیلوگرم خرج انفجاری دارند . شلیک اتفاقی و نابهنگام این راکتها بر روی عرشه ناو فارستال منجر به اتفاقی مهیب یعنی کشته شدن 134 نفر - زخمی شدن 161 نفر و از بین رفتن 21 هواپیما شد .


 انفجار در ناو هواپیمابر اینترپرایز

اتفاق مشابه به آن دو سال بعد در ناو هواپیمابریو اس اس اینترپرایز رخ داد و انفجار این راکت در اینترپرایز نیز منجر به مرگ 27 نفر و زخمی شدن 314 نفر همچنین نابودی 15 هواپیمای دیگر شد !

حال تصور برخورد و انفجار کلاهک 650 کیلویی موشک خلیج فارس چه میتواند باشد ؟!


 انفجار در ناو هواپیمابر فارستال


آیا خلیج فارس از پدافند دشمن عبور می کند؟

به طور عمومی سه فاز درگیری با موشک های بالستیک وجود دارد که فاز شلیک (شناسایی پیش از پرتاب) فاز میانی  که در آن موشک های بلند و میانبرد در ارتفاع مداری مورد هجوم موشکهای استاندارد 3 و تاد قرار میگیرند و فاز شیرجه و بازگشت به جو که توسط سامانه های موشک پاتریوت با موشکهای بالستیک مقابله می شود .

از آنجایی که سامانه های پدافند ضد موشکی ناوگان ایالات متحده در سطح دریا فقط بر پایه رفع تهدیدات موشکهای بلند و میانبرد طراحی شده اند لذا موشکهای 9 میلیون دلاری استاندارد 3 بکار رفته در این ناوگان منحصرا توانایی درگیری با موشکهای میان و بلندبردی را دارند که ارتفاع پروازی آنان مداری است.

بر پایه این فناوری، موشک استاندارد 3  کلاهک رهگیر خود را در ارتفاع مداری رها میکند تا پس از رهگیری و برخورد با موشک در ارتفاع بالا آنرا منهدم سازد . پس میتوان گفت که این سامانه ها در برابر موشکهایی مانند دانگ فنگ که ارتفاع شیرجه آن مداری است میتواند موفق عمل کنند اما موشک خلیج فارس بخاطر ارتفاع پرواز کوتاه تر زیر مداری (بطور تقریبی 50 تا 70 کیلومتر سقف پرواز) در ارتفاع کمتری از توان درگیری این موشکها سیر می کند . با این قابلیت، موشک خلیج فارس میتواند  بدون نگرانی از میان پدافندهای ضد موشک نیروی دریایی ایالات متحده بگریزد .

نتیجه گیری

بطور طبیعی روشهای مقابله روزبروز در حال پیشرفت هستند و نمیتوان بطور قطع بر یک ترکیب مواجهه با دشمن استوار ماند و باید پیوسته در تلاش بود تا بتوانیم به توازن کم هزینه و کاربردی برای مقابله با تهدیدات دشمنان انقلاب برسیم .

موشک خلیج فارس در کنار انبوهی از تسلیحات دیگر ضد کشتی ساخت ایران قادر به پوشش سخت ترین شرایط درگیری های دریایی هستند و میتوان با استفاده ترکیبی و هوشمندانه از تکنیک ها و ابزار های تولید داخل با اتکا به نفس و توان ملی مدت بسیار طولانی نبرد های دریایی را بدون داشتن پشتیبانی هوایی و دریایی مدیریت و ضربات سختی به دشمن متجاوز وارد کرد .

 ناوگان متجاوز مجبور است تا ناوهای هواپیمابر خود را بجای درگیری از منطقه خطر دور کند که این امر نیز به نوبه خود باعث بوجود آمدن مشکلات بسیار بر سر راه نبرد هوایی از طریق دریا با ایران میشود .

بعنوان نمونه ساده ترین راه ممکن قرار گیری هواپیمابر دشمن در فاصله امن در محدوده فرضی 350 کیلومتری سبب می شود تا جنگنده های دشمن مجبور باشند 700 کیلومتر مسیر اضافه تر را برای دستیابی با آسمان ایران طی کند ! چنین عملیاتی نیازمند نسب پادهای سوخت زیر بال جنگنده هاست که آنها را سنگین تر کرده و امکان حمل تسلیحات و انجام مانورهای چرخش و سرعت را از آنان میگیرد و برای هر ماموریت نیاز به تعداد بیشتری جنگنده بوجود می آورد که این امر کار را برای پدافند هوایی ما ساده تر کرده و ریسک عملیات هوایی را برای دشمن بسیار بالاتر می برد .

با توجه به اخبار رسیده از  رزمایش موشکی پیامبر اعظم (ع) 6  با شلیک موشکهای هدایت دقیق و کلاهک های پیشرفته  بارانی و فیوزهای مجاورتی و یا اعلام رسمی خبر شلیک دو موشک با برد 1900 کیلومتر به اقیانوس هند میتوان امیدوار بود که با پیشرفت روز افزون ایران صنایع موشکی و ماهواره ای، موشکهای ضد کشتی برد بلندتر نیز تولید و وارد یگانهای نیروهای مسلج کشورمان شوند که بدین ترتیب، غول های آهنی دشمن باید حداقل 2 هزار کیلومتر از مرزهای آبی ایران اسلامی فاصله بگیرند.
نویسنده: ابراهیم حبیبی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 105
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • مجتبی « تنکابن » ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    5 1
    ایرانی می تواند؛ می شود و می توانیم.
  • یاوری ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    2 1
    بسیار جالب ودلپذیر ودلگرم کننده بود دست مریزاد به جوانان افتخار افرین این مرزو بوم وتشکراز این دست مقالات خوبتان
  • سيد ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 1
    در دنياي زر و زور بايد آمادگي كامل تدافعي داشت تا چشم فتنه و ضد انقلاب داخلي وخارجي را كور كرد امروز واقعا"جاي شكر گزاري است كه دشمنان ملت ما بايد 2000 كيلومتر از مرزهاي مادور باشند تا چشم چپشان در كانون انحراف چپتر ومنحرف تر گردد باشد كه منحرفين ودنباله هاي داخلي شان درس عبرت بگيرند ؟! واز طرف بيگانگان اراجيف نبافند كه نمي گيرند مال حرام و پول شاه عربستان و جاسوسي با سوروس و سازمان هاي سياه وموساد همگي را با هوشياري مردم ومسئولين دلسوخته نظام در نطفه خفه خواهند كرد ان شا ا...
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    2 1
    خدشونم فهمیدن دیگه این ایران اون ایرانی نیست که هر بی سرو پایی بخواد بهش تعرض کنه انشا الله
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 1
    فوق العاده بود
  • مهدي ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 1
    البته با اتكا به ايمان به ذات اقدس الهي و توسل به ائمه معصومين (عليهم السلام)
  • امید صدیقی ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 2
    این سلاحها خوب است ولی مبادا مغرور شویم در صورت درگیری قضیه فقط به شلیک موشک و ناو ختم نمی شود . کار باید با سیاست و دیپلماسی پیگیری شود گاهی هم موفقیتهای نظامی به رخ کشیده شود . پرهیز از جنگ و تداوم صلح شعار اصلی است .
  • سعید ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    2 1
    به نظر من این موشک حتی از یاخونت هم قویتره، اگه بتونن اون رو روی ناوشکن هامون نصب کنن که خیلی عالی میشه.
  • نیکان ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    2 1
    *ما میتوانیم*
  • k-1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 1
    امریکا که عددی نیست اما لطفا درباره ی دستاورد های دیگه غیر فناوری موشکیم مطلب بزنید
  • k-1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    2 1
    حتما همین طوره. به امید خدا ایران و ایرانی همیشه پیروز خواهد شد
  • k-1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    3 1
    ببخشید اون دوستانی که منفی زدن مظورشون چی بوده؟؟؟نکنه منظورشون اینه که ایرانی نمی تونه؟؟؟براتون متاسفم
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    ایول داش ابرام!
  • k-1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    حرف شما کاملا درسته اما متاسفانه دشمنان ما از صلح چیزی نمیفهمند
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    2 1
    چرا ظاهري فكر ميكنيد. بنظر من با نابودي اولين ناو آمريكا كه ممكن است خودشان هم استقبال كنند ميدانيد جندشهر ايران باخاك يكسان ميشود. چقدرزير ساختها نابود ميشوند . امريكا چقدر بابت تخريب 2 برج تجاري خسارت به كشور ها واردكرد. فوتبال نيست كه يك داور وسط باشد و شرايط مساوي.نويسنده 3حالت دارد يا نميداند جنگ چيست يا فقط بازي جنگي ديده ويا خيلي پرت است.
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 2
    کار اصلی را اژدرهای ساخت ایران انجام خواهند داد..... اژدرهایی با قدرت انفجاری شبه اتمی
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 0
    یادمون نره همیشه مشخصات روی کاغذ با عمل فرق داره. اونا در تمام این سالها در تمام نقاط کره زمین جنگ راه انداختن و سلاحاشونو آزمایش کردن اما ما چی؟ در حالت صلح و بدون استرس و بدون نواقص جنگی که نمیشه نظر داد
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 2
    لطفا از اینگونه مطالب بیشتر منتشر کنید بسیار غرورانگیزه
  • علیرضا ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 3
    امریکا در مقابل ایران عددی نیست
  • عاشق مشرق نیوز ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 3
    مقالتونو عالی بود مثل همیشه اما یه جاش دیگه خیلی نمی دونم چی بگم اغراغ شده بود یا جو گیر شده بودید . خیلی خندیدم و حال کردم . اما در کل عالی بود . اونم این قسمتش بود که کلی گفتید موانع رو اما بعدش گفتید موشکهای ما به آسانی از میانشون عبور میکنن . خیلی رمانتیک بود . "علاوه بر آنکه خود ناو و ناوشکن های همراه آن هم به تعداد زیادی از سامانه های توپی و موشکی مقابله با موشکهای کروز مجهز هستند .اما در این میان موشک بالستیک خلیج فارس با عبور آسان از تمام این موانع با فرود مافوق صوت از ارتفاع بالا عملا چنین تدابیری را بلااستفاده می کند." در کل ای ول
  • اسدي ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 1
    وعده ي الهي محقق خواهد شد وپيروزي هانزديك است
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 2
    چاوز هم برای آمریکای جهان خوار و استکبار زیاد رجز خوانی میکرد. ولی چیزی که گرفتارش کرد آمریکا و استکبار نبود، سرطان کولون بود.
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    ایول
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    2 0
    اصولا یا بقول دکتر ! اساسا تسلیحات نظامی و مانورهای موشکی برای بوجود آوردن جنگ نیست . بلکه نمایش قدرت دفاعی برای جلوگیری از جنگ میباشد .. هیچ کس جنگ را دوست ندارد . اما در دنیای ما اگر چنگ و دندان نشان ندهی نابودت میکنند ! ..
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    تفاوت موشک بالستیک و کروز در مسیر حرکت رسیدن به ناو هست .غالب پدافندهای روی ناوها برای درگیری با اهداف کم سرعت و متحرک در پهنه افق طراحی شده اند بجز موشکهای ضد موشک .
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 2
    درود بر شما . شرق و غرب فهمیدن که دیگه نمیشه با ایران از در تهدید حرف زد ! و هیچ عملیات نظامی علیه این کشور موفق نخواهد بود ... به همین خاطر سنگین ترین تهاجماتشون رو در ابعاد سایبری جنگ نرم و افکار عمومی و براندازی آغاز کردن .
  • مجتبی « تنکابن » ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    آقا مهدی کاملاً با نظر جنابعالی موافقم؛ احسنت. یاعلی
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    شما زمان دفاع مقدس کجا بودی داداش؟!
  • محمود ولایت مدار ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    الله اکبر! ما تا وقتی با یاد خدا باشیم، پیروزیم. از مقاله ی خوبتون ممنونم.
  • یدی ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 2
    اصولا از نظر استراژی جنگی هر گونه درگیری آمریکا با ایران منجر به پیروزی ایران میشود. 1)پهنای کشور ایران 2)سیستم های دفاع هوایی چند لایه تا مرکز 3)موشک های متنوع ایران 4)موانع طبیعی ولی واقعا استراتژیک ایران 5)آسیب پذیری بالای کشورهای همسایه که اگر فرودگاه دراختیار امریکا قرار دهند 6)مسافت زیاد برای پرواز جنگنده های امریکایی که واقعا شکار انها را راحت تر می کندتا مقصد 7)قدرت سایبری ایران برای نفوذ در سیستم دشمن 8)گروههای متحد با ایران در بیشتر کشورهای همسایه 9) حزب الله لبنان 10) نیروی انسانی متعهد 11) تنگه هرمز 12) نفت 13) فروپاشی بازار بزرگ کشورهای همسایه برای کارتل های بزرگ در صورت جنگ 14)در خطر افتادن چند امیر نشین کوچولو که حفظشان اولویت اول امریکاست در منطقه 15)حملات موشکی ایران به خط انتقال نفت از دریای سرخ 16)پیشرفت بی نظیر نیروی های دریایی ایران سطحی وزیر سطحی 17)و.......... کلی دلایل هست که جنگ به نقع ایران خواهد بود که همه میدونیم پس گرفتار جنگ روانی دشمن نباید شد. اگر میخواستند حمله کنند به ما حمله می کردند نه عراق وافغانستان که بود ونبودشان تاثیری اندازه ایران بر امریکا وجهان ندارند.
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 2
    اوووووو عجب غولیه این کشور ویران :(((((((((((((
  • هاشمی ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 1
    فراموش کردید 18) بغض انقلابی، که منتظر انتقام از خون شهدا 8 سال دفاع مقدس و هواپیمای مشافری ایرباس و بسیاری دیگر
  • هاشمی ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    2 0
    دوست گرامی، قبلا آمریکایی ها مزش را در خلیج فارس کشیده اند، و الان بازی با آن زمان خیلی تفاوت داره، زیادم فیلم های هالیوودی و آرنولدی نگاه نکنید. با سپاس
  • jack ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 2
    موشک خلیج فارس رو عشقه که هم اسمش خشگله هم قدرتش... ایران رو عشقه...
  • علی ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 2
    دوستمون واقعا سوال خوبی پرسید؟؟؟ کسی که دفاع مقدس را درست نفهمیده باشد از درک خیلی مسائل عاجز است. در ضمن اصلا قدرت نظامی ایران آن زمان با الان قابل مقایسه هست؟ نمونه های بزرگی چون حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین رو هم فراموش نکنید! این رو هم به خاطر داشته باشید که اگر آمریکا به این سرزمین تجاوز داشته باشد همانطور که امام خامنه ای فرمودند منافع آمریکا در هیچ کجای دنیا در امان نخواهد بود. دقت بفرمایید، در هیچ کجای دنیا
  • محمد ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 1
    به نظر زیبا تر و شگفت انگیز تر از همه ی این فن آوری های جدید نظامی کسب شده توسط ایران، مدیریت این جنگ تسلیحاتی با آمریکا هستش. رویه امریکا تضعیف اقتصاد مخالفینش با وارد کردن اونها در ورطه نظامی گری هست. اما ایران تونسته با کمترین هزینه در جنگ تسلیحاتی، امنیتش رو حفظ کنه و وارد این جنگ فرسایشی نشه. این مدیریت عظیم تر و شگفت انگیز تر از همه ی این سلاح ها هستش. من به اون تبریک می گم.
  • محمد ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 1
    به نظر زیبا تر و شگفت انگیز تر از همه ی این فن آوری های جدید نظامی کسب شده توسط ایران، مدیریت این جنگ تسلیحاتی با آمریکا هستش. رویه امریکا تضعیف اقتصاد مخالفینش با وارد کردن اونها در ورطه نظامی گری هست. اما ایران تونسته با کمترین هزینه در جنگ تسلیحاتی، امنیتش رو حفظ کنه و وارد این جنگ فرسایشی نشه. این مدیریت عظیم تر و شگفت انگیز تر از همه ی این سلاح ها هستش. من به اون تبریک می گم.
  • مجتبی « تنکابن » ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 1
    ایرانی می تواند؛ می شود و می توانیم. (درود بر سپاهیان مهدی «عج» سربازان حضرت سیّد علی)
  • یدی ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    چه ربطی داشت حرفت؟
  • عاشق مشرق نیوز ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 2
    19 . هم من میگم راه قدس از کربلا میگزرد . منتظریم کی شب حمله فرامی رسد . کی گفته ما باید منتظر حمله ی اونا باشیم به خدا فقط منتظر زدن استارتش توسط اونا هستیم . وگرنه . الان نماز جمعمونو توی قدس برگزار میکردیم .
  • سمندری ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    تو رو خدا این موشک را بدید آمریکا نگهداری کنه،یه وقت می بینی چاشنیش در رفت زد تنگه خلیج فارس رو بخار کرد اونوقت ما کجا شنا کنیم!
  • جعفر ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    1 2
    فعلا نیاز به اعلام نبوده ولی به موقش موشک های قاره پیما مسلح به کلاهک های هسته ای دزدیده شده از اکراین و مهندسی معکوس و تولید انبوه شده هم میرسه واعدوا لهم ما استطعتم من قوة
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 1
    آنزمانیکه ایران دارای چند فروند موشک موسکیت بود آمریکا جرات حمله به ایران را نداشت چه برسه به حالا که موسکیتهای معروف به sun -Born ما دیگه حالت اسباب بازی برای ما داره.
  • علی ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 3
    شیعه میتواند .ملی گرایی اساس بدبختی مسلمین است
  • علیرضا ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    1 0
    سلاح خوبیه اما تا کجا اگرامریکا بخواد از سلاح اتمی استفاده کنه چی؟
  • علیرضا ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    سلاح خوبیه اما تا کجا اگرامریکا بخواد از سلاح اتمی استفاده کنه چی؟
  • سید ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 1
    با حول و قوه الهی و توسل به ائمه طاهرین علیهم السلام همه برای تحقق وعده الهی مبارزه می کنیم. اللهم عجل لولیک الفرج
  • ايــــمان ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    ايــــمان سلاحي است كه فقط رزمنده هاي اسلام چه ايراني و چه لبناني و ... مسلح به آن هستند ... پس پيروزي با ماست.
  • محمد ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 1
    حضرت ایت الله خامنه ای در زمان ریاست جمهوری:اگر آمریکائیها مخواهند در قعر آبهای خلیج فارس فرو بروند،بسم الله
  • shakhla ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 1
    این همه دستاورد مبارکمون باشه و جاهای خوب استفاده کنیم و به امید پیشرفتهای اینده آرزو میکنیم ....
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 1
    ما خم در جواب اسرائیل و دوستان امریکا در منطقه را با بمب اتم به اتش می کشیم
  • سعید ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    خیلی بی نمک بود......................
  • ناشناس ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    0 0
    ما هم استفاده می کنیم
  • ناشناس ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    0 1
    شما نگران چاشنیش نباش با خودیا کاری نداره. اتوماتیکی تا نزدیک امریکایی ها میشه منفجر میشه
  • ناشناس ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    0 1
    شارون هم خیلی قلدری می کرد ولی چی گرفتارش کرد؟ میدونی؟
  • ناشناس ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    0 0
    اکثر جنگهایی که راه انداختند بین قدرت اول دنیا (خودشون) با یک مش ادمهای بی چیز که شاید بهترین چیزشون rpg7 بوده نا حالا با یک قدرت منطقه ای که درگیر نشدند
  • مجتبی « تنکابن » ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
    0 0
    حُبّ الوطن مِن الایمان
  • داود ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
    0 1
    ای ول بابا افتخار میکنم به کشورم.
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
    0 0
    ترورت می کنیم
  • محمد ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
    1 1
    دلتون خوشه بابا. امریکا از نظر نظامی خیلی جلوتره و هیچوقت در تصور ما نمیگنجه چون چیزی رو نمیکنه شما فکر میکنید که اوه الان دیگه با این موشک میریم میکشیمش.مطمئن باشید امریکا همین الانش چیزهایی ساخته که 50 سال از زمان جلوتره.
  • مهدی ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 2
    من یه جوان 17 ساله هستم و حاضرم به خاطر ناموس و وطنم وجهاد در راه خدا با هر کسی در بیوفتم و جانمو فدای رهبرم کنم حالا اون کشوری که قرار با این کشور وارد جنگ بشه چه امریکا باشه چه خر دیگه من اماده ی جهادهستم ای رهبر ازاده اماده ایم اماده
  • mahmood ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    agar viranam bashe vase ine ke amsale to tush nafas mikeshin
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    این دلیلاتون کشته منو!!
  • محمد ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 1
    ما یک بار با کل دنیا جنگیدیم و پیروز هم شدیم و باز هم اماده ایم
  • محمد ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 1
    وای اگر خا منه ای حکم جهادم دهد ...
  • محمد ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    که هیچ یک از سلاح هایشان جواب نداد در چند جنگ به پیروزی کامل رسیدند
  • واقع بین ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 2
    هنوز یادمون نرفته که موشک حزب الله لبنان که از بالای یه خونه توی بیروت شلیک شد؛ چه جوری ناو پیشرفته ی ساعر اسرائیل رو نصف کرد! لابد قبل از اون هم شما می گفتید:"دلتون خوشه بابا. اسرائیل از نظر نظامی خیلی جلوتره و هیچوقت در تصور ما نمیگنجه چون چیزی رو نمیکنه شما فکر میکنید که اوه الان دیگه با این موشک حزب الله میره میکشدش.مطمئن باشید اسرائیل همین الانش چیزهایی ساخته که 50 سال از زمان جلوتره" ولی این موشک ها نه یم ناو ساعر که 2 ناو ساعر رو نصف کردند. بعد از این دستاورد مهم، نیروی دریایی اسارئیل از معادلات جنگ 33 روزه دیلیت شد. نه دیلیت که شیفت دیلیت شد. به این میگن موازنه ی نظامی. یه موشک شاید 100 کیلویی(نمیدونم چه قدر وزن داشت) یه ناو 90 متری رو نصف میکنه. +54 تا کشته!
  • رضا ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 0
    ما در جنگ با عراق در حقیقت با تمام دنیا جنگیدیم و یک قدم عقب ننشستیم. کسی که خدا را دارد چه ندارد و کسی که خدا ندارد چه دارد
  • رضا ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 1
    اسراییل هم در مورد تانکهای مرکاوا(ارابه آسمان) همین حرفی که شما میزنید رو می زد ولی حزب اله چند تا از اونا رو فرستادن هوا با 9 نفر خدمه که بفهمن کی به کیه.
  • رضا ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 1
    دوستان آمریکا با کشوری که ارتش درست و حسابی نداشته باشه هیچوقت وارد جنگ نمیشه. حالا چه برسه به این که اون کشور ایران باشه که سر مردمش درد میکنه برای جنگیدن با بی پدرومادرایی مثل اسراییل و آمریکا و متجاوزین. امام خمینی در جواب کسی که گفت اونا با هواپیماهاشون ایران رو با خاک یکسان می کنند فرمود بالاخره از اون بالا که میان پایین تا رو زمین بجنگند. آمریکاییها در جنگ زمینی هیچ وقت مثل ایرانیا که 8 سال جنگیدن با سخت ترین شرایط نیستند و به راحتی شکست می خورند اینو با اطمینان می گم.
  • ارش ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۰
    0 0
    عالی
  • ایوبی ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    0 1
    امروز پدافند هوایی نقش تعیین کننده دارد .بیخودی نباید مغرور شد. باید واقع بین بود.
  • داود ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    0 1
    خيلي عالي بود
  • M@hdi ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    0 1
    به وقتش میریزیم این آمریکا و اسرائیلو جمعشون میکنیم.
  • مولکولی از ایران ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
    0 1
    غرور که نیاز به شارژ نداره! اینها همه خوبند. اما آنچه مهمتر است، ایمان به خدا و روحیه شهادت طلبی. که به حمدالله بچه ها دارند. 8 سال دفاع مقدس. رازش همینه که عرض کردم
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 1
    آمریکا اگر بخواد ایران رو بزنه از طریق خاک خودش این کارو میکنه، آوردن ناو به خلیج فارس و... همش دکوره که ما رو سرگرم کنن، خلاصه ما با آمریکا قابل قیاس نیستیم.
  • محمد ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    0 0
    سلام بچه ها من تازه واردم ولی منم مثل همه شماها بااینکه هیچ کشوری دربرابر کشورمون هیچ غلطی نمیتونه بکنه موافقم ولی یادمون نره که خدایی نکرده اگه جنگ بشه ازدنیا میافتیم عقب و دوباره باید شروع کنیم به تمام این کارهایی که تواین. 33سال کردیم پس خدانکنه که جنگ بشه اگرم شد مثل گذشته دفاع میکنی موفق باشید
  • مسلم ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۳
    0 1
    با سلام اونهایی که میگن ماتوان مقابله با آمریکا نداریم و آمریکا هر کاری که بخواد میتونه انجام بده پس به یاد بیارید تجربه هشت سال جنگ ، عراق ، افغانستان ، لبنان ، داخل تمام این کشورها کاری از پیش نبرده تازه این کشورها که به لحاظ نظامی صفر هستند پس لطف کنید اول یه حساب و کتاب کنید بعد حرف بزنیدآمریکا اگه نقطه قوت نظامی داره صد برابر اون هم نقاط ضعف داره
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    0 0
    نباید فقط به فکر نابودی 1-10 ناو و ناوشکن بود. در کل ممکن است 300 نفر کشته شوند. باید کشورش را هدف قرار دهید. حداقل معادل شهدای ما در نیویورک و واشنگتن و ... نابود شوند. نیز جزیره ای که در اقیانوس هند است و b2-b52ها آنجا اند و از آنجا حمله میکنند.
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    شما برو ترکیه که آباده، هم خودت همخونوادت رو آباد بکن.
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    همه اینا به کنار فقط پالایشگاه های ملخ خورها نابود بشه، اقتصاد جهان تا حداقل بیست سال نمیتونه بلند شه. بعلاوه 134 پایگاه امریکایی ها که دورو برمونه.
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    دیروقت بوده، از وقت خوابش گذشته بود، نمیدونسته چی بنویسه!!!
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    ارزش ضرر اقتصاد جهان، چندبرابر ایرانه؟ 1.000.000.000 برابر یا بیشتر؟ جنگ بدون خرابی معنی نداره. ترسو
  • لیوه ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    0 1
    جنگ جنگ تا پیروزی. پدرشونو در میاریم
  • امیر ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    خوبه اگه مثل اون کشتی های پرنده که ساخت روسیه بود و میگفتند ساخت خودمنه نشه .بعدشم امریکا هیچ وقت حمله نمیکنه. ووقتی یه همچین چیزی میسازیم نباید از لحن تهدید کشور های همسایه استفاده کنیم مثلا تو روزنامه نوشته بودید . موشک شهاب3ریاض عربستان را هدف گرفته. با این کار ها دشمنامون را بیشتر میکنیم
  • پریسا ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    الهی قربون نام این موشک و سازنده اش برم .فدائی سپاه
  • امير ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    0 0
    ميگن تو ريسمان يه مو ارزشمند بازم دمتون گرم خدا پشت وپناهتون
  • محمد رضا ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    خدا رحمت كنه سردار شهيد اسلام تهراني مقدم رو هر چند ما تو مملكتمون از اين جور سردارها زياد داريم ان شاء الله كه جنگ نشه اما اگه جنگ بشه!! چي ميشه!!! جوونم!! بزن بريم آمريكايي له كنيم
  • سعيد ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 1
    من يه چيزى بگم فک کنم جا افتاده:-) ببينيد آمريکا که جوجه ست کل دنيا وقتى اسم ايران و ايرانى مياد کپ ميکنن مث مرغ فقط اسممون بياد حالا فک کن اسم چهارتا موشکم بهمون اضافه بشه باور کن ببيننمون فرار کنن به ما ميگن فشى ن دشمنا ديگه کى ن يا على...
  • Rend ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
    0 1
    مرگ بر اسرائیل!
  • آرمان ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    0 0
    یه نکته به عزیزان
  • ايرو قادر ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
    0 1
    وقتي رهبر مي گه در همون سطحي كه اونا حمله كنن حمله مي كنيم يعني چي؟ يعني قول اخر(امريكا) رو هم مي بريم
  • ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    0 0
    از آن نترس که های و هوی دارد، از آن بترس که سر به توی دارد
  • میلاد ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
    0 0
    ممنونم از مدیران سایت که نظرات خلاف میل شخصیشون رو حتی اگه واقعیت باشه سانسور میکنن
  • مصطفي طاهري ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    0 0
    خدا قوت
  • سرباز گمنام ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    سلام الان هرچی موشک بسازیم بی فایده است بهترین جنگی که باید پیروز شویم جنگ نرمه که خیلی جونای ایران را درگیر خود کرده موشک الان اسلام در جنگ نرم نماز اول وقت و خواندن قران حتی یک صفحه میباشد در ضمن بدونید جنگ نرم یعنی بی حجابی مسلمانان و مانتوهای اندامی . مدل مو فشن . شلوار تنگ وایتسک خورده و زخمی و .... نمونهای از جنگ نرم در کشور ایران هست. باتشکر
  • جسن ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    0 1
    انیقدر از غول اهنی امریکا تعریف کردید که زیر دل مارا خالی کنید نه بابا اینجوری هم نیست راستی میدونید قاتل نهنگ عظیم الجسه چیه یک جانور کوچکی در اندازه یک ماهی مرکب است روی دریچه تنفسی ان میشینه وراه نفسش را بند میاره تاخفه بشه
  • خطاب به علی ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    احسنت مهدی تنکابن وطن پرستی حتی امام علی هم بش اشاره کردی شما میگی بده ادم وطن پرست باشه ؟
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    بيشتر مطلب بگذاريد با تشكر
  • سرباز ولایت ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    سلام :خلیج فارس ایران قبرستان ناوهای آمریکایی خواهد شد شک نکنید .آمریکا وحشت بسیاری ازایران دارد . اگراینطورنبود اینهمه ناو آمریکایی در خلیج فارس چه میکنند. امیدوارم روزی یکی از موشک های خلیج فارس شلیک شود .
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    0 0
    من میدونم که نصف دنیا بهشون بگی ایران نمیدونن چیه اگر هم ما رو بشناسن به عنوان جنگ آور میشناسن. تا حالا کشور خارجی رفتی که این حرف رو میزنی؟
  • سعید ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    ما همه باید ب قدرت نظامی ایران ایمان داشته باشیم.
  • نظر ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    پیروزی هاو تهدیدات دهه های گذشته ناوگان هواپیمابر امریکایی ها می رود که کارایی تهدید خود را از دست بدهند ، و دیگر اعلام ورشکستکی نمایند .
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    باسلام افرین بر جوانان حزب اللهی ایران زمین احسنت با قوای بیشتر برکفار بتازید هر روز تجهزات نظامیان را درجهت رضایت امام زمان بروز رسانی کنید واز هیچ اقدامی در نابودی کفار وصهیونیست کوتاهی نکنید وعده خدا در سوره بقره با ماست ان وعد الله حقا
  • آرین ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    خدایا یه روز امام زمان(عج) بیاد و کاری کنه که همه ی مردم دنیا چه امریکایی...ایرانی و غیره با خوبی و خوشی در کنار هم زندگی کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس