کد خبر 566362
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶

به اظهارات حمید غمزه کمک داور دیدار پرسپولیس - نفت‌تهران پاسخ داد. این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

به گزارش مشرق،‌ علی خسروی کارشناس داوری کشورمان به اظهارات حمید غمزه کمک داور دیدار پرسپولیس - نفت‌تهران پاسخ داد. این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

*در بررسی داوری دیدار پرسپولیس و نفت‌تهران در صحنه گل اول نفت اعلام کردید که این گل آفسایده بوده اما غمزه اعتقاد دارد که کارشناسی که عینک می‌زند، نمی‌تواند صحنه را از تلویزیون تشخیص دهد.

با بزرگترِ غمزه یعنی فریدون اصفهانیان به مدت 30 دقیقه در همه موارد صحبت کردم. انسان‌های بالای 45 سال برای مطالعه از عینک استفاده می‌کنند و صحنه‌های دور را نمی‌بینند. ایشان بهتر است ادبیات درست صحبت کردن با پیشکسوتان را رعایت کند.

*غمزه گفته که اگر 100 بار دیگر صحنه گل نفت تکرار شود، آفساید نمی‌گیرد.

من هم جای کمک داور بودم، آفساید نمی‌گرفتم. در تلویزیون برای این صحنه خط کشیده بودند و چون صحنه آفساید بود محکوم شدیم که بگوییم آفساید بوده است.

*داستان دانشجو بودن پسرتان در رشت و اختلافاتی که با غمزه بر سر فرزندتان داشتید، چیست؟

اصلا چنین چیزی صحت ندارد. پسرم سه ماه در دانشگاه رشت درس خواند. زمانی که برای ثبت نام او به رشت سفر کردم، بسیاری از داوران رشتی مثل فلاح، حمیدی و غمزه محبت کردند و به من سر زدند. نمی‌خواستم وارد مسائل شخصی شوم اما به هیچ عنوان اظهارات ایشان درست نیست و کذب محض است. غمزه به خاطر تشویش اذهان عمومی و ورود به مسائل شخصی باید به مراجع ذی‌ربط جواب دهد. فرزند من به مدت یک ترم، دانشجوی دانشگاه رشت بود و همه کارهایش را من و خانواده‌ام برای ثبت نام و خوابگاه او انجام دادیم. چند داور رشتی محبت کرده و سر زدند اما عادت دارم زمانی که به شهری می‌روم، هیچ کاری را توسط داوران آن استان، انجام ندهم. عادت دارم از هتل استفاده کنم و مزاحم داور دیگری نشوم. جالب است که ایشان برای مسائل ساده به مسائل شخصی ورود می‌کنند. بزرگترهای غمزه باید به این مسئله ورود کنند.

*یعنی هیچ مشکلی با هم نداشتید؟

هیچ مشکلی! 5 سال است که غمزه را ندیده‌ام که بخواهم مشکلی با او داشته باشم. بهتر است غمزه از ادبیات درستی استفاده کند. با وجود داشتن 55 سال سن، هنوز کارمند رسمی دولت هستم و خداوند آنقدر به من محبت داشته که غیر از خودش محتاج بنده‌ای نباشم. افتخار می‌کنم که اگر روزی برای کسی کاری انجام داده‌ام، برای رضای خدا بوده و دنبال منفعت و عوام‌فریبی نبوده‌ام. همه داوران من را می‌شناسند. هر کاری برای داوران انجام دادم لطف خداوند بود که چنین توانایی را به من داده است. توهین غمزه به پیشکسوتان و کارشناسان داوری زنگ خطری برای تشکیلات داوری است. به نظرم، به غیر از کلاس‌های فنی و آموزشی، باید کلاس‌های اخلاقی داوری برای داوران به صورت جداگانه برگزار کنند.

*پس چطور غمزه در مورد مشکلات بنگاه و منزلی که فرزندتان اجاره کرده بود، حرف زده است؟

اصلا چنین چیزی نیست.

*او در جایی هم گفته که برخی‌ها دلال هستند اما خودشان را کارشناس داوری معرفی می‌کنند.

نمی‌دانم منظور او کیست و چیست. من مدیر دولتی هستم و کار دلالی و بازرگانی بلد نیستم. ممکن است در هر قشری دلال وجود داشته باشد ولی تا جایی که اطلاع دارم، کارشناسان داوری ریالی از رسانه‌ها پول نمی‌گیرند. من با وسیله شخصی خودم به صداوسیما می‌روم. پیشکسوتان داوری، ناظر، مدرس یا کارشناس هستند. آنها موی‌ خودشان را در داوری سفید کرده‌اند. باید به امثال نظری‌ها، خوشخوان‌ها، بهرام رضوی‌ها و حتی پیشکسوت استان گیلان استاد فریدون کرامتی‌ها سر زده و حال‌شان را بپرسیم اما به جای این کار توهین می‌کنیم. در این شرایط شایسته نیست به پیشکسوتان توهین کنیم و به آنها تهمت دلالی بزنیم.

از اسماعیل حسن‌زاده رئیس کمیته انضباطی، حجت‌الاسلام علیرضا علیپور رئیس کمیته صیانت از سلامت لیگ و محمدحسین حمیسی مدیر حراست فدراسیون فوتبال می‌خواهم به این مسئله ورود کنند و اظهارات یک کمک داور فعال (غمزه) را بررسی کنند. دو هفته حساس در پیش داریم و زدن این حرف‌ها در داوری اختلاف ایجاد می‌کند.

ما فقط بحث فنی کردیم و ممکن است اشتباه کنیم اما به خودمان اجازه نمی‌دهیم به مسائل شخصی داوران ورود کنیم. از آقای اصفهانیان و عنایت می‌خواهم به این بحث غیراخلاقی وارد شوند و با کمک‌داوری که چنین بی‌حرمتی کرده است، برخورد کنند. از غمزه هم می‌خواهم به خاطر تهمت‌هایی که زده است، مدارکش را به کمیته انضباطی و حراست فدراسیون فوتبال ارائه کند.

تنها لذت من این است که روزهای عید و روز معلم با گروهی از داوران به منزل محمود خوشخوان، منوچهر نظری و مصطفی حکمت‌شعار بروم و جویای حال‌شان شوم. در روز معلم، پاداش من را دادند ولی این روز را به همه اساتید از درجه سه تا بین‌المللی، از ورزشگاه استقلال جنوب تا المپیک آتن گرفته، تبریک می‌گویم. از همه داوران به خاطر این مدت که برای من زحمت کشیدند تشکر کرده و اگر احیانا قصوری داشتم، می‌خواهم که از من بگذرند. پیشکسوتان داوری همه مقدس و سالم‌ترین قشر حاضر در فوتبال هستند.

همه ما در مقابل حرف‌های‌مان مسئول هستیم، حتی در قبال حرف‌های روزمره. داوری که به خاطر بحث فنی متوسل به دروغ شود، باید پاسخگوی خداوند باشد. اینکه کمک داور به راحتی دروغ بگوید، به راحتی تهمت بزند و به راحتی به خاطر مسائل مادی دنیا مثل داوری گردن‌کشی کند، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سینا ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    آقای خسروی هر جا یک ظرف قضیه پرسپولیس باشد شما رای به نفع قر مز صادر می کنی خدا را در نظر بگیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس