آیا اشتیاق دولتی‌ها و رییس کابینه برای ورود به موضوعات فرعی برای آن است که افکار عمومی از مسائل اصلی همچون بدعهدی آمریکا در اجرای برجام، مشکلات اقتصادی، رکود و تورم دور شوند؟

گروه سیاسی مشرق - کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی مینو خالقی پس از شمارش آرای انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی فرمانداری اصفهان و وزارت کشور با 193 هزار و 399 رأی به‌عنوان سومین منتخب حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان اعلام شد، اما در آخرین روزهای سال 94 خبر ابطال آرای وی از قول شورای نگهبان منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های داخلی و خارجی داشت.

طبق اظهارات سیامک ره‌پیک سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان، این فرد رد صلاحیت نشده است، بلکه آرای وی از طرف شورای نگهبان ابطال‌شده است،[1] اما وزارت کشور معتقد است تصمیم‌گیری در خصوص صلاحیت یا عدم صلاحیت وی در حال حاضر مربوط به مجلس شورای اسلامی و با سازوکار تأیید یا عدم‌تأیید اعتبارنامه وی از سوی نمایندگان مجلس است.

ورود رییس‌جمهور به یک مسئله حاشیه‌ای برای خوشامد اصلاح‌طلبان

این بحث‌ها بین شورای نگهبان و وزارت کشور ادامه داشت تا اینکه رییس‌جمهور به‌صورت مستقیم به این اختلاف پرداخت و در همایش بزرگ شوراها اظهار داشت: «در بحث مجلس شورای اسلامی، قانون اساسی می‌گوید، نماینده‌ای که انتخاب می‌شود، بارأی حوزه انتخابیه خودش انتخاب می‌شود و به‌محض اینکه رأی آورد و در مجلس شورای اسلامی، اعتبارنامه‌اش تصویب شد، این وسط چیز دیگری نداریم. مرحله بعد از رأی مردم و صحت انتخابات، بررسی اعتبارنامه در مجلس شورای اسلامی است و هیچ نهاد دیگری این وسط نمی‌تواند مداخله کند.»[2]

این تنها واکنش رییس‌جمهور نبود و یک روز بعد از این همایش در صفحه توییتر منتسب به رییس‌جمهور متنی منتشر شد که حاکی از ادامه اعتراض رییس‌جمهور بود. در بخشی از این پیام توییتری آمده است: بر اساس قانون اساسی، اعتبارنامه نماینده منتخب مردم باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در آن مداخله کند.[3]

در ابتدا باید خدمت رئیس‌جمهور به‌عنوان مجری قانون اساسی برسانیم که این اتفاق بی‌سابقه نیست و از قضا، "رویه" است. دکتر روحانی می‌تواند برای آشنایی با این رویه، حداقل به روزنامه ایران، شماره 6127، سه‌شنبه 24 فروردین. ص 21 گزارش "ادامه اختلاف‌نظر... درباره جایگزین منتخب سوم اصفهان" مراجعه کنند که حداقل به دو مورد مشابه در انتخابات مجلس نهم، تصریح کرده است.

1- منتخب اول حوزه انتخابیه سمیرم.

2- منتخب حوزه انتخابیه زابل.

البته روزنامه ایران، تنها به همین دو مورد کفایت کرده و به سوابق دیگر اشاره نکرده است اما همین دو مورد می‌تواند، برای آگاهی آقای روحانی، از "رویه" کافی باشد.

قانون چه می‌گوید؟

در جواب رییس‌جمهور محترم باید گفت که گرچه چنین پدیده‌ای در دوران پس از انقلاب اسلامی به‌ندرت اتفاق افتاده است، اما پدیده‌ای غیرقانونی و غیر عرف، محسوب نمی‌شود چراکه طبق قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مواد 70 تا 73 نظر نهایی در مورد تأیید و رد و یا ابطال آرای یک صندوق و یا یک شهر و یا استان و یا کشور با شورای نگهبان است. این مواد قانون انتخابات مقرر می‌دارد:

«ماده 70: هیئت اجرایی پس از بررسی شکایات و گزارش‌ها چنانچـه تشـخیص دهـد کـه امـور انتخابات در یک یا چند شعبه از جریان عادی خارج‌شده و صحیح انجام نگرفته است، بـا تأییـد هیئت نظارت، انتخابات یک یا چند شعبه مزبور را درصورتی‌که در سرنوشت انتخابـات مـؤثر نباشد، باطل اعلام می‌نماید.

تبصره ـ چنانچه ابطال همه و یا قسمتی از آرای یک یا چند صندوق اخذ رأی در تغییر سرنوشت انتخابات مؤثر باشد، تصمیم با شورای نگهبان است.

ماده 71: کلیه شکایات مربوط به انتخابات، قبل از ارسال پرونده انتخاباتی به مجلس توسـط وزارت کشور به هیئت مرکزی نظارت ارسال و پس‌ازآن، پرونـده عینـاً بـه مجلـس فرسـتاده خواهد شد.

تبصره ـ شـورای نگهـبان مـوظف اسـت کلیه شکایات مربـوط بـه انتخابـات را پـس از صـدور اعتبارنامه‌ها به مجلس ارسال دارد.

ماده 72: درصورتی‌که رسیدگی به شکایات هر یک از حوزه‌های انتخابیه منجر به توقـف یـا ابطال انتخابات گردد، اعلام آن از رسانه‌های گروهی از اختیارات شورای نگهبان است.

تبصره ـ توقف یا ابطال انتخابات در هر حوزه انتخابیه باید مستند به قانون و همراه با اسـناد و مدارک معتبر و بارأی اکثریت مطلق اعضای شورای نگهبان باشد.

ماده 73: صدور اعتبارنامه منتخبین موکول به عدم ابطال انتخابات از طرف شورای نگهبان می‌باشد و شورای نگهبان در اسرع وقت نظر خود را درباره انتخابات اعلام می‌نماید و وزارت کشور موظف است بلافاصله دستور صدور اعتبارنامه را بدهد.»[4]

بر اساس تبصره ماده 70 قانون انتخابات مجلس که تأکید شده است: «چنانچه ابطال همه و یا قسمتی از آرای یک یا چند صندوق اخذ رأی در تغییر سرنوشت انتخابات مؤثر باشد، تصمیم با شورای نگهبان است.» شورای نگهبان می‌تواند بخشی از آرای یک یا چند صندوق که در سرنوشت انتخابات نیز مؤثر است، ابطال کند و درباره انتخابات اصفهان دقیقاً همین اتفاق رخ‌داده است و شورای نگهبان به نتیجه رسیده است که بخشی از آرای این حوزه انتخابیه را ابطال کند.

بخش دیگری از صحبت‌های رییس‌جمهور نیز در همین‌جا و بر اساس ماده 73 قانون انتخابات مجلس پاسخ داده می‌شود. رییس‌جمهور در سخنرانی خود بیان داشته است: «در بحث مجلس شورای اسلامی، قانون اساسی می‌گوید، نماینده‌ای که انتخاب می‌شود، بارأی حوزه انتخابیه خودش انتخاب می‌شود و به‌محض اینکه رأی آورد و در مجلس شورای اسلامی، اعتبارنامه‌اش تصویب شد، این وسط چیز دیگری نداریم. مرحله بعد از رأی مردم و صحت انتخابات، بررسی اعتبارنامه در مجلس شورای اسلامی است و هیچ نهاد دیگری این وسط نمی‌تواند مداخله کند.»

این اظهارات رییس‌جمهور در حالی صورت می‌گیرد که ماده 73 قانون انتخابات صدور اعتبارنامه منتخبین مجلس را موکول به عدم ابطال انتخابات از طرف شورای نگهبان کرده است و واضح است که درباره خانم خالقی آرای ایشان ابطال‌شده است و اصلاً بحث اعتبارنامه برای ایشان مطرح نمی‌شود و مشخص نیست که رییس‌جمهور چگونه نقش شورای نگهبان به‌عنوان نهاد ناظر بر انتخابات را فراموش کرده‌اند؟!

جواب حقوقی دومی که به اظهارات رییس‌جمهور می‌توان داد، استناد به ماده سوم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است. بر اساس این ماده: «نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی به عهده شورای نگهبان می‌باشد. این نظارت، استصوابی، عام و در تمام مراحل در کلیه امور مربوط به انتخابات جاری است.» بر اساس این ماده شورای نگهبان تا قبل از تأیید انتخابات می‌تواند نظارت استصوابی در تمامی مراحل انتخابات داشته باشد و این نظارت تا قبل از صدور اعتبارنامه ادامه دارد.

حال معلوم نیست آقای روحانی به‌عنوان حقوق‌دان و مجری قانون اساسی بر اساس کدامین مشورت و یا تفسیر، این‌چنین نهادهای انقلابی را زیر سؤال می‌برد.

آنچه قابل‌ذکر است، میل و اشتیاق دولتی‌ها و رییس کابینه برای ورود به موضوعات فرعی است تا افکار عمومی از مسائل اصلی همچون بدعهدی آمریکا در اجرای برجام، مشکلات اقتصادی مردم، رکود و تورم و همچنین اعتراف تاریخی رئیس بانک مرکزی به‌عنوان هیچ بودن عواید برجام برای مردم ایران، دور شود حال‌آنکه به نظر می‌رسد دولت موظف به برطرف کردن مشکلات مردم است و نباید برای دل‌خوشی اقلیت اظهارات خلاف قانون اساسی به زبان جاری کند.

به نظر می‌رسد دکتر روحانی به جای ورود به موضوعات غیر مهم، حاشیه‌ای و دسته چندم، به دنبال چاره‌ای برای مقابله با بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام باشد و تلاش کند دو میلیارد دلار دزدی آمریکا از ثروت ایرانیان را به کشور بازگرداند و همچنین بر اساس اعتراف سیف، سناریوهای احتمالی برای زیر سؤال رفتن برجام از سوی آمریکا را بررسی کنند.



[1] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/553238

[2] - http://www.president.ir/fa/93230

[3] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/565119

[4] - http://www.parliran.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=229

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خداپرست ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    زنده باد دولت تدبیر که توانست به خوبی از پس اداره کشور بر بیاید و تمام چاله چوله‌ها را بپوشاند؛ مثل راکتور آب سنگین اراک.
  • علی ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام رسمی کشور بعد از رهبری میتونه در این زمینه ورود کنه و این حق رو قانون به ایشون میده
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    کاش یه بار قانون اساسی رو خونده بودی بعد اظهار فضل میکردی
  • محمد ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    خخخخخخخ
  • حسن هادی ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    هههههههههههه از این صحبتها هم داشتیم؟!
  • محمد ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    من میگم تمام درد مردم ما مینو خالقی و سفارت انگلیس و گپ زدن با آمریکایی ها و باز شدن حساب کلش آف کلنز و آزادی جیسون و ... بود. یه سوال : این دولت وکیل غربه یا دولت ایران؟
  • علی ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    مشرق نیوز سلام و کاربران مشرقی سلام ببخشید اما من فکر میکنم شما کمی یک طرفه قضاوت میکنید پاراگراف پایانی کاملا متعصبانه و به دور از خرد نوشته شده اکثر مردم و همچنین اکثریت نمایندگان مردم در مجلس به برجام رای داده و از آن حمایت می کنند چرا شما اینقدر به برجام که مایه افتخار هر ایرانی هست بی دلیل انتقاد میکنید و در ضمن تا به این لحظه آمریکا هیچ بد عهدی انجام نداده رفع تحریم ها از بانک های آمریکایی اساسا در برجام مطرح نشده خواهشا دقیق تر و درست تر مطلب بنویسید تا خدایی نکرده حقی ضایع نشه چرا که این ها حق الناس هستن با سپاس از تیم نویسندگان
  • محسن ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    با سلام، اگر رییس جمهور تشخیص داده باشد که با ورود در این موضوع، به وظیفۀ قانونیِ خود که پاسداری از قانون اساسی است و برای آن سوگند خورده است، عمل می کند و همچنین از حقِ قانونیِ نمایندۀ منتخب مردم (حق الناس از دو نظر) دفاع می کند، آن وقت به نظر شما این پاسداری و دفاع کردن، به معنای پرداختن به موضاعاتِ غیر مهم، حاشیه ای و دسته چندم (دست چندم) است؟ ظاهرا از نظر شما امریکا آن قدر اهمیت دارد که همۀ کارها باید تعطیل شود و فقط حواسمان به امریکا باشد!
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    اقا علی دوست عزیز برادر محترم ایا این مردم برجام را خواندند ایا این مردم می دانند تریگر ماشه یعنی چه نه دوست عزیزم مردم متن برجام را نخوانده اند یعنی اگر خوانده باشند و به این برجام با اون ساختار پر ابهام و اون بند کذایی تریگر ماشه افتخار کنند پس ما باید برویم بمیریم و از خدا بخواهیم حساب ما را از مردم جدا کند و در درگاه الهی توبه کنیم نه دوست عزیزم یا مردم برجام را نخوانده اند یا اگر به برجام رای دادند به ان افتخار نمی کنند که من احتمال اولی را بیشتر می دانم و مشکل ما این است به قران عمل نمی کنیم اولین ایه قران خطاب به پیامبر همین کلمه "خواندن" است اقرا یعنی بخوان و ما از همین غافلیم اره دوست من
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    زمانی که معلوم بشه از این سند افتخار! آبی برای ملت گرم نمیشه، چه دلیلی باعث میشه که بهش پایبند بمونیم؟ مخصوصاً با این وضعیت که عده ای وکیل آمریکا شدن و میگن آمریکا هیچ تعهدی توی هیچ زمینه ای نداشته!!! شاید شما درست بگی که آمریکا تعهدی نداشته باشه که دلیلش میتونه یه چیز باشه: "توافق به هر قیمتی و هر توافقی بهتر از توافق نکردن" که برخی افراد شعارش رو برای مصارف انتخاباتی میدادن، البته ملت آخرش حساب خودش رو از این افراد جدا خواهد کرد و فاتحه این سند افتخار!!! رو خواهد خوند
  • ناشناس ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    وقتی آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی گفته از برجام تقریبا"هیچ چیز عاید کشور نشده است یعنی برجام شکست خورده است ( سیف و ما ادراک ما السیف )
  • مسعود ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    جناب ظریف گفته بود که همه تحریمهای پولی و مالی و اقتصادی و تحریمهای اولیه و ثانویه امریکا لغو خواهد شد اما نشد !
  • احد ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    در اینده میفهمید چه بلایی سرمان امده
  • یوسف بهلولی ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    با سلام گیرم الان مینو خالقی رو هم دادیم مجلس رفت بعدش چی؟ آیا میتونه پول آب سنگین رو که آلوده به رادیو اکتیویته است رو به ما بده که البته کارشناسای آمریکایی گفتند پولاش هم رادیو اکتیویته است و دارای نیمه عمره اگر تا چند ساعت اول معامله پرداخت نشه تبدیل به یک سری تحریم جدید میشه!‏ مثل اون برجامه بود قرار بود همه چیزو خوب کنه (فقط توان شفای کور مادرزاد رو نداشت که سازندگانش گفتند در نسخه ۲ و ۳ ان شاء الله اونم میشه‏)‏ اونقدر پولا موند تو بانکای آمریکا که تبدیل شد به یکسری موجود جدید بنام محکومیت قضایی ، یادتون هست بچه ها؟
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    اخه روحانی همه کارای مملکتیش را انجام داده بعد راه افتاد دنبال اینکار برای فوق برنامه.......
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    مشرق منزعج و دلشکسته شدم چرا کامنت عفیف و پاکدامن من را تایید نکردی
  • علی ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    خیلی جابه که اهمه این چیزایی که شما میگید تو برجام نیست رو آقایون میومدن تلوزیون ، جلو ملت قسم میخوردن که برداشته میشه و هر جقدر که منتقدان میگفتن این تو برجام نیست، دوستان اظهار میکردن که هست!!! اینهمه در باره برجام نقد نوشته شده، شما بیا یه جایی که میشه در برجام بهش افتخار کرد رو بگو!
  • ایرانی ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    اتفاقا ما میگیم اینقدر دنبال امریکا و توافق آنها نباش بیا به توانایی و پتانسیل موجود در کشور فکر کن 10 سال تلاش دانشمندان هسته ای ما را.... حالا اقدام عملی در اقتصاد مقاومتی از خود نشان بده
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    زنده با بر امثال شمایی که همیشه سرتان کلاه رفته است!
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    منزعجتر از شما بنده میباشم که کامنتم بی کامنت
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    یکبارم تو بحران اخراج کارگران عیال وار ورود کنه تا از نظر ایشون بهره مند شیم و ایضا بحرانهای دیگر ..
  • مهران ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    بیچاره ملتی که بتن ریختن تاسیسات هسته ای و لغو نشدن تحریمها را سند افتخار بداند !! این چنین ملتی هرگز به پیشرفت و تعالی نخواهد رسید .
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    اهم و فی الاهم که می تونه بکنه حضرتعالی زمانی که دزد داره زندگیتو جارو میکنه میشینی پای تلویزیون کانال تنظیم کنی آخه ؟
  • ناشناس ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    امریکا اهمیت ندارد بلکه پولهای سپرده گذاری شده در دولت اصلاحات که گویا بیش از 2 میلیارد دلار است اهمیت دارند که باید مراقب باشند غارت نشود .
  • ناشناس ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    برادر نروژی عزیز کجایی ؟! کم پیدایی کامنت کم میذاری .
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    مشرق این مواد قانونی که گفتی راجع به حوزه و صندوق بود نه نامزد انتخاباتی
  • مرتضى ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    رىسجمهور بايد از تمام قانون اساسى دفاع بکنه نه فقط در جاهايىکه شما خوشتون بياد دفاع از راى مردم دفاع از حقالناسه وگرنه اين ماجرا تبديل به يک بدعت بدى در اينده خواهد شد
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    بله. فقط رییس جمهور سابق چنین حقی نداشت!
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    من اونم که زیر کامنتت، گاهی کامنت میذارم.
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    چه ربطی داره. رای مردم که حق الناسه از همه چیز مهمتره.
  • علی ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    علی اقا...ایا واقعا یکی بیاد تورو محدود کنه خوش میاد؟...مثلایکی بیاد به شما بگوید که ما هوا پیما سوار میشیم ولی تو فقط حق نداری هواپیما سوارشی وباید موتور سواربشی اون هم نباید بیشتر از دنده دو حرکت کنی...برجام ما هم دقیقا همین است....ایا واقعا این انصافه.....
  • پسر ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    عجب مملکتی داریم که این موضوع در نظر رییس جمهور مملکت موضوع مهمی
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    زنده باد مشرق سانسورچی.
  • محمد ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    چقدر دیر ... واکنش دادید ....
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    رییس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و قسم خورده است
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    تا انتخابات بعدی صبر میکنیم ببینیم چشاتون مثل انتخابات قبلی در میاد یا نه . تا آنروز بسوزید و بسازید
  • نا شناس ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    با افتخار کوچک وبزرگ شعار می دادیم انرژی هسته ای حق مسلم ماست .حالا چی بگیم .نابودی زحمات وافتخارات یک ملت حق مسلم اوناست.
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    تا جایی که مایادمونه چپ ها همیشه سر سهمیه از جمله صندلی مجلس با راست ها از این دعواها راه انداختند! اگه انقدر که به سهمیه های حزبی حساس بودن به فکر مردم بودن...
  • علی ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    البته اینکه چرا خانم مینو خالقی اعتراض نکرده جای سوال است . شاید مسئله ای وجود دارد که خود ایشان هم تمایلی به پیگیری موضوع ندارد . ممکن است اگر پیگیری بکند باعث لطمه به ابروی خود و طیف مطبوعش شود . هر چه که هست خودش تمایلی به پیگیری موضوع ندارد
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    خالقی را بچسب ول کنید برجام و اب سنگین و راکتور و هوا فضا و اقتصاد و بیکاری و ازدواج و مسکن ووووو را
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    اخه وکیل الدوله شدن اگر در دوران اصلاحات باشه به نظر اصلاح طلبا بد نیست اما اگر در هر دوره دیگه ای باشه شدیدا بده. این دولت هم نشون داده تنها چیزی که تحملشو نداره نقده برا همین یه عده صم و بکم می خواد که لوایحشون رو تصویب کنن. بی چون و چرا .
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    چرا داستان سرایی میکنی که لابد فلان بوده. خجالت بکش مرد حسابی، مسلمانی تو! چرا استنباط به این نمیکنی که شاید چراغ خاموش عمل کرده و خاسته حاشیه ایجاد نشه.
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    حسن اقا بجای پرداختن به چیزهای بی خود وکوچک وبی ارزش بهتر است بفکر رفع رکود-بیکاری جوانان-ظلم تامین اجتماعی به بازنشستگانش-بالاکشیدن پولهای ایران توسط امریکا-وتمام چیزهایی که امید رادرجامعه( برخلاف شعارتان) ایجادمی کند باشید.
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    ۴۵ تا غیر قابل انتشار؟ واوو چه رسانه ازادی! یا مخاطبات خیلی داغونن یا خودت خیلی داغونی.
  • یک ایرانی ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    بهتر است خودمان را به خریت نزنیم و دیگران را خر حساب نکنیم. ایشون خودش حرفی نزده اما روحانی و برخی دیگر مدافعش شده اند برای چانه زنی و امتیاز گزفتن از نظام
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    ایا پرداختن به رای 250 هزار نفر موضوع خرد و بی چیسز است؟؟؟؟؟؟؟چرا؟؟؟مشرق جان چه موضوعی برات مهمه سفارش بده ریس جمهور بهش بپردازه
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    0 0
    خوبه ریسس جمهور تو مسکن .اشتغال ازدداج جوانان ورود کنه.تو مبارزه با قاچاق ورود کنه
  • محسنی ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    چه جالب مردم همه مخالف فساد هستند اما به برخی ها رای میدهند
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    امام خمینی (ره) با فساد مبارزه میکرد الان هم باید با فساد مبارزه شود هرک باشه و هر مقدار رای داشته باشه مجاز نیست به مسولیتهای و اسرار کلان کشور سوار شود
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    رییس جمهور سابق یه شخصی مثل ترامپ بود مردم نیاز داشتن از خودشون و آیندشون در برابر همه چیز صداشون دربیاد
  • صادق ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    به یاری خدا این دولت داره کارا رو خوب پیش میبره یه کم به سیلی که 8سال آقای احمدی نژاد کشور را فرا گرفته نگاه کنید بعد قضاوت کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس