یکی از توانایی های خاص سامانه Avtobaza-M، بحث کشف رادارهایی با احتمال رهگیری پایین(LPI) است که اینگونه از رادارها، بر روی هواپیماهایی مدرن و خاص ارتش آمریکا مثل F/A-18 سوپر هورنت، F-22 رپتور و بمب افکن B-2 نصب شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، کشف اهداف هوایی یکی از نکات اولیه و در عین حال کلیدی در بحث دفاع هوایی در جهان به شمار می آید. امروزه این اهداف طیف وسعیی از اشیاء پرنده مثل هواپیماهای رزمی، موشک های کروز، پهپادها و بالگردها را که عمدتا از خواص رادارگریزی بهره می برند را شامل می شود.

انواع و اقسام رادارها و سامانه های کشف و شنود در مدل های زمین پایه، دریاپایه و هواپایه این وظیفه را بر عهده دارند. حالت های کشف و شناسایی این سامانه ها نیز متفاوت بوده و به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم می شود. در یک تعریف به زبان ساده، سامانه های کشف فعال با ارسال سیگنال و دریافت بازتاب حاصل از برخورد آنها به اهداف مورد نظر آنها را کشف کرده و سامانه های غیرفعال با دریافت انواع امواج ساطع شده از اهداف مختلف، مکان آنها را کشف می کنند.

Avtobaza-M  کاشف جدیدی که به پدافند ایران اضافه شد

در جریان رژه روز ارتش در جوار حرم امام(ره) در تهران، از یک سامانه جدید که تا به امروز خبری از حضور آن در ایران منتشر نشده بود رونمایی شد. سامانه Avtobaza-M ساخت روسیه یکی از جدیدترین سامانه های کشف اهداف هوایی و دریایی در جهان محسوب می شود که وارد خدمت پدافند هوایی کشور شده است.

رادار جدید
سامانه Avtobaza-M در روسیه

این سامانه در حقیقت یک سیستم کشف اهداف به صورت غیرفعال در کنار توانایی های ELINT برای بحث شنود سیگنالی، است که می تواند با استفاده از دریافت امواج مختلفی مثل سیگنال های ماهواره ای، پادهای اخلالگر، سیگنالهای راداری از اهداف هوایی، دریایی یا زمینی، امواج سامانه های تشخیص دوست از دشمن IFF اهداف مورد نظر را خود را کشف کرده و در صورت لزوم اطلاعات را با واحدهای دفاع هوایی مثل سامانه اس 300 به اشتراک بگذارد.

رادار جدید
سامانه Avtobaza-M در رژه 29 فروردین

Avtobaza M در فرکانس های 0.2 تا 18 گیگاهرتز فعالیت کرده و می تواند به صورت همزمان تا 150 هدف را در فاصله تا 400 کیلومتری کشف و رهگیری کند. در این فرکانس ها، سامانه Avtobaza M تقریبا قادر است تمام فرکانس های راداری مورد نظر را کشف کند. این سامانه ظرف 45 دقیقه برپا شده و می تواند اطلاعات تا حدود 2000 هدف مختلف را در حافظه خود ذخیره کند.

این سامانه به صورت معمول شامل 5 خودرو مختلف است که در فاصله 20 الی 30 کیلومتری از یکدیگر قرار گرفته و به عملیات می پردازند و با توجه به اینکه اطلاعات اندک و معدودی درباره شیوه کار و اجزا این سامانه تاکنون منتشر شده، از جمله سامانه های مرموز و خاص برای شناسایی جنگنده های آمریکایی محسوب می شود.

یکی از نکاتی که سازندگان این سیستم درباره آن اعلام کردند توانایی Avtobaza-M در کشف و رهگیری رادارهای با احتمال پایین رهگیری "LPI" به حساب می آید. این رادارها معمولا با توان 500 مگاهرتز فعالیت کرده و در یک فرکانس بیش از 2 ثانیه فعال نیستند و به همین دلیل کشف و رهگیری آنها بسیار مشکل است. 

هواپیماهای اف 18 در سری سوپر هورنت و همچنین هواپیمای پنهانکار اف 22 رپتور و همچنین رادار بمب افکن پنهانکار B-2 از جمله هواپیماهایی محسوب می شوند که از رادارهایی با توان LPI بهره می برند. این سامانه اولین بار در جریان نمایشگاه هوایی ماکس 2013 در روسیه به نمایش درآمده و تقریبا می توان آن را یکی از جدیدترین و در عین حال پیشرفته ترین سامانه های کشف و شناسایی حال حاضر در دنیا به حساب آورد.

اگرچه این سامانه مهم و مدرن جزء اجزای استاندارد پدافند موشکی اس 300 محسوب نمی شود اما با توجه به قابلیت شبکه شدن با این سامانه یا برخی دیگر از اجزاء شبکه یکپارچه پدافندی کشورمان، می تواند نقش مهمی در ارتقاء این بخش ایفا کند که جدای از اهمیت اس 300، این سامانه را نیز می توان به طور مستقل مورد توجه و بررسی قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 30
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 12
    من که تا اس۳۰۰ عملیاتی نشه باورم نمی شه چون سالها نیروگاه بوشهر هم تمام شد ولی عملیاتی نشد
  • مهران ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    10 2
    مشرق داری از اس ۳۰۰ pmu1 آنچنان مینویسی که هر کی ندونه فکر میکنه که ایران با این سامانه شکست ناپذیر شده اما خبر ندارن که این مدل از رده خارج به حساب میاد در نهایت اگر میتونست پرنده های رادارگریز امریکا رو بزنه که روسها الا اس ۵۰۰ نمیساختن که
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 0
    تو گزارش قبلی که از این به عنوان اس300 مطلب نوشته بودی مشرق
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    4 0
    امیدوارم این همه ... که میکنین تو عمل هم بتونین انجام بدین در ضمن زیاد به این روسیه نچسبین چون یه روزی یه جایی سر یه چیزی معاملتون میکنه
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    ایول
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    2 0
    چه عجب از کشور جهان خوار روسیه!! نسخه صادراتی با نسخه خودشون چه فرقی میکنه؟
  • sia ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    از هی چی که بهتره ضمنا اگه میتونی برو برامون بساز یه جوری انتقاد میکنی انگار تو رو گداشتنت کنار
  • ایرانی ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    2 11
    S400 , S500 بروز رسانی های روی S300 هستند که فقط خود روسیه اونها را داره و هنوز به کسی نداده نسخه ی اس سیصد تحویلی به ایران هم pmu2 هست که نسخه ی بسیار پیشرفته ای هست که فقط کمی پایین تر از اس 400 هست یعنی روسیه بهترین محصول صادراتی که تا الان به کشوری داده را به ایران داده
  • ایرانی ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 1
    مهم الان هست که نیرو گاه اتمی بوشهر ساخته و عملیاتی شده روس ها قراره 2 تا نیروگاه دیگه هم کنارش بسازند
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    16 0
    مشرق چقدر دلت به روس ها خوشه و اخبار اونها رو با آب و تاب منتشر می کنی ؟ حواست باشه اینها خیلی قابل اعتماد نیستند . از ترس اونوری ها توی دامن روس ها افتادیم !!!!!
  • محمد ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 1
    میشه بگی شما چطور تشخیص دادیPmu1 هست چون تا اونجا که دیدم از روی تجهیزات به نمایش در اومده چیزی مشخص نبود دلیل فنی داری؟!
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    دوستان عزیز اس 500 کلا چیز جدیدی هستش نسخه بروز شده اس 400 نیست کلا چیز دیگری هستش وظیفه اصلی اش رهگیر موشک های بالستیک قاره پیما ست
  • ناشناس ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    با توجه به توانایی های محدود ایران تو ساخت تجهیزات این سامانه واسه ایران از کیمیا ارزشش بیشتره. خود امیر اسماعیلی گفته بود که سامانه باور تا اخار 94 تست گرم میشه در صورتی که دیدیم حتی یه پیچ هم ازین سامانه نیست پس همون اویزون روس باشیم بهتره
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 1
    حالا چرا سوار تریلی اش کردن مگه خودش راه نمیره !!؟؟
  • میلاد ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 0
    عزیزم مشرق جان ، واحد توان مگاهرتز نیست . واته !! تغییر فرکانس 2 ثانیه هم فوق العاده کنده . احتمالا یه کلمه هزارم یا ده هزارم یا کمتر بعد از عدد 2 جا مونده !!
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 0
    ببین دوست عزیز اگه اس 300 رو نگیریم مهم نیست بجاش الان Avtobaza رو داریم که قابلیت لینک شدن با باور 373 رو احتمالا داره ، من شخصا از این حرکت وزارت دفاع خوشم اومد ، تاکتیکی بود.....
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    این سامانه شامل سه تا خودرو هست نه 5 تا
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    آوتاباز آوتاباز حمایتت می کنیم
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    نه پاش درد میکنه:(
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    بر فرض محال اف 22 رهگیر شد آیا ما موشکی در اختیار داریم روش قفل کنه و جنگ الکترونیک اف 22 رو از کار بندازه؟؟؟؟؟
  • یوسف بهلولی ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    با سلام یادم هست زمانی که سرباز بودم توی یک تست در یک نقطه ایران یک موشک بهینه سازی شده زمین به هوا از فاصله ۴۳۰ کیلومتری شلیک شد و هدف پروازی رو که یک بالن تو ارتفاع ۶۵۰۰۰ پایی بود رو با موفقیت سرنگون کرد البته اون قضیه مربوط به یازده سال پیش میشه و نمیدونم اون آزمایشها به کجا رسید اما فکر میکنم دانشمندای هوا فضای خودمون هم توان ساخت چنین چیزهایی رو دارند البته باید صرفه اقتصادی رو هم در نظر گرفت نمیشه ساده لوحانه درباره از رده خارج بودن آنها حرف زد در حالی که کارشناسای نظامی نیروهای مسلح اونهارو برای شرایط کنونی سنجیدن و در ضمن ساخت سامانه در داخل دلیل نمیشه بازهم ما به انواع مدلها در خارج دست نیابیم چون کارکرد هر ست اندکی یا کلی با ست دیگه فرق داشته باشه شبکه پدافندی رو ترکیبی و چالاک میکنه که برای دشمن ناشناخته تر میشه و به نوعی خودش بازدارنده است. فراموش نکنید پیچیدگی شبکه پدافندی یعنی عدم اشراف اطلاعاتی دشمن و انجام عملیات محک که این امر در پرواز آرکیو ۱۷۰ و هرمس۱۵۰۰ که هردو پیشرفته ترین ها در گردانهای شناسایی هردو متخاصم (ایالات متحده و رژیم جعلی اسرائیل‏)‏ بودند که بخش کوچکی از توانایی پدافند هوایی ما را دیدند. پیروزی از آن ماست اگر گوش بفرمان رهبر باشیم ان شاء الله.
  • سروش ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 0
    اولا ما بهتراز اس 300رو میسازیم تانیا خودمون باور373 داشتیم
  • ناشناس ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    جهت اطلاع حضار: رادارآتوبازا سالهاست در پدافند هوایی عملیاتی است و شناسایی و به زمین نشاندن RQ170 هم توسط این سامانه صورت گرفت.
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    اگر شناسایی بشه یعنی نیمی از کارایی رپتور که همون پنهانکاریشه ساقط میشه، میمونه نیمی دیگه که همین که موشکی سمتش روانه بشه خودش اون رو مجبور میکنه واکنش نشون بده که خودش باعث آشکار سازی بیشترش میشه و اصولا عملیاتش دیگه عملیات صد در صد موفقیت آمیزی نخواهد بود. هر چند مطمئنا روی جنگ الکترونیکش هم داره کار میشه .
  • حسین ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 0
    سیستم مادری در پدافند روسیه s300 هست حال چرا رو400 و 500 کار کرد فقط بخاطر برد بیشتر انهدام در 200 و 250 کیلومتری بوده و اینکه تعداد بیشتری از اهداف رو در آن واحد هدف قرار میده . درسته بودنشون عالیه اما در نبودش اس 300 بسیار بجا و انتخاب درستیه نه اینکه بگیم از رده خارجه.
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 1
    حالا چرا سوار تریلی اش کردن مگه خودش راه نمیره !!؟؟
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    2 1
    مشرق سوسیالیست!
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 1
    همه اینا با SEAD سرکوب میشن
  • حجت ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 2
    جهان خوار بیشتر برازنده کدخداجانتان است تا بقیه
  • رضا ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 0
    هواپیماهای روسی از لحاظ ایروداینامیک برتر از هواپیماهای امریکایی هستند این را از شکلشان به وضوح می توان فهمید. با این کار قدرت مانور پذیری افزایش می یابد. اما تجهیزات الکترونیک هواپیماهای امریکایی بسیار پیشرفته تر است و برای در امان ماندن از دشمن نیازی به مانورهای پیچیده ندارند. زیرا امکان قفل کردن را به دشمن نمی دهند. اینکه هیچ کدام از سیستم های سوخو 24 نتوانستند مانع از اصابت موشک اف 16 ترک شوند ضعف بزرگ تکنولوژی روسها رو در این زمینه نشان میدهد. در ضمن مطمئن باشید روسها سوخو 24 آپگرید شده به جنگ روسیه فرستاده ند !
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    تا ما بجنبیم دوره این سلاحها تموم میشه....
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    2 0
    مشرق در باره یباور 373 که امروز دیدیم مطلب بزار.اس 300 اومد ببین باور چی شد
  • رضا ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    قابل توجه دوستان عزیز:S500 و S400نسخه به روز شده S300می باشندکه توانایی درگیری با اهداف بیشتر را دارند ودر ضمن برد آنها نیز نسبت به S300بیشتر است. این گونه نیست که چون نسبت به سامانه S300جدید تر است پس نتیجه گیری کنیم که سامانه S300از رده خارج است . S300در روسیه به عنوان یک سامانه مادر و اصلی در دفاع هوایی روسیه شناخته میشودو بسیار مورد توجه روس ها و کشورهایی مثل چین و هند است . دیگر آن که سامانه باور 373 سامانه ای است که هنوز جای کار دارد و هر بار بخش هایی از آن که ساخته میشود در رژه نیروهای مسلح به نمایش در می آید و با توجه به اهمیت و گستردگی کار نباید برای رونمایی و دیدن آن زیاد عجله کرد .
  • محمد ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 1
    برو بازی کن بچه
  • ناشناس ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    2 0
    بلاخره باید ابرقدر تها یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه بوجود بیاورند مردم و کشورها را بجان هم بیندازند تا اقتصاد خودشان را بچرخانند الآن شما فکر می کنید اگه امروز درسوریه جنگ تمام شود با چه قدر هزینه و چند سال طول می کشد تا به حالت قبل از جنگ برگرده وتازه بعداز 20-30 سال که به حالت اول برگشت دوباره یه سناریو بازی می کنند دوباره بحران شروع می شود روز از نو روزی ازنو
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 0
    این سامانه سال 2013 ساخته شده در صورتی که جریان rq170 مربوط به سال 2011 میباشد
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    ناشناس کاپیتالیست
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید یه سریا در حدی نبودن که دستشون اس سیصد بدن! اینم از برکات برجام کبیر امریکاییها دیدن تو برجام توقعاتشون براورده نشده دنبال برجامهای دو و سه هستند! شاید اونا گرگ باشن ولی دکتر ظریف کبیر و تیم مذاکره کننده ایران خوب سواری ای ازشون گرفتن.
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 0
    چرا خودرو سوار یک خودرو دیگه سوخت ندارن یا راننده اش ندارن ابرو بری میکنن اینا
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 0
    من نمیدونم چرا هر کی از راه میرسه کارشناسی میکنه برا ما !!!!! میخواین بگین شما از کارشناسان نظامی بیشتر بارتونه ؟!!! تنها شاخه ای که تو ایران باعث سربرلندیشه همین سپاه و ارتش هستن !!! یارو اومده میگه ترکیه جنگنده روسها رو زده !!!!! حاجی تو چرا زنده ای ؟!!!! ترکیه بوده که دو تا جنگنده فرستاده !!!! روسیه جنگنده نفرستاده بود بمب افکن بودن اونا !!! و هیچ قابلیتی برا دفاع نداشتن و تنها کاراییشون انداختن بمب هاییه که توسط جنگنده ها قابل حمل نیست !!!! روسیه چون فکر نمیکرد از طرف ترکیه هدف قرار بگیره برا توپولوف هاش جنگنده نفرستاده بوده تا مراقبش باشن !!!!!! لطفا حرفای بیخود ننویسید !!!! اس 300 هم دو تا موشک نیست ! طول میکشه تا بخش های دیگش بیاد !!! 5 تا سامانه بوده ! اینی هم که نشون دادن فقط نصفه یه سامانه بوده که لانچر نداشته !!! بقیه طی بارگیری های بعدی فرستاده میشه ! و اینکه ایران آر کیو رو با بادبادک پایین نیاورده !!!! صد برابر بهتر از اس سیصد هارو داره !! اس 300 رو هم گرفته تا حقش ضایع نشه و کلا ببینه چی تو چنتش داره !!! چون آمریکا از روسیه تو پدافند ضعیییییف تره ! ایران هم خواسته این حرکتو بزنه تا ببینه چی به چیه !!!! یا علی !
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 0
    راستش باور نمی کردم...پس این قبحی که وجود داشت در روسیه داره می ریزه امیدوارم سوخوی 30 اس ام و سوخوی تی50 خریداری بشه
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 1
    در واقع این یک سلاح جمینگ و منحرف کننده است نه یک رادار و واقعا هم سلاح مفیدیه
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    روسیه 25 ساله که سوسیالیزم رو کنار گذاشته، خیل عقبی جیگر !!
  • با نام ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 0
    این روسیه فوق العادست بهترین رادار اتحاد ایران و روسیه و چین به منزله ی نابودی جهان تک قطبیست
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 0
    سلام این سیستم برد غیر فعالش 400 ک م و برد فعالش 250 کم در ضمن در سامانه های دریاییه یاخونت،کلاب و بال ئی هم استفاده میشه.سوخو 24 هم هیچگونه تجهیزات دفاعی و جنگ الکترونیکی نداشت برای همین پوتین گفت ترکیه به ما از پشت خنجر زد چون اصلا فکرشو نمیکرد ترکیه اینکار رو بکنه.
  • ALI ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    2 0
    خجالت بکشید اول میگفتید روسیه اس 300نمیده حالاکه دعده میگید اینو که داده بد زشته چرا راه نمیره چرا بوق نمیزنه چرا دست تکون نمیده چرا این رنگیه از کار افتادس بسه دیگه حالا که داده دستشم درد نکنه بهتر از امریکاییاس که به برجام عمل نمیکنن انرژی هسته ای مونم که نابود شد ممنون مشرق
  • علی ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 1
    با مهندسی معکوس همین اس 300 رو هم بهتر از خودشون آپ دیت میکنیم
  • محمد ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 1
    زرشششك
  • مغز متفکر ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 0
    آواکس زمین پایه ست ؟!
  • منوچهر ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 1
    اولا دوستان طرفدار روسیه یک نگاهی به بوجه ی نظامی روسیه و آمریکا تو سال 2016 بندازید بعد قضاوت کنید در ضن روس ها هنوز مطمئن نیستن بتونن اف 22 رو شناسای کنن خودشون اعلام میکنن
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 1
    چرا اين سيتم اينقدر لاغره؟ شايد ترفند تبليغاتي روسهاست كه از عكسهاي اين سيستم اس٣٠٠،يك مجموعه عضلاني و مهيب و باهيبت منتشر ميكنن. شايد هم از غم و غصه سفر به ايران اينقده لاغر شده.
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 1
    ناشناس امپریالیست !
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 1
    ناشناس صهیونیست !
  • ناشناس ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    1 0
    اینکه روسیه اس 400 واس 500 را ساخته که دلیل از رده خارج شدن اس 300 نیست، مثل اینه که بگیم چون آمریکا اف 35 ساخته پس اف 22 واف 18 واف 16 واف 15 از رده خارجه!!!!!!!!هر وسیله نظامی ، ماموریت خاص خودشو داره ، البته به مرور با ساخت تجهیزات جدید یکسری تجهیزات از رده خارج محسوب میشه، ولی هر گردی که گردو نیست که بخواهیم این مساله را به تمام تجهیزاتی که نمونه های دیگری از آن هم رونمایی شده تعمیم بدیم.
  • ناشناس ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    1 0
    یک پیچ هم از سامانه باور 373 نیست؟!!! شما ندیدی دلیل بر نبودنش نیست ، در ضمن بخش هایی از سامانه باور 373 در همین مشرق نیوز نشان داده شده که می تونی به آرشیو مراجعه کنی، امیر اسماعیلی گفتند تست گرم میشه نگفتند که رونمایی میشه ، ممکنه بخواهند تست های بیشتری روی اون انجام بدهند در ضمن فقط یکماه از سال جدید گذشته وامیدواریم در این سال این سامانه عملیاتی بشه، من وشما که تخصصی در این زمینه نداریم که بگیم توانایی ایران در این زمینه در چه حدیه ، در ضمن ما آویزون کسی نیستیم ، مثل هر کشور دیگری علاوه بر تکیه روی توانمندیهای بومی در صورت امکان خرید خارجی هم انجام می دیم، مثل روسیه که قصد خرید ناو میسترال را از فرانسه داشت در حالی که صنایع دریایی روسیه در بخش نظامی بسیار پیشرفته است.
  • ناشناس ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    1 0
    شاید داشته باشیم ، چرا خودمون را دست کم می گیریم؟!!!
  • ناشناس ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    1 0
    ما جنبیدیم جناب، شما خودتو نبین که کندی، باور 373 در حال طی کردن تستهای مربوطه است.
  • ناشناس ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    1 0
    مشرق جون ، هم در مورد باور 373 وهم تانک کرار مطلب بزار ببینیم در چه مراحلی هستند.
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    1 0
    میتونیم بعدا بسازیم یا بخریم!
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    !؟ ؟!
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    ببین خوندی خبرو؟ ربطی به اس 300 نداشت ها! تازه از اونجا که کلا حافظه امثال شما انگار یه مشکلی داره در خبری هم که مربوط به اس 300 بود بارها تاکید شده که 2 هست نه 1.
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    چیزی از رژه نشنیدی؟ یعنی حتی عقلت هم نمیرسه باید برا تمام ادوات یک نوع تریلی باشه؟
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    نه نداریم بیکار بودیم رفتیم اینو خریدیم. همینطوری الکی. شما خودتو ناراحت نکن به فوتبال و دربی برس!اینا واست زیادیه!
  • ناشناس ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    دمت گرم ناشناس 20:14
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    خب که چی حالا؟ یعنی ما بنشینیم خودمون بریم فنا؟ ما خودمون یکی از این ابرقدرتها هستیم و یک طرف اساسی ماجرا
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    داریم احساس میکنیم با بندهایی که دیگه این فزرتری هم واسه ما اضافه کرده. ضمنا خرید این مال سال 87 است کبیر خان!
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    خب اینو نگن چی بگن بندگان خدا!؟ خب بذار پیف پیف کنه چی کم میشه؟ اصلا مگه اهمیتی داره مهم اینه که خود اون آمریکایی بدبخت میدونن با کی طرفند؟ فهمشون در حد اون موجودیه که تو تاریکی به فیلم دست میکشید!
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    کجا اعلام میکنین؟ خالی میبندی یه چیزی بگو بگنجه لااقل! نه جدی میگم! آخه کی در عرصه نظامی میاد با این هزینه چیزی تولید کنه نمایش به بعد بگه فکر نکنم کار کنه. اینا رو میتونی به عنوان پماد سوختگی ازش استفاده کنی!
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    اولا که بفرمایین شما لابد از نزدیک دیده بودی که تو عکس برات لاغر شده؟ دوما گیرم شده باشه همه دنیا دنبال کوچک سازی و عدم شناسایی هستن شما همین هم بهانه میکنی؟!
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    دقیقا چه شکلی تو دامنشون افتادیم؟ یعنی اینکه دارن سلاح پیشرفته به ما میفروشن یعنی تو دامن روسیه افتادیم؟ شما یا با دامن آشنایی نداری یا نمیدونی افتادن یعنی چی یا دماغت خیلی سوخته
  • تریستان ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    میلاد جان سلام واحد توان اکتیو watt و واحد توان راکتیو یا پسیو var . الان منظور توان تولید 500MHz هستش توسط مبدل یا ژنراتور به طور کلی ومنظورم ژنراتور نیروگاه نیست. و میدونی که معکوس فرکانس میشه دوره تناوب یا زمان تکرار شونده متوالی و دلیل استفاده از زمان n ثانیه در قسمت دوم همینه. در کل میخواستم بگم این واحدها هم به هم تبدیل میشن هم نیازی نیست خیلی تخصصی توضیح بدیم همینطور که من هم ناقص گفتم. در اینجا ما با طول موج راداری با فرکانسی کار داریم که جزیی از توان کلی سیستم هست یا خروجی سیستم و نویسنده تلاش داره از قدرت این ماشین در ایجاد این مقدار خروجی فرکانس واسه همه توضیح بده. راستی خیلی مخلصیم یا مولا علی(ع) مدد...
  • حامد ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    1 0
    همیشه یه عده غرب زده سعی در سیاه نمایی دارن اونایی که دستاوردامونو کم جلوه میدن و کمبودامونو بزرگ می کنن از کامنتا مشخصه این ادما زنده باد ایران و ایرانی
  • محمد ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    ناشناس سادیسم
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    معلومه دیگه دارن میسوزن
  • ناشناس ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    جون من بس کنید سرم گیج رفت بابا یه دو کلمه مطالب آموزشی که ربط به موضوع داره بنویسید چرا وقتی اطلاعات نداری و تخصص نداری مطلب میزاری خجالت بکشید دریغ از یه جمله با ارزش فقط جواب همدیگرو بدید وگرنه سقط میکنین.
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    روسیه در الکترونیک در حد نوچه های امریکا هم نیست به خاطر همین در جنگ راداری شکست خورده هست و کار به درگیری نزدیک نمی رسه متاسفانه
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
    0 0
    روسیه در موضوع نفت عملا کنار عربستان قرار گرفته افراط گری خوب نیست
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    بقیه s300 ها هم از جاده کرج امومد ها... در جریانید...؟
  • ناشناس ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    درود بر یوزارسیف حکیم
  • ایرانی ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    سلام عمو جون سوخو 24 بمب افکن هست شکاری نیست ، اف 16 شکاری بود. بعد اینکهبجای سوخو 24 اگر سوخو 27 فلنکر یا میگ 35 روسی بود تا 100 کیلومتری اش هم نمیتونست بیاد.حالا من اسمی از سوخو 35 نیاووردم که جای خودش رو داره چون در مواجهه با سوخو 35 بهترین کار اجکت کردن هست.خخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس