کشور ما دارای جزایر زیادی در منطقه خلیج فارس است که هر کدام از آنها در حکم یک پایگاه مهم در دل خلیج فارس برای ما عمل می‌کنند. رساندن سریع نیرو، مهمات و آذوقه به این جزایر از وظایف یگان هوادریای سپاه است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، حضور در دریا یکی از مولفه های بی بدیل قدرت ملی برای هر کشوری محسوب می شود و ملت هایی که دارای دسترسی مستقیم به دریا هستند همواره سعی می کنند تا در آبهای مهم جهان حضوری موثر و نیرومند داشته باشند. در عین حال، در ابتدای قرن بیستم و با شدت گرفتن رقابت های نظامی بین کشورهای جهان، هواپیمای رزمی کم کم پا به عرصه حیات گذاشتند.

به همین خاطر، برخی از کشورهای صاحب قدرت دریایی مثل انگلستان در آن دوران به فکر این افتادند که هواپیماها را از روی کشتی ها به پرواز درآورند. یگان های "هوادریا" به نوعی از زمان جنگ اول جهانی وارد میدان نبرد شده و تا به امروز نیز بخش ثابتی از نیروهای مسلح اکثر کشورهای جهان را تشکیل می دهند.

هوادریایی ندسا با پهپاد و بالگردها از حریم جزایر فارسی دفاع می کند (آماده نیست)
بالگرد سی کینگ نیروی دریایی آمریکا

می توان اینگونه گفت که با توسعه بالگردها، یگان های هوادریا وارد عرصه بسیار جدید و خاصی شدند؛ یک وسیله پرنده که تقریبا می تواند در هر نقطه ای پرواز کرده و در نقطه ای، حتی در پشت یک شناور جنگی نیز فرود بیاید. دوران جنگ سرد را بدون شک می توان زمانی برای اوج گیری یگان های هوادریا، خصوصا در بخش بالگردی دانست.

اموری مثل جستجو و نجات، هلی برن تفنگداران دریایی و عملیات بسیار حساس و مهم جنگ ضد زیردریایی از جمله وظایفی بود که بالگردها در طول این دوران در سایر کنارهواگردها در یگان هوادریا به عهده گرفتند. در حال حاضر نیز بالگردها ، هواپیماهای ناونشین و پرنده های دریایی که از پایگاه های زمینی عمل می کنند بخش های مختلف ناوگان هوادریا را در کشورهای گوناگون تشکیل می دهند.

از سلطان دریا تا بالگرد همه کاره روسی در هوادریای ایران

در کشور ما بحث یگان های هوادریا در دهه 1350 شمسی بسیار جدی شده و به یمن دلارهای نفتی و خوش خدمتی نیروی دریایی طاغوت، ایران حجم زیادی از بالگردهای مخصوص عملیات دریایی مثل سری SH-3 و RH-53 را به خدمت گرفته و از طرف دیگر هواپیماهای گشت دریایی P-3F نیز وارد خدمت نیروی هوایی شده و گشت های دریایی را انجام می داد.

با آغاز جنگ تحمیلی و تا پایان آن، یگان های هوادریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تلاش مافوق تصوری را انجام داده و از عملیات هایی مثل مروارید تا والفجر 8 در نقش های مختلفی ظاهر شدند. انتقال رزمندگان به خطوط نبرد، انجام گشت های دریایی و حتی در موارد زیادی شلیک به سمت شناورهای عراقی در خلیج فارس از جمله کارهایی بود که توسط یگان هوادریای ارتش به انجام رسید.

هوادریایی ندسا با پهپاد و بالگردها از حریم جزایر فارسی دفاع می کند (آماده نیست)
بالگرد RH-53 نیروی دریایی ارتش

در سالهای اخیر، مسئولیت حفاظت از خلیج فارس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپرده شد و سپاه با توجه به تاکتیک های متفاوت خود و بحث شناورهای رزمی تندرو و پرتابگرهای موشکی ساحل به دریا، رویه متفاوتی را در این بخش آغاز کرد. در کنار استفاده از پهپادها، بالگردها نیز بعد از مدتی وارد خدمت نیروی دریایی سپاه شده و یگان هوادریایی سپاه نیز شکل گرفت.

رشد هوادریای سپاه در سالهای اخیر

مهمترین بالگرد سپاه در این بخش میل 17 روسی است. یک بالگرد همه فن حریف که در نیروی دریایی سپاه برای اموری مثل جستجو و نجات، جابجایی نیروها و همچنین حمل و پرتاب موشک های ضد شناور به کار می رود. این بالگرد می تواند به موشکهای ضد کشتی مثل سری "نور" مجهز شده و اهداف را در فاصله بیش از 100 کیلومتری مورد هدف قرار دهد.

هوادریایی ندسا با پهپاد و بالگردها از حریم جزایر فارسی دفاع می کند (آماده نیست)
میل 17 نیروی دریایی سپاه مجهز به موشک قدر هواپایه

مسئله مهم دیگر بحث ارسال سریع نیروهای تفنگدار به جزایر ایرانی در خلیج فارس است. کشور ما دارای جزایر زیادی در منطقه خلیج فارس است که هر کدام از آنها در یک حکم یک پایگاه مهم در دل خلیج فارس برای کشور ما عمل می کنند. در صورت بروز هر گونه حادثه رساندن سریع نیرو، مهمات و آذوقه به این جزایر از دیگر وظایفی است که بر عهده یگان هوادریای سپاه است.

نباید فراموش کرد که سپاه پاسداران کنترل امنیت یکی از حساس ترین مناطق آبی جهان را به عهده دار که روزانه در حدود 40 درصد انرژی جهان از درون آن عبور می کند. مسلما هر گونه ضعف از طرف ایران در تامین این امنیت و ثبات به سرعت توسط نیروهای فرامنطقه ای حاضر در خلیج فارس تامین می شود.

البته سپاه تنها به بالگردهای روسی میل 17 متکی نیست و بالگردهای سبک سری شاهد نیز با موشک های ضد کشتی مسلح شده و می توانند در نقش تهاجم ضد سطحی وارد عمل شوند؛ بالگردی سبک و چابک که می تواند تا دو تیر موشک ضد کشتی را نیز با خود حمل کند.

هوادریایی ندسا با پهپاد و بالگردها از حریم جزایر فارسی دفاع می کند (آماده نیست)
بالگرد شاهد مجهز به موشک ضد کشتی

همانگونه که در بالا به آن اشاره شد، امروزه نیروهای فرامنطقه ای حضور بسیار پررنگی در منطقه خلیج فارس داشته و رصد تحرکات آن ها از جمله امور بسیار مهم برای حفظ آگاهی درباره حرکات آنها است. به طور معمول نیروی دریایی سپاه از پهپادهای خود مثل سری "سایه" که شبیه اسکن ایگل آمریکایی است، برای رصد این شناورها استفاده می کند.

یکی از نقش های مهم دیگر یگان هوا دریا بحث هدف یابی، خصوصا برای پرتابگرهای موشکی ساحل به دریا است. همان طور که مشخص است، در دریا راداری که در ساحل قرار دارد به خاطر شکل کروی زمین توان پوشش مسافت زیادی را نداشته و برای رسیدن به برد نهایی بایستی هدف به گونه دیگری شناسایی شود که بر این اساس، از جمله وظایف یگان هوادریا بحث شناسایی و ارسال مختصات هدف برای یگان های موشکی ساحل به دریاست.

این ارتقاء توان هوادریای ندسا را باید با این خبر عجین کرد که تا پیش از این سپاه پاسداران برای آموزش خلبانان و پرسنل هوادریایی خود به سایر یگان ها مثل نیروی هوافضای سپاه و یا ارتش نیاز داشت اما اخیرا اولین گروه از خلبانان هوادریایی سپاه که توسط خود ندسا آموزش دیده اند فارغ التحصیل شده و نیروی دریایی سپاه در بحث آموزش یگان های هوانوردی نیز به خودکفایی رسیده است.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که پرواز بر روی دریا بسیار متفاوت از پرواز بر فراز زمین است و چالش های بسیار بیشتری را دارا می باشد. هوای شرجی مناطق جنوب ایران، طوفان های شدید در خلیج فارس و مشخصا نبود مکانی برای فرود در زمان پرواز روی آب از جمله چالش های پرواز در یگان های هوادریا است که انشاء الله همواره ختم به ختم برای رزمندگان کشورمان باشد.

در هر حال سپاه با افزایش توان هوادریای خود می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد ثبات در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز داشته باشد و در کنار حفاظت از منافع ملی در این منطقه نقش خود را حفظ امنیت یکی از مهم ترین خطوط انرژی جهان نیز ایفا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • javad ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    مشرق جان دمت گرم.... راستی چند وقتی هستش که در مسائل دفاعی نقشت کمرنگ شده امیدوارم به دوران اوجت برگردی
  • ناشناس ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    به کوری چشم دشمنان خارجی وداخلی آینده ازان برتری ایران برجهانیان هست انشاءالله
  • مرصاد ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 1
    ارتش و سپاه دو بال ایران هستن خدا حافظه همشون باشه
  • ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 1
    مرسی خوب بود...اگه ممکنه درباری نیروی زمین سپاه هم مطلب بزارین
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    این rh-53 عجب چیزیه . کار اصلیش چی هست و چقدر بدرد مون خورد ؟
  • ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    وقتی برتری هوایی با دشمن باشه بلندکردن این بالگردها فقط نابودکردن سرمایه های مملکته
  • ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    نیروی دریایی و هوایی کاملا تجهیزات محورن امیدوارم روزی برسد که خودمون بتونیم تجهیزاتی مثل جنگنده ها ، هلیکوپترها ، ناوهای بزرگ و زیردریایی های بزرگ بسازیم .
  • ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    با چند تا هلیکوپتر از رده خارج امریکایی
  • نهضت جهانی صلوات ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    اللهم صل علی محخمد وآل محمد وعجل فرجهم صلوات حللال مشکلات صلوات فوق اتم وبزرگترین عبادت است درود خدا برتمامی نیروهای مسلح جمهوری اسلام بخصوص سپاهیان بویژه نیروی دریایی سپاه برای موفقیت همه عزیزان در تمامی عرصه های دفاعی ونابودی استکبار جهانی 14 صلوات هدیه مینمائیم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • حقگو ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    ما می دانیم که برتری هوایی با بعضی از دشمن هایمان است برای همین خاطر یگان های موشکی را تا برد 2000کیلومتر برای انهدام پایگاهها و کشتی های آنها ساخته ایم و هر وقت که ما یک رزمایش موشکی راه می اندازیم آنها از ترس قالب تهی می کنند و اینطوری واق واق می کنند پرواز بالگرد و شلیک موشک های ضد کشتی و ناو هم یک چرخه دفاعی است مربوط به زمانی که امکان پرواز داشته باشد البته می دانیم که این مطالب در ماهواره ها برای چه چیزی مطرح می شود و متاسفانه توسط بعضی از مردم کم اطلاع یا بی اطلاع تکرار می شود
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    نوشتی خوش خدمتی نیروی دریایی طاغوت واقعا منظورت چیه اگر میل 17 خریدیم پس این هم خوش خدمتی به روسیه است؟
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    همین تجهیزات جهان غرب که (خودمون نمی پسندیم) نبود چیکار میکردیم؟؟؟ فکر کنم باید شمشیر می ساختیم!!! مثلا: ناوگان هواپیما f14 آمریکا-روسیهs200- بالگرد امریکا- موشک کره شمالی-f5امریکاو...
  • ناشناس ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    این هلیکوپتر های آمریکایی که میگی هنوز هم در کشور های غربی خدمت مکنند وازرده خارج نیستند .
  • پوسایدن ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    این تلاش ها خوب و باید مستمر و بهبود یابد ، ولی میدونید که قدرت نیروی دریایی ما البته سپاه در برد نزدیک و حداکثر تا برد سیصد کیلومتری هست و قابلیت حمله در برد اقیانوسی و غیره هنوز نداره و خیلی ضعیفتر ! نیروی هوایی امریکا هر تهدید هوایی را با توجه به تعداد زیاد و قابلیت پیشرفته نابود می کنه و توی جنگ کلاسیک هنوز قدرت برتر ! ایران باید به فکر ضربه زدن به اونا باشه و تا حالا هم بهترین کارها را کرده ، به نظرم بهترین کار توسعه زیردریایی دوربرد ، چون ناوگان روسطح را به توجه ناوگان هوایی قدرتمند خودشون میزنند ولی زیردریایی نمیشه به این راحتی ، اگه ما جنگ کنیم ، میتونیم از خلیج فارس براحتی دفاع کنیم ولی توی اقیانوس هند به این راحتی نمیتونیم ! و نکته دیگر با موشک های بالستیک میتونیم به پایگاه های اونا ضربه بزنیم ، ولی اونا زیرساخت ما رو میزنند و پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه های برق میزنند ، باید یه فکری در مورد اونا بکنیم !!
  • سعید ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    منظورتون از خوش خدمتی نیروی دریائی طاغوت چی هست ؟ یعنی این تجهیزات نظامی رو که خریدند صرفاً برای خوش خدمتی بوده و هیچ کارآیی نداشتند و صرفاً میخواستن جیب آمریکائیها رو پر کنن ؟
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    وقتی فرودگاه ها و ناو هواپیما بر دشمن نابود بشه هواپیمایی باقی نمیمونه که بخواد برتری هوایی داشته باشه،تازه تامک ها را دست کم نگیرید،فرصتش پیش بیاد میبینیم که عقابان ایران چه میکنند
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    استاد میشه بفرمایید کدوم از رده خارج شده ان؟ فقط میخوای یه چیزی گفته باشی این وسط
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    نظر خوبیه،البته تو اقیانوس هم میتونیم ،زیر دریایی هامون را فراموش نکن
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    وقتی نویسنده جانب انصاف را رعایت نمیکنه همین میشه دیگه
  • علیرضا ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    البته در زمان طاغوت هم رقابتهای نظامی با دول عربی منطقه بود و هر دو طرف ایرانی - غربی به نوعی سود می بردن.
  • پرویز ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    انصاف و جوانمردی را رعایت کنید و از خدمت به کشور و مردم همیشه سپاسگزار باشید
  • پوسایدن ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    الان ما دشمن از حمله تا حدودی کنترل کردیم ولی هنوز زیرساخت های ما تحت اتک هستند و مرحله بعدی نداسا باید توسعه موشک های کروز و احتمالا اگه زودتر بشه موشک های بالستیک با قابلیت شلیک از زیر دریایی هست!!! تا ما هم بتونیم نقاط استراتژیک دشمن مورد هجوم قرار بدیم و خاک اونا بترکونیم ، یا پایگاه دریایی سن دیگو گارسیا در اقیانوس هند !
  • فواد ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    دستمریزاد غیورمردان سپاه دلاور و ارتشیان قهرمان همونطور که امام خامنه ای اهمیت دریا برای دفاع ایران رو گوشزد فرمودند، پیشنهاد میشه بیشتر روی زیردریایی کار کنن زیردریایی میانبر بسیار خوبی برای رسیدن به بازدارندگی نهایی و خارج شدن از پیچ تاریخی هجمه تهدید و تحریم دشمنان هست مشکل ما فقط ایالات متحدست بقیه تفاله هاشن و رژیم کودکش صهیونیزم هم سگ نگهبانش ما اگه بازداردگی اصلی که همان قدرت دفاعی با عنوان حمله به خاک در برابر حمله به خاک پیدا کنیم کار تمومه چون استکبار تمام هستیش دنیاشه، کافیه اونو در خطر ببینه و دیگه چنگال نمیکشه یعنی ما باید به امریکا نشون بدیم اگر به کشورما تجاوز کنه ما فقط به پایگاههای نظامیش در اطرافمون بسنده نمیکنیم و واشنگتن و نیوروک اهداف ما میشن همونطور که اونا احیانا تهران و اصفهان رو هدف قرار میدن برای رسیدن به این سطح بازدارندگی دوراه وجود داره 1ساخت موشک های قاره پیما 2-ساخت زیردریایی های با پیشران هسته ای(سوختبا غنای بالا نیازه براش!!) راه اول که همراه سازمان هوافضای سپاه ودفاع پیگیرش هستن ولی درکنارش بادی بدنبال زیردریایی های بسیار بزرگ هم باشیم که توشون همین موشک های چتدهزار کیلومتری رو حمل کنن و در خلیج مکزیک(ای جان؛ رد لاین !) و اب های ازاد اطرافشون گشت زنی کنن برای حفظ امنیت دریاها(ای جونم) اینطوری دستمون رو ماشست و ما که هیچوقت شروع کننده هیچ جنگی نیستیم و نخواهیم بود ولی اینا اگه غلطی کردن مشک جواب موشک، حمله و کشتار کودکان ایرانی = با حمله به برج های نیویورک و...
  • مرتضی ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    به خدا که این مسائل و ساختن اینها چیزی نیست که دستان توانمند متخصصان صنعت دفاعیمان از آن عاجز باشد منتها باید مسئولین اهمیت بیشتری بدهند
  • هادی ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    نه داداشم ما از تجهیزات بیگانگان استفاده لازم را داریم اما در خیلی از مسائل با افتخار به خودکفایی رسیده ایم و این راه هنوز ادامه دارد...
  • مهدی ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    این تجهیزات غربی اگر نبود دنیا در امن و امان بود. هیچ ظلمی و جنگی نبود. ولی الان هست و ما هم باید از این تجهیزات در دفاع از خودمان استفاده کنیم.
  • مهدی ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    منظورش اینه که اگه خوش خدمتی نمیکرد آمریکا بهش اطمینان نمیکرد و چون اون را از خودش میدید بعضی تجهیزات نسبتا خوب را بهش داد. کلا یعنی پول گرفت و فقط پارکینگ هواپیما ها یا بالگردها شو عوض کرد. آمریکا میدانست کلیه تچهیزات نظامی طاغوت در اختیار خودش هست فرقی نمیکنه کجا پارک شدند.
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    آقا بالاخره پرتاب آزمایشی سیمرغ در فروردین چی شد؟ میترسم ترس شما از کدخدا و وقت تلف کردن باعث زنگ زدن سیمرغ بشه!
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    سلام خدا قوت اگه یه گزارش در مورد نیروی ویژه دریایی سپاه هم تهیه کنید ممنون میشیم یا علی
  • احمد ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 1
    خوش خدمتی نیروی دریایی طاغوت یعنی چه اگر مرد بودی اسم تو پایین مقاله می نوشتی نه اینکه قایم بشی هر چی از دهنت دربیاد میگی این تجهیزات زمان قبل از انقلاب نبود زمان جنگ ما در دریا جنگ رو باخته بودیم بعدش هم خود سپاه داره مثل ارتش عمل میکنه و یگان هوادریا تشکیل داده
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    واسه تامكت ،موشك فونيكس مي خوايم برادر . با اسپارو و سايدوايندر كار پيش نميره . پروژه فكور هم وضعيتش مشخص نيست .
  • حجت ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    برای اینکه شبیه آمریکای جهانخوار نباشی تو ظرف و با قاشق چنگال غذا نخور. اصلا غذا نخور
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    0 0
    بنده خداها چشم آبی ها چقدر ترسیدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس