با نگاهی به فهرست برتدگان جایزه بهترین فیلم سی‌وسه دوره اخیر جشنواره فجر ببیشتر از همه با نام ابراهیم حاتمی‌کیا و آثار تولید شده در ژانر دفاع مقدس روبرو می‎شویم.

به گزارش مشرق، سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، امسال در حالی کار خود را از ۱۲ بهمن ماه در تهران آغاز خواهد کرد که ۲۴ فیلم نامزد دریافت عنوان بهترین فیلم این جشنواره خواهند بود. در میان این ۲۴ فیلم، ۲۲ اثر مستقیماً وارد این رقابت شده‌اند و دو فیلم دیگر نیز از میان آثار شاخص کارگردان‌های کار اولی، راهی این رقابت خواهند شد.

البته این جشنواره در طول سی‌و‌سه دوره گذشته‌ خود در گاهی از موارد هیچ فیلمی را شایسته دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم ندانسته است که اولین و دومین دوره برگزاری آن شاهد مثالی بر این ادعاست و آخرین نمونه آن سی‌مین دوره این جشنواره است که آن نیز اثر برگزیده‌ای را در خود جای نداده بود.

در این گزارش نگاهی به بهترین فیلم‌های ۳۳ دوره گذشته جشنواره فیلم فجر داریم تا ببینیم در هر دوره‌ای، کدام اثر توانسته نظر هیئت داوران این جشنواره را برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر به خود جلب کند.

دوره اول (۱۳۶۱): برگزیده نداشت

برگزاری اولین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۱ مصادف به روزهای جنگ تحمیلی بود. این دوره فقط شامل مسابقه سینمای آماتور بود و بخش سینمای حرفه‌ای، به صورت غیررقابتی برگزار شد و اثری به عنوان بهترین فیلم انتخاب نشد. البته فیلم‌هایی چون حاجی واشنگتن، خط قرمز، اشباح و سفیر از جمله فیلم‌های مهم این دوره بودند.

دوره دوم (۱۳۶۲): برگزیده نداشت

این دوره از جشنواره نیز هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه بهترین فیلم نداشت هرچند که بسیاری از استعدادهای سال‌های بعد سینمای ایران در این دوره پا به عرصه سینما گذاشتند.

Matarsak

دوره سوم (۱۳۶۳): مترسک

این دوره اولین دوره‌ای بود که جشنواره فیلم فجر به یک اثر جایزه بهترین فیلم را اهدا کرد. شاید جالب باشد بدانید که اولین کارگردانی که جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد، «حسن محمدزاده» است. فردی که با ساخت فیلم سینمایی «مترسک» این جایزه دریافت کرد ولی پس از آن دیگر نتوانست اثری را تولید کند که مورد توجه این جشنواره قرار بگیرد.

دوره چهارم (۱۳۶۴): اولی‌ها/ بهار

چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر یکی از متفاوت‌ترین دوره‌های این جشنواره در زمینه داد جایزه بهترین فیلم است. این دوره برخلاف دوره اول و دوم که اصلا فیلم برگزیده‌ای نداشت، دو اثر را به عنوان بهترین فیلم حاضر در جشنواره معرفی کرد. یکی فیلم مستند «اولی‌ها» به‌کارگردانی عباس کیارستمی است که با توجه به عدم وجود بخش جداگانه‌ای برای فیلم‌های مستند تا آن دوره از جشنواره، جایزه آن به طور مشترک به این فیلم و فیلم سینمایی «بهار» به کارگردانی و نویسندگی ابوالفضل جلیلی اهدا شد تا دوره چهرام جشنواره دو فیلم برگزیده برای بخش «بهترین فیلم» جشنواره داشته باشد.

دوره پنجم (۱۳۶۵): پرواز در شب

«پرواز در شب» نام بهترین فیلم پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر است که کارگردانی آن برعهده رسول ملاقلی پور بود و با موضوعی دفاع مقدسی پا به این جشنواره گذاشت. فیلمی که داستان آن در مورد یک گردان از نیروهای ایرانی است که در محاصره ارتش دشمن بعثی قرار می‌گیرد و ارتباط آن با قرارگاه مرکزی قطع می شود. در این میان چهار نفر از رزمندگان گردان انتخاب می شوند تا برای درخواست کمک خود را به قرارگاه برسانند و…
این فیلم علاوه بر این جایزه، لوح زرین بهترین جلوه‌های ویژه پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر را نیز نصیب خود کرد.

parande-koochak

دوره ششم (۱۳۶۶): برگزیده نداشت

ششمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز همانند دوره اول و دوم این جشنواره فیلم برگزیده‌ای نداشت و تنها از دو فیلم سینمایی کانی مانگا به کارگردانی سیف‌الله داد و پرنده کوچک خوشبختی به کارگردانی پوران درخشنده توسط هیات داوران جشنواره تقدیر شد و جایزه ویژه هئیت داوران نصیب این دو فیلم شد.

Darmasir-tondbad

دوره هفتم (۱۳۶۷): در مسیر تندباد

در این دوره از جشنواره فیلمی از مسعود جعفری جوزانی به عنوان بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر انتخاب شد. فیلمی که «در مسیر تندباد» نام داشت و علاوه بر این جایزه، توانست سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری آن دوره را نیز از آن خود کند و همچنین در ۹ بخش دیگر نیز کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین شود.

داستان این فیلم در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط ارتش متفقین روایت می‌شود و در مورد دکتری به نام راستان است مه برای مداوای شوهر خواهر خود به ایل قشقایی می‌رود و از آن‌جا درگیر اتفاقاتی تازه می‌شود.

عزت‌الله انتظامی، مجید مظفری، فردوس کاویانی، اصغر همت، شهلا ریاحی، حمید جبلی و فریبا کوثری تعدادی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

Mohajer

دوره هشتم (۱۳۶۸): مهاجر

اولین باری که ابراهیم حاتمی‌کیا توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر را از آن خود کند، با فیلم سینمایی «مهاجر» و در دوره هشتم این جشنواره بود.

«مهاجر» آن قدر در این دوره از جشنواره درخشید که توانست سه سیمرغ دیگر از جمله بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین صداگذاری، بهترین موسیقی متن و دیپلم افتخار بهترین فیلم‌نامه را نیز کسب کرد.

حاتمی‌کیا در این فیلم به سراغ داستان هواپیماهایی بدون سرنشین به نام «مهاجر» رفته است که از روی زمین کنترل می‌شود جهت انجام عملیاتی شناسایی در پشت خطوط دشمن به کار گرفته می‌شود. بدلیل برد محدود دستگاه کنترل، خلبانان در دو ایستگاه مقابل، رودرروی هم و در خطوط دشمن مستقر می‌شوند. خلبانی که به خطوط دشمن نفوذ کرده، در حالی که با دشمن درگیر می‌شود، با مهارت عملیات شناسایی را انجام می‌دهد و هواپیما را در هوا تحویل خلبان دوم می‌دهد. در حالی که خود در آخرین لحظات به شهادت می‌رسد.

aparteman-13

دوره نهم (۱۳۶۹): آپارتمان شماره ۱۳

هیئت داوران نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای انتخاب بهترین فیلم این دوره، به سراغ یک فیلم طنز رفتند. «آپارتمان شماره ۱۳» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی یدالله صمدی فیلمی بود که مورد توجه این هیئت قرار گرفت که نگارش داستان آن حاصل همکاری مشترک حسن قلی‌زاده و علیرضا خمسه بود که اتفاقا جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره را نیز به دست آورد و بعد آن نیز، علیرضا خمسه عهده‌دار تقش اصلی این فیلم سینمایی شد.

داستان این فیلم درباره فردی به نام ماشاءالله ایرانمنش است که از کرمان راهی پایتخت می‌شود تا ارث پدری اش، آپارتمان شماره ۱۳ را بفروشد و کارگاه تراشکاری کارفرمای خود را در زادگاهش خریداری و با دختر محبوبش ازدواج کند؛ اما آپارتمان به دلیل وجود ساکنان مجتمع که آدم‌های بدقلقی هستند فروش نمی‌رود.

جمشید اسماعیل‌خانی، کتایون ریاحی، مریم معترف، سیروس گرجستانی و ابراهیم آبادی از دیگران بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

Niaz

دوره دهم (۱۳۷۰): نیاز

در دوره دهم جشنواره فیلم فجر، نوبت به علیرضا داوودنژاد رسید تا سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را از آن خود  کند. او که با فیلم سینمایی «نیاز» در این دوره از جشنواره شرکت کرده بود، به سراغ داستان نوجوانی به نام علی رفت که پس از مرگ پدرش، تصمیم می‌گیرد نان‌آور خانه شود. علی پس از چند روز در چاپخانه‌ای مشغول به کار می‌شود. همزمان نوجوان دیگری به نام رضا نیز برای همان کار وارد چاپخانه می‌شود. با وجود درگیری‌های اولیه بین آن دو، به تدریج بین آنها پیوند عاطفی برقرار می‌شود…

این فیلم بعدها در جشنواره‌هایی چون فیلم‌های جشنواره کودکان و نوجوانان، جشنواره بین‌المللی فیلم سه قاره نانت و جشنواره فیلم رشد نیز خوش درخشید و جوایز مختلفی را کسب کرد.

علی سوری، ترحم فتحی، شهره لرستانی و صدرالله اعتصامی تعدادی از بازیگران یان فیلم سینمایی هستند.

az-karkhe-ta-rain

دوره یازدهم (۱۳۷۱): از کرخه تا راین

یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در انتخاب بهرین فیلم خود ویژگی‌ای منحصر به فرد داشت. در این دوره برای اولین بار یک کارگردان توانست برای دومین دوره از این جشنواره جایزه بهترین فیلم را به دست بیاورد. ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردانی بود که با آوردن «از کرخه تا راین» به جشنواره یازدهم فجر، توانست این رکورد را ثبت کند.

داستان این فیلم پیرامون رنج‌های یک جانباز شیمایی است که برای درمان به کشور آلمان سفر می‌کند و در آنجا درگیر اتفاقاتی می‌شود.

علی دهکردی، هما روستا، هانس نویمن، اصغر نقی زاده و پرویز شیخ طادی ایفاگران نقش‌های این فیلم سینمایی ماندگار هستند.

دوره دوازدهم (۱۳۷۲): برگزیده نداشت

دوازدهمین دوره جایزه فیلم فجر نیز، همچون برخی دیگر از دوره‌های قبلی این جشنواره برگزیده‌ای نداشت و تنها جایزه ویژه هیات داوران به دو فیلم حماسه مجنون (جمال شورجه) و تیک تاک (محمدعلی طالبی) اهدا شد.

rooze-vaghe'e

دوره سیزدهم (۱۳۷۳): روز واقعه

شهرام اسدی با ساخت فیلم سینمایی «روز واقعه» توانست جایزه بهترین فیلم سیزدهمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند. این فیلم که از معدود تولیدات سینمای پس از انقلاب در ارتباط با قیام عاشورا است، در بخش‌هایی چون بهترین موسیقی متن، بهترین چهره پردازی و بهترین صحنه آرایی نیز موفق به کسب سیمرغ بلورین جشنواره شد.

علیرضا شجاع‌نوری، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، لادن مستوفی، محمدعلی کشاورز، سعید نیکپور، مهدی فتحی، حسین محب اهری، حسین پناهی، عنایت بخشی، ژاله علو و حمیده خیرآبادی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند که داستان آن در مورد جوانی نصرانی است که تازه به اسلام روی آورده ولی در جریان عروسیش با یک دختر مسلمان، پس از شنیدن ندایی بیابان به بیابان، به سمت کربلا می‌تازد و هنگام عصر عاشورا به آنجا می‌رسد و در آن زمان متوجه شهادت امام حسین(ع) و یارانش می‌شود.

Pedar

دوره چهاردهم (۱۳۷۴): پدر

دوره چهاردهم جشنواره فیلم فجر، آغاز موفقت‌های پی‌در پی مجید مجیدی در این جشنواره بود. مجیدی در این دوره برای اولین بار برای فیلم «پدر» جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر را از آن خود کرد. فیلمی با بازی درخشان و ماندگار محمد کاسبی که برای خود او نیز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در پی داشت و روایتگر داستان پسری است که بعد از فوت پدرش، برای تأمین خانواده‌اش در شهر دیگری به کار مشغول می‌شود ولی مادرش با مردی دیگر ازدواج می‌کند و این سرآغاز کینه این پس به ناپدری خود می‌شود.

نگارش فیلمنامه این اثر حاضل همکاری مجید مجیدی و سیدمهدی شجاعی نویسنده و فیلمنامه‌نویس سرشناس کشورمان بود.

bache-haye-aseman

دوره پانزدهم (۱۳۷۵): بچه‌های آسمان

ساخت «بچه‌های آسمان» ادامه دهنده موفقیت مجید مجیدی در جشنواره فیلم فجر بود. فیلمی که برای دومین سال پیاپی عنوان بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را از آن این کارگردان سینمای ایران کرد و بعد از آن به‌عنوان یکی از ۵ نامزد نهایی جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار برگزیده شد.

داستان فیلم پیرامون برادر و خواهری است که به خاطر مشکلات مالی مجبورند از یک جفت کفش‌ به طور مشترک استفاده کنند.

بچه‌های آسمان، در آن دوره از جشنواره فجر جایزه بهترین کارگردانی، فیلمنامه و تدوین را نیز کسب کند تا انبان افتخارات خود را پر تر کند.

azhans-shishei

دوره شانزدهم (۱۳۷۶): آژانس شیشه‌ای

ابراهیم حاتمی‌کیا با ساخت «آژانس شیشه‌ای» نوار موفقیت‌های پی در پی مجید مجیدی را قطع کرد و توانست سیمرغ بهترین فیلم دوره شانزدهم جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

ماجرای حاج کاظم و اتفاقاتی که برای او پیش آمد، آنقدر جذاب بود و البته بازی پرویز پرستویی نیز در این نقش آن قدر خوب و اثرگذار بود که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از آن حاتمی‌کیا و بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن پرویز پرستویی کرد.

البته «آژانس شیشه‌ای» یک ویژگی منحصر به فرد دیگر هم داشت و برای اولین بار، توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان و بهترین فیلم جشنواره را به طور همزمان کسب کند.

Hiva

دوره هفدهم (۱۳۷۷): هیوا

دوره هفدهم جشنواره فجر، نوبت به رسول ملاقلی‌پور رسیده بود تا با یک داستان دفاع‌مقدسی دیگر جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند. «هیوا» که جایزه بهترین کارگردانی، صدابرداری، فیلمبرداری و طراحی صحنه را دریافت کرده بود، داستان هیوا اکبری است که پس از پانزده سال از مفقود شدن همسرش حمید در زمان جنگ، تصمیم می‌گیرد تا از مناطق جنگی و خانه‌ای که در آن با همسرش زندگی می کرده، بازدید کند.

جمشید هاشم‌پور، گلچهره سجادیه، آتیلا پسیانی، عبدالرضا زهره کرمانی، فرهاد قائمیان، آناهیتا نعمتی و اتابک نادری تعدادی از بازیگران ین فیلم سینمایی هستند.

Booye-kafoor

دوره هجدهم (۱۳۷۸): بوی کافور، عطر یاس

«بوی کافور، عطر یاس» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا، فیلم برگزیده هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر است. فیلمی که در ارتباط با کارگردانی قدیمی است که بیست سال است فیلمی نساخته، اما تصمیم می‌گیرد به سفارش تلویزیون ژاپن فیلمی درباره مراسم تدفین خودش بسازد.

رضا کیانیان، رویا نونهالی، پریوش نظریه، داریوش اسدزاده، ابراهیم آبادی، مهتاج نجومی و بهمن فرمان‌آرا از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

Baran

دوره نوزدهم (۱۳۷۹): باران

دوره نوزدهم باز نوبت به مجید مجیدی رسید تا برای سومین بار جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر را با فیلم سینمایی «باران» از آن خود کند. مجیدی که در این دوره با فیلم «سگ‌کشی» بهرام بیضایی رقابت تنگاتنگی داشت، باز هم توانست علاوه بر سیمرغ بهترین فیلم، جوایز بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری و میکس و بهتری صدابرداری را با فیلم خود به دست آورد.

داستان این فیلم پیرامون مشکلات مهاجران افغانی است که برخی از آن‌ها با سختی در ایران زندگی می‌کنند.

 

دوره بیستم (۱۳۸۰): خانه‌ای روی آب

دوره بیستم باز هم نوبت به بهمن فرمان آرا رسید که در فاصله‌ای تنها یک دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر، یک بار دیگر با فیلم سینمایی «خانه‌ای روی آب» جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر را از آن خود کند.

فرمان ارا در این فیلم از بازیگرانی چون رضا کیانیان، هدیه تهرانی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، بیتا فرهی، بهناز جعفری و رویا نونهالی بهره برد تا روایتگر داستان سورئال از تصادف یک دکتر با یک فرشته و درگیر شدن او در اتفاقات بعدی باشد.

divane-az-ghafas

دوره بیست و یکم (۱۳۸۱): دیوانه‌ای از قفس پرید

بیست و یکمین یکی از خاص‌ترین دوره‌های این جشنواره بوده است. دروه‌ای که در آن در بیش از ۸ بخش برگزیده‌ای انتخاب نشد و تنها فیلم احمدرضا معتمدی بود که توانست نظر هیئت داوران را برای دریافت جایزه بهترین فیلم آن دوره جلب کند.

«دیوانه‌ای از قفس پرید» روایتی پیچیده از یک ماجرای عاشقانه است که با بازی درخشان نیکی کریمی که توانست به موفقیت دست یابد. عزت الله انتظامی، علی نصیریان و پرویز پرستویی دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

mihman-maman

دوره بیست و دوم (۱۳۸۲): میهمان مامان

این دوره نیز یکی از دوره‌های عجیب جشنواره فیلم فجر است. دوره‌ای که در آن سیمرغ‌های جشنواره در میان فیلم‌های مختلف تقسیم شد تا هیچکس اعتراضی نکند و به جز دوئل که در چندین بخش جایزه گرفت، بیشتر جوایز اصلی جشنواره در میان فیلم‌ها پخش شد و جایزه بهترین فیلم نیز به «میهمان مامان» رسید تا بالاخره یک بار هم این جایزه نصیب فیلمی از داریوش مهرجویی شود.

«میهمان مامان» یک کمدی خانوادگی و پربازیگر است. گلاب آدینه، پارسا پیروزفر، امین حیایی، حسن پورشیرازی، نسرین مقانلو، ملیکا شریفی نیا، علیرضا جعفری، ژاله علو و فریده سپاه منصور تعدادی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند که در آن ماجراهای ورود یک مهمان عزیز برای یک خانواده فقیر روایت می‌شود که همسایگان آن‌ها دست به دست هم می‌دهند تا آبروی صاحبخانه را حفظ کنند…

kheili-door-kheili-nazdik

دوره بیست و سوم (۱۳۸۳): خیلی دور، خیلی نزدیک

این دوره نوبت به سیدرضا میرکریمی رسید تا جایزه بهترین فیلم را برای خود کند. «خیلی دور، خیلی نزدیک» جدیدترین ساخته این کارگردن در آن دوره بود که علاوه بر این جایزه، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری بهترین موسیقی متن، بهترین چهره پردازی و بهترین جلوه‌های ویژه هم شد.

داستان این فیلم در ارتباط با یک جراح برجسته مغز و اعصاب است که به طور اتفاقی در شب تولد پسرش از مریضی او که تومور مغزی است باخبر می‌شود و به‌دنبال پسر ستاره‌شناسش در کویر به راه می‌افتد.

be-name-pedar

دوره بیست و چهارم (۱۳۸۴): به نام پدر
ابراهیم حاتمی‌کیا با «به نام پدر» برای چهارمین بار تواسنت جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر را از بدست آورد. این فیلم درباره رابطه پدری بسیجی و دختر جوان اوست که مین‌های باقیمانده از دوران جنگ باعث مجروح شدنش شده است و در آن بازیگرانی چون پرویز پرستویی، گلشیفته فراهانی، مهتاب نصیرپور، کامبیز دیرباز و شبنم مقدمی ایفای نقش کرده‌اند.

rooze-sevom

دوره بیست و پنجم (۱۳۸۵): روز سوم

این دوره هم جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر به یک فیلم دفاع مقدسی رسید. «روز سوم» اثر محمدحسین لطیفی همین فیلم است که روایتی از آخرین روزهای مقاومت در بخش غربی خرمشهر در سال ۱۳۵۹ است و برداشتی آزاد از یک ماجرای واقعی می‌باشد.

حامد بهداد، پوریا پورسرخ، باران کوثری، برزو ارجمند و شهرام قائدی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

be-hamin-sadegi

دوره بیست و ششم (۱۳۸۶): به همین سادگی

این دوره باز هم نوبت سیدرضا میرکریمی بود که پس از وقفه‌ای دو ساله، یک بار دیگر با اثریی اجتماعی جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر را از آن خود کند.

«به همین سادگی» اثر این کارگردان در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر بود که روایتگر داستان زنی عشایری به نام طاهره است که روزمرگی‌های زندگی شهری او را سخت دلتنگ بازگشت به گذشته و محیط طبیعت کرده است.

بازی درخشان هنگامه قاضیانی در این فیلم، جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای او به ارمغان آورد.

دوره بیست و هفتم (۱۳۸۷): تردید

دوره بیست و هفتم جشنواره فیلم فجر هم یکی از دوره‌هایی بوده که سعی شده در آن جوایز جشنواره بین فیلم‌ها تقسیم شود تا صدای اعتراض کسی بلند نشود. در این میان سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «تردید» واروژ کریم‌مسیحی رسید.

این فیلم بر پایه نمایشنامه هملت اثر ویلیام شکسپیر نوشته شده است و روایتگر داستان پسری به نام سیاوش است که پس از مرگ پدرش و تسلط عمویش بر ثروت خانوادگی خود، طی ماجراهایی می‌فهمد که پدرش کشته شده است.

ترانه علیدوستی، بهرام رادان، حامد کمیلی، مهتاب کرامتی و انوشیروان ارجمند از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

دوره بیست و هشتم (۱۳۸۸): به رنگ ارغوان

موفقیت‌های حاتمی‌کیا در جشنواره فیلم فجر تمامی ندارد. او در دوره بیست و هشتم این جشنواره نیز یک بار دیگر توانست با فیلمی که چند سال توقیف شده بود، به جایزه بهترین فیلم جشنواره دست پیدا کند.

«به رنگ ارغوان» که سیزدهمین فیلم بلند این کارگردان محسوب می‌شد، داستان او در ارتباط با یک مامور وزارت اطلاعات است که درگیر یک ماجرای عاشقانه می‌شود.

حمید فرخ نژاد، خزر معصومی، کوروش تهامی، رضا بابک، فرهاد قائمیان و مرحوم محمدعلی اینانلو بازیگران این فیلم سینمایی بودند.

Jorm

دوره بیست و نهم (۱۳۸۹): جرم

این دوره هم از دوره‌های عجیب جشنواره فیلم فجر بود. دوره‌ای که در آن جایزه بهترین کارگردانی و فیلمنامه به یک فیلم رسید ولی در نهایت فیلم دیگری به عنوان بهترین جشنواره انتخاب شد!

فیلم سینمایی «جرم» ساخته مسعود کیمیایی بهترین فیلم این دوره از جشنواره شد تا در نهایت بعد از سال‌ها از برگزاری این جشنواره یک بار این جایزه نصیب او شود.

جرم مثل تمام فیلم‌های کیمیایی فضایی غیرواقعی دارد و روایتگر زندگی مردی را به تصویر می‌کشد که به خاطر اتفاقی به زندان می‌افتد و بعد از اینکه از زندان خارج می‌شود درگیر حوادثی جدید می‌گردد.

پولاد کیمیایی، حامد بهداد، جمشید مشایخی، نیکی کریمی، بهاره رهنما، داریوش ارجمند، مسعود رایگان و سیامک انصاری در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

دوره سی‌ام (۱۳۹۰): برگزیده نداشت

این دوره از جشنواره نیز همانند برخی دیگر از دوره‌های جشنواره در بخش بهترین فیلم برگزیده‌ای نداشت.

دوره سی‌ و یکم (۱۳۹۱): استرداد

سیمرغ بهترین فیلم جشنواره سی و یکم فجر، بر دوش علی غفاری نشست تا با ساخت فیلم سینمایی «استرداد» برای اولین بار به این موفقیت دست پیدا کند.

«استرداد» داستانی تاریخی دارد و به موضوع غرامت جنگی می‌پردازد که قرار بود توسط انگلستان امریکا و شوروی برای جنگ جهانی دوم به ایران داده شود.

حمید فرخ‌نژاد، فرهاد قائمیان، صالح میرزاآقایی و بهنام تشکر از بازیگران این اثر هستند.

azar-shahdokht-parviz

دوره سی‌ و دوم (۱۳۹۲): آذر، شهدخت، پرویز و دیگران

جایزه بهترین فیلم سی‌ و دومین جشنواره فیلم فجر به بهروز افخمی رسید تا برای ساخت «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» برای اولین بار به این موفقیت دست پیدا کند.

این فیلم داستانی خانوادگی دارد و در ارتباط با مشکلات پیش آمده در یک خانواده است. مهدی فخیم زاده، گوهر خیراندیش، رامبد جوان، مرجان شیرمحمدی، مانی حقیقی بازیگران این فیلم هستند.

Rokhe-Divane

دوره سی‌و‌سوم (۱۳۹۳): رخ دیوانه

برگیده بخش بهترین فیلم این دوره از جشنواره فجر هم دارای یک ویژگی منحصر به فرد بود. آن هم اینکه بعد از سال‌ها یک بار دیگر اثری توانست هم جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند و هم  جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران.

«رخ دیوانه» آخرین ساخته ابوالحسن داوودی همین اثر بود که با موضوعی اجتماعی و جوان‌پسند به جشنواره سی‌وسوم فجر گذاشت و به موفقیت‌های زیادی دست یافت.

طناز طباطبایی، بیژن امکانیان، صابر ابر، نازنین بیاتی، گوهر خیراندیش، ساعد سهیلی و امیر جدیدی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

دوره سی‌و‌چهارم (۱۳۹۴): ؟

در این دوره نیز آثار شاخصی از کارگردان‌های شناخته شده و گمنام سینما به بخش سودای سیمرغ جشنواره راه یافته‌اند که هر کدام می‌توانند مدعی دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر باشند هر چند که برخی معتقدند جای «بادیگارد» جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا و «سیانور» ساخته بهروز شعیبی در جمع بهترین فیلم های دوره سی و چهارم خالی است.

اسامی کامل نامزدهای سودای سیمرغ جشنواره سی و چهارم را اینجا ببینید.

منبع: سوره سینما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    احسنت مشرق عالی بود
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    یادش بخیر چه فیلمهایی بود
  • aras ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    جالبه که جایزه دوره قبل به یه فیلم کپی از سینمای پاکستان ( با یه موضوع فوق منشوری ) رسید ولی کسی صداش در نیومد ، فیلم بهروز افخمی هم با وجود کیفیت بالاش اصلا جایزه ای نگرفت
  • ناشناس ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    فقط فیلم روز واقعه...خیلی تاثیر گذار بود و هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس