اگرچه پایان چالش هسته‌ای به واقع یکی از تحولات مهم تاریخ معاصر بود ولی اعتماد برخی دولتمردان ایرانی به آمریکا و پاسخ گستاخانه اوباما به این اعتماد، نتیجه‌ای جز تلخی کام ایرانیان نداشت و این تلخی با اظهار نظر اوباما مبنی بر ادامه تحریم‌ها به دلیل تأمین امنیت ملی آمریکا و حامیانش، تبدیل به زهری می‌شود که بانیانش را خواهد کشت.

5

گروه سیاسی مشرق - مقامات آمریکایی بعد از شروع دوران اجرای برجام، تحریم جدیدی علیه ایران وضع کردند، تحریمی که باعث شد شیرینی به پایان رسیدن برجام در کام مردم ایران تلخ شود.

وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از افزودن نام شرکت‌ها و افراد جدید به فهرست تحریم‌های ایران به واسطه ارتباط با برنامه موشکی ایران خبر داد؛ این تحریم‌ها قرار بود دو هفته قبل اعمال شوند، اما واشنگتن به دلیل آنچه نگرانی از بر هم خوردن توافق تبادل زندانیان اعلام شد، از آن‌ها عقب‌نشینی کرد.

تحریم‌های جدید در حالی اعلام شده‌اند که هواپیمای حامل زندانیان آمریکایی ساعتی قبل ایران را ترک کرد.

آنچه دراین‌بین قابل‌توجه است، تحلیل رفتار آمریکایی با تیم هسته‌ای است، به‌نحوی‌که تیم هسته‌ای بر اساس تعهد و قولی که در برجام داده بودند، تمامی شروط را رعایت کردند تا جایی که سرعت انجام شروط تعهدات ایران قبل از اجرای برجام، باعث شگفت‌زدگی مقامات و رسانه‌های آمریکایی شده بود که این خود حکایتی دارد.

اما آنچه جالب است، روش برخورد آمریکا در معامله با ایران است. اکنون به نظر می‌رسد وزارت خزانه داری آمریکا نتوانسته در مقابل فشارهای آیپک و لابی‌های فشار صهیونیستی و سعودی در دولت اوباما و کنگره، تاب بیاورد و بلافاصه در مقابل دستورات آنها، سر اطاعت خم کرده است.

پله اول: به تأخیر انداختن تحریم موشکی برای آزاد شدن زندانی‌های آمریکایی

رویترز اعلام می‌کند ایالات‌متحده به دلیل به دلیل ترس از عدم آزادی زندانی‌های خود، اعلام تحریم‌ها علیه ایران را به تأخیر می‌اندازد.

به گزارش رویترز توجه کنید:

یک منبع دولتی آمریکایی و منابعی در کنگره در خصوص جزئیات این داستان گفته‌اند: «روز 29 دسامبر (8 دی‌ماه) جان کری به ظریف اطلاع می‌دهد که ایالات‌متحده قصد دارد تحریم‌های جدید به خاطر شلیک آزمایشی یک موشک بر ایران اعمال کند؛ شلیکی که به نظر می‌رسید تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده بود

ظریف هم در پاسخ می‌گوید که اگر این تحریم‌های جدید اجرایی شود، مبادله زندانیان دیگر منتفی خواهد شد.

جان کری همان شب تلفنی با وزیر خزانه‌داری آمریکا یعنی «جک لو» و یک مقام دیگر کاخ سفید (که هویتش مشخص نیست) صحبت می‌کند و تصمیم بر آن می‌شود که اعلامیه اجرای تحریم‌های جدید، فعلاً قرائت نشود. رویترز در اینجا می‌نویسد «نقش اوباما در این میان مشخص نیست

منابع رویترز گفته‌اند که در این میان یک خطای ناشی از بوروکراسی اداری آمریکا، کار جان کری و جک لو را خراب می‌کند. خبر تصمیم این دو وزیر برای معلق نگاه‌داشتن تحریم‌ها به زیردست‌هایشان نمی‌رسد و مقامات وزارت خارجه به خاطر همین بی‌اطلاعی، نمایندگان و سناتورهای آمریکایی را از قریب‌الوقوع بودن اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران آگاه می‌کنند. آن‌ها حتی یک کپی از پیش‌نویس قانون تحریم‌های جدید را که وزارت خزانه‌داری تهیه‌کرده بوده، به اهالی کنگره نشان می‌دهند.

پس از رسیدن خبر به جان کری، مقامات وزارت خارجه به ناگاه به کارکنان اداری کنگره خبر می‌دهند که «اعمال تحریم‌ها چند ساعت به تأخیر افتاده است.» فردای آن روز هم وزارت خارجه آمریکا با ارسال یک نامه الکترونیک اعلام می‌کند که اجرای تحریم‌ها «به خاطر فعالیت‌های دیپلماتیک که در راستای منافع امنیتی آمریکاست» به تأخیر افتاده است.[1]

پرده دوم: خبر آزادی و تبادل زندانیان اعلام می‌شود و آمریکا این اقدام را دستاورد بزرگ می‌خواند

در ادامه ماجرا، تبادل زندانی بر اساس برنامه قبلی انجام می‌پذیرد، تبادل قرار است در کشور عمان صورت بگیرد و بلافاصله پس از انتشار خبر، دبیر کل سازمان انرژی اتمی، گزارش خود درباره عملکرد ایران را منتشر می‌کند، گزارشی که خود داستان و تحلیلی دیگری می‌طلبد.

5پرده سوم: قرائت شروع اجرای برجام توسط ظریف و موگرینی و همراهی آمریکایی

امریکا به‌صورت کاملاً دیپلماتیک، منتظر می‌ماند تا بیانیه مشترک ظریف و موگرینی قرائت شود، پس اعلام شروع دوران اجرای برجام، آمریکا اعلام می‌کند تحریم‌های ایران آن‌هم نه همه تحریم‌ها بلکه فقط تحریم‌های مربوط به هسته‌ای متوقف می‌شود، یعنی ساختار و چارچوب تحریم‌ها از بین نمی‌رود بلکه متوقف می‌شود و حرفی هم از تحریم جدید در میان نیست.

پرده چهارم: روحانی شروع اجرای برجام را به ملت تبریک می‌گوید و مقامات آمریکایی صبوری می‌کنند

آمریکا همچنان نشان می‌دهد که با برجام و اجرایان به‌صورت تقریبی همراهی می کن تا جای که بسیاری از خوش‌خیالان داخلی هم از امریکا و تعهداتش دفاع می‌کنند، دکتر روحانی عصر روز یکشنبه در نشست خبری، شروع دوران اجرای برجام را اعلام کرده و پایان چالش هسته‌ای را به ملت تبریک می‌گوید.

پرده ششم: پرواز هواپیمای حامل زندانیان از ایران و ضربه نهایی اوباما و وزارت خزانه‌داری به اعتماد ایرانی

اگرچه آمریکا قبل از شروع اجرای برجام، تحریم‌های مختلفی علیه ایران وضع کرده است، ولی مقامات ایرانی با توجیهات مختلف‌تری اعلام کردند که این تحریم‌ها باعث شکست و نقض برجام نمی‌شود، یکی می‌گفت برجام تناقض دارد، دیگری می‌گفت: این تحریم‌ها با بدنه برجام سایش پیداکرده است، آن دیگری اعلام کرد قول و نامه جان کری از تحریم آمریکا علیه ایران، برای ما اهمیتش بیشتر است و آخری می‌گفت: این تحریم‌ها قبل از دوران برجام است و هنوز برجام اجرایی نشده است که وضع تحریم بخواهد باعث تناقضش شود.

اما اوباما با رفتار معقولانه خود و کمی صبوری، به انتظار اظهارات روحانی می‌نشیند و دقیقاً بعد از اظهارنظر روحانی و تبریک به مردم ایران و همچنین بعد از اطمینان از پروزار هواپیمای حامل زندانیان از ایران، وضع تحریم جدید علیه ایران را اعلام کرده و با این اقدام، هم توپ را به زمین دولت یازدهم انداخت و هم نشان داد اعتماد به آمریکا نتیجه‌ای جز تلخ شد ذائقه ایرانی ندارد.

اوباما در اظهاراتش می‌گوید:

* همان‌طور که در نطق سالیانه هم گفتم، تأمین امنیت ایالات‌متحده و امنیت مردم ما، نیازمند رویکردی هوشمندانه، صبورانه و منظم در قبال جهان است و این شامل دیپلماسی با جمهوری اسلامی ایران است.

(اشاره به مشی صبورانه آمریکا در برخورد دیپلماتیک با ایران در مقابل مشی شتاب‌زده حامیان آمریکا در ایران برای ورود به دوران پسا برجام)

* وی با اشاره به محدودیت‌های اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای ایران، گفت برنامه جامع اقدام مشترک «دسترسی و نظارتی بی‌سابقه» ایجاد کرده است.

(دولت بی‌سابقه‌ترین نظارت‌های آژانس را داوطلبانه پذیرفت)

* اوباما ادامه داد: «بر اساس توافق هسته‌ای سال گذشته ایران دستش به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید»

(ایران دیگر مقابل آمریکا دست برتری ندارد و عملاً در بحث هسته‌ای خلع سلاح شده است)

* توافق هسته‌ای مزایای جانبی‌ای هم داشته است ازجمله این‌که بعد از بازداشت نظامیان آمریکایی در خلیج‌فارس «درحالی‌که برخی گفتند که این‌یک حادثه گروگان‌گیری تازه است، اما دیدیم که ما مستقیماً با دولت ایران وارد گفت‌وگو شدیم و آن‌ها در کمتر از 24 ساعت آزاد شدند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به آزادی زندانیان آمریکایی در ایران ‌هم اشاره کرد و گفت ماه‌ها بوده است که آزادی آن‌ها را پیگیری کرده است. وی گفت در گفت‌وگوی تلفنی‌ای که با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران داشته هم این مسئله را یادآور شده است.

(آمریکا کاملاً بر اساس هوشمندی و با استفاده از شتاب‌زدگی حامیان امریکا در ایران، نه‌تنها جمهوری اسلامی ایران را در بحث مذاکرات هسته‌ای به سطح پایینی کشاند، بلکه توانست نظامیان متجاوز به آب‌های ایرانی را در یک روز آزاد کند و بعدازآن، زندانیان جاسوس خود را با سوءاستفاده از برهه شروع اجرای برجام، آزاد کرد.)

و تیر آخری که اوباما به اعتماد دولت یازدهم زد

* اوباما به اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران اشاره کرد و گفت: واشنگتن برای تأمین امنیت خود و متحدانش به این اقدامات ادامه می‌دهد.

(آمریکا برای تأمین منافع خود و حامیانش، با هیچ کسی شوخی ندارد)

نمی‌شود انکار کنیم اعتماد به آمریکا نتیجه می‌دهد، نمی‌توانیم انکار کنیم آمریکا از شیرین شدن ذائقه ایرانی خوشحال نمی‌شود، نمی‌شود انکار کنیم که آمریکا اعتماد را با خنجر جواب می‌دهد اما باید اعتماد کنیم به سخنان رهبری و امام راحل که آمریکا شیطان بزرگ است و همچین باید باور کنیم که کسی جز کشورهای محور مقاومت، حامی ایران اسلامی نیست و ما باید از آن‌ها حمایت کنیم.

باید تقاضا کنیم از دولتمردان غیور ایرانی و تیم هسته‌ای که جواب محکم و درخوری به دشمنی آمریکا بدهند، بالاخره با این اقدام خزانه‌داری آمریکا، توپ در زمین دولت یازدهم است که باید با دفاع و حمله متقابل، گل برتری را وارد دروازه حریف کند.



[1] -http://www.mashreghnews.ir/fa/news/523324

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 106
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 47
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    کام ایرانیان را کسی تلخ کرد که گفت این تحریم ها کاغذپاره اند
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    آمریکا شیطان بزرگ است امام خمینی ره
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    بشین تا برخورد کنن فردا سخنگوی وزارت خارجه میاد میگه تحریم های جدید روح لطیف برجام رو زمخت کرده تموم میشه میره پی کارش
  • ناشناس ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    حالا به فرموده رهبر معظم انقلاب میرسیم که من به مذاکرات خوشبین نیستم .
  • ناشناس ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    با وضع تحریمهای جدید به بهانه موشکی بار دیگر ثابت شد که امریکا شیطان بزرگ است و قابل اعتماد نیست .
  • mohsen ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    مشرق جان بدجوری بوی سوختگی میاد
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    مذاکره در مورد جاسوس ها کی و با مجوز چه کسی انجام شده؟ ظریف که هر دفعه میگفت فقط در مورد هسته ای مذاکره کردیم، بعد نتایجش در مورد موشک ها و جاسوس ها مشخص شد، چرا تا حالا فقط کار آمریکا پیش رفته و ما اندر خم یه کوچه در جا میزنیم و پس میریم؟
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    کمی سیاست یاد بگیرین بد نیست همه کارهای اونها حساب شده و از پیش تعیین شده هستش
  • ناشناس ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    از این به بعد تحریمها به بهانه های موشکی و تروریسم و غیره ادامه خواهد یافت اما افسوس که زحمات دانشمندان شهیدمون در صنعت هسته ای برباد رفت .
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    نامه به وزیر دفاع بازم!!! والا ما دیگه امیدی به این دولت نداریم ... این تازه اول راهه
  • ایرانی ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    سلام. این تحریمای جدید زیاد چیز مهمی نیست و بیشتر جنبه تبلیغاتی داره ولی سوال اینجاست که یعنی واقعا نمیشه چند سال این ازمایشای موشکی رو رسانه ای نکرد؟؟ اخه یکم سیاست داشته باشیم هم بد نیست . ما طبق قطعنامه شورای امنیت مجاز به ازمایش موشکی که قادر ب حمل کلاهک هسته ای باشه رو تا 5 سال نداریم و این موشک ها همه میدونیم که قدرت حمل کلاهک هسته ای رو داره خوب 5 سال دندون رو جیگر بزارید و این ازمایشا رو حداقل مخفیانه انجام بدبد . من نمیدونم اخه چ اصراری هست ک حتما باید بگیم ما موشک فلان و فلان داریم . اینا خودشون هم میدونن ایران چی داره و چی نداره پس خواهشا این رفتارهای احساسی و کنار بزارید و بهونه ب این دول استکباری ندید .
  • سارا ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    من به عنوان یکی از اعضای این ملت منتظر پاسخ نیستم...درود بر ظریف سلام بر خاتمی روحانی دوست داریم
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    واقعیت اینه که تحریم های جدید علیه چندنفر (معدود) و دو سه شرکت هست پس در لغو مقابل تحریم های مربوط به سوئیفت و فروش نفت مسئله چندان خاصی نیست
  • کاپیتان ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    کاری ندارم مشرق بسوزه یا نه ولی داداش یه چیزو فهمیدم آمریکا با ما دوست نیست دوست هم نمیشه من تا الان فکر میکردم ما با آمریکا دشمنیم ولی فهمیدم اون با ما دشمنه ، گرفتی؟
  • ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    خدایا ملت مارو از شر بدی حفظ کن بخدا هسته ای و ... همش مسئله است مهمه اما بود و نبودش به اندازه ی اتحاد این ملت مهم نیست تو رو خدا قدر این استقلالی که داریم رو بدونید همه همه
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    باید برجام لغو ومحدودیت های هسته ای شکسته شود.ولی از ان پی تی خارج نشویم
  • مهدی ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    خداوند در آیه 28سوره آل عمران می فرمایند: نباید اهل ایمان مومنان را وا کذاشته کافرانرا دوست کزینند وهرکه چنین کند رابطه او با خدا مقطوع است.همچنین در آیه 149و150 همین سوره آمده است:ای اهل ایمان اکر پیروی کافران کنیدشما را از دین اسلام باز بکفر بر میکردانند آنکاه شما هم از زیان کاران خواهیدکشت. (ای مسلمانان از کافران یاری مجویید) بلکه خدا یار شماست و او بهترین یاری کننندکان است.همچنین امام رضا(ع) در حدیثی فرموند:در آخر الزمان فتنه ای در مشرق زمین روی میدهد که ازفتنه دجال خطرناک تر است وآن به واسطه دوستی با دشمنان اهل بیت ودشمنی با دوستان اهل بیت. باید بدانید اینها دقیقا مصداق بارزوضعیت حال وآینده کشور ماست.تبری جستن ومخالفت وبیزاری با دشمنان دین واهل بیت یکی از اصول مسلمان واقعیست.کسانی که که هیچ کینه ومخالفتی با بزرکترین دشمنان شیعیان و یزیدیان زمان(دولت آمریکا ,انکلیس ,اسراییل ,عربستان و...) ندارند و آنها را دوست خود خطاب میکنن, طبق آیه27سوره آل عمران هیچ ارتباطی با خدا ندارند وقطعا اعتقادی هم ندارندو... رهبری هم همانطور که درسخنرانی خود درهفته وحدت فرمودند برای پایه ریزی شالوده تمدن نوین اسلامی امیدی به سیایتمدارانی که قبله آنها غرب است ندارم که این جمله خود بسیار پر معناست.امیدوارم در این دوران بسیار مهم و خطرناک دچار انحراف وریزش نشویم وبتوانیم به درستی در مسیر صحیح قدم برداریم وثابت قدم بمانیم.
  • ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    پلیدی سرخ پوست خوارها در همنشینان آنها هم اثر کرده
  • ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    ظریف دستت را آب بکش که با ابلیس دست دادی و پلیدی این خبیث شدیدا مصری است.
  • shadman ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    اگر فتنه سبز 88 چراغ سبزی برای شیطان بزرگ نبود تحریمهای شدیدتر وضع نمیشد
  • ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    کام ایرانیان را کسانی تلخ کردند که در مجلس ششم اقدام به رساندن اسرار کشور به بیگانگان کردند و باعث شدند مردم در تنگنای اقتصادی باشند..
  • shadman ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    تنها حسن مذاکرات با شیطان رو شدن دست چدنی برای کسانی بود که به شیطان اعتماد میکنن.
  • ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    جناب ایرانی یعنی واقعا شما اعتقاد دارید آمریکا برای سنگ اندازی در درجام ببخشید همون برجام احتیاج به بهونه جدید داره؟؟؟؟ بهتره کمی به تاریخ با منطق نظر کنید در برابر آمریکا احساسات جواب نمیده
  • نوروزی ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    چرا کاری که از نظر سازمان ملل هم ممنوعه ر و انجام می دین که باعث بشه هم سازمان ملل برای ایران قطعنامه صادر کنه هم بهانه دست آمریکا بدیم . تا کی باید کارامونو با درگیری بایدپیش ببریم در حالی که با سیاست درست نتیجه بهتری میشه بدست آورد.
  • amir ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    عحب نادانی هستی تودیگه
  • رضا ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    من نميخوام از امريكا دفاع كنم، ولي انصافا ازمايش موشكي اخير حامل چه پيامي براي جهان بود؟ حادثه تفنگدارن امريكايي درست در لحظات اخر برجام كه ميتوانست بي سروصدا خاتمه پيدا كند ، با چه تبليغات رسانه اي همراه شد؟ ايا اين يك پيام خصمانه نبود؟ ببينيد در زمان تحريم انها فقط ضرر كردند ولي ما شاكله اقتصادمان در معرض تهديد بود، به هر حال امريكا در اكثر مسايل دست بالا رو دارد. با اين چنگ و دندان نشان دادن ها شما يك ملت را در معرض تهديد قرار ميدهيد. بله بنده هم قبول دارم ما نياز به تجهيزات جنگي داريم ولي يك كار خوب در زمان خوب جواب ميدهد
  • ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    شماهادیگه کی هستین. چقدر بدبختین و دارین مردم و بدبخت میکنین
  • عبدالله عاصى ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    بنده آقاى روحاني را انساني ساده و مطيع امر هاشمي ديدم...
  • معین ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    سلام.. بردار ایرانی که گفتی مخفیانه انجام بدین... خودتم میگی از همه چیز خبر دارن،پس فرقی نمیکنی علنی یا غیر علنی .... ما باید اقتدار خودمون رو نشون بدیم .... اگر هم تا حالا به سمت کشورمون دستی دراز نشده به خاطر همین تبلیغاتمون هسته
  • پسری از خطه ی آذربایجان ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    بله بایدم اصرار داشته باشیم که توان موشکی خودمون رو به نمایش بذاریم آزمایش موشک یک حرکت نظامی ساده نیست بلکه ما با این کار قدرت خودمون رو نشون میدیم و دشمن رو از فکر تعرض به خاک کشور در دور میکنیم وقتی دشمن بفهمه ما قدرت داریم هرگز به خودش اجازه ی دست درازی نمیده ثانیا به گفته ی سردار سلامی هر روز دستاورد تازه و جدید داریم ولی به جهت این که فکر نظامی در بین مردم گسترش پیدا نکنه اون هارو رو نمیکنن خود همین مشرق در این مورد مطلب گذاشته بود.بار ها نظر دادم و بازم میگیم امریکا دست از گستاخی و تهدید و تحریم بر نمیداره برادر این رو متوجه شید یه عده میان این شعر رو میگن درخت دوستی بنشان و..... واقعا چه قدر خنده داره یک شعر و مبنای سیاسیت این کشور قرار میدین!قران میگه با دشمنت(کافر) دوستی نکن(دشمن شخصی رو نمیگم)اون وقت یه عده میان به یه بیت اشاره میکنن و فک میکنن این مسیر درسته با تمام دنیا دوست میشیم ولی با دشمنان خودمون مثل امریکا و اسرائیل و نوچه هاشون دوست نمیشیم این کار بدیه ؟!
  • عباس ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    این دولت،دولت امید نیست بلکه دولت ناامیدی است
  • ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    انصافا به جز این حرفهای کلیشه ای کوچه بازاری و تکراری حرف دیگه ای نداری بزنی؟ اگه نداری پس لال مونی بگیر
  • بنده خدا ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    امیدوارم این اوضاع به دلیل خوش خیالی باشد نه خیانت
  • ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    من با کمال احترام با این نطر مخالفم این صحبت اشتباه هست مشرق جان خواهشا منتشر کن
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    اما چه دیر میرسیم البته دیر نمی رسیم اگر چشم خود را باز کنیم میفهمیم چه کسانی(داخلی ها) تاب عزت ما را ندارند خورد و خوراکشون کمه جوابگوی بریز بپاش هاشون نمیشه...
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    سوختگی برای کسی است که عزت هموطن های خود را بر نمی تابد
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    چون تو گفتی چشم. چون تو دلیل این کار رو نمیدونی ما هم به سپاه میگیم دیگه اینکارو نکنه.یا قبلش از تو اجازه بگیره!
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    باید گفت آفرین به اقتدار آمریکایی ها.این دولت که فقط میخنده اما آمریکایی ها جدی و قدرتمند عمل می کنن البته مرگ بر آمریکا تا آخر دنیا
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    اصلا میدونی مانور چیه و چرا برگزار میشه! مرد حساب، میدونن ما چی داریم و هی تهدید میکنن، ندونن که وا ویلا !!
  • امیری چگنی ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    نیش عقرب نه از بهر کین است .....
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    I am sary
  • مصطفی ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    اولا که تا الان هر گل به خودی که زدین از صدقه سری دستاوردهای همون دولت و شهدای هسته ای بوده ثانیا ظاهرا حافظه کوتاه مدت شما ظاهرا کار نمیکنه اونجا که دوستانتون گفتن برنامه موشکی ما ربطی به قطعنامه نداره و هر وقت ما خواستیم میتونیم اون رو نقض کنیم آیا این جز کاغذ پاره بودن معنی دیگه میده؟؟
  • خواننده ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    سلام فرمودند تحریمهای جدید موضوع مهمی نیست . شاید قبول کردیم اما با شرایط موجود آیا به اینکه حرف با عمل دولت تدبیر و امید یکی هست میتوان امیدوار بود . در حالی که دولتمردان ما در تلویزیون از فرجام برجام شادی میکنند و زیر نویس همان تصویر اعمال تحریم های جدید میباشد . آیا به این نتیجه نمیرسید که برجام پیوست هایی نیز داشته که دولتمردان ما به صراحت تکذیب مینمودند و میگفتند فقط در مورد مفاد همین متن مذاکره شده است . آیا مطمئن هستید که در توافقات پشت صحنه عهدنامه ترکمن چای دیگری امضاء نگردیده است.
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    توهم زدی سایت مشرق - کام کسی تلخ نشد - بلکه شاید شیرین تر شد
  • خواننده ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    سلام فرمودند تحریمهای جدید موضوع مهمی نیست . شاید قبول کردیم اما با شرایط موجود آیا به اینکه حرف با عمل دولت تدبیر و امید یکی هست میتوان امیدوار بود . در حالی که دولتمردان ما در تلویزیون از فرجام برجام شادی میکنند و زیر نویس همان تصویر اعمال تحریم های جدید میباشد . آیا به این نتیجه نمیرسید که برجام پیوست هایی نیز داشته که دولتمردان ما به صراحت تکذیب مینمودند و میگفتند فقط در مورد مفاد همین متن مذاکره شده است .
  • بیسیمچی ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    mohsen جان بوی سوختگی شمام در میاد. البته فک کنم وقتی که دیگه کاملا مغز پخت شده باشی
  • بیسیمچی ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    من فک می کنم ما فقط با مصالحه با قدرت های بزرگ جنس تهدیدات و دشمنانمون رو عوض کردیم. در صف دشمنان ما تا قبل از این امریکا و انگلیس و اسرائیل قرار داشت و حالا عربستان، پاکستان و چند تا کشور دیگه اومدن اول صف. تفاوتی که ایجاد شده اینه که امریکا و شرکاش دشمن دانا بودن و عربستان و ائتلافش دشمنان نادان. من به شخصه ترجیح می دم با دشمن دانا درگیر باشم تا نادانی که شمشیر رو از رو بسته. پس به آقایان "دیپلماسی خنده خنده ای"! بفرمایید یه بار دیگه درساتون رو دوره کنید شما از چاه درمون آوردید و انداختید توی چاله
  • سلام ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    در روانشناسی اصلی داریم بنام ضربه های تاخیری که اثر روانی بسیار بدی بر انسانها می گذارد - نوع ضربه این طور است که پس ایجاد امید و خواشحالی با یک رفتار نامطلوب به زرفهای مقابل خوشی رفتار قبلی تلخ می کنند - رژیم آمریکا تصور می کنند ملت ایران خیلی تشنه روابط با آمریکا هستند و اوبا نیز و کنگره نیز ابزار جنگ روانی ضربه های تاخیری را اجرا می کنند اما ملت ایران یک دل و یک چارچه با خدای خودشان عهده کرده اند در راه عدالت و آزادی انسانها و کردارنیک و پندارنیک و رفتار نیک از هیچ دژخیم و خبیثی نترسند - ضربه های تاخیری وقتی اثر نگذارد عامل آن را دیوانه می کند که کنگره و رئیس جمهور رژیم آمریکا و اطرافیانشان را دیوانه کرده است آدمهای دیوانه ثبات رفتار ندارند و نمی توانند داشته باشند.
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    مشرق نیوز ممنون از اطلاع رسانیت
  • بیسیمچی ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    از چاله به چاه
  • ايراني ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    آن مردبزرگ به قرآن ورهبرش ايمان داشت لذا آمريكاراشيطان بزرگ ميدانست اواثبات كرد باتكيه برنيروهاي عظيم داخلي ميتوان آثارتحريم هارا به حدقل رساند و بااستقامت ومقاومت برسرآرمانها اميددشمن رانااميدكردوچشم طمعش راكوركرد لذا هميشه درسياست دست برترباايران بود تنظيم بازار نفت دست ايران بود ولي حالا چي ؟؟؟؟دولت تدبير! واميد! آنقدرخوشبينانه ومنفعلانه وضعيفانه دربرابر شيطان بزرگ حاضرشد که...
  • ناشناس ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    هیلاری کلینتون:تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود پس نتیجه گیری اینکه جلبک های سبز لجنی کام مردم را تلخ کردند .
  • ناشناس ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    آزمایش موشکی اخیر حامل این پیام بود که قطعنامه 2231 درباره محدودیت موشکی ایران کاغذپاره ای بیش نیست و امریکا نمی تواند برنامه موشکی ایران و اقتدار ایران را تضعیف نماید و حادثه تفنگداران امریکایی هم حامل این پیام بود که ما اجازه ورود بیگانگان به مرزهای آبی و خاکی کشورمان را نمیدهیم و اقتدار لازم را داریم .
  • ناشناس ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    خاک بر سرت که از تحریم مجدد کشور شاد شدی !
  • ناشناس ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    شماها فقط تو سری خوردن را دوست دارید اما پاسخ دادن رو دوست ندارید !
  • ايراني ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    عزيزم چه اجباري هست انگليسي بنويسي مثل مسئولان غربزده به مظاهرفرنگي آب لب ولوچه تون جاري ميشه!!!! درضمن I am sorry صحيح است! لطفاً حداقل يه دوره كلاس آموزش زبان برو بعداً!!!!
  • ناشناس ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    محسن اگر تو هم سرسوزنی غیرت داشتی از برچیده شدن زیرساختهای صنعت هسته ای ایران و تحریمهای جدید به بهانه موشکی آتش میگرفتی .
  • ناشناس ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    برجام باید لغو شود و از ان پی تی هم باید خارج شویم .
  • ناشناس ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    هسته ای و موشکی بهانه است اصل نظام نشانه است .
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    خزعبلات و دروغهای مشرق تمامی نداره!!
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    قطنامه ها برای ما کاغذپاره بود داداش، نه برای شما که با اونا همکاسه ای و همنشین
  • 17 ساله ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    من هم در کمال عقل با نظر شما مخالفم چون شما شیطان شناس نیستی، دشمن شناس هم نیستی، اما حضرت امام ره علاوه بر معرفت نسبت به این مسائل عالمی را متحول کرد و دشمنان را خوار و ذلیل.
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    تحریمهای جدید موضوع مهمی نیست!!!بر خی اگر عریان هم بشن توسط آنمریکایی ها با ذز میگن ربطی به بر جام نداره!!
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    مگر تولید موشک ها در داخل انجام نمی شود تحریم معنی ندارد
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    شما عراقی هستی نه ایرانی دوما محدودیت 8 ساله هست سوما همین الان تحریم ویزا به بهانه تروریسم و مقاومت رو هم علیه ایران تصویب کردن ما اگر مثل احمق ها جوابی ندیم و فقط عقب نشینی کنیم کارمون تا جایی پیش میره که باید به قول اونها حقوق بشر اسلامی و احکام اون رو کنار بزاریم و اسراییل رو به رسمیت بشناسیم و فلسطین و شیعیان منطقه رو مثل عربستان بمباران کنیم....تا بلکه راضی بشن البته شما از عوام بی خبر هستی و گرنه هیچ کشوری امنیت ملی خودش رو دست یه مشت ارازل نمیده..
  • نصیر ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    6 ساله موشک سجیل دیگه تیست نشده 4 سال از آخرین رزمایش موشکی ایران گذشته لطفا توجیه دیگری بیارید...
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    امریکایها 2 مایل وارد آبهای ایران شدن انتظار داشتی دستگیر نمیشدن دست امثال شما باشه باید خوزستان رو هم می دادیم صدام بلکه جنگ نمی شد...
  • نصیر ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    هیچ کس دیروز در خیابون جشن نگرفت! مردم کلا فهمیدن چه خبره و این برجام و فرجام همه کشکه وقتی چیزی بهشون نرسه بی خیال میشن....کلا امریکایها می دونن وقتی مردم ایران بفهمن لغو تحریم ها برای اونها نونی نداره بازی رو باختن....به خاطر همین همین چند ما ابتدایی رو شلوغ خواهند کرد..
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    شما اسراییلی هستی
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    هیچ کشوری به ایران از زمان سقوط متحد دیکتاتورش در ایران یعنی شاه ضربه نزده همین تحریم ها تماما کار امریکایها بود
  • کیان ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    عزیز من اتفاقا این یکی از بهر کین است، نه اینکه اقتضای طبیعتش این است.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    مگه الان که لغو شد اپسیلونی وضع اقتصاد کشور بهتر شده!؟ دلار داره گرون تر شد ...تحریم ها کاتالیزور هست شما وقتی اقتصادش در حال سقوط باشه تند و کندش می تونی بکنی این سقوط رو همین!
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    چه کار کنیم!؟ به بهانه موشکی تروریسم و حقوق بشر دارن تحریم می کنن دولت و طرفداران اون هم فقط شعار می دن
  • کیان ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    یک نفر از روی عزت و غرور ملی یک زمانی گفت این تحریمها کاغذ پاره است، یعنی در مقابل استقامت و شجاعت ملت ایران اینها به کاغذ پاره تبدیل خواهد شد، همه اون رو فحش دادند و تقبیحش کردند، حالا که یک سوتی بزرگ داده شده و به خاطر یک حق مسدود شده ملیت، یک حق دیگه رو معاوضه کردیم افتخار هم میکنند و برای اینکه ضایع نشوند این تحریمها را مهم نمی دانند.
  • کیان ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    شیرین؟ کجای برجام شیرین بود؟ اینکه حقمون رو گرفته بودند، به جاش یک حق دیگه دادیم تا این رو آزاد کنند. اوباما که اصلا شیرینی کام رو نمیخواد.
  • اصلاح طلب ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    شما طرفداران جمهوری اسلامی از همین 1 سال تا رفتن اوباما استفاده کنید چون جمهوری خواهان به قدرت می رسن و برجام رو پاره می کنن.........
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    امریکا کانادا و آلمان و انگلیس 50 میلیارد دلار جنگنده ناو تانک و..می خوان به عربستان قطر امارات و ترکیه بفروشن بعد ایران یه موشک متعارف میانبرد نباید تست کنه!!...به نظرم اینها می خوان سال دیگه حمله کنن....
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    از s-300 چه خبر؟! دی ماه تموم شد ها . نیمد؟! روسیه برا چی دست دست میکنه مشرق
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    آقای اصلاح طلب 12/8-28/10/94 - خیلی ساده لوح هستی راستی همه اصلاح طلبان این قدر ساده هستند -
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    دولت مردان عزیز/سیاست مداران عاقل بابا ای ول واقعا گل کاشتین تحریم نرفته برگشت ...
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    آقایونی که می گن ما اگر موشک تست نکنیم تحریم ها بیشتر نمیشه تحریم ویزا که به بهانه تروریسم اخیرا تصویب کردن و به مراتب از این تحریم موشکی مهم تر هست و تحریم شفاف سازی جریان مالی تروریسم به بهانه مقاومت که اگر تصویب و اجرایی بشه یعنی بازگشت تحریم بانکی که امریکایها در برنامه دارن هم مربوط به موشکی هست!؟؟؟...چرا این قدر خودتون رو به خواب زدید دوست دارید به خواب بزنید!؟ خیلی مشکوک می زنید! به نظرم عوامل و طرفداران اسراییل در ایران هستید...
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    محسن لایک داری
  • شناس ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    دلا بسوز که سوز تو کارها بکند نیاز نیم شبی دفع صد بلا بکند
  • ناشناس ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    خدا مبارك كنه. چند سال پيش جشن هسته اى گرفتيم. الان برجام وپايان هسته اى. شماها كه باسواديد وسياست مدار، جشن پايان برجام كى هست . صدها ميليارد مخارجشى ميشه. مگه ملت مرغه كه تو عزا وعروسى سرش بريده ميشه. خداشاهده شيعه ايرانيم وايران دوست. خرج كه از كيسه ملت بود حاتم طايى شدن اسان بود. مرگ بر امريكا. زنده وجاويد باد ياد شهيدان ما.
  • سرباز ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    تو هم يكي هستي مثل جيسون نمادي از خائنان واقعي.اون پرچمي هم كه داري رو باخودت ببر تو قبر جهت كفن.
  • کیان ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    از اینجا معلوم میشه که شما اصلاح طلبها طرفداران جمهوری اسلامی نیستند، که بقیه رو اینطور مخاطب قرار میدین. سعی کنید اینطوری خودتون ضایع نکنید.
  • س ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    عذر میخوام اشتباهی منفی دادم
  • ناشناس ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    کاغذ پاره خواندن تحریمها بهتر از گره زدن آب خوردن مردم به تحریمهاست .
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    خطاب به 17 ساله لایک داری
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    بابا اعتماد به نفس!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    برای نفوذ امریکا بلد است که هزینه بدهد و برای رد گم کردن هم بلد است چنگ زرگری راه بیاندازد
  • اذربایجانی ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    شایدم برای بستن دهان مخالفان برجام در امریکا این تحریمهای جدید رو علم کرده
  • علی ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    خطاب به 17 ساله: کاش به اندازه 17 روز درک داشتی.خیلی حقیر و بچاره ای.
  • علی ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    آدمی که غیرت نداره نه جاییش درد میگیره و نه مفهوم سوز رو میفهمه.چون اصولا وقتی غیرت نداری هیچی نداری. آقای محسن برو داداش خیالت راحت تو از هفت دولت آزادی.باد به گردت نمیرسه.
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    لعنت خدا بر اهریمن
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    کام ایرانیان را فتنه گرانی تلخ کردند که باعث تحریمها شدند
  • unknown ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    اخه بوی سوختگی دماغ خودت هست !!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • unknown ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    طی چندین سال توسط امریکایی ها طراحی شود و در سال 2010 اجر شد..! لطفا برید درباره فیلمی که امریکایی ها در مورد مذاکرات با حسن روحانی در سال 2010 ساخت تحقیق کنید
  • unknown ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    شما اصلا آدم نیستید که منتظر پاسخ باشید!!
  • unknown ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    به جای دولت امید با گفت دولت خنده رو ها
  • فلانی ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    دیوانه ! برو تو سایت وزارت خزانه داری آمریکا بعد حرف مفت بزن.
  • فلانی ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    میخواستم منفی بدم اشتباهی مثبت دارم . درضمن از اصلاح طلب جماعت نفرت دارم.
  • محسن ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    اوباما خواست برای مخالفان برجام در امریکا و ایران سوژه ای ایجاد کنه که باهاش سرگرم بشن، و برجام بدون توجه به این هیاهوها مسیر خودش رو طی کنه.
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    محسن اگه بوی سوختگی میاد از خودته اب بریز
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    ما داریم در مورد ایران حرف میزنیم هر وقت بحث در مورد اسرائیل شد بیا بگو من بعنوان یکی از اعضای این ملت
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    خطاب به علی نه برادر تو بدبخت و بیچاره و حقیری که برای آمریکا طرفداری می کنی،بی غیرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس