بیست و هفتم خرداد ماه سالگرد فرمان امام(ره) برای تشکیل جهاد سازندگی است؛ نهادی انقلابی که برخی باصطلاح خیرخواه پس از جنگ حضورش را تاب نیاوردند و آن را از صحنه کشور حذف کردند.

گروه فرهنگی مشرق- برنامه این هفته راز که به همت نادر طالب زاده از شبکه چهارم سیما پخش می شود این بار درباره نهادی انقلابی بود که به تاریخ پیوسته است. نهادی که روزگاری در ایران کارهایی را به انجام رسانیده بود که هیچ حساب و کتاب معمول و مادی امکان وقوع آنها را تایید نمی کرد اما قدرت ایمان و اراده حرف دیگری می زد.

برنامه شب گذشته راز تا ساعات اولیه بامداد ادامه داشت و بخش عمده آن به روایت یکی دو کار بزرگ از صدها و یا هزاران پروژه ای اختصاص یافت که نیروهای جهاد با کمترین امکانات و تنها با قدرت اعتقاد و ایمان انجام داده بودند،کارهایی که اگر ثبت آنها در تاریخ نبود به افسانه می مانست و روابتشان به شعار شبیه بود؛امااین اتفاقی است که افتاده و واقعیت یا بهتر بگوییم حقیقت را نمی شود با بست چشم ها از عرصه پاک کرد.

احداث جاده خاکی بر روی رودخانه خروشان بهمن شیر آن هم در کمتر از سه روز و بزرگراه سید الشهدا(ع) بر روی هور،آب و باتلاق تنها نمونه هایی است برای اینکه این سوال بزرگ را طرح کند که چنین نهادی با چنین انرژی عجیب و خلاف آمد عادتی را که نه بر دلار نفتی و شهوت پست و مقام پاداش مدیریت که بر اعتقاد و اشک و زیارت عاشورا ساخته شده را چه کسی و برای چه باید حذف و نابود کرده باشد؟

اینجاست که "ابوالفضل حسن بیگی" از فرمانده یکی از قرارگاه های مهندسی رزمی جهاد سازندگی و نماینده مجلس سوم بارها به تلخی در طول برنامه تاکید می کند که این ضد انقلاب بود که به دنبال حذف نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی بود و نام بنی صدر، سید مهدی هاشمی و دولت موقت را به عنوان طلایه داران این حرکت ذکر کند.

حرف های تلخ پایانی حسن بیگی به مجلس سوم و "کمیته ادغام" منتهی می شود و پایان کار جهاد سازندگی.درباره برنامه این هفته راز نکته های زیادی وجود دارد که به زودی مشرق به آنها خواهد پرداخت؛اما آنچه در این مجال کوتاه به میان آمداز آن جهت بود که برنامه راز شبی که گذشت برگی از تاریخ انقلاب را پیش چشم گذاشت که مفسر بسیاری از اتفاقات تلخ و شیرین صدر و امروز انقلاب است و قطعا اهمیتی چندین برابر نسبت به تفسیرهای فوتبالی و یا حتی تحلیل های سیاسی انتخاباتی دارد.خصوصا در دوره ای که بسیاری از رسانه ها و شخصیتها پس از فراخوان رهبر معظم انقلاب تنها کلمه اصطلاح"جهاد اقتصادی"لغلغه زبان کرده اند بدون این که بویی از جهاد برده باشند؛ برنامه دیشب راز برای این دسته نیز دیدنش خالی از فایده نیست. جهاد یعنی لحظه نشست گلوله ها بر سینه سنگر ساز بی سنگر!
نیما باقری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • sayyed ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    2 0
    خداوند كساني را كه جهاد را از مردم و روستائيان گرفتند لعنت كند
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    2 0
    ای کاش فیلم برنامه راز و حرف های نماینده مجلس آن زمان را می گذاشتید تا همه ببینند با توجه به فرمان صریح امام مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی بعد از فوت ایشان چگونه این وزارت جهادی و پر برکت را حذف کردند
  • بسیجی امام خامنه ای ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    0 2
    در اینکه جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام (ره) تشکیل شده و منشأ خدمات بسیاری بوده هیچ شکی نیست اما دیگر زمان این نهاد گذشته و این نهاد و متولیانش در سالیان اخیر بیشتر به مفتخوری مشغول بودند نه به جهاد تشکیل این نهاد مربوط به دهه شصت و وقایع پس از انقلاب و جنگ بود و امروزه با توجه به قدرت نظام اسلامی و استقرار کامل و استحکام ان نیازی به چنین نهادی نیست راه برای جهاد باز است و هرکس درهر زمان ومکان میتواند جهاد کند این تلقی که چون این نهاد تعطیل میشود پس باب جهاد بسته شده تلقی صحیحی نیست چرا که خیلی پیشتر از تشکیل این نهاد هم جهاد و جهادگری بوده بدون اینکه این نهاد باشد
  • بهنام ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    2 0
    بادورد به همه ایثارگران جهادسازندگی که باکمترین امکانات ودرسخت شرایط خدمات عظمیی راچه درجنگ وچه در روستاهای دور افتاده انجام دادند.وخداوند لعنت کند مسببین حذف این نهاد خدمتگذاررا.
  • بیژن ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    0 2
    کاملا" با شما موافقم ،هنوز هم در قالب وزارت جهاد کشاورزی ،جهاد وجهادی بودن قرار دارد از افتضاحی که آخرین وزیر جهاد سازندگی در بذل وبخشش زمینهاو مراتع ملی بویژه در منطقه دماوند داشتند سالهای خیلی زیادی نمیگذرد.
  • مجتبی ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    0 2
    مخالفین حذف جهاد احتمالا نفعی مادی از این نهاد میبرند که این طور به جزع و فزع افتادند وگرنه اگه دردشون کار جهادیه خوب کار جهادی کنن مگه بدون وجود جهاد سازندگی نمیشه کار جهادی کرد رو راست باشید و بگید به نام جهاد سازندگی اما به کام جیب برخی ها چه کارا که نمیکنن
  • خاکپور ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    با سلام . جهاد سازندگی را تعدیل کردند که چون مایی با 75 ماه سابقه حضور در جبهه از جهاد سازنگی را بدون حقوقی پایانی دهند .
  • حسن پاداش ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    2 0
    خدالعنت کندبرپدرومادرکسی که قانون این اقدام ناپاک راتدوین وتصویب کرد بیاد مردان بی ادعای جهادسازندگی
  • علی اصغر کریمی IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    سلام در باره خدمات ارزنده نهاد مقدس جهاد سازندگی و در باره دشمنان این نهاد مقدس مطالب زیادی است . امید است که روشنگر راه انقلاب اسلامی و مردم باشد ان شاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس