20 روز بعد از خفگی مردم تهران و کلان‌شهرها، خانم مدیر با شیوه ابتکاری خود، مردم و مسئولین را به جای پاسخگویی، دعوت به چالش کرده است، چالشی که به شبکه‌های اجتماعی کشیده شد.

سرویس سیاسی مشرق - معروف است که آخرین ملکه فرانسه قبل از انقلاب کبیر این کشور چندان از اوضاع مردمان روزگار خود خبر نداشت، «ماری آنتوآنت» داستان خنده‌دار و طنزگونه دارد که در تاریخ مشهور است. روایت شده که زمانی که صدای نارضایتی مردم فرانسه بلند شده بود، وی از کسی پرسید: مردم چه می‌خواهند؟ آن شخص پاسخ داد: گرسنه‌اند و نان می‌خواهند و شهبانو گفته بود: اکنون‌که نان ندارند چرا شیرینی نمی‌خورند[1]! داستانی که اگر واقعیت نداشته باشد، گاه‌گداری در دنیای واقعی با مصادیق آن روبرو می‌شویم.

ماجرای برخی از مسئولان ایران نیز بی‌شباهت به بی‌اعتنایی و بی‌خبری ماری آنتوانت نسبت به حال‌وروز مردم کشورش و پیچیدن نسخه‌های عجیب‌وغریب در شرایط حساس برای علاج درد آن‌ها نیست.

به عنوان مثال، پس از چالش 20 روزه مردم تهران و برخی از کلان‌شهرهای کشور با آلودگی شدید هوا که بسیاری را روانه درمانگاه و بیمارستان کرد، معصومه خانم ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست کشور مردم را به چالش «دمای 18 درجه» دعوت کرده است؛ چالشی که افکار عمومی را به مقابله با آلودگی هوا بعد از 20 روز نفس‌گیر دعوت می‌کند.

تبریک به معصومه خانم ابتکار برای ابتکار جدیدش
ابتکار جدی و مهم خانم مدیر برای مقابله با آلودگی هوا 20 روز بعد از خفگی مردم تهران

گرچه تشکیل چنین کمپین‌هایی می‌تواند در توجه دادن و ایجاد حساسیت برای افکار عمومی مفید فایده باشد اما به نظر می‌رسد سازمان محیط‌زیست وظیفه و مسئولیت اصلی خود را فراموش کرده و خود را «ان جی او» یا سازمان مردم‌نهاد پنداشته و با برون‌سپاری مسئولیت سعی دارد ذهنیت افکار عمومی را نسبت به وظیفه اصلی خود منحرف سازد و با روش‌هایی که مختص افراد متمول و بی‌خبر از همه‌جا است، به دنبال چالش سازی برای دیگران هستند.

در دوران تشدید آلودگی هوا که از 21 آذرماه سال جاری شروع و تا روز پنجشنبه دهم دی‌ماه ادامه داشت تنها راه‌کار عاجل سازمان محیط‌زیست نگاه به آسمان برای وزیدن باد و باریدن باران بود که به لطف خدا این مسئله واقع شد. در این مدت نه‌تنها شاهد اطلاع‌رسانی دقیقی از سوی این سازمان برای در امان ماندن مردم از اثرات سوء ناشی از آلودگی هوا نبودیم بلکه معصومه ابتکار در روزهای اولیه تشدید بحران بیان می‌داشت که هوای کلان‌شهرها ازجمله تهران آن‌قدر آلوده نیست که به تعطیلی مدارس بیانجامد.[2]

تبریک به معصومه ابتکار برای ابتکار جدیدی که مشکل آلودگی را حل می‌کند+ تصاویر// تبریک به معصومه ابتکار برای ابداع ابتکار جدیدش+ تصاویر// آشنایی و رفع آلودگی هوای تهران با روش‌های ابتکاری خانم ابتکار+ تصاویر// آشنایی با سازوکار ابتکاری معصومه ابتکار برای آلودگی هوا + تصاویر// آماده انتشار
حمایت انگلیسی‌ها از معصومه خانم ابتکار

تشکیل ستاد مقابله با بحران آلودگی هوا، آموزش و اطلاع‌رسانی صحیح، همکاری با نهادهای مرتبط مانند شهرداری و شورای شهر کلان‌شهرها برای تسهیل و گسترش حمل‌ونقل عمومی، بررسی نقاط مختلف بحران‌زا و ارائه راه‌حل‌های سریع و کاربردی ازجمله کارهایی بود که دولت و سازمان محیط‌زیست می‌توانستند در 20 روز اخیر صورت دهند اما سفر به کیش و آذربایجان غربی، شرکت در همایش‌های تقدیر و تشکر، برون‌سپاری مسئولیت، عادی جلوه دادن شرایط هوای کشور، انتقاد از اقدامات دولت گذشته، رفتن به کنسرت و بی‌برنامگی صرف ازجمله اقدامات خانم ابتکار در این مدت بود.

تبریک به معصومه خانم ابتکار برای ابتکار جدیدش
همراهی بانوی دولت در امور خانواده با معصومه خانم ابتکار برای مقابله با آلودگی هوا

حال رئیس سازمان محیط‌زیست در کاری که بیشتر مختص سازمان‌های مردم‌نهاد است واردشده و به‌جای پاسخ به افکار عمومی آن‌ها را به چالش کمپینی دعوت می‌کند. وی حتی نامه‌ای به برخی از مسئولان دولتی نوشته و از آن‌ها خواسته به این کمپین بپیوندند که این سؤال مهم را ایجاد می‌کند که مگر سازمان‌های دولتی جدا از هم هستند که برای ایجاد هماهنگی میان آن‌ها نیاز به کمپین و نامه‌های این‌چنینی نیاز باشد.

از سوی دیگر، آیا برای چنین موارد مهمی نبایستی در دولت که مسئولیت اجرایی را بر عهده دارد کارگروه و ستاد مقابله با بحران تشکیل شود و به‌طورجدی نه کمپینی و تبلیغاتی؛ فرمان‌هایی صادر و ابلاغ شود تا ضمانت اجرایی بیشتری داشته باشد.

تبریک به معصومه ابتکار برای ابتکاری که مشکل آلودگی را حل می‌کند+ تصاویر
شرکت خانم مدیر به همراه همسرش در کنسرت آن هم در روزهایی که اوج آلودگی هوا بود

از سوی دیگر معصومه ابتکار در این نامه‌ها از برخی از وزرا خواسته که «دستور فرمایید در فصل زمستان ضمن انجام معاینه فنی موتورخانه‌ها، دمای فضاهای بسته، ساختمان‌های تابعه در کل کشور طی ساعات کاری در اتاق‌ها از 21 درجه و در راهروها و فضاهای سرپوشیده از 18 درجه سانتی‌گراد بیشتر نبوده و از روشن بودن دستگاه‌های گرمایشی و مصرف‌کننده سوخت در روزهای تعطیل جداً خودداری شود»؛ این در شرایطی است که رئیس سازمان محیط‌زیست بایستی پیش از این‌ها اقدام به این امر می‌کرد و این موضوع سؤال دیگری را به وجود می‌آورد که آیا اقدام به چک مسائل فنی در مورد سیستم گرمایشی دفاتر و اداره‌های دولتی نیاز به ایجاد کمپین دارد یا اینکه این ادارات بایستی به‌خودی‌خود این موضوع را رعایت کنند.

به‌هرحال با مدد گرفتن سازمان محیط‌زیست از کمپین جهانی «چالش دمای 18 درجه» این موضوع نیز به‌خوبی مشخص می‌شود که معصومه ابتکار در شرایطی که در دولت‌های قبل بنزین آلوده را علت اصلی آلودگی هوا برمی‌شمرد در سال جاری وی ابتکار تازه‌ای برای برطرف کردن معضل آلودگی هوا ندارد و در این جهت مردم خود بایستی دست‌به‌کار مقابله با آلودگی هوا شوند. شاید در این زمینه کمپین‌های دیگری همچون «استفاده از وسیله نقلیه عمومی» یا «همت عمومی برای روز بدون ماسک» توسط مردم در شبکه‌های اجتماعی شکل بگیرد تا نیازی به‌زحمت بیشتر برخی از مسئولان دولتی نباشد.



[1] - https://en.wikipedia.org/wiki/Let_them_eat_cake

[2]- http://www.khabaronline.ir/%28X%281%29S%28eovsysk55bdr2wuemdnxwaxu%29%29/detail/490658/society/environment

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 106
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 81
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    حضرت مشرق اگر بجای مطالعه تاریخ دور فرانسه تاریخ همین چنددهه قبلش را میخواندی به توصیه مشابه رئیس جمهور وقت فرانسه(فکرمیکنم فرانسوا میتران بود)در سال 1982 میلادی به مردم فرانسه برمیخوردی که مثل همین خانم ابتکار از مردم کشورش درخواست میکرد که مصرف انرژی خود را کاهش دهند بنابراین بجای تمسخر خانم ابتکار بهتر است به فکر ارتقای سطح شعور خودتان باشید حالا جرات داری منتشرش کن
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    یادمه یه زمانی یک سری خبرگذاری و روزنامه راه و بی راه دولت قبل رو میکوبیدن ما از اون کار ناراحت مبشدیم ولی حالا خودمون داریم همون بلا رو سر این دولت میاریم تضعیف دولت باعث تضعیف روحیه ی مردم میشه کمی واقع بین باشید دولت قبل با نفت ۱۰۰ دلاری کاری نکرد چه توقعی دارید این دولت با نفت ۳۵ دالاری معجزه کنه
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    یکی ازبهترین روشهای کاهش الودگی 1-رایگان کردن متروواتوبوس. جهت تشویق مردم به استفاده. ازین وسایل می باشد شهرداری وظیفه دارد، مالیات آبونمان گرفته شده را دراین روزها به خود مردم هزینه کند نه جای!!! دگر 2- جایگزین کردن اتوبوس های برقی در خطوط BET همچنان که قدیمها در خ 17شهریور امام حسین ع که بنوعی مرکز شهر تهران میباشد استفاده میشد ولی افسوس.. نه دولت ونه شهرداری هیچکدام بفکر نیستن
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    ای کاش میگفت ۱۷ درجه ۱۷ خیلی بهتره. نه!؟ ملت رو مسخره کردند.
  • ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    1 0
    مردم مرض ندارن که کسی رو بکوبن وعده دروغ نمیداد این دولت تا مردم نگن چرا عمل نشد وعده ها به درک وضع از قبلم بدتر شد رکود و بیکاری و تورم بیشتر شد نه کمتر تنها نکته مثبت قسمت وزارت بهداشت هستش و بقیه هیچ
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    عزیزم حالت خوشه تو دادن پول یارانه و فیش کارمندان و بازنشستگان موندن بیان این قسمت ها رو رایگان کنن برو دعا کن افزایش قیمت ندن
  • عرفان ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    1 0
    دولت قبلی با نفت ۱۰۰ دلاری انرژی هسته ای و غنی سازی رو گسترش داد همچنین هر ماه انواع و اقسام رزمایش موشکی/ تولید و انبوه سازی سلاح و رشد علمی داشتیم همراه با ماهواره بر و کاوشگر الان با نفت ؟؟؟ که این هم ضعف سایت خارجی کیک زرد وارد کردیم!!! مسکن مهر رو قفل کرده اند و رایانه رو هم دارن کم کم قطع!!!
  • عرفان ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    دقیقا ۱۸ درجه چطور باعث کمبود آلاینده ها خواهد شد؟ منظور اگزوز خودروها!! یا خونه ها؟
  • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    باز خدا رو شکر علائم حیاتی دیدیم از بعضی افراد!
  • ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    1 0
    راست میگی این دولت یه کاری با نفت 100 دلاری کرد اونم اینکه با سیاست خارجی غلطش راه رو برای 30 دلاری کردن نفت باز کرد
  • محمد ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    1 0
    خانم ابتکار شما دیگه چرا ؟؟؟ آلودگی هوا بخاطر گاز های گلخانه ای نیست مردم بخاطر دی اکسید کربن به درمانگاه نرفتند چون دی اکسید کربن و کلا گاز های گلخانه ای فقط به گرمایش زمین کمک می کنند اونقدر ماشین الات گاز گلخانه ای تولید میکنند که با دمای هیجده درجه یک هزارم الودگی رفع نمیشه. مشکل بنزین بی کیفیته که پر از بنزنه(بنزن رو با با بنزین اشتباه نگیرید) که یکی از عوامل سرطانه. مشکل از پرایده. مشکل از این همه کارخونه هست که در اطراف شهر و در جهت وزش باد به تهران ساخته شده. بازم بگم یا بسه ؟ این دمای هیجده درجه حتی یک اپسیلون هم به درد این هوا نمیخوره
  • حمید ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    مثالا اون اگر ریس بود چه کاری میکرد
  • ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    نفت 100 دلاری دولت دهم 100 دلار میموند اگر دولت روحانی سیاست داشت
  • ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    من در تعجبم چرا مجلس امثال این خانوم رو استیضاح نمیکند
  • ابوذر منتظرالقائم ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    کاش آدمها می دانستند که وقتی کسی نفت را از شما 100 دلار می خرد، کالاهایش را هم با همان نرخ به شما می فروشد. در جملات شما تخریب بود. معلوم است که خیرخواه نیستید والا به محتوا جواب می دادید و در حاشیه زندگی نمی کردید. حرف حساب زدن اگر تضعیف است، به دوستانتان در روزنامه ها و سایتها بگویید حرف ناحساب زدن حرام است !
  • دامغانی ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    مشرق خودت فعمیدی چی گفتی؟
  • ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    قیمت نفت چه ربطی به آلودگی هوا داره عزیزم؟ بحث اینجا سوء مدیریت هست و لا غیر!! لا اقل خانم ابتکار و مسئولین می تونن بی تفاوت نباشن! که خود این روحیه مردم رو بیشتر تضعیف میکنه!
  • ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    1درصورتیکه استان تهران منطقه آزادتجاری شود،بسیاری ازمعضلات هواباورودخودروهای استاندارددنیا وارزان حل می شود.دقت داشته باشیدحتی چنانچه سی درصدمشکل برطرف گردد،مقدارزیادی است.2.لطفابنزین یورو4فعلا درکلانشهرهادرکلیه پمپ هاعرضه شود.
  • ناشناس ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    از سی سال پیش همیشه این خبر را خواندنیم که در تهرن 4 هزار اتوبوس کم داریم. یا بعد از 15 سال بهره برداری از مترو نتوانستند یا نخواستند فاصله قطارها را کم کنند تا مسافرت با مترو با اعمال شاقه نباشد آن وقت انتظار دارند یک درجه ای را اعلام کنند متاسفم برای این افکار!!!! چند درصد منازل این امکان درجه دارند. 4 تا خط مترو داریم هر یک حتی یک قطار اضافه بشود کمی مشکل حل می شود ولی نمی دانم چقدر هزینه می خواهد. یک هزارم درصد از هسته ای موشک کم کنند می شود دهها قطار ساخت یا خرید ما که قله های علم را فتح کردیم برای ساختن یک قطار که اشتغال نیز ایجاد می کند مانده ایم. مثل اینکه باید چیزی بسازیم که کسی نه ببیند نه استفاده کند.
  • hjhj ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    اقا خود شما تهرونیا شهرتون رو نابود کردین کمتر ماشین سوار شین نمیمیرین بخدا. شما توقع دارین معجزه الهی بشه و در یک لحظه بهشت برین بر اب و هواتون حاکم شه! هرچی سرتون میاد تقصیر خودتونه حقتونه اکوسیستم کشورو نابود کردین
  • مجید ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    خسته نباشی ابتکار !!! زحمت کشیدی
  • شهاب ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    مشکل تهران مشکل ظرفیت محیطی تهرانه که نمیتونه بیشتر ۳ میلیون نفر رو پاسخگو باشه حالا هر قدر شما دنبال ابتکار باشید حل نخواهد شد کاش خانم ابتکار چالش عدم تمرکز رو مطرح می کردند تا امکانات و منابع نفتی رو به جای هزینه کردن فقط تو تهران با برنامه در همه جای ایران توزیع میشد تا هیچ کس برای پیدا کردن کار نیاد تهران ...
  • علی ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    این حرف کاملا درسته ولی یه دست صدا نداره باید دولت سهم 80 درصدی خودش رو بابت ناوگان حمل و نقل عمومی به شهرداری بده تا اونها هم بتونن این کار مهم و اساسی رو انجام بدن
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    تو هنوز مغزت گیر کرده تو اون دولت ؟؟؟
  • عبدالله ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    فرق نمی کند چه کسی مسئول است در شرع اسلام چیزی موجب صدم به انسان شود وسلامتی افراد را به خطر اندازد حرام است وکسی هم که متولی این کار است واز عمل کرد خود جهت جلوگیری از این فاجع کاهلی نماید عملا فعل حرام انجام داده واین ظلم به 70میلیون نفر امروز تمایی انهایی که موجب این فاجع والودگی هستند مسئول هستند وباید جواب گو باشند من نمی دانم چرا بعضی ها مسائل بی معنی زندگی را بزرگ و مسئله ای به این بزرگی را کوچک می دانند
  • مجید ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    وقتی ورود خودروی هیبریدی برای تاکسیرانی تهران منافع یکسری و ایران خودرورابه خطر می اندازد وقتی واردات و تولید بنزین بااکتان غیر استاندار می شود افتخار دولتهای مان چراباید ناراحت باشیم راستی ماخودمان راباچه کشوری مقایسه می کنیم یادمون باشه که ایران یک کشور عقب مانده وجهان سومی ها یعنی فکری برای بهبود شرایط ن د اری م
  • هموطن ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    بسیاری از مشکلات جامعه ریشه در سالیان متمادی و بی تدبیریهای بی شمار دارد از جمله موضوع آلودگی هوا که با تدابیر مقطعی اصلاح نخواهد شد . عمده ترین اشکال در اینجاست که ندانم کاریهای بسیار موجب شده است مردم برای معاش خود ، روی به مراکز استانها بیاورند و شلوغ شدن وبزرگتر شدن بی رویه شهرها منجمله تهران را سبب شده اند در حالیکه هیچ مطالعه وتدبیری و.یا زیر ساختی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است ، وپیامد همین یک اشتباه ، صدها وبلکه هزاران معضل غیر قابل حل را بوجود آورده است ، البته هزاران اشتباه دیگر نیز خود مزید بر علت است ، واکنون نیز همچنان ادامه دارد.......!!!!!!
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    او یک زن سیاسی دو آتیشه است برید خبرهای سال 90 رو بخونید ببینید درباره آلودگی هوا در اون روزها چقدددددر ابراز نظرهاش سیاسی و تند و غیر منصفانه بوده! واقعا متاسفم
  • ابوالفضل ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    همیشه مردم قربانی می شوند
  • سهیل ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    خوب حالا منظور شما از نوشتن این متن به جز سیاسی کاری چیز دیگری هم هست؟ اگر راه حل ارایه ندهند می فرمایید چرا خاموش نشسته اند. اگر ارایه بدهند به تمسخر می گیرید. بنده نه اصلاح طلبم و نه اصولگرا و نه اینجور سیاسی بازی های جاهلانه شما را می فهمم. اما آلودگی هوا جز با همت خود مردم قابل رفع شدن نیست. البته که بنزین هم عامل مهمی هست اما مصرف سوخت بی رویه خود ما مردم نقش مهمی دارد. نکند فکر می کنید آلودگی هوای تهران قرار است با چند تا بخشنامه و بدون دخالت و همیاری مردم حل شود؟ در ضمن برایم این سوال پیش آمده که چرا فقط خانم ابتکار پاسخ گو باشد؟ یعنی رییس سابق محیط زیست و شهرداران شهرهای بزرگ که از قضا حداقل در تهران در 15 سال گذشته در اختیار دوستان خوذ شما بوده چه برنامه ای برای آلودگی هوا داشته اند؟ این مجلس اصولگرا که نمایندگانش برای یک تکه از دیالوگ فلان فیلم غش و ریسه می روند چه برای آلودگی هوا کرده اند؟ اینکه دوستان مجلسی و شهرداری ها بهترین خاک و فضاهای سبز کشور را نابود می کنند تا در آن ساختمان بنشانند هیچ تاثیری در آلودگی ندارد؟ یعنی ولع خود ما مردم در تخریب محیط زیست و درختان و فضای سبز شهری و کاشتن برج به جای آن هیچ تاثیری ندارد؟ تا کی عوام فریبی می کنید؟ به جای اینکه قلم را بچرخانید و یک مشت حرف به درد نخور سیاسی بزنید قدری به خودتان زحمت بدهید و چند تا مصاحبه از متخصصان خبره این کار بگیرید تا همه بفهمند درد آلودگی هوا در کجاست و درمانش چیست
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    شما نظر ندی به جایی بر نمی خوره
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    فقط اینو میدونم که مردم عزیز سر کارند ...
  • mehdi ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    باسلام ديروز اينها باشعار انتقاد از دولت قبل روي كار آمدند كه امروز خود فاعل به آنها مي باشند.
  • مهندس ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    خانم ابتکار جهت اطلاع سرکارعالی بـﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻛﻪ روزاﻧﻪ در ﺣﺪود 5/12 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺳﻔﺮ در ﺗﻬﺮان ﺻﻮرت ﻣﻲﮔﻴﺮد و ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺗﻬﺮان در ﺣـﺪود 7 ﻣﻴﻠﻴـﻮن ﻧﻔـﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻫﺮ ﻧﻔﺮ، 8/1 ﺳﻔﺮ در روز اﻧﺠﺎم ﻣﻲ دﻫﺪ. ﺑﺎ ﻓﺮض اﻳﻦ ﻛـﻪ در ﺳـﺎل 300 روز ﻛـﺎري وﺟـﻮد داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎ ﻳﻚ ﺣﺴﺎب ﺳﺮ اﻧﮕﺸﺘﻲ ﺳﺎده ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ راﺣﺘﻲ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻛﺮد ﻛﻪ ﻫﺮ ﺷﻬﺮوﻧﺪ در ﺻﻮرت اﺳـﺘﻔﺎده از ﺣﻤـﻞ و ﻧﻘـﻞ ﻫﻤﮕﺎﻧﻲ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ 540 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﻣﻨﻮﻛﺴﻴﺪ ﻛﺮﺑﻦ ﻛﻤﺘﺮي ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﻮد. این کار بدی نیست اما شما که اصلا برنامه ای نداری این نقطه کاری ها دوایی از درد آلودگی هوا چاره نمی کنه .
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    ابتکاری که خانم ابتکار میگه واقعا خنده داره با چندین سال سابقه مدیریت ...
  • محمد ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    فقط فقط انتقاد، دریغ از یک ارائه یک راه حل . البته ناگفته نماند که این نتقاد کنندگان هم هیچی سرشان نمیشود
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    شکر خدا حداقل باعث نفت 35 دلاری دیگه احمدی نژاد نیست !!
  • میزبان ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    خانم ابتکار به جای کنسرت باید می رفتی درمانگاه‌ها می دیدی چه وضعیتی داره الان بازار مطب ها و بیمارستان ها و داروخانه ای ها و البت بهشت زهرا سکه اس متاسفم فقط از مدیریت ژست و بازی های اینطوری رو بلدی! سریع القلم حرف خوبی زد تا مردم اینچنین اند، احمدی نژاد و روحانی و ... در عمل با هم فرقی نمی کنند.
  • سروش ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    دولت قبل وام به خودرو ساز ها نداد که ماشین بونجول تولیدی و بادکردشون رو به مردم با قیمتی کذایی بندازند که این خودش هم باعث تولید آلودگی است.
  • سروش ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    می دونید هر نفر آدم با نفس کشیدن چقدر دی اکسید کربن تولید می کنه انسانها بر خلاف درختان که روز را به تولید اکسیژن و شبها دی اکسید تولید می کنند ذاتا تولید کننده دی اکسیدند میشه ماسکهایی تولید کرد که میزان تولید دی اکسید کرین رو برای هر نفر کاهش داد و یا مالیات تنفس رو برای هر نفر وضع کرد. این طرح رو هم به کمپین خانم اضافه کنید +18
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    توی این مملکت تا وقتی شایسته سالاری انجام نشود وضع همین منوال است. آدم هایی که با درد مردم بیگانه اند و بدتر این که سواد لازم و مدیریت هم ندارند. دوبی را نگاه کنید کشور خودمان را هم نگاه کنید
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    وقتی مدیریت و کارآمدی نیست میریم دنبال این بازی ها "چالش....." اگر با این تدبیر خانم ابتکار هوا تمیز نشد حاضریم آب یخ هم روی خودمون بریزیم، تعارف نکنند
  • امیرعباس ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    دوستان بجای اینکه ادرس غلط بدهند و موضوع سلامت جامعه را سیاسی بکند قدری فرا جناحی فکر کنیم و موضوع را پیگیری نمایم اینکه براورد دولت فعلی در مورد علت بروز الودگی هوا نا صحیح بوده شکی در ان نیست اگر مشکل الودگی بنزین تولید داخل بوده است ما امسال با توجه به هزینه هنگفتی که در رابطه با واردات بنزین بعمل اوردیم نبایستی شاهد این وضعیت خطرناک می شدیم حال ان مسئولی که با براورد غلط خود موجب خسارت مالی فراوانی به کشور در زمینه واردات غیر ضروری بنزین به کشور شده است و با این سرمایه کلان مشکل حمل و نقل درون شهری و حذف خودرهای مستهلاک و بهره گیری حداکثری از مترو و.......مرتفع میگردید و این اقدام یعنی از بین بردن بخشی از عوامل ایجاد الودگی هوا . که متاسفانه پس از اینکه متوجه شدند براورد انان غلط بوده نخست در جهت انکار الوده بودن هوا بر امدند و حتی برای کمرنگ کردن این وضعیت بحرانی از تعطیلی مراکز اموزشی و حتی ادارات دولتی هم جلوگیری بعمل اورده شد و پیامد انرا وزیر محترم بهداشت و درمان با اخذ امار بیماران مربوطه و امار فوتی های بایستی ارائه نمایند اتفاقی که صورت گرفته معادل جنایت علیه سلامتی شهروندان میباشد بایستی در مورد مسئول مربوطه تصمیم گیری جدی بعمل اید تا شاهد اینگونه فجایع انسانی نباشیم
  • یک دوست ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    چرا باید چنین مدیران که هیچ کاری برای مردم نمیکند را برکنار نکند
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    متاسفانه نظرها نشانه شکل گیری بعضی افکار فاشیستی ادامه دولت قبل را دارد. آلودگی هوا در چین هم که امروز الگویی در مدیریت دولتی و استفاده از تکنولوژی است مشکل بزرگی است دیگر چه رسد به ایران. وقتی مردم ایران حاضر نیستند کمی به خودشان سختی بدهند و به جای ماشین شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، انتظار دارید دولت دلش برای ما بسوزد. محیط زیست چیزی نیست که با هشت سال اقدام درست شود. هرچند در این دولت هم هیچ اقدام و برنامه ای صورت نگرفته است. کم کردن دمای خانه مصرف سوخت را کاهش داده و تاثیری مستقیم در کاهش آلودگی هوا دارد ولی یکی از راه حل هاست. در ضمن کنسرت رفتن مردم چه ربطی دارد. از فردا هر کس مسئول شد نه کنسرت برود و نه مهمانی؟ من از این دولت راضی نیستم ولی امیدوارم احمدی نژادها دوباره برنگردند.
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    عمر دولت نزدیک 1000 روز شده! اون 100 روز اورانوسی کی سر می رسه!
  • محمد ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    این الودگی راه حل دارد مدیران شایسته سالاری انتخاب نشده اند شما از کشور همسایه همین ترکیه بپرسیدبرای استانبول چکار کرد شما هم رهرو باشید شاید فرجی گردد
  • مهران ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    ماری انتوانت رو خوب اومدی مشرق اینا اصلا با درد مردم اشنا نیستند ریسس جمهورفکر هنوز می کنه نامزد انتخاباتیه و این خانم هم فکر می کنه مدیر ان جی او ملکت تو دود و رکود گیر کرده، صنایع مردن ما هر روز داریم با استرس اینکه بیکار بشیم میریم سر کار اینا نمی بیینند ...
  • مجید ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    اینجا پول و فساد مدیران نا کارآمد تحویل جامعه میده هر روز هزاران نفر بر اثر الودگی در معرض خطر هستن ولی رئیس با سابقه محیط زیست به روی خودش نمیاره و میره کنسرت این فقط الودگی هواست در بحثهای محیط زیست جاده ها و جنگل ها هم باز ما مشکل بزرگ داریم و متاسفانه تریبون تلویزیون فقط داره مشکلات کشورهای دیگه رو نشون میده انگار که مشکلات بزرگ خودمون هیچ ارزشی نداره
  • ناشناس ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    فعلا"که با تک نرخی کردن بنزین مصرف آن افزایش پیدا کرده است و باعث آلودگی هوا شده است .
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    شب به خیر، اگر شما هم مثل ما به به جای اکسیژن دی اکسی کربن تو ریه هات می رفت اینطوری جانبداری نمی کردی.
  • مهدي ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    اولا بيشعور تويي نه مشرق دوما ابتكار توان خودش را نشان داده..
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    اينا همه مربوط به تحريماس اگه آزادبشن هواي پاك وسالم ازاروپاوامريكاواردكشورميشن باوركنيد!!!!!!!
  • kambiz ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    نابغه است دیگه!
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    هوای تهران به خاطر پدیده طبیعی وارونگی آلوده ماند و البته این مشکل هم راه حل دارد و راه حل آن حداقل 5 سال مدت می برد ...
  • كارمند ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    ايشان نمونه بارز يك مدير ناكارآمد و ... مي باشد...
  • کارشناس رسمی استاندارد ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    پس چرا این دولت بلده 25وام به خودروهای بی کیفیت که نقش اساسی در الودگی دارد بدهد..!
  • اکبری ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    بد نیست این نکته هم در نظرگرفته شود که دولت قبل دلار را حدود 1000 تومان وحتی زیر این مبلغ می فروخت و خرج میکرد ولی الان حدود 3000 تومان و شاید بالاتر پس : 35=یا > 100
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    از سطح بالای جنابعالی و سرکار علیه همین بس که مردم خفه میشن به اکسیژن نیاز دارن نفس بکشن دعوت به حضور در و تنفس در فضای مجازی میکنید! اینم بالاخره یه جور انحراف افکار عمومی به سبک شعور بالاها و باسواد هاست!
  • وحید ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    متأسفانه هیچکس هم از این مسئولان محیط زیست نخواهد پرسید چه کسی مسئول جان این مردم و به ویژه کودکان و سالمندانی است که دچار مشکل شده اند و حتّی چه بسا عدّه ای فوت کرده اند. نمی دانم مفهومِ سوءتدبیر یا عدم مدیریت یا ناتوانی در ساماندهی امور، در فرهنگ این مسئولان محترم، چه معنایی دارد. ما که به شکل کاملاً عملی، معنایش را فهمیدیم.
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    ما یک دکترهایی داریم تو این مملکت از بس میفهمن "آلودگی" هوا رو با "کاهش دما" فرقش رو نمیفهمن! از بس میفهمن و با سوادن!
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    با ابتکارات اجی مجی لاترجی!
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    خدا شفا بده واقعا یعنی چند کیلومترو پیاده بریم؟! این از ابتکارات شماست که هر چی میگن یه چرتی میگین مثلا کم نیارین!؟
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    حالا شما بگو ارائه بدن بعد درباره اش حرف میزنیم خودشون تشریف نبرن کیش "نفس"بکشن مردم هم باشن تا بمیرن یا معجزه بشه
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    معلوم است مسیر خانم ابتکار درست است که سایت باطل مشرق با او دشمن است
  • الی ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    گیریم سیاسی کاری...تو سیاست که حلوا پخش نمی کنن ... این خانم اگه براش مهمه کاراش سیاسی کاری نشه کمتر آتو بده دست رقیب هر اتفاقی تو این کشور میافته تنها کسی که بهش ربط نداره این خانمِ ...
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    مشرق یه گزارش بزن ببین از مسئولین مدعی در زمینه آلودگی هوا چه رئیس جمهور گرفته چه ابتکار و حتی قالیباف و حتی رسایی کدومشون برای حمل و نقل عمومی کاری کردن کدومشون با حمل و نقل عمومی میرن سرکار؟ این ملت هم کارمندای خودتونن مجبورن با مترو و بی آر تی برن سرکار شما مگه خونتون رنگینتره؟ وقتی سوار نشدین نمیدونید چه خبره
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    از خانم ابتکار درکاهش بحران الودگی تهران ، بیش از این توقع بود
  • موسی ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    دیگه از الان به بعد باید بنویسیم چند روز به پایان دولت مونده!!!!!!!!!!!! ان شاالله
  • محمد رضا ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    شما راست میگی تقصیر ما تهرانیهاست که شهرمون رو آلوده میکنیم اما اگر تهران فقط برای تهرانیها بود که این همه مشکل نداشت. جایی که دولت درش مستقره باید مدیریت درست هم بکنه. الان من تهرونی اگر بخواهم ماشینی سوار بشم که آلایندگی کمتر داشته باشه باید بالای 80 میلیون هزینه کنم تازه برم پمپ بنزین بنزین با استاندارد پایین پر کنم. بماند وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده که در سطح شهر در جریان است. راستی کارخانه های خودرو سازی برای کیه؟
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    ابتکار مچکریم!!!!
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    مشرق مته به خشخاش نذار متهم می شی به بی انصافی
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    این خانم مبتکر تا حالا چه عملکرد مثبت و موثری برای محیط زیست داشته است ؟
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    من در تعجبم که شما اختیارات مجلس را نمیدانی و افاضه می فرمایی
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    اگر قدمی برای محیط زیست برداشته بود و مشرق سیاه نمایی کرده بود شاید می توانستی به دشمنی تعبیر کنی.
  • علی ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    دولت جدید از وقتی روی کار اومده دو سیاست بیشتر نداشت. یک زیر سوال بردن تمام طرح های احمدی نژاد. حال چ خوب و یا چه بد و سعی کرد تمام کادهای ارزندشو منفی نشون بده. از مسکن مهر و یارانه و پتروشیمی ها تا سد سازی و سهمیه بندی بنزین. دوم هم سیاست خنثی کردن تحریم ها که فقط راه حلشم داخل مذاکرات دیده. خب انتظار داره دوره بعدی رای بیاره؟؟ شعارش این بود: انچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که همه افراد خانواده سرکار باشن و انچنان مردم رو از درامد سرشار کنم که نیازی نیاز به یارانه نداشته باشن... پس کو؟؟؟ارشد حسابداری بیکار به همراه چهار برادر بیکارم. مهتاج یارنه هم هستم هنوز. خوب شد بهت رای ندادم و واقع بین بودم... به قول هات عمل کن. به یکیش حداقل... مرده و قولش
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    جناب مشرق آلودگی هوا هم تو دوره محمود هم بوده میشه بفرمایید دو رییس سازمان محیط زیست دولت های نهم و دهم چکاری برای رفع آلودگی هوا کردند؟؟
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    جناب مشرق آلودگی هوا هم تو دوره محمود هم بوده میشه بفرمایید دو رییس سازمان محیط زیست دولت های نهم و دهم چکاری برای رفع آلودگی هوا کردند؟؟
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    عزیز!حداقل تو دولت قبل یه قدرتی داشتیم که عربستان و ترکیه سر جاشون نشسته بودن نه الان که ...!
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    لازم نیست رایگان بشه!کافیه برنامه منظم داشته باشه که آدم مطمئن باشه سروقت به کار و زندگیش میرسه
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    خیلی جالبه که همین خانم زمان دولت قبلی هر چند روز یه بار یه افاضاتی در مورد کیفیت بنزین و نقشش تو الودگی هوا داشت ولی الان که خودش مسئوله کلا مشکل از دمای خونه و اداره ها شده!امیدوارم مردم اشتباه 92 رو تکرار نکنن!
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    افرین صد افرین هزاروسیصد افرین مدیر خوب و نازنین.چش نخورین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!عجب راهکاری!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    کدومشون رو برکنار کنه ؟
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    یادتون رفت به قول خودتون دولت قبل با دلار فلان قدر هوای تهران وبقیه کشور به چه مرحله ای رسید؟خوب این جواب اون عده بود.ولی ایا کدام دولت تقصیر دارد یا داشت همه به کنار.خانه از پایبست ویران است!
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    انصافا خوندی خبرو؟ اینهمه راه حل ارائه داده بود ندیدی؟! یا کلا وقت نداری خبرو بخونی فقط پول گرفتی به نفع بنویسی!؟
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    خوش تیپ آن فراخوان بدلیل مشکلات اقتصادی و برای کاهش هزینه های دولت و مردم بود نه آلودگی هوا .....میخواهی دفاع کنی درست دفاع کن
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    خانم ابتکار گفته نه مشزق ! اگر نفهمیدی مشکل از جای دیگر است
  • قشقایی ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    دوستان عزیز چرا با هم میجنگید به فکر چاره باشیم ولش کنید خانم ابتکار را همه با هم نه بگیم به خانم ابتکار
  • حامد ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    مشکل همه جا هست و همه دنبال حل آن هستند. باید بدون جانبدارانه سیاسی به قضیه نگاه کرد. متاسفانه دولت بیشتر وقتش را در این ده دوازده ساله صرف مساعل سخت سیاسی مانند مناقشه های سیاسی جناح های مختلف کرده و در این بین افراد چه جپ چه راست خدمت به مردم را در درجه دوم وحتی بعضا سوم اولویتها قرار داده اند، ما اگر حرف های رهبری را مبنی بر اینکه هر مسولی دلسوزانه کار کند مردم از او راضی میشوند را عمل کرده باشیم بیشترین بازده را خواهیم داشت. متاسفانه مردم چشمشون به دست مسوولینه و مسوولین نیز چشمشون به دست مردمه و تا این سیستم بیمار گونه وجود دارد نه تنها مسائل آب و هوایی بلکه اکثر مسائل با چالش مواجه خواهد شد و بنده دانشگاهی امیدوارم بتوان از نظریات اساتید مجرب دانشگاها استفاده شود تا بخش بزرگی از مشکلات حل شود.
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    جهانگیری: از نفت‌های 100 دلاری حتی یک دلار هم برای دولت روحانی باقی نمانده بود / عملکرد گذشته آنقدر بد بوده است که هرچه علیه آن بگوییم کم گفته‌ایم
  • آرمینه ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    ههههههههههههههههه
  • ناشناس ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    دولت قبل حداقل 1200000 خودرو فرسوده رو نوسازی کرد .
  • ناشناس ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    مشکلات آلودگی هوا تو دولت اصلاحات هم بود و همین خانم رئیس سازمان محیط زیست بودند و هیچ اقدامی نکردند .
  • ناشناس ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    اینها در آرزوی نفت 100 دلاری هستند ! خخ .
  • ناشناس ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    مدیر بی کفایت استعفاء استعفاء .
  • ناشناس ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    سال 96 منتظر برگشت دکتر مردمی نژاد هستیم انشاءالله .
  • مجتبى ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    هر موتور سيكلت ، هفت برابر اين خودرو هاى غير استاندارد الودگى و ايجاد آلايندگى ميكند، نتيجتاً پيشنهاد اولم : ١) طرح جايگزينى موتور سيكلت ها با موتور هاى برقى ، كه با دادن امتياز نمايندگى به برند هاى معتبر و استفاده از امكانات خودشان براى اسقاط و تعويض و توأمان تعطيل و توقف توليدات داخلى فاجعه ! ( و استخدام پرسنل بيكار شده در نمايندگى هاى جديد ) ٢) استفاده از بنزين با كيفيت ، هر چقدر هم كه هزينه بر باشد براى حداقل ٤-٥ ماه آخر سال كه مشكل وارونگى هوا رو داريم. ٣) توقف توليدات خودروى داخل ، و واردات از چين ،يعنى هر آنكه ذى نفع هست بايد لطف كنند و اين سرمايه گذارى و منفعت را از صنايع اشتغال زاى ديگر مثل نساجى و كشاورزى و معدن و ... منتفع بشوند جان هركى كه دوست دارن! باور كنين عملى است و شبيه به بحث موتور سيكلت ميشود از امكانات خودرو سازى هاى عالى دنيا براى اسقاط و تعويض خودرو هاى فرسوده استفاده كرد ، فقط اين وسط سازمان گمرك و .. بايد در مورد قيمت فداكارى كنن و ... ٤) خدا پدرتون رو بيامرزه اين وام هاى خودرو و ... رو موقتاً بيخيال ! مردم دارن از آلودگى ميييييميرن ، لطفاً همه ى كلانشهر ها رو پر كنين از اتوبوس و واگن هاى مترو و تاكسى هاى هيبريدى و ... ٥) به شهردارى ها بودجه اختصصاص بدين تا مجبور نشن هزينه هاى سنگينشون رو با فروش تراكم بدست بيارن كه اونم ببينين منجر شده به ساخت كلى آپارتمان هاى بى كيفيت و خطرناك كه نيازى بهشون نيست و ميليون واحدى باد كرده دست سازنده هاش... ٦) دور تا دور هر شهرى بايد به طول يك كيلومتر كمر بند فضاى سبز ايجاد بشه ٧) خواهش از مسوولين كه پارازيت هاى ماهواره اى رو كنسل كنن ، بجاش تلوزيون ملى رو كمى رونق بدن و شادش كنن ، مثلاً ديد در شب رضا رشيد پور اگر بجاى فضاى مجازى تو تلوزيون ملى پخش ميشد و كارهاى خوب و پرطرفدار شبكه خانگى ميومد تو شبكه ملى و ... خيلى اتفاق هاى شادى ميافتاد كه تحمل سختى هاى مسير زندگى راحت تر ميشد و مردم بجاى ديدن سريال هايى كه خيانت و ... رو بهشون تلقين كنه از غذاى روح نسبتاً سلامتى نوش جان ميكنن ٨) وزارت محترم كشاورزى ، خواهش ميكنم ، لطف كنين حرفه اى تر و تخصصى تر نظارت و كمك كنين به كشاورزاى زحمت كش تا بتونن محصولات طبيعى و سالم رو با قيمت منطقى و در امان از باج واسطه ها و به اندازه ى نياز به مردم لايق و خداپرست و مهربونمون برسونن، يه خواهش ديگه ، يه فكر نه ! كارى كنين براى آبى كه داره به شيوه ى ماد ها تو كشاورزى ما به هدر ميره ، مقدارش ظاهراً قابل توجه هست ، تا سى سال ديگه اقليم ايران تبديل به ناحيه ى بيابانى ميشه ، بابا بچه ها نوه هاتون رو نجات بدين ازتون ممنونم . ميدونم كه نخبه هاى باسوادى همه جاى كشورمون هستن كه اگه اراده كنين با كمترين هزينه كلى ايجاد اشتغال درست و سازندگى پايه اى و تخصصى ميشه و دعاى خير مردم رو دست كم نگيرين كه انشا الله شامل حال بشه ، به اميد روزى كه صاحب الزمان ( صلوة الله عليه ) رو مردم با جون دل بخوان قطعاً فقط از دست معصوم كار بى عيب و نقص و فرا قدرت بشر برمياد، و همه يه دل هستن و زير يه پرچم و تو يك جناح با شادى و سلامتى و امنيت ... به قولى هر چى امروز واسه مردم دنيا آرزوس واسه اونها خاطره ست ! دم همتون گرم كه اينقدر مهربونين و همگى در پناه خدا ايامتون بكامتون بشه،
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    آره دقیقا یادمونه که هیچوقت به این مرحله نرسیده بود و در کمتر از این مرحله کمر به قتل مردم نمیبستن تعطیل میکردن
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    زمین از دوره احمدی نژاد کج شده! باور بفرمایین دولت ماهواره فرستاده عکسشم موجوده!!!!
  • مجتبی ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    اره شما ناراحت میشدید میگن دروغگو کم حافظه هست ولی نه تو دو خط تو همین الان داری دولتی که نیست رو میکوبی
  • ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    اگه دروازه های شهرمونو می بستیم اوضاع ما به اینجا نمی کشید که شما برای ما افاضه کلام بفرمایید ..
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    شما هر موقع تهران تشریف میارین سوار چهارپا هستین دیگه ؟؟
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    چرا تو سر هم می زنید این دولت و آن دولت همه از یک قماشن
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    یعنی حافظه کوتاه مدت شما خوابیده. چقدر حقوق می دهند به شما که بشینید از صبح روزنامه ها را بخونید و نقد بر دولت بنویسید. وقتی مملکت شد مثل پاکستان، بیچاره مردم ما.
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    به نظرم باعث از بین رفتن پدیده وارونگی هوا میشه.
  • شرفی ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    روندش ۱۵‌تا خیروشو ببینی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس