سامانه دفاع فعال "آرنا" و سیستم اخلالگر Shtora که روی تانک تی 90 نصب می شود، از جمله ویژگی های خاص این تانک است. همچنین ترکیبی از هدایت ماهواره ای و اینرسیایی به همراه سیستم جدید دیده بانی PNM Sosna-U برای توپچی از دیگر سامانه های جدید نصب شده روی این تانک است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، طی روزهای گذشته فرمانده نیروی زمینی ارتش از علاقه کشورمان به خرید تانک روسی T-90 خبر داده و اعلام کرده است که به زودی هیئتی کارشناسی از طرف ایران برای ارزیابی این تانک و بررسی شرایط توافق، به روسیه سفر خواهند کرد.

اما اینکه چرا در میان گزینه های موجود، نزاجا به سراغ این تانک رفته است را باید در ویژگی ها و سوابق آن جستجو کرد. تانک روسی T-90 در حقیقت پیشرفته ترین تانک عملیاتی حال حاضر در ارتش روسیه محسوب شده و در چندین مدل نیز به ارتش روسیه و همچنین بازار صادراتی عرضه شده است. این تانک روسی در حقیقت یک مدل ارتقاء یافته بر اساس تانک T-72B است و از سال 1993 میلادی وارد خدمت شده است.

این تانک روسی توسط دفتر طراحی و کارخانجات Uralvagonzavod طراحی و ساخته شده است. در نگاه اول، طراحی ظاهری این تانک بر اساس T-72 صورت گرفته است و برای مخاطبان عادی تشخیص این دو تانک قدری مشکل است. این تانک در حدود 45 تن وزن داشته و طول آن 9.63 متر، عرض آن 3.78 متر و ارتفاع آن 2.22 متر است.

یکی از نکات مهم در این تانک در مقایسه با نمومه های قبلی، نصب زره های جدید است. در تانک T-90، بدنه از ترکیب فولاد و مواد کامپوزیتی تشکیل شده است و بر روی آن نیز به صورت استاندارد، زره واکنشی Kontakt-5 نصب می شود. یکی از خاطرات مهم درباره این تانک آن است که در سال 1999 میلادی در جریان جنگ چچن، تانک مذکور توانسته در برابر اصابت 7 فروند راکت ضد زره آر پی جی مقاومت کرده و در میدان نبرد باقی بماند.

سامانه دفاعی دیگری که بر روی این تانک نصب می شود، Shtora یا "پرده" نام دارد. این سامانه که شبیه به دو چشم بر روی بخش جلویی برجک این تانک نصب می شود، وظیفه اخلال در سامانه های اپتیکی و مسافت سنجهای لیزری در سامانه های موشکی ضد زره مثل تاو و یا کورنت را دارد.

این سامانه دفاعی همچنین شامل هشدار دهنده های لیزری و همچنین نارنجک های دودزا نیز هست که با کشف تابش لیزر به بدنه تانک در جهت مورد نظر، پرده دود را ایجاد و قفل لیزری را می شکند.

T-90 گردن کلفت ترین تانک عملیاتی روسیه+عکس
سامانه Shtora بر روی تانک T-90

بر روی این تانک همچنین پوششی مخصوص کاهش شانس کشف توسط سامانه های جستجوگر تلویزیونی، فروسرخ و رادار موجی میلیمتری به نام Nakidka قابل نصب است. سامانه مغناطیسی مقابله با مین EMT-7 نیز بر روی این تانک نصب شده است که این سیستم با انتشار پالس الکترومغانطیسی، مین های موجود در سر راه خود را منفجر می کند.

اما شاید یکی از مهمترین سامانه های دفاعی قابل نصب بر روی تانک تی 90 ، سیستم دفاع فعال  ARENA باشد. این سیستم مشتمل بر یک مجموع از چندین رادار است که بر روی برجک تانک نصب می شود و تهدیدات ضد زره شامل انواع موشک ها و راکت ها مثل سری آر پی جی و یا تاو را شناسایی کرده و سپس یک خرج انفجاری که در اطراف بدنه نصب شده است به سمت تهدید مورد نظر پرتاب شده و در کنار آن منفجر می شود.

این سیستم به صورت اختیار قابل نصب بر روی تانکهای سری T-90 بوده و بر اساس سفارش مشتری امکان نصب بر روی تانک وجود دارد.

در بخش تسلیحات تانک تی 90 به یک قبضه توپ 125 میلی متری مدل 2A46 مجهز شده است. این توپ بر روی تانکهایی مثل سری T-72 و T-80 نیز نصب شده است. این توپ بدون خان، توان شلیک انواع مهمات نفوذ کننده ضد زره، شدیدالانفجار ضد تانک و همچنین موشک های هدایت لیزری مخصوص پرتاب از لوله تانک را نیز دارد.

T-90 گردن کلفت ترین تانک عملیاتی روسیه+عکس
تانک T-90A ارتش روسیه

در سالهای اخیر طیف جدیدی از مهمات با برد بیشتر و قابلیت نفوذ بالاتر برای این تانک ساخته شده است که بر اساس سفارش مشتری امکان تحویل آن است. از این جمله می توان به مهمات نفوذ گر  3BM-44M و همچنین موشک های پرتاب شونده از لوله سری 9M119M است است که در حدود 5 کیلومتر برد داشته و از سامانه هدایتی موج سوار لیزری بهره می برند، اشاره کرد که این موشک توان نفوذ در حدود 900 میلی متر زره واکنشی را دارد.

توپ 125 میلی متری این تانک، از قابلیت بارگذاری گلوله و تخلیه پوکه مورد نظر به صورت اتوماتیک بهره برده و به همین دلیل خدمه این تانک به 3 نفر شامل فرماننده، توپچی و راننده محدود می شود. یک قبضه تیربار 7.62 و یک قبضه تیربار کالیبر 12.7 میلی از دیگر سلاح های نصب شده بر روی این آن به حساب می آید.

در بحث سامانه های کشف و کنترل آتش تی 90، این تانک روسی در مدلهای ابتدایی از مشکلات زیادی رنج می برد و برد کشف هدف آن با استفاده از سامانه ای به نام PNK-4S/SR AGAT در شب به 1100 متر محدود شده بود. در ادامه روسیه با کمک شرکت تامسون فرانسه، سامانه های جدید شناسایی حرارتی روی این تانک نصب کرد که برد کشف هدف را برای این تانک تا 8 کیلومتر افزایش داد.

در بخش سیستم پیشران نیز این تانک روسی معمولا از یک دستگاه موتور دیزل 12 سیلندر به قدرت 840 یا 950 اسب بخار بهره می برد که سرعت این تانک در حدود 60 کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی آن در حدود  550 کیلومتر رسانده است.

تاکنون در حدود 2200 دستگاه از تانک تی 90 در چندین مدل تولید شده است. مدل T-90 گونه پایه ای این تانک است که در ابتدای دهه 1990 میلادی تولید شده است. مدل A از این تانک برای ارتش روسیه با ارتقاء موتور و سامانه دید حرارتی ساخته شده و مدل K آن نیز با افزایش سامانه های مخابراتی به عنوان تانک فرماندهی برای ارتش این کشور توسعه یافته است.

مدل صادراتی این تانک با عنوان T-90S با موتوری به قدرت 1000 اسب بخار و بدون سامانه دفاعی Shtora عرضه شد. مدل صادراتی فرماندهی نیز با عنوان SK عرضه شده است. مدل Bhishma گونه ای مخصوص از تانک تی 90 مخصوص ارتش هند است که برخی از قطعات و سامانه های آن در درون این کشور تولید می شود.

T-90 گردن کلفت ترین تانک عملیاتی روسیه+عکس
مدل Bhishma  در ارتش هندوستان

همچنین، مدل AM پیشرفته ترین مدل بر اساس مدل A است که زره و سامانه کنترل آتش جدید بر روی آن نصب و نسل جدیدی از توپهای 125 میلی متری مدل 2A46 نیز در آن استفاده شده است. تمامی مدل های تانک مذکور، قابلیت مقابله با عوامل جنگ نوین و تصفیه هوا در این شرایط را دارند. کشورهای روسیه، سوریه، آذربایجان، هندوستان، ترکمنستان، الجزایر و اوگاندا کاربران فعلی این مدل از تانک هستند.

ایران کدام مدل تانک T 90 را خواهد خرید؟

اما جدیدترین مدل از این تانک روسی مدل MS است که تنها چند نمونه از آن تولید شده و روسیه به دنبال مشتری به منظور دریافت سفارش و تولید انبوه آن است و به نظر می رسد، ایران نیز به دنبال خرید این مدل خواهد بود. در T-90MS از نسل جدید زره های کنتاک 5 به اسم Relikt استفاده می شود و روسها مدعی هستند که دو برابر از کنتاکت 5 مقاوم تر بوده و در مجموعه به همراه بدنه خود تانک زرهی در حدود 1350 میلی متر برای این تانک ایجاد کرده است.

در مدل MS سامانه های جدید روسی نصب شده است که توان کشف هدف تا فاصله 7500 متری را امکان پذیر می کند نصب دوربین پانارومیک با قابلیت دید 360 درجه از میدان نبرد برای فرمانده با قابلیت دید در شب، روز و آب و هوایی بد و همچین دید حرارتی از جمله قابلیتهای سامانه کنترل آتش Kalina است. توان کشف این سامانه با استفاده از دید حرارتی 3500 متر گزارش شده است.

در بخش پیشران این تانک از موتوری به قدرت 1130 اسب بخار بهره برده و سرعتی در حدود 60 کیلومتر بر ساعت را برای این تانک فراهم می کند. برد عملیاتی در این مدل نیز 550 کیلومتر است.

در این مدل، سلاح اصلی همان توپ بدون خان 125 میلی متری مدل 2A46M-5 به همراه قابلیت حمل 40 گلوله است و سلاح ثانویه آن نیز یک قبضه مسلسل 7.62 میلی متری است که در بالای برجک نصب شده و به صورت کنترل از راه دور عمل می کند. مهمات توپ این مدل نیز همان گونه که در بالا به آن اشاره شد انواع شدیدالانفجار، نفوذ گر و همچنین موشک های لوله پرتاب هدایت لیزری سری 9M119M است.

T-90 گردن کلفت ترین تانک عملیاتی روسیه+عکس
T-90MS

سامانه دفاع فعال "آرنا" و سیستم اخلالگر Shtora که در بالا به آن نیز اشاره شد نیز قابلیت نصب بر روی این این مدل از تی 90 را بر اساس سفارش مشتری دارد. ترکیبی از هدایت ماهواره ای و اینرسیایی به همراه سیستم جدید دیده بانی PNM Sosna-U برای توپچی از دیگر سامانه های جدید نصب شده در این مدل از تانک تی 90 است که بهای هر دستگاه از این مدل تانک T-90 در حدود 4.5 میلیون دلار اعلام شده است.

در چند سال اخیر این مدل از تانک T-90 در بسیاری از نمایشگاه های تسلیحاتی توسط روسها به نمایش درآمده است و آنها امید دارند که بتوانند مشتری لازم برای راه اندازی خط تولید این مدل از تانک را جذب کنند.

با توجه به تجارب و تاکیدات صورت گرفته، نیروهای مسلح کشورمان سالهاست از یک نیروی صرفا مصرف کننده و متکی به خارج، خارج شده و اکنون بخش های مختلف فنی و مهندسی موجود در صنایع دفاعی، به محض ورود تکنولوژی و تجهیزات جدید نظامی، کار بر روی آنها را جهت استخراج فناوری های جدید و به روز کردن دانش فنی آغاز می کنند.

با این اوصاف و تجربه های تولید کنندگان تانک تی 90 مبنی بر واگذاری تولید بخشی از تجهیزات این تانک به کشورهای دیگر (مانند هند) این گزینه و احتمال، کاملا منطقی و مبتنی بر شواهد است که خرید تانک جدید برای نیروی زمینی ارتش، در نهایت به انتقال تکنولوژی و دانش فنی ساخت برخی تجهیزات و سامانه های مدرن ختم خواهد شد.

با توجه به اینکه موضوع انتقال دانش فنی و تولید مشترک، در موضوعاتی مانند همکاری ایران و روسیه در خصوص سوخو 30 نیز مورد تاکید صریح وزیر دفاع کشورمان و سایر مسئولان نیروهای مسلح قرار گرفته، در نهایت می توان پیش بینی کرد که در صورت تحقق خرید این تانک پیشرفته توسط نیروهای مسلح کشورمان، ثمرات این موضوع صرفا به ارتقاء بلافاصله یگانهای رزمی نزاجا ختم نشده و در نهایت، ارتقاء دانش فنی و انتقال تکنولوژی جدید، برای به روزرسانی تجهیزات موجود مانند تانک بومی و افتخارآفرین «ذوالفقار» و نیز ارتقاء تانک های t72 مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 152
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 235
  • خسرو ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    2 0
    یعنی از 16 سال پیش که در جنگ چچن جلوی هفت آرپی جی مقاومت کرد و عملیاتی شده بود ما نخریدیم چه فرصت های طلایی که در تعامل با روسیه از دستمان رفت
  • حسین ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    2 0
    ۱-کاشکی می‌گفتید چرا نمونه های جدید تانک های روسی رو نمی‌دن؟ ۲-امیدوارم تکنولوژی هایی که نداشتیم وارد شه! ۳-وقتی هواپیما مسافربری سوخو۱۰۰ رو گفتن به ایران ۴۷ میلیون دلار میدن!!! (یعنی کلی گرون‌تر! ) ، اینو چند می‌دن؟ امیدوارم نسخه پیشرفته و فول و با امکانات فعال ، نه قفل شده!!! به ایران بدن!
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 1
    به جز مشرق نیوز کسی از مسئولین یا فرمانده هان گفته ام اس!؟ چون فقط میگن تی90 !
  • مهندس رجبی ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    2 3
    یه سوال از عزیران کارشناش! وقتی ایران بعد از 20 سال هنوز تی72 رو نمی تونه بومی و مهندسی معکوس کنه و در تولید انبوه ذولفقار دو دهه هست دچار مشکل هست آیا واقعا توانایی های فنی مهندسی معکوس تی90 رو با توجه ارتقاء ذولفقار دارد!؟؟؟ لطفا به این سوال منطقی پاسخ بدید نه احساسی منظور من این هست ما وقتی در تولید نسل قدیمی داریم لنگ می زنیم چه تضمینی هست 20 ساله دیگه وقتی مهندسی معکوس تی90 به اسم ذولفقار 5 هم تولید انبوه نشد و فقط یک نمونه مهندسی اون برای رونمایی ها در انبار نگهداری شد دوباره نریم سراغ خرید آرماتا!! و با همین توجیهات
  • نصیر ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 1
    کی گفته 47 میلیون دلار!؟؟ ایران با این قیمت نفت پول خرید تانک رو هم به زور باید تامین کنه...
  • نصیر ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    3 0
    قیمت نفت شده 34 دلار لطفا آقایون نظامی تا قبل از اینکه قدرت خرید یک فروند پهپاد خارجی رو هم از دست بدن بجنبن!!
  • ناشناس ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    2 0
    عالي هست همين هم خوبه اگه بتونيم با قطعات يدكي و تمام آپشن ها و تعداد بالا بخريم و نيروي زميني را نوسازي كنيم، ايراد گرفتن از چنين تانكي هم توي اين شرايط منطقي نيست چون اين را نخريم قرار نيست كه بهمون تانك آبرامز بدهند. لنگ كفش كهنه در بيابان نعمت است.
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    فعلا پیشرفته ترین تانک عملیاتی روسیه همینه بقیه عملیاتی نیستند یا هنوز قصد تولید انبوه رو ندارن
  • علیا ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    حسین جان. مدل های جدید؟ منظورت آرماتا هست؟ این مدل رونمایی شده اما هنوز برنامه ی ساختش برای خود ارتش روسیه شروع نشده. پس نباید انتظار داشت این تانک رو به ما بدند. منطقی باشیم. هواپیمای سوخو 100 رو کجا گفتند 47 میلیون دلار؟ نمیگم هواپیمای خوب یا بدیه. مهم اینه که منبع حرف شما یه منبع رسمی هست یا...؟ منم امیدوارم چیزی که نیاز داریم رو خریداری کنیم. چون حتمن به دردمون خواهد خورد.
  • عرفان ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 2
    به نظر بنده اگر سرمایه و وقت کافی برای ارتقاء در سلاح ها و ادوات کشور خودمان به وجود بیاد بهتر تا به یک کشور وارد کننده تبدیل باشیم. یک نکته قبل از رفتن برای مذاکره و خرید بگذاریم ببینیم در مقابل موشک های TOW که تا به حال به T-72 در سوریه خسارات هنگفتی وارد کرده چقدر مقاوم در جنگ واقعی و بعدا قراردادی بسته بشه برای خریدش. T-90 تازه کمتر از ۲ هفته است که برای شرکت در جبهه جنوب حلب ارسال شده و آخرین اخبار از عدم استفاده در عملیاتهای مقومت تا کنون حکایت داره. و نکته جالب تر اینکه چون نیروهای ایرانی هم در جنوب حلب همراه با فاطمیون شرکت دارند شاید فرصت خوبی باشه تا مهندسان ذولفقار ایرانی نگاهی هم از نزدیک به T-90 روسی داشته باشند.
  • محمد ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    اي كاش با همين هزينه تانك ملي رو ارتقاء مي دادند تو تمام تست هاي غربي و شرقي اين تانك جزء ١٠ تا هست ولي بالاي ٧ تاحالا نبوده چون ايرادات جدي داره و واقعاً تانك قابل قبولي نيست مثلاً كنتاكت ٥ كه نوشتيد ٢ برابر قوي تره اخه مسلمان زره واكنشي ١٠٠٠٠ برابر هم كه قوي تر باشه با انفجار بايد عوض بشه زره اصلي اين تانك حتي از type 90 هم كمتره و مشكلات ديگه
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    تانکو می شه حتی انبوه خرید به شرط تست در میدان جنگ واقعی ، چند تا از این تی 90 هارو روسیه خودش بیاره فرودگاه نیرب شرق حلب تحویل بده هم پیشروی کنیم به سمت شرق و گلوگاه تجارت نفت داعش و ترکیه و پشتیبانی انسانی تجهیزاتی ترکیه ارتجاع عرب غرب رو کامل ببندیم هم ببینیم جلو تاو ها و مین ها و بمب های کنارجاده ای و ... درصد بقاش چقدره طبیعتا بتونه از پس تاو بربیاد قطعا ارزشمنده روسیه هم به نحوی با پیشروی سریعتر با تی 90 ها در شرق حلب از ترکیه انتقام میگیره هم می تونه قرارداد خوبی با ایران ببنده برد برد .
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 2
    تکرار اشتباه خرید تی 72 ها!
  • حسین ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    24 ساله که پروژه ذوالفقار دست مدیریته و هنوز به تولید انبوه نرسیده....
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    از قرار معلوم این یه تانک از رده خارجه و به درد جنگ با یه کشور دیگه نمیخوره. ولی باهاش میشه مثلن داعش و ... رو زد. چشم بازارو درآوردین یعنی!
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      0 0
      از قرار معلوم خود روسیه بهترین تانکش اینه و تنها تانک بهتر از این هنوز تولید انبوهش شروع نشده و اگرم بشه انقدر گرونه که تعداد کم ساخته میشه
  • امیر ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    البته این تانک هم دیگه از رده خارج شده و روسیه داره تانک t14 armata روجایگزین این تانک ها میکنه.
  • علی ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 1
    با سلام. مشکل بزرگ این تانک مثل باقی تانک های شرقی ( چین ، روسیه ، اوکراین و ...) در این است که مهمات درون فضای برجک قرار دارد و در صورت نفوذ موشک ، کل مهمات منفجر خواهد شد. در حالی که در کلیه تانک های غربی مهمات در قسمت حفاظت شده و جدای از برجک قرار دارد. در ضمن در برخی منابع آمده که این تانک از نمونه غربی به مراتب در تجهیزات الکترونیک ، چالاکی و قدرت نفوذ گلوله ضعیف تر است. به عنوان مثال قدرت نفوذ گلوله آن 60 سانت بوده در حالی که ضخامت زره تانک های غربی کمتر از 98 سانت نیست . این تانک با دقت بالا قادر است تا 3000 متر را هدف قرار دهد که در مورد تانک امریکایی آبرامز این فاصله 5000 متر است
  • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 1
    این دز مقایسه با مدل آمریکاییش ضعیفه تو مدل های آمریکایی به یه چیزی دقت کردید که ارتفاعشون کوتاهتره تا در صورت رویایی متقابل تانک نتونه بزنتش
  • ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    آرماتا خیلی از این پیشرفته تره باید اونو میگرفتن که زره انقلابی و جدیدی هم داره...
  • ابوذر ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    لبه‌های فناوری نظامی روسیه خیلی جلوتر از این دونمونه‌ست که ایران روشون زوم کرده ...تی ۹۰ و سوخو ۳۰ و اس ۳۰۰ چرا آرماتا و سوخو ۳۵ و اس ۴۰۰ رو نخریم !؟ البته من میدونم که فاکتورهای زیادی در جریان خریدهای نظامی مدنظر قرار میگیره ولی خداییش در مورد هواپیما دیگه امیدواریم همون سوخو ۳۵ رو بخرند که همه دنیا به توان حیرت‌آور و در حد نسل پنجمش اعتراف میکنند .
  • صادق ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    جدیدتر از این تانک آرماتا میشه که در خود روسیه قراره از سال 2020 عملیاتی و تولید انبوه بشه و طبعا تا برای صادرات ثبت سفارش بشه ومراحل قرارداد طی بشه حداقل میشه سال 2023 تا اون موقع بایدنیازهای دفاعی ما تامین بشه.یعنی در واقع T90 بهترین تانک عملیاتی روسهاست.
  • دانشجو افسری ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    برادران طبق نظر دکترین نظامی داخل تانک دیگر وسیله ی قابل اتکایی برای نبرد نیست. یک پهباد میتواند کار چند تانک را با صد برابر سرعت تانک انجام دهد.
  • ابوذر ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    اگر ما از تکنولوژی موجود در آبرامز‌هی عراقی که قابل دسترس هستند یا از مرکاوایی که در لبنان غنیمت گرفته شد استفاده کنیم یقینا میتونیم تانکی در طراز تی ۹۰ و شاید هم بهتر بسازیم . ضمنا این خرید تانک خودش نشون میده که پروژه‌ی ذوالفقار انقدرام که اعلام میشه پروژه‌ی موفقی نیست ، وگرنه این شور و شوق برای خرید تانک وجود نداشت ! یادمون باشه که هواپیما ماجرااش فرق میکنه و طبیعیه که ما در خصوص فناوری هواپیما سخت دچار محرومیتیم ،و خرید سوخو از روسیه میتونه دروازه‌های فناوری روز رو به روی نیروهای مسلح ما باز کنه ولی در مورد تانک ...من اصلا اینجوری فکر نمیکنم .
  • فرید ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    سلام به همه خوانندگان محترم به نظر من خرید این تانک از طرف ایرن اشتباه هست زیرا 1- این تانک در بحث طراحی خودش از یک سری مشکلات چند ده ساله رنج میبره مانند : اگر به تاریخچه تانک های شوروی سابق و روسیه نگاه کنید متوجه میشوید ریشه و اسلاف تانک t-90 برمیگردد به زمان جنگ جهانی دوم . یعنی زمان ورود به خدمت تانک t-34 . تانک t-90 یکی از مشکلات اساسی خودرا از t-34 به ارث برده است یعنی مقدار زره کم پهلو . t-34 دارای زرهی به میزان ۴۵ تا ۹۰ م م بسته به مدل از رو به رو با شیب 60 درجه داشت که در ان زمان در برابر اکثر تانک ها و توپ های المانی مقاومت میکرد ولی از ناحیه پهلو فقط دارای ۴۰ م م زره ۴۱ درجه در دو طرف بدنه اصلی تانک بود که بسیار کم و اسیب پذیر بود . خدمه تانک های المانی بزودی به این نقطه ضعف پی برده و سعی میکردند به پهلوی تانک شلیک کنند که در صورت اصابت حتما تانک یا از کار می افتاد و یا به کلی نابود میشد . همین موضوع در تمام تانک های بعدی تا خود t-90 تکرار شد . مثلا تانکی که بعد از جنگ جهانی دوم به جای t-34 وارد خط تولید شد تانک t-55 بود این تانک از روبروی برجک دارای ۲۰۰ م م زره صفر درجه و در دو طرف بدنه دارای ۴۵ م م زره ۱۷ درجه بود که باز از پهلو کم گذاشته بودن . تانک بعدی t-62 بود که دارای زرهی به میزان 242 م م در پیشانی برجک و ۸۰ م م در پهلوها بود . این روند غلط توزیع زره تا تانک t-72 ادامه یافت واز t-72 به t-90 رسید . t-90 هم از ناحیه جلو دارای زره قدرتمندی است ولی از ناحیه پهلو دچار ضعف است چیزی که در تانک ابرامز دیده نمیشود ویکی از دلایل خیلی سبک بودن t-90 نسبت به خیلی از تانک های هم رده خود همین زره کم پهلوهاست . حال روسها این مشکل را سعی کردند با افزودن نسل جدید زره های واکنش دهنده کنتاکت 5 جبران کنند اما این نوع از زره ها یک بار مصرف هستند و با هربار اصابت گلوله منفجر شده و با نابودی هر بلوک از این زره ها بخشی از مقاومت زرهی از دست خارج شده و انوقت تانک باید با زره اصلی خود مقاومت کند . 2 - اگر قرار باشد که این تانک خریداری شود چه تعداد باید خریداری شود که بتواند نیازهای نیروی زمینی کشور پهناوری چون ایران را براورده کند انهم با این همه مرز مشترک زمینی با دشمنانی مانند ترکیه که خود قصد دارد 1000 عراده از تانک التای را تولید کند و امریکا در افقانستان از تانکهای ابرامز بهره میگیرد که t-90 توان مقابله با انرا ندارد و چه مقدار باید هزینه شود و ارض از کشور خارج شود و به جیب روسها برود تا تانکی که روسها خود 15 سال پیش به عنوان یک راه حل موقت به ان نگاه میکردند را ما الان یعنی درسال 2015 میخواهیم انرا وارد سازمان رزم خود کنیم!!! و احتمالا از ان تا 15 و یا 20 سال دیگر استفاده کنیم مگر یک تانک را تا چه حد میتوان ارتقا داد . 3 - یکی دیگر از بزرگ ترین نقطه ضعف های این تانک سیستم بارگزاری خودکار مهمات این تانک است یعنی سیستم پر خطر چرخ و فلکی که این روزها بلای جان خدمه تانکهای t-72 ارتش سوریه است بزرگترین مشکل این سیستم این است که در صورت نفوذ مهمات به درون تانک از جمله در دو طرف تانک باعث برخورد ان به خشاب چرخفلک میشود و باعث اتش سوزی ویا انفجار بسیار شدید درون تانک میشود و تانک و خدمه اش را به نابودی میکشاند . همچنین این سیستم دارای نرخ اتش بسیار پایینی است (8 شلیک در دقیقه) که در مقایسه با سیستم لود دستی بکار گرفته شده در تانک ابرامز (13 شلیک در دقیقه) خیلی کمتر است 4 - باید توجه داشت که هزینه خرید جنگ افزاری مانند تانک صرفا خرید خود تانک نیست زیرا پس از خریداری خود تانک باید هزینه قطعات یدکی مانند توپ و متعلقاتش و قطعات موتور و تجهیزات الکترونیکی - چندین هزار گلوله توپ - و حتی هزینه سوخت و اموزش خدمه را نیز مد نظر داشت . به نظر من ما در رابطه با این موضوع باید 2 راهکار را در پیش بگیریم یا مانند روسیه و امریکا خودمان یک تانک را از صفر تا صد (شامل طراحی - ازمایش - تولید) خودمان بسازیم یا اگر این توانایی را نداریم ان بخش هایی راکه میتوانیم خودمان بسازیم مانند توپ یا برجک یا گلوله ها و ان بخش هایی را که نمیتوانیم مثلا موتور یا شاسی را از روسیه کمک فنی و تکنولوژیکی بگیریم مانند ان کاری که ترکیه در پروژه تانک التای انجام داد یعنی در بخش شاسی از کره جنوبی کمک گرفت و در بخش موتور از المان ولی حاظر نشد که از المان و یا کره جنوبی 1000 عراده تانک اماده بخرد . حتی خود ایران در شروع به کار بحث موشکی از کره شمالی فقط در بخش موتور موشک اگر اشتباه نکنم کمک فنی گرفت . اما حتی اگر بخواهیم به طور مستقیم تانکی از روسیه وارد کنیم هم باید t-14 ارماتا را وارد کنیم حتی اگرخیلی طول بکشد زیرا این تانک است که متناسب با زمان حال طراحی شده و از بارگذار چرخ و فلکی و نقص در زره و در کل مشکلات عدیده تانک های قبلی برخوردار نیست
  • ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    ظاهر تی 90 قرار بود تی 72 جدیدی نامگذاری بشه اما به دلیل شکست سنگین تی 72 از تانک آبرامز در جنگ خلیج فارس، اسم اون رو به تی 90 تغییر دادند. وزن تانک هم چند تن از تانک ها غربی کمتر هست و زره ضعیف تری داره. الان تانک های مدرن همه در برابر ار پی جی مقاومند باید اون رو در برابر سلاح های مدرن دید. باید منطقی باشیم و قبول کنیم دوره شوروی گذشته و تکنولوژی روسیه چند سال عقب هست.
  • مهدی ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    مگه تو چچن سیستم آرنا نداشته که هفت تا آرپی جی بش خوردن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • شناس ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    واقعن با این کار(خرید تی-90) امید طرفدارای تانک بومی نامید خواهد شد، ضمن اینکه ما می تونستیم با همراهی روس ها گلوگاه های ضعف ذوالفقار رو بر طرف کنیم بالاخره همش که مشکل نداشت. خود ذ هم بر پایه تی-72 بود که همین تی-90 هم همینه. زیاد فرقی نمی کنه مشکلات تی-72 که زره متوسط در جلو و برجک و ضعیف در عقب برجک و شنی هاست و همین طور نزدیکی محل ذخیره مهمات به موتور و نداشتن زره مناسب در این قسمت که تا حال هم تو جنگ عراق-ائتلاف و هم توی سوریه ضعفش بر همگام مشخص شده. به نظرم بودجه بذارن یا یه پروژه دیگه رو شروع کنن(توسط نهادی مث نیروزمینی سپاه) یا ذ رو به سراننجام برسونن بهتره. در ضمن **تاثیر خرید apc یا نفربر زرهی (مث نمونه های type09 چینی 8*8-پارس و FNSS و تولپار مونتاژ ترکیه،بردلی 2 سعودی ها و انواع خودروهای زرهی مث کبرا و هاموی و ایویکو -در تعداد انبود تاثیرشون توی جنگ بیشتره. ما از این طرف می خوایم تی-90 بخریم و از اون طرف نفربرهامون btr-50,60 و bmp1,2 قدیمی هست خوب اینا به هم نمی خورن. خریدن حتی 1000 تی-90 ام اس هم نمی تونه ضعف نیروهای زمینی ما رو پوشش بده.
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    طبق برجام ما تا 5 سال آینده نمی تونیم سلاح متعارف بخریم حتی سوخو 30
  • ناشناس ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    واقعا جلوی کورنت و تاو مقاومت میکنه؟
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    داداش یکم هم به وضعیت زیر خاکی نیروی هوایی توجه کنید
  • سید دکتر محمود ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    نظرات مشرق و یک سری دوستان من رو یاد دوران طفولیت می اندازه که با هیجان از ماشین ها تعریف میکردیم!!!
  • تولید کننده ورق ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    توی این شرایط اقتصادی حداقل ساخت داخل تجهیزات نه چندان پیچیده نظامی مثل تانک باعث رونت غیر مستقیم صنعتی میشد که الان داره زیر 20 درصد ظرفیت کار می کنه آقایون دولتی مگه خودتون نمی گید بالای 15 میلیون بیکار داریم مگه نمی گید بیکاری در بین اقشار تحصیل کرده حتی به 40 درصد رسیده و اصلا برای مهندس ها و دکترها در اکثر رشته های صنعتی دیگه کار نیست!! چرا شما در این وضع بد اقتصادی که یک میلیارد دلار هم به دست آوردن برای شما شده یک بحران دارید به صنایع روسیه یارانه رایگان می دید؟ قراره صنایع نظامی روسیه هم مثل صنعت هسته ای اون از ورشکستگی خارج بشه به قول رئیس روس اتم!؟؟
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    مشکل این هست خود فرمانه نیرو نگفته ام اس! و حتی فقط گفته خرید نه انتقال تکنولوژی یه عده ای در رسانه ها کارشون توجیه هست فقط
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    مقاله های مشرق نیوز رو درباره تانک ذولفقار و اینکه ششمین یا دهمین تانک مدرن دنیا بود فراموش کن...کلا اصلا مقاله های نظامی رو نخون
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    گندش در میاد
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    قایون فرمانده در تولید انبوه حلبی هم مشکل دارن بعد شعار می دن ما قدرت چندم فلانیم!!
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    هیچ تضمینی نیست، چون یهو یک دولت میاد که گند میزنه به اقتصاد و تورم و ارزش پول ملی و رکود، و همه‌ی برنامه‌های توسعه رو سال‌ها عقب میندازه
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    جالبه فرمانده نیروی زمینی فقط گفته خرید و حتی نگفته انتقال فناوری مثل سوخو30 و امی از ام اس هم نیاورده وفقط گفته تی90 ولی اینجا داخل مشرق نیوز! همینطوری خودشون سر از خود شرط انتقال فناوری مونتاز در داخل و حتی بهترین مدل اون یعنی ام اس رو هم اضافه کردن!!..در حالی که خود امیر پوردستان با علم و آگاهی به اینکه روسها این پیشنهادات رو رد کردن فقط گفته خرید و بس...
  • آزیتا ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    جالبه فرمانده نیروی زمینی میگه تی90 می خریم..مشرق نیوز میگه ام اس!!...جالبه فرمانده نیرروی زمینی میگه تانک رو می خریم و حتی مثل سوخو30 توجیه انتقال فناوری و مونتاز در ایران رو هم نگفته بعد مشرق نیوز میگه با انتقال فناوری و مونتاژ در داخل!!!!.......انشاالله به سرنوشت ششمین یا دهمین تانک مدرن جهان ذولقار! که هنوز داره با توری استتار روی کشنده حمل میشه بعد از 24 سال دچار نشه!..آمین..
  • علیا ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    تکنولوژی به کار رفته در آبرامز های عراق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یعنی شما الان فکر میکنی تانک آبرامزی که به عراق دادن همون تکنولوژی ای رو داره که در اختیار نیروی زمینی آمریکا هست؟ یعنی فکر مینی همون زره؟ همون ادوات اپتیکی و همون تجهیزات ماهواره ای و ...؟ تقاضا میکنم خیلی ساده لوح نباشیم.
  • مهندس رجبی ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    برادر من 24 سال برای یک پروژه تانک میشه حداقل سه دولت نه یک دولت!!! این تانک رو از دهه هفتاد قرار بود تولید انبوه کنن...مشکل عمیق تر از این حرفهاست ترکیه فقط با دو میلیارد دلار تانک فوق مدرن بومیش رو داره عملیاتی می کنه داخل 24 سال سالی صد میلیون دلار هم می دادن کافی بود!!
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    متاسفانه بدجور از ترکیه پاکستان و اسراییل داریم عقب می افتیم در زرهی!...اونها دارن تولید کننده و صادر کننده در بخش زرهی و تانک میشن ما تازه می خوایم خرید رو شروع کنیم آنهم پنج سال دیگه تحویل بدن!!!!!!
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    مهندس رجبی کاملا موافقم ما در رونمایی استادیم اما در صحنه عمل و نبرد چیزی برای گفتن نداریم دقیقا مثل کلنگ زدنمونه
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    باید تولید مشترک بشه
  • رحمن ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    ننوشتید در حرکت قابلیت هدف گیری و شلیک دارد یا نه
  • وحيد ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    وقتي اين همه از اقتصاد مقاومتي گفته ميشه يعني بومي سازي نه خريد و هدر دادن سرمايه ملي. ضمنا اين تانك هاي روسي سري تي امتحان خودشونو در جنگ اول خليج فارس پس دادن و مردود شدن
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    کره جنوبی دقیقا همین کار را کره و تانک بومی خود را یعنی K2 panther الان ۲ سال است که ساخته است.
  • ناشناس ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    تا بخواهيم بومي سازي كنيم و سرمايه ي ملي هدر ندهيم دشمن كارمون را ساخته! اول ستون دفاعي محكمي از تمامي ادوات نظامي داشته باشيم بعد برويم سراغ بومي سازي! تا حالا چند تا هواپيما يا تانك بومي سازي كرديم مثلا كه در ميدان جواب دهد و به توليد انبوه برسد و جايگزين تجهيزات فعلي شود؟! بهتر است اول ٢٠٠٠ تانك مدرن ، آبرامز نشد تي-٩٠ ، و ٥٠٠ فروند جنگنده جديد، اف-٢٢ نشد سوخو، بخريم و ارتش و بنيه ي دفاعي را تقويت كنيم و در كنار آن بومي سازي را ادامه دهيم!
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    کجا روس تانک تی 90 یا اس 300 به ایران میده؟ مگه دیوانه شده سلاح استراتژیک به ایران بده؟ شاید ماکت اسلحه بدهند اما امکان سلاح واقعی بدن
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    سلام من نمیدونم چرا فکر میکنیم باید توی ساخت هر وسیله ای با کشورهایی که 100 سال تجربه ساخت دارن برابریم الان کشور نیاز مبرم به همه گونه تسلیحات داره.در مورد تی 90 ام اس مشکله زره های کم پهلو و عقب جبران شذه در ضمن مثل خیلی کشورهای دیگه میتونیم پول بدیم بجاش برامون سفارشی بزنن مثلا سیستم کله برجک تی 14 ارماتا رو برامون نسب کنن که مشکل ورود گلوله به برجک حل بشه در مورد نسل جدیده کنتاک در ازمایشها جلوی پیشرفته ترین و اخرین نسل گلوله های ضدزره اورانیومی امریکا پیروز شده به گفته خود امریکاییها و دارن روی گلوله جدید کار میکنن.ما باید امیدوار باشیم مسئولین اخرین نسل تجهیزات رو بخرن روسیه هم با این تحریمهای سیاسی و اقتصادی بیشتر به ما نیازمند هست و اگر درست برخورد بشه نه تنها مشکل اس 300 تکرار نمیشه بلکه ایران برای روسها در حد یک شریک و متحد راهبردی بصورت برابر هم میتونه باشه.
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 2
    تانک ذولفقار خودمون رو عشقه اصلا یه همچین چسیزی رو نباید خرید چون خودمون ساختیم این تانک در مقابل ذولفقار هیچه
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    ... در برابر اصابت 7 فروند راکت ضد زره آر پی جی مقاومت کرده... دوران ار پی جی به عنوان ضد زره به سر آمده ،حتی ابو پشمک ها هم به عنوان سلاح ضد زره دیگه ازش استفاده نمیکنن ، تی ۷۲ های عراقی هم حتی از جلو به این سلاح ایمن بودن ، هر وقت ۴ تا تاو خورد نترکید تازه میشه بهش اطمینان داشت ، چیزی که یه تانک رو نسبت به بقیه ادوات متمایز میکنه در درجه اول زره هست ، اگر قرار باشه از فاصله ۴ کیلومتری این با تاو بترکه همین بهتر با هایلوکس تکنیکال آدم حمله کنه ، حداقل به جای یه تانک که ۱۰۰ % منهدم میشه...
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    عزیز جان اقتصاد مهم هست بعد خرید بومی سازی حداقل باعث رونت اقتصاد در کنار افزایش قدرت نظامی می شد
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    وای به حالت سربازی بیفتی ارتش میدم 5 سال اضافه خدمت برات ببرن
  • دانش آموز کلاس نهم ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    ما داخل بنیاد نخبگان دانش آموزان لوله تان ساختیم ...از سوپر آلیاژ پایه نیکل مجهز به نانو لوله های آلومینیومی برای انتقال سریع حرارت مجهز به واتر کولر مایع هیبریدی برای انتقال سریع حرارت داخل لوله از طریق آب خالص استفاده کردیم.....لوله تانک تی72 در دمای 1100 درجه عملا دچار تنش و خزش غیر نرمالی می شد که باعث میشد از حالت الاستیسیته خارج بشه و کرنش های کششی و فشاری غیر استانداردی از خودش نشون بده ولی لوله ای که ما ساختیم اینطوری نشد! تا دویست درجه سانتریگراد بالاتر
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    ما تانک رو نتونیم بومی کنیم باید بریم بمیریم...
  • عرفان ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    با قسمتی از نظر شما موافقم اینکه قیمت نفت پایین و باید صرف جویی کرد. ولی تامیین امنیت و داشتن انواع سلاح های پیشرفته الان واجب تر تا خرید واردات اتومبیل های لوکس مثل پورش در کشوری که از ۴ طرف در تهدید هستیم.
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    مقاومتش در مقابل تاو نسل 2 چطوره؟ مطمئن باشید دشمنان ما دیگر با آرپی‌جی با ما نخواهد جنگید
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    مقاومتش در مقابل تاو نسل 2 چطوره؟ مطمئن باشید دشمنان ما دیگر با آرپی‌جی با ما نخواهد جنگید.
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    عربستان که کوه تجهیزاته چه غلطی کرده؟؟؟؟ الان دریمن گیرافتادن اگه یمن پدافند هوایی داشت همین بمباران هاراهم نمی توانست انجام دهد
  • حسن ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    خیلی از مطالب پایین خوندم واقعا ابرامز ومرکاوا چه غلطی کردن که تی 90 جامونده الان عربستان این همه آبرامز داره تونسته یمن فتح کنه ؟ اسرائیل با مرکاوا لبنان گرفت؟ بزارید مسولینی که درمیدان جنگی هستن تصمیم بگیرن بادوتا مقاله نظامی خوندن نظراتی میدن که آدم سالم شاخ درمیاره باتشکر
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    این همه تانک جدید عربستان داره چی کار کرده؟
  • پوردستان ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    الان مستشاران ما درسوریه دارن از این تانک استفاده می کنن اگر لازم شد میگم تانک نخرن تا همه راحت شن
  • احمد ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    با سلام خدمت تمامی دوستان ضمن تشکر از سایت مشرق بابت گزارش خوبش و اطلاعاتی که دادندو همینطور نقطه نظرات دوستان.اگر به اسامی کشورهایی که تانکهای جدید و پیشرفته ساخته اند نگاه کنید میبیند که در امور اقتصادیشان هم پیشرفته یا رشد شتابانی داشته اند.اولین و مهمترین دلیل این موفقیت شان در امور تکنولوژی هم مربوط می شود به مدیریت عالی که اون هم از شایسته سالاری و بها دادن به نخبه های کشور خود می باشد.و بعد از آن هم درک اهمیت موضوع و تلاش برای به دست آوردن آن.
  • کارشناس ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    جواب سوال اون کشورهایی که بهترین وگرونترین تانک هارو ساختن چقدر درمولفه های قدرت به کارشون امد؟ مثلا اسرائیل بهترین جنگنده ها تانک ها و...دارد درجنگ واقعی شکست خورد پس جنگ رابا تانک و...نمی سنجن الان لازم شده مسولین نظامی میگن بخریم بقیه الکی نظر غیر کارشناسی ندن! مثلا عربستان بیشترین خریدو داشته الان یمن فتح کرده؟ شکست وپیروزی جنگ ها به تجهیزات گران نیست مثلا یک ناو هواپیمابر چند میلیاردی بایک موشک بسیار ارزان ته آبه حالاشما بشینید بنویسید که فلان تکنولوژی رادارد یاما مثلان نداریم
  • احمد ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    ناشناس آمریکایی ، فقط رونمایی کردیم؟!!! پس شهر موشکی چیه؟ خیلی زود بهتون فراموشی دست میده عزیزم، آقای مهندس!!! رجبی شما سر پروژه تانک بومی!!! ترکیه رفتی که با اطمینان میگی فوق مدرن بومی ؟ یا چون ترکها میگن بومی ، شما هم حرف اونا را تکرار می کنی وبه یک محصول مشترک با دیگر کشورها میگی بومی؟ ادعای بقیه کشورها براتون سنده ولی وقتی ایران تانک بومی تولید می کنه و میگه تولید انبوه شده ، شروع می کنید به ان قلت آوردن و با شک وتردید به مساله نگاه کردن ؟!!!
  • احمد ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    آزیتا خانم فرمانده نیروی زمینی باید همه جزییاتو بگه؟ !!! سرنوشت تانک ذوالفقار چی شده؟!!! داره تولید میشه ، شما با توری استتار ذوالفقار3مشکل داری؟ روی کشنده حمل میشه؟ پس میخواستی روی چی حمل بشه؟ همه جای دنیا تانک روی کشنده حمل میشه ، مگه نمی دونستی؟ چیه فکر کردی عملیاتی نیست روی کشنده حمل میشه؟ روز رونمایی تانک ذوالفقار سه تلویزیون حرکت و مانور تانکم نشون داد، شاید شما ندیدی.
  • احمد ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    ما چون تحریم هستیم نمی تونیم صادر کنیم ، در ضمن داریم تولید می کنیم ، مگه خبر نداشتی؟!!!
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    خلا زرهی ایران زیاده به نظر من خرید تی 90 کار خوبیه اگه در رسانه ها دنبال کنید هنوز خیلی از کشور ها نسل قدیمی تانکاشون را ارتقا میدن حتی شاهد مدل های عتیقه با زره جدید هستیم در کل باید اینم در نظر گرفت _که قیمت هرتانک ارماتا مساوی با 3 تانک تی 90 که قابل توجه _هر سلاحی که بتونه تی 90 رو کاملا منهدم کنه هیچ تانکی در دنیا با هر زرهی نهایتن سرنوشتش به همین حالته حالا با یه کم آسیب کمتر _واخر به اینایی که به نسل پیشرفته تی 90 یا ارماتا فک میکنن بگم امیدوار باشیدفردا با تانک دست دوم برنگردند حالا پیشرفته پیشکش
  • منوچهر ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 2
    البته خبر موثق دارم ایران اس 400 و سوخوی 27 خریده
  • منوچهر ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    به طبق اعلام پنتاگون ارتش آمریکا سال 2017 آبرامز m1a3 رو تولید میکنه و تا سال 2020 هم زمان با آزماتا عملیاتی میشه.
  • احمد ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    ناشناس عزیز ، ایران خودشو انواع موشک های پیشرفته ضد تانک را داره تولید می کنه ، نکنه شما فکر می کنی امکانات ما مثل زمان جنگه عزیزم ؟ نه زمین تا آسمان فرق کرده و فرماندهان ما خیلی بهتر از من وشما می دانند بدنه تانک باید چقدر استحکام داشته باشه
  • احمد ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    ناشناس 9:58 ناتوانی خودتو به کل کشور تعمیم نده ، شاید شما اینطوری باشی ، ولی بقیه که مثل شما نیستند، شهر موشکی را دیدی؟ اژدرهای نیروی دریایی را که تولید انبوه شده بود را دیدی یا نکنه چشمات هم مشکل داره؟ وقتی خودت مشکلی در خودت می بینی فکر می کنی بقیه هم مثل تواند در حالیکه غلط اندر غلط فکر می کنی.
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    تانک به درد نمیخوره . هلیکوپتر قوی بخریم . هلیکوپتر خیلی کاراتره .
  • منوچهر ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    فرید آمریکا داره آبرامز m1a3 رو هم میسازه هم رده آرماتاست
  • احمد ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    ناشناس 12:23 بومی کردیم ، ولی باید مدام به فکر ارتقای اون باشیم ، البته خیلی کشورها توان تعمیر تانک هم ندارند چه برسه به تولیدش
  • ناشناس ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    هم تانك خوب هست هم هليكوپتر. فرصت را از دست ندهيم و اگر واقعا امكان اش هست تانك تي-٩٠ بخريم كه همين هم گيرمون نمياد و چهار روز ديگه كه شرايط تغيير كنه مثل اس-٣٠٠ ها ميشه و به التماس كردن مي افتيم. نمونه هاي ايراني و ساير پروژه ها هم سر جاي خود اون ها رو هم ادامه بديم در كنارش ولي نقد را ول نكنيم دنبال نسيه باشيم، ارتش را مدرن كنيم با اين اوضاعي كه توي خاورميانه هست نياز پيدا خواهيم كرد. در ضمن كارشناسان نظامي خودشان بهتر مي دانند كدام تانك بهتر است، بعضي از تانك ها شايد برتري داشته باشند ولي اين را هم بايد سنجيد كه آيا امكان خريدش هم هست؟!
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    اگر با دفاع فعال ارنا بدهد خوبه و گرنه دو ریال هم نمی ارزد. چون اگر موشک تاو نسل جدید برخورد کند صد درصد منهدم میشود و انواع موشک عبور کننده از زره و چندمرحله ای در حال ساخته شدن است. اگر رضا شاه الان بود اول میگفت چند تا تانک در جلو قراردهند و بعد فرمانده ارتش و سازنده با خانواده داخلش سوار شوند بعد با تاو و کورنت انها را میزد و اگر نمیترکیدند انهارا میخرید.
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    دوست عزیز مگر فردا قرار است به ایران حمله نظامی شود تا وقتی ایران نقطه قوت اش موشکی است هیچ کشوری جرائت رودرروی با ایران را ندارد و ما از این فرصت می تونیم استفاده کنیم و با تکیه و همت بر جوانان برومند میهن اسلامی و با کمک فنی از روسیه برترین سلاح ها را تولید کنیم اما بحث داعش و گروه های تروریستی جداست و روش جنگ با انها فرق می کند با جنگ های کلاسیک
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    تی نود مال دهه 90 هست یعنی 20 سال از عمرش میگذره لودر چرخ و فلکی داره و مقاومتش هم چنگی به دل نمیزنه، حالا که دست ما به لئوپارد و آبرامز نمیرسه ، تولید داخل هم با کمبود های تکنولوژیک خیلی رنگ واقعیت نداره ، بهتره این هزینه رو صرف مشارکت با روسیه جهت پلتفرم آرماتا بکنیم تا اقلا یه تانک به روز داشته باشیم و مایه خنده همسایگان آبرمز دار و لئوپارد دار نباشیم
  • مغز متفکر ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 0
    آواکس از اوجب واجبات است.
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    نمی‌خوام کارهای مثبت رضاشاه رو زیر سوال ببرم ولی یه جوری صحبت می‌کنید که انگار وضع نظامی ما در زمان خود رضاشاه چه‌طور بوده ...مثلا دفاع در برابر متفقین و ...
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    1 0
    هلیکوپتر جنگی کاموف 50 و 52 و میل 28 و 35 و z-10 و z-19
  • کمسواد ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    0 1
    مطمئنی دانش آموز کلاس نهمی؟
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    اوضاع بهتر میشه
  • آزیتا ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    شما سخنگوی امیر پور دستان هستید!؟ چون فکر کنم ایشون معاون اولشون کس دیگری هست!!
  • احمد ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 0
    خیلی جالبه که شما اسم رضاشاه را آوردی !!! عملکرد فوق العاده ضعیف ایشان در برابر اشغال ایران توسط متفقین گویا اصلاً به گوش شما هم نخورده است ، کمی بیشتر مطالعه کن ، برای مثال آوردن حداقل یک فرمانده مقتدر واقعی را مثال بزن.
  • احمد ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    آزیتا خانم مشخصه چوت حرف منطقی برای زدن نداشتید چنین نظری دادید، وگرنه حرف من کاملاً روشن بود وبنده ادعای سخنگویی کسی را نکردم ، ولی همه می فهمند و یک امر واضح است که فرمانده نیروی زمینی نه تنها ایران بلکه همه کشورها وقتی قصد خرید سلاحی را دارند در مصاحبه های خودشون همه جزییات قرارداد را بیان نمی کنند ، در ضمن در نیروی زمینی ارتش پستی به نام معاون اولی وجود ندارد ، یعنی شما حتی اینم نمی دونستی؟!!!
  • حسین ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 1
    احسنت به تدبیر فرماندهان و متخصصان ارتش ایران با استفاده از دانش بومی دانشمندان خود می تواند این تانک را با زره های نوین ابداعی مهندسان داخلی مستحکم تر از نوع اولیه آن کند. همچنین باید در نظر داشت مهندسی معکوس این تانک کمک شگرفی به پیشرفت "تانک ملی ذوالفقار" میکند چرا که می توان از روی تکنولوژی T90 ها درس های بسیاری گرفت و نواقص طرح های داخلی را برطرف کرد. *** تلفیق ذوالفقار + T90 = آرماتای ایرانی ***
  • احمد ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 1
    ناشناس 21:12 چرا باید موجب خنده همسایگان آبرامزدار ولئوپارددار شویم؟ اکثر این همسایگان حتی عرضه تعمیر تانک هم ندارند، بر اساس کدام استدلال فنی وبا کدام اطلاعات دقیق می گویید تولید داخل خیلی رنگ واقعیت نداره؟ شما که می گویید تی 90 مال بیست سال پیشه ، آیا همان یک مدل از تی 90 تولید شده؟ یا مدل های بروزتری هم وجود دارد؟ به نظر می رسه دوستان شدیداً تحت تاثیر تبلیغات هستند ، می گفتند تانک مرکاوای افسانه ای ، که دیدیم در جنگ سی وسه روزه چطور مفتضحانه عمل کرد، بعد گفتند مدل جدید آن دیگر این مشکلات را ندارد که همه دیدند رژیم صهیونیستی در جنگ اخیرغزه در نبرد زمینی هیچ توفیقی به دست نیاورد، یا عربستان و امارات که آبرامز دارند چه غلطی تونستند توی یمن بکنندکه بقول شما بخواهند به ما بخندند؟!!! قطعاً فرماندهان نظامی ما شناختشان از تانک های مختلف به مراتب از من وشما بیشتر است ، چون من وشما فوقش چند تا مقاله یا مجله نظامی را زیر ورو کردیم و داریم نظر می دیم ، ولی فرماندهان نظامی ما از دانشکده های نظامی فارغ التحصیل شده اند و حتی در میدان عمل از تانک استفاده کرده اند ، در حالی که هیچ کدام از ماها که با اعتماد به نفس بالا نظر می دیم هیچگاه یک تانک را هدایت نکرده ایم ، توان تعمیر آنرا نداریم ، صرفاً یکسری اطلاعات محدود داریم که حتی ممکن است اشتباه باشد وصرفاً تبلیغات صرف باشد.
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 1
    عزیز جان اینها داخل کپی کردن تی72 ماندن شما منتظر آرماتای ایرانی هستی! وا!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    همین الآن هم یک قدرت هسته ای مثل روسیه یا امریکا بخواهد ایران رو اشغال کنه........!!
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    احمد پس بهتره کل صنایع دفاعی رو تعطیل کنیم چون بدون صادرات پیشرفتی نخواهیم داشت
  • نصیر ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    احسنت برو دارمت...
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 0
    احمد جون خیلی حرف مفت کوچه بازاری می زنی! بیکاری!؟ این کشور داخل مونتاژ پراید چهار دهه پیش کره جنوبی و ترکیه کمیتش لنگه! بی خیال...
  • رافال ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 0
    آرماتا چون هنوز عملیاتی نیست تنها گزینه مقدور فقط همینه،فقط ای کاش مثل قرارداد بهیشمای هند، حداکثر استفاده از تولیدات متریال و تجهبزات داخلی بشه و فکری هم برای ارتقای تی۷۲ و تی۵۵/۶۵ ها با تجهیزات جدید بشه
  • احمد ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 0
    ناشناس 13:20 اولاً که چنین غلطی نمی کنند و حتی تندروهاشونم با اینکه بارها تهدید به حمله کرده اندچنین ادعایی مثل شما تا حالا نکردند، مشخصه که از توان دفاعی کشورت کاملاً بی اطلاعی ، اما هشت سال دفاع مقدس مثال خوبیه برای شما که در حالیکه دهها کشور به رژیم بعث کمک می کردند ایران اجازه نداد حتی یک میلیمتر از خاک کشور عزیزمان جداشود، انتقاد به رضاشاه این است که با تدبیر مناسب (همانند ترکیه) می توانست جلوی اشغال ایران را بگیرد، وحالا که این اتفاق تلخ رخ داد تا آخرین قطره خون وبا شجاعت جلوی متجاوزان بایستد قطعاً مردم هم همراهی می کردند، چون نمی خواستند کشورشان اشغال شود نه اینکه منفعلانه وطبق دستور آنها کشور را ترک کند.
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 0
    فقط خط مشی کشور غاصب صهیونیستی ر در تولید مرکاوا مارک ۴ را دنبال کنید چون با سیستم تروفی صب شده روی تانکهایش توانسته جبران زره ضعیف در برابر قویترین موشک را کند و هر نوع موشک را در بیست متری تانک بترکاند. الان موشکهای نسل جدید از هر زره و بدنه ای عبور میکنن.
  • افشین تهران ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 1
    جناب مهندس !!!!!!!رجبی و ناشناس امریکایی میشه بفرمایید کجای تانک التای ترکیه بومی هست؟؟و کی تولید انبوه شده که فقط شما امارش رو دارین؟اگه تانکی که طراحی اون بر اساس کی2کره جنوبی و بدنه اون ساخت هیوندایی و موتور و گیربکسش المانی هست رو میگن بومی پس ما هم داریم کامیون ولو و اف هاش 16تولید میکنیم اونم بومی!!!تولید تی 72مال زمان خودش بود با همکاری روسیه و پروژه بومی هم نبوده اما ذولفقار تولید شده و طبق گفته بعضی منابع تا سال 2010 میلادی 100دستگاه از اون تحویل نیروهای نظامی شده و البته وجودش در بعضی از جابجاییها هم همین موضوع رو میرسونه اما خرید تی 90 با این ویژگیها بسیار کار درستی هست حالا به هر منظوری که باشه .یا بخاطر اهنگ پایین تولید داخلی و یا برای وارد کردن تکنولوژییهای پیشرفته و یا تعامل بیشتر نظامی با روسها و یا همه این دلایل بهمراه دلایل دیگه ای که ما نمیدونیم .اما اینکه فرمودید ما در رونمایی بهتر کار میکنیم بر اساس حافظه کم شما هست خوب به اطرافتون نگاه کنید میفهمید که این امنیت امروز از لطف و غریزه انساندوستی کدخدا و نوکرانش نیست یلکه بخاطر مردم سلحشور و ارتش و سپاه مجهز و با تجربه ای هستکه بر اساس نیازشون ادوات جنگی رو میسازن نه بر اساس تبلیغات و پز دادن.
  • افشین تهران ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    یه عده هم در رسانه ها فقط غر زدن رو بلدن.فرمانده میخواسته بشما بگه.کدوم عاقلی محصول پیشرفته تولید روز رو ول میکنه میره مال 20سال پیش رو میخره؟؟؟نکنه فکر کردی کارشناسهای ما از شما کمتر میفهمن و فقط شما عقل کل هستی؟؟؟کدوم محصول نظامی بعد از انقلاب دیدی که با ضریب وابستگی بالا وارد بشه؟؟؟
  • افشین تهران ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    عزیز دل برادر خودشون بلدن.
  • افشین تهران ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 1
    اولا که زره جدید تی 90دوبرابر کنتاکت 5مقاومت داره نه خود کنتاکت 5.دوما این زره یک تکه نیستکه عوض کردنش خیلی مشکل باشه و سوما شما تا حالا ممکنه از 7تا ذوالفقار بیشتر ندیده باشی ولی بهتره از بچه های 81زرهی سوال کنی فقط به اونا تا حالا چندتا تحویل دادن و چهارما استفاده از زره واکنشی کار معمولی در ارتقا تانکها بشمار میاد و ما حتی اگه تکنولوژی ساخت کنتاکت 5رو هم بدست بیاریم قدم بزرگی برداشته شده چون فعلا تانکهای خودمون رو با کنتاکت 3ارتقا دادیم.ضمنا منبع شما بابت ایرادات جدی تانک ذوالفقار کی هست؟؟مگه در کدوم جنگ یا مانوری کارشناس غیر ایرانی حضور داشته که بخواد ایراداتش رو در بیاره؟؟
  • افشین تهران ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    انقدر شل کن سفت کن نداره که یکی میزاره میگه با تاو بزنید بهش خوبه بخرید خوبم نیست بسلامت.این شرایط برد برد هم مال خودتون و کداخدا.
  • افشین تهران ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    از کجا میدونی؟؟؟مگه اطلاعات ارماتا گفته شده؟؟؟
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    1 0
    جناب احمد همون ناشناس 2112 هستم همونی که میگی توانایی تعمیر تانک رو ندارن الان در حال همکاری با کره جنوبی برای تانکی مثل آلتای هستن و در کنارش از لئوپارد هم استفاده میکنند تی نود ام اس هم تولید شده ولی باز هم تی نود هست و دارای اشکالات عمده طراحی (اساسا تی نود یه بروز رسانی تی 72 بود ، رابطه ای مثل 405 و پرشیا) در خصوص مرکاوا هم غلط بعرض رسیده، اون که در جنگ 33 روزه به اون روز افتاد مرکاوا 3 بود الان مرکاوا 4 در حال خدمت هست که سیستم دفاع فعال تروفی در اون فعاله ، البته بزودی آیرون فیست جایگزینش میشه که میتونه حتی با گلوله های انرزی جنبشی شلیک شده از تانک ها هم مقابله کنه (میدونی انرژی جنبشی چیه دیگه؟) این تانک هم نابود شدنی است اما مانایی بیشتری در میدان نبرد داره ، یعنی بجای یه تاو اقلا باید 4 تا تاو بهش بزنی تا نابود بشه و این یعنی قدرت بیشتر فرماندهان نظامی ما حاصل یه دیدگاه قدیمی مربوط به جنگ دوم جهانی هستن و اعتقادی به بروز رسانی ندارند (نمونه بسیار)
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    1 0
    منوچهر خان هنوز هیچ چیز از آرماتا نمیشه گفت ولی چیزی که مشخصه آبرامز سابقه عملیاتی داره و با تجربه های حاصل از جنگ مشخصه که حفاظت بسیار بهتری از خدمه اش میکنه تا تانک های روسی
  • احمد ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 1
    ناشناس 11:25به حرفم دقت نکردی، گفتم اکثر همسایگان نه همشون، منظورم کشورهای حاشیه خلیج فارس بودکه صددرصد وابسته اندو همه هم می دونند نه ترکیه ،اسم که نیاوردم ، یک بی دقتی دیگر هم کردی در مورد تانک مرکاوا، من گفتم نمونه قبلیش (مرکاوا3)با آن همه ادعادر جنگ 33 روزه افتضاح به بار آورد و نمونه جدیدش (مرکاوا4)در جنگ اخیر غزه در نبرد زمینی کاری از پیش نبرد ، پس غلط به عرض نرسیده عزیزم، کارایی در میدان واقعی سنجیده میشه نه برطبق مجلات نظامی یا مقالات نظامی یا کتابهایی که خوندیشون ، در ضمن مودب باش من مهندس شیمی هستم وبهتراز تو میدونم انرژی جنبشی چیه حتی یک دبیرستانی هم میدونه ولی چه ربطی به حرف من داره؟ مگه من گفتم مرکاوا عقب ماندست؟!!! نه مرکاوا 4فوق پیشرفتست ، ولی در میدان نبرد واقعی نه رزمایشها(جنگ اخیرغزه تابستان 93 یادت که نرفته؟) چیز خاصی ازش مشاهده نشده است،منظورم این بود که تنها سلاح های پیشرفته سرنوشت جنگ را تعیین نمی کنه و چیزهای دیگری هم لازم است و این مساله در دفاع مقدس به اثبات رسید ، در جنگ 33 روزه به اثبات رسید ، در جنگ غزه به اثبات رسید، در جنگ ویتنام به اثبات رسید و...، افتاد عزیزم؟، ، قبول داری که ایران 37 ساله تحریم نظامیه پس از ترکیه نمی تونی مثال بزنی، چون ترکیه تحریم نظامی نیست ، ترکیه هنوز تانک ام 60 هم استفاده می کنه که الان وارد خاک عراق شده که اسمش قدیمیه ولی ارتقاء داده شده یا ترکیه جنگنده اف 4 هنوز داره که اسمش قدیمیه ولی ارتقاء داده شده، یه سوال ازت دارم ،ما میتوانیم تانک لئوپاردوآبرامزو آلتای بخریم یا همکاری مشترک برای ساختش با کشوری انجام بدیم؟ جوابش واضحه ، نه غیرممکنه اینو همه می دونند ، گفتی دیدگاه فرماندهان ما قدیمیه واعتقاد به روزرسانی ندارند!!! و گفتی نمونه بسیار ، لطف کن یک نمونشو بگو ،همه می دونند که این ادعا دروغه چون با اینکه به شدت تحریمیم ولی در حد توانمان این کار را کردیم وگزارشات متعددی از بروزرسانی وبهینه سازی سلاحهای مختلف در همین مشرق به چاپ رسیده است ، میتونی استفاده کنی.
  • احمد ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    خرید پهبادخارجی؟!!! شما عزیزم از جایگاه ایران در ساخت پهباددر جهان بی اطلاعی؟ می سازیم خوبشم می سازیم.
  • احمد ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 1
    عزیزم مگه شما تستش کردی ، از قرار معلومت منو کشته ، با استناد به کدام منبع وبا کدام اطلاعات فنی ، تانک تی 90 را از رده خارج کردی؟!!!
  • احمد ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    یعنی هر کشوری یک محصول جدید عرضه کرد حتی قبل از تولید انبوهش ، نمونه های قبلی همه از رده خارج شدند؟!!! مثلاً آمریکا که اف 35 ساخته باید اف 16 واف 15 و... را بذاره تو موزه؟ !!! در حالیکه می دانیم اونا را ارتقاء داده وداره استفاده می کنه وحتی اف 14 را که کنار گذاشت تنها به دلیل عدم دسترسی ایران به قطعات یدکی آن بود که حتی در خود آمریکا هم کنار گذاشتن اف 14 با مخالفت های زیادی روبرو شد.
  • احمد ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    1 0
    ناشناس 13:48 حرف مفتو تو می زنی که داری صنایع خودروسازی را دفاعی مقایسه می کنی؟ چه ربطی داره؟ روسیه هم صنایع خودروسازیش خیلی عقب ماندست ولی صنایع نظامیش فوق پیشرفتست واینو همه می دونند ، اگر صنایع نظامی ایران پیشرفته نبود وکارایی نداشت ، دشمنان این کشور که می گفتند گزینه نظامی رو میزه ،تا حالا بارها به ایران حمله کرده بودند، البته این که گفتی بی خیال معلومه آدم بی تفاوتی نسبت به کشورت هستی ، اگر نظر تو وامثال تو درست بود الان مجبور بودی به داعش حسابی سواری بدی چون توی خونت بود، دلیل ضعف صنعت خودروسازی وجود مافیا وآدمهایی مثل جنابعالی (بی خیال) که بدون داشتن هیچ اطلاعاتی فقط کوچه بازاری اظهارنظر می کنند است.
  • احمد ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    ناشناس 13:45 چه ربطی داره عزیزم؟ نباید از کشورمون دفاع کنیم؟ تولیدات صنایع دفاعی برای دفاع از کشورمونه ، شما که مخالف دفاع از کشورت نیستی خدای ناکرده؟ !!! اینکه گفتم صادرات نداریم منظورم تانک و... بود وگرنه سلاح های سبک وانفرادی وتا حدی نیمه سنگین را صادر می کنیم نگران نباش ، آمار صادراتشم وزارت دفاع اعلام کرده بود.
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    کسی با تانک و توپ ابر قدرت نمیشه. خیالتون رو راحت کنم. جز نبوغ آدم ها، شرافت و مردانگی چیزی نمیتونه جلوی دشمن[اگر واقعا وجود داشته باشه]، بایسته.
  • احمد ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    ناشناس 13:48 خیلی بی ادبی و این نشانه سطح پایین اطلاعات شماست ، چون داری صنایع خودروسازی ودفاعی را با هم مقایسه می کنی، چه ربطی داره؟ روسیه هم صنایع خودروسازیش وضعیت ناامیدکننده ای داره ولی صنایع نظامیش فوق پیشرفتست ، افتاد؟ ضعف صنعت خودروسازی به خاطر مدیران ضعیف وباند بازیه واینو همه میدونند ولی از این مسائل در صنعت دفاعی خبری نیست ، یکی از عوامل بسیار مهم بازدارندگی موثر ایران وامنیت منحصر به فردش در منطقه پر از آشوب کنونی قدرت وتوانمندی صنایع دفاعی مملکتونه ... درکش سخت نیست یه کم فکر کنی می فهمی.
  • عماد ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    در حال حاضر ما در اسمان کشورمون ضعف داریم چون جنگندی که بتواند با جنگندهای پیشرفته امریکا" اسرایل وعربستان مقابله کند نداریم امیدوارم مسعولین اول فکری برای جنگندها بکنند تا تانک
  • آزیتا ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    جناب مشرق نظر رو می نویسم منتشر کن چرا نظر قبلی منو منتشر نکردی؟؟
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    افشین جوابی نداره لطفا مسخره نکن کدخدا کجا خرس کجا!!
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    1 0
    سلام اقایون خسته نشدین اینقدر در مورد پیش فرض ها صحبت میکنید ما الان 20 سال هست که داریم روی قوای نظامی بحث میکنیم اما هنوز هم پیشرفت های قابل توجهی غیر از چند بخش اساسی نداشتیم گمان میکنید که اگه الان بگویید تانک ارماتا رو بگیریم ظرف یک ماه این تانک به ایران میاد یا هر تجهیزات نظامی دیگه اس سیصد چند سال طول کشید تا به ایران بیاد ببیند هرچقدر هم از این حرف ها بزنیم هنوز هم در مرز های کشورمون مرزبانان عزیز با یه تویوتا به مناطق مختلف نقل مکان میکنن اون هم در مرز و هنوز هم با این همه پیشرفت همون سلاح کلاشینکف قدیمی دستشونه کشور های پیشرفته ای که شما اسمشونو میارید میلیارد ها میلیارد درامد سالانشون هس و البته در تحریم هم نیستند و علاوه بر اون روی حل مشکلات برنامه ریزی کردن باید از کوچک ترین ایرادات خودمون شروع کنیم و بعد بگیم بریم اواکس بخریم یا بسازیم بلاخره ساخت هر چیزی برای اولین بار سخت خواهد بود ما که تا الان تانک یا جنگنده یا ناوشکن نساخته بودیم که حالا شما توقع ساخت یکی از 10 یا 5 تانک برتر دنیا رو دارین به امید خدا میسازیم ولی من یه چیزی بگم بی زحمت اول برین همون t 55رو خوب بررسی کنین بعد سعی کنین یه چیزی تو همون مایه ها بسازین بعد برین ارماتا بسازین این قدر هم به کشور های همسایه نگا نکنین همشون یا تحت حمایت کامل اروپا یا امریکا هستن اشاره کنن هرچی بخوان بهشون میدن قبل از اینا تولید علم مهم تره قبل از اینا از بین بردن فرهنگ های غلط مهم تره در ضمن شما که این قدر پیشرفته این و تانک و موشک و ....فلان میسازین چنتا تانک و نفربر زرهی بسازین بفرستین به مرزها که با همه چهار تا از این گروهکوهای تروریستی انقدر شهید ندیم خدا وکیلی این از همه چی مهم تره
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    آقایون نظرات مخالف رو منتشر کنید نترسید امیر نمی خورتون!!
  • محمد ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آقا من می گم دوستانی که نظر دادن رو واسه مسئولیت انتخاب کنیم خوبه. یعنی اون تصمیم گیر اون قدر فکرش نمی رسه که سایت هایی که شما ها خوندین رو بخونه بابا این ها کارشناس دارن مهندس دارن الکی نیست که
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 0
    بهای تانک: ۴۵۰۰۰۰۰ دلار، وزن ۴۵۰۰۰ کیلوگرم. یعنی کیلویی ۱۰۰ دلار. اگه نیکل ۱۶ دلار باشه. یعنی ۵ برابر قیمت فلز. هزینه تبدیل را ۵۰ درصد بگیرید، یعنی آقا روسه کیلویی ۵۰ دلار پول دانش فنی و سود دریافت کرده. برید علم متالوژی و مکانیک را بهتر و بیشتر بخونید، واقعا ارزششو داره.
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    منبع مبلغ کجاست؟
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 1
    چرا به سمت چین نمی ریم MBT-3000 و گلتفرم مشترک نفربرهای 8 در8 چین چیز خوبیه برای توسعه
  • افسر جنگ نرم ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    انشاالله جایگزین بشه موقع جنگ یه تانک هم یه تانک بعدم تانک های روسی پوست کلفتیش رو نسبت به تانک های غربی نشون داده
  • مینا گلرو ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    1 0
    ای اقا پس این ۲۰سال زمان و اینهمه بودجه و هزینه که برای تانک ذالفقارگذاشتیم هیچ...؟ایا بعد اینهمه سال به دنیا بگیم ببخشید پروژه های ما بلوف بودن و اصلا واقعیت نداشته؟ روسیه که از دادن قطعات و کیت تی۷۲ که تو ایران مونتاژ میشد خودداری کرده حالا چطور به ما تی۹۰میده ایا اینکار جلوگیری از دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت نیست؟ حالا اصلا بده ایا استفاده از تسلیحات صادراتی روسیه که اونقدر دانگرید شده که فقط ظاهر ونامی مشابه مدل اصلی داره واصطلاحا معروف به مدل میمون هست باعث ارتقای قدرت ما میشه اونم با سابقه بدی که روسها از پشتیبانی یدکی و ارتقا جنگ افزارهای فروخته شده به ایران دارن به نظر من همون ام۴۸و چیفتن رو مهندسی معکوس کنیم بهتر از وارد کردن تجهیزات صادراتی وبی کیفیت روسی هستش
  • بهمن ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    حالا شما روی چه حسابی اینو میگی عزیزم!!!؟ شاید هم عمو پوتین تی 90 بهمون داده و ما هم داریم توی حلب تست می کنیم
  • بهمن ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 1
    حالا که چی!!!؟.... کدخدا که شعور نداره بما تانک بفروشه. خوب ما هم میریم از خرس بزرگ میخریم
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    بله می تواند مقاومت کند .
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    بهترین گزینه می باشد . وقدرت زرهی بسیار بالا می رود انشالله وسائل وتجهیزاتشو بدهند مخصوصا" وسائل مخابراتیشو بیسم زرهی r173وتلفن داخلی R174وبلای که درمورد pnB2که بر سر مان آمد نیاید همچنین جعبه AB36که مخصوص اعلام خبر شیمایی است هر چند از این شیطنت ها در مورد صادره کنند گان است مثل اف 16 که امریکا به عراق داد ه
  • ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    اگر سیستم ارنا را ندهند دو ریال ارزش ندارد.
  • محمدرضا ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 1
    اساتید محترم مهندس رجبی و ناشناس آمریکایی چشماتون رو باز کنید و انقدر غرب زده نباشید ما تانک ذوالفقار 3 رو داریم که از تی72 بهتره و داریم ذوالفقار4 میسازیم
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    تولید انبوه شده
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    آزیتا اصلا میدونی ام اس چیه؟؟؟؟نکنه فکر کردی بیماری خودایمنی ام اس رو میگه؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    من هم سن بودم فرق بین پراید و پرادو رو نمیدونستم
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    موشک طوفان ایران از تاو 2 قویتره
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    آفرین تو هم بلدی
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 1
    ذوالفقار3 از تی72 مدرن تره
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    انقدر بدم میاد از دخترایی که هیچی نمیدونن و الکی میان حرف مفت میزنن
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    باشه تو خوبی
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    1 0
    از کی تا حالا به دانش آموزای کلاس نه ، مقاومت مصالح و ترمودینامیک تدریس میشه؟ حتی تو دانشگاهشم عموما تئوری درس داده میشه و خبری از آزمایش های عملی در حد تولید لوله تانک نیست....! مگه کشکه....برو عمو جان ، تا کشور میاد یه خرید خارجی مورد نیاز انجام بده یه عده منتقد پیدا میشن که ولشون کنی از خاطرات سفر به مریخ هم براتون تعریف میکنن!
  • veeokqls ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    20
  • امیرحسین صالحی ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    0 1
    سلام خدمت دوستان عزیز نمی دونم چرا ما ایرانی ها خودمون رو باور نداریم و غرب زده هستیم ایران سومین سازنده پهباد موشک انداز تو دنیاست و جزو اولین کشور هایی هست که می تونه پهباد های جاسوسی فوق پیشرفته رو به زمین بشونه و انقدر سامانه رادارش قوی هست که هواپیمای جاسوسی آمریکا رو در ارتفاع 7000 متری شناسایی می کنه و تنها کشوری هست که بدون کمک کشور دیگه ای به انرژی هسته ای دست پیدا کرده اگه یادتون نیست ما شهر موشکی سپاه رو داریم که موشک فجر ایران تل آویو رو به پناهگاه می بره دیگه سجیل رو چی می گین که سوختش جامده و 2500 کیلومتر برد داره و فاصله ایران تا دور ترین نقطه اسراییل 1752 کیلومتر است و ایران جزو اولین کشور های تولید کننده موشک های بی باله هست و قوی ترین سلاح تک تیرانداز مال ایران است ایران قایق تندرو سراج رد داره که می تونه انواع اژدر و موشک و تیربار داره و با شلیک موشک به ناو آمریکایی اخطار می ده ایران همونی هست که وقتی ناوش وارد اسراییل می شه بهش دستور ایست می دن و فرمانده ناو پاسخ می ده خفه شو ایران پدافند خاتم البنیا رو داره که می تونه انواع موشک از جمله موشک های هسته ای رو دفع کنه ایران دارای جت جنگنده قاهر313 است ایران این ها و صد برابر این هارو داره توفیق من الله یا علی
  • فن سالار ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    -با توجه به تجربیات مشابه خرید تانک ایران ودیگر کشورها خرید تانک کار درستی نیست مثل تانک های چیفتن ما در جنگ عراق که شکست کامل خورد یا تی72 عراق که در 1991 و2003 شکست مفتضح خورد -با تغیییرات سلاح ها در طول زمان این تانک ها بلا استفاده میشن چه برسه که از عمر این تانک 2دهه میگذرد وتا چند دهه میخواهد کار کند (شاید به درد ارتش جیبوتی بخورد ان هم در مقابل شورشی ها نه کشوری با قدرت نظامی ایران) -مهمترین مسئله شانش شلیک اول هست که تی90 در مقابل تانکهای غربی پایینه یا برد (آبرامز قراره به 12000متر برسه!!) -تجربه شکست تانکهای پیشرفته تر مثل مرکاوا در مقابل ساده ترین نیرو(نفر با موشک دوش پرتاب و...) -این همه هزینه وقیمت بار یک زرهی تبدیل به یک هدف عالی میشه که یک پیاده با انواع مختلفی موشک می تواند نابودش کند - تازه اگر مدل های موسوم به میمون ندهند نامردا !!(یک سرچ کنید) - بهترین کار بومی سازی تکنولوزی است نه خرید های میلیارد دلاری(حالا حساب کن 500 تانک چقدر میشه!!) امیدوارم بتونیم جدیدترین تکنولوژی هارو بگیریم بدون اینکه کلک بخوریم!!
  • نازنین ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    این که لولش با بقیه تانکا فرق نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • نازنین ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    یکی جواب منو بده این که لولش با بقیه تانکا فرق نداره؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
    0 0
    عاره گوگولی
  • محمد حسین ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    مگه راکته یا هویترز خود کششی که 12000 کیلومتر برد داره باید حرفات با عقل جور در بیاد.
  • محمد حسین ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    پیاز داغ نسوزه.
  • ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    . چشم بازارو درآوردین یعنی!
  • ناشناس ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 1
    ناشناس 13:19 بی عرضگی خودتو به کل کشور تعمیم نده، خدا شفات بده مگه تولید سه نسل تانک ذوالفقار تا حالا به گوشت نخورده، واقعاً آدمهای بدبختی مثل شما واقعاً قابل ترحم هستید.
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 0
    با توجه به شرایط زرهی که الان داریم و کشورهای دیگری به ما نمیفروشن گزینه دیگری نداریم.البته خود روسیه هم از تی 90 به عنوان تانک موفقت استفاده کرده ما می تونیم به اندازه که از این شرایط بیرون بیاییم از این تانک خریداری کنیم و منتظر گزینه ای مثل تی 14 باشیم.البته همین تانک هم جز ده تانک اول دنیا است و خیلی بهتر از ام60 و ام48 ،چیفتن و ... هست که الان داریم استفاده میکنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس