کد خبر 490630
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰

مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: فردا و پس فردا( 13 و 14 آبان ماه ) پدیده وارونگی دما در تهران رخ خواهد داد که بر این اساس هوای پایتخت آلوده می شود.

به گزارش مشرق، مجید آزادی روز سه شنبه افزود: بروز پدیده وارونگی دما روز 13 آبان ( فردا) نسبت به 14 (روز پنجشنبه) شدیدتر خواهد بود، امروز نیز شرایط برای بروز پدیده وارونگی دما آماده است اما چون انباشت آلاینده ها زیاد نیست انتظار نمی رود که محسوس باشد.

وی با بیان اینکه هر سال با شروع فصل سرما شاهد بروز پدیده وارونگی دما در کلان شهرها به ویژه تهران هستیم اظهار کرد: معمولا وارونگی دما از اوایل پاییز آغاز و تا زمستان ادامه دارد اما اینکه به گونه ای باشد که موجب افزایش غلظت آلاینده ها در هوا شود معمولا با اولین سرما در پاییز رخ می دهد.

عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو ادامه داد: وارونگی دما همیشه حتی در فصل تابستان نیز وجود دارد اما با شروع فصل سرما قابل ملاحظه می شود به ویژه اگر شرایط جوی ساکن باشد این شرایط شدیدترمی شود.

آزادی با بیان اینکه اکنون شرایط بروز پدیده وارونگی دما در تهران فراهم شده است، گفت: معمولا سالانه حدود 30 روز در تهران پدیده وارونگی دما داریم که شدت آن به میزان سرما و ساکن بودن جو هوا بستگی دارد.

وی درباره علت بروز پدیده وارونگی دما توضیح داد: زمانی که هوا سرد می شود و باد افقی هم وجود ندارد سنگین بودن هوای سرد موجب انباشت آلاینده ها در 200 تا 400 متری زمین می شود و به مرور که آلاینده ها بیشتر می شود هوا در شرایط اضطرار آلودگی قرار می گیرد. در واقع آلاینده ها در ارتفاع نزدیک به زمین محبوس می شوند.

آزادی گفت: این شرایط با گرم ترشدن هوا و تابش خورشید از بین می رود اما در روزهای سرد گاهی تا بعدازظهر نیز ادامه می یابد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس