کد خبر 489967
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳

مستند روایتگر قطره ای از دریای بیکران عظمت و صلابت احیاگر اسلام ناب در دوران جدید است که با اتکا به ملت ایران ، ابهت قدرت های مادی و در راس آن آمریکا را در مقابل چشم جهانیان در هم شکست و زمینه ساز جرات و جسارت و بیداری اسلامی در دنیای اسلام شد .

به گزارش مشرق، مجموعه" امام و شیطان بزرگ"  در گروه مستند خبرگزاری صداوسیما تهیه و پخش آن از شب گذشته در آستانه روز ملی مبارزه با استکبار جهانی از شبکه های سیما آغاز شده است و پخش آن تا چهارشنبه سیزدهم آبان ادامه دارد.

در مستند" امام و شیطان بزرگ " تلاش شده است به صورت علمی و مستند و با استفاده از سخنان، پیام ها، اعلامیه ها و وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره)، گوشه ای از اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خصوص دشمنی های آمریکا ، نفی نظام سلطه و هوشیاری در برابر جریان نفوذ آمریکا و دشمنی های کاخ سفید در قبال مردم ایران از سال 1343 تا سال 1368 به تصویر کشیده شود.

ترسیم ایستادگی و قاطعیت حضرت امام راحل در مقابل آمریکا و تاکید ایشان بر مبارزه با سیاست های  شیطان بزرگ به عنوان یکی از اصول تغییر ناپذیر نظام اسلامی از بخش های این مستند است. 

واکنش حضرت امام خمینی (ره) به تصویب قانون کاپیتولاسیون یا طومار تحقیر ملت در سال 1343، ورود گفتمان آمریکا ستیزی در ادبیات سیاسی مردم ایران ، نفی سیاست های استکباری آمریکا بر اساس قاعده فقهی "نفی سبیل" ، حمایت مردم از اندیشه های حضرت امام راحل ،  بیدارسازی افکار عمومی در داخل و خارج برای شکستن ابهت پوشالی آمریکا ،توطئه آفرینی های سیاست مداران آمریکا در برابر رویکرد نه شرقی و نه غربی ملت ایران ، تحریک صدام به آغاز جنگ تحمیلی و حمایت آشکار آمریکا از ضد انقلاب و تلاش شیطان بزرگ برای نفوذ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در ایران طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر محورهای این مستند به شمار می رود.

در مستند امام و شیطان بزرگ تلاش شده است از تصاویر آرشیوی و پخش نشده سازمان صدا و سیما نیز استفاده شود.

{$sepehr_media_1221123_400_300}

بازخوانی قسمت اول مستند "امام و شیطان بزرگ"

بسم الله الرحمن الرحیم 

مستند " امام و شیطان بزرگ " تلاش دارد  به صورت مستند و عینی و بر اساس سخنان ، پیام ها ، اعلامیه ها و وصیتنامه امام خمینی (ره) دیدگاه های آن امام سفر کرده را در قبال آمریکا روایت کند .

ایستادگی و قاطعیت در مقابل آمریکا و تاکید بر مبارزه با شیطان بزرگ از اصول تغییر ناپذیر نظام اسلامی است که امام خمینی (ره) از دوران نهضت اسلامی آن را پایه گذاری کردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت و تا آخرین روزهای عمر با برکت آن امام عزیز در راه و کلام ایشان ادامه پیدا کرد .

این مستند روایتگر قطره ای از دریای بیکران عظمت و صلابت احیاگر اسلام ناب در دوران جدید است که با اتکا به  ملت ایران ، ابهت قدرت های مادی و در راس آن آمریکا را در مقابل چشم جهانیان در هم شکست و زمینه ساز جرات و جسارت و بیداری اسلامی در دنیای اسلام شد .


با صدای امام 4  / 8 / 1343 در محکومیت  قانون کاپیتولاسیون: 

"ای سران اسلام به داد اسلام برسید،  ای علمای نجف، به داد اسلام برسید ، ای علمای قم به داد اسلام برسید. رفت اسلام.  ما زیر چکمه آمریکا برویم چون ملت ضعیفی هستیم؟رئیس جمهور آمریکا بداند که منفورترین افراد دنیاست پیش  ملت ما. امروز منفورترین افراد بشر است پیش ملت ما". 

واکنش مهم و قاطع آیت الله روح الله خمینی به تصویب قانون کاپیتولاسیون یا طومار تحقیر ملت در سال  1343، استکبارستیزی و در راس آن مبارزه با آمریکا را وارد گفتمان سیاسی مردم ایران می کند ایشان در این سخنرانی دلایل نگرانی خود را شرایط کشور و دنیای اسلام و نفوذ امریکا بیان می کنند.


با صدای امام 4 /8 / 1343

" باید قطع ید رسول الله از این ملت بشود،  اینها این را می خواهند،  اینها می خواهند  اسرائیل و امریکا با دل راحت هر کاری می خواهند اینجا بکنند ، تمام گرفتاری ما از این  امریکا و اسرائیل است .

با افشاگری حاج اقا روح الله ،  سحرگاه 13 آبان 1343 ایشان  دستگیر و  به ترکیه تبعید می شوند  محمدرضا پهلوی تصور می کند هیچ کس در کنار امام نخواهد بود، اما دلهای مردم ایران همراه روح خدا می شود.

با صدای امام : " در عین حال که شاه فرستاد که شما با امریکا مخالفت نکنید و به من هر چی می خواهید بگید ما اعتنا نکردیم و جواب دادیم  تمام گرفتاری ما از امریکا است و این منتهی شده به اینکه باز امدند و ان شب من را گرفتند بردند و این دفعه به مجرد اینکه وارد تهران شدیم ما را به ترکیه فرستادند". 

حاج اقا روح الله خمینی طی سال های تبعید "نفی سبیل"  را که قاعده ای فقهی است درباره آمریکا پیش می گیرند و در بیانیه ها و اعلامیه ها بارها موضع خود را با ادبیاتی ساده اما قاطع در قبال امریکا و قدرتهاى استکباری بیان و اعلام می کنند امریکا منشأ کودتاى28 مرداد 32 و بازگشت و حفظ شاه بر سر قدرت است و کاخ سفید از شکنجه های ساواک حمایت و قراردادهای استثماری را به ایران تحمیل می کند .

امام خمینی (ره) تا سال 1356 از هر فرصتی برای ظلم و ستم و جنایت های امریکا در ایران استفاده می کنند حاج آقا روح الله در این سالها به دقت واکنش های آمریکا در قبال شاه و حرکت های مردمی را زیر نظر دارند اما در سال 1356 با روی کار آمدن کارتر در آمریکا حوادثی رخ می دهد که دیوار بی اعتمادی  میان ملت ایران با آمریکا را بلند تر می کند  .

دی 1356 فرا رسیده است .آتش مخالفت با شاه روز به روز میان ملت ایران شعله ورتر می شود . در روزهایی که تنفر از محمدرضا پهلوی در عمق وجود و قلب ایرانیان بیشتر موج می زند سفر غیر مترقبه جیمی کارتر به تهران و سخنان او در حمایت از دیکتاتور پهلوی تنفر ملت را از سیاست های آمریکا بیشتر می کند  .


با صدای کار تر 

" ... به دلیل رهبری بزرگ شاه ، ایران  جزیره ثبات در یکی از آشوب زده ترین نقاط جهان شده است .اعلیحضرت ، این به دلیل تکریم بسیار نسبت به شما ،‌رهبری شما و احترام و ستایش و عشقی است که ملت ایران به شما دارد .هیچ کشور دیگری در جهان برای برنامه ریزی مشترک از ایران به آمریکا و ما نزدیکتر نیست .هیچ کشور دیگری برای بررسی مشکلات منطقه ای که مورد علاقه هر دو طرف ما نیز هست ارتباط نزدیکتری از ایران با ما ندارد و هیچ رهبر دیگری نزد من احترامی عمیق تر و رابطه دوستانه تر ندارد ."

یک روز پس از پایان سفر رئیس جمهور امریکا به  تهران  اتفاقی روی می دهد که شاید هیچ کس تصور  نمی کرد که منشاء در هم پیچیدن طومار رژیم پهلوی  و سلطه امریکا بر ایران شود  روزنامه اطلاعات در 17 دی 1356 مقاله ای را با عنوان " ایران و استعمار سرخ و سیاه " منتشر و به امام توهین می کند .

این  مقاله رشیدی مطلق ،  ایران این جزیره ثبات را به اقیانوسی متلاطم تبدیل می کند و موج گسترده ای از قیام های مردمی را دامن می زند  به گونه ای که 400 روز بعد بزرگترین رژیم وابسته به آمریکا ساقط می شود.

شاه برای کنترل خشم مردم به قتل عام متوسل می شود و امریکایی ها بار دیگر چشمان خود را بر روی جنایت های  شاه می بندند .

امام خمینی که روزهای اخیر داغدار مصیبت مردم است در پیامی به ملت ایران با نوید پیروزی ملت بر شاه و دار و دسته آمریکایی اش می گوید :

" شاه خواست ضرب شستی به ملت مسلمان نشان دهد ؛‌پس از تمامیت حساب با رییس جمهور آمریکا با بهانه مختصری که مامورین ایجاد کردند جمعیت بیگناه فراوانی از جوانان حوزه علمیه و متدینین غیور شهر مذهبی قم را در خاک و خون کشیده به قتل رساند شاه می خواهد ثابت کند که نوکری او تحکیم شده ؛ و ملت نباید گمان کند { او } از پشتیبانی اجانب برخوردار نیست  کارتر و دیگر غارتگران مخازن ملت های مظلوم باید بدانند محمدرضا خان ، خائن و یاغی است و ناچار از سلطنت مخلوع است."

سال 1357 فرا رسیده است . صدای انقلاب مردم روز به روز رساتر می شود .امام خمینی ضمن رهبری قیام مردم ، با واقع بینی اقدامات آمریکایی ها را زیر نظر دارند . آمریکا تلاش می کند محمدرضا پهلوی را بر تخت شاهی نگه دارد و این تصمیم کاخ سفید دورنمای روابط با ایران را در منظر امام و امت تخریب می کند.

13 شهریور 57 مردم تهران پس از نماز عید فطر دست به تظاهرات می زنند سولیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران در این باره می گوید «نظم و سازمان این راهپیمایی در عین حال که موجب حیرت و شگفتی ما شده این واقعیت را هم آشکار می سازد که ما تشکیلات و فعالیت مخالفانمان را دست کم گرفته‌ایم". به نظر می رسد مستشاران آمریکایی شاه در فکر توطئه دیگری هستند .

کارتر که در کمپ دیوید مشغول مذاکره سازش میان مصر و رژیم صهیونیستی است با شاه تلفنی صحبت و بر  ‌پشتیبانی‌آمریکا از وی ‌در اقداماتی‌ که‌ برای‌برقراری ‌نظم ‌به ‌عمل ‌می‌آورد تأیید می کند . سولیوان در خاطراتش در این باره می گوید :

«شاه پس از تماس تلفنی دلداری دهنده کارتر کمی سبک شد. به هرحال تلفن رئیس جمهور آمریکا به شاه در آن شرایط بهترین تقویت روحی برای اوست" .


امام با انتقاد از کارتر که خود را قهرمان جهانی دفاع از حقوق بشر معرفی می‏کند می گویند :

"ادعای بشر دوستی و طرفداری از حقوق بشر از طرف کسانی مطرح است که متجاوز به حقوق بشر هستند و قهرمان در این امر کسی است که تجاوزش از همه بیشتر است و آن در عصر حاضر، شخص کارتر است آقای کارتر که برای یک زندانی در شوروی آنقدر هیاهو درآورد، پس از کشتارهای پیاپی شاه پشتیبانی خود را از او دریغ نکرد. امریکا و سایر کشورهای استعمارگر، هدفی جز عقب نگهداشتن تمام کشورهای ضعیف در تمامی ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی ندارند و برای برخورداری از مخازن و منابع ما و سایر کشورهای عقب‏افتاده نقشی جز این نمی‏توانند داشته باشند و این است منشأ تمام فشارها در تمامی ابعاد به ما."

آمریکا دیگر سکوت و ابهام را جایز نمی بیند و برای حفظ قدرت شاه " کمیته ویژه بررسی اوضاع ایران "‌را تشکیل و شاه را ترغیب به اعلام حکومت نظامی می کند .


کارتر بعدها در این زمینه می نویسد :

" در هر حال برای من تردیدی باقی نمانده بود که ما باید بدون هیچ گونه قید و شرطی از شاه پشتیبانی کنیم . او طی چندین دهه گذشته یکی از وفادارترین متحدان ایالات متحده آمریکا به شمار می رفت ما درباره مخالفان شاه اطلاعات کمی داشتیم اما بیانیه ها و شعارهای ضد آمریکایی آنها برای قانع کردن ما در این مورد کافی بود که برای حفظ منافع خود باید به حمایت از شاه ادامه دهیم و هرگونه کمکی از ما ساخته است ".

زمستان 57 رسیده و آمریکا متوجه شده است نمی تواند شاه را حفظ کند. از این رو سیاست سازش و مسامحه را پیش می گیرد .

پریشانی محمدرضا پهلوی سران دولت های  آمریکا ،‌انگلیس ، آلمان و فرانسه را در گوادلوپ دور هم جمع می کند . در این نشست ، غرب متوجه می شود نمی تواند در برابر اراده ملت بایستد . کارتر تصمیم می گیرد  آیت الله را به وضعیتی میان سقوط رژیم شاه و پیروزی انقلاب متقاعد سازد.

رئیس جمهور آمریکا در پیامی به امام خمینی تهدید می کند تهاجم به بختیار ، مانند قماری است که تلفات فراوانی بر جای می گذارد و وخامت اوضاع به مداخله ارتش می انجامد. آیا آیت الله خواست کارتر را می پذیرد ؟ یا سکوت می کند ؟


امام در پاسخ به فرستاده های کارتر دولت بختیار را میراث شاه و غیر قانونی می دانند و می گویند:

" تعیین قانونی بودن یا نبودن دولت ایران به عهده کارتر نیست آقای کارتر اگر حسن نیت دارند ، می بایست از پشتیبانی کودتا یا دخالت در امور ایران دست بکشند تا خواسته مشروع ملت محقق گردد و آرامش و ثبات دائمی برقرار گردد.ملت ایران نیز از کودتای نظامی هیچ هراسی به خود راه نخواهد داد ، زیرا چندین ماه است که رژیم با خشونت و قهر و غلبه نظامی و به حادترین شکل با آنها رفتار کرده است ".

با صدای محمدرضا پهلوی در فرودگاه  هنگام خروج از کشور : "احساس خستگی دارم و نیاز به استراحت ضمنا گفته بودم تا خیالم راحت بشه و دولت مستقر شود مسافرت خواهم کرد "

26 دی محمدرضا پهلوی کشور را ترک می کند ؛ با خروج شاه کارتر بر حمایت از دولت بختیار ادامه می دهد .آمریکا از این زمان همه تلاش خود را به کار می بندد تا آمدن امام به وطن را به تاخیر بیندازد و زمان را به نفع بختیار تغییر دهد ولی امام با استقبال باشکوه و تاریخی مردم روز دوازدهم بهمن وارد ایران می شوند .

امام در بدو ورود به کشور و در جمع مردم انقلابی با شناختی که از آمریکا و دست های پنهان او دارند زنگ  خطر را به صدا در می آورند.

"ای مردم بیدار باشید نقشه دارند می کشند ، روابط دارند درست می کنند  می خواهند دوباره ما را برگردانند به آن عهدی که همه چیز اختناق در اختناق باشد و همه  هستی ما به کام امریکا برود  ما تا زنده هستیم نخواهیم گذاشت ." 

با صدای امام : " جوانها مطمئن باشند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند بیخود  صحبت اینکه اگر دخالت نظامی، مگر امریکا می تواند دخالت نظامی در این مملکت بکند ."

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس