کد خبر 487958
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴

امروزه بسیاری از پسران جوان و نوجوان به دنبال این هستند که ظاهری عضلانی و قوی داشته باشند، گاهی این امر باعث می‌شود که نوجوانان به روشهای خطرناک و مضر برای سلامتشان رو بیاورند.

به گزارش مشرق، ‌ابتدا سری پر باد است و بدنی تو خالی به امید رسیدن به اندامی بدنسازی اما چند ماهی بیش نمی گذرد که عضلات بدن همانند بادکنکی باد کرده و بیرون می زنند و اینجاست که لذت سرشار می شود و ترک آن دشوار است. اما چگونه به این سرعت؟!

به مرور داروها و مکمل ها یکی یکی جایگزین می شوند به امید دست یافتن به نتیجه دلخواه در مدت زمانی کوتاه؛ داروهایی که وقتی از بدنساز و استادش سوال می شود، منکر هرگونه استفاده از آنها می شوند.

مکمل های بدنسازی، حربه ای برای عقیم کردن ایرانیان 
دکتر حجت‌الله ‌مقیمی قائم‌ مقام معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی ایران ‌درخصوص مکمل‌های بدنسازی می‌گوید: مکمل‌های غذایی بدون نظارت وارد کشور می‌شود و در باشگاه‌های ورزشی توزیع می‌گردد و مربی‌های بدنسازی ‌خود مصرف این مکمل‌ها را به ورزشکاران توصیه می‌کنند، درحالی که دانش و تحصیلاتی در این زمینه ندارند.

این مکمل‌ها به دلیل وجود هورمون موجب مشکلاتی همچون عقیم‌شدن جوانان و بر‌هم خوردن سیستم هورمونی افراد می‌گردد.

مراکز زیرزمینی که زیر‌آبی می‌روند!
مقیمی در خصوص مراکز زیر زمینی توزیع‌کننده مکمل‌های بدنسازی تصریح کرد: واحدی زیر‌نظر وزارت بهداشت و سازمان ‌غذا و دارو تحت‌عنوان اداره کل تجهیزات پزشکی وجود دارد که تمامی وسایل پزشکی چه مصرفی و چه الکترونیکی را از لحاظ کیفی و کمی بررسی می‌کنند و در صورتی که موردی نداشته باشند، کددار و شناسنامه‌دار ‌خواهند شد. ‌از آنجایی که پزشکان ‌از عوارض این مکمل‌ها مطلع هستند، مصرف آن را به افراد توصیه نمی‌کنند اما مراکز زیرزمینی که مجوز کار  و پزشک متخصص ندارند، برای زیبایی اندام این مواد غیرمجاز و غیر قانونی را به کار می‌گیرند که به شدت با آنها برخورد خواهد شد.
 
مکمل بدنسازی؛ به قیمت مرگ؟
شهاب ‌اولیایی متخصص تغذیه ‌درخصوص دیدگاه افراد ‌در مصرف مکمل‌های بدنسازی می‌گوید: دو دیدگاه در مصرف مکمل‌های بدنسازی وجود دارد. عده‌ای از ورزشکاران موفقیت بدون مصرف مکمل‌ها ‌را غیر ممکن می‌دانند و عده‌ای نیز به طور کامل مصرف مکمل‌ها را نهی می‌کنند. زمانیکه غذا نیاز ما را به طور کامل تأمین می‌کند، ‌دیگر نیازی به استفاده از مکمل‌ها نیست، چراکه می‌تواند موجب اختلال در کارکرد ‌کبد و کلیه گردد و نوعی استرس برای بدن ایجاد کند. بنابراین درصورت نیاز بدن که با آزمایش نسبت عضله‌ ‌و‌ چربی توسط متخصصان تغذیه مشخص می‌گردد و یا زمانی که برای سلامت بدن به ویژه کبد و کلیه ضروری می‌باشد و در صورت تجویز پزشک متخصص فرد می‌تواند تحت نظارت پزشک ‌ازاین مکمل‌ها استفاده کند.

مهر تأیید وزارت بهداشت اطمینانی برای مصرف مکمل‌ها
این متخصص تغذیه در خصوص مصرف مکمل‌های تأیید شده توسط وزارت بهداشت بیان کرد: افراد با توجه به شرایط بدنی متفاوتی که دارند باید تحت نظارت متخصص از مکمل‌هایی که مورد تأیید وزارت بهداشت ‌قرار دارند، استفاده کنند. در بسیاری از مکمل‌های بدنسازی ‌کورتن وجود دارد. فرد باید مصرف و یا قطع مصرف مکمل‌ها را تحت نظر پزشک انجام دهد و در صورت تمایل به‌ مصرف مجدد مکمل‌ها پس از مدتی که مصرف آن را قطع کرده است باید دوباره تحت نظارت پزشک و با انجام آزمایشات لازم نیاز به مصرف مکمل‌ها را بررسی کنند.

هشدار به مصرف کنندگان مکملهای بدنسازی
این صاحب‌نظر در خصوص مصرف مکمل‌های بدنسازی تحت‌نظرپزشک متخصص عنوان کرد: باشگاه‌های ورزشی وقتی بدون نظارت یک پزشک و شرح حال گرفتن از بیماری‌های پایه‌ی فرد از مکمل‌های بدنسازی استفاده می‌کنند، موجب ایجاد عوارضی برای فرد مصرف‌کننده می‌گردند. اما اگر مصرف این مکمل‌ها تحت نظر پزشک صورت گیرد و برای فرد مشکلاتی را به همراه داشته باشد، فرد زیان‌دیده می‌تواند با توجه به شماره نظام‌پزشکی، مسیر شکایت را پیگیری نماید.

وی در خصوص عوارض مصرف هورمون های بدنسازی می گوید: ورزش نکردن به مراتب بهتر و کم خطرتر از ورزش کردن با مصرف هورمون و مکمل های سرشار از ناخالصی است. ورزش کردن به دلایل گوناگون انجام می شود، گاهی افراد برای سلامتیشان و گاهی برای تناسب اندام ورزش می کنند که اگر افرادی را که برای سلامتی خود ورزش می کنند را فاکتور بگیریم ، افرادی که برای تناسب اندام ورزش می کنند ، اغلب برای میانبر زدن به سزاغ مکمل های بدنسازی می روند، غافل از اینکه این مکمل ها چه خطرات و عوارضی را برای آنها به همراه دارند.


برای مصرف هرگونه مکمل‌های بدنسازی باید تحت نظارت پزشک و با توجه به مجاز و قانونی بودن آن مکمل اقدام نمایند تا ‌ازعوارض احتمالی که می‌توانند برای شما درپی داشته باشد، در امان بمانید.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس