گروه Newzoo که وظیفه آمارگیری و گزارش از کسب‌و‌کار جهانی را دارد؛ در تازه‌ترین گزارش خود لیست 100 کشور دنیا در کسب سود از بازی‌های ویدیویی را اعلام کرده است.

 به گزارش مشرق، این‌بار چین توانسته با اختلافی ناچیز؛ بالاتر از آمریکا در صدر جدول قرار بگیرد. چند سالی است که بازی‌های ویدیویی؛ گوی رقابت در بازار پرسود سرگرمی را از هالیوود ربوده است.

یکی از سوال‌هایی که همیشه در بازار کسب و کار بازی‌های ویدیویی مطرح بوده، نحوه جای‌گیری کشورها در جدول کسب سود از این بازار پر زرق و برق است. موسسه آمارگیری Newzoo در تازه‌ترین گزارش خود، اقدام به رده‌بندی 100 کشور دنیا از نظر میزان کسب سود سالانه از بازی‌های ویدیویی کرده است.

این وب‌سایت در توضیحات مربوط به این گزارش آورده است: این گزارش پیش‌بینی درآمد 100 کشور دنیا در کسب درآمد جهانی از بازی‌های ویدیویی در سال 2015 است.

این گزارش بر اساس تحقیقات از مشتریان، آمار نقل و انتقال پول، گزارش‌های فصلی کمپانی‌های بازی‌سازی و پرسشنامه‌های جامع جمع‌آوری شده و ترکیبی از اعداد و ارقام حقیقی و تخمینی است.

میزان ارقام ارائه شده بر اساس سود کسب شده توسط کمپانی‌های بازی‌سازی از مشتریان بوده و شامل فروش سخت‌افزار، مالیات، سرویس‌های تجاری-تجاری و شرط‌بندی‌های آنلاین نمی‌شود.

اما در ادامه نگاهی جامع به این لیست و ارقام ارائه شده در آن خواهیم پرداخت:

طبق اعلام رسمی موسسه آمارگیری Newzoo، حدود 99.7 درصد از سود 91.5 میلیارد دلاری بازی‌های ویدیویی در سرتاسر دنیا؛ محدود به این 100 کشور می‌شود. بر اساس آمار ارائه شده توسط این موسسه، 90.8 سود حاصل از بازی‌های ویدیویی در 20 کشور ابتدایی لیست به دست می‌آید.

به این ترتیب، 90.8 درصد از سود سالانه و کلی بازی‌های ویدیویی که برابر با 83 میلیارد دلار می‌شود؛ در 20 کشور بالایی لیست ایجاد می‌شود. نکته جالب این است که چین برای اولین بار توانسته بالاتر از ایالات متحده آمریکا قرار بگیرد و محل کسب بیش از 22.2 میلیارد دلار سود حاصل از بازی‌های ویدیویی باشد.

در سال 2015، کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه؛ 47.2 درصد از لیست 100تایی این آمار را ازآن‌ِ خود کرده‌اند. این در حالی است که مقام اول این لیست یعنی چین هم از همین منطقه است. با وجود رشد سریع بازی‌های موبایل نسبت به بازی‌های رایانه‌های شخصی در چین؛ باز هم بازار چین با سود 15.2 میلیارد دلاری؛ در تصاحب بازی‌های پی‌سی است.

این رقم 68 درصد از سود کلی به دست آمده در چین می‌شود. با نگاهی کلی‌تر به این موضوع می‌توان دریافت که اگرچه بازی‌های موبایل با رشدی چشمگیر در حال قبضه بازی‌های ویدیویی هستند اما علاقه چینی‌ها و کشوره‌های حوزه آسیای شرقی به بازی‌های چند نفره کلان مانند League of Legends یا Dota 2 باعث شده تا باز هم این گونه بازی‌، مبدا میزان زیادی از سود حاصل از بازی‌های ویدیویی در این کشورها باشد.

اما جولان دادن کشورهای آسیای شرقی در بازی‌های ویدیویی به همینجا ختم نمی‌شود. این کشورها بیشترین میزان پیشرفت در کسب سود از بازی‌های ویدیویی را نیز ازآن خود کرده‌اند. در صدر کشورهایی که بیشترین میزان پیشرفت را داشته‌اند به تایلند می‌رسیم.

کشوری که به لطف رشد روزافزون بازی‌های موبایل و پرداخت‌های ناچیز درون‌برنامه‌ای؛ 42.2 میلیون دلار نسبت به سال گذشته درآمد بیشتری داشته است. این رقم؛ تایلند را به مکان 23 این لیست تبدیل می‌کند.

در کنار تایلند؛ کشور اندونزی، دیگر نماینده آسیای جنوب شرقی نیز 6 پله نسبت به سال قبل رشد داشته و محل کسب سود 313 میلیون دلاری از بازی‌های ویدیویی بوده است. با رشد انفجاری کشورهای حوزه آسیای جنوب شرقی؛ بعید نیست که در سال 2016، آن‌ها را در 20 کشور ابتدایی این لیست ببینیم.

اما جدا از رشد چشمگیر کشورهای حوزه آسیای شرقی و جنوب‌شرقی؛ شاخص‌ترین رشد در این لیست را کشور پرجمعیت هند داشته است. هند با 5 پله صعود در رده 18 قرار گرفته و همین موضوع می‌تواند نشان از میزان محبوبیت بازی‌های ویدیویی در این کشور آسیایی داشته باشد.

مشتریان هندی بازی‌های ویدیویی، روز به روز پول بیشتری را برای این صنعت خرج می‌کنند. به طور تقریبی، هند بیش از 159 میلیون گیمر دارد که این میزان گیمر، 428 میلیون دلار را در این سرگرمی خرج کرده‌اند که رشدی 62 درصدی نسبت به سال 2014 داشته است. بازار پرجمعیت و پرسود هند؛ تا سال 2018 وارد جمع میلیارد دلاری‌های لیست خواهد بود که این پیشرفت چشمگیر را می‌توان مدیون بازی‌های موبایل دانست.

طبق گزارش‌ها؛ میزان رشد سالیانه هند در سهم سود از بازی‌های ویدیویی 42.2 درصد خواهد بود که همین موضوع هند را به یکی از کشورهایی تبدیل می‌کند که سریع‌ترین میزان پیشرفت را در کسب سود از بازی‌های ویدیویی دارد.

همین موضوع باعث شده تا کمپانی‌های بازی‌سازی توجه ویژه‌ای به هند و مشتریان هندی داشته باشند. نمونه بارز این موضوع را هم می‌توان در فروشگاه‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور دید؛ جایی که توزیع‌کنندگان: تصمیم گرفته‌اند تا کمینه قیمت را چه در زمینه بازی و چه در زمینه پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای در این منطقه اعمال کنند.

سود حاصل از مشتریان بازی‌های ویدیویی در اروپای غربی امسال با رشدی 1.9 درصدی به 15.9 میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که اگرچه این منطقه شاهد رشدی مثبت بوده است اما کشورهای در حال رشد در منطقه آسیای جنوب شرقی؛ آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه در حال پیشی گرفتن از کشورهای حوزه اروپای غربی هستند.

به عنوان مثال، هلند دو پله سقوط را تجربه کرده و کشورهایی مانند بلژیک و نروژ 5 پله پایین‌تر آمده‌اند. این در حالی است که مکزیک با یک پله صعود؛ مقام 13 لیست بزرگ‌ترین بازارهای بازی‌های ویدیویی را کسب کرده است. برزیل با 1.5 میلیارد دلار؛ همچنان پرسودترین بازار بازی‌های ویدیویی در منطقه آمریکای لاتین است.

در منقطه آفریقا و خاورمیانه هم کشورهای ترکیه، عربستان سعودی و ایران هم در حال پیشی گرفتن از بعضی کشورهای اروپایی هستند. با این حال، آلمان با داشتن بازاری پرسود که 3.7 میلیارد دلار برآورد شده است؛ همچنان بزرگ‌ترین بازار بازی‌های ویدیویی در بین کشورهای حوزه اروپای غربی است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط این موسسه، ایران با جمعیت 79.476.000 نفری خود، حدود 38.745.000 جمعیت مشتاق به بازی‌های ویدیویی دارد. طبق آمار و ارقام ارائه شده، ایرانی‌ها در سال 2015، بیش از 194 میلیون دلار برای شرکت‌های مشغول در حوزه بازی‌های ویدیویی؛ سود داشته اند.

با این رقم، ایران در جایگاه36  لیست قرار می‌گیرد. این میزان سود، ایران را در منطقه خاورمیانه و آفریقا به سومین کشور پس از ترکیه با 464.313.000 دلار و عربستان سعودی با 291.872.000 دلار، تبدیل می‌کند.

اگرچه این میزان سود در برابر جمعیت حدودا 80 میلیونی و جوان کشورمان آن‌چنان زیاد نیست اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که این رقم فقط شامل بازی‌های دارای حق استفاده می‌شود و همین موضوع می‌تواند نشان دهد که ایران بازار بسیار بزرگی برای بازی‌های ویدیویی است.

نکته دیگر را می‌توان سهولت خرید کارت‌های اعتباری برای خریدهای درون‌برنامه‌ای در بازی‌هایی مانند Clash of Clans نسبت به گذشته دانست. مصداق این موضوع هم خبری است که دیروز از طریق زومجی منتشر شد: بیشتر از 5.5 میلیون ایرانی، Clash of Clans بازی می‌کنند.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که اگرچه ایرانی‌ها علاقه زیادی به بازی‌های ویدیویی دارند و نسبتا پول زیادی هم برای این سرگرمی خرج می‌کنند؛ اما سهمی در این سود ندارند.

تمام این سود 200 میلیون دلاری به حساب کمپانی‌های بزرگ خارجی واریز می‌شود در حالی که اگر فرآیند ساخت بازی‌های بومی آسان‌تر شود و بازار استانداری برای آن ایجاد شود؛ می‌توان این جمعیت میلیونی و جوان را به سمت بازی‌های بومی هم سوق داد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس