مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور صلح و ورزش گفت کسی بوده که همواره از حقوق زنان برای بازی با حجاب دفاع کرده و زمانی که زنان ایرانی نتوانستند با حجاب درون زمین حاضر شوند، وی ناراحت شده است.

به گزارش مشرق، ویلفرد لمکه امروز سه شنبه از بخش های مختلف فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان بازدید کرد. وی روز گذشته با حضور در مراسم روز پارالمپیک، از توجه ویژه سازمان ملل به ورزش پارالمپیکی خبر داده بود.

لمکه در نشست خبری که در پایان بازدید برگزار شد، در خصوص حضور در ایران گفت: از اینکه اینجا هستم خیلی خوشحالم و باعث افتخار است. دو سال پیش برای مسابقه والیبال به اینجا آمدم و به گرمی از من استقبال شد. متاسفانه سال گذشته ممکن نبود که به ایران بیایم اما امسال خوشحالم که در ایران حضور پیدا کردم. دو سال قبل که در ایران حضور داشتم، یک جو سیاسی در خصوص ایران در جریان بود و خوشحالم که وقتی به سازمان ملل برگشتم، گزارش مثبتی از ایران ارائه کردم. وقتی از من دعوت شد که به ایران بیایم، به تقویمم نگاه کردم و دیدم یک فرصت کوتاه در اختیارم است. امیدوارم شما از اینکه من اینجا هستم شوکه نشده باشید.

وی افزود: از تمام حمایت‌هایی که در جریان بازدیدم از ایران شد، تشکر می‌کنم ضمن اینکه من روز گذشته تلاش شما را در قالب روز پارالمپیک مشاهده کردم و از اینکه دیدم بچه‌های معلول و استثنایی از هم جدا نشده بودند، خوشحالم.

لمکه تصریح کرد: من واقعاً رسانه‌های ایران را به جهت پوشش اخبار پارالمپیکی تحسین می‌کنم. معمولا یکی از کارهای رسانه‌ها شایعه‌پراکنی است. اما فکر می‌کنم در اینجا این قضیه متفاوت است. زندگی من همواره به ورزش اختصاص داشته، در دانشگاه‌ها تدریس کرده‌ام، در بوندس‌لیگا مدیریت کرده ام و در عرصه سیاست هم فعالیت کرده ام. زمانی که صحبت از ورزش معلولان می‌شود، رسانه‌ها علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. هر چهار سال یک‌بار و زمانی که بازی‌های پارالمپیک آغاز می‌شود، رسانه‌ها شروع به خبر زدن می‌کنند اما پس از آن همه چیز فراموش می‌شود. اما همین بازدید من از امکانات فدراسیون جانبازان و معلولان در رسانه‌ها انعکاس پیدا کرده است.

مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور ورزش و صلح ادامه داد: کلیپی که در خصوص روز پارالمپیک تهیه کردید را برای مسئولان بخش ورزش استثنایی که دفتر آنها در جزایر قناری واقع است، بفرستید. آنها افراد بسیار خوبی هستند و از ایشان بخواهید که شرایطی فراهم شود که ورزش معلولان و استثنایی به صورت یکپارچه برگزار شود.

وی در خصوص حمایت سازمان ملل از ورزش پارالمپیک، گفت: ما در این خصوص بودجه خاصی نداریم و نمی‌توانیم به طور مستقیم حمایت مالی داشته باشیم. اما ارتباطات خیلی خوبی داریم و می‌توانیم شما را با دوستانی که در آمریکا و اروپا داریم، مرتبط کنیم. ما برنامه‌ای را در سازمان ملل ترتیب دادیم که ۶۰۰ عضو از ۷۰ کشور جهان در آن حضور دارند، اما از ایران فقط یک نفر در آنجا حضور دارد. از آنجا که سازمان ملل نگاه جنسیتی ندارد، ۵۰ درصد اعضا خانم هستند و ۱۰ درصد هم افراد معلول. اما برای ایران بد است که فقط یک عضو دارد. شما به عنوان یک فدراسیون می‌توانید نامزدهای خود را به طور مساوی بین زن و مرد که طیف سنی آنها بین ۱۸ تا ۲۵ سال باشد، به ما معرفی کنید.

لمکه در خصوص حرکت خود مبنی بر نشستن بر روی صندلی چرخدار در روز پارالمپیک، گفت: زمانی که من خواستم بر روی ویلچر بنشینم، شاید خیلی‌ها فکر کردند که احمقانه است که یک دیپلمات بر روی ویلچر بنشیند. اما من ۳۰ سال پیش تجربه‌ای داشتم. خانمی که عضو تیم بسکتبال با ویلچر بود از من پرسید آیا تابه حال بسکتبال بازی کرده‌ام. من در آن زمان در بوندس‌لیگا مدیریت می کردم؛ با این حال نشستم و این کار را انجام دادم. افرادی که با من کار می‌کنند، یک روز را اختصاص می‌دهند به کار در حوزه پارالمپیک و بر روی ویلچر می‌نشینند.

ویلفرد لمکه در پایان در خصوص غیبت کاپیتان تیم فوتسال زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا، اظهار کرد: من مسائل فرهنگی شما را درک می کنم و شاید به من ارتباط نداشته باشد که این موضوع را مطرح کنم، اما از اینکه یک نفر اجازه نداد همسرش در رقابت‌های فوتسال قهرمانی آسیا شرکت کند، ناراحت شدم. زنان ایرانی باید بتوانند به ورزشگاه بروند. برای سازمان ملل پذیرفته نیست که بین زن و مرد تبعیض وجود داشته باشد. من متوجه مسائل فرهنگی شما هستم، اما همه خانم‌ها و آقایان باید حقوق برابر داشته باشند. زمانی که دختران شما اجازه پیدا نکردند با حجاب فوتبال بازی کنند و گریه کردند انگار من گریه می کردم. من قوانین فیفا را عوض کردم چرا که اعتقاد دارم باید زن و مرد از حقوق مساوی برخوردار باشند. زنان باید بتوانند به تماشای مسابقات والیبال و فوتبال بروند همانگونه که در همه جا با خانواده های خود هستند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس