کد خبر 467417
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۳

تقریبا همه ما به نوعی سردرد را در زندگی تجربه کرده‌ایم و سردرد از اختلالات مزمنی است که در موارد شدید، غیرقابل تحمل هم می‌شود.

به گزارش مشرق، شروع ناگهانی سردرد طولانی و شدید اغلب می‌تواند یکی از علائم و نشانه‌هایی مبنی بر وجود مشکلی در سلامت فرد باشد که نباید نادیده گرفته شود.

شبکه خبری فاکس‌نیوز به چند عامل تاثیرگذار و بعضا قابل پیشگیری در بروز سردرد اشاره کرده که نقش برخی از آنها تعجب‌آور است اما رعایت کردن موارد ذیل می‌تواند روش مناسبی برای پیشگیری از برخی از این سردردها باشد:

- گرما: هوا می‌تواند نقش مهمی در بروز سردرد داشته باشد. حرارت و رطوبت اغلب با سردرد همراه هستند اما باران یا تغییراتی در فشار جوی نیز می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد زمانی که هوا تغییر می‌کند احتمال آنکه فرد دچار میگرن شود هم افزایش می‌یابد.

- از دست رفتن آب بدن: به هنگام بروز سردرد لازم است فرد به این نکته توجه داشته باشد که آیا میزان آب کافی مصرف کرده است؟ از دست رفتن آب بدن یکی از دلایل تاثیرگذار و مهم در بروز سردرد است و به همین دلیل به زنان توصیه می‌شود در روز 9 فنجان مایعات مصرف کنند و مردان نیز مصرف 13 فنجان مایعات را فراموش نکنند.

- استرس: استرس یکی از دلایل اصلی سردرد است. مطالعه انجام شده در سال 2012 میلادی استرس را به عنوان شایع‌ترین دلیل دردهای میگرنی مطرح کرده است. در حالی که پزشکان در مورد اینکه چرا عصب‌های مغز در زمان فشار روحی، پیام درد را منتقل می‌کنند کاملا دید مثبتی ندارند، انجام کارهایی همچون یوگا را برای از بین بردن استرس توصیه می‌کنند.

- ورزش سنگین: داشتن فعالیت بدنی می‌تواند تاثیرات مثبت بسیاری روی بدن داشته باشد اما انجام ورزش‌هایی که بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشند تاثیرات منفی به همراه دارند. از جمله فعالیت‌هایی که موجب سردرد می‌شوند می‌توان به دو، تنیس، شنا و وزنه‌برداری اشاره کرد.

- عطر و بو: جای تعجب نیست که حس بویایی به طور مستقیم با مغز ارتباط دارد. بنابراین به طور طبیعی، بو و عطرهای تند می‌توانند عامل شروع کننده سردرد باشند. پزشکان با بیان اینکه بو و عطرهای شدید حتی در صورتی که رایحه خوشایندی داشته باشند هم می‌تواند در بسیاری از افراد موجب بروز میگرن شوند، اظهار داشتند: مشخص نیست دلیل این ارتباط چیست اما عطرها ممکن است سیستم عصبی را تحریک کنند.

- نامناسب بودن فیزیک بدن: اغلب اوقات اینکه فرد تمام روز را صاف بنشیند، سخت است اما نامناسب بودن فیزیک بدن می‌تواند دلیل قابل توجهی در بروز سردرد باشد. قوز کردن فشار زیادی را به ماهیچه گردن و سر وارد می‌کند. این فشار به سرعت موجب سردرد می‌شود.

- ترک ناگهانی صرف کافئین: افرادی که به یکباره تصمیم می‌گیرند خود را از مصرف قهوه منع کنند دچار سردرد می‌شوند و به همین دلیل لازم است میزان مصرف مواد کافئین‌دار به تدریج کم شود و از کاهش یکباره آن خودداری گردد.

- مصرف گوشت دودی: مصرف این نوع گوشت یکی از دلایل بروز سردرد است. این نوع از گوشت اغلب حاوی «تیرامین» و افزودنی‌های غذایی همچون «نیتریت» است که ممکن است در برخی افراد سردرد ایجاد کند.

- پنیر: تاثیر مصرف پنیر بر بروز سردرد به این موضوع بستگی دارد که آیا پنیر مصرف شده کهنه بوده یا خیر. مصرف پنیر کهنه و قدیمی نقش موثری در ایجاد سردرد دارد.

- محکم بستن موها: کشیدن مو و وارد کردن فشار غیرضروری به سر می‌تواند از جمله دلایل سردرد باشد.

- چراغ چشمک‌زن یا پرنور: بیشتر افرادی که دچار سردرد می‌شوند معتقدند شدت آن هنگام برخورد با چراغ چشمک‌زن و پرنور تشدید می‌شود. در حقیقت نزدیک به 85 درصد مبتلایان به میگرن به نور حساس هستند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس