برای وزیر خارجه ای که آمده بود برای همکاری بیشتر پژو و رنو با ایران خواهش و درخواست کند، بالا رفتن سطح درخواست های ایران به حد میراژ و ایرباس از زبان سخنگوی دولت، مفید است یا مضر؟ بدقولی پژو کجا و قابل اطمینان بودن صنایع نظامی فرانسه در تامین نیازهای نیروی هوایی ایران کجا؟

گروه دفاع و امنیت مشرق _ محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هفته گذشته در جریان نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون روابط اقتصادی و سیاسی با کشور فرانسه با بیان جملاتی درباره تامین نیازهای هوانوردی ایران از سوی این کشور، به هواپیمای "میراژ" اشاره کرد که این موضوع، با بازتاب های فراوان در افکار عمومی و شبکه های اجتماعی همراه بود.

نام بردن از "میراژ" که یک جنگنده فرانسوی به حساب می آید در نگاه اول برای بسیاری از کارشناسان و دوستداران صنعت هوایی واژه ای عجیب بود چراکه ایران سالهاست به طور کامل از طرف کشورهای غربی تحت شدید ترین تحریم های تسلیحاتی قرار دارد و در این میان، ناگهان صحبت از خرید جنگنده فرانسوی به میان می آید.

بر اساس سخنان معاون رییس جمهور که با توجه به جایگاه قانونی خود در زمینه برنامه و بودجه، عضو شورای عالی امنیت ملی محسوب می شود، سوالات مهمی در ذهن مردم و رسانه ها ایجاد شده که مهمترین آنها را می توان در زیر خلاصه کرد:

آیا خانواده میراژ پاسخ گوی نیازهای هوایی جمهوری اسلامی ایران است؟

در ابتدا بهتر است نگاهی به تجهیزات و توانمندی های دو جنگنده فرانسوی میراژ اف 1 و میراژ 2000 داشته باشیم.

میراژ اف 1؛ دشمن دیروز و دوست امروز

هواپیمای میراژ اف 1 یک جنگنده چند ماموریتی "Multirole" است که در دهه 1970 میلادی توسط کمپانی داسوبرگه فرانسه تکمیل شد. اولین رویارویی ایرانیان با میراژ به سالهای هشت سال دفاع مقدس بازمی گردد که با ایجاد تغییرات گسترده در تاکتیک های نیروی هوایی عراق، سیل گسترده ای از جنگنده های فرانسوی وارد نیروی هوایی عراق شد. رزم هوایی، عملیات های تهاجم عمقی در خاک ایران و حملات ضد کشتی از جمله ماموریت های اصلی میراژهای عراقی بر ضد ایران بود. با پایان جنگ ایران و عراق تعدادی از میراژهای عراقی به ایران آمدند.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با وجود مشکلات فراوان به دلیل نبود هیچ گونه پشتیبانی و یا تجریه یا آموزش در بحث استفاده از این پرنده فرانسوی و تنها به لطف تخصص بالا و تلاش های شبانه روزی متخصصان نهاجا موفق شد تا این جنگنده فرانسوی را به شرایط پروازی برساند. تا به امروز تصاویر مختلفی از میراژهای اف 1 نهاجا در حال پرواز منتشر شده است و این امر نشان دهنده این مسئله است متخصصان ایرانی در پروازی نگاه داشتن این پرنده فرانسوی موفق عمل کردند. در بخش تسلیحاتی نیز مسئولین امر سال گذشته از نصب یک نوع موشک کروز با برد 300 کیلومتر بر روی میراژهای نهاجا خبر دادند که خبر جدیدتری از این پروژه منتشر نشده است.

اما در مورد سایر تسلیحات به دلیل تحریم های شدید در این بخش و وجود پرنده هایی مثل اف 4 فانتوم و یا اف 14 تامکت که پرسنل ایرانی در سالهای اخیر از تجربه بسیار بهتری در اورهال و طراحی انواع تسلیحات و سامانه های بومی برای آنها پیدا کردند باعث شده است تا ناوگان کوچک میراژهای نهاجا یک اولویت خیلی مهم برای نیروی هوایی ایران نباشد.

رافال فرانسوی یا سوخوی روسی برای ایران، مسئله این است+عکس (آماده نیست)
میراژ اف 1 نهاجا

حال سوال دیگری مطرح می شود و آن این است که آیا قرار است در صورت خرید نظامی از فرانسه، صرفا میراژهای ایرانی قطعات یدکی بیشتری دریافت کرده و با همان رادارها و تسلیحات قدیمی مسلح شوند؟ در این صورت باید گفت که آن رادارها و تسلیحات قدیمی که در انبارهای ارتش فرانسه به وفور هم یافت می شوند هیچ ارزش عملیاتی نداشته و خرید آن را می توان صرفا هدر دادن سرمایه های ملی قلمداد کرد. ای بسا اگر قرار باشد به این صورت پول هزینه شود با خرج کردن همان پول در داخل می توان نتایج بهتری را برای ناوگان میراژ نهاجا به دست آورد که تاکنون نیز با عمردهی انقلابی و به روزرسانی های صورت گرفته، این جنگنده به نسبت مدل ورودی به ایران، بهبود محسوسی یافته است.

میراژ 2000؛ آخرین عضو از خانواده میراژها

مدل دیگر میراژ که هم اکنون در نیروی هوایی فرانسه همچنان مشغول به خدمت است میراژ 2000 نام دارد. یک جنگنده چند ماموریتی با قابلیت های پروازی و رزمی مناسب که توانست در سالهای آخر قرن بیستم نیز در بازار صادرات موفق ظاهر شده و در نیروی هوایی چندین کشور دنیا نیز وارد خدمت شود.

اما آیا خرید میراژ 2000 برای نهاجا اقدامی مناسب خواهد بود ؟

برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته اشاره کرد. اول اینکه تولید میراژ 2000 چندین سال است که به پایان رسیده است و در صورتی که کشوری چه ایران و چه غیر از ایران قصد خرید میراژ 2000 را داشته باشد بایستی از هواپیماهای دست دوم ارتش فرانسه و یا دیگر کاربران آن که قصد از خدمت خارج کردن آن را دارند استفاده کند.

اگرچه امکان اورهال و آماده کردن این هواپیما برای مشتری جدید امکانپذیر است اما این عمل مسلما نیاز به هزینه های سنگین دارد. فراموش نکنیم که در این حالت طرف خریدار بایستی مبلغی را برای خود جنگنده، مبلغی را برای قطعات یدکی، مهمات، آموزش ها پرداخت کند و در این مورد هزینه یک تعمیر و آماده سازی سنگین نیز به این مخارج اضافه می شود.

نکته بعدی این است که در حال حاضر میراژ2000 در خود فرانسه در حال خروج از خدمت و جایگزینی با رافال است و کشور برزیل هم میراژهای 2000 خود را از خدمت خارج کرده و مصر، هندوستان و قطر هم به عنوان کاربران میراژ 2000 رافال را خریداری کردند. منظور از این اشارات این بود که هر چه جلوتر می رویم بدست آوردن قطعات یدکی برای میراژ2000 گرانتر و سختر شده و در صورت انتخاب این هواپیما توسط ایران مسلما با افزایش هزینه ها و مشکلات فراوان برای عملیاتی نگاه داشتن این ناوگان رو به رو خواهیم شد.

رافال فرانسوی یا سوخوی روسی برای ایران، مسئله این است+عکس (آماده نیست)
میراژ 2000

اما پیش از رسیدن به بحث هواپیمای رافال به عنوان جدیدترین جنگنده فرانسوی ها که در حال حاضر در خط تولید است بایستی به یک نکته اشاره کرد. تمام مشکلات اشاره شده در بالا وجود دارند اما این بدین معنا نیست که نتوان حتی از ناوگان میراژ اف نهاجا استفاده بهینه را برد. با جستجویی ساده در فضای مجازی به نیروی هوایی کشور مراکش از جمله دارندگان میراژ اف 1 میرسیم. به نوعی می توان این میراژ را که با عوان MF2000 شناخته می شود پیشرفته ترین مدل از میراژ اف 1 دانست. این هواپیما با تسلیحات و الکترونیک پروازی مورد استفاده در میراژ 2000 ارتقاء یافته و توان حمل تسلیحات و سامانه های پیشرفته ای را پیدا کرده است.

رافال فرانسوی یا سوخوی روسی برای ایران، مسئله این است+عکس (آماده نیست)
پوستر تبلیغاتی مربوط به تغییرات اعمال شده بر روی میراژهای مراکشی

رافال فرانسوی یا سوخوی روسی برای ایران، مسئله این است+عکس (آماده نیست)
کابین میراژ مراکشی بعد از ارتقاء

رادار RDY-3 با قابلیت درگیری با چند هدف هوایی به صورت همزمان و همچنین نقشه برداری از سطح زمین، توان حمل موشک های هوا به هوا میکا که هم اکنون در هواپیماهای میراژ2000 و رافال مورد استفاده قرار می گیرد، نصب غلاف هدف گیری و شناسایی Damocles که پیشرفته ترین غلاف هدف گیری/ شناسایی حال حاضر نیروی هوایی فرانسه محسوب می شود، قابلیت حمل بمب های هدایت لیزری و همچنین سامانه اخلال گر دفاع از خود از جمله ویژگی های خاص این مدل از میراژ اف 1 به حساب می آید. الگوی مناسبی که می تواند بدون صرف هزینه آنچنانی و یا ایجاد تغییرات ساختاری زیاد، جهش قابل توجهی را توان رزمی ایران ایجاد کند.

رافال؛ شاه مهره گران قیمت فرانسه در آسمان

به رافال جدیدترین جنگنده فرانسوی می رسیم. این هواپیمای رزمی فرانسوی که به مانند میراژها ساخته شرکت داسو می باشد یک جنگنده چند ماموریتی نسل 4++ محسوب می شود. رادار آرایه فازی، کابین مجهز به نمایشگرهای صفحه تخت، قابلیت پرواز سوپر کروز، برد پروازی و قابلیت حمل محموله قابل توجه رزمی همه از نقاط قوت رافال محسوب می شود. اما چند چالش اساسی در بحث خرید این جنگنده پیشرفته برای ایران، به فرض وجود این چنین برنامه ای، وجود دارد.

یکی از اولین مشکلات برای رافال بحث قیمت بالای این جنگنده است. صرفا هر فروند از جنگنده های رافال بسته به نوع آن در بین 90 الی 110 میلیون دلار هزینه دارد.

روز جمعه نیز خبر بدی برای رافال منتشر شد چراکه اعلام شد هندوستان برنامه خرید 126 فروند رافال را کنار گذاشت و صرفا 36 فروندی را که چند ماه پیش سفارش داد را تحویل می گیرد. این تصمیم هندی ها مسلما به افزایش بهای رافال منجر خواهد شد.

در حال حاضر مصر و قطر هر کدام 24 فروند و هند نیز 36 فروند رافال سفارش داده اند. نیروی هوایی و دریایی فرانسه نیز نهایتا به 150 فروند رافال نیاز خواهند داشت و مشخصا با نبود سفارش کافی بهای رافال از این نیز بیشتر خواهد شد. برای مثال قرارداد قطری ها که شامل خرید 24 فروند رافال، آموزش 36 خلبان، 100 تکنسین و قطعات یدکی به همراه تسلیحات است بهایی در حدود هفت میلیارد و دویست میلیون دلار دارد.

رافال فرانسوی یا سوخوی روسی برای ایران، مسئله این است+عکس (آماده نیست)
رافال

با فرض دادن همچنین سفارش از طرف ایران بایستی این نکته را هم یادآور شد که قطر از جمله کاربران قدیمی میراژ بوده و بسیاری از زیرساخت های لازم برای پذیرش این جنگنده پیشرفته را در اختیار دارد، اما در مورد کشوری مثل ایران این زیر ساخت ها بایستی طراحی و ساخته شوند که این خود باعث افزایش زمان تحویل و عملیاتی شدن این جنگنده و مسلما افزایش شدید هزینه ها خواهد بود.

جنگنده های فرانسوی یا چینی و روسی؛ کدام پاسخگوی نیاز ایران هستند؟

اگرچه برخی نگاههای غرب پسند، همه تولیدات این کشورها را بهترین در دنیا معرفی می کنند اما گزینه های چینی و روسی نیز در این میان وجود دارد. مثلا با نگاهی به خانواده هواپیماهای رزمی فلانکر ساخت شرکت سوخو به اطلاعات جالبی می رسیم.

بهای این جنگنده های روسی بسته به مدل آنها بین 45 الی 65 میلیون دلار اعلام شده است یعنی چیزی در حدود نصف قیمت رافال! نکته بعدی این است که به طور کلی جنگ افزارهای روسی نسبت به نمونه های غربی از هزینه های پایین تری چه در بخش خرید و چه در بحث تعمیر و نگهداری برخوردار هستند. در عین حال می توان با زیرساخت های کمتر نیز از این جنگ افزارها بهره برد که بیشتر آنها در ایران موجود است.

مسئله دیگر کمبود برخی سلاح های کلیدی در هواپیمای رافال است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در حال حاضر این هواپیما فاقد بمب های سنگرشکن و همچنین موشک های ضد رادار هوا به سطح می باشد. در بحث بمب های سنگر شکن در دنیا دو کشور آمریکا و روسیه در حال حاضر به عنوان تولید کننده شناخته می شوند و ایران نیز از جمله دارندگان بمب های سنگر شکن روسی با نام KAB-1500 است.

رافال فرانسوی یا سوخوی روسی برای ایران، مسئله این است+عکس (آماده نیست)
سوخوی 35

 موشک کروز SCALP که گونه ای از موشک انگلیسی Storm Shadow می باشد بر روی رافال نصب شده است و دارای سر جنگی نفوذگر می باشد که البته تولید شدن آن در انگلستان خود یک مشکل اساسی در تهیه آن به حساب می آید. در بحث ضد رادار نیز ایران در حال حاضر موشک های ضد رادار روسی KH-58 را در اختیار دارد اما در حال حاضر موشک فرانسوی ضد رادار به روزی وجود ندارد. در حال حاضر در جهان غرب دو موشک ضد رادار آلارم انگلیسی و هارم آمریکایی حضور دارند که صحبت از حضور آنها در ایران غیرمنطقی به نظر می رسد.

در بخش ضد کشتی نیز در حال حاضر رافال به موشک اگزوست مسلح است که در این بخش روسها برتری قاطعی با موشک هایی مثل KH-31 و یا مدل هوا پرتاب موشک کلاب دست برتر را در اختیار دارد. یک نکته ظریف در بحث پشتیبانی از جنگنده های روسی نیز وجود دارد.

درست است که روسیه هم سابقه مناسبی درباره پشتیبانی از جنگ افزارهای خود را ندارد اما بر فرض قطع شدن ناگهانی روابط با روسها، باز هم می توان حداقل بخشی از قطعات مربوط به این جنگنده ها را از کشورهایی مثل چین و هند که خط تولید سوخوی 30 در آنها وجود دارد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تهیه کرد ، اما اگر روزی پشتیبانی فرانسه از جنگنده رافال قطع شود از کجا می توان قطعات آن را تهیه کرد؟

در نهایت باید این نکته را ذکر کرد که رافال فرانسوی هم مشخصا در برخی از شاخصه های پروازی و رزمی بر خانواده فلانکر روسی برتری دارد و بدون شک یکی از جنگنده های خوب حال حاضر جهان به حساب می آید، اما با نگاهی به شرایط کلی مثل بهای تمام شده، تضمین پشتیبانی و مقایسه کلی تسلیحات همراه می توان اینگونه نتیجه گرفت که حداقل در حال حاضر، حتی به فرض چراغ سبز پاریس، خرید پرنده ای مثل سوخوی 30 یا سوخوی 35 روسی گزینه ای عاقلانه تر برای ایران خواهد بود.

نمک گیر شدن صنایع نظامی فرانسه با پولهای حاشیه نشینان خلیج فارس

بحث بعدی هم که باید به آن اشاره کرد روابط بسیار نزدیک نظامی فرانسه با کشورهای شیوخ خلیج فارس است. آیا اصولا پاریس حاضر می شود تا سلاح های خود را آن هم سلاح پیشرفته ای مثل جنگنده رافال را در اختیار ایران قرار دهد؟ آیا لابی های عربی و ایضا صهیونیستی در پاریس این اجازه را به پاریس می دهند؟

باید توجه داشت که پاریس با ایفای نقش منتقد و مخالف در مذاکرات هسته ای، توانست جایگاه بهتری در بین برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس پیدا کند و این نقش، منجر به عقد قراردادهای مختلف و میلیارد دلاری برای فروش تجهیزات نظامی فرانسوی به این کشورها شد و قطعا چنین شرکایی که صفر تا صد امور نظامی خود را به غربی ها واگذار و حتی جرات و دانش بستن پیچ های یک جنگنده را ندارند، به نیروهای مسلح ایران که انبوهی از نخبگان و متخصصان متعهد در بین آنها وجود دارد، ارجحیت دارد.

ضمن آنکه دیگر روابط فرانسه با کشورهای مذکور که بخشی از سود آن به جیب صنایع نظامی فرانسوی رفته - مانند ایجاد پایگاه نظامی در منطقه خلیج فارس- با کوچکترین همکاری نزدیک با ایران، نقش بر آب خواهد شد.

آیا تشخیص و اعلام نیازهای دفاعی نیروهای مسلح وظیفه سخنگوی دولت است؟

بر فرض اینکه با توجه به استدلال های فوق، سخنان سخنگوی دولت یک گاف و اشتباه لفظی در تشخیص انواع پرنده های تولیدی صنایع فرانسوی نباشد، این سوال را باید مطرح کرد که چگونه دولت به این نتیجه رسیده است که خرید جنگنده قدیمی میراژ و حتی رافال، نیاز امروز نیروی هوایی ایران است؟ آیا این موضوع از طریق سپاه و ارتش و یا وزارت دفاع به وی اعلام شده است؟

بررسی های مشرق نشان می دهد گزینه های فوق تا حد نزدیک به یقین، نادرست بوده و حتی اظهارنظر شفاهی در این خصوص نیز تکذیب می شود چه برسد به مذاکره در این زمینه.

از سوی دیگر، حتی اگر این فرض غلط را درست تصور کنیم و نیروهای مسلح نیاز و علاقه به جنگنده جدید فرانسوی داشته باشند، آیا این موضوع باید از تریبون رسمی سخنگوی دولت مطرح شود؟ آیا اعلام نیاز رسمی آن، موجب جری شدن و ناز بیشتر فروشنده خواهد شد یا شرایط خرید را برای ایران آسان تر می کند؟ مشخص شدن تمایل جدی ایران به خرید اس 300، چقدر بر کشور سازنده آن فشار ایجاد کرد و ماجرای تردد فراوان برخی کشورهای مخالف نظام اسلامی مانند رژیم صهیونیستی برای برهم زدن این قرارداد یاد مسئولان کشورمان است؟

نهایت آنکه، برای وزیر خارجه ای که آمده بود برای همکاری بیشتر پژو و رنو با ایران خواهش و درخواست کند، بالا رفتن سطح درخواست های ایران به حد میراژ و ایرباس از زبان سخنگوی دولت، مفید است یا مضر؟ بدقولی پژو کجا و قابل اطمینان بودن صنایع نظامی فرانسه در تامین نیازهای نیروی هوایی ایران کجا؟

لذا ترجیح آن است که این سخنان را یک ویراژ سیاسی و رسانه ای در نظر بگیریم تا درخواست جدی برای خرید "میراژ".

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 155
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 28
  • رهگذر ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    4 1
    مگه آجا سخنگو نداره که جنابعالی اومدی بحث هم حیثیت و هم چندین میلیارد دلار پول بیت المال رو می کنی ؟ ..... هروقت کارشناسان و متخصصین نظامی تصمیم گرفتن خوئشون رسما اعلام می کنند
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    الان با توجه به خصومت آشکار با فرانسه و آمریکا و همچنین پنهان با روسیه و چین سر مسائل منطقه ای داریم ، بهتره تعداد پایین سوخو-30 یا میگ 35 خریداری شه تا ایشاالله جنگنده های خودمون برسن....
  • سلام ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 2
    S300 که یادتون نرفته ...آره پوست گردو اف 14 که خیلی عالی بود بعد میگن تامین قطعات و پشتیبانی همینجوری که اف 14 با وجود تعطیلی خطوط هنوز تامین میشه رابفال م میشه الان خود روسیه نمایشگر جنگنده هاشو از فرانسه میره چون صنعت مادر داره اف 22 تو دهه 80 پرواز آزمایشی داشته پکفا ایشاا. .. عمری باشه اواخر این دهه به بازار میاد سه دهه چیزی نیست نه?
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    9 1
    بهترین گزینه در شرایط موجود تمرکز برای بدست آوردن نسل پنجم T-50است.
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    دم نویسنده گرم. با یک استدلال علمی، قشنگ قضیه را باز کرد و آقای...
  • رضی ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    در قسمت آگهی ها درج شود...!!
  • امیر ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    6 0
    بنظر من علی رغم گفته های فوق،جنگندهjas39گریفین ساخت سوئد نیز گزینه مناسبی برای خرید میباشد بدلایل زیر: 1.این جنگنده نسبتا ارزانتر تمام میشود(۴۰میلیون دلار ) جنگنده های رغیب آن دارای نزدیک۶۰تا۱۸۰ملیون دلارقیمت پایه-بدون مسایل جانبی چون تجهیزات- 2.این جنگنده در کشور های مختلف طرح رقیب f35بوده(کشورهای نظیر برزیل و نروژ) 3.این جنگنده دارای مدت زمان کوتاهی جهت آموزش و تعمیر و نگهداری است 4.کشور سوئد نسبت به دیگر کشورهای غربی نسبت به ایران بیطرفانه تر رفتار کرده(مقایسه شود با رفتار انگلیس کانادا استرالیا فرانسه) و کشور مستقل فلسطین را نیز به رسمیت شناخته که داد امریکا و صهیونیستها را درآورد مشرق عزیز خواهش میکنم نظرم را مننشر کن چیز بدی که ننوشتم آخه تا حالا سه باز نظرم رو پخش نکردی خواهشا منتشر کن از نظرات دوستان بهره مند بشم
    • مسعود IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      0 0
      درود بر شما دوست عزیزم.من با نظر شما کاملا موافقم .امیدوارم مسىولین نظامی کشورمون این موضوع رو در جریان کارشون قرار بدن .یا آرزوی توفیق
  • علی ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 1
    اگه جنگنده آمریکایی بشه بگیریم از همه بهتره که غیر ممکنه.پس میمونه سوخو 35 در ضمن روسیه به دلیل مشکلات مالی نتونست پکفا رو تولید انبوه کنه.پس به نظرم میشه شریک شد با اون ها
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    ما جنگنده قدرتمند و بسیار دور برد احتیاج دارم... بدون سوختگیری بره و برگرده...
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    ظاهرا سوخو 35 خیلی بهتره
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    کدوم توافق؟!!! هرچی هست باید قاپید... خخخ
  • مهدی ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    تصمیم برای خرید جنگنده درحیطه وظایف واختیارات متخصصین نیروی هوایی ارتش است دولت بعد کارشناسی وتصمیم گیری ارتش فقط باید بودجه خریدو تامین کنه وسخنگوی دولت نباید درچنین مسائلی دخالت کند درضمن اگه بناست پول بابت خرید جنگنده بدیم حداقل باید درحال تولید باشد نه دست دوم وکارکرده وهمین رافائل هم قیمتش نسبت به هم رده اییاش خیلی بالاست
  • حسین ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 1
    اولا به نوبخت باید گفت که میراژ تولید نمیشه و مالی هم نیست. ضمنا کشوری با شرایط ما نمی‌تونه به سلاح خارجی متکی بشه، سر بزنگاه، روسیه و فرانسه و چین با آمریکا فرقی ندارند و اسرار نظامی ما رو به پول سیاهی میفروشند. جنگنده ایرانی باااااید در تعداد و کیفیت بسیار بالا ساخته بشه تا خاری در چشم دشمن و مایه دلگرمی دوستان و افتخار ملت ایران باشه
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 2
    ايشان يك نظر كاملا ً غير كارشناسي دادند واقعاً سخنگوي دولت نميتونه بدون هماهنگي و مطالعه راجع به نياز دفاعي كشور نظر بده در ضمن سوخوي ٣٥روسي از هرجهت بر جنگنده هايي مثل رافال و يورو فايتر و خانواده جنگنده هاي آمريكايي به جز اف ٢٢برتري داره
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    مشرق حالت خوبه؟!؟! خوب تخیل میکنی؟! کجا رفت آرمان ها.....
  • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 1
    مشرق عزیز مایل بودم چند نکته را عرض کنم:اول در مورد زیرساخت،یعنی شما عقیده دارید همچنان باید به زیرساخت های قبل از انقلاب با استاندارد دهه 70 میلادی اکتفا کنیم و آن را بروز رسانی نکنیم.دوم در مورد منفعت فرانسه در ارتباط با اعراب،خود شما میدانید که روس ها از این نظر بسیار از فرانسوی ها پیش هستند.سوم دوباره و دوباره خرید سلاح از روسیه،عزیزان مشرقی،تمام مشکل ما از ابتدای انقلاب تا به حال با آمریکا بر سر چیست؟ جز اینکه آمریکایی ها عزت ایران و ایرانی را در قضیه کودتای 28 مرداد و یا کاپیتالاسیون لکه دار کردن؟ آیا نظام جمهوری اسلامی، عزت و احترام ندارد که باز خودمان را بخواهیم کارت بازی روسها کنیم که احتمالاً اگر سوخو-30 را در سال 94 سفارش دهیم باید تا سال 1404 به دنبال دریافت آن با شکایت باشیم!!!! چهارم: گفتید چین وهند؟ چه کشورهای مشعشعی!! هندی که در اوج تحریم های دارویی از دادن مواد اولیه دارویی به ایران خودداری کرد یا چینی که 22 میلیارد یورو پول بی زبان این ملت را نه بلوکه بلکه حبس کرده،اینها میخواهند در روز نیاز به ما کمک کنند؟! شاید تنها اشکال جنگنده رافال قیمت آن باشد که تصور نمیکنم خرج کردن برای یک نیروی استراتژیک مثل نیروی هوایی اون هم بعد از 24 سال از آخرین خرید این نیرو و با توجه به اوضاع آشفته منطقه و دور برداشتن عرب ها چندان به چشم بیاید،ما در این چند سال چند میلیارد دلار برای جلوگیری از سقوط اسد به عنوان عضوی از مقاومت هزینه کرده باشیم خوب است؟ چرا ما این هزینه را کرده ایم،مگر نه اینکه در درجه اول به خاطر امنیت خودمان،آیا فرضاً و باز هم تکرار میکنم فرضاً هزینه خرید 60 فروند رافال از این میزان بیشتر خواهد بود؟ اگر فردا روزی عربستان شروع به بمباران حزب الله کرد میخواهیم چه کنیم ؟( امیدوارم نظرم رو بلاک نکنید)
  • ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    محال است فرانسه رافائل که هچ. میراژ ۲۰۰۰ را به ایران بفروشد. به جای این حرف ها الان باید دنبال حل مشکلات و نواقص در موتور ملی و رادار ملی باشیم و از چین و روسیه کمک فنی بگیریم . و الا خرید جنگنده بدون رادار آرایه فازی و بدنه با تکنولوژی رادار گریزی و انتقال دانش فنی کار اشتباه است . بله در صورت موافقت روسیه می توان برای پر کردن خلع تا آماده شدن یک جنگنده بومی مناسب و انتقال تکنولوژی مثلا سوخو ۳۵ یا میگ ۲۹ کا را به تعداد محدود خریداری کرد . سنگ بزرگ نشانه نزدن است .
  • ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    محال است فرانسه رافائل که هچ. میراژ ۲۰۰۰ را به ایران بفروشد. به جای این حرف ها الان باید دنبال حل مشکلات و نواقص در موتور ملی و رادار ملی باشیم و از چین و روسیه کمک فنی بگیریم . و الا خرید جنگنده بدون رادار آرایه فازی و بدنه با تکنولوژی رادار گریزی و انتقال دانش فنی کار اشتباه است . بله در صورت موافقت روسیه می توان برای پر کردن خلع تا آماده شدن یک جنگنده بومی مناسب و انتقال تکنولوژی مثلا سوخو ۳۵ یا میگ ۲۹ کا را به تعداد محدود خریداری کرد . سنگ بزرگ نشانه نزدن است .
  • ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 1
    "آیا اعلام نیاز رسمی آن، موجب جری شدن و ناز بیشتر فروشنده خواهد شد یا شرایط خرید را برای ایران آسان تر می کند؟ مشخص شدن تمایل جدی ایران به خرید اس 300، چقدر بر کشور سازنده آن فشار ایجاد کرد و ماجرای تردد فراوان برخی کشورهای مخالف نظام اسلامی مانند رژیم صهیونیستی برای برهم زدن این قرارداد یاد مسئولان کشورمان است؟" اخوی جون. وقتی رئیس جمهور به درستی یا نادرستی وسط دعوا میگه خزانه خالیه دیگه از اعضای کابینه اش هیچ توقعی نداشته باش.
  • ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    مشرق جان ممنون از نکات و مشخصات نظامی که گفتی اما عالم سیاست چیز دیگریست اینکه سخنگوی دولت مثلا درباره خرید فلان جنگنده صحبت می کند به این معنا نیست که ما حتما خواهان این جنگنده هستیم که اگر هم بخواهیم یا نمی دهند یا کارشکنی های متعدد می کنند این نوعی چانه زنیست شاید به خرید جنگنده منجر نشود اما شاید بتواند درصد عمده ساخت و دانش تولید خودروهای روز فرانسه را به ایران بیاورد و ایران صادر کننده اول خودروهای فرانسوی با تولید حداکثری بومی شود ، یعنی برد بزرگ و سود سرشار . نکته دیگر اینکه کشور ما جزیره ای نیست خصوصا در مسائل کلان و مواجهه با امثال بدتاریخ هایی مثل فرانسه ، صحبت ها در تمام قوا یکی می شن .
  • ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    مشرق جان این نسل جدید صاعقه که آقای منطقی اعلام کرده بود را پیگیری کنید . از این حرف ها جنگنده در نمی آید . وگرنه تکنولوژی جنگنده ۳ و ۴ ارزش خرید نداره و فکر هم نمی کنم کسی به ما جنگنده نسل ۴++ بفروشه . اگر هم قرار به ارتقای جنگنده باشد اولویت با اف ۴ و اف ۱۴ است نه با جنگنده ای که نه رادار آن سر در می آوریم و نه ایونیک آن و نه موشک داریم برای آن رادار. نیازهای را نمی شود بسته بندی کرد و اسم آن را گذاشت جنگنده و بلکه با تقسیم بندی کرد و آنها را با توان داخلی و کمک خارجی حل کرد . یک بخش طراحی بدنه است که پیشرفت داشته ایم . یک بخش موتور است که اگر چه در طراحی مشکل نداریم ولی بخش مهم آن آلیاژ است که جای کار دارد .یک بخش رادار آرایه فازی است که البته رادار آرایه فازی در داخل تولید شده است در بخش زمینی و باید آن را هواپایه طراحی کرد . یک بخش مواد مرکب است برای کاستن از وزن سازه و رادار گریزی . یک بخش کامپیوتر تسلیحات و ایونیک . یک بخش تسلیحات هوایی است . در همه بخش پیشرفت داشته ایم و باید از فرصت استفاده کنیم تا. این زحمات و مخارج سنگینی که تا به حال متحمل شده ایم به نتیجه مطلوب برسد .
  • سعید ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    شاید فقط یک تلنگر بوده که چین و روسیه بفهمند که اگر ما رو مثل جریان اس 300 اذیت کنند ایران گزینه های دیگر هم میتونه داشته باشه
  • ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    با این همه متخصص و نخبه جوان باید بریم جنگنده دسته د‌وم بخریم . آقا به کی بگیم این درد را. خدا به مسولین کشور بصیرت بده .
  • یه دونه ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 1
    تقصیرخودشون که نیست.به غربی ها حسن ظن دارندمتاسفانه
  • علی ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    رفال یکی از پیشرفته ترین جنگنده های جهان هست در جنگ ایران و عراق بیشترین مشکل برای ایران میراژهای عراقی بودند
  • بازرسی بازنشسته ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    سواد این کار را ندارند و وظایف خود را نمی دانند و قبض و بسط بودجه استانها و دستگاهها را بر اساس حب و بغض جناحی و چاکر تراشی برای خود و همفکران انجام می دهند ، مثل زمان روغنی زنجانی . شاید رئیس جمهور هم نمی داند در این دستگاه چه می گذرد . ای کاش گزارشی کمی و مکتوب از انچه که باید انجام می شده و انچه که تا کنون انجام داده است از ایشان درخواست می شد و بر اساس همین گزارش راستی ازمائی بعمل می امد . تا صدق کلام ما در بیراهه رفتن اشکار شود .
  • قاسم ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    به این میگن ذوق زدگی تا سرحد مرگ!دولت محترم یادش رفته تو این چند سال غربیها بخصوص فرانسه چه بلایی بر سر ملت ایران آورده اند.متاسفانه دولت روش غربگرایی در پیش گرفته.
  • دوست البرت ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    شما که دلتون به f5 های عصر دایناسورهاست همینم بهتون بدن خداتون رووشکر کنید!! شما خواب سوخو و میگ و جنگنده های جدید رو باید ببینید!.،
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    مشرق نظرها رو گزینشی و جهت دار منشر می کنی!!
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    ... تا آماده شدن یک جنگنده بومی. مگه کشکه. ساخت یک جنگنده به ارتباطات زیاد با کشورها و سازندگان دیگر دارد. نکنه ایران 140 را میخواهی به جای جنگنده استفاده کنی.
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    پول بده آش بخور مزخرفات هم تلاوت نكن
  • ایران ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    خوبه داشته باشیم ...اگه بشه که خیلی عالیه ...هر چقدر هم گرون باشه ..حداقل چندتا با شه باز هم بد نیست ...
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    2 0
    مشرق جان صحبتهای سخنگوی دولت در مورد ارتقای میراز اف 1 هست و نه خرید. به هر حال کشور ما چندین فروند میراژ اف 1 داره باید چکار کنه؟ اونها را ارتقا بده یا بگذارد یه جایی خاک بخورد؟ پس کار درست اینه که میراژ اف 1 های ایران ارتقا پیدا کنند مخصوصا به موشکهای اگزوست که بسیار کارآمد هستند و همچنین از نظر راداری. اما در مورد خرید کاملا با نظرت موافقم ما نباید به سمت خرید جنگنده از فرانسه باشیم بهترین گزینه برای ما میگ 35 هست که ارتقا یافته میگ 29 هست و با توجه به زمینه های این هواپیما در ایران گزینه بسیار خوبی هست اگر هم بتوانیم به سمت سوخو 30 و 35 هم بریم که دیگر عالی میشه ضمن اینکه ایران در گذشته سفارش سوخو 30 را به روسیه داده بود.
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    مشرق چقدر احمق است که نمی داند این درخواستها توسط مقامات نظامی گرفته شده است و در دنیای پر رقابت بازار تجهیزات نظامی ، هر درخواستی غنیمت است
  • سوسان ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اگه پول بدی پیرمرد 100 ساله برات میرقصه تو فقط پولشو بده بقیش با من من برات میارم
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    * با اطلاعاتی که اوباما در باره نقص هواپیماهای رافائل به هند داد این کشور درخواست خود را به شدت کاهش داد. * فرانسه سیستم های موشکی نصب شده بر روی رافائل که به مصر فروخته به شدت کاهش داده است که موجب اعتراض نیروی هوایی این کشور شده است.
  • احمد ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    میراژ2000یه چیزی بد نیست .
  • نظامی بازنشسته ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    قبلا هم یک کامنت گزاشته بودم بهترین گزینه....su-35 su-37 su-50 پافکا که رادار گریز میباشد هلیکوپتر هم باید خریداری شود mil -28 الان بهترین گزینه میباشد
  • رضا ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    مشرق خود گویی و خود خندی!!؟؟ واقعا که تحلیل از این چرت تر ندیده بودیم، اولا که فعلا اصلا کو قرارداد که شما اومدی نشستی تحلیل کردی برا خودت، مگه فروش تسلیحات به همین راحتیه که با یه دیدار ساده سیاسی انجام بشه، درثانی شما کاملا ماهیت روسیه پرستت رو نشون دادی با این تحلیل آبدوغ خیاریت، اونم با چه استدلالی! تامین قطعه میراژ که دیگه سخت تر از تامکت نیست، که چون ممکنه،فقط ممکنه یه روزی ما بر فرض محال تونستینم هواپیما بخریم، نتونیم قطعه اش رو پیدا کنیم!! والله که نه شرق و نه غرب خیر خواه ما نیستند
  • بهزاد ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    خونی که در رگ ماست/هدیه به رهبر ماست ان شاالله با اتکا به دانش و توان فنی و صنعتی داخل کشور در آینده شاهد تولید جنگنده های بهتر از نمونه های شرقی و غربی در داخل کشور باشیم . به جوانان اعتماد کنیم . . . . ..
  • سید دکتر محمود ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    چرا در مورد قاهر 313 نظر میگذارم تایید نمیکنی؟ خودتونم...... آره؟!!!!
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اگر میراژ اف ۱ بدرد می خورد که زمان دولت اصلاحات پیشنهاد شصت و اندی میراژ را قبول میکردند تازه با پشیبانی از میراژ های داخل کشور . مشکل میراژ اف این است که بقا پذیری در میدان نبرد را ندارد
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    مشخصا با نبود سفارش کافی بهای رافال از این نیز بیشتر خواهد شد?????????? یعنی چی هر چی تقاضا کمتر قیمت بیشتر؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    موشک اس 300 رو ده ساله نمیده سوخو 35 بده؟مث اینکه برادران روس را نشناختی...
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    انتقادات و پیشنهادهای خوبی در این مقاله مطرح شده ولی مقداری جهت دار بود که این موضوع به اصالت این نوشتار آسیب می رسونه.ای کاش بغض هامون رو کنار بذاریم و تنها دغدغه ما ایرانی قدرتمند و سرافراز باشه.اما در بحث فنی تا اونجایی که دانش حقیر استطاعت داره اولا نزدیک به غیر ممکنه فرانسه تسلیحاتی حداقل بصورت علنی به ایران بفروشه پس شما از این بابت هیچگونه نگرانی به خودتون راه ندید.روسیه هم اگه لطف کنه و همون قطعات چندتا دونه میگهای 29 و سوخو 24 رو بدون پشت چشم نازک کردن بهمون چند برابر قیمت بفروشه ما کلاهمون رو باید تا بالای برج میلاد از خوشحالی بالا بندازیم.فقط چین ممکنه که هواپیمایی به ما بفروشه و این رو هم قطع به یقین بدانید چون بازار دیگه ای برای خرید نداریم هزار و یک بازی سرمون درخواهند آورد همچنانکه قبلا برای خرید بعضی از تجهیزات نظامی ضررهایی متحمل شدیم.این نکته رو هم اضافه کنم که صحبتهای آقای نوبخت شاید به این دلیل بوده که تلویحاً به روسیه و چین اعلام کنه ما بازارهای جدیدی برای خرید تسلیحات داریم پس اینقدر برامون ناز نکنید.البته ما عادت کرده بودیم که از جناب نوبخت بیشتر در مورد پایین آمدن نرخ تورم و حذف یارانه بگیرها بشنویم
  • علیا ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    رهگذر جان. دقت کن. نوشته ایشون عضو شورای عالی امنیت ملی هستند. دومن اگر قرار باشه خرید نظامی انجام بشه مسئولیت بر عهده ی وزارت دفاع هست و نه آجا که وزارت دفاع هم زیر مجموعه دولت هست و پس ایشون مقام بالا دستی سخگنوی وزارت دفاع به حساب میان. پس الکی گُر نگیر. درضمن واقعن فکر کنم ی اشتباهی رخ داده و منظور آقای نوبخت اصلن میراژ نبوده. چون خرید میراژ برای ایران عقب گرد هست. مثلن اگر رافائل رو میخواستند بازم قابل قبول بود.
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    دقت کردی؟ همش حرفای منفی زدی و مخالف زدی. یه خورده به حرفات دقت کن.
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    دوست خوبم سو 37 تولید نمیشه. فقط دو نمونه به عنوان اثبات گر تکنولوژی ساخته شد. قبلن هم من همین نکته رو بهت تذکر داده بودم
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اونوقت شما؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    حالا ببينيد بهتون هواپيماي مسافربري ميدند يا نه ! هواپيماي جنگي پيشكش ، اونا كل هدفشون از اين توافق تضعيف ايران هست ، حالا خيال ميكنيد ميان دستي دستي قدرت هوايي ايران رو بالا ميبرند ؟!!
  • علیا ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    تصمیم برعهده ی سلسله مراتب در ستاد کل هست و نیروی هوایی فقط اعلام نیاز و پیشنهاد خرید رو به ستاد کل میده. درضمن خرید یا ساخت و تامین به هر شکلی بر عهده وزارت دفاع هست که وزارت دفاع هم زیر مجموعه ی مستقیم دولت هست و پی سخنگوی دولت مرجع مناسبی برای اعلام نیازهای نظامی به حساب میاد.
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    مشرق روسیه پرست
  • محمد 1362 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    از مشرق تقاضا دارم که این نظر رو منتشر کنه. در کل تاریخمان هم از شرق ضربه خورده ایم هم از غرب..بدون شک. اما نیاز نظامی ما در دوران حاضر نباید صرفا در تامین از یک کشور خلاصه شود...ما هم باید هواپیمای غربی داشته باشیم هم شرقی..هر کدام مزیت خاص خود را دارند. هواپیماهای روسی تامین قطعات آسان و قیمت پایین تر دارند و تقریبا هر سلاحی را که تولید خودمان است همراهی میکنند..در عوض هواپیماهای غربی اعم از نوع آمریکایی و فرانسوی و غیره، تجهیزات کارآمدی تری از نظر اویونیک و موتوری دارند. آمریکا و انگلیس و آلمان(تورنادو و یوروفایتر) که به ایران جنگنده نمی فروشند ..می ماند فرانسه و روسیه که می توانیم با خرید رافائل و سوخو و میگ نیازمان را بر طرف کنیم. از تامین قطعات هم نترسیم که دلالان فرانسوی نشان داده اند که به خاطر پول هر کاری میکنند و تامین قطعات میراژ و رافال از تامکت سخت تر نیست . در انتهای مطلب ..هم روس ها و هم فرانسوی هیچکدام قابل اطمینان نیستند منتهی امر نیازمان برای به روزآوری نیروی هوایی مان نباید فراموش شود.. به خصوص اینکه ناوگان اف های ایران (اف 4 و 5 و 14 ) و سوخو و میگ و میراژ اف 1 و اف 7 چینی ، عملا عمر مفید عملیاتی شان به پایان رسیده و بعد از جنگ تحمیلی به طور عملیاتی در درگیری واقعی با هواپیماهای مدرن روسی و غربی آزموده نشده اند و صرافا به دلیل اورهال های مکرر متخصصان داخلی سرپا هستند و هیچ بعید نیست در درگیری هوایی با هواپیماهای مدرن کم بیاورند..
  • ehsan ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    مهمترین معیار در خرید جنگنده اول قابلیت درگیری هوایی یا داگفایت با جنگنده دشمنه و بعد بمباران مواضع زمینی از راه دور. میراژ سالهاست که از رده خارج شده و در برابر جنگنده های حال حاضر حرفی برای گفتن نداره.جنگنده سوخو35 و پکفا و اف 35و تایفون از رافال قویترند. و از همه قویتر اف22 هست که قابل فروش نیست.بهترین جنگنده برای خرید سوخو 35 و سرمایه گذاری در پکفا و خرید اونه.اف 35 هم اگر به ایران بفروشند خوبه.
  • محمد 1362 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    از مشرق تقاضا دارم که این نظر رو منتشر کنه. در کل تاریخمان هم از شرق ضربه خورده ایم هم از غرب..بدون شک. اما نیاز نظامی ما در دوران حاضر نباید صرفا در تامین از یک کشور خلاصه شود...ما هم باید هواپیمای غربی داشته باشیم هم شرقی..هر کدام مزیت خاص خود را دارند. هواپیماهای روسی تامین قطعات آسان و قیمت پایین تر دارند و تقریبا هر سلاحی را که تولید خودمان است همراهی میکنند..در عوض هواپیماهای غربی اعم از نوع آمریکایی و فرانسوی و غیره، تجهیزات کارآمدی تری از نظر اویونیک و موتوری دارند. آمریکا و انگلیس و آلمان(تورنادو و یوروفایتر) که به ایران جنگنده نمی فروشند ..می ماند فرانسه و روسیه که می توانیم با خرید رافائل و سوخو و میگ نیازمان را بر طرف کنیم. از تامین قطعات هم نترسیم که دلالان فرانسوی نشان داده اند که به خاطر پول هر کاری میکنند و تامین قطعات میراژ و رافال از تامکت سخت تر نیست . در انتهای مطلب ..هم روس ها و هم فرانسوی هیچکدام قابل اطمینان نیستند منتهی امر نیازمان برای به روزآوری نیروی هوایی مان نباید فراموش شود.. به خصوص اینکه ناوگان اف های ایران (اف 4 و 5 و 14 ) و سوخو و میگ و میراژ اف 1 و اف 7 چینی ، عملا عمر مفید عملیاتی شان به پایان رسیده و بعد از جنگ تحمیلی به طور عملیاتی در درگیری واقعی با هواپیماهای مدرن روسی و غربی آزموده نشده اند و صرافا به دلیل اورهال های مکرر متخصصان داخلی سرپا هستند و هیچ بعید نیست در درگیری هوایی با هواپیماهای مدرن کم بیاورند..
  • مسعود ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    بهتره سراغ کشور بی طرفی بریم که سابقه استعماری نداره مانند سوئد وبا آن کشور تولید مشترک همراه با انتقال تکنولوژی را داشته باشیم تا در آینده خودمان جنگنده تولید کنیم نباید به روسیه وآمریکا وفرانسه وابسته باشیم
  • علی ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    خبر بسیار خوبی بود. خوشحال کننده است که فرانسه حاضر است به ما جنگنده بفروشد. حتی اگر هدف ما خرید جنگنده از روسیه باشد همینکه روس ها بدانند که در بازار فروش هواپیمای جنگی به ایران رقیبی به نام فرانسه دارند باعث میشود با ما بهتر کار کنند. نگاهی به عملکرد روس ها درقضیه اس 300 و میگ های 29 نشان میدهد که عملکرد خوبی نداشتند. این به علت این بوده که رقیبی در بازار ایران نداشته اند. ولی ححالا اگر بفهمند که در صورت بدقولی ایران به سمت فرانسه میرود مطمءن یاشید رفتارشان عوض میشود
  • هومن ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    فقط و فقط سوخو 30 ام کا و سوخو 32 و سوخو 35 را دریابید . عمرا فرانسوی ها به ما میراژ نمی دهند . پس اف 4 و اف 5 و اف 14 ها که دیگر پیر و فرسوده شده اند از رده خارج و هواپیماهای نامبرده را خریداری کنیم .
  • msg313 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    یعنی الان واقعا داری کل کل میکنی که f22 بهتره ! خوب چیکار کنیم؟ اگه یه روزی به خواهیم جنگنده بگیریم روسیه وچین به ما جنگنده میدن یا امریکا!!!!!
  • mohsen ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    دشمن اصلی ما غرب است هرچند سیاست جمهوری اسلامی ایران نه شرقی و نه غربیست و هرچند روسیه به عهدش در قبال قراردادها با ایران وفا نکرده اما دشمن اصلی و درجه یک ما امریکاست و با این توافق بازی ها هم به راحتی با ما دوست نمیشن بهتره آقایون از خواب بیدار شن تو همین چند روز بعد از توافق به مراتب ایران تهدید به حمله نظامی از طرف امریکا شده گه جمهوری خواهان برنده انتخابات ریاست جمهوری بشن بعید نیست بزنن زیر همه چیز و اونوقت دست ما مونده تو حنا و ...... در ضمن بهتره برا مقابله با دشمن اصلیمون که غربه از هواپیمای شرقی استفاده کنیم چون هواپیماهای روسی برای این کار ساخته شدن لزومی نداره بریم میراژ دسته دو بخریم و تازه بیفتیم بفکر ارتقا ادن اونا به نظر من بهترین گزینه شرکت ایران در پروژه پک فا و یا خرید سوخو 35 میباشد البته خرید سوخو35 نباید خیلی عمده و زیاد باشه بلکه در حد 36 فروند فک کنم فعلا کافیه و سرمایه گذاری روی طرح های داخلی(ما تا کی میخوایم خریدار باشیم؟؟؟؟درسته که سخته ولی سرمایه گذاری شاید الان رویا پردازی به نظر بیاد ولی ده سال بیست سال دیگه به ثمر میشینه)
  • احسان ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    باید فقط کمک فنی بگیریم تا قاهر را بیفته اگر قاهر را بیافته فقط 30 تا از این جنگنده داشته باشیم خودش خیلی هست.خیلی ها میگن چرا خبری از جنگنده ی قاهر نیست؟خب مشخصه جنگنده نیمرو نیست که تو 5 دقیقه درست شه استفاده کنی کار ها و آزمایش های مختلفی باید روش انجام بشه تا آماده بشه و به همین دلیل زمان زیادی میخواد به نظرم ما باید نیابتی جنگنده بخریم یعنی یه یکی از کشور های متحد و دوست بگیم جنگنده بخر برای ما ما تحویل بگیریم.عراق گزینه ی خوبی هست.با این روش (اگر بشه)میتونیم صاحب اف16 هم بشیم!مشرق لطفا منتشر بفرما
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    یه خورده دقت چیز خوبی است عزیز اولا این بحث ها خیلی خنده داره کوچکترین قرار دادهای نظامی ما بلوکه شده قرارداد ایران با روسیه برای سوخو 30 ومیگ 31 یادتون هست؟ اون موقع که جنگ سوریه حزب الله و... نبود چرا سریع آمریکا وعربستان دخالت کردن وقرارداد لغو شد؟ خرید بالگرد کاموف50 توسط احمدی نژاد یادتونه؟ بسیار ساده لوحی است که فکر دادن جنگنده حتی اف5 به ایران توسط هر کشوری به ذهن خطورکند چون ما اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم هیچ راه مطمئنی جز شروع به تولید داخلی نداریم باورکنید تا10سال آینده هیچ خبری درمورد جنگنده جدید از اروپا یاکشورهای عضو ناتو نخواهیم داشت
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    تحلیلی در حد لیگ بورکینافاسو اخه این همه اسمون و ریسمون واسه چیه این گزارش واسه چی بود دقیقا؟ ضمن اینکه هر وقت تونستید اس 300 بگیرید برید سراغ جنگنده
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    الان مانیاز به رهگیر داریم اونم رهگیری که جلو جنگنده های جدید توان مقابله داشته باشه برای بمباران موشک داریم
  • سید دکتر محمود ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    تیتر "جریمه اش به جیب ایران رفت " رو من نفهمیدم چه ربطی داره؟
  • محمود ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    بهتره به جای این ولخرجی ها درفکر باشین یه خط تولید جنگنده پیشرفته راه بندازین که واسه دنیا ناشناخته باشه نه اینکه چیزی روکه اونها ساختندواسه رویاروئی با خودشون بخرین فقط نگین نه که ناراحت میشم........
  • کوروش بزرگ ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اگر100الی150تامیراژ2000ازفرانسه بخریم وضعیت نیروی هوایی خوب میشه شرق کشورمابشدت نیاز ب پایگاه هوایی داره دراین شرایط که ن روسیه ن آمریکاوکشوری دیگه ب ماجنگنده نمیفروشه خریدجنگنده میراژ2000انتخاب خوبیه.
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    ناشناس عزيز ! شما گمان نبريد كه فرانسه اي كه حتي حاضر نشد قطعات پژو 405 توليدي در سال 1980 رو به ايران بدهد و به يك شبه از ايران خارج شد ،‌دايه مهربان تر از مادر خواهد گرديد و به شما در قبال عربها كمك مينمايد و جنگنده رافال به شما ميفروشد ،‌شما خودتان مشعشع تر تشريف داريد با اين افكار !! غربيها و فرانسوبها خدماتي كه به ايران خواهند داد بهتر از همان خونهاي آلوده نخواهد بود ! همانطور كه ذكر شد زمزمه هاي تحويل هواپيماي مسافربري به ايران در 7 سال آينده به گوش ميرسد ،‌جنگنده استراتژيك رافال پيشكش حضورتان !!! در آخر همانطور كه آن رهبر فرزانه گفت : براي برطرف كردن نيازهاي كشور بايد چشم به داخل داشت ، نه وين و ژنو و ...
  • شاپرک ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اگه قراره چیزی بخریم (که بهمون نمیدن) باید یه مزایده بزاریم هر کشوری پیشنهاد بهتری داد باهاش قرارداد ببندیم
  • م الف ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    در موضوع هواپیمای پشتیبانی نزدیک بهتر است کارخانه ساخت هواپیمای اف 20 را از آمریکایی ها خریداری کنیم.ما هنوز از اف 5 استفاده میکنیم و اف بیست بسیار پیشرفته تر از اف 5 است و در ضمن نیروی فنی ایران به هواپیمای آمریکایی بسیا آشناست. درباره هواپیمای شکاری و رهگیر میبایست کارخانه ساخت اف 14 را از آمریکا خریده و در ایران راه اندازی کنیم.گرچه باید پس از ساخت اولیه این هواپیماها آنان را از 0 تا 100 بهینه سازی کرده و ارتقا بدهیم.برای شکاری و بمب افکن های جایگزین اف 4 و سوخو 24 بهتر است جنگنده سوخو 34 خریداری شود.
  • م الف ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    میراژها میشود ارتقا داد.اما اگر قرار است که جنگند فرتنسوی بختریم بهتر است که یک کارخانه ساخت جنگنده مشترکا میان ایران و رافال فرانسه و یور فایتر تایفون انگلیس در ایران راه اندازی شود و محصول به سه کشور یا کشورهای دیگر صادر گردد.رافال و تایفون شباهت بسیاری به دارند و میشود گفت پایه هردو یکی است.هزینه ساخت در ایران بسیار کمکتر از انگلیس و فرانسه است.بهرحال انگلیسی ها اگر سفارت میخواهند باید تسلیحات هم بدهند و تنها به فکر راه اندای جاسوس خانه بی بی سی در ایران نباشند.
  • م الف ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اگر قرار است که به سمت روسیه برویم بهترین گزینه ها اینها هستد: میگ 31 شکاری رهگیر و میگ 35 و سوخوی 34 بمب افکن و سوخو 35 چندمنظوره و سوخو 33 ناو نشین و دریا پایه.با توجه به حظور ما در آبهای بین المللی ایران باو هواپیما بر و ناوهای دارای قابلیت پدافند هوایی دارند را در دستور کار خواهد گذاشت.همچنین بمب افکن توپولف 22 ام3 یا توپولف 160
  • شهرام ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    به نظر من با این شرایط باید جنگنده های خودمون رو از روسیه خریداری کنیم جنگنده های فرانسوی فقط یک رافال بگی نگی بهتر است در ضمن اعراب مجهز به این جنگنده ها هستند باید جنگنده هایی که از جنگنده های فرانسوی و برخی جنگنده های امریکایی مثل اف 15 و 16 که در اختیار اعراب هستند از انها بهترشون رو بخریم به نظر من کمپانی سوخوی روسیه جنگنده های قابلی داره مثل سوخو 35 و 37 البته سوخو 30 و 33 و 34 هم بهتر هستند محصولات میگ چندان دلچسب نیستند یه مطلب دیگه اینکه اگه بشه نیروی هوایی ایران یه کلاس جدید در کلکسیون جنگنده هاش ایجاد کنه که اونم جنگنده های نسل پنجم هستند و تنها امکان تجهیز این نوع جنگنده ها جنگنده سوخو تی 50 هستش البته اگه روسیه اونو به ما بفروشه. در جواب م الف باید بگم اولا امریکا حاضر نیست تسمه موتور اف 5 رو به ما بده چه برسه به اف 20 دوما اصلا اف 20 وجود نداره اون یک پروژه ی لغو شده است که اصلا به تولید انبوه نرسید.
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    بهره گيري از تكنولوژي هوايي ساب سوئد فراموش نشه ، كاري كه برزيل داره انجام مي ده الگو خوبيه
  • م الف ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    برای هواپیماهای مسافربری و باربری نیز چند گزینه پیش روست.میشود با روسیه و اکرایین شریک شد و آنتونف 158 مسافربری و آنتونف 70 باربری را ساخت و یا با روسیه سوخو سوپر جت 100 مسافربری و.... را بسازیم.یا با ایرباس برای تهیه ایرباس های مسافربری و باربری کنار بیاییم و یا اینکه مسافربری و باربری های خود را از بویینگ آمریکا تهیه کنیم.و یا همزمان با چندکشور فرانسه و روسیه و اکرایین و آمریکا وارد گفتگو و خرید و تولید شویم.
  • م الف ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اما سخن آخر اینکه اگر کسی با ما چیزی نداد ما هم با او مقابله به مثل کنیم و همت کنیم و آنچه را که نیاز داریم بسازیم.
  • محسن ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    مقاله خیلی خوبی بود. آفرین مشرق
  • amir ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    دوستان من ميخوام به اين كل كلها پايان بدم خريد ميراژ اشتباه هستش چون توانايي هاي لازم براي درگيري هوايي توي 10 سال اينده رو نداره مي يايم يه نگاهي مياندازيم به نيروي هوايي خودمان كه از 4 قسمت تشكيل شده جنگنده اف5 كه يه جنگنده سبك هست با قابليت محدود و بيشتر براي گشت هوايي به كار مياد جنگنده اف4 يك جنگنده ضربتي هست كه توانايي درگيري هوايي بمباران عمقي و سطحي توانايي پرتاب بمب هاي هدايت ليزري و تي وي داره قابليت پرواز در شب داره حتي خود امريكايي ها لقب معجزه رو بهش دادن جنگنده اف14 هستش جنگنده كه فقط براي رهگيري برد بلند طراحي شده و ايجاد برتري هوايي تاذ جنگنده هاي دشمن نتوانند نفوذ كنند وقسمت اخر جنگنده هاي روسي و فرانسوي هستن جنگنده هاي روسي هميسه از كيفيت پاييني برخودار هستند چه در زمينه ساخت و چه در زومينه الكترونيك كه انواع مختلفي در ايرا وجود داردميگ21-23-29 حال ما بايد بييايم نصبت به جنگنده هاي موجود جنگنده خريداري كنيم بهترين جايگزين جنگنده اف5 جنگنده جي اف17 ساخت چين هستش ارزانترين جنگنده دنيا با توانايي هايي در حد جنگنده اف شانزده حتي ما ميتوتانيم خط توليد اين جنگنده رو در ايران راه اندازي كنيم و دانش بسياري را به كشور بيارم حداقل بايد200 فروند از اين جنگنده توليد شود تا جايگزين جنگنده هاي اف5 و ميگ21 بشود قيمت17 ميليون دلار براي جايگزيني جنگنده فانتوم كار سخت ميشود چون بايد به دنبال خريد يه جنگنده ضربتي باشيم كه چندين مدل در دنيا وجود دارد مانند:رافايل-تايفون-سوخو30-اف16-جي10-ساب39 خريد اف16 كه ممكن نيست قطعا و حتي اگر هم بودبا توجه به نياز هاي ما را يراورده نميكرد اين جنگنده بيشتر بدرد كشورهاي كوچكي مثل امارات و هلند ميخوره نه كشور بزرگي مثل ايران جنگنده جي10 از قابليت هاي خوبي برخوردار است اما در هيچ نبردي شركت نداشته و ما نمدانيم توانايي اين جنگنده به چه ميزان است جنگنده سوخو30 بسيار دوست ميدارم و جنگنده دوست داشتني هست و جايگزين مناسبي هست و تنها ايرادي كه دارد سيستم هاي الكترونيكي ضعيفي دارد چون در رزمايش رد كه هر ساله امريكايي ها انجام ميدن جنگنده هاي سوخو هند در نقش دشمن به نيرو هاي امريكايي و اروپايي حمله كردن وتاسفانه در اين نبرد هوايي شكست خوردن و اين يه سر شكستگي بزرگ براي هند بود زيرا اين جنگنده هم اكنونپيشرفته ترين جنگنده هند است البته سوخوي هند يك بسته اپديت سيستم الكترونيكي از كمپاني هاي اروپايي دريافته كرده ودر بعد الكترونيكي از جنگنده هاي روسي و چيني برتر است جنگنده ساب 39 محصول كشور سويد جنگنده با كيفيت وعالي هستش اما متاسفانه مشكلات جنگنده اف16 را دارد و با توجه به روابط خوب ايران وسويد و با توجه به فروش اين جنگنده ها در بعد تجاري گزينه خوبي هست اين جنگنده سيستم الكترونيكي پيشرفته ساخت اريكسون داره اما جايگزين فانتوم نخواهد شد اما دو رقيب همسايه و شبيه به هم جنگنده هاي رافايل و تايفون هر دو جنگده هاي ضربتي -دو موتوره - با طراحي نيمه رادار گريز چابك وچالاك هر دو جنگنده امتياز8 از10 را گرفتن و م به شخصه طراحي رافايل بيشتر دوست دارم البته تايفون در طراحي سكان عمودي و خروجي موتور برتر است به نظر من جايگزين فانتوم يكي از اين دو باشد در بعد قيمت تايفون ارزانتر است در بعد چالاكي تايفون كمي چالاك تر است چون از موتور هاي قوي تري ايتفاده ميكند در بعد رادار رافايل دست برتر رادارد در بعد سيستم الكترونيكي رافايل برتر است در مورد موتور تايفون برتر است از موتور رويزرويس استفاده ميكند كه خرج كمتري نصبت به موتور ساخت بويينگ رافايل دارد و ارتفا پرواز بيشتري دارد امروزه سرعت در خريد جنگده تاثير زيادي ندارد اما بازهم تايفون سرعت بيشتري دارد با توجه به اين كه جنگنده تايفون يك جنگنده ساخت مشترك است و با توجه به روبط تيره و تار ما وانگليس ميتوانيم اين جنگنده رو به صورت واسطه از المان يا ايتاليا خريداري كنيم حداقل تعداد خريد120 فروند در مورد جنگنده اي كه قابليت هاي اف 14 يا شبيه به ان را داشته باشه تنها يك جنگنده در دنياست كه ما ميتوانيم بخريم وان جنگنده سوخو35 ميباشد در مورد جنگنده هاي روسي و فرانسوي بعد نظرم را خواهم داد نويسنده امير تامكت
  • سید دکتر محمود ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    با این همه نخبه چرا 1 پراید بی نقص نمینونید بسازید؟
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    روسیه این ها رو به ایران نمیفروشه شاید قراردادش را ببندد ولی با پول گرفتن از اسرائیل تحویل نخواهد داد در ضمن جنگنده های روسی نمونه های صادراتی اش بسیار ضعیف تر از اصلی هستند
  • مختار ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    مشرق خدایی خودتو زدی به خریت روسها اس300به ما ندادن بیان جنگنده بدن از این روسها نمی خواد دفاع کنی مرگ بر روسیه کمونیست دورد خدا بر قاسم سلیمانی تا زمانی ما حاجی داری احتیاجی به هیچ جنگندهای نداریم
  • اهوازی ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    در این 200 سال فرانسوی ها در اخلاق و سیاست و فرهنگ و اقتصاد و بازرگانی و روابط دو جانبه میان ایران و فرانسه و حمایت از تروریسم و روابط تسلیحاتی و.... ثابت کردند که به معنای واقعی میراژ ( سراب ) هستند.امید است که سینماگران و هنرمندان و روشنفکران و مردم ما گرفتار میراژ نشوند.
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    بعد آمریکا هم تماشا می کنه عراقم میگه چشم
  • سعید ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    هرگونه قردادهای نظامی و خرید تسلیحاتی با نظارت شورای عالی امنیت ملی و بنا به درخواست نیروها و توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام میشه.
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    ما باید تو الکترونیکش که کاملا خودکفا و صاحب نظر باشیم(مثل البیت سیستم اسرائیل)........موتور توربوفن ملی هم اگه داشته باشیم که توان سرکوب شدن نیروی هوایی ایران را باید به گور ببرن.....برای کوتاه مدت میگ 29 ام 2 برای ایران مناسبه(البته با ایرانیزه شدن اویونیکش)....البته با مهندسی معکوسش و دور زدن روسها (بستن با صربستان و یمن).....مثلا تو هر دسته 10 فروندی میگ 29 ،3 تاش استاندارد ام2 باشه.....
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    میگ های 25 عراق تهران جر دادن اونوقت شما میگی اف14 عالی بود .....حافظه تاریخی هم خوب چیزیه.....سیب زمینی تاریخی.....
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    موتورش امریکاییه
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    کارخانه رو با آدماش از آمریکا بیاریم ایران! .اینا رو لیست کن دستور میدم در اسرع وقت انجام میشه.
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    ما تو پروژه هواپیمای آموزشی یاک که سر از ایتالیا در آورد سرمایه گذاری کردیم ....امنیت سرمایه گذاری مالیده(چین هم دیگه پول ما را بالا می کشه).....فقط قاچاق و پولشویی در سطح بین المللی.....
  • گمنام ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    حق با شماست جنگنده ساب 39 که فکر کنم چند منظوره باشه . بهترین گزینه برای نیروی هوایی ماست . مخصوصا که بعید دست کشور ثالثی بیوفته برای خدمت و د ست ما سوئد می مو نه . مثل اف 14 . در ضمن یه تکنولوژی جدید هم وارد کشور میشه . کلا هواپیمای خوبی . در کنار سوخو 34 و 35 در تعداد زیادتر خوب میشه . کلا ساب بهتر از هواپیما جی ده چینی باید باشه . شخصا ترجیح می دم . چ ون بوش میاد اونو بخریم
  • گمنام ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    هیچ نیازی ایران به این نوع عملیات نداره بدیلیل وجود زراد خانه موشکی نیرومند . ا فقط باید بحث پشتیبانی نزدیک و و البته دست گرفتن پوشش هوایی منطقه ی درگیری رو کار کنیم . نه کار دیگه .طوری نشه جنگنده های دشمن در منطقه ی نبرد رو سر ما جولان بدند ثل لبنان سال 2006 و سه جنگ اخیر غزه و جنگ خلیج فارس .در ضمن برای هم کشور های همسایه که نصفشون تکفیری هستند موشک کافی نیست. بلکه قدرت هوایی به شدت سرکوب گر نیاز داریم . که بهترین گزینه ی روسی فلانکر ها هستند بخصوص سوخو 35 و 30 و بهترین گزینه ی چینی جی ده و بهترین گزینه ی غیر این دو جنگنده ی ساب 39 ساخت سوئد هست که باید مناسب تر باشه . که یکی از دوستان هم اشاره کرد . اما باز باید گفت که باید خط تولید جنگنده ی داخلی توانمند با موتور ساخت داخل و ... فکر کرد. بقیه راه ها بدرد بخور نیستند فقط زمان می خرند برای ما . حداقل کار جالبتر اینه که بریم مشارکت کنیم در ساخت سوخوتی 50
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    برو اف ۲۲ رپتور بخر اخوی. قول میدیم پولشو تامین کنیم. تو فقط برو بخر. آخه وقتی به اسرائیل هم نداده جنگنده راهبردیشو میخوای چیکار کنی؟ خدا عقل سالم در بدن سالم بده انشالله
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    بنده خدا شاید نمیدونسته که میراژ یک هواپیمای نظامیه فکر کرده میراژم یکی مثل هواپیماهای تجاری شرکت بوئینگ و ایرباسه برای اثبات گفته ام همین بس که اگر کمی به اظهارات این بابا در بحث گرونی اجناس و ... که دقت بکنید میبینید که
  • علیا ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    خود قطعه رو نمیدن. چه برسه به خود جنگنده. اونم چه برسه به تکنولوژی تولید. چی ر کردی درباره ی دنیا. در مورد اف20 هم باید بدونی که صائقه در صورتی که مشکلات تولید موتور توربوفن حل بشه کم از اف20 نداره.
  • نصیر ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    یاد مقالات سابق مشرق ...درباره اورهال و بومی سازی این جنگنده ها بخیر مثل اینکه این پروژه های جنگنده بومی هم بالا رفتیم دوغ بود پایین اومدیم!!!
  • محمد ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    وعلیکم السلام دوست من آمریکاییها سلطه طلب و قوی هستن. تنها راه رفاقت با آمریکاییها بی غیرت شدنه. رو این مسئله فکر کن! سفر فرح به آمریکا که یادتون نرفته! بی ناموسی بدی شده بود! خمینی (ره) به ما یاد داد که قدرت دست توده مردمه دوستان. بزرگترین بت شکن عصر ما که بت امپریالیسم و نظام کثیف سرمایه داری رو شکست خمینی (ره) بود. شاید بعضیا با من مخالف باشن و نظرشون کاملا محترمه در حدی که حرمت شکنی نکنن ولی به خدا قدرت فقط برای خداست نه فلز و قدرت خدا هم به خواست خودش دست مردم است. یمن باید درس عبرت باشد برای ما. الآن همه کشورهای عربی و غربی و سگ دست آموز غرب همه حامی عربستان هستن. تونستن کاری بکنند؟!!! یمن کشوریه که ضد هوایی هم نداره چه رسد به جنگنده! وسایل نظامی رو با هوش و قدرت خودمون تولید و استفاده میکنیم و از تجربیات دیگران هم با عزت نه خفت استفاده خواهیم کرد مثل کلمه مودبانه بگیر رو در رو! والسلام
  • ناصر ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    قاهر 313 چی شد پس؟منتظریم
  • پارسا ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    باید احسنت گفت چقدر کارشناس و متخصص هواپیما داریم.به امید اون روز که خودمون سازنده بهترین هواپیماهای جنگی بشیم.
  • ناشناس ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    کنایه خوبیه.
  • م الف ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    همه اینها بستگی به قدرت و اراده ما دارد.درباره اف 20 باید بگویم که این هواپیما در برابر اف 16 کنار گذاشته شد.اف 20 در 1983 ساخته شده است و موتور آن با بهینه سازی در اف 18 مورد استفاده قرار گرفت.این موتور بسیار کم مصرف است.
  • FARZAD ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    خنده داره......مگه فرانسه به ما تسلیحات میده..مگه نقل و نباته که مشرق جو گرفتش همچین تحلیل کرده انگار جنگنده ها تو راه ایران هستند...روسیه ناو و هلیکوپتر از فرانسه میخره و روسیه هر چی داره مال زمان شوروی هست.جنس روسی و چینی به درد نمیخوره حالا هی مشرق تبلیغات کن
  • اهوازی ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اونایی که منفی دادند گرفتا میراژ ( سراب ) فرانسوی هستند.
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    شاید به قول دبکا دارن با چین برا j-10 مذاکره میکنن . چینی هام دارن ناز میکنن لابد ، اینو گفته برا فشار به چینی ها . به اصطلاح به در گفته که دیوار بشنوه . شمام شلوغش نکنید الکی
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    هواپیمای j-10 و هلیکوپتر z-10 و z-19 از چین بخرید واسه سرکوب داعش خوبه. خط مونتاژشو بزنید
  • علی ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    داستان میگ های بیست و پنج و اف 14 چیز دیگریست و به نبودن لباس فضانوردی برای خلبانان ایرانی مربوط می شود و گرنه سقف پروازی لازم برای شکار میگ 25 برای اف 14 براحتی قابل دسترسی بود ولی خلبان در آن ارتفاع بدون لباس مخصوص که به ایران فروخته نمی شد جان خود را از دست می داد از طرف دیگر کمبود موشک فونیکس هم مزید بر این علت شده بود .
  • حسین ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    جناب دکتر محمود علتش اینه که پراید سازی دست رفقای مدیریت خوانده شماهاست که فقط کار جناحی می‌کنند نه دست نخبه‌های کشور
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اگه قرار باشه خریدی اتفاق بیفته که بسیار بعیده قطعا کسی از دست اندر کاران مقاله مشرق رو نمیخونه چون هستند کسانی که می توانند و باید تو این موارد نظر بدهند... لذا بهتر بود نه نوبخت در این زمینه حرفی بزنه نه شما رو حرف ایشون مانور بدید... البته بحث های علمی و ایده پردازی می تونه ازاد باشه خیلی هم خوبه...
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اگه شرایط سیاسی و اقتصادی فراهم باشه و دکترین دفاعی کشور هم مورد بازبینی قرار بگیره در حال حاضر بهترین گزینه خرید آخرین مدل از سوخوهای 25 و 30 است! سوخو 30 ویژه برتری هوایی و عملیاتهای هوا به سطح راهبردی و سوخو 25 ویژه پشتیبانی نزدیک از جبهه ها و عملیات علیه نیروهای سطحی دشمن!
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    تو اویونیک و الکترونیک برای مهندسی معکوس میگ 29 موافقم....
  • محمد ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    آقا من بازار سیاه آشنا دارم چی میخواهی ؟ بگو 40 % زیر یمت واست میارم . با خئمات پس از فروش و گارانتی مادام العمر .
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اگه قرار باشه ما خرید بکنیم اول باید تهدیداتمون روبشناسیم که همونf-15وf-16وf-18وf-22وf-35هست بعد جنگنده متناسب با تهدیداتمون بخریم البته این مال رهگیر مورد نیازمونه
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    خخخخخخ
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    ناشناس جان یادت باشه اف14 تونست 160 جنگنده عراقیو منهدم کنه این امار بالا درحالی بود که دستورفقط ترسوندن جنگنده های عراقی وعدم درگیری بخاطر کمبود موشک بود!!! مقایسه میگ25 سالها رده خارج بااف14 شوخی بیش نیست!!!
  • فربیو ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    من فکر میکنم که اصلا نظر ایشون هواپیمای جنگنده نبوده و یک اشتباه لغوی تو سخنرانی داشتند.خرید یک هواپیمای نظامی پروتکل های زیادی را طی میکنه که اکثرا توسط کارشناس های نیروی هوایی صورت میگیره سپس پس از اعلام نیاز مقامات بالاتر سیاسی و نظامی مذاکرات رو انجام میدن.خیلی بعید که تو این مدت کوتاه بعد از اعلام توافق هسته ای این کارصورت گرفته باشه.
  • علی بابا ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    تا جنگنده های نسل 5 ایرانی به تولید انبوه برسه به 80 فروند سخوی تی 50یاجی31برای جایگزینی شکاری های قدیمی و80 فروند سخوی 34وجی26برای جیگزینی بمب افکن های قدیمی نیاز خواهیم داشت
  • محمد مسلم ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    در یک جنگ هوایی نا متقارن وبرتری هوایی دشمن حرف اول وآخر را جنگنده های نسل 5 عمود پرواز مثل جی26واف35بی می زنند چون نیاز به باند پرواز ندارند
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    واردات ممنوع. بسازیم.
  • یونس ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    بهترین گزینه 80 فروند از انواع نسل 4++سخوی 35برای رهکیری وسخوی 34به عنوان بمب افکن می باشد
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    از پاکستان jf-17 بخریم. برا داعش کشون مناسبه دیگه
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    کلامی حرف حساب با عاشقان و دوستدارن سوخو ۳۰ ، ۳۵ و تی ۵۰ و اف ۲۲ ، ۳۵ و یوروفایتر و .... دوستان مگر نه اینکه سوخو ۳۵ حاصل تکامل سوخو ۲۷ است و سیستم های داخلی آن به شدت بهبود پیدا کرده است و سطح مقطع رادار آن از ۱۵ متر به زیر دو متر کاهش پیدا کرده است و رادار آرایه فازی پر قدرتی روی آن نصب شده است . مگر نه این است که تی ۵۰ به گفته کارشناسان حاصل تکامل بدنه سوخو ۲۷ است و باز شاهد آن هستیم که پره های موتور قابل روید هستند و به گفته روس ها به تکنولوژی جدیدی برای رادار گریزی دست پیدا کرده اند. مگر نه این است که اف ۱۶ سالهاست تولید می شود و از داخل تغییرات بسیاری به خود دیده . مگر نه این است یورو فایتر با وجود شکل نه چندان رادار گریزش با یک سکان و کانارد در بدنه یک رقیب سر سخت برای اف ۲۲ است . حال با توجه به توضیحات بالا ما فقط فکر می کنیم جنگنده خوب یعنی یک طرح جدید و هر سال یک طرح جدید رو کنیم انگار مسابقه طراحی است و روی همین قاهر غریب به دو سال و اندی وقت و بوجه صرف شد . و نمونه های دیگر . حال به عنوان یک مثال اف ۴ را عرض میکنم که خود را به عنوان یک جنگنده مولتی رول ثابت کرده است و بهتر نیست که به جای طرح هایی یا روی کاغذ باقی می مانند و یا یک نمونه چوبی . ما هم همانطور که سوخو ۲۷ تکامل پیدا کرد و شد سوخو ۳۵ ما هم اف ۴ را از درون تکامل می دادیم و روی موتور و ایونیک و رادار آن کار می کردیم و همان شکل بدنه با جایگزینی در بعضی قسمت با مواد مرکب دوباره تولید میکردیم و ... خیلی جلو تر بودیم و مانیز یک اف ۴ در حد سوخو ۳۵ تولید می کردیم . شاید دوستان از این حرف بنده خرده بگیرند ولی دقت داشته باشید طرح های که به نتیجه نمی رسند به دلیل این که قبل شروع طرح مثلا ۱۰۰ مشکل در طرح پیشبینی میشود و وقتی طرح شروع میشود مشکلات میشود ۱۰۰۰ مشکل که باید حل شود .
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    خخخ
  • شوهر البرت ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    کجایی پسر؟
  • سجاد ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    بهترین کار انتقال تکنولوژی است حالا به گذشته فرق کرده با توجه به این که روس ها الان در تحریم هستند و در آمد نفتی اش بسیار کم شده با احساس پیدا کردن یک رقیب در ایران می توانیم راحت تر با آنها کنار بیاییم به جای خرید سنگین هواپیما ما می توانیم به طور مخفیانه انتقال تکنولوژی دهیم و طرح های جنگنده های ملی خودمون را کامل کنیم و به روز کنیم مثل سوخو 35 در ضمن با چینی ها در ساخت جنگنده های پیشرفته مشترک فعالیت کنیم و بدست آوری یکسری از فناوری های مورد نیاز که نشه از این دو کشور بدست اورد رو از دگر کشور ها مثل اروپایی ها هر چند گزاف باشه زیرا امنیت حرف اول رو میزنه
  • شناس ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    با شرایطی که ما داریم و به دنبال خرید جی اف17چینی پاکستانی هر چی بخریم برد کرده ایم، البته بعیده به ما بفروشن
  • محمد مسلم ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    سجاد جان ازاف5ای به جنگنده آذرخش واز جنگنده آذرخش به جنگنده صاعقه از نسل3 به نسل4رسیدیم جهت اطلاع نسل4++جنگنده صاعقه هم بزودی رونمایی می شود
  • محمد مسلم ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    سجاد جان ازاف5ای به جنگنده آذرخش واز جنگنده آذرخش به جنگنده صاعقه از نسل3 به نسل4رسیدیم جهت اطلاع نسل4++جنگنده صاعقه هم بزودی رونمایی می شود
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    در زمینه نظامی نباید به خارج محتاج بود چرا که در روز مبادا از پشتیبانی از ادوات خریداری شده شانه خالی می کنند.بهترین گزینه انتقال فن اوری و تولید بوی بوده و هست.تجربه میگ29 و زیر دریایی کلاس کیلو و.....نباید فراموش بشه.
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    علت استقبال از اف 16 توسط 26 کشور دنیا اینه که هواپیمایی یک موتوره و سبک است (خرج کمتر، مصرف سوخت کمتر، پرواز طولانی تر). سوخوی 35 دو موتوره و شبیه اف 15 و اف 18 هستند که در بیست سال گذشته از آنها استقبالی نشده.
  • Fratello ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    عزیز من ، هرجند ممکن نیست ، اما شما واقعا بین F22 و F35 طرف F35 را میگیرید ؟؟؟ اون هم نوع صادراتیش که فنچی بیش نیست ؟
  • Fratello ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    جنگنده های اف 4 تقویت شدهی ایرانی به مراتب بهتر از اف-16 های downgrade شده ی کشورای همسایه هستن ! معلوم نیست چرا اینارو خریدن !
  • Fratello ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    ما اونقدر پولدار نیستیم که جنس بد بخریم !
  • nkbgktmh ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    20
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    واقعا یه همچین پیشنهادی به ما شده بود؟؟!!
  • حامد ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    با پيشرفت تكنولوژي غرب و دشمنان ايران و داشتن جنگنده هاي پيشرفته در كشورهايي مثل اسرائيل و انگليس و عربستان و آمريكا و ... كه دشمنان ايران هستند و جنگنده هاي نسل 5 مثل اف 22 و اف 35 و بي 2 و ... دارند حتي رافائل در مقابل جنگده هاي نسل 5 مثل اف 35 و به خصوص اف 22 اصلا كارايي نداره و طعمه راحتي براي اف 35 و اف 22 هستش. ايران بايد حداقل سوخو 35 بخره. درسته سوخو 35 هم گران هست اما در عوض سوخو 35 كارايي بيشتر و بهتري براي ايران داره. سوخو 35 جديدتر و پيشرفته تر و مناسب تر هست. ايران بايد بيشتر خرج كنه تا حداقل 90 فروند سوخو 35 رو بگيره ايران پولش رو داره. اما نبايد به هيچ وجه بره كم خرج كنه و سوخو 30 قديمي تر يا رافائل رو بگيره. ايران بايد سوخو 35 بگيره و بعد قرار داد خريد سوخو تي50 رو هم ببنده تا در مقابل دشمناش حرفي براي گفتن داشته باشه.
  • علی ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    از هرجایی که جنگنده میخریم،نباید از روسیه بخریم. من حتی چین رو هم بیشتر از روس های خاین قبول دارم. فکر میگ و سوخوی روسی نباشید.
  • سیدعلی موسوی ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 0
    زیاد سخت نگیرید ...
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    بهنرین گزینه برای ایران جنگند گریپین سوئدی می باشد
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    امیر خدایی دمت گرم یعنی تو خیلی بیکاری نشستی این همه تایپ کردی بیا پایان نامه ی من رو هم تایپ کن
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    دلت خوشه امیر آخه خرید ایناییی که گفتی غیر ممکنه روسیه سوخو30 به ایران نمیده چه برسه به سوخو35 2.با روابط تیره و تاری که با اروپا داریم خرید رافال و تایفون غیرممکنه 3.وضع اقتصادی رو هم درنظر بگیر پول نداریم که
  • محمدرضا ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آقا میگ35 یا همون سوپرفالکروم یکی از بدترین هواپیماهایی هستش که تا حالا روسیه ساخته و مشکلات خیلی زیادی داره و روسیه سعی داره اونا رو غالب کنه به ایران!!!!!!!!!!!!! سوخو30 یا جی10 چینی بهترین گزینه ی فعلی
  • محمدرضا ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    تامکت های ایران بی نظیره با هیچی قابل مقایسه نیست
  • محمدرضا ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    درباره ی چیزی که وجود نداره نباید صحبت کرد بهترین گزینه جی10 یا میگ31 یا سوخو30
  • محمدرضا ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    گمنام عزیز چند بار ساب 39 و جی 10 سوار شدی تا به این نتیجه رسیدی که ساب39 بهتره؟؟؟؟؟؟؟؟ جنگنده های چین رو دسته کم نگیرید به شخصه جی 10 رو ترجیح مییدم در ضمن سوخو34 بمب افکنه و جنگنده ی چند منظوره نیست
  • محمدرضا ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آخ چی میشد اگه 120 تا سوخو35 میخریدیم ولی با قیمت بسیار بالایی که این جنگنده داره باز هم میگم که برای ایران میگ31یا جی 10 یا سوخو30
  • محمدرضا ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    بله که بهتره ولی خیلی گرونه و تا حالا به هیچ کشوری صادر نشده
  • محمدرضا ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    به امید خدا قاهر اف313 سال2016عملیاتی میشه
  • محمدرضا ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 1
    سوخو35 از اف22 هم بهتره این رو خود آمریکا هم تایید میکنه
  • محمدرضا ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    برای ساخت یک جنگنده یک ملت باید دست به دست هم بدن
  • محمدرضا ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    اولا جنگنده دست دوم نمیخریم دوما خود کشورهایی مثل چین که جنگنده تولید میکنند هم گاهی وقتا برای پیشرفت از کشورهای دیگه جنگنده میخرن
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    آشغاله
  • محمدرضا ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    سوخو 35 گرونه سوخو37 هنوز وجود نداره و در حد یک ماکت از ش رونمایی شده که البته خیلی خوشگله سوخو50 هم که 20 سال دیگه عملیاتی میشه اینا نیاز کشور ما نیستن فقط سوخو30 یا جی 10 یا میگ31 در حد دهنمون باید لقمه ورداریم
  • محمدرضا ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 1
    مشکل میراژ اف 1 اینه که باد هم سرنگونش میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! میراژ اف1 فقط به درد کشتن خلبان میخوره
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    اولا اف35 وجود نداره دوما رویایی فکر نکنید واقع بین باشید ما اگه بتونیم میگ 31 یا سوخو یا جی 10 بخریم در کنار تامکت هایی که داریم و میگ29 هایی که داریم خوب میشه
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    جی 10 یا سوخو30

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس