جلسه فوق اضطراری بین کمیسیون ورزشی دولت، کمیسیون ضد شورش خاندان سلطنتی و هیئتی 8 نفره از پارلمان مجلس اسپانیا تشکیل شد و خروجی این جلسه چند ساعته صدور حکمی سنگین علیه باشگاه بارسلونا بود.

صدور یک حکم سنگین و بی سابقه علیه بارسلوناگروه ورزشی مشرق - در کشور اسپانیا "صنعت فوتبال" به عنوان یک فاکتور و موضوع تاثیرگذار همیشه در اولویت جلسات سیاسیون بوده و شاید برای مردم کشورهایی که بین زندگی روزمره خود با فوتبال اتصالی ندارند این مساله چندان منطقی نباشد. هیچ سیاستمداری در کشور اسپانیا وجود ندارد که رابطه با فوتبال نداشته باشد، هوادار یک تیم خاص نباشد و برای تداوم شهرت خود مدام در استادیوم‌ها حضور نداشته باشد، هیچ سیاستمداری در اسپانیا نیست که با یکی از روزنامه ها یا وب سایتهای مهم ورزشی ارتباط تنگاتنگ نداشته باشد.

در چنین شرایطی شرایط برای استفاده ابزاری از فوتبال، از شهرت ستارگان فوتبال و قدرت نهفته در دنیای این ورزش مردمی در این کشور بسیار مهیا است و کسانی که موفق شده اند تیمهای حرفه ای و متخصص برای بهره برداری از این شرایط داشته باشند معمولا شانس بیشتری برای موفقیت در عرصه سیاست اسپانیا دارند.

در فوتبال اسپانیا از دید نیروهای  امنیتی 4 منطقه خطرناک وجود دارد که همیشه به بهانه فوتبال برای دولت مرکزی دردسرساز هستند: آندلوسیا، لاکرونیا، باسک و کاتالونیا.

مشکل آندلوسیا از 15 سال پیش تا حدود زیادی حل شد، وقتی که دپورتیوو بتیس موافقت کرد تا نامی را که فدراسیون فوتبال اسپانیا از بیش از 30 سال پیش برایش انتخاب کرده به رسمیت بشناسد و به رئال بتیس یا همان بتیس پادشاهی تبدیل شود. این بتیس پاشاهی تنها یک موصوف و صفت نبود بلکه به صورت رسمی نشان می داد که هواداران این تیم، هواداران خاندان سلطنتی هم هستند، هر چند این موضوعات سنتی و قدیمی برای نسل تازه اسپانیا چندان اهمیت ندارد اما دولت اسپانیا توان خطر کردن نداشت و باید نام این باشگاه پرهوادار را تغییر می داد، تنها دو ماه پس از تغییر رسمی این نام بود که بودجه بتیس، بودجه شهرداری منطقه سویا و حتی بودجه مخصوص زمینهای ورزشی عمومی در این منطقه افزایش چشمگیری پیدا کرد.

کاتالونیا دردسری تاریخی برای اسپانیا

مشکل منطقه لاکرونیا نیز تا حدود زیادی حل شده است، مردمی که در کنار ساحل لاکرونیا می ایستادند و با حسرت به آن سوی آبها که مربوط به فرانسه و بریتانیا می شد خیره می ماندند، اکنون با افتخار خود را اسپانیایی می دانند و تعداد کسانی که در منطقه لاکرونیا به زبان فرانسه حرف می زدند و با گردشگران اسپانیایی زبان بدرفتاری داشتند بسیار کم شده است.

منطقه دردسرساز باسک هم از وقتی گروهک تروریستی "اتا" را به صورت رسمی محنل شده دید و دلیلی برای ادامه جنگ با اسپانیا مشاهده نمی کرد، دست از سر باشگاه اتلتیک بیلبائو برداشت، اما هنوز هم هستند کسانی که البته تعدادشان کم نیست و در بازیهای مهم اتلتیک بیلبائو هنگام پخش شدن سرود ملی اسپانیا، سوت می زنند و بعد از آن سرود سرود موسوم به "ترانه ملی وطن" را سر می دهند.

اما خطرناک تر و دو آتشه تر از همه این موارد، جنجال کاتالونیا است که گویا تمام نمی شود و تمامی ندارد.

کاتالونیا به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به شمار می‌رود و نزدیک به ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در این منطقه انجام می‌شود. یکی از خواسته‌های دولت کاتالونیا در سال‌های اخیر پرداخت سهم کمتری از مالیات‌هایی که از مردم این ایالت اخذ می‌شود به دولت مرکزی و تعیین سقف مالیات‌ها توسط دولت محلی بوده است. آن‌ها معتقدند تعهدات مالی این ایالت به دولت مرکزی باعث شده تا کاتالونیا به رغم توان اقتصادی بالایش به مقروض‌ترین ایالت اسپانیا بدل شده و نزدیک به ۴۲ میلیارد یورو بدهی داشته باشد.

کاتالونیا دردسری تاریخی برای اسپانیا

تیم ملی فوتبال کاتالونیا، تیم فوتبال رسمی سرزمین خودمختار کاتالونیا در اسپانیا است. این سازمان توسط فدراسیون فوتبال کاتالونیا اداره می‌شود که البته هرگز از سوی فدراسیون فوتبال اسپانیا به رسمیت شناخته نشده و با وضعیتی که در این کشور وجود دارد به رسمیت نیز شناخته نخواهد شد. کاتالونیا در فیفا و یوفا عضو نیست و بنابراین مجاز به شرکت در رقابت‌های جام جهانی فوتبال و مسابقات قهرمانی اروپایی هم نیست. این تیم از سال 1904 تاکنون نزدیک به 200 بازی انجام داده است. از سال 1997 این تیم بازی‌های بین ‌المللی را به صورت منظم آغاز کرد اما همیشه از سوی دولت اسپانیا به برخورد سیاسی و اقتصادی تهدید شده است.

ماجرای توهین به پادشاه فیلیپ در استادیوم نیوکمپ اوج این دردسرها بود و دن فیلیپ هرگز فکر نمی کرد مردم کاتالونیا او را هم مانند خوان کارلوس مورد اهانت خود قرار دهند. فینال جام پادشاهی و سپس فینال لیگ قهرمانان اروپا هر دو برای باشگاه بارسلونا گران تمام شد. هر چند عده ای بر این باورند که اتفاقا این دو بازی برای دولت اسپانیا گران تمام شد و نتایج رویارویی کاتالونیا و اسپانیا در آینده بهتر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

یوفا بارسلونا را به 30 هزار یورو جریمه نقدی محکوم کرد و هنوز اعتراض‌های مقامات این باشگاه جریان داشت که محکومیت سنگین کمیسیون ضد شورش سلطنتی اسپانیا رسانه ای شد.

نوزدهم سپتامبر 2014، یعنی همان روزی که اسکاتلندی ها به یکپارچگی بریتانیا رای دادند، پارلمان منطقه کاتالونیا، قانونی را تصویب کرد که طبق آن می توان نظر مشورتی مردم را در مورد استقلال از اسپانیا جویا شد. به همین منظور قرار شد در تاریخ نهم نوامبر همه پرسی برگزار شود. اما درست ده روز بعد، یعنی 29 سپتامبر دادگاه قانون اساسی اسپانیا، طرح آرتور ماس، رییس منطقه کاتالونیا را به حالت تعلیق درآورد. برخلاف همه پرسی 18 سپتامبر اسکاتلند که برگزاری آن از پیش به تایید لندن رسیده بود، مادرید با استقلال کاتالونیا بشدت مخالف است.

کاتالونیا دردسری تاریخی برای اسپانیا

پس از موفقیت جبق الطارق در جدایی از اسپانیا و به رسمیت شناخته شدن از سوی یوفا، بسیاری از کارشناسان معتقدند که مسئولان محلی کاتالونیا می خواهند با جدا کردن تیم های این ایالت، ضربه بزرگی به دولت مرکزی وارد کنند.

به گزارش مشرق، در پی جریمه نقدی 30 هزار یورویی یوفا برای بارسلونا، این بار کمیسیون ضد شورش دربار اسپانیا جریمه 66 هزار یورویی برای بارسلونا، 18 هزار یورویی برای اتلتیک بیلبائو و 123 هزار یورویی برای فدراسیون فوتبال اسپانیا و سازمان لیگ فوتبال اسپانیا در نظر گرفته است.

وب سایت اسپورت اسپانیا از محکومیت بارسلونا برای 10 بازی اول لالیگا بدون تماشاگر خبر داده اما این خبر توسط باشگاه بارسلونا تایید نشده است.

صدور یک حکم سنگین و بی سابقه علیه بارسلونا
هفته گذشته جلسه فوق اضطراری بین کمیسیون ورزشی دولت، کمیسیون ضد شورش خاندان سلطنتی و هیئتی 8 نفره از پارلمان مجلس اسپانیا تشکیل شد و خروجی این جلسه چند ساعته صدور حکمی سنگین علیه باشگاه بارسلونا بود.

جدا از ارقام اعلام شده که البته در تاریخ محکومیت های مالی کم سابقه بوده، مقرر شده است که باشگاه بارسلونا در صورت تکرار مشکلات قبلی به خصوص توهین هوادارانش به پادشاه و دولت اسپانیا با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و مالی در فوتبال مواجه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس