بیشتر اعضای ان‌پی‌تی فاقد صنایع و تاسیسات هسته‌ای هستند، اگرچه که 124 کشور پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند. بنابراین امکان بازرسی‌های ویژه بر روی این کشورها به دلیل فقدان تاسیسات و صنایع هسته‌ای اساسا امکان‌پذیر نبوده و بنابراین عضویت آنها یک امر تشریفاتی است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

رفتن زیر بار پروتکل الحاقی یعنی تحریم‌ها لغو نخواهد شد

بیشتر اعضای ان‌پی‌تی فاقد صنایع و تاسیسات هسته‌ای هستند، اگرچه که 124 کشور پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند. بنابراین امکان بازرسی‌های ویژه بر روی این کشورها به دلیل فقدان تاسیسات و صنایع هسته‌ای اساسا امکان‌پذیر نبوده و بنابراین عضویت آنها یک امر تشریفاتی است.

به گزارش رجانیوز کشورهای دارای صنایع و تاسیسات هسته‌ای جهان سومی هم اگرچه تحت فشار کشورهای غربی برای عضویت در پروتکل قرار گرفته‌اند اما برخی از آنان از پذیرش پروتکل امتناع نموده‌اند و این دعوا همواره میان کشورهای غربی، آژانس و این کشورها برای اجبار آنها به پذیرش پروتکل الحاقی وجود داشته است. اما تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای معتقد است مقررات موجود مانع از سوءاستفاده آژانس از پروتکل الحاقی می‌شود.

ظریف در نشست خبری با همتای مجارستانی خود می‌گوید: «مقررات پروتکل الحاقی به نوعی امکان بازرسی‌ مدیریت شده ‌(managed access)  را برای کشور میزبان محفوظ می‌دارد ولی با افزودن شرط لزوم کسب رضایتمندی( satisfy agency requirements )در انجام بازرسی‌ها، عملا کشور میزبان را مجبور می‌کند که برای متهم نشدن به عدم همکاری با آژانس همه خواسته‌های آژانس را برآورده کند تا بدین صورت «رضایتمندی» آژانس را کسب کرده باشد.

براساس مواد صریح پروتکل الحاقی، کشور مورد بازرسی امکان این را دارد که به جای مکان مورد نظر آژانس بازرسان را برای نمونه‌برداری به مکانی نزدیک آن محل هدایت کند و یا حتی تنها به بخش‌هایی از مکان مورد نظر آژانس اجازه دسترسی دهد، اما این تنها یک بخش ماجراست، آنچه تمام‌کننده است، عنصر «لزوم اخذ رضایتمندی آژانس» (satisy Agency requirements) است که در پروتکل به آن تصریح شده و اگر در دسترسی‌های مدیریت شده این رضایتمندی حاصل نشد، آژانس کشور مورد بازرسی را متهم به عدم همکاری خواهد نمود و لذا برای دوری از اتهام، کشور میزبان مجبور است دسترسی‌ها به امکان مورد نظر آژانس (نظامی و غیرنظامی) را تامین کند. این در حالی است که رویه آژانس در قبال کشورهای عضو نشان داده، این نهاد هرگز رضایتمندی خود را اعلام نمی‌کند.

نکته بسیار مهم و قابل توجه آنجاست که طبق ماده 5 پروتکل، آژانس امکان درخواست بازرسی از تاسیسات نظامی کشور را خواهد داشت که این موضوع اطلاعات نظامی ایران را در معرض افشاء قرار خواهد داد.

با توجه به رویه‌ای که  آژانس تحت فشار کشورهای غربی در برخورد با ایران تاکنون اتخاذ نموده مبنی بر اینکه از مسیر برخورد فنی حقوقی خارج شده و درخواستهای غیرفنی و غیرحقوقی مطرح می‌کند به نظر می‌رسد که اگرچه امکان اعمال دسترسی مدیریت شده به مراکز غیرهسته‌ای کشور (از جمله مراکز نظامی) مطابق با پروتکل الحاقی وجود دارد، ولی عدم سوءاستفاده بسیار بعید بوده بلکه در صورت پذیرش پروتکل الحاقی، ایران ملزم است تا کسب رضایتمندی کامل آژانس، موارد مدنظر این نهاد برای بازرسی از تاسیسات نظامی را در دسترس بازرسان قرار دهد. دسترسی به مراکز نظامی توسط آژانس نیز افشای اطلاعات نظامی ایران را در پی خواهد داشت و شرایط آن زمان پیچیده‌تر خواهد شد که بدانیم مکانیزم رفع تحریم‌ها به تایید آژانس منوط شده و این یعنی افتادن تعهدات غرب در یک چرخه غیرقابل اجرا. بر این اساس آژانس می‌تواند با بهانه عدم اعطای دسترسی به سایت‌های نظامی، جمهوری اسلامی ایران را متهم به عدم همکاری در چارچوب پروتکل الحاقی نماید و بدین ترتیب بهانه بازگشت خودکار تحریم‌ها را فراهم کند. از سوی دیگر بر اساس مصوبات مجلس در سال 84 و 89 ایران مجوز قانونی اعمال بازرسی‌های فراتر از پادمان را نداشته و اساسا بند توافق شده در بیانیه لوزان مبنی بر «اجرای داوطلبانه پروتکل تا زمان تصویب در مجلس»، خلاف قوانین رسمی جمهوری اسلامی است.


از آشوب‌افکنی با مانور تجمل تا پاس طلایی به آمریکا


مشاور سابق کروبی، اظهارات سخنگوی کارگزاران را ابوعطا خواندن قورباغه و آب بستن به تاریخ توصیف کرد.

داریوش سجادی در یادداشتی نوشت: وقتی قورباغه ابوعطا می‌خواند این امر بدان معناست که آب دارد سر بالا می‌رود! آقای «حسین مرعشی» مقام ارشدحزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه با روزنامه شرق مطلبی فرموده‌اند که بیشتر به ابراز لحیه می‌ماند! به روایت ایشان؛ «اکنون ارزش‌های واقعی کنار گذاشته شده‌اند. ارزش واقعی، سلامت نفس است، پاکی، صداقت و کم‌هزینه بودن است. ما این ارزش‌های واقعی را کنار گذاشتیم و فضا را به کسانی دادیم که آسیاب‌شان همه چیز را آرد می‌کند!»
سجادی افزود: ظاهرا جناب آقای مرعشی یا دچار نسیان شده‌اند و یا مخاطب خود را کم‌حافظه فرض کرده‌اند. مزید اطلاع ایشان باید معروض داشت: ایشان منتسب به حزبی است که بزرگ آن در خطبه نمازجمعه 18 آبان سال 69 که به خطبه «مانور تجمل» معروف شد، گفت:‌«اظهار فقر و بیچارگی کافی است. این رفتارهای درویش‌مسلکانه، وجهه جمهوری اسلامی را نزد جهانیان تخریب کرده است، زمان آن رسیده که مسئولین به مانور تجمل روی آورند. برای آنکه در دیدگان سایر ملل مسلمان و غیرمسلمان، ملتی مفلوک جلوه ننماییم، لازم است تا جلوه‌هایی از تجمل در چهره کشور و مسئولین حاکمیتی رویت شود.»

همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب نوشت: این همان «مانور تجملی بود» که با کپی‌برداری از نسخه بانک جهانی منجر به خرد شدن کمر اقشار مستضعف و اعتراضات مشهد و قزوین و اسلام‌آباد شد!
سجادی با اشاره به اظهار نظر دیگر مرعشی مبنی بر اینکه «ظاهرا یک عده‌ای علاقه‌مندند که کشور از 88 عبور نکند و مدام آن سال را سال فتنه می‌گویند... حرف ما این است که تا کی می‌خواهند کشور در آن فضا بماند؟ این یک اختلاف نظر بود که تمام شد»! می‌نویسد: به همین سادگی!؟ یک «اختلاف نظر بود که تمام شد»!؟ مملکت را 8 ماه در بحران امنیتی فرو بردید و سنگین‌ترین خسارات را به منافع ملی ایران زدید و با تمهید فضا اقدام به دادن پاسی طلایی به آمریکا و متحدینش جهت کوبیدن آبشار تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی در یک سوم زمین ایران کردید و با اتخاذ شعارهای انحلال‌طلب و ساختارشکن از قبیل «تقلب بهانه است- اصل نظام نشانه است» تا مرز رویارویی با کلیت نظام رفتید و وقتی دیدید خیارتان کونه نکرد حالا زاهد شده و دغدغه آشتی ملی و ببخشیم و فراموش کنیم پیدا کرده‌اید!؟ مگر ملکداری و لوازمش از جنس «خاله بازی» است که یک روز زیاده‌خواهانه بگوئيد «قهر قهر تا روز قیامت»! و فردا روزی هم ناز فروشانه بفرمائيد «آشتی آشتی فردا بریم تو کشتی»!؟ خیر جناب مرعشی! به این می‌گویند آب بستن به تاریخ و با این شیوه نمی‌توان واقعیت‌ها را پنهان کرد.


پورنجاتی: جامعه هیچ ارزیابی مثبتی نسبت به دولت ندارد


عضو جمعیت دفاع از ارزشها که بعدها از فراکسیون مشارکت در مجلس ششم سر درآورد می‌گوید، ضمن تعیین تکلیف برای روحانی خواستار تغییر برخی وزرای غیراصلاح‌طلب از جمله وزرای کشور و ورزش شد.

احمد پورنجاتی در مصاحبه با آفتاب یزد مدعی آوانس دادن روحانی به رقبا شد و در ادامه خواستار تغییرات در کابینه شد و گفت: تصور نبض جامعه و بررسی احساس خرسندی یا ناخرسندی مردم نسبت به رویکرد دولت، اگر شخص روحانی را از مجموعه دولت کنار بگذاریم، هیچ چیز در ذهنیت جامعه برای یک ارزیابی امیدوارکننده نسبت به آینده دولت، باقی نمی‌ماند.

وی می افزاید: منظورم این نیست که دولت کاری انجام نداده، بلکه دولت کارهای بسیار مهم و بزرگی در حوزه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های اقتصادی، اصلاحاتی، حوزه خدمات عمومی، حوزه بهداشت و درمان و همچنین سیاست خارجی که ملموس است، انجام داده و واقعیت این است که قدم‌های بزرگی برداشته شده، اما مهم‌تر از اینکه شما چه می‌کنید و چه می‌گویید، باید بررسی کرد که در ارزیابی و تلقی مخاطب این چه می‌گویید و چه می‌کنید، چه وزنی دارد؟ اگر وزن آن با واقعیت منطبق نیست، چرا؟ احساس اکنون جامعه، این است آقای روحانی همچنان تکرار می‌کند«من بر سر وعده‌های خود هستم.» بیان اینکه «من بر سر وعده‌های خود هستم.» اگر تا پایان یک دوره‌ای از دولت ادامه پیدا کند، چیزی شبیه جایگزین کردن صدور چک تاریخ‌دار جدید با چک تاریخ گذشته‌ای است که هنوز وصول نشده! ممکن است این سخنان دلگرمی به طلبکار دهد اما برای او پول نمی‌شود.

وی سپس با حمله به وزیر کشور گفت: آقای روحانی! شما براساس چه تعاملی با معدل پشتیبانان خودتان در انتخابات (نه فقط اصلاح طلبان) طیفی که رویکردشان انتخاب شما و کمک به انتخاب شما بود، مهم‌ترین دستگاه سیاسی و اجرایی کشور که در گذشته همواره در اختیار شیخ‌الوزراء بود را به دست چه کسی دادید؟

پورنجاتی در این تعیین تکلیف برای روحانی و در حالی که ظرف 2 سال گذشته اصلاح‌طلبان از دولت طلبکار بوده‌اند، گفت: آقای روحانی در مورد انتخابات نفرات و تدوین برنامه‌هایش تحت هیچ فشار و مطالبه‌ای از سوی اصلاح‌طلبان نبوده است.


ایهود باراک: در جنگ با حزب‌الله  اسرائيل از هر نظر شکست خورد


نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در واکنش به برخی انتقادهای داخلی از عقب‌نشینی نیروهای این رژیم از خاک لبنان در سال 2000، گفت: تقویت توان حزب‌الله نتیجه سال‌ها حضور نیروهای اسرائيل در خاک لبنان است نه نتیجه عقب‌نشینی سال 2000 از لبنان.

ایهود باراک در گفت‌وگوی رادیو اسرائیل تصریح کرد:‌ «زرادخانه تسلیحاتی گسترده حزب‌الله نتیجه حضور 18 ساله نیروهای ارتش اسرائيل در خاک لبنان است و به عقب‌نشینی نیروهایمان از جنوب این کشور ارتباطی ندارد.»

باراک گفت:‌«جنگ دوم با حزب‌الله لبنان از هر نظر جنگی شکست خورده و تصمیمی اشتباه بود. در مدیریت این جنگ چه از بعد امنیتی و چه بعد سیاسی سستی شده بود. این غیرمنطقی است که دولتی به سبب کشته یا اسیر شدن تعدادی از نظامیانش به یک سازمان یا کشور حمله کند.»


وقتی روزنامه اجاره‌ای درباره اصلاح‌طلبان بدلی هشدار می‌دهد


یک روزنامه اجاره‌ای- زنجیره‌ای مجدداً بحث «اصلاح‌طلبان بدلی» را پیش کشید.

اصلاح‌طلب بدلی چماقی است که افراطیون و پدرخوانده‌های آنان برای ارعاب افراد نسبتاً مستقل‌تر در طیف اصلاح‌طلبان و وادار کردن آنها به اطاعت و تسلیم استفاده می‌کنند. این طیف پیش از این از نمادین مشابه برای کسانی چون عارف، کروبی و... استفاده کرده است.

روزنامه آرمان در تحلیلی با عنوان «مراقب اصلاح‌طلبان بدلی باشید» نوشت: پس از استقرار دولت تدبیر و امید فضا برای حضور و نقش‌آفرینی جریان اصلاح‌طلب باز شد و آنها تازه نفس‌تر از همیشه ورود خود به رقابت‌های انتخاباتی کشور را اعلام کردند اما پربیراه نیست چند سال رکود اجازه حضور پرقدرت و مثبت در تمام عرصه‌ها را نمی‌دهد و خواه ناخواه استقرار نظم قبلی نیازمند برنامه‌ریزی است. در چنین فضایی اقلیتی که طی چند سال سکوت اصلاحات برای خود جایگاهی به این عنوان تعریف کرده بودند، اکنون به دنبال تصاحب اکثریت کرسی‌های انتخاباتی هستند و مشخص نیست بر چه اساس خود را بیشتر از تشکل‌های اصیل جریان اصلاحات ذی‌نفع می‌دانند. گروه‌هایی که در زمان سکوت اصلاحات برای خودنمایی، اقداماتی در جهت خوشایند رقیب را فرصتی برای خودنمایی در عرصه سیاسی می‌دانستند، نمی‌دانستند. این خوشی کوتاه‌مدت خواهد بود؛ چراکه از یک سو جریان‌های غیر اصلاح‌طلب حامی آنها پس از پایان مأموریت پیش‌بینی شده برای این دسته افراد توجهی به آنها نکردند و زمینه‌ای را فراهم کردند تا آنها نه‌تنها در اردوگاه اصلی جایگاهی نداشته باشند بلکه تعابیری از آنها شود که دیگر نتوانند در جهت فعالیت سیاسی موثر به ایفای نقش بپردازند. گروه دیگری هم بودند که نسبت به کلیت اعضای اصلاحات دارای شرایط بهتری بودند، آنها زیر چتر شخصیت‌های باتجربه البته در عرصه سیاست خارجی قرار گرفتند البته بعید بود در فضایی که فعالیت اصلاح‌طلبان اصیل از سوی رقیب محدود شده است. آنها با دریافت مجوز، به فعالیت جداگانه بپردازند و به طبل کاندیداتوری برای هر انتخاباتی با عنوان اصلاحات بکوبند! با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و حضور اصلاح‌طلبان اصیل، عرصه بر اصلاح‌طلبان بدلی تنگ شد. لذا درصدد رایزنی با بزرگان اصیل جریان اصلاح‌طلبی برآمدند تا شاید گذشته آنها فراموش شود و بتوانند به آغوش اصلاح‌طلبی اصیل بازگردند.

** خراسان

مجوز دولت به ظريف و حجتي درباره همکاري با استراليا

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به محمد جواد ظريف و محمود حجتي، اعلام شده است که طبق مجوز هيئت دولت، وزارت جهاد کشاورزي موظف است با هماهنگي وزارت امور خارجه نسبت به انجام مذاکره، پاراف و امضاي موقت موافقتنامه همکاري در زمينه بهداشت دام و دامپزشکي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت استراليا ظرف سه سال از تاريخ ابلاغ اين تصويب نامه، اقدام و مراحل قانوني را تا تصويب نهايي پيگيري کند.

** وطن امروز

فقط امتیازات را گزارش می‌کنند خبری از ستانده‌ها نیست

علی‌اصغر زارعی در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس گفت:‌ مذاکرات هسته‌ای با تدبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر کسب تجربه تاریخی توسط ملت ادامه دارد و براساس تدبیر و تصمیم نظام هیچ کس با اصل مذاکرات مخالف نیست. به گزارش فارس، وی ادامه داد: ولیکن متأسفانه عملکرد تیم مذاکره‌کننده در تعامل با مجلس و مردم ضعیف و منفی است به طوری که نمایندگان ملت از محتوای توافقی که به آن رضایت داده شده مطلع نیستند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده تاکنون فقط گزارش امتیازهای داده شده و محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای کشور را به مجلس و مردم ارائه کرده است ولیکن تاکنون خبری از ستانده‌ها در برابر این همه عقب‌نشینی ارائه نکرده است. زارعی خاطرنشان کرد: مشاهده می‌شود در برابر این بی‌اطلاعی در این سو تیم طرف مقابل با زیر پا گذاشتن تعهدات اخلاقی گزارشی از محتوا و فرآیند آن را به کنگره،‌ حامیان منطقه‌ای، رژیم صهیونیستی و مراکز پژوهشی در آمریکا می‌دهند و نتیجه آن اینکه اختلافات و مخالفت‌های اولیه بر روی توافق ژنو و لوزان به موافقت همگانی آنان تبدیل شده است و البته گاهی به شکل تاکتیکی و برای امتیازگیری بیشتر از ایران مخالفت‌های ظاهری شنیده می‌شود.

ایران کاردار عربستان در تهران را فرا خواند

در پی اصابت 2 راکت شلیک شده توسط هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری عربستان، به نزدیکی سفارتخانه کشورمان در صنعا کاردار سفارت عربستان در تهران شامگاه روز دوشنبه به وزارت امور خارجه فرا خوانده شد و اعتراض شدید کشورمان  به وی ابلاغ شد. به گزارش «وطن‌امروز»،  در این ملاقات درباره عواقب بی‌توجهی به مسؤولیت‌های بین‌المللی عربستان و سایر کشورهای درگیر در جنگ علیه یمن‌،  نسبت به مصونیت و امنیت دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک کشورمان هشدار داده شد.

** آرمان

 خداحافظی سرباز فراری فوتبال

شنیده شد که یک روزنامه ورزشی با اشاره به برخی اخبار، مدعی شده است که به احتمال زیاد مهرداد پولادی دیگر به ایران بازنمی‌گردد. خبر ورزشی نوشت؛ پولادی مثل دیگر بازیکنان فکر نمی‌کرد و مدام روی یک جمله تأکید داشت: «ممکن است به ایران نیایم». چند بازیکن تیم ‌ملی تلاش کردند او را از تصمیم خود منصرف کنند، تصمیمی که مانع حضور مهرداد در جام ملت‌های آسیا می‌شد اما تلاش‌های بازیکنان و همین‌ طور مکاتبه‌هایی که فدراسیون فوتبال با سازمان نظام وظیفه داشت، زمینه را برای بازگشت پولادی مهیا کرد. مهرداد در حالی به تیم ‌ملی ملحق شد که خودش به اندازه مسئولان و دیگر بازیکنان، آنقدرها اشتیاق نداشت. در جام ملت‌ها همه چیز در مقدماتی برای مهرداد خوب پیش رفت اما در مقابل عراق، آن اتفاق تلخ رخ داد و پولادی اخراج شد. این اخراج برای او تلخ و ناگوار بود. پس از آن جوی درست شد که چرا اصلاً به او اجازه دادند به جام ملت‌ها برود. این اعتراض‌ها و انتقادها، پولادی را ناراحت کرد تا روی تصمیم خود مصمم‌تر شود.
 
دادخواست 29 میلیارد تومانی برای وزیر اسبق نفت

شنیده شد که سال ۸۹ بود که خبری مهم در رسانه‌ها بلوای بزرگی به پا کرد؛ بلوایی که چند قربانی در نفت گرفت و چندین نفر به واسطه آن برکنار و بازنشسته شدند. وزیر وقت نفت در آن دوران بنا بر تصمیمی فردی همه قراردادهای سوآپ نفت در شمال کشور را لغو کرد و شرکت ملی نفت را با ۱۷ شرکت بین‌المللی در دادگاه‌های بین‌المللی طرف کرد. نامه نیوز نوشت؛ با وجود سپری شدن پنج سال از آن روز‌ها، هنوز هم داغ این «دستور تاریخی» تازه است، چراکه نه درآمدی باقی است و نه اعتباری به‌رأی شرکت ملی نفت ایران. تنها دلگرمی کار‌شناسان حوزه نفت به رسیدگی به تبعات این تخلف در دیوان محاسبات است که فیاض شجاعی؛ دادستان دیوان محاسبات کشور، با بیان اینکه دادخواست صادره برای وزیر اسبق نفت در شرف صدور رأی در هیات مستشاری است و در این دادخواست، مهم‌ترین درخواست دادستانی، جبران زیان مالی است که به بیت المال وارد شده. رقم‌های اعلامی از سوی دادستانی به سه نوع ارز دلار، پوند و یورو است که با تبدیل آن به نرخ امروز بازار تهران، بیش از 29 میلیارد تومان خواهد شد.
 
بررسی بورسیه‌های غیرقانونی

شنیده شد که نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ از حضور وزیر علوم در جلسه دیروز کمیسیون برای بررسی موضوع بورسیه‌ها خبر داد. ایلنا نوشت؛ داود محمدی گفت: امروز وزیر علوم و معاونان وی برای بررسی موضوع بورسیه‌ها دعوت شده بودند. وی افزود: عمده مطالب مورد بحث در مورد این بود که طبق شرایط سنی، شرط معدل و اشتغال این افراد در مراکز دولتی، آنها فاقد شرایط اخذ بورسیه بودند.این نماینده مجلس نهم گفت: وزیر علوم توضیحاتی را پیرامون این مساله به اعضای این کمیسیون ارائه کرد. اعضا معتقد بودند که سه مشکل در بررسی‌های دیوان محاسبات عنوان شده است؛ اول پرداخت‌های مربوط به بورسیه‌ها، دوم جایابی افراد و سوم تأیید هیات امنا٬ در مورد بورسیه‌ها. مقرر شد بررسی‌های بیشتر درباره این موضوع صورت گیرد.
 
هزینه هر عضو شورای شهر تهران برای مردم 5 میلیارد

شنیده شد که هزینه تمام شده نمایندگی 4 ساله هر عضو شورای شهر 5 میلیارد تومان عنوان شد. شاخص قیمت تمام شده هزینه عضویت 4 ساله هر عضو بررسی شده و شورای کنونی تهران که مرکب از 31 عضو هستند به مدت 4 سال فعالیت می‌کنند. تابناک نوشت؛ اگر سرجمع بودجه شورا در 4 سال عضویت بر تعداد اعضا تقسیم کنیم در نتیجه هزینه‌ای که برای عضویت هر عضو پرداخت می‌شود به دست می‌آید. با محاسبه افزایش 10درصدی بودجه سالیانه شورا سرجمع 4 سال معادل 152 میلیارد تومان است که با تقسیم این عدد بر تعداد اعضا هزینه تمام شده عضویت هر عضو شورا به مدت 4 سال حدود 5 میلیارد تومان است و بر این اساس عملکرد فردی هر عضو را می‌توان با مقایسه کمی و کیفی عملکرد با این هزینه تمام شده مورد قضاوت و بررسی قرار داد.
 
پاپ و تماشانکردن تلویزیون برای 25 سال

شنیده شد که پاپ فرانسیس اذعان کرد که وی 25 سال است حتی برای دیدن بازی فوتبال تیم محبوبش تلویزیون تماشا نکرده است. دیلی‌تلگراف نوشت؛ پاپ فرانسیس آرژانتینی، رهبر کاتولیک‌های جهان می‌گوید آخرین باری که تلویزیون تماشا کرده است به سال 1990 بر می‌گردد و پس از آن تصمیم گرفته که «این کار من نیست» و تماشاکردن آن را کنار گذاشته است. وی می‌گوید حتی برای فهمیدن نتیجه بازی فوتبال تیم محبوبش، سن‌لورنزو، از محافظان سویسی‌اش می‌پرسد؛ محافظانی که هر هفته از نتایج بازی‌های این تیم جدولی ترتیب داده و به او تحویل می‌دهند. پاپ همچنین اعتراف کرد که تنها یک روزنامه می‌خواند و آن هم روزنامه ایتالیایی  «لا ریپوبلیکا» است. رهبر کاتولیک‌های جهان در پاسخ به سوالی درباره زندگی گذشته‌اش گفت: گاهی دلم برای پیاده‌روی آزادانه در خیابان‌ها و رفتن به پیتزافروشی تنگ می‌شود!
 
تجمع دانشجویان یک دانشگاه مقابل مجلس

شنیده شد که جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اقتصاد در اعتراض به ادغام با دانشگاه خوارزمی در مقابل مجلس تجمع کردند. ایسنا نوشت؛ این دانشجویان نسبت به ادغام دانشگاه‌شان در دانشگاه خوارزمی کرج اعتراض دارند و خواستار لغو این ادغام هستند. یکی از دانشجویان دلیل تجمع‌شان را اینگونه مطرح کرد: ما در زمان انتخاب رشته دانشکده علوم اقتصاد را انتخاب کردیم و اگر می‌خواستیم دانشگاه خوارزمی را انتخاب می‌کردیم. بنابراین اگر قرار بر ادغامی هم باشد باید دانشگاهی در سطح بالاتر از دانشکده علوم اقتصاد یا هم سطح آن برای ادغام انتخاب می‌شد. این دانشجو گفت: ما هنوز تکلیف خود را نمی‌دانیم که قرار است در کجا تحصیل‌مان را ادامه دهیم.
 
مخالفت 100 درصدی با پروتکل الحاقی

شنیده شد که دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: پروتکل الحاقی ۱۰۰ درصد با منافع ما در تضاد است و هرگز نباید آن را تصویب کنیم. محمد جواد لاریجانی افزود: نام پرونده هسته‌ای ما را باید مناقشه هسته‌ای گذاشت، مباحثه‌ بسیار کم‌نظیر بین‌المللی که مناقشه‌ای ساده نیست که مثلا اطرافش درباره موضوعی اختلاف نظر باشد.وی افزود:‌ دولت‌های غربی و به تعبیر رئیس‌جمهور، عفلقی‌های 1+5 به حقوق ملت ما در زمینه های مختلف به ویژه عرصه پولی و دسترسی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تجاوز کردند و ما در صدد دفع این تجاوزیم.
 
انتقاد از «مدیران پروازی» یک کلان‌شهر

شنیده شد که یکی از مسئولان کلان‌شهر اهواز و معاونش، به دلیل اقامت خانواده‌هایشان در استان دیگر مجبورند مدیران پروازی باشند. جمهوری اسلامی‌نوشت؛ متاسفانه برخی انتصابات استاندار خوزستان و وزارت کشور همچنان علامت‌های سئوال زیادی را برای علاقمندان دولت تدبیر و امید ایجاد کرده است.

** ایران

محاکمه جیسون رضاییان آغاز شد

نخستین جلسه محاکمه جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» و دو متهم همراه وی، برگزار شد. به گزارش «ایران» ساعت 30/9 دیروز، دادگاه در محل شعبه 15 دادسرا و دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی و با حضور نماینده دادستان تهران و وکیل مدافع متهم برای رسیدگی به اتهامات سه متهم (جیسون رضاییان، یگانه صالحی همسر متهم و همچنین یکی از دوستان متهم اصلی) تشکیل جلسه داد. دادگاه پس از دو ساعت رسیدگی به این پرونده، ادامه جلسه را به روز دیگری موکول کرد.

مطهری: تندروها نمی‌خواهند فضای جامعه عادی شود

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: «تندروها می خواهند فضای جامعه به حالت عادی بازنگردد چون در فضای باز نمی توانند با رقبای خود رقابت کنند». علی مطهری در گفت وگو با «ایرنا»، افزود: «آنها دوست دارند که همیشه در یک فضای امنیتی و اضطراری باشیم تا بتوانند محدودیت ایجاد کنند و در نتیجه، رقبای خود را کنار بزنند، چون در شرایط عادی این افراد نمی توانند با رقبای سیاسی خود رقابت سالم داشته باشند».

کوچک‌زاده: خبرنگاران را دلسوز انقلاب نمی‌بینم

مهدی کوچک‌زاده دیروز در جمع خبرنگاران مجلس که مکرر از او می‌پرسیدند «رهبری کی به شما گفتند مذاکرات باید متوقف شود؟»، پاسخ داد: «من از بین شما خبرنگاران کسی را دلسوز انقلاب، نظام و رهبری نمی‌بینم که بگویم رهبر معظم انقلاب کی این حرف را به من زده.»
به گزارش «ایران»، کوچک‌زاده افزود: «اگر می‌خواهید توضیح دهم، ابتدا باید به من ثابت کنید که نگران آبروی رهبری و نظام هستید.»

روایتی از موانع تغییر مدیران دولت قبل

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی از فشار برخی نمایندگان مجلس برای جلوگیری از تغییر بعضی مدیران اجرایی خبر داد و گفت: «ابقای برخی مدیران دولت گذشته در مسئولیت خود- با وجود قبول نداشتن گفتمان اعتدال- ناشی از فشار برخی از نمایندگان استان در مجلس به وزیران بوده است.» به گزارش ایرنا، محمدرحیم نوروزیان تأکید کرد: «دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌های قوه مجریه مخالف اصل تفکیک قوا در قانون اساسی است.»

برخورد با اقدام نابجای 3 مأمور «ناجا»

احمد توکلی با انتشار یادداشتی در سایت «الف» به روایت اقدام خطاکارانه سه مأمور نیروی انتظامی پرداخت و بابت تسریع در برخورد با این مأموران خاطی از سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی قدردانی کرد.

براساس روایت توکلی چند هفته پیش چند مأمور نیروی انتظامی که برای شست‌وشوی خودرو در کارواش یک شهروند ارمنی حضور یافته بودند، به خاطر نصب پوستر «اعتراض به کشتار ارامنه ترکیه عثمانی» او را مورد ضرب و شتم قرار دادند که با توجه به فیلم دوربین مدار بسته کارواش و محرز شدن این خطا و با پیگیری توکلی؛ مأموران خاطی، رئیس کلانتری و سرکلانتر منطقه از کار معلق و تحویل دادگاه شدند. برخی مخاطبان «الف» در واکنش به این یادداشت، آن را مصداق سخنان روحانی درباره اینکه وظیفه نیروی انتظامی صرفاً اجرای قانون است، دانستند.


درخواست برگزاری علنی دادگاه تجدید نظر مهدی هاشمی

وکیل مدافع مهدی هاشمی گفت: «با قضات دادگاه تجدید نظر درخصوص پرونده موکلم (مهدی هاشمی) صحبت کردم و مصرانه از آنها خواستم تا جلسه رسیدگی را به صورت علنی برگزار کنند.» به گزارش ایرنا، سید محمود علیزاده طباطبایی افزود: «همچنین از دادگاه خواستیم که استماع شهادت شهود انجام شود که تاکنون پاسخی به این درخواست‌های ما داده نشده است.» وی گفت: «تاکنون زمانی برای دادگاه تعیین نشده است.»

** شرق

مطهری: تندروها نمی‌خواهند فضای جامعه عادی شود


علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فریادهای یک نماینده در جلسه روز یکشنبه مجلس، گفت: تندروها نمی‌خواهند فضای جامعه به حالت عادی بازگردد؛ چون در فضای باز نمی‌توانند با رقبای خود رقابت کنند. او افزود: آنها دوست دارند همیشه در یک فضای امنیتی و اضطراری باشیم تا بتوانند محدودیت ایجاد کنند و در نتیجه، رقبای خود را کنار بزنند، چون در شرایط عادی این افراد نمی‌توانند با رقبای سیاسی خود رقابت سالم داشته باشند. بیشترین نگرانی آنها این است که با به‌نتیجه‌رسیدن این مذاکرات، جامعه به شرایط عادی نزدیک شود و این امر به ضرر آنهاست. 

هیچ کودک افغان محروم از تحصیل نمی‌ماند


سیدحسین عالمی‌بلخی، وزیر امور مهاجران افغانستان گفت: با دستور رهبر انقلاب اسلامی ایران هیچ کودک افغانستانی مهاجر این کشور در سال جدید مشکل تحصیل نخواهد داشت. او در بخشی از سخنان خود با اشاره به دیدار با مقام‌معظم‌رهبری گفت: رهبر انقلاب ایران دستور داده‌اند که در سال جدید تحصیلی هیچ کودک افغانستانی چه دارای مدارک اقامت و چه فاقد مدارک نباید از تحصیل محروم شود. عالمی افزود: در این دیدار قرار بر این شد تا دفتر ایشان پیگیر این موضوع باشند. با رهبر انقلاب ایران پیرامون موضوع مجرمان افغانستانی نیز گفت‌وگو کردیم و بنا بر این است تا در این باره نیز ایشان ورود کرده و مشکلات آنها برطرف شود. 

مرزهای ساحلی زیر پوشش موشک‌های دوربرد سپاه


تسنیم: سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: همه جغرافیای خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را تا منطقه رأس‌الحد شمال اقیانوس هند تحت پوشش موشک‌های دوربرد ساحل به دریا داریم. او با بیان اینکه ٤٠ فروند از ناو‌های رزمی و پشتیبانی در منطقه در سیطره محدوده جغرافیایی ناوگان پنجم آمریکا هستند، گفت: اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج‌ فارس و تنگه هرمز یک اعمال حاکمیت کامل است و هیچ توانمندی‌ای در دنیا وجود ندارد که بتواند بر این اعمال حاکمیت تأثیرگذاری داشته باشد. 

فردا می‌گویند زیر دستشویی خانه فلان مسئول اورانیوم است


خبرآنلاین: جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق‌ بشر، گفت: به جای همکاری‌ بین‌المللی صحبت از تخاصم بین‌المللی است. هر روز به ما می‌گویند فلان جا را ندیده‌ایم، اگر می‌دیدیم می‌توانستیم گزارش بهتری بدهیم. لاریجانی افزود: اصلا پس فردا می‌گویند زیر دستشویی خانه فلان مسئول محل دپو اورانیوم غنی‌شده بالای ٥٠ درصد است؛ می‌توانند ادعا کنند ما از اینها همه چیز دیده‌ایم. پس صحبت از همکاری‌های معقول بین‌المللی نیست، صحبت از تخاصم کور بین‌المللی است که از نهاد آژانس نیز به عنوان ابزار استفاده می‌کنند. لاریجانی با تأکید دوباره بر به‌مصلحت‌نبودن قبول پروتکل الحاقی در شرایط کنونی افزود: سال‌ها طول می‌کشد پروتکل معنی عملی پیدا کند. بنده معتقدم در سایر جهات همکاری‌های بین‌المللی نیز به‌تبع این تلقی که غرب دارد، باید تنظیم شود. نکته مهم این است که ما طرفدار شفافیت هستیم چون به نفع ماست. 

دیدار نمایندگان برخی تشکل‌ها با آیت‌الله موحدی‌کرمانی


تسنیم: مجید متقی‌فر عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، از دیدار نمایندگان احزاب پایداری، مؤتلفه اسلامی و ایثارگران با آیت‌الله موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز خبر داد و گفت: این دیدار روز یکشنبه صورت گرفت. او افزود: در این دیدار نمایندگان جمعیت ایثارگران، حزب مؤتلفه و جبهه پایداری گزارشی از روند وحدت اصولگرایان به آیت‌الله موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز ارائه کردند. 


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    ممنون از مشرق
  • پرویز ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را ممنوع کنید اگر تعلل شود امیرکبیر خودخوانده ! ممکن است نظرش را با امضا توافق عملی کند وکشور را تحت فشار جهانی مجبور به پذیرش نماید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس