در دو روز اخیر یکی از عناوین اصلی رسانه‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های ضدانقلاب، اظهارات اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم درباره اشتغالزایی 700 میلیارد دلاری دولت سابق برای چینی‌ها بوده است.

جهانگیری رقم 700 میلیارد دلار را از کجا آورد؟
گروه اقتصادی مشرق- اسحاق جهانگیری روز شنبه در سخنانی با کنایه اظهار داشت که دولت قبل 700 میلیارد دلار را صرف واردات و اشتغالزایی خصوصا برای چینی‌ها کرده است.

همانطور که انتظار می‌رفت آمار اعلامی معاون اول دولت یازدهم درباره سوءمدیریت نسبت‌داده شده به دولت سابق، مورد استقبال گسترده رسانه‌های زنجیره‌ای داخلی قرار گرفته که این اظهارنظر را با عناوین چون موارد ذیل بازنشر داده‌اند:

•    احمدی‌نژاد 700 میلیارد دلار صرف اشتغال چینی‌ها کرد

•    700 میلیارد دلار صرف اشتغال در چین شد

•    دولت واردات 2100000000000000 تومانی

•    700 میلیارد دلار از ایران خارج شده است

•    و...

جهانگیری رقم 700 میلیارد دلار را از کجا آورد؟

جهانگیری رقم 700 میلیارد دلار را از کجا آورد؟


جهانگیری رقم 700 میلیارد دلار را از کجا آورد؟

جهانگیری رقم 700 میلیارد دلار را از کجا آورد؟

* ابهام در آمار جهانگیری

رسانه‌های زنجیره‌ای در حالی به برجسته کردن اظهارات جهانگیری پرداختند که رقم مورد اشاره معاون اول دولت یازدهم با آمارهای رسمی کشور مطابقت ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های وابسته به دولت، فحوای کلام جهانگیری آن بوده که دولت قبل 700 میلیارد دلار صرف واردات خصوصا از کشور چین کرده و به عبارت دیگر، دولت قبل 700 میلیارد دلار منابع را از کشور خارج کرد و صرف واردات نمود.

از ظاهر کلام جهانگیری مشخص است که مقصود او این است که این پول در دولت قبل صرف واردات شده است. این در حالی است که آمارهای بانک مرکزی و گمرک به هیچ وجه چنین رقمی را نشان نمی‌دهد.

* ارقام واقعی واردات

مطابق آمارهای رسمی بانک مرکزی و گمرک، رقم واردات از چین در فاصله 8 ساله 1384 تا پایان 1391 بالغ بر 40 میلیارد دلار بوده است. رقم کل واردات کشور در این دوره نیز 419 میلیارد دلار بوده است.

جهانگیری رقم 700 میلیارد دلار را از کجا آورد؟

ارقام فوق که از آمار بانک مرکزی و گمرک استخراج شده، نشان می‌دهد در 8 سال دولت‌های نهم و دهم، مجموع واردات کشور حدود 300 میلیارد دلار از رقم اعلامی جهانگیری کمتر بوده است. کل رقم واردات از چین نیز تقریبا 5 درصد 700 میلیارد دلاری است که معاون اول اعلام کرده است.

بدین ترتیب این سوال پیش می‌آید که 700 میلیارد دلاری که جهانگیری اعلام کرده، مربوط به چه شاخصی است؟

از آنجا که درآمد نفتی 8 ساله دولت احمدی‌نژاد رقمی نزدیک به 700 میلیارد دلار بوده، به نظر می‌رسد رقم اعلامی جهانگیری مربوط به این شاخص باشد. با این وجود هم این سوال مطرح می‌شود که بیان رقم مربوط به درآمدهای نفتی دولت سابق به جای رقم واردات آن دوره، اقدامی صادقانه و قضاوتی منصفانه است؟ ضمن آن که بر اساس آمارهای فوق، مشخص است تمامی 700 میلیارد دلار صرف واردات نشده است.

جهانگیری رقم 700 میلیارد دلار را از کجا آورد؟

تردیدی نیست که عملکرد دولت احمدی‌نژاد در باز کردن مرزهای کشور به روی کالاهای خارجی و هزینه کردن بخش زیادی از درآمدهای عظیم نفتی آن دوران برای واردات بی‌رویه، اقدامی مضر به حال اقتصاد کشور بود و کسی هم از آن دفاع نمی‌کند. با این حال، اغراق در آمار و ارقام برای تخطئه آن عملکرد غیرقابل دفاع، نیز به نوبه خود غیرقابل دفاع و خلاف شعار راستگویی دولت یازدهم است.

جهانگیری بهتر است به سوءاستفاده‌هایی که رسانه‌های ضدانقلاب از اظهارات وی کرده، نگاهی بیاندازد. این رسانه‌ها که همواره به دنبال سیاهنمایی مطلق از اوضاع ایران و بزرگنمایی مفاسد هستند، به شدت از سخنان معاون اول دولت یازدهم استقبال کرده‌اند.

جهانگیری رقم 700 میلیارد دلار را از کجا آورد؟
جهانگیری رقم 700 میلیارد دلار را از کجا آورد؟

جهانگیری رقم 700 میلیارد دلار را از کجا آورد؟
جهانگیری رقم 700 میلیارد دلار را از کجا آورد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • رضا ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    این جمله شاید به فهم رفتار دولت کمک کنه! «بالاخره خود من و ماها بلدیم که جنگ روانی یعنی چه؟!»
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    یه چیز خیلی جالبه! دولت احمدی‌نژاد پولدارترین دولت تاریخ ایران بوده اما با همه این پولداریش کشور رو تا آستانه نابودی برد!!!
  • مصطفی ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    اگه ارقام واردات این دو ساله‌ی دولت رو هم میذاشتین بهتر می‌شد مقایسه کرد
  • ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    حرف زدن خرج نداره. اما مقامات چینی و مردم چین شاید از جهانگیری شکایت کنند که چرا به ما تهمت میزنی و سبب تشویش اذهان عمومی و کذب میشی
  • علی ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    باسلام من یکی از مشتریان محکم سایت شما هستم یک گلایه دارم وان اینکه خواهش می کنک در قضاوت ونشر بعضی خبر هادقت بیشتری کنید مثل خبر 700میلیارد دلار حتی اگر دروغ باشه شما زیاد به ان نپردازید چون به نظر من ارزش شما کم وکمتر میشود وکسی که خبر راگفته هم مردم میدانند جه کنند لذا لطفا به یک خبر بیش از حد نپردازید والله همه فکر میکنند شما هم غیر منصفید
  • سلطانی ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    خوب دولت راستگویانند دیگه
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    کدوم آمار دوات احمدی نژاد درست است که بشه به اون استناد کرد
  • ناشناس ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    وقتی توان اداره امور جاری کشور را ندارند مجبورند آمار اشتباه بدهند و دولت قبل را تخریب کنند .
  • بشیر ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    دولت راست گویان !!!!! یارانه یک نفر هم قطع نشده است !!!!! بنزین پالایشگاه ها باعث آلودگی تهران است !!!!! بورسیه ها !!!!!! و ....
  • ناشناس ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    دولت دکتر احمدی نژاد با توسعه 80 درصدی فازهای مختلف پارس جنوبی و توسعه صنایع پتروشیمی و هسته ای و هوافضا و موشکی و فولاد و سیمان و نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی و ساخت هزاران کیلومتر راه آهن و اتوبان و راه روستایی و چند میلیون مسکن مهر و غیره بیشترین خدمات را در تاریخ ایران داشت .
  • ناشناس ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    آمار رسمی گمرک نشان میدهد که واردات کالاهای چینی در 2 سال دولت یازدهم دو برابر 8 سال دولت قبل بوده است .
  • مهدی 90085 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    این هم مثل پولهای کثیف چند روز دیگه صداش در میاد بعد هم عذر خواهی بعد هم ماست مالی . . . . ولی در این میان چیزی که مانده است ذهن آشفته جوانان وخوراک خوشمزه رسانه های غربی............
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    "تردیدی نیست که عملکرد دولت احمدی‌نژاد در باز کردن مرزهای کشور به روی کالاهای خارجی و هزینه کردن بخش زیادی از درآمدهای عظیم نفتی آن دوران برای واردات بی‌رویه، اقدامی مضر به حال اقتصاد کشور بود و کسی هم از آن دفاع نمی‌کند." با این حرف غیر منصفانه شما با کلمه نیوز سهام نیوز العربیه و بالاترین هیچ فرقی ندارید. اونها دشمن اند که دروغ و بی انصافی می کنند شما چطور؟
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    نویسنده ظاهرا اطلاع ندارد که بازکردن مرزها به روی واردات اصلا قانون برنامه چهارم توسعه بود که دولت خاتمی آن را تدوین نمود و مجلس هفتم هم تصویبش کرد. هدف از این آزاد سازی کامل واردات و صادرات هم تحقق شزط پیوستن به سازمان تجارت جهانی بود. با این وجود احمدی نژاد تا توانست از اجرای این قانون خودداری نمود و اگر یادتان باشد یکی از مهمترین اتهامات وی عدم تمکین به قانون برنامه چهارم بود. ضمنا ذکر این نکته هم ضروری است که دولت عامل واردات و صادرات نیست و تنها می توانست - و می تواند- تعرفه ها را - آنهم بر خلاف قانون برنامه چهارم - افزایش دهد. اما وقتی حتی با تعرفه های صد درصدی کالای وارداتی ارزانتر از محصول داخل در می آید با چه وسیله ای می شود جلوی واردات را گرفت؟ آیا جز این است که در این وضعیت تنها قاجاق کالا را افزایش می دهد؟ واقعیت این است که تفکر محدود کردن واردات و خودکفایی و آنچه رهبری اقتصاد مقاومتی نامیدند ، اساسا در تئوریهایی رایج علم که اقتصاد که تنها هدفش افزایش "سود" است جایی ندارد. علم اقتصاد - که اساسا علم نیست و یک ایدئولوژی است- اصرار دارد که وقتی واردات ارزانتر از تولید تمام می شود واردات انجام دهید!!( دلیل افزایش بی سابقه واردات در همین دو ساله دولت روحانی هم همین مطلب است) حال آنکه کسی که به فکر اشغتال و خودکفایی باشد باید در مقابل این اقتصاد و شاگردانش بایستد. اما آیا شاگردان این اقتصاد اجازه می دهند خودکفایی مطرح شود!؟
  • رحمن ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    من طرفدار اعمال مشوش احمدی نژاد نیستم اما به این وزیر محترم باید بگویم نوبت شما هم می رسد که عذرخواهی بکنی .
  • سهند ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    پول نفتی که تو چین بلوک شده و حالا بر نمیگردونند رو حساب کردید . میخواهید بدونید سری به برخی به پروژه هایی که چینی ها تو ایران دارند اجرا میکنند بیندازید پول نفت رو نمیدن میگن از ما تاسیسات و تکنولوژی بخرید . و یا برامون پروژه اجرا کنند . تازه چینی های مقیم حالا بما توهین میکنند که شما کار بلد نیستید و ما باید از چین کارگر بیاریم کار انجام بدیم . همین الان 200 نفر کارگرشون مشغولن . پس اشتغال برای چینی ها حرف بی حساب نیست اگر عددش درست نباشه اما واقعیت داره
  • ایرانی ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    با توجه به اینکه این دولت بیشترین انرژی، وقت و سرمایه اعتباری خود را برای تخریب احمدی نژاد صرف کرده و می کند، و نتیجه ای جز بی اعتبار کردن خود، تبلیغ مجانی برای احمدی نژاد و جلوگیری از فراموش شدن وی در اذهان جامعه و نیز از دست دادن زمان اداره بهتر جامعه به دست میاورده و نمی آورد و به جای ارائه این ادعاها که چندی بعد نیز تکذیب یا اصلاح می شود، به راهی برای خروج این ملت از مشکلات فکر می کرد.
  • hamid ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    شما در اینجا فقط ارقام واردات مستقیم رو آوردید، در حالیکه خیلی از کالاهای چینی از طریق دبی، آذربایجان و ترکیه به ایران وارد میشود.
  • قادر ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    بحث امنیت روانی را باید دولتی ها در سرلوحه کار خود قرار دهند !!
  • پوریا ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    هنوز نابودی را درک نکردی وقتی انرزی هسته ای که تا دیروز در انحصارکشورهای پیشرفته بود درش تخته شد و وقتی شب خوابیدی صبح بلند شدی دیدی نان که دیروز 1000 تومان بوده شده دوهزار تومان شده وقتی پای آمریکائیها به بهانه تجارت به ایران باز میشود و چند روز دیگر باید به اسم تعامل با دنیا به اسرائیل هم لبخند بزنی و کفشهای یانکی را با ذوق و احترام واکس بزنی ...وقتی روزی تمام پروژهای دولت نهم و دهم افتتاح شد و برای دولت بعدی بعلت تدبیر بیش از اندازه چیزی برای افتتاح نمگذارند بعد میفهمی که نابودی یعنی چی
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    پولدارترین دولت دولت هاشمی بوده که حیف و میل کرد و تورم پنجاه درصدی برای مردم درست کرد
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    الان همه چیز گل و بلبله ... میشه بفرمائید این پروزهای عظیم که داره افتتاح میشه مال کدام دولت بوده ؟ گر چه از احمدی نژاد دل خوشی ندارم اما از تعصب و بی انصافی متنفرم
  • محمد ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    ای کاش جناب آقای جهانگیری مقایسه ای بین ارقام واردات در دو سال اخیر و دوران 8ساله دولت آقای احمدی نژاد می داشتند.اونوقت معلوم می شد که چه خبره. ظاهرا آقایون برای اداره مملکت تدبیری جز تخریب ندارند. فعلا که ما اقدام مثبتی که منجر به بهبود وضعیت معیشتی و رفاه حال مردم گردد از آقایون ندیدیم و تموم هم و غمشون شده مذاکرات هسته ای.
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    پس حقیقت از کجا معلوم بشه؟
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    0 0
    دولت قبل نیاز به تخریب نداره!! چشماتو وا کنی می بینی کار از تخریب گذشته به انهدام فکر کن لطفا!!!
  • محمد حسین ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    شما کارگزار چین هستید؟! اصل قضیه راستش را بگویید ایرانی هستید؟! احمدی نژاد هرکاری نکرده باشد سو مدیریتش را می توانید توجیه کنید؟! انصاف خیلی چیز خوبی است! وجدان داشتن خیلی خیلی مهم است! راستی هفت صد میلیارد دلار کجا خرج شده است؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس