پس از وقفه‌ای طولانی‌مدت، مجددا یک مقام ارشد دولت به انتقاد از واردات بی‌رویه کالاهای چینی در دولت قبل پرداخت و نتیجه عملکرد آن دوره را اشتغالزایی برای چینی‌ها عنوان کرد.

گروه اقتصادی مشرق- انتقاد از سیاست‌های تجاری دولت‌های نهم و دهم خصوصا واردات بی‌رویه، فصل مشترک تمامی جریان‌های سیاسی چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب بود. در دوره احمدی‌نژاد هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان از واردات بی‌سابقه کالاهای چینی انتقاد می‌کردند و بارها بر اصلاح این رویه تاکید داشتند.

متاسفانه دولت سابق توجه چندانی به انتقادات نداشت و کار به جایی رسید که میزان واردات از چین در انتهای دولت احمدی‌نژاد 5-4 برابر ابتدای آن دولت رسید.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، با توجه به انتقاداتی که روحانی از سیاست‌های وارداتی احمدی‌نژاد مطرح می‌کرد، این انتظار ایجاد شد که جلوی واردات بی‌رویه خصوصا از مبدأ چین گرفته شود.

روحانی در گزارش 100 روزه دولت یازدهم نیز بار دیگر از روال واردات بی‌رویه کالاهای چینی در دولت‌های نهم و دهم انتقاد کرد و این انتقاد را با عبارت جالب توجهی مطرح کرد: «دولت قبل شغل ایجاد کرد، اما برای چینی‌ها.»

اینک با گذشت نزدیک به 20 ماه از دولت یازدهم، بجا است که انتظار داشته باشیم روند واردات بی‌رویه از چین متوقف شده و همانطور که روحانی گفته بود، به جای اشتغالزایی برای چینی‌ها برای کارگران ایرانی شغل ایجاد شود.

این انتظار با سخنان جدید اسحاق جهانگیری در انتقاد از واردات کالاهای چینی در دولت سابق، تقویت هم شده است.

وی روز شنبه در سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد، با انتقاد از عدم توجه به تولیدات داخل در سالهای گذشته اظهار داشت: طی چند سال گذشته ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفت ملت ایران هزینه شد بدون آنکه میزان اشتغال و تولید در این کشور افزایش پیدا کند و تنها باعث گردید تا اشتغال در کشورهایی نظیر چین رونق پیدا کند.

* آمارها چه می‌گویند

انتقادات مقامات ارشد دولت از اشتغالزایی دولت احمدی‌نژاد برای چینی‌ها در حالی است که آمار گمرک نشان می‌دهد واردات از چین در دولت فعلی به مراتب بیش از دولت گذشته است.

از آنجا که دولت یازدهم از مردادماه 1392 روی کار آمد، اگر تمامی سال 1392 را نیز جزو عملکرد این دولت محسوب کنیم و به طور مشابه تمامی سال 1384 را جزو دوره عملکرد دولت احمدی‌نژاد حساب کنیم، آمار گمرک نشان می‌دهد رشد واردات از چین در دولت فعلی بیش از دولت سابق است. اگر از اصطلاح مورد علاقه روحانی و جهانگیری استفاده کنیم باید گفت: دولت یازدهم شغل بیشتری برای چینی‌ها ایجاد کرده است.

کدام دولت شغل بیشتری برای چینی‌ها ایجاد کرد؟

کدام دولت شغل بیشتری برای چینی‌ها ایجاد کرد؟

در سال گذشته ارزش واردات از چین به 12.5 میلیارد دلار و وزن آن به 5.3 میلیون تن رسید که به ترتیب نسبت به سال قبل از آن 28 و 18 درصد رشد نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ناشناس ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    طبق آمار فوق واردات 2 سال دولت روحانی بیشتر از دو برابر واردات 8 سال دولت دکتر احمدی نژاد بوده است .
  • سروش ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    دولت یازدهم هم همه چیز دولت نهم و دهم رو لغو کرد و تنها مصوبه ای رو که از دولت قبل گرفته بود و لغو نکرد همین وردات بی رویه از چین بود بالاخره هرچی بد بشه مال دولت قبله و هر چیز خوبی که در سالیان قبل پایه ریزی شده و ثمرش توی این دولت شده مال این دولته اگر نبود دولت نهم و دهم خدایی این چماغ رو تو سر دوستداران خودشون در دولتهای ماقبل هم خورد می کردند؟؟؟؟؟آیا!
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    مشرق جون دمت گرم..
  • شنایی ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    متاسفانه دولت یازدهم در یک فضای عیر شفاف به اصطلاح به پرتاب موضوع میپردازه . 700 ملیارد دلار واردات از چین . این دولت واقعا خود را در فضای رقابت انتخاباتی محبوس کرده و بیرون نمیاد . اصل واردات اگر بصورت اجناس سرمایه ای و ابزار الات باشه که خیلی خوبه باید دید چند درصد این واردات در گذشته و حال اینطور بوده.
  • ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    سلام ای کاش ممبع آماری تون هم لینک می کردید تا استناد بیشتری به ان میشد کرد
  • علی ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    مشرق لطفاً آما واردات از کشور کومور را هم اعلام بفرمائید.
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    رشد آماری واردات صحیح نیست. شاید در زمان اول مثلا 100 میلیارد دلار وارد شده و بعد شده 101 میلیارد ریال و در زمان دوم اول 10 میلیون دلار و بعد بشه 15 میلیون دلار. ببینید الان اگر رشد واردات رو مقایسه کنیم قطعا در زمانی که از 10 به 15 رسیدیم رشد بیشتر بوده اما مقدار واقعی کدوم واردات بیشتر بوده ؟
  • علیرضا اهواز ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    البته یادآور بشید دوره احمدی نژاد مقداری از رشد ارزشی واردات به خاطر افزایش شدید قیمت نفت و افزایش قیمت کالاها بوده . پس بیشتر باید به حجم واردات توجه کرد نه ارزش اون ، حجم واردات دولت روحانی دو برابر هستش ضمنا باید این واردات به تفکیک مشخص بشه که چقدر توسط بخش خصوصی و چقدر دولتی بوده،چون طبق قانون دولت بجز افزایش و کاهش هزینه های گمرکی هیچ راهی برای کنترل واردات نداره پس بخش خصوصی رو باید از این معادله خارج کنیم و فقط بپردازیم به دولت ها که واقعا خود دولتها چقدر واردات داشتن . با توجه به حجم دو برابری دولت روحانی حتما دولت روحانی در این زمینه هم وضع بدتری نسبت به دولت قبل داره
  • ناشناس ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    این دولت تنها هنرش در واردات بی رویه و اشتغال آفرینی برای چشم بادامی ها خلاصه میشود !
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    مشرق جون با اون کارهای اقایون مگه کسی بغیر چین به ما کالا میده اون هم چند برابر قیمت قلمت همش برای فتنه است
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    دولت راستگويان مچكريم انشاالله براي اين دولت فقط گزارش چهار ساله بايد داد
  • عبدالله ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    اين دولت بااين خزانه خالي چه مي كنه؟ خدا رحم كرد خزانه خاليه اگر پر بود چي مي شد؟
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    سسسسسسسسسسسسسسیییییییییییییییییاسسسسسسسسسسسسی کاری بسه مغرب
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    در دوره کدام دولت تقریبا همه کارها و فعالیتها خوابیده هست ودر دوره کدام دولت کمترین پول وارد کشور شده هست و....
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    دولت الان مجبور است از چین وارد کند به خاطر تحریمها یعنی نفت در برابر غذای خودمان- ولی دولت قبل دوسال آخر تحریم بود و6 سال از هر جا دلش می خواست میتونست وارد کنه
  • پسر ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    تدبیر و امید برای جوانان بیگانه مانند چین، ترکیه و...........
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    حجم واردات و درصد واردات از هر کشور مشخصه؛ پس توجیه الکی نکنید؛ ضمنا مگر هنوز معنای توافقنامه ژنو را نفمهیده اید؟ ساختمان تحریم ها فروریخته است به قول روحانی
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    شما باید میانگین دو سال آخر احمدی نژاد رو با دو میانگین دو سال روحانی مقایسه کنی. ممکن است دولت روحانی روندی نزولی در واردات از چین نسبت به پایان احمدی نژاد داشته باشد. یک کم در آمار هایی که میدید دقت کنید
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    هروقت جهانگیری از آمار اشتغالزایی برای جوانان کوموری توسط دولت دهم گفت مشرق هم آمار مقایسه ای واردات از کومور را اعلام میکنه. فعلا بحث سر اشتغالزایی برای جوانان چینی است
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    پس شایسته است بگید: ما مجبوریم 2 برابر دولت قبلی برای جوانان چینی اشتغالزایی کنیم نه اینکه بگید دولت قبلی برای جوانان چینی اشتغالزایی میکرد!
  • محمد ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    این آمار از نظر مشرق صحیح است نه از منظر دولت روحانی !!! یعنی من درآوردی است این آمار ! نه مجید!!
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    درد و بلای احمدی نژاد بخوره تو سر مشرق نیوز. احمدی نژاد 11 روز اگه در برابر فرمان رهبری خانه نشینی کرد و بعد هم اجرا کرد دولت روحانی در برابر فرمان رهبری برای انتشار فکت شیت چه کرده؟ چرا خفه خون گرفتید؟
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    دوست عزیز کلمه میانگین و نخوندی. فقط و فقط دو خط آخر عادلانست بقیش قابل لستناد نیست. چون مطمئنا سال 84 که تحریم نبودیم کمتر از چین وارد می کردیم تا الان که اوج تحریماست و فقط میشه به چین نفت داد. پس باید سال آخر احمدی نژاد و سال آخر روحانی با هم مقایسه بشه که البته باز هم روحانی خراب کرده. ولی احمدی نزاد از تیمور هم بیشتر به ایران ضربه زد
  • مجید ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    یه مغلطه ای اینجا رخ داده. شما کل سال 84 رو به احمدی نژاد وصل کردین؟ این کاملا حرف مفتیه. از اون ور، کل سال 92 رو به روحانی دادین؟ این واقعا از اون یکی هم چرت تره. کل زحمت دولت خاتمی و کل نابودی دولت احمدی نژادو برعکس جلوه دادین تا احمدی نژادو ببرین بالا؟ واقعا برات متاسفم مشرق
  • محمد ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    بازی با اعداد به این راحتی رو مردم ما نمیفهمن اگه راست میگید مقایسه دو سال آخر احمدی نژاد رو با دو سال روحانی بیارید
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    نه عزیزم فتنه کثیفی که شما برای برگشتن به قدرت علم کردین باعث این وضعیت شد یادت نره چه بلایی سر کشور آوردین
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    نه نیست
  • شاهرخ ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    بابا ادم خوبه یک سیر وجدان داشته باشه،کس که به ،کارمند جماعت ومستمری جماعت،عزت بخشید،بقران احمدی نژاد بود،به والله من تولید کننده هستم،مرغدار تخم گذار دارم این دولت، ،این صنعت مرغداری،که بعد از صنعت نفت بیشترین اشتغالزایی را داره،به خاک نشانده،زمان احمدینژاد بحز دوسال اخر،مدیریتش عالی بود،دولت فقط سیاسی کاره،اینقدر دلش برای موسوی وکروبی میسوزه برای ملت نمیسوزه وزارشم همینطور فقط سیاسی کارند والسلام،میدونم چاپش نمیکنید
  • شاهرخ ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    چرا نظر منو چاپ نکردید دیدی گفتم چاپ نمیکنید،دولت فقط سیاسی کاره وزارشم همینطور،اگر واقعا میخواهید بونید احمد ی نژاد بهتره یا روحانی ،باید برید از اقشار متوسط جامعه مثل کارمند ومستمری بگیرا،وتولید کننده ها بپرسید ...
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    خيلی پرروحی آمار واردات کل 8سال دولت قبلی 1به5 کمتر از دولت فعليه باز جر ميزنی
  • حسین 1400 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    مشرق فقط نظر من غیر قابل انتشار بود؟ این نظر هم داره میگه دولت راستگویان! ناشناس ۹:۵۵
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 0
    پر روح؟؟؟؟؟؟؟ خخخخخخخخخخ
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 0
    گزارش 100روزه چی شد
  • ساسان ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    خب راست میگی چرا 2سالشو با دو سال آخر محمودجون مقایسه نکردین؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس