کد خبر 408471
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: 1160 فقره پرونده زناشویی به صورت قانونی بین زنان ایرانی و اتباع افغان در سال گذشته ثبت شده است.

به گزارش مشرق، احمد محمدی‌فر در نشست خبری مشترک با رییس نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران در پاسخ به پرسشی در زمینه اقدامات انجام شده برای زنان ایرانی که به ازدواج اتباع افغان درمی‌آیند، اظهار کرد: اگر مراحل قانونی ازدواج زنان ایرانی که به همسری اتباع خارجی درمی‌آیند طی شود، آنان مشکلی نخواهند داشت. ازدواج‌هایی دچار مشکل می‌شود که مسیر قانونی خود را طی نکرده باشند. البته این به معنای غیر شرعی بودن ازدواج این زنان نیست.

وی در ادامه گفت: ما تلاش کرده‌ایم با اندیشیدن تمهیداتی مشکلات فرزندان زنان ایرانی که به ازدواج اتباع افغان درمی‌آیند را حل کنیم و با اعطای کارت آمایش به خانواده‌ها از مشکلات آنان کاسته می‌شود.

اجرای دهمین مرحله آمایش اتباع از 13 اردیبهشت

وی درباره زمان برگزاری دوره بعدی آمایش اظهار کرد: 13 اردیبهشت ماه سال جاری دهمین مرحله آمایش را آغاز می‌کنیم حدود 850 هزار نفر در قالب آمایش به عنوان پناهنده جمعی سازماندهی شده‌اند. با توجه به احتمال تولد فرزندانی از این خانواده‌ها، این آمار افزایش یافته است. از سوی دیگر افرادی که در آمایش قبلی شرکت کرده‌اند ولی به دلایلی موفق به اخذ کارت آمایش نشده‌اند، می‌توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده برای دریافت کارت بهره‌مند شوند.

محمدی‌فر با اشاره به حراست از مرزهای کشور اظهار کرد: همواره طی سال‌های گذشته حوزه مرزبانی شهدایی را تقدیم کشور کرده و ایران تلاش‌های زیادی برای کنترل مرزهای خود داشته است. در حال حاضر شرایط بهتر شده ولی خلاها هنوز برطرف نشده است. ما با مسئولان افغان مذاکراتی داشته‌ایم که تردد میان ایران و افغانستان در چارچوب‌های قانونی باشد. وزارت امور خارجه نیز آماده صدور روادید برای کسانی است که قانونی وارد کشور شده‌اند و مذاکراتی نیز با وزارت کار برای فراهم کردن زمینه مساعد در کشور برای مهاجران افغان داشته‌ایم.

در 14 استان امکاناتی برای اشتغال و زندگی افغان‌ها فراهم شده است

وی اضافه کرد: دولت افغانستان هم در زمینه نگهداری مرزها و تسهیل تردد اتباع افغان با ایران همکاری‌هایی می‌کنند تا از تردد غیر قانونی افغان‌ها به ایران جلوگیری کنیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در ادامه گفت: اتباع افغان می‌توانند در چارچوب قانون گذرنامه افغانی بگیرند تا امکان تردد بین دو کشور برایشان فراهم می‌شود. افراد دارای کارت آمایش امتیازاتی دارند اما امتیاز بیشتر برای کسانی است که دارای گذرنامه هستند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت ضرورت برخورداری اتباع افغان از مجوز برای تردد به نقاط مختلف کشور اظهار کرد: در برخی استان‌ها محدودیت‌هایی داریم و برای آنکه اتباع افغان دچار مشکل نشوند و پلیس با آن‌ها برخورد نکند، برگه تردد برای آنان صادر می‌کنیم. زمانی که همه دستگاه‌ها با یکدیگر هماهنگ شوند، در زمینه برگه‌های حمایتی نیز تجدید نظر می‌کنیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در ادامه گفت: در 14 استان و شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز، یزد امکانات و زمینه‌هایی برای اشتغال و زندگی پناهندگان افغان فراهم شده است و بسته‌های حمایتی بین‌المللی و دولتی در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

اجرای بیمه اتباع افغان درنیمه اول امسال

محمدی‌فر همچنین در مراسم بزرگداشت سی‌امین سالگرد همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: مهاجرت در برخی کشورها به یک ضرورت تبدیل شده است و برای برخی کشورها یک تهدید و مشکل به حساب می‌آید. جنگ، تروریسم و فقر از عوامل مهاجرت در بسیاری از کشورها هستند.

وی افزود: بخشی از جمعیت کشورها را مهاجران تشکیل می‌دهند. البته تعداد محدودی که از کشورها مانند ایران تعداد زیادی از فراری‌ها، آسیب دیدگان جنگ و آوارگان ناشی از تروریسم را پذیرفته‌اند و هزینه زیادی برای خدمات دهی به پناهجویان تقبل می‌کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در ادامه گفت: از دهه 50 به بعد ده‌ها هزار نفر به ایران آمدند و اوج آن سه دهه گذشته بوده است. دولت ایران با توجه به ارزش‌های اسلامی منابع قابل توجهی را برای خدمات دهی به مهاجران ارائه داده است. ایران با وجود اینکه در دهه 60 درگیر جنگ تحمیلی با عراق بود،‌ اما به اجبار به پناهندگان نیز خدمات ارائه می‌داد از همین زمان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به کمک ایران آمد و از تیرماه سال 63 دفتر خود را در کشورمان افتتاح کرد و چند پروژه در ایران انجام داد.

وی اضافه کرد: امروز بیش از 30 سال از همکاری متقابل ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گذرد و ما با این کمیساریا روابط دوستانه‌ای داریم و افق‌های روشنی را در پیش روی خود می‌بینیم و تلاش می‌کنیم مسائل پناهندگان را بهبود ببخشیم.

محمدی‌فر در زمینه زمان بیمه تمام اتباع افغانی اظهار کرد: اقدامات وزارت کشور در این زمینه به اتمام رسیده و وزارت بهداشت نیز آمادگی خود را به صورت رسمی اعلام کرده است و بیمه اتباع افغان نیمه اول سال جاری اجرایی می‌شود.

محمدی در پایان گفت:‌ ایران خواهان بازگشت باعزت پناهندگان به کشور خود است و امیدواریم که تمام آموزش‌هایی را که در ایران دیده‌اند، به کشور خود ببرند و از آن‌ها بهره ببرند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    بی شوهری به خارج از مرزها کشیده شده..
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    خاک تو سرشون
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    اینا آمار رسمیه. ده برابر ایم مقدار ازدواج با دخترای ایرانی که ثبت رسمی نشده. در آینده باید منتظر سونامیه بچه هایی بود که قانونا نه ایرانی حساب میشن نه افغانی . اضافه بر اینکه کلی مشکلات حقوقی پیدا میشه چون بیشتره این افغانیا زن و بچه رو ول میکنند و فرار میکنند
  • ali ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 1
    خاک تو سر خودت...
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 1
    اگه این روند هدایت بشه و بتونه به رفع مشکل ازدواج مملکت کمک کنه، چه ایرادی داره؟
  • فرزاد ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    1 0
    ما خودمون مشکل بیکاری داریم اقایون به فکر اشتغال افغانیهان خنده دار نیست؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس