مسئولان محترم مذاکره‌کننده کشورمان، طی بیش از یک‌هفته گذشته درباره علت خودداری از انتشار فکت‌شیت ایرانی دلایلی مطرح کرده‌اند که با عرض پوزش قانع‌کننده به نظر نمی‌رسند.

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان نسبت به اجرای توافق لوزان هشدار داد و نوشت: 1- چند ساعت بعد از انتشار «توافق لوزان»، وزارت خارجه آمریکا با صدور یک بیانیه مطبوعاتی -MEDIA NOTE- تفسیر و نظر خود را -FACT  SHEET-  درباره مفاد توافق یاد شده منتشر کرد. آنچه در بیانیه توجیهی وزارت امور خارجه آمریکا آمده است با آنچه اعضای محترم تیم مذاکره‌کننده کشورمان درباره مفاد و محتوای توافق لوزان اعلام کرده و روی آن اصرار می‌ورزند، تفاوت‌های فاحش و در مواردی «متضاد» دارد.
 فکت شیت آمریکایی‌ها از «داده‌های‌نقدایران» در مقابل «وعده‌های نسیه حریف» خبر می‌دهد و در تمامیت آن، «فرمول نابودی تأسیسات‌ هسته‌ای ایران را می‌توان دید». از سوی دیگر، اعضای تیم هسته‌ای کشورمان تفسیر آمریکایی‌ها را مخدوش و نامعتبر معرفی می‌کنند و بر این باورند که آمریکایی‌ها مفاد توافق لوزان را مطابق میل و خواسته خود تفسیر کرده‌اند، اما کدامیک از این دو دیدگاه را می‌توان و باید باور کرد؟!
 بدیهی است که اعتماد به نظریه و تفسیر دشمن و نادیده گرفتن نظر تیم هسته‌ای کشورمان دور از انصاف است و منطقی‌ترین راه‌کار آن است که تفسیر و برداشت اعضای محترم تیم‌مذاکره‌کننده خودی را که در دلسوزی و تلاش آنان برای حفظ منافع مردم و نظام تردیدی نیست بپذیریم اما متأسفانه آنان علی‌رغم تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت انتشار فکت شیت ایران، تاکنون از انتشار آن خودداری کرده‌اند! بنابراین چگونه می‌توان درباره نظریه و تفسیری که اعلام نشده است، قضاوت کرد؟
 ممکن است گفته شود اعتماد به تیم خودی کافی است تا نظر آنان را به تفسیر حریف ترجیح دهیم، ولی با عرض پوزش باید گفت، مقایسه میان تفسیر وزارت خارجه آمریکا از توافق لوزان با متن اصلی توافق یاد شده نشان می‌دهد در بسیاری از موارد، فکت‌شیت آمریکایی‌ها با مفاد سند لوزان همخوانی دارد! لطفا اشتباه نکنید! منظور آن نیست که آمریکایی‌ها دست به خدعه و فریب نزده‌اند، بلکه مقصود این است که حریف، تمامی خدعه و نیرنگ خود را در تنظیم سند اصلی، یعنی متن توافق لوزان به کار برده است و اکنون با انتشار برگه تفسیری خود در پی بهره‌گیری از ترفند موذیانه‌ای است که در آن هنگام به کار گرفته بود این برداشت تا چه اندازه واقعیت دارد؟ آیا برای قضاوت نهایی غیر از انتشار فکت‌شیت ایرانی راه دیگری هست؟!
2- مسئولان محترم مذاکره‌کننده کشورمان اما، طی بیش از یک‌هفته گذشته درباره علت خودداری از انتشار فکت‌شیت ایرانی دلایلی مطرح کرده‌اند که با عرض پوزش قانع‌کننده به نظر نمی‌رسند. بخوانید!
الف: ابتداء گفته شد فکت‌شیت ایران از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان تدوین شده و برای انتشار در اختیار وزارت خارجه قرار گرفته است، ولی بعد از چند روز اعلام شد برگه تفسیری تیم مذاکره‌کننده از مفاد توافق لوزان - فکت شیت- همان توضیحاتی است که آقایان ظریف و صالحی و عراقچی در مصاحبه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به اطلاع ملت رسانده‌اند! و مدتی بعد توضیح دادند به علت برخی از مسائل محرمانه که می‌تواند مذاکرات پیش‌روی را با آسیب‌ها و زیان‌های جدی روبرو کند! انتشار فکت‌شیت را به مصلحت نظام نمی‌دانند! و... این توضیحات- اگر نگوئیم توجیهات- در حالی است که؛
ب: فکت‌شیت یا تک‌برگ- ONE  SHEET-  در تعریف حقوقی به سند مکتوبی گفته می‌شود که هر یک از طرفین مذاکره یا تفاهم‌نامه، یا قرارداد و... با انتشار آن، تفسیر و برداشت خود از مفاد توافق انجام شده را شرح و توضیح می‌دهند. در این حالت اگر توافق مورد نظر محرمانه باشد، فکت‌شیت مربوط به آن نیز محرمانه خواهد بود و چنانچه توافق طرفین غیرمحرمانه بوده و به اطلاع همگان رسیده باشد، فکت‌شیت مربوطه نیز نمی‌تواند محرمانه تلقی شود. حالا باید پرسید آیا توافق لوزان که سند مکتوب آن بلافاصله بعد از پذیرش طرفین مذاکره‌ در سطح جهانی منتشر شده است، یک سند محرمانه است که برگه تفسیری آن محرمانه باشد؟!
توضیح آن که مطابق اصول پذیرفته شده حقوقی، سری‌ترین اسناد نیز بلافاصله پس از اولین انتشار، غیرمحرمانه تلقی شده و از فهرست اسناد طبقه‌بندی شده خارج می‌شوند. بنابراین چگونه می‌توان تفسیر و برداشت ایران را از سندی که متن آن در اختیار همگان است، محرمانه تلقی کرد؟!
ج: آنچه باید محرمانه بماند و انتشار آن می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد، تفسیر ایران، و یا هر یک از کشورهای 5+1 از مفاد سند لوزان نیست، بلکه تصمیم هر یک از طرفین برای چگونگی برخورد با آن در ادامه مذاکرات است که باید محرمانه باقی بماند و بدیهی است هیچکس انتظار ندارد و نباید انتظار داشته باشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان برگ‌های برنده خود در مذاکرات پیش‌روی را افشاء کند و صدالبته، ارائه و اعلام تفسیر ایران از توافق لوزان را با هیچ استدلالی ‌نمی‌توان از نوع دوم تلقی کرد.
د: آمریکایی‌ها فقط چند ساعت بعد از اعلام و انتشار متن توافق لوزان، تفسیر و برداشت خود از مفاد آن را به صورت مکتوب منتشر کرده‌اند مثلا اعلام کرده‌اند، «ایران پذیرفته است برای رفع نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به ابعاد احتمالی نظامی در فعالیت هسته‌ای خود - PMD- زمینه دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات مشکوک - SUSPICIOUS   SITES-  را در هر نقطه ایران فراهم آورد»! آیا این برداشت و تفسیر آمریکایی‌ها مورد قبول ایران است؟ اگر پاسخ مثبت است، با چه استدلالی می‌خواهیم مراکز نظامی کشورمان را در دسترس بازرسان آژانس قرار دهیم؟! ویا آمده؛ ایران پذیرفته است با اجرای پروتکل الحاقی به آژانس امکان دسترسی به اطلاعات «تاسیسات هسته‌ای اعلام شده و اعلام نشده خود را بدهد» وچندین نمونه دیگر از این دست. اکنون باید از تیم هسته‌ای کشورمان پرسید، آیا شما نیز دسترسی بازرسان آژانس به مراکز نظامی کشورمان را پذیرفته‌اید؟ و آیا شما هم معتقدید که در ایران علاوه بر تأسیسات اعلام شده -DECLARED  FACILIITIES- تأسیسات اعلام نشده -UNDECLARED- دیگری نیز وجود دارد که بازرسان آژانس باید به اطلاعات مربوط به آن دسترسی کامل داشته باشند؟! و آیا پذیرش این بند به معنای آن نیست که در مقابل آژانس دست به پنهان‌کاری زده‌ایم؟! و نمونه‌های مشابه دیگری که در صورت اجرا، تمامی برنامه هسته‌ای کشورمان را بر باد می‌دهد! منظور از انتشار فکت‌شیت ایرانی، پاسخ به اینگونه پرسش‌ها و توضیح درباره آنهاست. باید اعلام شود که این موارد از تفسیر آمریکایی‌ها را در انطباق با مفاد توافق لوزان نمی‌دانید و در غیر این صورت به برچیدن بساط فعالیت هسته‌ای کشورمان تن داده‌اید! آیا خودداری شما عزیزان از انتشار تفسیر ایران درباره مفاد توافق لوزان، غیر از واگذاری میدان به حریف هیچ مفهوم و نتیجه‌ دیگری می‌تواند داشته باشد؟!
هـ - اخیرا، شایعه‌ای در برخی از محافل مطرح شده است که هر چند رهبر معظم انقلاب بر ضرورت انتشار فکت‌شیت ایرانی تاکید ورزیده‌اند ولی پس از توضیح و درخواست تیم مذاکره‌کننده با عدم انتشار آن موافقت فرموده‌اند! بدیهی است که این نکته نمی‌تواند صحت داشته باشد و به نظر می‌رسد انتشار آن به منظور پیشگیری از درخواست دلسوزان برای انتشار برگه تفسیری بوده است! چرا که اولا به دلایل ذکر شده، انتشار فکت‌شیت ایرانی برای پیشگیری از سوءاستفاده حریف، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است و ثانیا؛ حضرت آقا، تاکید فرموده‌اند که هرگز آنچه آشکارا اعلام می‌کنند با آنچه در نهان اعتقاد دارند، تفاوت و دوگانگی ندارد. البته به یقین مسائلی وجود دارد که اعلام علنی آن را به مصلحت نمی‌دانند و این، طبیعی و منطقی و در انطباق با مصالح عالی نظام و مردم نیز هست، اما به فرموده صریح حضرت ایشان، حالت اول، یعنی تفاوت نظر اعلام شده با آنچه در جلسات خصوصی مطرح می‌فرمایند، ناممکن است.
... و اما، درباره متن توافق لوزان و بندهایی از آن که در صورت اجرا می‌تواند برنامه هسته‌ای کشورمان را در فاصله‌ای نه چندان طولانی با آسیب جدی و در حد تبدیل به یک ماکت کاریکاتوری روبرو کند، گفتنی‌هایی هست که به بعد موکول می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • یار ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    اقای شریعتمداری دادن این همه داشته ها به این میارزد که بعضی ها برای همیشه دم از تعامل نزنند.و دست از سیاست بردارنداین تاوان را میدهیم تا بخودیها ثابت کنیم غرب هیچوقت ادم نمیشه
  • ناشناس ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم .
  • ناشناس ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    واقعا"اگر بیانیه لوزان و توافق آینده برد برد است دلیلی برای منتشر نکردن گزاره برگ (فکت شیت) ایرانی وجود ندارد !
  • ناشناس ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    حاج حسین درست فرموده اند تعطیلی سایت فردو و کاهش تعداد سانتریفیوژها به 5000 عدد از نوع IR1 و خارج کردن قلب راکتور آب سنگین اراک و اکسید کردن اورانیوم های غنی شده به معنای باقی ماندن فقط یک ماکت بعنوان نماد فناوری هسته ای میباشد .
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    سلام و صلوات خدا بر شریعتمداری پاک سرشت و چابک قلم و چالاک اندیش در عرصه سیاست
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    اگه توافق لوزان اجرا بشه از ایران یه ماکت کاریکاتوری باقی میمونه
  • ناشناس ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    انسان مومن از یک سوراخ دوبار نباید گزیده بشه و این دوستان مذاکره کننده فعلی نتیجه خوشبینی به کدخدا و تعامل با غرب را در سال 82 در قرارداد سعدآباد دیدند که آنها بدنبال تخریب کل تاسیسات هسته ای ما بودند و ایکاش عبرت گرفته بودند .
  • ناشناس ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    حاج حسین مچکریمممم .
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    من که دیگه ترجیح میدم اصلا در این باره نظر ندم
  • ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    مثل کسی که آرزو داشت کشته شود و جسدش را بیندازند در خانه همسایه! عجب عقلی دارید شما!
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    حاج حسین شریعتمداری از کدام شایعه و کدام دستور محفلی رهبری سخن می گویند؟؟ آیا دستور علنی رهبری به مقامات کشور را نشنیدند؟ یا اینکه احیانا می ترسند روز شمار تبعیت از ولایت ایجاد کنند؟
  • ناشناس ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    آدم بشو نیستی توچیکاره مملکتی مسخره
  • ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    باز تو شانتاژ کردی.
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    کو گوش شنوا چیزایی که دوازده سال پیش میدادن الان ندادن....
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    این مطلب رو یک کارشناس هسته ای باید بگه آقا حسین هسته ای نیست
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    تازه به شما شبیه میشه!
  • رضا ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    الان که از اقتصاد و صنایع ایران یک کاریکاتور نمومنده نظر ایشون در این مورد چیه؟؟ در ضمن نمیدونستیم بعد از هر دور مذاکره یک قطنامه علیه کشور یک پیروزی محسوب میشه
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    مگر مقام معظم رهبری نگفتند ماچیزی محرمانه نداریم ؟؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    مقام معظم رهبری فرمودند ماچیزی محرمانه نداریم
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    1000سانتیرفیوژ بدون تزریق گاز به چه دردی می خورد یاد شهیدان هسته ای واقعا گرامی باد
  • مردم ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    خوبه دولت قبلی یه چیزی درست کرد تا دولت مثلا اعتدال بتونه بفروشه والا با 3تا دونه سانتیرفیوژ باید دوباره از خاکمون به غربیا میداد تا رازی بشن
  • حمید ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    آنچه به نظر میرسد توافق به هر شکل ممکن هست،کش و قوس هایی که در این زمینه مشاهده میشود فقط برای این است که مردم دلشان خوش باشد که بله ما داریم مقاومت میکنیم جهت حفظ آبرو
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    شما نگران نباشید از شما بزرگتر و فهیمتر توی کشور زیاد هست!!!
  • مهدی ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    پاسخگو نبودن مسئولین و عدم انتشار فکت شیت، این نظریه را که فکت شیت امریکایی درست است قوت می بخشد.
  • سید حمیدرضا ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    خدایا این کشور رو از شر امثال شریعتمداری حفظ کن. آقا مذاکرات رو قبول داره.این واسه ما کاسه داغتر از آش شده. بس کن دیگه
  • مردم ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    خوبه دولت قبلی یه چیزی درست کرد تا دولت مثلا اعتدال بتونه بفروشه والا با 3تا دونه سانتیرفیوژ باید دوباره از خاکمون به غربیا میداد تا رازی بشن
  • نيكتا ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    با ادامه روند توافق فعلي، صنعت هسته ايمان به صنعت نيسته اى!! تبديل خواهد شد.
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    خداوند اناني را كه بفكر مردمند را حفظ نمايد واناني را كه بر عليه مردم وبفكر منافع خود هستند را ريشه كن نمايد.
  • حسام ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    بخدا یکبار آرزو به دل ما موند که این شریعتمداری از دردهای واقعی مردم و جامعه دو خط گوشه روزنامه اش بنویسه... حسین آقا یکم بیا بین مردم و توی واقعیت.
  • مصطفی ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    چرا این صفحه بالای سایتتون اینجوری شده رو اعصاب هست بابا همون قدیمی بهتر بودش این چیههههههههههههههههههههههه آخه
  • امیر ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    قدیما گفتن کسی که خوابیده رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو به خواب زده رو نه
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    روانپزشک خوب سراغ دارم؟؟؟!!! برو دکتر
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    خودمون رو بدبخت کنیم که به اون غرب دوست های داخل ثابت کنیم غرب بده؟ یعنی واقعا راضی هستی بدبخت شیم؟
  • محسن ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    آمریکا ، اسرائیل ،انگلیس و غرب مورد اعتماد دولت و تیم مذاکره کننده ولی مردم اسلامی ایران غیر قابل اعتمادند اگر قرارداد ننگینی پشت قصه نیست چرا گزاره برگ منتشر نمی شود؟
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    تنها دلیلش پنهان کاری و ارائه ندادن جزئیات هست.جزئیاتی که آمریکایی ها در فکت شیت شون منتشر کردن. تیم ما همه اون موارد رو قبول کرده اما نمیخواد علنی بشه.بعد امضای سند توافق، از رسانه های خارجی خواهیم شنید!
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    ایرانی های دو آتشه طرفدار انرژی هسته ای هم به اندازه تو نروژی پاچه خوار نیستند!
  • کاکرو یوگا ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    رفقا جون من مثبت منفیها رو داشته باشین خخخخخخخخخ
  • جلال ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    جناب حسام مگر اين دستاوردهيي كه دارد خاكستر ميشه درد جامعه و مردم نيست ؟ هيچ ميداني به چه بهايي اينها حاصل شده اند ؟ همه ميدانند صحبت از بمب اتم نيست حتي دشمن كينه توز !! بلكه هدف نابودي آرام آرام و سپس سريع زير ساختهاي فني و علمي است البته بدست دشمنان در لباس دوست و دلسوز و آنوقت كه جاده صاف شد خيرين استعمار با سلام و صلوات وارد ميدان ميشوند يعني نميداني حتي بعد اسي سال؟
  • علی ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    حتما روزنامه های زنجیره ای شما از درد های مردم مینویسن !!!!
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    خاک بر سرت کنند که نمیفهمی بیچاره مسخره
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    توهم از سوادت معلومه یکی از اونهایی
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    خوب حاجی لابد فکر میکنید که حیثیت و اعتبارتان با توافق احتمالی ۳۰ ژوین( ۱۰ تیر) ایران و کدخدا زیر سوال میره ها!!
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    حاجی داریم ۲ ماه دیگه با کدخدا میبندیم مثل لوزان!
  • عباس ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    سواد این آقا چقدر است که در مورد مسائل هسته ای نظر میده !؟!؟! روی رابطه یک روزنامه بهش دادن دلیل نمیشه ک کارشناس همه چی دون بشه !
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    خوب ایشون راست میگه اگه ریگی به کفشتون نیست چرا فکت شیت ایرانی را منتشر نمیکنید
  • سارا توانگری ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    از بین روزنامه ها فقط کیهان و وطن امروز و جوان از بین سایتها فقط مشرق و رجا و طنین ایران
  • بهروز ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    چرت میگی چرا ؟؟ رهبری اصل مذاکره رو قبول داره نه اونچه که در مذاکرات اتفاق می افته!!!
  • محسن ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    حسین جان این را هم بگو هیئت مذاکره کننده قبلی شرایط مملکت طوری کرده بودن، طرف کاسب، توتون و تنباکو میفروخت چیزی نمیفروخت میگفت بذار ببینم نتیجه چی میشه(تو دلشم خدا خدا میکرد نتیجه بد باشه تا بتونه توتوناشو گرونتر کنه)
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    اونوقت وظیفه روحانی چیه این وسط؟؟
  • ناشناس ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    شبیه خودت میشه ! خخخخخ .
  • ناشناس ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    تنها را حل برون رفت از مشکلات اقتصادی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب است که متاسفانه به آن بی توجهی میشود و مذاکره با کدخدا بجایی نمیرسه و بجز ضرر چیزی عاید ملت ما نمیشود .
  • امیر تبریز اوغلی ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    من موندم خداییش اگعه دستاوردهای احمدی نژاد نبود میخواستن چی رو باج بدن؟
  • ناشناس ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    مقام معظم رهبری فرمودند چیز محرمانه ای وجود ندارد و مردم و نخبگان باید از جزئیات با خبر شوند پس منتشر کردن فکت شیت ایرانی مصداق همدلی با مردم است که متاسفانه انجام نشده است !
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    اصلا این عدم انتشار گزاره نامه یا فکت شیت خیلی دست ها رو برای اظهار نظر باز گذاشته... من احساس میکنم میلنگه یه جای کار .
  • ناشناس ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    اگر میتوانی منطقی جواب بده و اگر سوادش رو نداری خاموش باش !
  • ناشناس ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    حاج حسین دوستت داریم .
  • فراهانی ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    اگر قراره کسی نظر نده تو چرا نظر دادی
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    هر کی منفی داد اجرش با سنان بن انس.
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    احسنت
  • سرباز ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    خداییش نمی ارزه!
  • مرتضیsk ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    جناب عباس خودتو خسته نکن فکت شیت ایرانی رو نمی تونی ماس مالی کنی همیشه جواب منتقدین در این دولت همین نوع توهین شما بوده
  • مرتضیsk ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    ناشناس ۰۲:۴۷ خیلی زشته ، مودب باش که با بی ادبیت نشان دادی هیـــچ پاسخی در مورد مقاله بالا نداری
  • مرتضیsk ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    در مورد اقتصاد و صنایع بهتره یقه دولت های سازندگی و مدعی توسعه سیاسی بگیری که شاهکار فرمودن ! در ضمن شما همین "لغو" تحریما رو پی گیری کن تا کلاه "تعلیق" تحریما سرمون نرفته تا بعدش بشینیم ببینیم فتنه جالب 88 چه ربطی به قطعنامه ها داشت
  • مرتضیsk ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    آره از توافق ژنو خیلی معلومه حالا بیانیه لوزان پیش کش
  • مرتضیsk ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    خدایا نگذار افرادی واسه این آب و خاک و تکنولوژی هسته ایی آشی بپزن
  • مرتضیsk ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    داری سنگ مردم به سینه میزنی که چی بشه؟ فقط یه بار این روزنامه رو در هر دولتی می خوندی الان شرمسار بی اطلاعیت نمی بودی
  • احمدخواجوند ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    ماكت خوبه كه هيئت دولت باهم يك عكس يادگاري بگيرند وماهم اگر دلم ما براي انرژي هسته اي تنگ شد ميرويم انجا با دلواپسان عكس يادگاري ميگيريم .
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    چه توجیه احمقانه ای ....خدا را شکر مردم مثل تو فکر نمیکنند ....تعامل به هر قیمتی عین حماقته
  • پوریا ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    میشه بفرمائید عباس آقا کارشناسان هسته ای چقدر کارشناسند که دارند در همه چیز را تخته میکنند و دم از انرژی هسته ای میزنند....
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    هی داییه عباسه حرف حساب نداریتون توهین نکن
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    منتظر یک کلمه حرف حسابیم ...اما فقط توهین و توهین
  • شهاب ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    ما هم اون بزرگترهایی که تو میگی دیدیم چه تبریکی به هم میگفتن ....بعد از سخنان رهبر حتی حاضر نیستند فکت شیت ایرانی را هم نشان دهند و همگی به پته پته افتادند
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    کبک عزیز سرت رو از زیر برف دربیار
  • بهاره ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    اول افساد طلبان عزیز بروند که مایه ننگ این نظامند تا نوبت برسه به تو
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    ابله اول خوب بخون بعد نظر بده
  • حمید ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    وقتی مردم نامحرم میشن دیگه اعتمادی وجود نخواهد بود ... فکت شیت ایرانی وجود نداشته ولی آمریکایی وجود داشته ؟ اگر مال آمریکائیها واقعیت نداره چرا مال خودمون را منتشر نمیکنید
  • بیتا ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    کدوم کارشناس بگه ؟ کارشناسی که وقتی دوتا آمریکایی و غربی ببینه از خوشحالی ذوق مرگ بشه بهش میگن کارشناس..................................................
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    متن را درست بخون ...درست نخوندی
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    معلومه داغ کردین بامقاله ای که سوزتون اورد ولی جوابی براش ندارین. بی ادب
  • ناشناس ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    یکی از طرفداران بیانیه لوزان می گفت ما یک ذره هم از حقوق هسته ای خود کوتاه نیامدیم به نظر من او درست میگه ما یک ذره کوتاه نیامدیم بلکه کیلومتری کوتاه اومدیم
  • ناشناس ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    به تو چه ؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    شهیدان هسته ای واس رسیدن به این روزها خونشون رو دادن!
  • مهدی 90085 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    شاید هم بشه اینجوری گفت آزمایش مجدد غرب برای نسل جدید لازمه ......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس