خدا قلب پدر را هدایت می‌کند تا شوهر مناسب دخترش را از میان خواستگاران بشناسد. قدمای ما مطابق همین حدیث عمل می‌کردند لذا چه‌بسا زوجین، یکدیگر را قبل از عقد نمی‌دیدند ولی ازدواج‌شان بسیار پایدار و با محبت بود.

گروه فرهنگی مشرق ـ به مناسبت هشتم مارس که روز جهانی زن نامیده شده است نقدی داریم بر عقاید و شیوۀ زندگی فمینیست‌ها. و مختصراً شیوۀ ازدواج در اسلام را معرفی خواهیم کرد.

********

در ویکی پدیا آمده است: «روز جهانی زنان» که در گذشته «روز جهانیِ زنان کارگر» نامیده می‌شد بزرگداشتی است که هر ساله در روز هشتم مارس برگزار می‌شود... سازمان ملل از سال ۱۹۷۷ این روز را به عنوان «روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی» به رسمیت می‌شناسد. (مدخل روز جهانی زنان)

در ابتدا فمینیسم یک عقدۀ در گلو مانده بود که برخی زنان کارگر، به سبب ظلم کارخانه‌ها و نظام سرمایه سالار غرب در حدود یک قرن پیش، فریاد کردند. اما این تجمعات اقتصادی ـ سیاسی، در سال‌های اخیر به جنبشی علیه دین و سنت‌ها، بدل شده است. اما باید توجه کرد که کشورهای مسلمان و خصوصاً زنان ما در ایران، چنین مشکلاتی نداشته و ندارند. متأسفانه عده‌ای قلیل از زنان هموطن که با حقوق اسلامی آشنا نبودند به تقلید از زنان مغرب زمین، فمینیست شدند و به ترویج آن عقاید پرداختند.

مردانی که حقوق خود را نمی‌شناسند


ورود عقاید فمینیستی به قوانین کشورمان

در سال 1346 اولین قوانین فمینیستی با عنوان «قانون حمایت از خانواده» در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. یکی از وکلای مجلس به نام مهرانگیز دولتشاهی (1387-1296) ــ خواهرزادۀ صادق هدایت ــ از عوامل اصلی این تغییرات بود. این قانون سپس به واسطۀ فمینیست‌های دیگری همچون مهناز افخمی (متولد 1319 در کرمان)[1] که در اروپا تحصیل کرده بود و یک بهایی به نام مهری راسخ (متوفی 1387) ــ همسر شاپور راسخ با نام اصلی مهری ارجمند ــ تغییرات دیگری کرد و در بهمن 1353 در 28 ماده به تصویب نهایی رسید. در نسخۀ سال 1346 حق طلاق از مردان گرفته و به دادگاه داده شد. در سال 1353 نیز چند همسری مردان ممنوع گشت و زنان حق حضانت یافتند که البته بعد از انقلاب اسلامی این قانون مخالف شرع تشخیص داده و ملغی شد.

در پی این اقدام، فشار نهادهای بظاهر حامی حقوق بشر بر جمهوری اسلامی ایران بالا گرفت؛ با این حال مجمع تشخیص مصلحت نظام، در 28 آبان 1371 طبق ماده واحده‌ای مصوّب کرد که زوج‌هایی که قصد جدایی دارند باید جهت رسیدگی به اختلاف خود به دادگاه مدنی خاص مراجعه و اقامۀ دعوی نمایند. پیش از این، مردی که می‌خواست همسرش را طلاق دهد به محضر مراجعه و پس از تأدیۀ حقوق زوجه، واقعۀ طلاق را ثبت می‌کرد. حق طلاق، در قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1391 نیز به دادگاه داده شده است:

ماده۲۷ـ در کلیه موارد درخواست طلاق، به جز طلاق توافقی، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع کند. دادگاه در این موارد باید با توجه به نظر داوران صدور رأی کند و چنانچه آن را نپذیرد، نظریه داوران را با ذکر دلیل رد کند.

واضح است که قصد قانونگذار آن بوده است که قدرت مرد در حق طلاق به توسط قاضی، محدود شود اما در عمل نتیجه برعکس شده است. طبق آمار قوه قضائیه، بیش از هشتاد درصد از دادخواست‌های طلاق‌ها را زنان ثبت می‌کنند.

این در حالی است که به رغم تصویب چنین قوانینی که حتی با انتقاد برخی متدینین نیز همراه بوده است، باز هم فشار روزافزون روشنفکران غرب‌گرا در داخل و حامیان حقوق بشر غربی در خارج بر کاستی‌های حقوق زنان در ایران ادامه دارد.

مردانی که حقوق خود را نمی‌شناسند


چگونه ازدواج کنیم تا فمینیست نشویم؟

بنیان ازدواج را خداوند تعالی گذاشته و همو است که انسان‌ها را در دو نوع مختلف و مکمل یکدیگر آفریده است. خداوند به توسط پیامبرانش، قوانین و حدود ازدواج را به جهانیان ابلاغ کرده است. برخی از این حقوق و قوانین که همۀ مردم دنیا آنها را می‌شناسند عبارتند از:

1. افرادی که می‌توان با آنها ازدواج کرد (غیر محارم)

2. خواستگاری مرد از زن

3. وجوب خطبۀ عقد و بردن نام خداوند برای محرم شدن

4. عزیمت زن به خانۀ شوهر

5. حمایت شوهر از زن در امور مالی و غیره

6. فرمانبرداری زن از شوهر

7. مسمّی شدن فرزند به نام خانوادگی پدر

این موارد همان چیزهایی است که انبیاء در جهان شهرت داده و «معروف» کرده‌اند و اصلاً «امر به معروف» ترویج همین دستورات انبیاء است. اما فمینیست‌ها سعی دارند برخی «منکرات»، یعنی موضوعاتی را که پیامبران نگفته‌اند و مردم آنها را نمی‌شناسند را به روش‌هایی «معروف» کنند و در اذهان جا بیاندازند و کم‌کم به صورت قانون درآورند. آنها در این مسیر از بیانیه، سخنرانی، راهپیمایی، کتاب، فیلم، سایت، وبلاگ، کمپین و غیره استفاده می‌برند و حتی از جنجال کردن و هوچی‌گری هم ابایی ندارند.

ولی چه باید گفت که خود آن زن‌های فمینیست، اول از همه و بیش از دیگران خسارت می‌بینند. چون خودشان می‌دانند که بر خلاف جریان فطرت و دستورات انبیاء شنا می‌کنند. برهان ما این است که پیشرفت عقاید فمینیستی باعث کمتر شدن کار زنان و آسودگی جسمانی آنها شده است. اما موجبات مشقّت روحیِ بسیار و افسردگی زنان را فراهم آورده و آمار طلاق را نیز افزایش داده است. آیا فمینیسم حرکت به سوی خوشبختی است یا عذاب و عزوبت؟ رنج روحی در دنیا و عذاب جسمانی در آخرت؟

مردانی که حقوق خود را نمی‌شناسند


مردانی که حقوق خود را نمی‌شناسند

آنقدر از حقوق زنان در 120 سال اخیر حرف زده‌اند که آدم فکر می‌کند فقط زنان هستند که از حقوق برخوردارند. در ایران نیز از حدود پنجاه سال قبل، صداهای ناموزون فمینیست‌ها به گوش می‌رسیده است و متأسفانه در بیست سال اخیر شدت یافته است.

خیلی واضح است که حقوق مرد و زن برابر نیست زیرا خلقت آنها با هم تفاوت دارد و در نتیجه، هر جنس از تکالیف و از حقوق متفاوتی برخوردار است. در تحریر الوسیله امام خمینی(ره) آمده است که حقوق مرد، از زن بیشتر است. به عبارت دیگر، تکالیف زنان بیشتر از مردان است. اصولاً به همین دلیل است که اگر زن در خانواده، نشوز کند (وظایفش را انجام ندهد) هرچند که مرد فداکاری نماید و از حقوق خود بگذرد نهایتاً این خانواده پایدار نخواهد ماند. به همین سبب، در آیۀ 34 از سورۀ نساء خداوند سه روش را برای جلوگیری از نشوز زن توصیه فرموده است: موعظه، هجر، تنبیه. و در آیۀ بعد، سخن از طلاق به میان آورده است. زیرا با نشوز زن، خانواده بقاء نخواهد داشت و به سمت طلاق خواهد رفت. در عوض، خداوند مطابق آیه 128 از همین سوره، به زنانی که شوهران‌شان ناشز هستند توصیه کرده است که در صلح با آنها بمانند. به عبارت دیگر، زن نیکو می‌تواند بقای خانواده را تضمین کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های حقوق زن و مرد این است که غیرت مرد، «ایمان» است و غیرت زن، «کفر» (نهج البلاغه، کلمات قصار 124). «غیرت»، احساسی است که انسان به رقیب خود دارد. لذا طبق فتوای امام خمینی(ره) در تحریر الوسیله، حتی اگر زن شرط کرده باشد که شوهرش همسر دوم اختیار نکند این شرط باطل است، و همچنین است اگر زن شرط کند که هر وقت خواست از منزل خارج شود. [2] به عبارت دیگر، اینها از حقوق مسلّم شوهر است که به فرد دیگری واگذار نمی‌شود لذا حتی شرط دوازدهم چاپ‌شده در عقدنامه‌ها که زن شرط می‌کند که شوهرش ازدواج مجدد نکند طبق نظر برخی مراجع عظام تقلید، شرعی نیست.

البته باید گفت که «حق طلاق» نیز به فرد دیگری واگذار نمی‌شود. خداوند تعالی حق طلاق را در همۀ ادیان به مردان داده است و این حق به فرد دیگری واگذار نمی‌شود. البته همانطور که در عقد ازدواج عموماً مرد و زن، وکیل می‌گیرند در طلاق هم مرد می‌تواند به فرد دیگری وکالت دهد تا همسر او را طلاق دهد. لذاست که می‌بینیم که برخی فمینیست‌ها در عقدنامه، وکالت طلاق را از شوهر گرفته‌اند تا هر وقت که دلشان خواست، خودشان را مطلّقه کنند، آن هم با وکالت بلاعزل! چطور آدمی می‌تواند وکیلی تعیین کند که نتواند او را عزل کند. و گوئیا برای خواست فمینیست‌ها برخی چیزهای تناقض‌آمیز هم راست می‌آید؛ «وکیل بلا عزل»!

مردانی که حقوق خود را نمی‌شناسند


شیوۀ ازدواج در اسلام

الف. خواستگاری

همان خدایی که انسان‌ها را در دو جنس مختلف آفرید، اصل ازدواج را نیز به توسط پیامبرانش در جهان شهرت داده و قواعد آن را نیز تبیین کرده است. اول اینکه مرد باید به خواستگاری زن برود و او را از پدر دختر، خواستگاری کند و نه از خود او. این روش، البته برای حیای زن نیز بهتر است. عدم رعایت این قاعده، مانند آن است که هنرپیشه‌ای از کارگردان مورد علاقه‌اش، درخواست کند تا او را در فیلمش بازی دهد! لذا فیلمساز مزبور حق دارد که با دیدۀ شک به این پیشنهاد نگاه کند.


ب. چگونه همسر پیدا کنیم؟

باید توجه کنیم که خداوند برای هر مردی همسری آفریده و بالعکس و لذا مرد و زن، باید از خداوند بخواهند تا همتای او را که در کنارش آرامش خواهند یافت، به ایشان راهنمایی کند. اگر انسان، نیک بیندیشد خواهد دانست که صلاح ما در انتخاب و تقدیر خداوند است لذا بایست چشم را بست و به خداوند در این خصوص وکالت تام داد. یکی از اسامی خداوند سبحان، «وکیل» است. اگر خداوند را وکیل خود کرده باشید مطمئن باشید در دنیا و آخرت سود کرده‌اید.

در حدیث آمده است که خداوند، قلب پدر را هدایت می‌کند تا شوهر مناسب دخترش را از میان خواستگاران بشناسد. قدمای ما مطابق همین حدیث عمل می‌کردند. لذا بسیار می‌شد که زوجین، یکدیگر را قبل از عقد نمی‌دیدند ولی ازدواج‌شان بسیار پایدار و با محبت بود.

متأسفانه «عشق» را برای ما بد معنا کرده‌اند. یکی از مجرمان اصلی در این خصوص سینمای هالیوود است و همچنین سیاست‌گذاری‌های وزارت ارشاد در دولت اصلاحات. جوان‌های امروزی، خودشان عاشق می‌شوند و خودشان می‌دوزند و می‌بُرند. اما چرا آمار طلاق به طرز حیرت‌انگیزی رو به افزایش است؟ آیا کسی آنها را برای ازدواج مجبور کرده است؟!

باید گفت که عشق حقیقی را خداوند بعد از عقد پدید می‌آورد و این مضمون آیه 21 از سورۀ روم است که خداوند ایجاد این علاقه در زوجین را یکی از معجزات خود شمرده است: «و مِن آیاته أن خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها....»

همچنین بنا بر حکم مراجع عظام تقلید، عشق پیش از ازدواج، امری خلاف شرع است. برای مثال، مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت، عشق پیش از ازدواج بین مرد و زن نامحرم را حرام اعلام کردند و این در حالی است که در اکثر فیلم‌های سینمایی و حتی سریال‌های تولیدی سیمای جمهوری اسلامی، این امر حرام، به عنوان یک پدیده عادی و حتی خوب، در حال ترویج و گسترش است.

مردانی که حقوق خود را نمی‌شناسند


ج. مهریه برای چیست؟

امروزه یکی از مشکلات خانواده‌ها آن است که مهریه به جای آنکه سبب تمکین زن باشد مسبب جدایی آنها می‌شود. عجیب هم نیست. زیرا اغلب افراد گمان می‌برند که مهریه برای روز طلاق، وضع شده است لذا برخی حتی زودتر طلاق می‌گیرند تا به خواسته‌شان برسند! اما «مهریه»، بهای تمکین زن، و فرمانبرداری او از شوهر است. (مهریه در دین یهود نیز وجود دارد).

حتماً شنیده‌اید که گاهی یک هنرپیشه علاقه‌مند است تا در فیلم یک کارگردان بازی کند. چنین بازیگری، اصولاً دستمزد نمی‌گیرد اما برخی‌ها، با اکراه نقش را می‌پذیرند و دستمزد زیاد طلب می‌کنند. اغلب بازیگران نیز منتظر می‌مانند تا نقش به آنها پیشنهاد شود. آنها عرف متداول را برای دستمزد خود می‌پذیرند. در هر سه صورت، بازیگر باید نقش را تا انتها به خوبی بازی کند. مثال برخی زنان امروزی که بعد از چند روز مهریه را مطالبه می‌کنند و زندگی را ترک می‌گویند همچون هنرپیشه‌ای است که بعد از چند روز که از فیلمبرداری گذشت، تمام دستمزد خود را طلب می‌کند و از ادامۀ بازی انصراف می‌دهد.

فرض کنید اتحادیۀ بازیگران با قدرت زیاد توانسته باشند قوانین را به نفع صنف خود تغییر بدهند و از چنین هنرپیشه‌ای حمایت کنند. به گونه‌ای که کارگردان مزبور، نه بتواند ادامۀ فیلمش را بسازد و نه بتواند هنرپیشۀ جدیدی بیاورد تا فیلمبرداری را از سر بگیرد. وضعیت دوم در مسیحیت کاتولیک رخ می‌دهد زیرا در این فرقه، طلاق وجود ندارد. در اسلام گرچه طلاق، بسیار مکروه است ولی مهریه‌های بالا که متأسفانه در بیست سال اخیر، مرسوم شده است مانع از ازدواج مجدد مرد می‌شود.

وضعیت زنان امروزی که با چماق مهریه بر شوهران خود ریاست می‌کنند مانند همان هنرپیشه مزبور است که در میانۀ فیلم، از بازی استنکاف کرده و حالا با حمایت قوانین می‌خواهد بر کارگردان سلطه یابد و فیلمنامه را مطابق دلخواه خود تغییر دهد! این است چهرۀ بی‌نقابِ فمینیست‌ها را می‌توانید در این رفتار آنها ببینید.

مردانی که حقوق خود را نمی‌شناسند


خطبۀ عقد به چه کار می‌آید؟

زن و مرد باید به نزد فرد دیگری بروند و او نام خداوند را بر آنها بخواند و آنها را به هم حلال می‌کند. ازدواج یک سنت الهی است و نه یک قرارداد میان زن و مرد. بدون ذکر نام خدا، رابطۀ زن و مرد، حرام خواهد بود همچنان که اگر نام خدا را بر ذبیحه نیاورند گوشتش حرام و غیر قابل خوردن خواهد شد. همانطور که گفتیم، خداوند در قرآن خبر داده است که میان زن و شوهر، مودّت و رحمت ایجاد خواهد کرد (روم/ 21). حضرت حق این محبت را بعد از «عقد» با معجزۀ خود در قلوب زوجین ایجاد می‌کند. معجزۀ خدا، بدیل و نظیر ندارد اما متأسفانه خیلی‌ها گمان می‌برند که عشقِ قبل از ازدواج است که عامل محرکۀ آنها در زندگی‌شان خواهد شد در حالی که اینطور نیست.

زوجین باید توجه داشته باشند که این قانون خداست که زن و مرد غریبه را اینچنین به یکدیگر نزدیک می‌کند اما شیطان، ازدواج را مکروه می‌دارد و همیشه به انحاء مختلف سعی در مقابله با آن کرده است. در طول تاریخ، شیطان همواره بدیل‌هایی برای ازدواج جعل کرده است، که از شرح آن می‌گذریم. او در این عصر که به قول شهید سید مرتضی آوینی «عصر جاهلیت ثانی است» بیش از همه وقت موفق شده تا ریشۀ ازدواج را بخشکاند، بخصوص در کشورهای غربی که چیز زیادی از دین و وحی نزد آنها باقی نمانده است.


چه کسی رئیس است؟

زن در خانواده، معاون مرد می‌شود؛ مانند یک کارگردان که دستیارش را انتخاب می‌کند و بسیاری از امور را به او می‌سپارد. یا همچون مدیر مدرسه که معاونش را انتخاب می‌کند و امور داخلی را به ناظم محول می‌کند. قاعدتاً در خصوص هدف زندگی باید میان زن و شوهر، سنخیت وجود داشته باشد. مثلاً اگر دستیار کارگردان، شخص کارگردان را قبول نداشته باشد یا ناظم، مدیر مدرسه را، بهتر است به او جواب مثبت ندهد. اگر تعیین همسرتان را به خداوند بسپارید او حتماً همسرِ هم‌سنخ شما را نصیبتان خواهد کرد. در سورۀ نور در این خصوص آمده است که زنان خبیث، برای مردان خبثند و بالعکس. همچنین زنان پاک، نصیب مردان پاک می‌شوند و بالعکس (نور/ 26).


مردانی که حقوق خود را نمی‌شناسند


فمینیست‌ها، پیامبران دروغین زمانۀ ما

یک تفاوت پیامبرانِ حقیقی از دروغین، این است که انبیاء خدا از ابتدا خود را مهذّب کرده‌اند و در درون آنها هیچ شرّی وجود ندارد لذاست که خداوند مردمان را به آنها ارجاع می‌دهد و اختیار خلایق را به آن حضرات می‌سپارد. اما در مقابل، انبیاء کذبه منشأ همه نوع شرّند، تکبر و خودپسندی آنها در حد ابلیس است، مردم را به خود دعوت می‌کنند و بارهای سنگین بر دوش آنها می‌گذارند، بر دیگران حکم می‌کنند و خود را مستثنی می‌شمارند.

نشانۀ بارز فمینیست‌ها این است که برای دنیا کار می‌کنند و به جهان باقی، ایمان ندارند. به همین دلیل است که بسیاری از احکام دین خدا را که مصلحت دنیا و آخرت را با هم لحاظ کرده، ظالمانه تلقی می‌کنند و حتی به عداوت با آن برمی‌خیزند. قصد نداریم فمینیست‌ها را به بهشت راهنمایی کنیم فقط می‌خواهم بگویم که زنان فمینیست حتی اگر فقط "دنیا" را می‌دیدند خیلی بهتر از اینها زندگی می‌کردند.



امیر اهوارکی

پاورقی:

[1]. مهناز افخمی، خودش فرزند طلاق بوده است. در ویکی پدیا آمده است که مادر و مادر بزرگ مهناز افخمی (ابراهیمی)، مطلّقه بوده‌اند. برای آشنایی با عقاید او، به گزارش ویژه مشرق رجوع کنید:

زنان دربار/ 1: زنی که «اشرف پهلوی» را الگوی زندگی می‌داند + تصاویر

[2]. مسئله 2: إذا شرط في عقد النكاح ما يخالف المشروع مثل أن لا يمنعها من الخروج من المنزل، متى شاءت‏ و إلى أين شاءت، أو لايعطي حق ضرتها من المضاجعة و نحوها، و كذا لو شرط أن لايتزوج عليها و أن لايتسّرى، بطل الشرط و صحّ العقد و المهر، و إن قلنا بأن الشرط الفاسد يفسد العقد.

(امام خمینی(ره)، تحریر الوسیله، ترجمه علی اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، چ 23، 1386، صص. 538 و 539)



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    femenism ruins history
  • محمدامین ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    2 0
    پیامبر اکرم فرمود تنها انسان های لئیم به زنان اهانت میکنند و اعمال خشونت میکنند و همان پیامبری که وقتی شنید کسی زنش رو میزنه گفت بهش بگویید به ازای هر سیلی که به همسرت میزنی هزار سیلی آتشین در قیامت خواهی خورد
  • شریف ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    1 0
    خیلی عالی بود. دست مریراد
  • ویداخانم ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    وای به حالت یک تا ر مو از کامنت من کم بشه ایران رو قیامت میکنم
  • یک جانباز ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 1
    زنان امروز متکبرتر شده اند واین جامعه را خراب میکند
  • هاشمی ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    1 1
    ظاهرا نویسنده این مطالب یک مقدار عقده حقارت دارند. متاسفانه مشرق به هر کسی اجازه می دهد تو سایتش چیز بنویسد. مرد باید نوکر خانوادش باشه و قرار نیست کسی بر دیگری ریاست کند. چنانکه در حدیث داریم: قال ابوعبدالله (علیه السلام): ملعون من تراس ملعون من هم بها ملعون من حدث نفسه بها.
  • علیرضا ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    1 0
    مسلما" مرد و زن باهم تفاوت دارن ... برابری مرد و زن در بعضی امور منطقی و در بعضی امور دیگه به ضرر یکی از طرفین تموم میشه و غیر منطقی ... یعنی مطلق نیست ... و باید بر اساس توانایی ، استعداد و غیره تقسیم وظایف و حقوق بشه ... امّا واقعیت اینه که در طول تاریخ به جنس زن ستم های فراوانی شده و همیشه جنس ضعیف بوده ... تا همین نیم قرن پیش هم با زنان و دختران مثل برده رفتار میشده ... در کشور ما ایران هم چندین دهه است که اوضاع عمومی بانوان بهتر شده و در حال حاضر حتی گاهی به مردان هم بیشتر ظلم میشه ... از نمره دادن اساتید در نظر بگیرید تا صف بانک ...
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    1 0
    من شیفته مثالای این متن شدم! احتمالا نویسنده اخیرا فیلم زیاد دیده:-) بیشتر مثال هایی که زدن قابل خدشه هستن... فک کنم واضحه که هرکی با افاضات ایشون مخالفت کنه فمینیست نیست!
  • مرتضي پرواززاده ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 1
    سلام، كاشكي سند اين متن رو هم ارائه ميفرمودين؟!! "زن و مرد باید به نزد فرد دیگری بروند و او نام خداوند را بر آنها بخواند و آنها را به هم حلال می‌کند. ازدواج یک سنت الهی است و نه یک قرارداد میان زن و مرد. بدون ذکر نام خدا، رابطۀ زن و مرد، حرام خواهد بود همچنان که اگر نام خدا را بر ذبیحه نیاورند گوشتش حرام و غیر قابل خوردن خواهد شد. "
  • حسین ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    1 0
    تا موقعی که حقوق زنان درست ایفا نشه نمیشه به بلند بودن صدای فمن ها ایراد گرفت زن حق داره مرد هم حق داره یا دو حق باید مساوی اعمال بشه یا کلا هرج و مرج میشه پیامبر اسلام از هرکسی به زنان با دیده احترام بیشتر نگاه می کرد ولی امروزه (البته تا 100 سال قبل) زن فقط برای تربیت فرزند و مراقبت از منزل استفاده میشده و به نوعی دارایی مرد به حساب میومده ولی در مقابل ما قرآنی رو داریم که تنها فرق بین انسان هارو در تقوا میدونه نه جنسیت نه پول و .... ولی ما چی؟ چرا همش دستور از مرد و اطاعت از زن چرا تا زن کبودی های صورتش رو نشون نده نمیتونه احقاق حق کنه ولی مرد به راحتی و پس از استفاده از زیبایی های و جاذبه های زن اون رو رها می کنه چرا توی جامعه زنان به عنوان نیرو ی کار ارزان قیمت معرفی شدند و حتی نهاد های دولتی هم در مواردی مثل حق فرزندان بازنشستگی فوت .... فرق میذاره چرا یه زن نتونه در مورد آینده خودش تصمیم بگیره ولی میتونه برای آینده کشورش در انتخابات تصمیم بگیره چرا چرا چرا .... تا این چرا هارو برطرف نکنیم نمیتونیم جلو موج فمن ها رو بگیریم متاسفانه فمن ها از تبعیض ها و تحقیر هایی که توی تمامی جوامع وجود داشته استفاده کردند و افکار زشتی مثل برهنگی رو دارند ترویج میدن که بدون دقت و توجه به این موضوع زنان جامعه یعنی مادران دیروز امروز و فرداها رو از دست می دیم یعنی کل جامعه رو البته به احتمال زیاد این کامنت هم حذف میشه ولی لاقل خود شما که خوندیش بسه
  • محمد محسن ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 1
    زنان امروز دارند پیردختر می شوند و وقتی که شدند از حسرت نداشتن شوهر افسرده ٬ ناراحت شده وخودکشی می کنند.
  • موشک خان ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 1
    فعلا که دختردارها از بچگی دختراشون رو درست تربیت نکردن و در دام جریان های کاذب افتادند و زنان دارند مثل موریانه پایه های عفت و اخلاق جامعه رو می جوند
  • ناشناس ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 1
    آقای اهوارکی سلام مثل همیشه از خواندن مطالب و قلم شیوا و با صراحت شما لذت بردم احسنت بر شما من زن هستم و در این اجتماع زندگی میکنم ، حقیقتا از تفکر فمینیستی رنج میبرم و همین باعث مشکلاتی بس عظیم در جامعه جمهوری اسلامی شده . امیدوارم مطالب شما بر ذهن ، روان و تفکر آنها تاثیر گذار باشد. پایدار باشید . انشالله
  • rahro ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    1 1
    جناب اهوارکی حضرت عالی نه فمینیسم را می شناسید نه ریشه های آن را! نظرات امثال شما بیشتر مصداق دفاع بد از دین است! خواهرانه توصیه میکنم بی طرفانه و انسانی، جدای از زن و مرد بودن به قرآن رجوع کرده و متون علما را در رابطه با زن مطالعه کنید. بنده معتقدم بزرگ ترین ظلم را به زن فمینیسم داشته است. اما برای نقدش باید آن را خوب شناخت! پروژه ی مرکزی فمینیسم حیا زدایی بوده است! برای مقابله باید جایگاه حیا مندانه و زن بودن زن را شناخت و ترویج کرد نه این که داد سخن راند و فریاد زد و پروپاگاندا راه انداخت. مشرق اگر نظرم رو منتشر نمی کنید لطفا کامنتم رو به جناب اهوارکی برسانید. در ضمن شما نویسنده های خیلی بهتر از ایشان دارید نمی دانم چه اصراری بر استفاده از نوشته های جناب اهوارکی هست که متأسفانه در همه چیز سطحی نگرند. امیدوارم این ایراد ایشان برطرف شود و بتوانند به دور از عصبانیت دست به قلم ببرند.
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    1 1
    به عنوان یه دختر مسلمان خودم رو مقید به دستورات خداوند میدونم و قوانین الهی رو موجب سعادت و نجات خودم و تمام انسان های دیگه میدونم و معتقدم خدا هیچ وقت به بندگانش ظلم نمیکنه و از خدا درخواست میکنم که توفیق اطاعت از دستورات نجات بخشش رو به همه ی ما عنایت کنه مرگ بر فمنیست و همه ی اندیشه های ضد خدا
  • ناشناس ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 1
    عالی بود مشرق ممنون .
  • ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 1
    جناب اهوارکى عالى بود نوشته هاى شما هميشه منطقى ساده ملموس ودلنشينه تشکر,
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    در جهان امروز عقب افتاده ترين افراد فمينيست ها هستند وبه ديد تمسخر وحقارت از انها نام برده مى شود ولى در کشور ما برخى شبه روشنفکرها تازه بفکر تقليد از فمنيستها افتادند
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    عقايد فمنيستى براى زن ها مثل يک سم مهلک بوده وبزرگترين ضربه را به زندگى خانوادگى واردکرده وآيندهشان را تباه مى کند همانطور که در غرب اثرات منفى زيلدى داشت
  • احسان ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    این چه عکس مستتهجتنیه گذاشتین؟؟؟هان!!!
  • لیلا ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    طرف رسما دهنش آسفالت میشه
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 1
    متاسفانه تعداد بالایی از دختران امروزی فکر می کنند که توسط فیل زاده شده اند
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    ایشون منتقد فیلم هم هستند.
  • موسی ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    جست و جو کردم و معنای حدیث را یافتم: امام صادق (علیه السلام) فرمود: كسى كه (بدون داشتن صلاحيت ) مهتر و رئيس گردد ملعون است و كسى كه براى رياست همت گمارد و تلاش ‍ كند ملعون است و كسى كه با خود درباره رئيس شدن سخن گويد ملعون است. من در مقام دفاع از نویسنده مقاله نیستم اما واقعاً خانم هاشمی چطور شما ماست دروازه را به هم ربط داده اید؟ مگر مردها برای ریاست ازدواج می کنند؟!! ریاست، از نتایج ازدواج است نه هدف آن! مرد، مؤسس خانواده است لذا ریاست نیز با او خواهد بود. زن می تواند قبول نکند ولی وقتی قبول کرد باید تمکین کند. مثال جالبی در متن فوق آمده که هنرپیشه می تواند پیشنهاد کارگردان را قبول نکند. اما وقتی پذیرفت باید به خوبی نقش را مطابق خواست کارگردان بازی کند. در ضمن خداوند در نساء: 34 که مرد را رئیس خانواده کرده، دو علت نیز برای آن ذکر فرموده است. اول اینکه مرد نفقه می دهد و ثانیا که خداوند شرایط این مدیریت را به او اعطا فرموده است. اینکه شما می خواهید شوهرتان را نوکر خودتان بکنید چیز خیلی بدی است. چیز بدتر آن است که به احادیث معصومین متوسل بشوید تا رفتار و عقاید خود را توجیه کنید.
  • بیدار ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 1
    بله پیش بسوی زنان آینده پیشتاز قهرمان زیبایی قهرمان عمل دماغو لپ و لوچه همانها که آرایشی قویتر از پورن استارهای غربی دارن همانها که محل سگ به احدی نمی گذارند همانها که موجودات برترند همانها که خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ بیچاره زنان کارگر فدا شده روز 8 مارس که بر سر اصلاح حقوق ناچیز خود قربانی پلیس وحشی غرب شدند و این روز را اتحادیه های کارگری گرامی داشتند حالا به دست همان بدسگالان سرمایه دار پست غربی و فمینیستهای نادان جای های دیگر افتاده
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    نوکر!!!!!!!!!!!!!! این چه طرز حرف زدنه؟
  • ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    من الان وقت نکردم مقاله رو بخونم ولی حتما بر میگردم بخونم، فقط خواستم بگم تیترتون خیلی عالیه، برای برخی مردان واقعا باید یه دهه روضه هم گرفت
  • محمد هاشمی ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    1 0
    عبارت بدون داشتن صلاحیت در متن حدیث وجود ندارد. و همینطور آیه سوره نساء هم اشتباها ترجمه کرده اید. ضمنا بنده زن نیستم.
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 1
    احسن بر این بانوی فهیم
  • سیستانی ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 1
    خدا نکند خانمی ظرفیت علم اندوزی و کسب درامد را نداشته باشد! زندگی را بر اطرافیانش جهنم میکند! دو سال قبل یکی از اقوام، دخترش را با بهترین وضع ممکن شوهر داد و اکنون صاحب دخترکی شیرین زبان هم شده اند. تازگی خانواده دختر برای شاغل شدن دخترشان تلاش میکنند این در حالی است که شوهرش درامد خوبی دارد و واقعا نیاز به کارکردن همسرش ندارد. همین موضوع باعث بروز مشکلاتی بین زن و شوهر شده بطوری که هر از چندگاهی دخترک با حالت قهر از خانه شوهر به خانه باباجانش می اید!!! پدر این دختر بارها در جمع گفته که دخترش دانشگاهی است و باید از انچه اموخته بهره ببرد! جالب اینجاست رشته تحصیلی این خانم کاملا مردانه است و از طرفی اگر بخواهد کار کند،باید در بیابانها و کوهها مستقر شود!! حال شما قضاوت کنید تا این مشکل حل شود!! همه انها هم خوب میدانند که دختر نیازی به کار کردن ندارد اما در این وسط شیطانهایی وجود دارند که با طعنه و نیش زدن و افاده فروشی اتش بیار معرکه شده اند و میگویند اگردختر خودش درامدنداشته باشد،کلفت مرد میشود!!! این چه منطقی است؟ خیلی ها را میشناسم که همسرهای خانه دار دارند و زندگی بسیار عاشقانه ای را میگذرانند! زنان انها انقدر ایمان و کدبانوگری دارند که مردهایشان زمین را قبل از نشستن خانم بر زمین تمیز میکنند! در حقیقت مرد خانه بی اختیار محو انسانیت خانم قرار گرفته و مثل یک نوکر مطیع امر ملکه خانه شده اند! خانمها اگر هنر تسخیر قلبها رابلد باشند،حتی بدون درامد هم برای همیشه محور خانواده باقی میمانند به شرطی که خدا را بشناسند!!
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    1 0
    خخخخخ
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    1 0
    خانومای محترم کار خودتونو بکنید به این مطالب احساسی و تمثیلی مثل مقاله فوق توجه نکنید این مقاله قصد تخریب و ندیده گرفتن پیشرفتهای زنان رو داره.با سیاه نمایی، فمینیسم رو تقویت هم میکنید!!
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    آقا یا خانم هاشمی. متاسفانه طرز بیان شما نشان میدهد که درک درستی از مطلب ندارید. مرد وظایفی بر عهده دارد و زن هم وظایفی و این دو برای ایجاد زندگی-باید- به وظایف خود پایبند باشند. نه مرد نوکر است و نه زن کنیز. مرد آقاست و زن خانم. برای طرز تفکر شما واقعا متاسفم
  • مجید ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 1
    پیشرفت های فمینیسم تماماً به درَکات بوده است یعنی به عمق دوزخ. و این جهنم از همین دنیا برای فمنیستها شروع شده است. مگر نمی بینید که چگونه می سوزند و می گدازند؟
  • توانا ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 1
    با رواج فمنیسم اصطلاح «زن ذلیل» دارد منسوخ می شود. می خواستم این را برای این جناب هاشمی استعمال کنم و خاطر نشان کنم که سعی نکنید دین را مطابق خودتان تغییر بدهید بلکه تلاش کنید قدتان را به قامت بلند ائمه اطهار ع، رشید نمایید.
  • یک طلبه ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 1
    قسمت دوم، متن آیۀ قران است که می فرماید اسم خداوند را بر قربانی ها ببرید (انعام 118) و اگر نام الله بر قربانی برده نشده آن را نخورید: وَ لَا تَأْكُلُواْ مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ (انعام 121) قسمت اول هم به نظرم متن خطبۀ عقد باشد که عاقد بر زوجین می خواند. مخصوصاً اینکه اصل ازدواج، یک اصل دینی است و اگر انبیاء نبودند ما نمی دانستیم که باید ازدواج کنیم. نگاهی به غرب بیاندازید که هنوز تئوری داروین اثبات نشده دارند مثل حیوانات زندگی می کنند، بدون ازدواج. به نظرم نویسنده خیلی خوب توانسته حقایق دینی را به طور قانع کننده بیان کند. از ایشان تشکر می کنم.
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    1 0
    برای مشرق متاسفم خیی مومن و مسلمونی از حقوقی که مرد نسبت به زن داره بنویس غیرت اسلامی یعنی رعایت عدالت شما ها مردین و دوست دارین هر چیزی به نفع خودتونه بگین امام خمینی در تحریرالوسیله میفرمایند مرد باید زن رو همونجور که خونه ی پدرش زندگی کرده تامین کنه اهای مردای باغیرت برید ببینین اینجوری هستین یا نه اهای با غیرتا پیامبر میفرمایند در شب معراج به حدی من رو درباره ی زن توصیه کردند که احساس کردم نباید بهش اوف گفت اگه غیرت داشتین و مسلمون بودید سعی میکردید اسلام واقعی رو نشون بدید نه اسلامی که مردها دوست دارن اگر زنهای ما الان فیمینیست شدن و به افراط افتادن تنها مقصر شما مردهای به ظاهر مومنی هستید که اسلام رو اون جور که به نفع خودتونه نشون دادید
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 1
    جای افسوس فراوان است. آفت های فمنیسم تمامی ندارد. لعنت بر آنهایی که زنان ما را ددری کردند.
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 1
    همیشه شعبان یک بار هم رمضان. صدها کتاب درباره حقوق زن نوشته شده. ولی تا به حال ندیده ام کتابی که حقوق مرد را توضیح دهد. حالا که یک شیر پاک خورده ای پیدا شده که اندکی از تکالیف شما زنان را یادآور می شود باز هم چشم و گوشتان را بسته اید و می گویید قصه اون الاغ رو بگو!!!!! واقعاً حیا نمی کنید؟!!! لابد می گه حیا اصلاً چی هست؟!!!
  • عبدالله ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    1 0
    با تشکر از نویسنده مقاله. اما ایشان چند بار تکرار کردند که اگر نام خدا در ازدواج برده نشود رابطه حرام است و زوجیت شکل نمی گیرد. این درست نیست. گرچه ازدواج مورد تاکید انبیا و قرآن است و رابطه ای الهی است اما شرط صحت نگاح نام خداوند را بردن نیست و مثل قربانی کردن نیست که حلیت مشروط به بردن نام خدا باشد. این اشتباه را باید اصلاح نمایید.
  • موسی ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 1
    اول انقلاب فقط 37 درصد از زنان باسواد بودند. الان به برکت انقلاب بیش از 90 درصد سواد دارند. اما فهم و شهور؟ نمی دانم! البته فهم و شعور به سواد نیست. در حدیث آمده که خیلی از اهالی جهنم از طایفه علما هستند. میوه ها که می رسند درختان سر به زیر می شوند. علم حقیقی هم باعث فروتنی می شود اما علم کاذب که اکثراً در دانشگاه ها تدریس می شود باعث طغیان است و یک غرور کاذب به انسان دست می دهد. یاغی گری تمدن غرب اصولاً از همینجا است. آنهایی که تحصلات دانشگاهی کردند و خوب ماندند به دلیل وجود نازنین خودشان است. وگرنه یوری گاگارین که اولین فضانورد بود وقتی برگشت گفت که من آن بالا خدا را ندیدم! یکی از دعاهای امامان این بوده است: خداوندا! از علمی که سود ندهد به تو پناه می بریم/ أعوذُ بِکَ مِن علمٍ لا یَنفَع.
  • دامغانی ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    1 0
    من مطمئنم مدیر مسوول فهیم مشرق این مقاله را تا آخر نخوانده و منتشر کرده است چون بهترین حمله به اسلام دفاع بد از آن است درواقع نویسنده دراین مقاله به نفع فمنیسم وبه ضرر اسلام هردو را بد معرفی کرده است.
  • همولایتی ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 1
    فمنیست ها زنان را در مقابل مردان قرار می دهند واین مقاله مردان را مقابل زنان قرار داده است .فرق نمی کند هردو خانواده را متلاشی می کند.
  • محمد ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 1
    مراجع تقلید ما اکثراً از عرفا بودند و هستند. لذا طبق عادت عرفا به خودشان سخت می گیرند و به اطرافیانشان کاری ندارند. این موضوع موجب سوء استفادۀ فمینست ها شده که مثلاً بگویند به حضرت امام خمینی نگاه کنید که خودش برای خودش چای می ریزد و کذا. می خواستم بگویم که مردانگی مردان ایرانی و عرفان مراجع تقلید باعث شده است که امروزه زنان خیلی وقیح شوند و حتی عده ای فمنیست اسلامی شوند که از دین سؤ استفاده می کنند.
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    مشرق پیشرفت کردی عکس بالای 18 سال میزاری منظورم یقه لباس خانوم هست ها
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    1 0
    دوست گرام هميشه که نبايد کلمات قلمبه سلمبه تو متن باشه گاهى با ساده نوشتن بهتر ميشه منظور ومفهوم رامنتقل نمود
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 1
    اصلا بدون نام خدا هيچ صفايى نداره
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    1 0
    جناب اقای محمد در اسلام زن هیچ گونه وظیفه ی کار در خانه نداره که صد البته زنان همه ی اینکار ها رو انجام میدن اونم با عشق حتی در این حد رو هم نمیدونید که زن میتونه در خانه کار نکنه و اگر بکنه پولش رو بگیره اما کدوم زن اینکار رو میکنه .... چون عشق حاکمه شما فقط بلدین زن و مردها رو روبروی هم قرار بدید وقتی زن و مرد با هم ازدواج میکنن پیمان با هم بودن میبندن تو سختی و راحتی و زنها همیشه پای همسرشون ایستادن اما امسال شما حال ادم رو بهم میزنین خوشحالم که همسر من مثل شماها نیست
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    1 0
    واقعا مطلب بی اساس و سخیفی بود !
  • جوون ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    وصف حال خودتو نوشتی جناب پیر پسر ما از اینکه ازدواج نکردیم و خودمونو تو هچل مردای نامرد ننداختیم شدیدا احساس رضایت میکنیم خدایا شکر
  • رضا یار ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    1 0
    زن ومرد باید به نزد فرد دیگری بروند واو نام خداوند را بر آنها بخواند و آنها رابهم حلال کند. . . . همچنانکه اگر نام خدا را بر ذبیحه نیاورند گوشتش حرام وغیر قابل خوردن خواهد شد. . . این تعریفی است که نویسنده سایت مشرق در مطلب فوق از عقد ازدواج در اسلام ارائه داده است.آیا این برای مسوول سایت زشت نیست.
  • مهران ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    قربانت بروم مجید جان که حرف دل ما رو زدی.
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    1 0
    در قرآن آمده که اگر زن برای «شما» به فرزند، شیر می دهد پس مزدش را بدهید. این برای آن است که بعداً مدعی نشود که من نیز در این فرزند حقی دارم. بقیه مزدها را ما نمی دانیم از کجا آمده است.
  • ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 1
    خداوند خیرتان دهد. تا به حال معنای امر به معروف را به این زیبایی نشنیده بودم.
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    1 0
    راه جالبی رو برای جا انداختن روز جهانی زن و معادل تراشی برای روز ولادت حضرت زهرا (س) انتخاب کردید. یادآوری روز زن و متمسک شدن به آیات و روایات یعنی مثلا ما خیلی اعتقاداتمون قویه.
  • میلاد حمیدی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 1
    با تشکر فراوان از نویسنده محترم و لعنت بر زنان فمینیست و مردان احمق حامی فمینیسم
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 1
    زنانی که تمام هم و غمشون شده تشبه به مردان دیگر ذره ای جذابیت ندارند و برعکس مثل دوقطب همنام کاملا دافعه دارند و همین است اصلی ترین عامل کاهش ازدواج و باروری و افزایش سرسام آور طلاق!دست اندرکاران اگر واقعا بفکر رفع ناهنجاریهای اجتماعی اند باید هر چه سریعتر جلوی رشد فزاینده تفکرات فمنیستی را بگیرند و به مکتب انبیای الهی بازگردند...
  • طلبه دامغانی ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 1
    آنچه در متن فوق در پوشش دفاع از اسلام آورده شده است همان چیز هائی است که فمنیست ها به اسلام نسبت می دهند .مثلا درشیوه ازدواج در اسلام آورده است که بنا به دستور اسلام مرد باید به خواستگاری برود در حالی که این کار عرفی است نه دستوری اسلامی کما اینکه پیامبر بزرگوار اسلام توسط همسر گرامیشان حضرت خدیجه مورد خواستگاری قرار گرفتند. در انتخاب همسر تحت عنوان چگونه همسر پیدا کنیم؟ آورده است: بایست چشم رابست وبه خداوند در این خصوص وکالت تام داد.در صورتی که هیچ اسلام شناسی توکل را این چنین معنی نکرده است به خصوص علما با توجه به آیات قرآن واحا دیث گفته اند اخلاق ورفتار همسر خود را بر رسی کنید با بصیرت وحتی می توانید با چشم باز و بدون پوشش اورا قبل از عقد به بینید. توکل یعنی انتخاب با معیار اسلام به همراه دعا به درگاه الهی. در مبحث خطبه عقد هم نسبت های ناروا بیشتر است نویسنده گفته برای عقد باید نزد نفر سوم بروند که چنین نیست وافراد خود می توانند خطبه عقد را به خوانند حتی بنا بر نظر امام راحل بفارسی .بعد میگوید با بردن نام خدا طرفین بهم محرم می شوند درحالی که هزار بار نام خدا هم کسی را به کسی محرم نمی کند هرچند همه کارهاخوب است به نام خدا شروع شود .بد تر از همه عقد را مثل ذبح گوسفند شمرده است که هیچ شباهتی بهم ندارند. بالاخره یکی نیست در سایت مشرق که به این اشکال ها رسیدگی کند؟ّنظر می رسد برای جبران خوب است نقد این نوشته به همراه نقد کار شناسی شده فمنیست در سایت درج شود.
  • دانشجو ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    1 0
    آقای اهوارکی خوب است به دانند که دفاع از حقوق زنان در خانواده عیب فمنبست ها نیست .بلکه عیب آن ها مرد نمائی هم جنس طلبی و مخالفت با کیان خانواده است وگرنه رهبر انقلا ب هم از حقوق زنان دفاع می کنند .
  • راقم ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    ضمن تشکر از جناب دامغانی. به نظرم شما دیروز هم دو کامنت گذاشته بودید که چون استدلالی در آن نبود نمی‌توانستم به آنها جواب بدهم. تا آنجا که عقل ناقص بنده می‌رسد شما بین سنت پیامبر اکرم و سیره آن حضرت، خلط کرده‌اید. سنت‌ها باید پیروی شوند اما سیره نه. مثلاً اصل ازدواج، سنت پیامبر است اما هفت یا نْه زن عقدی داشتن، از سیره آن حضرت است. لذا خواستگاری حضرت خدیجه(س) نیز یک استثناء است و نباید قاعده فرض شود خصوصاً که قبل از اسلام بوده است. حدیثی هست که خداوند به حضرت آدم دستور داد که از حوا خواستگاری کند. به هر حال این عرف یا معروف را انبیاء در جهان شهرت داده‌اند، همانطور که اصل ازدواج را. ثانیاً در خصوص شیوه ازدواج در اسلام بنده نظر به معارفی داشتم که می‌فرماید که چشم‌ها خطا می‌کنند و نظر به ظاهر نکنید و... که متأسفانه به آن عمل نمی‌شود. از طرفی سعی کردم یکی از قوانین تکوینی خداوند که در نور/ 26 تبیین شده است را توضیح دهم که چطور خداوند ازدواج‌ها را تقدیر می‌کند و همسران خبیث یا طیب را نصیب همجنس خود می‌کند. و همچنین آیه 21 از سوره روم را که می‌فرماید: وَ مِنْ ءَايَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكمُ مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُواْ إِلَيْهَاٰ که عموماً به عنوان جنس انسان تفسیر می‌شود. اما بنده مانند یک قضیه شخصیه معنا کردم. یعنی که خداوند برای هر انسانی همسری مناسب با او آفریده است که با معجزه خداوند آنها در کنار هم آرامش می‌یابند. همچنانکه در خبر هست که خداوند برای هر انسانی جایگاهی نیز در بهشت آفریده است که البته اکثراً به آن نمی‌رسند. علت طلاق‌های زیاد امروزی آن است که خیلی‌ها به تقدیر خداوند رضایت نمی‌دهند و گمان می‌برند انتخاب خودشان بهتر خواهد بود! وگرنه خیلی از پدران ما بودند که بعد از عقد، همسر خود را می‌دیدند و نه تنها احساس خسران نمی‌کردند بلکه خیلی هم خوشبخت بودند. چون به تقدیر خداوند حکیم اعتقاد داشتند و دنیا را مقصد خود نمی‌دانستند. (بنده خودم نیز به همین روش عمل کرده‌ام و انتخاب همسرم را به مادر بی‌سوادم سپردم و با همسر آینده‌ام در خلوت صحبت نکردم و بعد از عقد بود که او را دیدم. علتش ایمانی بود که به این آیات فوق الذکر به لطف حق پیدا کردم و اکنون نیز خدا را بی‌نهایت شکر گزارم). ثالثاً در خصوص ذکر نام خداوند در موقع عقد ازدواج بنده سند مورد نظر را نیافتم. اما چیزی به این مضمون بود: «اگر انسان زن خود را دوست بدارد نه از آن جهت که آن زن را خداوند به او داده پس او زناکار است». اگر نیک بنگریم تفاوت نکاح و سفاح در همین است. اولی از مجرای خداوند و قانون اوست و دومی از مجرای شیطان و وسوسه‌های او. و مگر وقتی ما برای عقد همسرمان رفتیم نام خداوند را نبردیم؟ مگر به سنت رسول خدا احتجاج نکردیم؟ (چیزی که متأسفانه در مسیحیت کاتولیک مکروه است چون پولس زن‌باره بود و ازدواج نکرد و به پیروانش نوشت که اگر می‌توانید مانند من ازدواج نکنید!! (نامه اول قرنتیان، باب 7). آن حدیث را یادتان هست که از حضرات ائمه نقل شده که ازدواج‌های مجوسیان درست و شرعی بوده است. یا در تاریخ انبیاء آمده است که وقتی موسی(ع) می‌خواست به دربار فرعون برود می‌ترسید که او را به قتل برسانند. اما خداوند به او تضمین داد که آسیبی به تو نمی‌رسد. در حدیث آمده است که هیچ زنازاده‌ای در دربار فرعون نبود. وگرنه ممکن بود به موسی(ع) آسیب برسد. به گمانم شما بر سر برخی ظواهر فقهی با بنده محاجه می‌کنید. مضافاً که برخی استثنائات را قاعده فرض کرده‌اید.به هر حال از دقت نظر شما سپاسگزارم. ببخشید که طولانی شد.
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    1 0
    کیست که تعریف کند کدام خواسته حق و کدام زیاده طلبی است؟
  • امیر ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 1
    فمنیستها مثل دزد می مانند. زیرا چیزهایی را که حق دیگران است با وقاحت تمام برای خود می کنند. باز صد رحمت به دزد که با یک تشر پا به فرار می گذارد. ولی به اینها اگر رو بدهید آستر را هم مطالبه می کنند. ببینید چگونه خاکریز به خاکریز جلو آمده اند و حقوق مردان را گرفته اند، حق طلاق، حق مسکن، حق اشتغال، حق تحصیل، حق حضانت، اجرت المثل، مهریه هایی که بیست برابر دیه‌شان است، شروط دوازده‌گانه ضمن عقد از قبیل شرط تک همسری و غیره. آنهایی که این حقوق را برای زوجه به رسمیت بشناسند در واقع، سند بندگی خود را امضاء کرده‌اند. در یک کلام فمنیست ها برای اطاعت از شوهر یا تفاهم با او ازدواج نمی کنند. آنها ازدواج می کنند تا خدمات بگیرند و رئیس شوند. آنها به چیزی در این میانه رضایت نمی دهند، یا تجرد مادام العمر یا ریاست کل!‌ درست مثل شیطان ملعون. طبیعی است که آمار ازدواج پایین بیاید. چون مردان برای یافتن رئیس که به خواستگاری نمی روند.
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    1 0
    ما که صدسالمون هم بشه نمی ترشیم شما ی فکری بحال خودت بکن! درضمن شما هر کاری کنید اثری از آثار ما مردها تو زندگیتون هست و نمیتونید ازش فرار کنید,فقط واسه نمونه:برق و کامپیوتر رو مثال میزنم......
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 1
    شما مطمینی اسمت حسینه؟؟!آخه خیلی داری جوش فمنارو میزنی مثلا مردیا...!! خواهشا واسه وجهیت دادن به تفکرات فمنیستی از قرآن و معصومین مایه نذارید که خیلی در تضادند با هم...!!
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 1
    کاملا صحیح است! انشاالله خداوند نسل مردانی که مثل شما با ریزبینی و نکته سنجی در حوادث پیرامون می اندیشند را روز به روز افزایش دهد!
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 1
    احسنت
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    با سواد! امثال
  • سید ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 1
    نوشته بسیار عالی ای بود. از نویسنده و سایت مشرق بی نهایت سپاسگزارم
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    1 0
    چرا سایتها این روزها مردم را به جان هم می اندازند دعوای معلمها بانکی ها کارمندان باز نشسته ها پرستار ها وامروز هم زنان ومردان نه ما میتوانیم هر توهینی را نسبت به زنان رواداریم چون مادران وخواهران خودمان زن هستند ونه می توانیم توهینی نسبت به مردان داشته باشیم چون پدران وبرادران ما مرد هستند
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    1 1
    این نزاع رو فمنیست ها یعنی زن سالاران شروع کرده اند. اینجا فقط دارن دفاع می کنند.
  • ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 1
    اين مقاله دو چيز مجزا از هم رو به هم ارتباط داده فمينيستي چه ربطي به يك سري حقوق زنان داره كه ميخواين پايمال بشه متاسفم..............
  • امیر ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    1 1
    سوالم اینه زنان فمینیست چرا برا مهریه و نفقه و دیگر امتیازات اسلام حرفینمیزنن. خوب اگه فمینیست هستید تو غرب که مهریه و نفقه و ... وجود نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس