کد خبر 394257
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۸

رئیس سازمان لیگ برتر فوتبال اعلام کرد که هر باشگاه لیگ برتری نسبت به درآمدی که دارد می‌تواند در لیگ هزینه کند.

جزییات انتخاب مرد سال فوتبال ایران از زبان تاج
به گزارش مشرق، مهدی تاج پس از نشست هیئت رئیسه سازمان لیگ گفت: در جلسه امروز چند بحث مختلف مورد نقد و بررسی قرار گرفت و مهمترین آن اقتصاد مقاومتی سازمان لیگ بود. با توجه به نظر صاحب‌نظران اقتصادی احتمالا سال آینده از نظر اقتصادی برای ما انقباضی خواهد بود و ممکن است همین اندک پولی که وجود دارد نباشد و باشگاه‌ها مجبور شوند هزینه‌های خود را کمتر کنند.

وی ادامه داد: خیلی جالب است بدانید که کل هزینه 16 تیم لیگ برتر ما به اندازه قرارداد فقط 6 بازیکن باشگاهی مثل السد قطر است. ما نمی‌توانیم و نباید به این صورت در فوتبال هزینه کنیم. باید به دنبال کاهش هزینه‌ها باشیم. سال آینده با توجه به کاهش احتمالی قیمت جهانی نفت ممکن است این مسئله روی تمام ارکان مدیریتی کشور که فوتبال هم یکی از آنهاست تاثیر بگذارد.

رئیس سازمان لیگ تصریح کرد: در این خصوص و درباره اقتصاد مقاومتی پیشنهاداتی در جلسه مطرح و قرار شد علاقه‌مندان در این حوزه هم پیشنهادات خود را ارائه دهند. ما از سال گذشته و با تصویب قانونِ حضور حداکثر 17 بازیکن بزرگسال در تیم‌های لیگ برتری، سیاست اقتصاد مقاومتی را شروع کردیم. یکی دیگر از ارکان این مسئله حضور بازیکنان زیر 23 سال در تیم‌هاست که می‌تواند هزینه‌ها را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. به عنوان مثال قرارداد عبدالله‌زاده بازیکن فولاد 16 میلیون تومان بوده و بعد از اینکه عملکرد خوبی داشت نهایتا قراردادش به 60 میلیون تومان رسید.

تاج خاطرنشان کرد: شاید یکی دیگر از مصادیق بدهی زیاد باشگاه‌ها نوع قراردادها باشد به این صورت که باشگاه‌ها بدون اینکه ظرفیت خود را در درآمدزیایی مد نظر داشته باشند قراردادهای سنگین می‌بندند و همین مسئله باعث وجود پرونده‌های زیاد انضباطی می‌شود. به خاطر همین مسئله باید هر باشگاه به اندازه درآمدش هزینه کند تا بدهی تولید نشود.

وی گفت: مشکل دیگری که لیگ ما دارد این است که مثلا در فوتبال ایران 4 مهاجم خوب وجود دارد که یک تیم اقدام به خرید هر 4 بازیکن می‌کند، در زمان بازی‌ها هم یک نفر بازی می‌کند و 3 نفر دیگر هم باید نیمکت نشین باشند. مسلما باید برای این مسئله تدبیری جدی در نظر داریم تا هزینه‌های فوتبال ما کاهش پیدا کند.

تاج درباره معاف شدن باشگاه‌ها از پرداخت مالیات اظهار داشت: این کار بزرگی است که از طرف دولت صورت گرفته و من تشکر خودم را در این مورد اعلام می‌کنم. مالیات باشگاه‌ها یکی از مشکلات جدی فوتبال ما بود که باعث می‌شد بدهی‌های زیادی برای باشگاه‌ها بوجود بیاید اما از الان دیگر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. این معافیت در مورد فصل نقل و انتقالات، فروش محصولات مختلف و کارهای اقتصادی احتمالی مانند تولید آهن، سیمان، و ... توسط باشگاه‌ها است.

رئیس سازمان لیگ در پاسخ به این سوال که آیا بازیکنان هم از پرداخت مالیات معاف شده‌اند عنوان کرد: این مسئله صحت ندارد و بازیکنان باید به صورت شخصی مالیات خود را پرداخت کنند. در این خصوص باید تاکید کنم که طبق مصوبه‌ای که از قبل داشته‌ایم پول قرارداد بازیکنان و مربیان حتما باید به صورت ریالی به حساب آنها واریز شود و دیگر خبری از پرداخت اتومبیل و ویلا به جای پول به بازیکنان وجود ندارد.

تاج درباره چگونگی انتخاب بهترین‌های فوتبال ایران در فصل 93 - 94 گفت: پیش‌نویس این طرح در هیئت رئیسه سازمان لیگ مطرح شده است. ما در دو سال گذشته مراسم باشکوهی برای انتخاب برترین‌ها برگزار کردیم اما همین مراسم هم انتقادهایی داشته همگی وارد بود، مثل زودتر اعلام شدن اسامی برندگان. امسال قرار است بهترین دروازه‌بان، مدافع، هافبک، مهاجم، بازیکن اخلاق و پدیده زیر 23 سال، مربی، باشگاه، داور و  کمک داور انتخاب شوند و یک نفر هم به عنوان مرد سال فوتبال کشور معرفی شود. این بدان معنی است که ممکن است مرد سال فوتبال ایران بازیکن و یا حتی یک داور باشد.

وی گفت: قرار است تیم اخلاق به انتخاب کارشناسان معرفی شوند که در این بخش تعداد کارت‌های زرد و قرمز و همچنین بحث‌های فرهنگی مورد توجه خواهد بود.

رئیس سازمان لیگ برتر در پاسخ به این سوال که چه کسانی برترین‌های فوتبال ایران را انتخاب می‌کنند اظهار داشت: امسال برخلاف سال گذشته تمام رای‌دهندگان شخصیت حقوقی دارند. به این ترتیب که تمام مدیران لیگ برتری، سرمربیان لیگ برتری، کاپیتان‌های 16 تیم لیگ برتر، سرمربیانی که از لیگ دهم تا لیگ یازدهم در مقاطعی در لیگ فعالیت داشتند، مسئولان هیئت‌های فوتبال استان‌هایی که در لیگ برتر فعال هستند، سردبیران روزنامه‌های کاملا ورزشی و بخش‌های ورزشی خبرگزاری‌های معتبر، 5 نفر از گزارشگران صدا و سیما به انتخاب مسئولان صدا و سیما، 3 نفر از گزارشگران رادیویی به انتخاب مسئولان رادیو، دبیرکل و رئیس کمیته‌های انضباطی، استیناف و اخلاق،‌ هیئت رئیسه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، روسای اسبق فدراسیون فوتبال که زنده هستند رای دهندگان انتخاب بهترین‌های فوتبال ایران خواهند بود.

تاج با بیان اینکه قرار است برای تیم‌های لیگ برتری تیم «ب» تشکیل شود گفت: به دنبال این هستیم که باشگاه‌ها یک تیم «ب» تشکیل داده و بازیکن تیم «ب» به راحتی بتواند به تیم اصلی راه پیدا کند. به طور مثال الان باشگاه فولاد تیم دومی به نام فولاد نوین دارد اما اگر قرار باشد از تیم فولاد نوین بازیکنی به تیم اصلی راه پیدا کند باید با باشگاه خود تسویه حساب کرده و بعد قرارداد جدید را با تیم اصلی به امضا برساند. دنبال این هستیم بین این دو تیم مشکلی وجود نداشته باشد و هر باشگاه یک تیم «ب» تشکیل داده و بازیکنان این تیم در صورتی که مورد توجه مربیان تیم اصلی قرار گرفتند بدون مشکل بتوانند برای تیم اصلی بازی کنند.

وی درباره درآمدزایی سازمان لیگ گفت: در خصوص بحث درآمدزایی سازمان لیگ انتقادهایی متوجه این سازمان شده که من آنها را قبول ندارم. سازمان لیگ در برگزاری بازی‌ها و برگزاری مراسم‌های مختلف موفق عمل کرده و من معتقدم در درآمدزایی عملکرد بدی نداشتیم. در قضیه حق پخش قبل از رفتن تقدس‌نژاد با او توافق کردیم و امضای او در قرارداد 22.5 میلیاردی است و خوب نیست که به این قرارداد عمل نشود. چنانچه این پول برسد مانند 3 سال گذشته بین باشگاه‌ها تقسیم خواهد شد. در مورد اسپانسر هم بعضی‌ها ایرادهایی گرفتند که مورد قبول نیست. اگر چه اسپانسر خیلی به موقع پولش را پرداخت نکرد اما ما این را مشکل سازمانی در درآمدزایی نمی‌دانیم. خوشبختانه با اسپانسر سال قبل برای تسویه حساب به تفاهم کامل رسیدیم و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و وکیل هر دو طرف در جریان کامل این موضوع قرار دارند.

رئیس سازمان لیگ تصریح کرد: از اسپانسر 18 میلیارد پول گرفتیم که نسبت به فصل قبل خیلی شرایط بهتری تا اینجای فصل است که البته این پول کل قرارداد نیست. منطقی نیست که اینگونه قضاوت شود. خودتان بهتر از هر کسی می‌دانید که هزینه باشگاه‌ها چقدر بالا است. چنانچه صدا و سیما بقیه پول ما را بدهد و طلبمان را از اسپانسر بگیریم آن وقت می‌توان گفت سازمان لیگ در درآمدزایی خوب عمل کرده است. آن هم با این وضعیت و شرایط اقتصادی کشور که خودتان بهتر می‌دانید به چه شکل است. ما امیدواریم در آینده همه چیز بهتر شود.

تاج در ادامه درباره بحث‌های صورت گرفته دیگر در جلسه امروز گفت: در خصوص بازی‌های نوجوانان، جوانان، امید، لیگ دسته 2، دسته 3، ساعت‌ها بحث کردیم. قصد تغییر در تعداد تیم‌های لیگ برتر و یا لیگ یک را نداریم اما در رده‌های پایه و بازی‌های استانی قصد داریم تغییر کیفی ایجاد کنیم. در این مورد 3 ساعت بحث شد و مشخص نیست تصمیم نهایی چه خواهد شد چرا که بحث در مورد آن همچنان ادامه داشت اما چون حوصله شما خبرنگاران کم بود از جلسه بیرون آمدم و توضیحات را به شما ارائه دادم. احتمال دارد بازی‌های دسته پایین‌تر را منطقه‌ای کنیم و در کل هدفمان این است که هزینه‌ها کم شود.

وی در مورد تغییر برنامه لیگ قهرمانان آسیا توضیح داد: در جلسه‌ای که با نمایندگان کشورهای غرب آسیا داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا 40 روز جلو بیفتد و این درخواست را با رای‌گیری از کشورهای غرب آسیا که حتی یک رای مخالف هم نداشت داشتیم. اگر بازی‌ها دی ماه یا اوایل بهمن ماه برگزار شود خیلی خوب است و در آن صورت این بازی‌ها در «پیک» مسابقات لیگ نمی‌افتد. امسال برای برنامه این بازی‌ها مشکل نداشتیم اما قطعا سال بعد به مشکل خواهیم خورد چرا که تیم ملی در مسابقات مقدماتی جام جهانی شرکت کند. حتما می‌دانید مسابقات مقدماتی جام جهانی با مقدماتی جام ملت‌ها یکی شده و در صورت حذف تیم ملی دچار مشکل می‌شویم.

تاج با تاکید بر اینکه برنامه‌های سازمان لیگ با تیم ملی هماهنگ است خاطرنشان کرد: ما با تیم ملی هیچ مشکلی نداشتیم مگر اینکه مربیان تیم ملی بخواهند در برنامه‌های خود تغییرات ایجاد کنند که در آن صورت اختلافات شروع خواهد شد. خوشبختانه تیم امید هم از کادر فنی،‌ سرپرستی و مدیریت خوبی برخوردار است و اختلاف‌نظرهایی که بوجود آمده اتفاق خوبی است. من به این تیم امید نسبت به هر دوره دیگر بیشتر امیدوارم و انشاءالله که این تیم راهی المپیک خواهد شد. اردوهایی که تیم امید برگزار می‌کند بیانگر بهتر شدن شرایط این تیم نسبت به دوره‌های قبل است.

وی درباره گلایه‌هایی که از فدراسیون و سازمان لیگ داشته گفت: برای برنامه‌ریزی بازی‌ها با وینگادا و کی‌روش هماهنگی لازم را کرده بودیم. در هیچ جای دنیا وسط بازی‌ها مربی را تغییر نمی‌دهند تا مربی جدید بیاید و برنامه‌های دیگری ارائه دهد. البته من معتقدم تغییر سرمربی تیم امید لازم بود. تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ شد اما با آمدن مربی جدید اردوهای تیم امید بیشتر شد. خیلی تلاش کردیم خواسته‌های کاشانی را تامین کنیم. او از دوستان خوب من است اما نتوانستیم دیدارهای هفته بیست و سوم را لغو کنیم و فقط می‌شد بازی تیم‌هایی که بیشتر از 3نماینده در تیم امید داشتند را به تعویق انداخت.

تاج اضافه کرد: فکر می‌کنم این مسئله تا حدی به تیم امید برای اجرای برنامه‌هایش کمک کرد. خیلی بحث کردیم تا دیدار هفته بیست و سوم را لغو کنیم اما واقعا نمی‌شد این کار را کرد چرا که همه برنامه‌های آینده دچار مشکل می‌شد. شرایط خیلی پیچیده است چرا که در‌ آینده بازی‌های لیگ قهرمانان و فیفادی در پیش است و واقعا نمی‌شود برنامه‌ها را دچار تغییر کرد.

وی گفت: این روزها را پیش‌بینی می‌کردیم که بازی‌های جام حذفی را به پایان برسانیم و فقط فینال آن باقی مانده است، چه بسا اگر امکان بود فینال را هم برگزار می‌کردیم اما چون احساس کردیم مشخص کردن قهرمان این رقابت‌ها این تیم را برای بازی‌های لیگ بی‌انگیزه خواهد کرد تصمیم گرفتیم فینال جام حذفی را بعدا برگزار کنیم.

رئیس سازمان لیگ در مورد عملکرد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا گفت: من معتقدم نفت و پرسپولیس عملکرد خوبی در بازی اول خود داشتند. متاسفانه نفت در ازبکستان غافلگیر شد. پرسپولیس هم در بازی اول خود عالی ظاهر شد. تراکتورسازی در آن هوای بسیار سرد بازی قابل قبولی ارائه داد و فولاد هم اگر اشتباهات داوری نبود می‌توانست برنده بازی باشد. من اعتقاد دارم از 4 تیم حداقل 3 تیم از گروه خود صعود خواهند کرد که این برای ما کافی است.

تاج در پاسخ به این سوال که چرا باشگاه‌های بزرگ ایران بازیکنان بی‌کیفیتی جذب کرده و در آخر هم به خاطر عدم پرداخت پول این بازیکنان مجبورند جریمه شوند گفت: سازمان لیگ امسال تصمیم گرفت در مسئله پزشکی جذب بازیکنان توسط باشگاه ها ورود پیدا کند و سخت‌گیری‌های لازم را انجام دهد در واقع دیدید امسال بازیکنان خارجی به تایید کمیته پزشکی درآمده و بعد با باشگاه‌ها قرارداد بستند. واقعیت این است که ما فقط تا همین حد می‌توانیم در این زمینه دخالت داشته باشیم و نمی‌توانیم در مسائل فنی باشگاه‌ها ورود کنیم و اصلا این کار منطقی نیست. هر باشگاهی سرمربی دارد و او تصمیم می‌گیرد چه بازیکنی به کارش می‌آید. اصلا قانون اجازه نمی‌دهد که سازمان لیگ بخواهد به مسائل فنی باشگاه‌ها ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: الان ایراد می‌گیریم که چرا ورزشگاه‌ها خالی است. همانطور که دیدید فولاد در هفته اول لیگ قهرمانان توانست بیشترین تماشاگر را به خود اختصاص دهد. همچنان این ایران است که بیشترین تماشاچیان را در این مسابقات دارد. فولاد فوتبال زیبایی به نمایش می‌گذارد و در بازی‌های این تیم نیز ورزشگاه پر می‌شود. سازمان لیگ می‌تواند برای کشاندن تماشاگر به ورزشگاه‌ها امکانات اضافه کند اما تا زمانی که باشگاه‌ها کیفیت فنی خود را بالاتر نبرند تماشاگر به ورزشگاه نمی‌آید. شما ببینید پرسپولیس در بازی اول خود در لیگ قهرمانان آسیا خیلی عالی بازی کرد و مطمئن باشید در دیدارهای آینده تماشاگران بیشتری برای دیدن بازی‌های این تیم به ورزشگاه می‌آیند و اگر آن بازی را هم ببرد شک نکنید در بازی سوم 100 هزار تماشاگر به ورزشگاه آزادی خواهد آمد. پس آمدن تماشاگر به ورزشگاه بیشتر به عملکرد فنی تیم‌ها برمی‌گردد.

رئیس سازمان لیگ در مورد اظهارات اخیر جاسم کرار گفت: من درمورد کرار این نظر را دارم که باید از دو دیدگاه به این قضیه نگاه کرد. اول اینکه این بازیکن برای چندمین بار است که مسئله‌ساز می‌شود و قبلا اتفاقات مشابه این موضوع را در خصوص کرار دیده‌ایم. بخش دوم این است که کرار از حرف‌های خود ابراز پشیمانی کرده و گفته مسلمان بوده و ایران را کشور خود دانسته است. این نشان می‌دهد کرار اشتباه خود را پذیرفته و حقیقت را می‌گوید. اینکه حالا باید چه برخوردی با این بازیکن شود را من یا شما تصمیم نمی‌گیریم بلکه کمیته انضباطی در این مورد تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. یک عده با برخورد با این بازیکن موافقند و یک عده نیز معتقدند که او اشتباهش را پذیرفته است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس