مدافع کاستاریکایی تیم فوتبال پرسپولیس با تمجید از کشورمان گفت که برخلاف آنچه برخی رسانه‌های خارجی می‌گویند ایران کشور خوبی است.

به گزارش مشرق، شاید حرفه‌ای‌ترین بازیکن خارجی باشد که به فوتبال «نیمه حرفه‌ای» ایران آمده است. برخلاف بازیکنان ایرانی هیچ علاقه‌ای به صحبت کردن در مورد دیگران نداشته و کلاً میانه خوبی هم با حاشیه ندارد. مصاحبه با بازیکنی که تمام کارش فوتبال است و سابقه حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی را یدک می‌کشد جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

مایکل اومانیا در مورد مسائل زیادی صحبت کرد، از چگونگی حضورش در ایران تا سابقه بازی با ایتالیا و هلند در جام جهانی 2014، از عدم حضورش در تیم‌های بزرگ اروپایی تا انتخاب پرسپولیس.

ابتدا در خصوص شرایط پرسپولیس پس از پیروزی مقابل لخویا و در آستانه بازی با بنیادکار صحبت کن؟

وقتی بازی یک بازی را می‌بریم جو تیم عوض می‌شود، برای همه لیگ قهرمانان آسیا مهم بود الان هم جو تیم خیلی خوب است و آماده بازی روز سه‌شنبه با بنیادکار هستیم.

پرسپولیس در این مدت فشار زیادی را تحمل کرد، هر روز نام جدیدی برای سرمربیگری و مدیریت باشگاه شنیده می‌شد، آیا تو به عنوان یک بازیکن خارجی این فشارها را احساس می‌کردی؟


در تمام مدتی که بازی کرده بودم چنین چیزی را ندیده بودم. این مسائل باعث می‌شود به تیم فشار وارد شود ولی باید سعی کنیم فوتبال را از این قضایا جدا کنیم. این فشارها را احساس می‌کردم اما نباید این فشارها روی تیم تأثیر بگذارد. برای تیم این همه تغییرات خوب نیست و تأثیرگذار است.

با توجه به اینکه در ایران غریبه بودی، چطور با این فشارها کنار می‌آمدی؟


هدف را نگاه می‌کردم و فقط می‌خواستم کارم را انجام دهم. تمام تمرکزم را روی تمرین و مسابقه گذاشتم و هدفم از همه چیز برای من مهم است.

به عنوان بازیکنی که سابقه حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی 2014 را داشتی به ایران آمدی، چطور شد که بعد از جام جهانی،‌ پرسپولیس را به عنوان تیم جدیدت انتخاب کردی؟

بعد از جام جهانی پیشنهادات زیادی داشتم، از اروپا، آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی اما مدیربرنامه‌هایم گفت به ایران بروم و بعد از مشورت با خانواده‌ام پرسپولیس را انتخاب کردم. همسرم در انتخاب پرسپولیس خیلی تأثیر داشت و به نوعی بعد از مشورت با او ایران و پرسپولیس را انتخاب کردم. در اینترنت در مورد پرسپولیس تحقیق کردم و متوجه شدم که تیم بزرگی در ایران و آسیا است. وقتی دیدم فرصت تازه‌ای برایم پیش آمده تصمیم گرفتم به ایران بیایم.

به خاطر تبلیغات نادرستی که در رسانه‌های خارجی علیه ایران می‌شود بازیکنان خارجی ذهنیت بدی نسبت به ایران دارند، آیا این شرایط هم برای تو به وجود آمد؟

خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی اشتباه بزرگی در مورد ایران انجام می‌دهند و اخبار نادرستی از ایران منتشر می‌کنند. واقعاً ایران با چیزی که در رسانه‌های خارجی گفته می‌شود فرق دارد. حالا که به ایران آمده‌ام و فرهنگ مردم را می‌بینم متوجه می‌شوم که تمام آن حرف‌ها اشتباه بوده است.

می‌دانستی که قرار است در پرسپولیس جانشین سید جلال حسینی شوی؟

واقعاً‌ سید جلال حسینی را نمی‌شناختم و نمی‌دانستم قرار است جانشین او شوم. می‌دانستم در ایران، فردی خارجی هستم و فشار زیادی روی من بود تا بتوانم عملکرد خوبی داشته باشم اما این کار من است و می‌دانم باید چه کار کنم.

وقتی بازیکنان خارجی به ایران می‌آیند سعی می‌کنند با انجام کارهای عجیب بین هواداران محبوبیت کسب کنند اما تو با عملکرد خوبی که داشتی بین هواداران محبوب شدی...

این به خاطر شخصیت من است، می‌دانم وقتی تیم در یک مسابقه برنده می‌شود همه این مسائل در آن وجود دارد. می‌دانم وقتی خوب بازی کنم می‌توانم به محبوبیت برسم و با بازی خوبم است که همه چیز را نشان می‌دهم.

وقتی به پرسپولیس آمدی نیلسون تنها بازیکن خارجی تیم بود، ارتباط تو با نیلسون چطور بود؟ بعد از اینکه به تهران آمدی در مورد پرسپولیس با نیسلون صحبت کردی؟

نیلسون برزیلی است و من کاستاریکایی یعنی از دو کشور جداگانه هستیم، نیلسون پرتغالی صحبت می‌کرد و من اسپانیایی.

یعنی با هم دوست نبودید؟

حتماً‌ با هم دوست بودیم و خوشبختانه زبان اسپانیایی به زبان پرتغالی نزدیک است. در اردوها و کمپ‌ها با هم بودیم و بعد از این متوجه شدم نیلسون بازیکن و پسر خوبی است.

از کنار گذاشته شدن نیلسون تعجب نکردی؟

واقعاً از این موضوع تعجب کردم. نیلسون قبل از اینکه به پرتغال برود با من صحبت کرد و گفت که ژانویه به تهران برمی‌گردد ولی بعد از آن گفت که به ایران برنمی‌گردم.

فکر می‌کنیم این از مواردی بود که تا به حال در هیچ جا ندیده بودی؟


هرگز چنین چیزی ندیده بودم!

این فصل از دروازه‌بان‌های پرسپولیس انتقادهای فراوانی انجام می‌دهند و حتی می‌گویند نیلسون و مکانی در پرسپولیس آقای گل هستند!

دوست ندارم درباره افراد صحبت کنم. در تیم همه مسئولیت دارند، وقتی برنده می‌شویم همه تیم برنده هستند و وقتی هم که شکست می‌خوریم همه شکست خورده‌ایم. باز هم تأکید می‌کنم که دوست ندارم درباره دیگران صحبت کنم. هم نیلسون و هم مکانی دروازه‌بان‌های خوبی هستند.

کمی در مورد زمان حضور علی دایی در پرسپولیس صحبت کن، فکر می‌کنی در آن زمان مشکل پرسپولیس چه بود که نتیجه نمی‌گرفت؟

نمی‌دانم چه بگویم چون دو ماه در زمان سرمربیگری علی دایی در تیم بودم و نمی‌توانم زیاد در مورد آن زمان صحبت کنم. دوست ندارم در مورد مشکلات صحبت کنم چون این فرهنگ در کشور من وجود دارد که همه چیز باید در داخل تیم و مجموعه حل شود. فقط می‌توانم همین را بگویم.

می‌دانی که مشکل تیم چه بود؟

نه، نمی‌دانم!

بعد از پیروزی در دربی پرسپولیس 5 باخت پشت سر هم را تجربه کرد، خیلی‌ها می‌گفتند پرسپولیس بدشانسی می‌آورد و خیلی‌ها هم اعتقاد داشتند تیم بد بازی می‌کرده،‌ نظر تو در این مورد چیست؟

ما خوب بازی می‌کردیم اما نتیجه نمی‌گرفتیم. بعد از دربی همه از پرسپولیس برد می‌خواستند اما شرایط دربی فرق می‌کرد. ما می‌دانیم که باید همه بازی‌ها را ببریم و فشار زیادی روی پرسپولیس است چون باشگاه بزرگی است.

در بازی با گسترش فولاد و در دقایق پایانی یک پنالتی را از دست دادی، بعد از بازی گفته شد به خاطر این اومانیا پنالتی زده که اگر پنالتی خراب شود فشاری روی این بازیکن نخواهد بود، آیا قبل از بازی مشخص شده بود که تو پنالتی‌زن تیم هستی؟

پیش از بازی و از طرف مربی مشخص شده بود که من پنالتی‌زن تیم هستم. در این موارد سرمربی تصمیم‌ می‌گیرد که چه کسی پنالتی بزند.

و بعد از آن هم دیگر پنالتی نزدی...

می‌توانم پنالتی بزنم، من در جام جهانی یک پنالتی از دست دادم و البته یک پنالتی را هم گل کردم.

کمی بیشتر در مورد دربی صحبت کن، قبل از بازی می‌دانستی فضا و شرایط این مسابقه چطور است؟

من در کاستاریکا و لیگ آمریکا در دربی بازی کرده‌ام اما نه مثل دربی تهران، دربی تهران واقعاً‌ خوب بود.

خیلی‌ها اعتقاد دارند بازیکنان خارجی در دربی خیلی خوب بازی می‌کنند چون فشار و حساسیت بازی را متوجه نمی‌شوند، تو هم این شرایط را داشتی؟

من اخبار را دنبال نمی‌کنم. قبلاً تجربه بازی دربی را داشتم و می‌دانستم در این بازی چه جوی وجود دارد اما در ایران و دربی تهران تجربه جدید کسب کردم. الان دیگر می‌دانم قبل از دربی، زمان دربی و بعد از دربی تهران چه شرایطی وجود دارد.

و اگر در دربی هم گل بزنی خیلی محبوب می‌شوی...

کاملاً این مسئله را می‌دانم.

به عنوان یک بازیکن خارجی و حرفه‌ای فکر می‌کنی مشکل فوتبال ایران چیست؟

می‌خواهم اول در مورد کشور خودم (کاستاریکا) صحبت کنم، در کشور من فوتبال پایه وجود ندارد و باید سرمایه‌گذاری بیشتری روی تیم‌های پایه انجام دهیم، در ایران هم چنین شرایطی وجود دارد، باید در رده‌های پایه باید توجه بیشتری شود. در ایران نسبت به کاستاریکا زمین‌های بهتری وجود دارد، فقط باید روی بازیکنان جوان سرمایه‌گذاری شود و تمرکز بیشتری روی بازیکنان جوان شود تا بازیکنانی مانند علی کریمی رشد و بتواند در فوتبال اروپا بازی کند.

می‌خواهیم کمی در مورد جام جهانی صحبت کنیم، برزیل 2014 برای کاستاریکا چطور بود؟

فکر می‌کنم جام جهانی خوبی برای تیم و کشورم بود. ما برای اولین مرتبه بود که به مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی می‌رسیدیم و این یعنی عملکردمان خوب بوده است. مقابل ایتالیا، انگلیس، اروگوئه و یونان بازی‌های خوبی انجام دادیم. مقابل هلند هوشمندانه بازی کردیم و فقط شکست خوردیم. در بازی با هلند فوتبال به ما گفت دیگر کافی است و بایستید! در مجموع جام جهانی خوبی برای تیم ملی کاستاریکا و مردم کشورم بود.

قبل از جام جهانی خیلی از کارشناسان معتقد بودند، ایتالیا، انگلیس و اروگوئه شانس زیادی برای صعود از گروه خود دارند و هیچ‌کسی در مورد کاستاریکا صحبت نمی‌کرد، با این مسئله چطور کنار آمدید؟

در منطقه آمریکای مرکزی و شمالی هم این صحبت‌ها مطرح بود ولی فوتبال است دیگر، همه می‌گفتند کاستاریکا با سه شکست از جام جهانی بر می‌گردد اما دیدید که اینطور نشد.

خیلی‌ها معتقد هستند موفقیت کاستاریکا در جام جهانی به خاطر سرمربی این تیم بود،‌ تو هم چنین نظری داری؟

ما مربی خوبی داشتیم اما در کنار این مسئله بازیکنان خوب و تیم خوبی هم داشتیم. همه ما یک هدف داشتیم و مانند یک خانواده کوچک بودیم. قبل از جام جهانی هدف ما مشخص بود.

ایران هم می‌توانست مانند کاستاریکا عملکرد خوبی در جام جهانی داشته باشد و از گروهش صعود کند؟

من آن زمان چیزی در مورد ایران نمی‌دانستم.

نظرت درباره عملکرد تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا چیست؟

من فکر می‌کنم ایران سرمربی و بازیکنان خوبی دارد، راه درستی را رفتند اما نتوانستند به موفقیت برسند. در بازی با عراق ایران می‌توانست پیروز باشد اما پنالتی 50 - 50 است. من بازی ایران  و عراق را ندیدم اما وقتی ایران شکست خورد ناراحت شدم. وقتی بازی به پنالتی کشیده می‌شود 50 درصد برنده هستید و 50 درصد بازنده.

کاستاریکا در حال حاضر در رده سیزدهم رنکینگ فیفا قرار دارد، فکر می‌کنی واقعاً لیاقت چنین جایگاهی را در فوتبال جهان دارد؟

فقط می‌توانم بگویم که این بهترین جایگاه کاستاریکا در طول تاریخ است.

به شرایط امروز پرسپولیس برگردیم، فکر می‌کنی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر چه مقامی کسب کند؟

الان داریم به بازی با بنیادکار فکر می‌کنیم و بعد از آن به لیگ فکر می‌کنیم اما یک مسئولیت بزرگ هم برای لیگ برتر داریم و سعی می‌کنیم جایگاه بهتری در لیگ داشته باشیم.

فکر می‌کنی پرسپولیس بتواند از گروه خود در لیگ قهرمانان آسیا صعود کند؟

امیدوارم اما باید مرحله به مرحله و بازی به بازی پیش برویم.

کار کردن با درخشان چطور است، چند روز پیش اعلام شد او تا آخر فصل سرمربی پرسپولیس می‌ماند.

من دوست ندارم در مورد سرمربی صحبت کنم و تا به حال چنین کاری را انجام نداده‌ام، تصمیم‌گیری در این مورد بر عهده باشگاه و مدیریت است، شاید شرایط بهتر شود و شاید هم بدتر.

با توجه به سنی که داری خیلی‌ها فکر می‌کردند بعد از جام جهانی از تیم ملی خداحافظی کنی، چرا این اتفاق رخ نداد. فکر می‌کنی در جام جهانی بعدی هم برای کاستاریکا بازی کنی؟

وقتی می‌توانم برای تیم ملی بازی کنم چرا خداحافظی کنم؟! من 32 ساله هستم و فکر می‌کنم در جام جهانی بعدی هم برای کاستاریکا بازی کنم. خودم می‌خواهم این اتفاق رخ دهد هرچند تمام این مسائل به سرمربی بستگی دارد.

حضور تو در پرسپولیس جایگاهت را در تیم ملی به خطر نینداخت؟

نه اصلاً اینطور نیست، من 88 بازی ملی دارم می‌خواهم این تعداد بازی‌ها را بیشتر کنم.

با این حواشی که در پرسپولیس وجود دارد، از انتخابی که کردی راضی هستی و می‌خواهی در پرسپولیس بمانی؟

صددرصد از انتخابی که کرده‌ام راضی هستم و در پرسپولیس شرایط خوبی دارم.

خیلی‌ها معتقد هستند با توجه به عملکرد خوبی که در این فصل داشتی حتماً‌ فصل بعد در تیم‌های ثروتمندی مانند سپاهان، فولاد یا تراکتورسازی بازی می‌کنی.

من نمی‌توانم در مورد صحبت کنم چون فعلاً‌ با پرسپولیس قرارداد دارم و الان به تیم دیگری فکر نمی‌کنم. یک سال دیگر از قراردادم باقی مانده است.

پس می‌خواهی با پرسپولیس یک قهرمانی تجربه کنی؟!

بله، من به ایران آمدم تا با پرسپولیس قهرمان شوم.

قهرمانی در لیگ یا لیگ قهرمانان آسیا؟

در هر 2 جام شانس قهرمانی داریم.

برخی می‌گویند ضعفی که در فوتبال تو وجود دارد این است که خشن و محکم بازی نمی‌کنی و زیادی با مهاجمان حریف مهربان هستی.

هر کسی در بازی شخصیت خاصی دارد و مدل بازی من اینطور است و نمی‌توانم نوع فوتبالم را تغییر دهم.

فکر می‌کنی با توجه به اینکه در 2 جام جهانی و یک المپیک بازی کردی می‌توانستی در تیم‌های باشگاهی بهتری بازی کنی؟


بازی کردن در تیم‌های خوب اروپایی همیشه آرزو و رویای من بوده اما خدا خواسته که سرنوشت من اینگونه رقم بخورد. اگر در هر تیمی بازی کرده‌ام این سرنوشت من بوده اما همیشه دوست داشتم در اروپا بازی کنم.

جایی در انتخاب تیم‌هایت اشتباه نکردی؟

نه، اصلاً!

اگر بخواهی درباره ایران برای کسی صحبت کنی، چه می‌گویی؟

ایران کشور خوبی است که مردم خوبی دارد. من فقط چیزهای خوبی از ایران می‌گویم. البته ترافیک شدیدی دارد که من دوست ندارم در آن رانندگی کنم. در تهران انسان‌ها و اتومبیل‌های زیادی هستند که این موضوع شاخصه شهرهای بزرگ دنیا است.

میانه‌ات با غذاهای ایرانی چطور است؟

عالی است و عاشق غذاهای ایرانی هستم مخصوصاً قورمه سبزی! خوشبختانه غذای ایرانی‌ها مانند غذاهای کاستاریکا است.

بهترین دوست تو در تیم چه کسی است؟

همه تیم بهترین دوستان من هستند.

اوقات فراغت را چطور در کنار خانواده می‌گذرانی؟

بعضی مواقع به شهربازی می‌روم و بعضی مواقع به رستوران می‌روم و هیچ مشکلی هم در این مدت نداشته‌ام.

اگر قرار باشد بین کریستیانو رونالدو و مسی یک نفر را انتخاب کنی چه انتخابی داری؟

مسلماً مسی.

پس طرفدار بارسلونا هستی؟

اصلاً اینطور نیست و هوادار سرسخت رئال مادرید هستم.

خب چطور هم مسی را دوست داری و هم رئال مادرید؟

مسی را به عنوان یک بازیکن دوست دارم و رئال مادرید را به عنوان یک تیم. مثلاً ترجیح می‌دهم ال‌کلاسیکو 2 بر یک به سود رئال مادرید تمام شود و مسی هم برای بارسلونا گل بزند.

با توجه به اینکه طرفدار رئال هستی، کی‌روش را از این تیم می‌شناسی یا زمان منچستر یونایتد؟

کی‌روش را از زمانی که در رئال مادرید بود می‌شناختم، البته کی‌روش در رئال مادرید موفق نشد که البته این خاصیت فوتبال است.

تیم ملی ایران می‌تواند با کی‌روش موفق شود؟

امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

 اگر در جام جهانی بعدی ایران و کاستاریکا با هم همگروه شوند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

باید ببینیم چه می‌شود! البته من یک بار در سال 2008 و در زمان علی دایی مقابل ایران بازی کرده‌ام.

فکر می‌کنی تادو بتواند مانند تو در پرسپولیس موفق شود؟

در مورد بازیکن خاصی صحبت نمی‌کنم.

تو تنها بازیکن خارجی پرسپولیس هستی که تا به حال به شرایط مالی اعتراض نداشتی، آیا مشکل مالی نداری یا شرایط دیگری وجود دارد؟

مشکل دارم اما دوست ندارم این مسائل را رسانه‌ای کنم.

چه تیمی شانس بیشتری برای قهرمانی دارد؟

نمی‌دانم؛ باید تا پایان لیگ صبر کرد.

بازیکنان خارجی که به ایران می‌آیند دو دسته هستند، بعضی‌ها کاملاً‌ حرفه‌ای تصمیم می‌گیرند و زندگی می‌کنند اما بعضی‌ها هم حاشیه‌های زیادی دارند...

هر کسی شخصیت خاص خودش را دارد، فقط خدا می‌داند من برای چه در ایران هستم و دوست دارم بیشتر در این کشور بمانم. من قرارداد حرفه‌ای امضا کرده‌ام و می‌خواهم از آن لذت ببرم. از این فرصتی که برایم پیش آمده می‌خواهم لذت ببرم و بیشتر در ایران بمانم.

در این مدتی که در ایران بودی چقدر فارسی صحبت کردن یاد گرفتی؟

کلمات زیادی را می‌توانم به فارسی بگویم. سلام، چطوری، خوبی، خداحافظ، باریکلا، برو،‌ بیا، دست راست، دست چپ، 1،2،3،4،5،6،7،8،9،10، ناهار، خیلی سرد، خیلی گرم، انشاالله، الان، دلتنگی. اینها را می‌توانم بگویم.

کمی در مورد دخترت صحبت کن، در تهران به مدرسه می‌رود؟

عاشق دخترم هستم و او فعلاً‌ کلاس سوم است و در تهران به مدرسه می‌رود و خیلی‌ هم درس‌خوان است.

تا حالا برای تفریح از تهران خارج شده‌ای و ایرانگردی داشته‌ای؟

تا حالا نشده برای تفریح به خارج از تهران بروم اما دوست دارم ایرانگردی کنم و شهرهای مهم ایران را به همراه خانواده‌ام ببینم.

در ایران مشهور تر هستی یا کاستاریکا؟

هم در ایران و هم در کاستاریکا به یک اندازه معروف هستم.

به سال نو ایرانی نزدیک می‌شویم، از این مراسم چیزی می‌دانی و اینکه چه صحبتی با هواداران پرسپولیس داری؟

چیزی از مراسم سال نو ایرانی نمی‌دانم و فقط می‌توانم به همه بگویم سال نو مبارک!

در ایران رسمی به نام «عیدی دادن» وجود دارد، چیزی از این مراسم می‌دانی؟

چیزی نمی‌دانم اما ترجیح می‌دهم عیدی بدهم تا عیدی بگیرم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس