از نظر فنی و عملیاتی امکان دارد که سپاه مجموعه ای از لانچرهای زیر آبی موشک کروز را در نقاط مختلف در خلیج فارس نصب کرده و در صورت نیاز از آنها استفاده کند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، از زمانی که بشر توانست وارد دنیای زیر آب شود، سلاح ها و تجهیزات زیرآبی، اهمیت ویژه ای در حمله و دفاع پیدا کرد تا جایی که از غواص به عنوان ساده ترین نیروی تهاجمی تا انواع زیردریایی ها، نقش ویژه ای در استراتژی کشورها دارند.

با ورود موشک های کروز و بالستیک به دنیای تسلیحات و اوج گرفتن رقابتهای تسلیحاتی بین آمریکا و شوروی سابق، دو طرف به این فکر افتادند که امکان شلیک این موشک ها را از زیر آب هم فراهم کنند، لذا آنها را روی زیردریایی نصب کرده و تا به امروز نیز موشک های کروز و بالستیک زیردریایی پرتاب، نقش بسیار مهی در افزایش توان بازدارندگی و همچنین تهاجمی کشورهای گوناگون چه به صورت اتمی و چه به صورت متعارف ایفا می کنند.

بر اساس اتفاق مهمی که در آخرین روز از رزمایش پیامبر اعظم 9 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رخ داد، ایران نیز به جمع کشورهای دارنده یک فناوری پیشرفته دفاعی پیوسته است و "شلیک موشک از زیر دریا" به خانواده بزرگ سامانه های دفاعی کشورمان افزوده شده است. البته فرمانده نیروی دریایی سپاه با هوشمندی و دقت بالا، از ارائه هرگونه اطلاعاتی درباره این موشک خودداری و صحبت بیشتر درباره جزئیات آن را به سالهای آینده موکول کرده است.

در این مطلب با توجه به تصاویر منتشر شده، به بررسی گمانه زنی ها و اطلاعات اندک موجود درباره این توان جدید نیروهای مسلح ایران خواهیم پرداخت. اما قبل از پرداختن به احتمالات و گمانه زنی ها درباره این تصاویر و نحوه شلیک موشک فوق، ابتدا به مزایای داشتن توانایی پرتاب موشک از زیر آب می پردازیم.

اولین و مهمترین نکته در بحث قابلیت پرتاب موشک از زیر آب - چه موشک های کروز و چه بالستیک ،- بحث قابلیت غافلگیر کردن دشمن است. نیروهای فرامنطقه ای و دشمنان ایران، از این پس با وسعت بسیار گسترده تری از مناطقی که بایستی آن را تحت مراقبت داشته باشند رو به رو بوده و این توانایی دست طرح ریزان داخلی را برای انجام عملیات تهاجمی و تدافعی بسیار بازتر می کند.

با دستاورد جدید سپاه، امکان شلیک موشک از هر نقطه زیر آب به سمت اهداف وجود دارد؛ اهدافی که هم اکنون با رسیدن موشک های کروز ایرانی به برد 300 کیلومتر، می تواند منافع ایران در دفاع از مرزها و منافع خود را به خوبی تامین کند.

یکی دیگر از مزایای شلیک از زیر آب، افزایش شدید بقاء پذیری توان موشکی است چراکه در زیر آب احتمال کشف پرتابگر بسیار کاهش یافته و سامانه شلیک کننده نیز پس از پرتاب می تواند به سرعت محل را ترک کند یا بلا استفاده شود. این افزایش بقاء پذیری رکن بسیار مهمی را در بازدارندگی دفاعی کشورهای دارنده ایفا خواهد کرد.

مسئله بعد در حوزه سرریز تکنولوژی های مربوط به این پرتاب است. با رسیدن به تکنولوژی پرتاب موشک های کروز از زیر سطح، بخش زیادی از راه برای پرتاب موشک های بالستیک نیز برداشته می شود. مراحل زیادی از پرتاب این دو نوع موشک از زیر آب یکسان بوده و تنها در بحث موشک بالستیک به دلیل اندازه و وزن بیشتر پرتاب به قدرت و فضای بیشتری نیاز است.

اما این موشک از چه سامانه هایی قابلیت شلیک دارد؟

برای پرتاب نسل اول موشک های کروز و بالستیک نیاز به این بود که زیردریایی های حامل موشک به سطح آب آمده و زمان نسبتا زیادی را برای آماده کردن و پرتاب موشک صرف کنند. با افزایش قدرت کشف و شناسایی دو طرف در طول جنگ سرد، این گونه پرتاب ها موثر نبود. برای نمونه موشکی مثل Regulus ساخت آمریکا تنها هزار کیلومتر برد داشت و برای رسیدن به اهداف عمقی در خاک شوروی سابق باید بیش از حد به سواحل این کشور نزدیک می شد و پروسه پرتاب موشک نیز حدود 15 دقیقه به طول می انجامید و در این 15 دقیقه زیردریایی می بایست بر روی سطح آب باقی می ماند.

موشک بالستیک زیردریایی پرتاب SS-N-4 ساخت شوروی سابق نیز از همین قاعده پیروی می کرد و برای پرتاب می بایست زمان زیادی صرف می شد. دو طرف به این نتیجه رسیدند که برای حفظ پرتابگرهای خود باید به زیر آب رفته و از آنجا به شلیک اقدام کنند.

پایه فناوری این پرتاب ها از زمان جنگ سرد تا به امروز یکسان باقی مانده و برای شلیک انواع موشک های کروز و بالستیک به کار می رود. امریکایی ها با شلیک موشک بالستیک پولاریس 1 از زیر آب ، برای اولین بار توانستند به این مهم دست پیدا کنند. اما این حرکت چگونه انجام شد ؟

{$sepehr_album_23779}


موشک های بالستیک در پرتابگرهای عمودی در داخل زیردریایی نصب شده اند. در زمان پرتاب موشک، زیردریایی به عمق مشخصی در زیر آب حرکت کرده و ثابت می شود. با باز شدن درب محفظه پرتاب موشک پمپ های بسیار نیرومند تولید کننده هوا به کار افتاده و موشک مورد نظر را در لایه ای از هوا پوشانده و به سمت بالا پرتاب می کنند، قدرت این پمپ های هوا به گونه ای تنظیم شده است تا موشک را به طور کامل از آب خارج کرده و در این مرحله موتور موشک فعال شده و آن را به سمت بالا می برد.

در بحث شلیک موشک های کروز که از فناوری پرتاب عمودی نیز استفاده می کنند، دقیقا پروسه ای به همین شکل رخ داده و موشک در لایه ای از هوا پیچیده به خارج از سطح آب پرتاب شده و سپس سیستم پیشران آن فعال می شود.

اما حالت دیگری از پرتاب موشک های کروز نیز از پرتاب گرهای اژدر به صورت افقی می باشد.انواع موشک های کروز چه در نقش ضد کشتی و چه در نقش حمله به اهداف زمینی را می توان از این طریق پرتاب کرد. در این روش ، موشک مورد نظر در یک پوشش مخصوص قرار گرفته و در لوله مخصوص پرتاب قرار می گیرد و به درست به مانند یک اژدر از زیردریایی خارج می شود. پوشش مورد نظر که موشک در درون آن قرار گرفته دارای یک سیستم پیشران مخصوص است که موشک را بالا آورده و پس از فاصله گرفتن از سطح آب به صورت اتوماتیک از موشک جدا شده و سیستم پیشران موشک کروز فعالیت را آغاز می کند.

فناوری پرتاب موشک های بالستیک از زیر آب در اختیار کشورهای : آمریکا ، روسیه ، چین ، انگلستان ، فرانسه و هند می باشد. در بخش موشک های کروز نیز به غیر از این کشورها، کره جنوبی نیز از جمله دارنده فناوری پرتاب زیرآبی بوده و صحبتهایی مبنی بر قابلیت پرتاب موشک کروزی پاکستانی بابور از زیردریایی های این کشور نیز به گوش می رسد. موشک های ضد کشتی مثل هارپون آمریکایی، اگزوست فرانسوی، یاخونت روسی، YJ-82 چینی از جمله سلاح هایی هستند که قابلیت پرتاب از زیردریایی را دارند.

البته کشورهای دیگری نیز در دنیا هستند که زیردریایی های خود را به توانایی پرتاب موشک های کروز از زیردریایی مجهز کرده اند، اما این فناوری ها به صورت وارداتی بوده و در این کشورها بومی سازی نشده است.

{$sepehr_album_23780}


تا به امروز نیروی دریایی سپاه به صورت رسمی وارد شدن زیرسطحی به خدمت این نیرو را اعلام نکرده است، اما چندی پیش  فرمانده ندسا در پاسخ به سوال مشرق درباره توان زیر سطحی این نیرو تاکید کرده بود که «" زیرسطحی هایی که قرار است در نیروی دریایی سپاه به کار گرفته شود به نسبت زیردریایی های معمول، از قاعده متفاوتی برخودار است .»

این جمله به این معناست که سپاه مسلما در حال طراحی و ساخت زیردریایی بوده که ممکن است آنچه که پخش شد شلیک یک موشک کروز از زیردریایی ساخته شده برای نیروی دریایی سپاه باشد.

بدون تایید این موضوع که موشک مذکور از چه سامانه ای شلیک شده، اکنون این کلوپ محدود از کشورهای جهان با این توانایی نظامی، عضو جدیدی را در خود می بیند و آن هم جمهوری اسلامی ایران است.

اما نگاهی به تصاویر منتشر شده از پرتاب موشک توسط سپاه داشته باشیم. آنچه که از حالت اوج گیری و حرکت این موشک به نظر می آید نشان دهنده این مسئله می باشد که ما با یک موشک کروز سر و کار داریم. اما یک سوال بزرگ : این موشک از کجا پرتاب شد ؟

سامانه ای که معادلات خلیج فارس را تغییر می دهد

اما گمانه زنی ممکن دیگر، بحثی مبنی بر وجود شبکه ای از پرتاب گرهای زیر سطحی در منطقه خلیج فارس یا دریای عمان است. آنچه که در تصویر شاهد آن بودیم خروج موشکی از زیر آب بود که به صورت زاویه دار و نه عمودی از آب خارج شده و اوج گرفت.



فراموش نکنیم که منطقه اصلی عملیاتی تعریف شده برای نیروی دریایی سپاه در جنوب کشور، خلیج فارس تعیین شده و این منطقه از جمله پهنه های آبی کم عمق در دنیا می باشد. پرتاب گرهای زاویه دار موشک در دنیا نیز پیش از این وچود داشته اند که می توان از آن میان به لانچرهای موشکی نصب شده بر روی زیردریایی های اتمی کلاس اسکار اشاره کرد.

مشت موشکی سپاه این بار از زیر آب بیرون می آید+عکس و فیلم
پرتاب گر موشکی در زیردریایی کلاس اسکار

از نظر فنی و عملیاتی امکان دارد که سپاه مجموعه ای از لانچرهای زیر آبی موشک کروز را در نقاط مختلف در خلیج فارس نصب کرده و در صورت نیاز از آنها استفاده کند. وجود پستی و بلندی های فراوان در منطقه خلیج فارس به همراه ساحل طولانی ایران در این منطقه می تواند بستر مناسبی را برای این کار فراهم کند. هر فروند از این پرتابگرها را می توان در عمق های کم نصب کرده و به صورت کنترل از راه دور به شکل تکی و یا شبکه ای کنترل و فعال کرد.

مشت موشکی سپاه این بار از زیر آب بیرون می آید+عکس و فیلم
موشک پرتاب شده توسط سپاه

البته این گمانه زنی را شاید بتوان نادر دانست و باید گفت که تا به امروز هیچ کشوری در دنیا از این روش برای پرتاب موشک از زیر آب بهره نبرده است ، اما از طرف دیگر تجریه تاریخی ثابت می کند که سپاه ید طولانی در روش های متفاوت رزمی و نظامی داشته است که توان بزرگترین ارتش دنیا در عرصه دریایی را با شکست ها و چالش های گوناگون مواجه کرده است.

اگرچه نمی توان انتظار داشت در آینده ای کوتاه، اطلاعات بیشتری از این دستاورد ارزشمند دفاعی کشور توسط مسئولین امر منتشر شود اما نگاهی به گذشته نشان می دهد که سپاه، همواره دستاوردهای زیادی را برای خوشحالی دوستان و ترس دشمنانش در آستین داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 180
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 28
  • وحید ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    20 0
    سپاه اومد از دانشگاه و اساتید و دانشجوها استفاده کرد و سرمایه گذاری کرد نتیجه رو هم دید ولی دولت ها (بالاخص این دولت) جز واردات و چشم داشتن به خارجی ها و تهمت زدن به سپاه در توجیه عدم نوانایی خودشون کاری نکردن...من دانشجوی ارشدم .میبینم که اگه پروژه ای هم از خارج دانشگاه برای اساتید بیاد اکثرا از طرف وزارت دفاعه .پس وظیفه ی دولت چیه؟مدیریت تدبیر نماها کو؟تا کی قراره این ظرفیتی رو که در دانشگاه ها برای ایجاد مزیت رقابتی در صنعت و ارز آوری وجود داره رو نادیده بگیریم و خودمون رو فقط با تخریب دانشگاهیان گول بزنیم؟....مقصر اصلی ملت ماست که چیزی جز پول نفت و راحت طلبی از دولت مردهای غرب گرایی که انتخاب می کنن نمی خوان...
  • رضا ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    11 1
    خیلی دوست دارم یه دونه از این کروزها مستقیم بخوره به ناوهای آمریکایی...دیر یا زود نبردهایی با آمریکا خواهیم داشت که قدرتمون رو اون موقع بهشون نمایش میدیم.
  • افشین تهران ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    6 1
    هر چی که بود جالب و مقتدر بود و جای افرین مخصوص دارد به عزیزان سپاه و دانشمندان ایران عزیز.هردو موردی که مشرق گفت ممکن هست که اگر مورد زیر دریایی را در نظر بگیزیم از خود موشک مهمتر هست.ایا ممکن هست که این موشک دومرحله ای بوده باشد یعنی مثل اژدر از کشتی یا قایق و یا زیر دریایی شلیک شود و پس از طی کردن مسافت دلخواه از اب بصورت موشک و در مرحله دوم بیرون بیاید؟؟؟
  • وحید ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    3 0
    سپاه اومد از دانشگاه و اساتید و دانشجوها استفاده کرد و سرمایه گذاری کرد نتیجه رو هم دید ولی دولت ها (بالاخص این دولت) جز واردات و چشم داشتن به خارجی ها و تهمت زدن به سپاه در توجیه عدم نوانایی خودشون کاری نکردن...من دانشجوی ارشدم .میبینم که اگه پروژه ای هم از خارج دانشگاه برای اساتید بیاد اکثرا از طرف وزارت دفاعه .پس وظیفه ی دولت چیه؟مدیریت تدبیر نماها کو؟تا کی قراره این ظرفیتی رو که در دانشگاه ها برای ایجاد مزیت رقابتی در صنعت و ارز آوری وجود داره رو نادیده بگیریم و خودمون رو فقط با تخریب دانشگاهیان گول بزنیم؟....مقصر اصلی ملت ماست که چیزی جز پول نفت و راحت طلبی از دولت مردهای غرب گرایی که انتخاب می کنن نمی خوان...
  • محراب ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    5 0
    الحمدالله رب العالمین خدا قوتشون بده و کمکشون کنه
  • مهدی ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    3 0
    خداوند همیشه پیروز و سرفرازتان کند. خدا قوت.
  • ناصر ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 1
    یه کم شبیه تصاویر گرافیکی بود مخصوصاً دودش
  • محمد ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    از تصاویر شلیک مشخص بود که مجهز به بوستر بوده پس بالستیک نیست به احتمال زیاد کروز باید باشه فکر نکنم فیلم برای رزمایش بوده باشه ممکنه فیلم مال چند سال پیش بوده که تازه منتشر شده یه سوال زیردریایی کلاس فاتح به سپاه هم تحویل داده میشه؟
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 1
    و جمهوری اسلامی ایران اینگونه آمریکا را غافلگیر میکند...
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    من تو اکثر نظرایی که تا حالا توی سایت مشرق گذاشتم از نیروی نظامیمون انتقاد کردم ولی خدایی دم سپاهیامون گرم روسفیدمون کردن توی هر صحنه که بهشون اعتماد کردیم ممنون
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    الله اکبر ....الله اکبر ..... الله اکبر... درود بر این همه غیرت و شرف. انشاالله در آینده های نه چندان دور جمهوری اسلامی ایران(چه سپاه و چه ارتش ) زیر دریایی هایی با قدرت شلیک موشک های کروز و بالستیک خواهند ساخت. و من الله توفیق.......
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    یک سوله عظیم موشکی در اون منطقه است که از طریق کانالهایی به آب راه دارد
  • شهروند روسیه ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    4 8
    تمام ارزوی نظامیان ایران برای ارتش کشورم یعنی ارتش سرخ خاطراتی تاریخ مصرف گذشته و مربوط به چند ده سال پیش است.نمونه اش همین موشک زیر اب یا ساختن جنگنده پنهانکار یا تانک قدرتمندیا زیردریایی سنگین یا پدفند هوایی و و و و نمونه هایی هستند برای افسران روسی مواردی پیش پا افتاده هستند یا به قول شما رفقای ایرانی ارزوی شما برای ما خاطره است.... یادتان بماندقدرت ارتش روسیه در جهان بی رقیب است.
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    2 0
    درود خدا بر سربازان امام زمان (عج) و سید خراسانی
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    درود خدا بر سربازان امام زمان (عج) و سید خراسانی
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    دانش در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد لبیک یا خامنه ای
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 1
    فقط توان نابودی ماکت و دشمن مجازی رو داره
  • fam ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    فقط میتونم بگم خدایا شکرت . .
  • fam ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    فقط میتونم بگم خدایا شکرت . .
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    عالی بود ممنون از گزارش به موقع
  • علی ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    امیدوارم این همه اقتدار نظامی حداقل مانع یک توافقنامه ننگین هسته ای دیگر بر علیه ما بشه.
  • بنده خدا ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    تا ساعت سه بیدار موندم اولین پست رو همین داغ داغ تازه از تنور در اومده گذاشتم شرمنده بخدا اطلاعات نظامی چندانی نداشتم بحث علمی بکنم فقط فک کنم متورش هم سوخت جامد بود؟
  • مجید ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    درود خدا بر شما دلاوران سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران.
  • ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    2 1
    به نظر می رسه این موشکی که توی فیلم نشون میده در حال انفجار باشه
  • mohammad ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    این موشک از اصل غافلگیری استفاده میکنه و برذ بسیاز کوتاهی داره و قبل ار هر عکس العملی ار سوی هدف بهش اصابت میکنه و تنها استفاده کننده اون ایران هست.... ..
  • ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    باریک ...
  • محمدرضا ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    حالا هر کی جیگر داره بیاد جلو!
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    2 1
    دو سال پیش اولین موشک کروز از زی آب در ایران شلیک شد
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 3
    عجب!! اتفاقا کشف سامانه های زیر ابی راحتر صورت میگیره و دسترسی بهشون خیلی راحتره!! دوم این سامانه که ثابتهونه متحرک پس راحتر میشه از بین بردش!.، سوم اینم یک طرح الکی چون حتی فیلم شلیک موشک هم کامل نبود و نشون نداد چه اتفاقی افتاد!! به نظر دو متر جلوتر افتاد توی اب..خخخخخخ .. حالا عجله نکنید جنگ میشه میبینیم اخر و عاقبتتون رو...
  • ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    این ادعایی که شما کردید اونا با اوان همه سلاح پیشرفته نکردن!!!
  • ناشناس ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    احسنت بر غیور مردان ایرانی . تا می توانید ترس بر اندام دشمنان بیاندازید تا فکر حمله به خاک پاک پارس را هم نکنند .
  • سعید ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    واقعا دستتون درد نکنه.اطلاعات خوبی دادید.واقعا خداروشکر میکنم که ایران اینقدر مقتدرانه پیش میره.حالا بحث تحریم و دشمنان خارجی بماند.امان از دشمنان منافق داخلی. ان شاءالله خدا خیر دنیا و آخرت و مجاهدتی بالاتر نصیب همه کنه.باید قبول کرد که پیشرفت با خوشگذرونی و رفاه طلبی و غر زدن به دست نمیاد.فداکاری میخواد، نخوابیدن میخواد، دغدغه داشتن میخواد.
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 1
    یک ماکت که بعد از صد متر سقوط کرد و بعدش فیمش ناقص و تازه میگن چند سال دیگه و بعدم معلوم میشه الکی بوده
  • علی ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    خدا قوت
  • حسین ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    یا علی.......
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    این موشک خریداری شده از کشورهای خارجیه یا ساخت داخل ؟ به تولید انبوه رسیده یا در حال آزمایش ؟ چرا هیچ اطلاعاتی ازش الان منتشر نمیشه ؟
  • حسین ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    مطمئننا اینا برای 5تا10 سال پیش مون حداقل هست که کهنه یا شناسایی شدند که نشونشون می دن وگرنه هستند اسلحه هایی که بهتر از این برامون قدرت بازدارندگی ایجاد کرده البته کار خیلی بزرگی هست امیدوارم اون فیلم فیک خروج هواپیما ایرانی از زیر آب هم روزی به حقیقت بپیونده (شایدم پیوسته)
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    دمت گرم مشرق که تا حدودی اطلاعات خوبی در این زمینه ارایه دادی
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    هرچی بود خیلی خفن بود امیدوارم اطلاعات بیشتری از این دستاورد ارزشمند منتشر بشه
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    خدا قوت دلاورمردان.
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 1
    تلاش مذبوحانه سایت مشرق برای فریب مردم
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    سپاس از گزارش خوبتون علت اینهمه حجم دود از خروجی موشک برای چی بود معمولا موشکهای کروز حتی اونهایی که بوستر کمکی دارن اینقدر دود نمیکنه !!!
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    ماشالله خدا قوت
  • YASER ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    سلام و درود بی پایان بر مجاهدان راه حق ...
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    تحلیلهای نظامیه مشرق عالیه
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    موقع عمل همه‌چیز مشخص میشه. شایدم شما راست میگی.
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    پست فطرتی روسها هم در جهان بی رقیب هست و البته بی غیرتی، بی رگی، قابل اعتماد نبودن و ...
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    جاوید ایران هسته ای
  • مرتضیsk ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    با این همه ادعا کشورت تیکه تیکه شدش چشات هنوز نمیبینن ؟ یکم حسادت نکن فکر کن ببین دانشمندایِ جـَوُون ایرانی تو چند سال بعد از انقلاب اسلامی به این تکنولوژیا رسیدن ؟ برو مثِ سیاستمدارانتون نونِت رو به نرخ روز بوخور
  • محمد علی ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    آفرین بر دستان پر توان غیور مردان سپاه که آرایه ای بس زیبا در صحیفه ی ایران زمین رقم زده و شوکتی دنیوی را با صلابت ایمانی در مرآی و منظر جهانیان به نظاره گذاشته اند باشد که استکبار جهانی روز به روز و بلکه آن به آن در گرداب مذلت و خواری ،تسخیر فرزندان کوثر زلال عاشورا شوند.
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    لب خزینه معلوم خواهد شد!!!
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    گازائیل سوزه چه دودی داره..!!!
  • ناشناس ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    عزیز دل برادر ... میگفتید موشک " یاخونت " روسیه . همه میرفتند توی ویکیپدیا بیشتر اطلاعات میگرفتند !!!! اینهمه خالی بندی برای تبلیغ موشکهای روسیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سعید ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    هر چی هست بنظر میرسه نمونه خارجی نداره ...
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    البته برای من ارتش المان نازی همه تجهیزات ارتش سرخ خاطرات دور به شمار میره
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    روسیه دیگه منزوی شده...منزوی کردن روسیه توسط کشورهای غربی و امریکا اغاز شده...روسیه مقتدر تحریم شده....خخخخخخ روسیه مجبور شده بیاد سمت ما...ما ایرانی ها..بفهم خخخخخ
  • MohammaD ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    فعلا این اعصاب تو نابود شده..
  • نقی ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    این نظر کمی مشکوک میزند ممکن است کار فردی غیر از یک روسی باشد
  • شهید کمیل صفری تبار ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    سلام به همه دوستان ، اول خداقوت میگم به پاسداران انقلاب اسلامی و دوم به شما دوستان عزیز بگم که ، یقین داشته باشید که نیرویی الهی پشتیبان کشور ما ، نظام ما ، مردم ما و سپاهیان ما میباشد ، چرا که تا به حال هر کشوری که در هر زمینه ای پیشرفت کرده ، به خاطر فراهم بودن امکانات لازم است و اینکه هیچ کدام از آنها مانند کشور ما مورد دشمنی و تحریم قرار نگرفته اند، ما در سخت ترین شرایط با توکل به خداوند و اهل بیت (ع) هر کاری که ناممکن بوده است را ممکن کرده ایم،و بدانید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دستاوردهای زیادی رسیده‌است که هنوز وقت رونمایی از آنها نرسیده.ان شإالله به زودی…
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    تو جنگ ایران و عراق که روس ها تجهیزات پیشرفته خودشون از انواع تانک و جنگنده و موشک و ... رو به عراق دادن، ما با آرپی جی 7 و f14 حالشون رو جا آوردیم. الان که دیگه جای خود دارند
  • نقی ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    ساعر 5 اسراییل با 95 متر طول که احتمالا ماکت نبود؟
  • نقی ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    فکر نکنم بعد از ماجرای طبس شیطان بزرگ جرات جنگ با ایران را داشته باشد چرا که اگر غیر از این بود تا الان درنگ نمیکرد که ایران چهار پایتخت را بگیردوبه پیش برود
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    مغز جنابعالی گرافیکیه
  • سراج ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    باسلام خدا به همه توفیق خدمت به ایران عزیز را بدهد انشاالله ما از این هدیه ها برا دشمنامون زیاد داریم
  • سجاد ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    ناصرِ کدوم وری هائی ؟؟ اونوری ها یا اینوری ها ؟ کاش اسمت رو یه دستی به سرو روش می کشیدی و چون نزدیک سال نو هم هست یه خونه تکونی ای روش انجام میدادی .
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    امیدوارم از این حرف من برداشت اشتباه نکرده و بنده رو متهم به سیاه نمایی نکنید اما تا موقعی که مدرکی دال بر طراحی و ساخت این موشک در داخل کشور ارایه نشده و تنها به دلیل مشاهده پرتاب یک موشک بدون هیچ مشخصه ذکر شده نباید همچین گزارشی با چنین قاطعیتی در مورد ساخت موشک از سمت سپاه را منتشر کرد و صرفا می توان بر مبنای گمانه زنی در مورد احتمال طراحی این موشک از سمت سپاه و همچنین بررسی احتمالات دیگر به طور همزمان همچون تهیه این سلاح از منبع خارجی اقدام به تهیه گزارش نمود
  • سجاد ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    پس مواظب خودت باش ماکت جون ..
  • وحید ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    اگر روسیه هم مثل ایران 35 سال وحشتناکترین تحریم های بشر رو میداشت مطمئن باش الان داشتین در و دیوار رو گاز میگرفتین.
  • siamak ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    فکر نکنم مستقیما نبردی با امریکا داشته باشیم.
  • ولایتی ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    سلام به همگی زحمت کشان ودلسوزان این آب وخاک هرچه کنندوهرچه کنیم زره ای ازوظایفمان کم نمیشه ماوظایف بیشترواهداف بلند تری داریم که انشاالله باهمت سربازان امام زمان به مرحله ظهور خواهد رسید.دمشون گرم خداوند نگهدارشون باشه
  • شهروند جمهوری اسلامی ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    نه شرقی نه غربی ،فقط جمهوری اسلامی ایران یه روزی همتون جیره خور ما شیعیان می شید؟ راستی اونوقت از خزانه بیت المال یه چیزی میدیم ارتزاق کنید...
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    خب چرا توهین میکنی؟
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    بسوز
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    به نظرم ماله همین رزمایشه ...تازه اگه دقت کنی فیلم به گونه ای edit شده که از مراحل میانی و پایانی جدایش مستر بوستر ،چیزی معلوم نباشه
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    عمو میدونی ماکت (!) چیه. برو بچه برو call of duty رو بازی کن اربابت ناراحت میشه
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    داره چشمت در میادا
  • سهراب ب ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    درود بر مردان و زنان ايراني
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    مرگ بر آمريكا درود بر سربازان اسلام
  • رحیم ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    درود بر سپاه پاساران ایران که از ترس آن نیروهای ناتو و امریکایی خودشان را خیس می کنن
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    وزارت دفاع زیر مجموعه دولته! بعدم خوبه اخبار جناب سورنا ستاری رو که معاون علمی ریاست جمهوری هست دنبال کنید؛تا اینقدر با بی انصافی تمام نظر ندین
  • امید ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    هرچقدر برای امنیت این مملکت خرج بشه ارزش داره. موفق باشید.
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 1
    یاماماتو فرمانده افسانه ای نیروی دریایی زاپن در جنگ جهانی دوم بعد از حمله به پرل هاربر و غرق چندین ناو امریکایی گفت میترسم غول خفته ای را از خواب بیدار کرده باشیم که عاقبت ما را در کام خود فرو ببرد.3سال بعد از پرل هاربر تنها 4 ناو هواپیمابر برای ژاپنیها مانده بود در حالی که امریکاییها 80 ناو هواپیمابر وارد اقیانوس ارام کرده بودند.دلیل ان این بود که زیرساختهای ژاپن دایما زیر بمباران نابود میشد ولی اقتصاد امریکا 10000 کیلومتر انورتر سرزنده و پویا به تولید خو ادامه میداد.خواهشا چاپ کنید
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    خاک پاک پارس گفتی منفی دادم
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    ما شاء الله حزب الله
  • ایمنیان ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    شهروند روسیه با این همه خاطراتی تاریخ مصرف گذشته کی دمشو کذاشت روکولش از افغانستان فرار کرد
  • والت ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    درود وسلام بر دلاور مردان ایران زمین سپاهی.ارتشی که همیشه به فکرامنیت ایران سرافراز هستند.خدا قوت خسته نباشید
  • والت ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    درود وسلام بر دلاور مردان ایران زمین سپاهی.ارتشی که همیشه به فکرامنیت ایران سرافراز هستند.خدا قوت خسته نباشید
  • سعید ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    با توجه به رفتار آمریکا و همچنین روی کار آمدن جریانات فوق تندرو در آمریکا احتمال یک جنگ تمام عیار منطقه‌ای یا فرا منطقه ای زیاده از همین رو باید تا توان داریم خودمان را از هر لحاظ آماده کنیم ان شاء الله نشانشان خواهیم داد در افتادن با ایران چه نتیجه ای داره
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    بهت میخوره بیشتر داعشجوی ارشد باشی
  • morteza ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    آقای شهروند روسیه ماهم یادمون نرفته که سال 1990 چطوری آمریکایی ها چطوری شوروی رو تیکه تیکه کردن و ارتش سرخ شوروی با اون همه کبکبه و دبدبه و بمب اتم هیچ غلطی نتونست بکنه همچنین ده 80 که این ارتش به اصطلاح بی رقیبتون زیر پای چنتا مجاهد افغانی له شد ما هم یادمون نرفته که می خواستید سر سوریه با آمریکا معامله کنید ایران گفت اگر شما بکشید کنار ما توی سوریه می مانیم و شما هم دوباره برگشتید باید بگم عزیزم ارتش بی رغیب ملاک نیست ملاک غیرت و شرافته که شما روسها ازش بی نصیب هستید نشونش هم اینه که عرضه ندارید گازتون رو بروی اکراینی که واستون شاخ شده قطع کنید
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    چرا دیگه صغرا کبرا میچینی خوب برو سر اصل مطلبت و شروع کن به بد بیراه گفتن به دولت یازدهم !!! چرا اینهمه میزنی به اینور و انور !!!
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    جنگ (بدبختی و ویرانی و ...) دوست داری بابا !!! میخرم واست !!!
  • dariush ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 1
    نوبت بگیرم واست چشم پزشکی داداش
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    زارت... اینم مال ارتش بی رقیب قرمزتون همینو میخواستی؟ :)
  • فرسود ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    ماشاالله.ماشاالله.چشم نخورید ایشالله
  • مصطفی ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    با این شدتی که گفتی نه ولی باهات موافقم مخصوصا جمله اخر ضمنا سپاه حرف رهبری رو گوش کرد شد این الباقی و قسمتی از مردم گوش ندادند و نمیدن خوب نتیجه معلومه
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    اینو یادت باشه: آرزوی دیرین شما داشتن قویترین نیروی نظامی جهان بوده و هست... چیزی که هیچوقت به اون نرسیدید ولی این برای ما ایرانیا یه خاطره 2500 ساله هست افتاد؟
  • احمد از خرم آباد ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    تفنگ دردت وِ جونم ، تِفنگ بی تونمونِم ! ای تفنگ دردت را باجان خریدارم ! ای تفنگ بی تو نمانم ! این ترجمه منه ولی اگه لری بدونین بیشتر می چسبه ! این یک تبلیغات نیست این یک ابراز احساسات است !
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    شایدم سوختش اتمیه
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    یدونه از اینا می خوام :/ خیلی خوبه. خوراک ناوچه های اسرائیلیه که توی سواحل فلسطین چرخ می زنن.
  • صلواتی ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    درسته کشور باید از نظر نظامی قوی باشه اما هزینه ای رو که خرج تحقیق ومهندسی معکوس این تجهیزات میکنیم رو اگر بخشی ازان رادربخش کشاورزی ومحیط زیست خرج میکردیم بهتر نبود منصف باشیم..
  • ياور ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    هم ميهنان من. به نظر ميرسد كه ماموريت جديد جاسوسان سيا و ... اين باشد كه در تمام سطور مانع ارتقاء روابط ميان دو همسايه شوند. مطمئن باشيد، مطمئن باشيد، مطمئن باشيد اين موجود روس نيست. مطمئن باشيد كه جاسوس است. من هيچ علاقه‌اي به روسها ندارم اما بين روسيه و تركيه و كشورهاي جنوبي خليج فارس و حتا پاكستان، روسيه را انتخاب ميكنم. هر چه باشد همسايه ما هستند والبته سگشان به حکام عرب جنوب خليج فارس و آمريكاييهاي نجس و اروپاييهاي بي شرف حرام لقمه مي ارزد. خواهش ميكنم به اين افراد هيچ گونه توجهي نشان ندهيد. خواهش ميكنم... خواهش ميكنم
  • علی ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    همون افغانی ها واسه تون بش بودن که نتونستید افغانستان رو نگه دارید و فرار کردید
  • ياور ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    مشرق عزيز، خسته نباشيد.. از آنهايي بود كه از خواندش خيلي لذت بردم. در اين فرصت با اين همه بار كاري، بخش دفاعيتان يك مقاله استخوان دار رو كرد. مطمئنم در آينده بيشتر در موردش خواهيم شنيد و خواهيم خواند.
  • ياور ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    انشاءالله.. البته همان كوثر براي صهيونيستها بس است. از سر نجسشان هم زياد است.
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    ناشناس 13:29 عزیزم مگه پارس نیستی؟ دهه پس اینجا چیکار میکنی؟اروپایی هستی برو اروپا!عربی برو کشورهای عربی.چرا فکر میکنیم پارس و میهن پرستی مقابل اسلام قرار گرفته؟ پارس شیعه رو خیلی بیشتر عرب شیعه و یا پارس خالی میپسندم. :)
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    اگه قرار باشه سپاه وارتش به حرف این دولت ودولت های گذشته گوش میکردن الان این اقتدار رو نداشتن و ما هم مثل خیلی از کشورها ارتش وابسته میداشتیم
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    با سلام این نظر یه روسی نیستش دوستان حواستون باشه یه روسی تبار چرا باید برای یه سایت ایرانی که کشورش در همراستا با منافع روسیه هستش نظر مخالف و توهین کننده بزاره اونم به زبان فارسی این نظر 100 درصد از سمت دشمنان روسیه هستش که دوست دارن بین ملت های روسیه و ایران به شدت اختلاف بندازن حواستون باشه هزاران ایرانی یهودی و بهایی که مثل بلبل فارسی مینویسن تو اسرائیل نشستن حواستون باشه بصیرت بصیرت
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    بخواهیم یا نخواهیم مذاکره کنیم یا نکنیم توافق کنیم یا نکنیم رویارویی مستقیم امریکا با ایران نزدیکه هرچند اونها قبل از این هم چند بار قصد کردند اما رفتار ایران خصوصا بعضی رزمایشها نظرشون را عوض کرد اما به هر حال گریزی نیست پس بهتره قاطع و متحد باشیم
  • شهروند ایرانی ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    آهای شهروند روسیه: مطالعه ی تاریخ سیصد سال اخیر منطقه ی خاورمیانه به یادمان می آورد که کشور روسیه همیشه یک کشور استعمارگر و همسایه ی غیرقابل اعتمادی بوده است. هیچگاه برای کشور ایران همسایه ی خوبی نبوده اید، همواره در فکر دخالت در امور داخلی ایران و جدا کردن قسمتی از سرزمین ایران بوده اید، در انجام معاملات اقتصادی و سیاسی و نظامی با شما هیچ منفعتی عاید ایران نشده است، همواره بدقولی و بی اخلاقی کرده اید،
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    توي محيط سايبر خوب با تايپ شهروند روسيه همه تونو سركار گذاشتم.
  • محمدحسین ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    سپاه یعنی اقتداروسرباز واقعی ولایت .که با زمانه پیش می رود
  • محمود ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    باسلام وخسته نباشید خدمت سپاهیان اسلام،خدا قوت دلاوران که عزت ایران اسلامی روصدچندان ووحشت دشمنان اسلام را هزاران کردید،الله اکبر،یامحممد یاعلی،راه ما راه حسین است
  • محمود ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    باسلام وخسته نباشید خدمت سپاهیان اسلام،خدا قوت دلاوران که عزت ایران اسلامی روصدچندان ووحشت دشمنان اسلام را هزاران کردید،الله اکبر،یامحممد یاعلی،راه ما راه حسین است
  • محمد ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    آقا وحید درست میگه ومن حرفش را تائید میکنم حرکتی از دولت ها نه تنها این دولت برای تحویل گرفتن نخبه ها که کم هم نیستن دیده نمیشه و این دولت هم بیشتر چشمانش را به خارج از مرز ها دوخته
  • محمد ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    هواپییما میسازن میگن چرا پروازش ندادن موشک میسازن مثل عقاب پرواز میکنه میگین گرافیکیه یه نگاه به موشک های که مشرق عکسشان را گذاشته وخارجی هستن بنداز اونها هم همین جوری هستن
  • داریوش ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    من یک مسئله ای بگم به شما که اولا تو مسئله موشک اس300، دولت قبلی بود که این سفارش رو داد ولی مسئله بعد از مدتی منتفی شد و مدتی است که دوباره قوت گرفته پس به این دولت ربطی نداره. همین موشک دریایی هم که در شرایط تحریم ساخته شده و مسلما بعلت تحریم شاید در تولید آن با مشکلاتی مواجه شویم نشان دهنده ادامه پیشرفت موشکی ایران است. شما بدانید که اکثر موشک های تولید انبوه شده ما در زمان وزارت آقای شمعخانی دوره آزمایشی آنها گذرانده شد و بعضا در همان زمان هم تعدادی از آنها به تولید انبوه رسید... مطالعه کنید به حرفم میرسید.
  • علی ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    انشاء اله فردایی را می بینیم که فرزندان افتخار آفرین وبرومندخمینی راحل وعاشقان ولایت خامنه ای در ایران عزیز ، دست بالا را در همه عرصه های رشد و پیشرفت وفناوری جهان خواهند داشت ولی مهم این است همانطور که امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد این منطق در کارهایمان فراموشمان نشود !؟ امید که این درک روحیه انقلاب به دولت مردان تعمیم یابد تا گره از کار مردم نجیب وبی نظیر ایران اسلامی بدور از شعار زدگی وشیطانگرایی باز کنند.
  • manamhamintor ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    felan mahvare fajr ra daryabin ke engar oftad
  • بی شناس ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    تخیل نزن داش! فعلا توو جنگ نرم داریم تلفات می دیم!
  • افشین تهران ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    نظر وحید اقا کاملا درسته و شما اینرا میتونید در واردات بنزین یورو 4!!!!و مسائل پشت پرده اون ببینید.دوستیکه گفتن وزارت دفاع زیر مجموعه دولت هست حتما میدونن که انتخاب چند وزیر از جمله دفاع و اطلاعات با نظر رهبری و تایید ایشون هست و ضمن اینکه وزارت دفاع بعد از ببار نشستن یک پروژه که ممکن هست در یکی از نیروها انجام شده باشه مسئول تولید انبوهش میشه مگر اینکه این پروژه از اول در خود وزارت خانه شروع شده باشه.اخبار جناب سورنا ستاری هم فعلا در حد اخبار هست و شما هروقت دستاوردش رو دیدی پزش رو هم بده.دوستیکه از هزینه صحبت کردید اینرا میدونید که ما در منطقه پاینترین بودجه نظامی رو داریم!و نکنه توقع دارید این بودجه هم در قالب وامهای بگیر و پس نده به اقازاده ها داده بشه و ما توسط داعش سربریده بشیم یا بسوزیم و یا دائم تو سری خور کشورهای دیگه باشیم چرا که اقتدار امروز ما نتیجه همین بودجه اندک و کارهای بزرگی هست که صورت گرفته و اگر واقعا میخواید از از انصاف حرف زده بشه بهتره هر انتقاد درستی رو فورا سیاسی نکنید و انگ داعشجو به دیگران نزنید .ما کم نخبه در این کشور نداریم اما با داشتن نزدیک به 200هزار میلیارد تومان تسهیلات معوق چرخ تولید ما خوابیده و دانشجو و نخبه ما در ارزوی 20میلیون تومان بودجه برای کار تحقیقاتیش باید هزار پله و صد طبقه رو پایین و بالا بره و این مشکل در تمام دولتها بوده یکی کمتر و یکی هم بیشتر.اگر همه فرامین رهبری رو بجای شعاری بودن عملیاتی میکردن ما امروز ایتقدر مشکلات نداشتیم.مشرق لطفا تایید کن.
  • بی شناس ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    موشک های ایران یه چیزی کم دارن! چی؟ کلاهک هسته ای
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    مگه الان جنگ نیست انتظار داری تو خاکت با امریکا بجنگی جنگ عقاید پس چیه جنگ داعش پس چیه
  • ناصر ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    چرا ترور شخصیتی میکنن آدمو گفتم یه کم شبیه تصاویر گرافیکی ..یه کم .. اصلاً حرفمو پس گرفتم ...خوبه ....
  • افشین تهران ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    ما با راکت انداز معمولی و توپ 106 هم در پایان جنگ ترکوندیمشون میگی نه برو بپرس.
  • افشین تهران ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    من موندم امثال تو چطوری از شناسنامه ایرانی استفاده میکنن؟!!کی گفته که از سامانه ثابت شلیک شده و کدوم ادم بی اطلاعی میگه که کشف در زیر اب اسون تره و ضمنا ما یکبار با امریکا جنگیدیم و هیچ غلطی نکرد.اگه دومتر جلوتر افتاده تو اب پس کلاهت رو بالاتر بزار مثلا ایرانی.راستی شهاب 1.2.3 زلزال خلیج فارس. و......همه دومتر جلوتر افتادن تو اب و برای همین امثال شما در امنیت هستید و طلبکار عالم و ادم.
  • افشین تهران ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    مگه ماکت پرواز هم میکنه؟؟میخوای فیلم کامل و اسم سازنده و مشخصاتش رو هم برات بگن؟؟چون شما خیلی میهن پرستی میگم .همه مطالب رو میتونی تو یک کامنت بزاری نیاز نیست که هی تکرار کنی.
  • افشین تهران ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    در اون فیلم کوتاه جواب همش هست و چرا بیشتر نمیگن هم جواب داده شده دانلود کن.
  • افشین تهران ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    من اون فیلم رو دیدم و با چند نفر دیگه هم که دیدن صحبت کردم که وارد بودن و گفتن نه انیمیشن هست نه گرافیکی و نه ساختگی اما ایا واقعا این جنگنده ایرانی هست؟؟؟
  • افشین تهران ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    تلاش خائنانه شما هم برای گول زدن خودتان.
  • افشین تهران ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    شاید بخار اب ناشی از حرارت سوخت موشک باشه.
  • افشین تهران ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    یاخونت دیدی؟؟برو همون ویکی حالشو ببر.باز که کامنت گذاشتی ؟تو یه موضوع چند بار نظر ابکی میدی؟
  • فاضل ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    ای وطــــــــــــن مرز داران دلیرت جان به کف سرفرازان سپــــاهت صف به صف خون به دل کردند دشت و نهر را بازگرداندند خرمشــــــهر را زنده باد اسلام زنده باد ایران زنده باد سپاه...
  • افشین تهران ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    با وجود موشکهای امروزی دیگه این اقتصاد نخواهد توانست بکار خود ادامه دهد ضمنا ان اقتصادی که شما میگی به انرژی احتیاج داره اونم ارزون قیمت و این انرژی باید از تنگه هرمز رد بشه.مقایسه شرایط کشورها با هم بدترین روش ممکن هست.
  • حسین ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    اونوقت دیگه هیچ ارتش یا سپاهی نیست که بیادو به دادت یرسه برسه وقتی داری داری زیر چکمه های دوستانت!!! له میشی و برای نجات جون بی ارزشت شرف و ناموستو میفروشی بی غیرت
  • افشین تهران ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    این بنده خدا روس نیست از ایادی کدخدا هست.
  • افشین تهران ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    اونا هیچ وقت این اشتباه رو نمیکنن چرا که نامن شدن خلیج فارس و تنگه هرمز یعنی از هم پاشیده شدن اقتصاد امریکا که در لب پرتگاه هست.
  • افشین تهران ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    به همین هوا باش دوزار بده اش.اینقدر در عشق غرب غرق شدیکه که زبان مادریت هم یادت رفته.ماهواره که موتور نداره که بخواد بیفته اونم وقتیکه در مدار خودش قرار گرفتهو در ضمن از طریق سایتی که اعلام کردن میتونی پیداش کنی.
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    حمله آمریکا به ایران تنها در صورت وقوع جنگ جهانی سوم روی خواهد داد و اگه جنگ جهانی بشه روسیه و چین از شمال و شرق و آمریکا از جنوب و غرب برای اشغال ایران به ما هجوم می‌آورند و در آن حال چاره‌ای جز تسلیم نخواهیم داشت. مثل جنگ جهانی اول...
  • ناشناس ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    توانائی سپاه در نابودی ماکت نیست خدای نکرده اگه جنگ بشه معلوم خواهد شد که خدا آن روز را نیاره
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    باشه بابا تو راس می گی.......امریکا هم به خاطر همین تصاویر گرافیکی نا حالا جرات نکرده حمله کنه.........امل
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    گزارش خوبی بود ایول حال کردم
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    داداش خودتی! این شخص شهروند روسیه نباید باشه و قاعدتا جزو عاشقان کدخداست و هدفش مشغول کرد دو تا دشمن آمریکا به هم بوده. اما دلایل اولا این شخص به خوبی فارسی صحبت میکنه و تیکه های کوچه بازاری میندازه یعنی اصالتا ایرانیه ، دوما هیچ ایرانی که از زندگی در ایران خسته شده به روسیه پناهنده نمیشه چون مزدی برای این کار بهش نمیدن برای همین مقصد همگی سرزمین کدخدا و نوچه های رده دومشن. سومادر راستای منافع غرب حرفهای آبدوغ خیاری زده تا احساسات ضد روسی رو زنده کنه یک وطن پرست روس در راستای اختلاف افکنی با همپیمانان روسیه کار نمیکنه چهارم یادمون نرفته که خود روسها به پیشرفتهای ایران معترف و به آنها بسیار احترام میگذارن بطوریکه رییس سازمان هوا و فضای روسیه بعد از قرار گرفتن اولین ماهواره تنوسط ایران در مدار رسما گفت من در احترام به این اقدام ایرانیها کلاهم را از سر برمیدارم.
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    ما باید مثل برادر افشین تهران فکر کنیم برای اینکه با موشک همه کاری میشود کرد و انرژی هم فقط از تنگه هرمز رد میشود و جای دیگه انرژی نیست .
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    بعد از جنگ جهانی سوم ایران تنها ابرقدرت دنیا خواهد بود و گشت ارشاد در تمام دنیا مستقر خواهد شد.
  • سید سجاد ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    توکه همین الانشم تسلیمی جیگر. راستی جنگ اول جهانی بادته ؟ فکر کنم داشتی لب رودخونه گوجه میخوردی ..!! مگه نه ؟؟؟
  • سید سجاد ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    داداش گلم اگرکسی به شخصیت کسی اهانت کنه مطمئن باش که خود فردی که بهش توهین شده سبب شده نه اهانت کننده . درضمن من شمارو ترور شخصیتی نکردم وبا یک تلنگری که خدارو شاهد گرفتم واونم از سر دلسوزی واینکه بدونی اسمت چقدر عظیم وبا محتوا و مقدسه بهت زدم که درون وبیرونت رو مثل اسم پاکت بسازی وانشاء الله هم که موافق میشی و ناصریتت در راه خدا ونصرت دین خدا روزافزون میشه .. ناصر باشی ناصرجان برادرم
  • سید سجاد ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    خب به والده ی محترمتون بگید یه چهار کیلو کاه براتون دود کنه که آفت نخوری بی هویت جون .
  • سید سجاد ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    بی هویت ..!! آه ببخش ناشناس ..!!! این مَثَلِ ایرانی رو میدونیکه میگن جوجه رو آخر پائیز میشمُرن ؟؟ امریکا جونت همون پولدارِ پویات با 17 تریلیون دلار بدبخت ترین و بدهکار ترین وبیچاره ترین کشورِ رویِ کُره ی زمینه . اون 80 تا لولوخورخوره اشم همون مگه تو وامثالِ تورو بترسونه ناناز. کشورِ کوبا که همه ی دلنگو دولنگش قَدِ دوتا استان ایران نمیشه با همه ی زورو ضربی که از اربابت بهش وارد شد بازم بابایِ عمو سامتو جلو چشماش از قبر در آورد و زیرشلواریشو رو سرش پرچم کرد . مفهوم شد که انشاءالله ؟؟؟؟
  • سید سجاد ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    تشکر از سخنرانیِ مبسوط وسراسر لفظ قلمتان .
  • شهرام ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    سلام .باید کشور رو در امر اقتصاد مقاومتی به سپاه سپرد
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    باید همه امور کشور از جمله ماکت سازی را به سپاه سپرد.
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    افشین تو هم وکیل جناب پوتین هستی.
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    افشین اولا این انرژی که از تنگه هرمز میگذرد تنها استفاده کنندش امریکا نیست اکثر مصرف کنندگان ان کشورهای جنوب شرق اسیا مانند چین هستند.اگر میخواهیم با کل دنیا جنگ کنیم ایوالله .
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    شاید تو جنگ جهانی سوم ایران به یکی از دوجبهه پیوست احتمالا جبهه شرق با این تسلیحات ایران الان با شهاب 3میشه روسیه رو زد روسیه دیونه نیست بیاد با ما وارد جنگ بشه
  • احسان ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    اصلا خیلی افتخار داره به اون همه محدودیت و بی پولی به اینجا رسیدن...واقعا میگم!
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    این ها یعنی همون شریفه ی:«واعدوا لهم ما استطعتم من قوه= تا می توانید درمقابل دشمن دین قوهو قدرت آماده کنید.» این یعنی بازدارندگی.
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    آقا بد هم نمی گه. می تونه یه سناریو قوی باشه ولی یه جای این سناریو می لنگه......
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    ماکت ساختن هم هنره! دمشون گرم .به همین ماکت هم دلگرم هستیم ولی دلگرمی اصلی ما اول ایمان به خدا بعد به امام خامنه ای و ولایت فقه و شهدا و تمامیه ضحمتکشان بی ادعا و سربازان گمنام در همه ی عرصه هاست.
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    بمب اتمی به درد ایران نمی خوره . می خواد چی کار؟
  • سهیل بشردوست ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    معمولاً چیزی که تو عقل ناقص من نوعی نگنجه میشه دروغه یا فوتوشاپ!
  • سعید ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    وحید حرف حق میزنه دیگه کو تدبیر ؟کجا مشکل اقتصادی حل شد ؟ خدا رو شکر قدرت دفاعی ما دست رهبر واگرنه......
  • فخرالدین ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    با سلام: راستش نمیخواستم اینو بگم خدائی واقعا هیچ کشوری قادر به در رفتن از این موشکها نیست و قاتل واقعئی ناوهای امریکائی است با دو موشکی که داره و وقتی به هدف نزدیک بشه از هم فاصله میگیرند وهرکدام به تنهائی به سمت هدف میرند و جلوگیری از اصابت واقعا غیر ممکن است و سپاه حالا که به این نوع تکنولوژی دست پیدا کرده در اینده میتونه سه موشکه و حتی بیشتر هم بکنه و......
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    سید سجاد مطمئنی حالت خوبه.مثل اینکه اب روغن قاطی کردی.
  • هادی ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    انشاء الله نابودی آمریکا و اسرائیل . اگر سپاه نبود کشور هم نبود . امام خمینی شکر گذار نعمت ولایت فقیه باشیم.
  • دریاخانی ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    . باتوجه به اینکه نیروهای دریایی وهوایی اسرائیل وعربستان وکشورهای فرامنطقه ای موشکهای پیشرفته دوربرد کروز و بالستیک ضدکشتی ودریا به خشکی مثل هارپوند و تامهاوک و ناو هواپیمابر دراختیاردارندودر جزیره دیگوگارسیا در اقیانوس هند پایگاه هوایی دارند باید هرچه زودتر نیروی دریایی ایران به موشکهای آفندی وپدافندی پیشرفته دوربرد بالستیک وکروز وضدموشک مجهزشود در گام اول کشتی ها وزیردریاییها به موشکهای فاتح110وخلیج فارس وهرمز1و2وموشک کروز یاعلی وصیاد2و3 مجهز شوند ودر گام بعدی به موشک سجیل وکروز مشکات وصیاد4 و اس300اف مجهز شود
  • دریاخانی ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    شهروندروسیه یا یهودی صهیونیست اسرائیلی به خدا پناه می بریم از شر شیاطین جن و انس
  • فریبرز ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    درود بر سید علی خامنه ای رهبر مقتدر دنیای اسلام
  • فریبرز ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    درود بر سید علی خامنه ای رهبر مقتدر دنیای اسلام
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    دستان پاک وزحمتکشتان رامی بوسم
  • م الف ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    چرا همش مینویسی سید خراسانی
  • م الف ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    مگه اونوقت توهم هستی؟
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    گلم ما نمیاییم همه قدرتمون رو رو کنیم پسر خوب خوب الان گنده تر از شما امریکا میترسه چ برسه شما هاهاها
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    1 0
    اینقدر پارس-عرب راه ننداز اینجا ایران است و ما ایرانی من یک مسلمان شیعه ایرانی ترکم لطفا از رهبر مملکتت نه جلو بزن و نه عقب بمون و جنگ عقیده(سنی- شیعه) راه ننداز.
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    اونیکه سقوط کرده تویی!!!!!
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    اون فیلم ویرایش تصویر یک جنگنده بر روی یک موشک شلیک شده از یک زیر دریایی میباشد.
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    1 0
    هر چی میکشیم از خائنین داخلی به اصطلاح ستون پنجم میکشیم.
  • حمید ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    اگه. سپاه. نبود. تا الان. مای وجود. نداشت. پس. عاشقانه. بهشون. افتخار. میکنم. دست. همشون. میبوسم.
  • بهزاد ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    آفرین به سپاهیان اسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس