از جمله نکات مهم، آرایش و تاکتیک حمله به ناوهای آمریکایی بود؛ موضوعی که نشان داد سپاه برای نابودی نماد اقتدار دریایی امریکا، برنامه ای پیچیده و چند لایه دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، نهمین رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص) که بخش دریایی آن در روز چهارشنبه برگزار شد، عامل به وجود آمدن صحنه هایی بود که تا پیش از آن، دیدنش برای بسیاری از مردم آزاده جهان، قابل تصور نبود. اصابت موشک های ایرانی به شناوری در حد و اندازه های ناوهای هواپیمابر آمریکا، آنچنان قابل توجه و مهم بود که از همان ابتدا، مورد توجه رسانه ها و کارشناسان جهان قرار گرفت و به تحلیل و بررسی این رویداد مهم در تنگه هرمز پرداختند.

از جمله نکات مهم در این خصوص، آرایش و تاکتیک حمله به ناوهای آمریکایی بود؛ موضوعی که نشان داد سپاه پاسداران برای نابودی نماد اقتدار دریایی و نظامی امریکا، برنامه ای پیچیده و چند لایه دارد.

اما سوال مهم در این خصوص، میزان کارآیی و اهمیت این استراتژی در مقابل ناوگان مجهز و پر تعداد نیروهای فرامنطقه ای بویژه آمریکا جهت حمله، ضربه و تصرف ناو هواپیمابر آمریکایی است. به طور خلاصه در این رزمایش، موشک های کروز و بالستیک دریایی، ضربات متعددی را به ناو هواپیمابر وارد کرده و سپس کار به قایق های تندرو سپرده شد تا با شلیک صدها راکت و موشک و محاصره ناو، ضربات عمیق تری را به آن وارد کنند و با ورود قایق کنترل از راه دور با انبوهی از مواد منفجره، قلب غول شناور شکافته می شود تا تکاوران ایرانی، آنرا تصرف کنند.

«خلیج فارس»؛ تک تیراندازی که کار ناوهواپیمابر را در 4 دقیقه تمام کرد +عکس  (اماده)

«خلیج فارس»؛ تک تیراندازی که کار ناوهواپیمابر را در 4 دقیقه تمام کرد +عکس  (اماده)

بر این اساس، چند ویژگی مهم در این رزمایش استراتژیک وجود داشت که از جمله آنها شلیک موشک از بالگردهای سپاه، شلیک 4 موشک نور از ساحل و بیش از 10 موشک از قایق ها در مدت زمانی بسیار کوتاه و اضافه شدن موشک های خلیج فارس به این حمله بود تا توان دفاعی شناور آمریکایی به شدت تضعیف شود.

اگرچه ممکن است عده ای حمله به یک شناور فاقد توان دفاعی را از نظر عملیاتی فاقد اهمیت بدانند اما باید تاکید کرد که مهمترین نکته در هر رزمایش، اجرای صحیح تاکتیک، سرعت زمانی مناسب و نظارت بر مراحل عملیات است و در کنار آن، کسب اطلاع از دقت سامانه های مهمی چون موشک های بالستیک حائز اهمیت است که همه اینها در این رزمایش به خوبی پیاده شد و عملا ظرف کمتر از چند ساعت، ناوهواپیمابر از رده خارج شد.

نقش ویژه خلیج فارس در اقتدار دریایی ایران

در این میان، می توان ضربه مهم و کارآمد به ناو هواپیمابر را در شلیک موفق و اصابت دقیق دو فروند موشک خلیج فارس دانست که از جمله تولیدات موفق خانواده موشک های فاتح 110 است که نسل‎های مختلفی از آن تاکنون تولید و عملیاتی شده است. مهمترین ویژگی همه این خانواده، خطای بسیار کم نسبت به سایر سامانه‎های موشکی سطح به سطح با برد مشابه بوده است.

در واقع علاوه بر افزایش برد نسل‎های مختلف این موشک، دقت و قابلیت‎های نگهداری و عملیاتی آن نیز به بسیار افزایش و بهبود یافته به طوری که آن را در ردیف مهمترین سامانه‎های دفاعی کشور در راهبرد پاسخ کوبنده به دشمن قرار داده و همچنین نمونه‎های دیگری با قابلیت ضد کشتی و ضد رادار از روی آن توسعه یافته است.

موشک بالستیک کوتاه‎برد فاتح-110 با توجه به بهره‎مندی از بالک‎های کنترلی روی سرجنگی، تا انتهای مسیر قابل هدایت و راهبری (کنترل) است و احتمال مورد اصابت قرار گرفتن این موشک یا سرجنگی آن که سرعتی بین 3 تا 4 ماخ (بسته به نسل‎های مختلف آن) دارد توسط سامانه‎های ضدموشکی دشمن بسیار اندک است خصوصاً در صورتی که چندین فروند از این موشک همزمان در محدوده عملکرد سامانه‎های فوق باشند، کار انهدام آنها توسط دشمن دشوارتر نیز می‎شود.

«خلیج فارس»؛ تک تیراندازی که کار ناوهواپیمابر را در 4 دقیقه تمام کرد +عکس  (اماده)
سرجنگی و بالک های موشک‎های فاتح-110 (بالا) و خلیج فارس

نمونه‎های مختلف این موشک با بردهای اعلام شده 200 تا 300 کیلومتر دارای محموله انفجاری شدید به جرم 450 تا 650 کیلوگرم است که در نمونه‎های زمین به زمین سرعت آن به 1.5 کیلومتر بر ثانیه رسیده و در نمونه دریایی در حدود 1 کیلومتر بر ثانیه است. این موشک از سامانه‎های پیشرفته هدایت و ناوبری برخوردار است و زمان واکنشی در حدود 20 تا 30 ثانیه دارد. با توجه به اینکه در رزمایش امروز اعلام شد که این موشک ها، 270 کیلومتر برد دارند، عملا از زمان شلیک تا زمان برخورد کمتر از 5 دقیقه طول می کشد.

اگرچه رویکرد اکثر موشک‎های بالستیک موجود در کشورهای دارای سلاح هسته‎ای جبران خطا با اتکا به قدرت تخریب گسترده سرجنگی اتمی است اما در موشک‎های ایرانی به دلیل استفاده از سرجنگی معمولی، همواره کاهش خطا جزء مهم فعالیت‎های طراحان بوده و در تحویل انبوه اخیر موشک‎های قدر، قیام، فاتح-110 و خلیج فارس به نیروی هوافضای سپاه از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار دهقان رسما اعلام کرد خطای این سامانه‎های موشکی به کمتر از 5 متر کاهش یافته است.

این میزان خطا بسیار کم و در حد سامانه‎های زمین به زمین کشورهای تراز اول در صنعت موشکی محسوب می‎شود که نشان از پیشرفت چشمگیر کشورمان در زمینه کاهش خطا و افزایش دقت سامانه‎های موشکی سطح به سطح دارد.
 
«خلیج فارس»؛ تک تیراندازی که کار ناوهواپیمابر را در 4 دقیقه تمام کرد +عکس  (اماده)
موشک خلیج فارس در جلوی تصویر و فاتح-110 در تحویل انبوه

به گزارش مشرق، در پرتابه‎های بالستیک با افزایش برد به طور معمول، خطا نیز افزایش می‎یابد که برای جبران خطای ایجاد شده از سامانه‎های هدایت، کنترل و ناوبری استفاده می‎شود. این سامانه‎ها تلاش می‎کنند از بروز خطا در مسیر موشک (در راستاهای مختلف) جلوگیری کنند تا موشک مسیر از پیش تعیین شده را طی نموده و به هدف خود برسد.

یکی از انواع مهم و پرکاربرد سامانه‎های هدایتی موشک به نام سامانه ناوبری اینرسی (INS) است که بخش عمده‎ای از کار هدایت، کنترل و ناوبری را آن هم به صورت داخلی و بدون اتکا به منابع داده‎ای خارج از موشک با استفاده از اجزائی همچون حسگرها و شتاب‎سنج‎ها (برای اندازه‎گیری نیروهای اغتشاشی وارد شده به موشک)، ژیروسکوپ‎ها (ایجاد مختصات مرجع برای سنجش تغییرات در محورهای فیزیکی مختلف موشک) و رایانه‎های پردازش کننده داده‎ها به صورت مجموعه‎ای هماهنگ به انجام رسانده و به کمک عملگرهای نصب شده در موشک خطاهای ایجاد شده را کاهش می‎دهد.

سامانه‎های هدفگیری، هدایت، کنترل و ناوبری که ممکن است در بخشی از مسیر از دو سامانه نیز استفاده شود دست به دست هم داده تا خطای ناشی از منابع متعدد داخل و خارج موشک را جبران نمایند زیرا هر یک از منابع خطا می‎تواند سبب شود که موشک به نقطه عقب‎تر، جلوتر، یا سمت راست و چپ هدف برخورد نماید.

برخی از این منابع، خطاهای حاصل از ساخت شامل نوسانات وزنی موشک، نوسانات قطر و طول موشک، خطاهای پدید آمده در ترکیب سوخت و میزان سوخت قرار داده شده در موشک، مدت زمان سوزش پیشران و متوسط نیروی تولیدی آن، عدم تقارن بال‎ها و بالک‎ها، عدم تقارن جرمی حول محور پرواز، همراستا نبود جهت نیروی رانش با محور پرواز، عدم انطباق کامل محورهای طولی اجزای داخلی موشک پس از مونتاژ (ممان اینرسی طولی)، خطاهای ناشی از تغییرات جهت و سرعت باد نسبت به پیش‎بینی، تغییرات خواص هوا نسبت به مقادیر متعارف در ارتفاعات مختلف و ... است.
 
«خلیج فارس»؛ تک تیراندازی که کار ناوهواپیمابر را در 4 دقیقه تمام کرد +عکس  (اماده)

سرجنگی و سامانه هدایت موشک فاتح-110


همچنین حرکات مختلف کره زمین نیز تأثیرات محسوسی روی دقت موشک‎ها دارد که با بیشتر شدن فاصله محل شلیک از هدف بیشتر خود را نشان می‎دهد که خطاهای حاصل از این موارد باید توسط سامانه هدایت و کنترل موشک جبران شود.

برای افزایش دقت موشک‎ها تا حد نقطه‎زنی، علاوه بر سامانه ناوبری اینرسی، از یک سامانه هدایت دیگر برای فاز نهایی تا برخورد به هدف استفاده می‎شود.

برای مثال در موشک بالستیک پرشینگ-2 آمریکا با برد 1800 کیلومتر برای افزایش دقت در فاز نهایی از یک جستجوگر راداری استفاده شده که خطای این موشک هسته‎ای را به 50 متر کاهش داده و در نتیجه امکان حمل محموله کوچکتری را به آن داده است. همچنین موشک بالستیک ضدکشتی چین با نام DF-21D نیز از یک سامانه راداری برای یافتن اهداف برای اصابت دقیق بهره می‎برد.

در سامانه‎های موشکی کوتاه‎برد مانند GMLRS نیز از یک سامانه ترکیبی GPS/INS استفاده شده که سامانه ناوبری اینرسی موشک را تا محدود چند کیلومتری هدف رسانده و سپس سامانه GPS نظامی خطای برخورد را به محدود 15 متر کاهش می‎دهد.

نکته جالب توجه اینجاست که شرکت آمریکایی سازنده این سامانه یعنی کمپانی مشهور لاکهیدمارتین از GMLRS به عنوان تک‎تیرانداز 70 کیلومتر یاد می‎کند بنا بر این موشک‎های ایرانی که در برد 300 کیلومتر کمتر از یک سوم این سامانه آمریکایی خطا دارند به حق شایسته نامیده شدن به عنوان تک‎تیرانداز 300 کیلومتری هستند.
 
«خلیج فارس»؛ تک تیراندازی که کار ناوهواپیمابر را در 4 دقیقه تمام کرد +عکس  (اماده)
اصابت موشک بالستیک خلیج فارس به کشتی در رزمایش های گذشته

بر مبنای نکات فوق موشک‎های ایرانی هم باید از سامانه‎ای برای کاهش خطا در فاز نهایی برخوردار باشند که در مورد موشک خلیج فارس استفاده از حسگر اپتیکی برای این منظور صریحاً اعلام شده اما در صورتی که خطای زیر 5 متر شامل موشک فاتح-110 نیز باشد نوع سامانه هدایت فاز نهایی آن ناشناخته است.

به گزارش مشرق، ذکر این نکته لازم است که به طور کلی دو مفهوم برای خطای موشک در نظر گرفته می‎شود. یکی شعاعی از هدف که موشک خارج از آن اصابت نخواهد کرد و دیگری، خطای دایره‎ای احتمالی (CEP) که به معنای شعاع دایره‎ای به مرکز هدف مورد نظر است که بیش از نیمی از موشک‎های شلیک شده به سمت هدف در آن دایره فرود خواهند آمد که این دایره خطا بر مبنای روش‎های علمی مانند تئوری «مونت کارلو» محاسبه می‎شود.

صرف نظر از اینکه خطای اعلام شده کمتر از 5 متر برای موشک‎های فاتح و خلیج فارس یا دیگر موشکهای بالستیک کشورمان بر مبنای کدام مفهوم باشد رسیدن به این میزان دقت تأثیر عملیاتی محسوسی برای نیروهای مسلح کشورمان خواهد داشت. همانطور که خطای آنها در اولین آزمایش‎ها در حدود 15 متر بوده و با تذکرات مسئولان ارشد نیروهای مسلح و کارهای تکمیلی به 8.5 متر رسیده و امروز نیز در ادامه همین روند به میزان قابل توجه 5 متر رسیده است.

بدین ترتیب با این مقدار خطای کم نسبت به نسل‎های قبلی این موشک‎ها تنوع اهداف قابل انهدام به طور دقیق، بسیار بیشتر شده و علاوه بر شناورهای دشمن که عمدتاً عرض آنها بیش از 10 متر است (شعاع بیش از 5 متر) شامل جاده‎ها و پل‎های مواصلاتی مهم دشمن که از پدافند مستحکمی برخوردارند، آشیانه‎های جنگنده‎ها و حتی اهدافی مانند هواپیماهای جنگنده، ساختمان‎های کوچک و ... خواهد بود.

در واقع این میزان خطای اندک موشک‎های فاتح یا خلیج فارس یا دیگر موشکهای بالستیک به معنای دادن قدرت انتخاب به فرماندهان برای انهدام یک هواپیما یا آشیانه خاص، باند پرواز فرودگاه یا ساختمانی خاص در محدوده برد صدها کیلومتری این سلاح‎ها است که به معنی از بین رفتن یک هدف ارزشمند دشمن با اصابت هر فروند موشک ایرانی از این نوع خواهد بود.
 
این در حالی است که قدرت تخریب سرجنگی چند صد کیلوگرمی این موشک‎ها در ترکیب با انرژی جنبشی قابل توجه آنها چیزی از هدف مورد اصابت باقی نخواهد گذاشت و در صورت اصابت در اطراف هدف (حتی در محدوده بسیار بیشتر از 5 متر) شعاع تخریبی این میزان محموله جنگی باز هم کار را تمام خواهد کرد.
 
از سوی دیگر موشک‎های خلیج فارس و فاتح-110 از چند نوع پرتابگر استفاده می‎کنند. پرتابگرهای تک فروندی دارای دارای اتاقک مجهز به تجهیزات محاسبه پارامترهای پروازی و هدفگیری مستقر بر کامیون، پرتابگر دو فروندی ذوالفقار مستقر بر خودروی جدید و نیز یک پرتابگر 3 فروندی نیمه متحرک کششی انواع اصلی این پرتابگرها را تشکیل می‎دهند.
 
«خلیج فارس»؛ تک تیراندازی که کار ناوهواپیمابر را در 4 دقیقه تمام کرد +عکس  (اماده)
پرتابگرهای مختلف موشک‎های فاتح-110 و خلیج فارس

این پرتابگرها که اغلب آنها نیز متحرک هستند قابلیت عملیاتی بسیار بالایی به این موشک‎ها برای پراکنده شدن در مناطق مختلف و اجرای آتش بسیار دقیق علیه دشمن ایجاد می‎نمایند که عملاً کار یافتن پرتابگرها قبل از شلیک را برای او بسیار دشوار می‎کند خصوصاً امروزه که پهپادهای دشمن توان نفوذ و عملیات در داخل فضای ایران را تقریباً به طور کامل از دست داده‎اند.

آیا کلاهک خلیج فارس از پس ناو هواپیمابر بر می آیند؟

هدف بزرگی که "خلیج فارس" مامور انهدام آن است بسیار بزرگ بوده و یک غول تمام فلزی با وزنی در حدود 90 تا 100 هزار تن و با ابعادی در حدود 300 متر طول و بیش از 70 متر عرض به شمار می رود. ناوهای هواپیمابر از بزرگترین کشتی های موجود در دریاها بوده که علاوه بر ابعاد بسیار عظیم خویش کاملا زره پوش نیز هستند.

دستیابی به چنین هدفی که بسیار بزرگ و به لحاظ سرعت و مانور تنبل است، امکانپذیر به نظر میرسد اما در نوع خود از آنچنان حفاظت و تدابیری بهره مند است که امکان دستیابی به خویش را برای موشکهای کروز و قایق های تندرو سخت کرده است .

بعنوان مثال ناوهای هواپیمابر آمریکایی هر کدام با استفاده از تعداد زیادی کشتی های پشتیبانی دفاع هوایی و حتی زیردریایی های تهاجمی حفاظت میشوند که تعداد زیادی از آنها هم عرض با ناو حرکت نموده و مقابل مسیر موشکهای کروز قرار میگیرند تا اجازه ورود به حریم ناوهواپیمابر را نیابند.

علاوه بر آنکه خود ناو و ناوشکن های همراه آن هم به تعداد زیادی از سامانه های توپی و موشکی مقابله با موشکهای کروز مجهز هستند اما در این میان موشک بالستیک خلیج فارس با عبور آسان از تمام این موانع با فرود مافوق صوت از ارتفاع بالا عملا چنین تدابیری را بلااستفاده می کند.

در عرشه هر ناو هواپیمابر تعدادی هواپیمای آماده به پرواز لود شده با بمب و موشک و سوخت کامل وجود دارند. همچنین بر روی عرشه این ناوها تجهیزات بسیار حساس مدیریت پرواز و کنترل فرود و برخاست مثل کاتابولت وجود دارد که بدون آنها عملا ناو توانایی خود را از دست میدهد و با یک قایق معمولی غیر نظامی برابری خواهد کرد !

تکرار اجرای فارستال با شلیک اولین خلیج فارس

سالها پیش، انفجار یک راکت هواپرتاب کوچک با نام ام کا 32 زونی در ناوهای هواپیمابر یو اس اس اینترپرایز و فارستال منجر به آتش سوزی های پیوسته و بزرگی شد. راکتهای زونی 50 کیلو وزن و 20 کیلوگرم خرج انفجاری دارند. شلیک اتفاقی و نابهنگام این راکتها بر روی عرشه ناو فارستال منجر به اتفاقی مهیب یعنی کشته شدن 134 نفر - زخمی شدن 161 نفر و از بین رفتن 21 هواپیما شد .

«خلیج فارس»؛ تک تیراندازی که کار ناوهواپیمابر را در 4 دقیقه تمام کرد +عکس  (اماده)
انفجار روی ناو هواپیمابر فارستال

اتفاق مشابه به آن دو سال بعد در ناو هواپیمابریو اس اس اینترپرایز رخ داد و انفجار این راکت در اینترپرایز نیز منجر به مرگ 27 نفر و زخمی شدن 314 نفر همچنین نابودی 15 هواپیمای دیگر شد.

با اصابت دو موشک خلیج فارس به ناو هواپیمابر، یا این موشک ها به عرشه اصابت کرده و انفجاری مشابه اتفاق فوق را رقم می زنند و یا با اصابت به رادارها و سامانه های الکترونیکی روی ناو، پدافند، پرواز هواپیماها و ارسال و دریافت اطلاعات مخدوش می شود که هر دو، دستاوردی بزرگ محسوب شده و هزینه های غیرفعال کردن چنین شناور مجهز و بزرگی، به شدت پایین می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 153
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • عباس م 61 ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    3 4
    زدن یه ناو هواپیمابر از خشکی که همه در اسیب پذیر بودنش متفق القولند هنر نیست.
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 1
    آیا این موشکها با جی پی اس هدایت و مسیر یابی می کنند؟؟ اگر پاسخ آری است در صورتیکه این سیستم از سوی ماهواره دشمن غیرفعال شود چاره جیست و اگر پاسخ منفی است لطفا بگویید از چه سیستم دیگری استفاده می شود... منتظر پاسخ کارشناسی اما کوتاه و قابل فهم هستیم...
  • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    اونا 20 کیلو منفجره داشتن این650کیلو اون کجا این کجا ؟؟؟؟؟
  • جلال حسین پور دبیر فیزیک ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 0
    شنیدن و دیدن اخباری از این دست و پی بردن به توانمندی های فرزندان ایران ، مایه غرور و افتخار است.درود بر ایران و ایرانی
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    تکنیک عملیات و اطلاعات نظامی را مردم نیمدانند آنها عقلشان به چشمشان است مثلا میگویند دشمن با یک بمب اتم 50 میلیون نفر ار میکشد لذا خودتان را خسته نکنید این مسائل را افارد مطلع میدانند. آمریکا اگر میتوانست تا حالا به ایران حمله کرده بود.
  • سهیل ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    از فارس تا خزر، ایران نشسته است این شیر پنجه ی دیوان شکسته است
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 0
    خیلی فانتزی بود
  • رضا ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    Down with the U.S.A
  • فرید ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    اگر موشک خلیج فارس و انواع موشک های کروز ساخت داخل وبا ترکیب زیر دریایی های سنگین وزن و سبک وزن که به سریعترین اژدر دنیا (اژدر حوت) مسلح هستند به طور همزمان به ناو های هواپیمابر حمله شود این ناوها حتما نابود خواهند شد انشا الاه
  • محمد ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 0
    مشرق اخه چند بار برای یه موشک گزارش مینویسی حالا خوبه تو کلیپ امروز نشون داد یکی از اون چهار موشک به ماکت ناو نخورد این ماکت بود بدون سامانه جنگ الکترونیک و سیستم دفاعی اینجوری شد به هدف نخورد خدا بخیر کنه اگه ناو واقعی باشه با این دقت موشکامون عمرا به 100 متری ناو برسه مشرق سانسور نکن.
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    ناوم اونجا وایستاده تا شما غرقش کنبد؟
  • نیروانا ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    سلام خدا بر امام راحل و شهدا که عزت و سربلندی و سیادت امروزما در دنیا حاصل فداکاری های بی شائبه آنها و اخلاص و جهادشان در راه خداست حاصل اون خون های پاک بود که برای قرآن و نهج البلاغه ریخته شد
  • محمد ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 1
    مرگ آمریکا فرارسیده این قول شکست ناپذیر امروز به دست رزمنده های اسلام تحقیر شده آمریکائی ها خیلی خرج میکنن برای تبلیغات تجهیزاتشان و حتی خیلی ازکشورهای دنیا حتی حاضر نیستن ماکتی شبیه تجهیزات آمریکائی ها را هدف قرار بدن تاچه برسه به اینکه پیام تحدید آمیز برایشان بفرستن و امروز ما درمقابل این مستکبر خونخوار ایستادیم و این باکمک الهی ممکن شده.واین چیزی جزمعجزه خدا نیست که به ما بفهمانه ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم. حالا خیلی ها ممکنه بگن زدن یه ماکت کار مهمی نیست اماباید بگم مادرعمل هم نشان دادیم همینطور که تانک های آبرامز ومرکاوا در کلاس تجهیزات زمینی چیزی مثل همین ناو هواپیما برهستن واینقدر تبیلغات کردن که همه باورشان شده بود افسانه شکست ناپذیریشان را اما دیدم که چطور آبرامز توی عرق پودر شدومرکاوا توی غزه ولبنان ازجاداهای شیب دار واژگون شد واسیر موشک های مقاومت لبنان شده بود.همچنین ناور ساعر که شکار موشک حزب الله شد. ما اگه توی جنگ با امکانات محدود وآرپی جی به ناوهای انها حمله میکردیم ونتیجش شد انهدام ناو ساموئل بی رابرتز به وسیله مین های دریائی امروز اگه دست ازپا خطا کنن آماده شدیم برای غرق کردن ناوهواپیمابری با تمام هواپیماهای روش که قطعا یک رکورد تاریخی وتکرار نشدی خواهد بود.بدانید اگه ایران همچین توانائی نداشت اینقدر روی این مسئله اصرار نمیکرد
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    آمریکا توان حمله به ایرانو نداره و از این کار می ترسه والا مثل این همه کشور که حمله کرده تا حالا صد دفعه به ایران حمله کرده بود و منتظر نمی موند ببینه آیا امثال تحریم تاثیر می کنه یا نه . این دستاوردها عالیه اما به نظرم نیاز دوم کشور ماست . نیاز اول کشور ما ساخت نفربرها و تانک هایی است که بتوانند جلوی موشک های زد زره مثل مالیوتکا و کورنت و جاولین مقاومت کنند و یا منحرف کنند ، چابک باشند و قدرتمند در آتش . اگر همچنین چیزی داشتیم می توانستیم برای ارتش سوریه بفرستیم و تاثیر شگرف آن را ببینیم . البته که سخته ولی سخت برای ایرانی معنا نداره .
  • ولگرد ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    اگه جنگ شه به من یه barrett بدن همرو میکشم میرم رو کوه اونوقت ببینم کی میخواد بیاد غذا هم زیاده اونجا گوزنو ازینجور حرفا
  • احمد از خرم آباد ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 1
    آمریکا طوری رفتار کرده که انگار دلش برای کتک خوردن درد میکنه والله بالله بخدا بهتره اینجا رو ترک کنه ، نمیدونم دیگه باید با چه زبانی حالیش کنم ! یه نفر حالیش کنه و گرنه ناوگانش رو پودر می کنم خودت خواستی زبان نفهم ! حالیت میکنم !
  • ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    اینا همه خیلی خوبه ولی تا بمب اتم نداشته باشیم موازنه قوا برقرار نمیشه. الان مثلا اگه آمریکا یه بمب اتم به یه شهر چندصدهزار نفری ما بزنه ما راهی جز تسلیم نخواهیم داشت.
  • ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ماشاءالله. خدا قوت
  • محمدرضا ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    الله اکبر . درود بر رزمندگان اسلام . سلام بر شهیدان . مرگ بر امریکا . مرگ بر انگلیس . مرگ بر منافقین و کفار . مرگ بر اسرائئئئئئیییییییلللللل.
  • مهاجر ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    در این وضعیت ایا اینگونه هزینه کردن جایز است . امریکا هم اینقدر مانور ندارد.............سوال دیگری که میخواستم بکنم اینکه مکت ناو یک کشور را اوردند وزدند درست است ...اگر در جهان سابقه داره ، بگویید ..حال اگه یک کشور دیگه ماکت فلان چیز را از کشورمان را بیاورد وروش مانور دهد ما تو بوق وکرنا نمیکنیم که اهای دشمن دشمن .......به نظر من رزمایش بی خودی بود.
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ایول ..ایران بزرگ ....
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    2 0
    من همین پشت مانیتور چند بار بلند فریاد الله اکبر سر دادم
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    سلام آمریکا اینو میدونه؟
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    الکی مثلا تو فرد مطلع هستی ...خخخخخخخ
  • اابرت ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    تا اون چهار دقیقه اونا با موشکهای اتمی ایران رو خاکستر کردن و 40 میلیون نفر رو کشتن!! شک کنید توهم دارید؟! تازه یک ناوگان پر از اسکورت با هر ناوی هست!! یک زیردریایی اسکورت کار همتون رو میسازه!! تکنیک مسخره قایقهای تندرو سپاه هم که مثل بچه کوچولوها بود و همه به خط وایستاده بود تا به ناو شلیک کنن مردم رو چی فرض کردید!؟ یک عده متوهم هم میگن اگر میتونست تا الان حمله میکرد اما یادشون رفته احتیاجی به حمله نیست جون با یک کاغذ پاره کشور رو به خاک سیاه نشوندن!! حالا توی مشرق ترسوی مزدورم که بجز سانسور کاری یاد نداری اومدی و ادعا میکنی؟ فکر میکنید مردم شما رو نمیشناسن؟
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    سوال: چرا آمریکا با وجود اینکه تکنولوژی دفاعی و موشکی فوق پیشرفته دارد که قطعا به لحاظ کمیتی و کیفیت چندین برابر ایران است از این مانورهای نمایشی برگزار نمی کند؟
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ممنون که نظرات رو سانسور نکردی.
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    امريكا طبل تو خالي است
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    داداش چون اونا میدونن اینا مانور نظامی تیست و سیاسیه
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    معلومه متن مقاله رو خوب نخوندی دوست عزیز دوباره مطالعه کن
  • بی نام ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    جنگ اول دریایی آمریکایی ها با ما که زمان جنگ اتفاق افتاد را میگویم ناوشکن سبلان و جوشن . در یکی از سایتهای داخل کشور از قول یک بازمانده ناو نوشته بود وقتی ما از ناو سبلان موشک به ناو آمریکایی شلیک میکردیم از طریق امواج خاصی آمریکایی ها کشتی شون رو ضد اصابت کرده بودند و موشکهایمان به محض نزدیک شدن به ناو آمریکایی منحرف می شدند .
  • حقیقت ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    ای همه نظر دادید .اما از خسارت به محیط زیست غافل بودید. تصور کنید با این انفجارها چقدر ماهی تو دریا تلف شدند.
  • ساجد ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ناوهواپیما بر آمریکا در برابر موشک هایی مثل فاتح110 یا خلیج فارس قادر به دفاع از خود نیست.
  • ساجد ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    عجب فانتزی جالبی.........
  • ساجد ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    خداوند حافظ و نگهدارنده ی ماست
  • ساجد ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 1
    تکنولوژی دفاعی و موشکی آمریکا از ایران ضعیف تره.تنوع موشکی ایران و قدرت آنها بسیار بالاست.بیشتر مطالعه کنید
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    زدن ناوی که توان دفاعی آن به اندازه یک کشور نسبتا کوچیکه کار ساده ای نیست این ناوها در آن واحد از چندین سیستم دفاعی فوق العاده توانا استفاده می کنند که می توانند موشکها ، بمب ها و کلیه تهاجمات را در سطح وسیعی خنثی کنند مثل مسلسلهای فوق پیشرفته بر علیه موشکهای مهاجم. یا سیستمهای ضد موشکی و یا جنگ الکترونیک بر علیه بعضی از موشکهای مهاجم.
  • رضا از مشهد ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    همین که وحشت کشته شدن را تو دل آمریکاییها بیندازید و امنیت شما برقرار باشه بسه عباس
  • مهدی ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    زدن هواپیمای مسافربری از روی ناو آمریکایی هنره!
  • سید ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    اگه با gps هم باشه دوست عزیز gps ما بومی هست . دوستان خودم طراحیش کردن .
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    جی پی اس برای سیستم هایی مثل موشک کروز به درد میخوره. اما برای موشکی با چند برابر سرعت صوت که هر صدم ثانیه نیاز داره مسیرش رو تصحیح کنه اصلا جی پی اس به چه دردی میخوره. به این معنی که سرعت انتقال داده ها بین سه ماهاره ی جی پی اس و موشک و ... برای چنین سرعتی واقعا پایینه و جی پی اس نهایتا میتونه مکان یک ثانیه قبل رو به کامپیوتر اعلام کنه و با سرعت مثلا1000 متر در ثانیه (تقریبا 3 برابر صوت) جی پی اس 100 متر عقب تر رو نشون میده. با توجه به روش های مخصوص توپخانه موشک به بالای ناو مهاجم هدایت میشه و از اون به بعد موشک با کمک رادار های خودش هدف اصلی رو تشخیص و به سمتش حرکت میکنه. البته این ساده ترین روش ممکن هست. شاید روش های پیچیده تری هم باشه.
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    قبول دارم در بحث تکنولوژِک اونها کامل تر از ما هستند. اما ما سالی یک یا دوتا رزم آیش داریم و آمریکا روزی یه دونه. همین رزمایش آمریکا که با کلی کشور خارج منطقه و همه ی اعراب منطقه توی خلیج فارس بود رو یادت نیست؟ خب تو اگه چیزی رو نشنیدی و ندیدی قرار نیست وجود نداشته باشه.
  • علیا ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    به این میگن جنگال چیزی که ما اونموقع هیچی ازش بلد نبودیم و سیستم هامون هم همشون آمریکایی بود که اونا روش مقابله باهاش رو بلد بودن . اما الان فرق کرده. ما هم توی جنگال حر واسه گفتن داریم
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    کی از تو نظر خواست. بگیر بخواب
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    تصویری که منتشر کردید مربوط به لحظه انفجار قایق انتحاری هست !!! به فیلم مراجعه کنید همین رو میبینید !!! در فیلمها هیچ نشانه ای از برخورد موشک بالستیک نیست . اگر موجود هست فیلم برخورد بالستیکها رو بزارید لطفا !!! فقط 4 موشک کروز هست که سومیش به خطا میره ...
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ساده : نوک موشک خلیج فارس دوربین داره .. یعنی مرحله آخر هدایت الکترواپتیکال
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    سوال به جایی بود ، یه جوابش در مقاله آمده برادر. سیستم های اینرسی پروازی که مستقل از جی پی اس هستند جایگزینی برای جی پی اس هستند. در فاز نهایی هم هدایت بر عهده رادار موشک گذاشته میشه. ضمنا ایران الان داره روی سیستم های موقعیت یاب محلی بر پایه ایستگاههای رادیویی زمینی به نام LPS هم کار میکنه تا از جی پی اس بی نیاز بشه.
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    واقعا از دیروز تو نخ همین موضوع بودم ولی اگه این آمادگی ها نباشه علاوه بر اون ماهی ها کلی از هموطنا و شاید من و شما هم تلف شیم ...
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    بازم خدا رو شکر که به آسیب پذیر بودن ناو هاپیما بر ها به واسطه سلاحی مثل خلیج فارس اذعان داری. خیلی ها همینشم قبول ندارند.
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ناو ساموئل بی رابرتز آمریکا هم زمان جنگ تو خلیج فارس وایساده بود. یه دفعه دید داره غرق میشه برادر! اونم فقط با یه مین ساده که بچه بسیجیا انداخته بودن سر راهش! آزموده را آزمودن خطاست.
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    چون هم ناو و هم اون موشک ساخت خودشون بوده ... خودشون روش های دفاعی جنگال در برابر تجیزات خودشون رو میدونن
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    شما به بلوغ سیاسی نرسیدی ... قبلنا فکر میکردم کشور های غربی چه طور مردم کشور های دیگه رو استسمار میکنه .. به این نتیجه رسیدم که توی اون کشور ها یک چنین آدم ها و طرز تفکر هایی وجود داره که فقط نوک بینی رو میبینن و از سیاست و مسایل راهبردی چیزی نمیدونن ... به همین راحتی
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    یعنی چی هنر نیست؟ به هر حال داشتن خشکی امتیاز ماست ! راست میگی، هنر نیست! هنر اینه که هیچ کدوم از کشورهای خاورمیانه حتی جرئت فکر کردن به این کار رو هم نارن ولی ما مانورشو میدیم
  • امین ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    بهتر نیست بری چندتا نون لواش بگیری خونتون نون ندارین
  • امید ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    اینو به اونایی می گم که پرسیدن چرا امریکا مانور برگزار نمی کنه وقتی امریکا در چندین کشور در حال جنگ هست چه نیازی که مانور برگزار کنه امریکا در عراق افغانستان و بعضی کشور های افریقایی داره جنگ می کنه در ضمن مانور مشترک نظامی با ژاپن هم داره و مانور های دریایی خودش هم هست یه سرچ بزنید.
  • امین ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    اون واسه سی سال پیش بود
  • امین ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    سلام بر مدافع محیط زیست
  • کارشناس ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    مانور برگزار میکنه جنابعالی خواب تشریف داری از طرفی بودجه نظامی آمریکا 120برابر بودجه نظامی ایرانه این مهمه که هرچی از مردمش میگیره صرف جنگ میکنه و مردمش را تحمیق میکنه که دارم امنیت جهان رو تامین می کنم
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    چیزی زدی داداش؟
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 1
    چرت نگو افراطی
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    آخی چقدر نازی تو !
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    فکر کنم امکان استفاده از گلونانس هم باشه . ولی برای کم کردن خطای جی پی اس ایران سامانه هدایت کننده ای از خشکی داره به اسم هدی که فکر کنم خلیج فارس پوشش میده در ضمن به نظرم تنها سیستم هدایت کننده همچین موشکی جی پی اس نباشه
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    الکی مثلا تو ابتکاری
  • علی از تنکابن ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    الله اکبر الله اکبر الله اکبر
  • دکتر ابراهیمی ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    لطفا فیلم ادعایی برخورد خلیج فارس به شناور رو که می گید رو قرار بدید
  • نصیر ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    آقای عزیز اصلا خلیج فارس به سمت این ناو شلیک نشد چیی برای خودت ردیف می کنی اینها اگر می خواستن ناو رو غرق کنن با دو تا اژدر یا شلیک سجیل دریایی کارش رو تمام می کردن
  • مهدی ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    مهم اینه که کشورای دیگه جرعت اجرای چنین مانوریو ندارند ایران سرور امریکاست
  • محمد ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    خود فرمانده نیروی دریایی گفت دو تا موشک بالستیک 270 کیلومتری شلیک کردیم که به سمت حزیره ای غیر مسکونی در نزدیکی ناوه بود از چهار کروز شلیکی یکیش هم کاملا در فیلم منحرف شده
  • ساجد ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    طوفان شن طبس دیدی با تجهیزات آمریکایی چه کرد؟! آیا تو فکر میکنی پدافند هوایی سپاه و قرارگاه ختم الانبیاء و ... می ایستند و نگاه میکنند؟!تو فکر میکنی آمریکا جرأت حمله به ایران رو داره؟!
  • دارا ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    حرفت غیر متعصبانه و منطقی بود. درسته قدرت موشکی ما (با اینکه ما جز 8 قدرت موشکی اول جهان هستیم) به هر حال چندین لول پایین تر از آمریکاست. جواب اینه که آمریکا اکثر مانورهای موشکیی و ضد موشکی اش را بصورت آزمایشی و نه گروهی در خود آمریکا انجام می دهد.
  • صداقت ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    این مانور که نشان داد، اینهمه بهش موشک زدن غرق نشد. نتیجه عکس میده!
  • ساجد ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    توان دفاعی امثال این ناوها بالاست اما در مقابل تعداد موشک و راکت و مین های آبی بسیار زیاد توان دفاعی نداره.ناو بریشتون رو یادته؟!
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    بنظر من آمریکا فعلا قصد حمله به ایران رو نداره وگرنه توانش رو داره... چون کار پر هزینه و آسانی نیست و دمکراتها روی کارن برنامه ای برای این کار نداشته.
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    دقیقا همین‌طوره. منم خواستم همین رو بگم. الکی منفی ندید، ما هم دسوت داشتیم برخورد موشک بالستیک رو ببینیم دوستان هم‌وطن.
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    می‌دونید که رزمایش‌ها دو نوع هستند. یا برای آزمودن روش‌ها و سلاح‌ها (بدون رسانه‌ای کردن) هستند، یا برای تبلیغات و .. . اما این رزمایش هرچند ایده‌ی آن (زدن ناو هواپیمابر) خیلی خوب بود و سروصدا کرد، پوشش آن به قدری ضعیف بود که هیچ نشانی از «انهدام مقتدرانه» ناو دیده نشد (جز صحنه‌ی برخورد قایق انتحاری). حتی یکی از موشک‌های کروز به هدف نخورد کخ بسیار سوال برانگیز است! ضمن اینکه سرعت کروزها در فاز نهایی بسیار بسیار پایین بود که باز هم حیلی سوال‌برانگیز است! البته شیرجه فاز نهایی اون‌ها به نزدیک سطح آب جالب بود.
  • پری ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    من از همه ی حیوانات زیر دریایی عذرخواهی میکنم و باشه دفعه ی بعد میرن جایی که داعشی ها هستند مانور میدن..
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    فکر کنم به سمن ماکت شلیک نشده، چون اگر برخورد میکرد احتمالا غرق میشد و ظاهرا میخواستن نگهش دارن.
  • رضا ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    بمب اتم زدن به همین راحتی نیست. آمریکا دو تا به ژاپن زد و مردم دنیا هنوز دارن بهش گیر میدن. اگه ما به خاک آمریکا حمله کنیم شاید بزنه اما اگه فقط ناوها و پایگاههاش تو منطقه رو بزنیم هیچوقت بمب اتم نمیزنه چون واسه پرستیژ نظامیش خیلی ضرر داره. اونوقت همه میگن آمریکا حریف ایران تو جنگ نشد و مجبور شد بمب اتم بزنه
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    در اون زمان از موشک هارپون که ساخت خود امریکا است استفاده می شده که طبیعتاً با داشتن کدهای اون به راحتی منحرفش می کردن
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    بستن تنگه هرمز فقط اعلان جنگ با آمریکا نیست بلکه اعلان جنگ با کشورهای عربی حوزه ی خلج فارس است . آمریکا آن قدر باهوش است که ایران را بدون شلیک حتی یک گلوله تحت فشار قرار داده است . متاسفانه در این شرایط اقتصادی که باید تمام ارگانها چه لشگری و چه کشوری کاهش هزینه داشته باشند . این مانور نه توجیه امنیتی و نظامی داردو نه توجیه اقتصادی.
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    توهم زده ... با موشک میزنن کوهو صاف میکنن اونوقت ببینم کی میخواد رو کوه بمونه پایین کوهم که منتظرن بیایی ابکش بشی خخخخخخخخخخخ دست بر دار از توهم
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    مهم اینه که اون سه تاش خورد این که مانوره اگه واقعی باشه یکیش هم بخوره کار ناو تمومه از بس سوخت و مهمات تو ناو هست که دیگه با خاک یکسان میشه
  • متقی ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ناو همواپیمابر با اون همه هواپیمای جنگی وچندین زیردریایی و ناوشکن که اسکورتش میکنند به این راحتی مورد اصابت قرارنمی گیره
  • اصغر ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    خیلیم عالیه.یکیه.یک بشر از اون روز که ما انقلاب کردیم رزمایش نکرد. ما هم با هچ بشر کار نداریم
  • اصغر ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    خیلیم عالیه.یکیه.یک بشر از اون روز که ما انقلاب کردیم رزمایش نکرد. ما هم با هچ بشر کار نداریم
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ینی من کشته این حرفتم (غذا هم زیاده اونجا گوزنو ازینجور حرفا) :| وسط جنگ شما بری واسه خودت گوزن کباب کنی
  • ناشناس ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    زائیدین
  • حاج عمو ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    سلام:عباس عزیز امریکایها از تشکیل کشور امریکا تا امروز در هیچ جنگی مردانه نجنگیده اند درتمام جنگها بیش از نیروی نظامی از طرف مقا بل زن و کودک کشته شده. به عبارتی امریکا هنوز با اهلش نجنگیده تا مزه شکست را بچشد. ایا زدن هواپیمای مسافری یا زدن سکوهای نفتی ما درزمان جنگ خیلی هنر بود؟ بفرموده رهبر عزیز ان زمان گذشت که هر کاری دلشان خواست انجام دهند و کسی کاریشان نداشته باشد. خیر باید بایستند و ضربات سهمگین ملت ایران را دریافت کنند.
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    ساجد چقدر حرفهای خنده دار میزنی موشک ترایدنت امریکا از زیر دریایی شلیک میشه 12000 کیلومتر بردشه و 8 تا کلاهک هسته ای حمل میکنه در حالی که طولش از سجیل ما کوتاهتره.
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    با زدن یک ماکت فهمیدی.
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    جای خنده دارشه اینه با هلی کوپتر روش نیرو پیاده میکنند .در ناوی که 5000 نیروی مسلح داره.در رضمن ناو هواپیما بر علاوه بر هشتاد هواپیما دارای چندید سیستم جنگال و دفاعی مانند فالانکس و rim161 است وچندین ناو و زیردریایی اون رو پشتیبانی میکنند.
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    اونهم ماکتش. بدنه ناو هواپیما بر از نیم متر کولار پوشیده شده در ضمن فالانکس و سی اسپارو ناوها خوراکشون این موشکها ست.
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    بهترین کار اینه که داخل خاگ امریکا با خودش بجنگیم. در روایات و احادیث ذکر شده که هر کسی که داخل کشورش جنگیده خوار و بدبخت شده. چند قطعه زمین در نیویورک و واشنگتن بخرید تا پادگان مخفی احداث شود و در شرایط خاص بشود حمله کرد.
  • صابر22 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    آخه کدام سیادت دنیا مارا تروریسم خطاب میکنه امارات فسقلی وترکیه ماهارا عقب افتاده وبد بخت میدونه ده ها هزار دختر درترکیه وکشور های خارجی تن فروشی می کنند میلیون ها جوان برای فرار از مملکت اجدادی تن به هرذلت میدهند بهترین جوانان ما معتاد شدند بخاطر وضع بد اقتصادی 11میلیون بیکار داریم بیش از 80درصد مردم سوءتغذیه شدند کل خزانه مملکت به یغما وتاراج رفته بالای 60درصد مردم افسرده ودلسرد از زندگی شدند کل اعتقادات مردم از بین رفته برادر به برادر رحم نمی کند آدمهای بی سواد شدند رئیس برو دادگستری ببین یک دادیار با مردم حتی بی گناه چگونه مثل حیوان رفتار می کنه باز هم از سیادت بگم یا بسه ؟
  • ناشناس ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    1 0
    این مشرقیها هم میدانند نظر چه کسانی را منتشر کنند !!!!!!نظر آدمهای بی سوادی مثل بنده وامثال بنده را که هنوز فکر می کنیم آمریکا ازما می ترسه اینها را پخش می کنه بارک ا...
  • ناشناس ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    آمریکا مگه دیوانه است الکی پول یا مفت خرج کنه ؟
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    ببند پروفسور
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    غول املای دوستان شاهکاره
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    قرص هم بگیر
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    هاهاهاهاهاهاها..تا دیروز که می گفتید ناوهواپیمابر رو نمی شه از نزدیکش رد شد........حالا می گید زدنش هنر نیست......جالبه.....دست و پازدنتون تویه لجن حماقتاتون خیلی جالبه......ادامه بده
  • دارا ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    دوست عزیز شما نصف حرفت غلط بود. نصفی ش درست. تیکه غلطش حداقل اینه که حتی اسرائیل هم در جنگ 33 روزه که متوقف شد اقدام به حمله اتمی نکرد چون خودشو از اینی که هست ضایع تر می کرد. آمریکا هم که کلی ادعای پرچمداری دمکراسیش میشه و علت کرکریش با ایران سلاح هسته ایست اون چنین کار احمقانه ای نمی کنه. نتیجه ی جنگ با نیروها و سلاح های جنگی مشخص میشه...
  • دارا ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    نزدیک شدن به ناو هواپیمابر بخصوص در شرایط جنگی کار بسیار سخت و دشواریست. نزدیک به 50 هواپیمای اف-18، 15 بالگرد نظامی، سیستم دفاع ضدموشکی، و چندین ناورزم و زیر دریایی از آن دفاع می کنند!!! به نظرم این مانور در نوع خودش بسیار وسیع و عالی بود بخصوص با شبیه سازی ماکت ناوآمریکایی.
  • ناشناس ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    شما كه اينقدر هنرمندي بيا بزن
  • محمدرضا ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    اگه همرو بکشی میری مرحله بعد 2 تا جونم میگیری
  • kami ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 1
    عزیز دلِ برادر ... اینهمه آسمون ریسمون کردن نمی خواد .... اگر موشکهای خلیج فارسی به ماکت ناو عموسام خورده بودند، هم اخبار صدا و سیما و هم در تصاویر خبرگزاریها دیده می شد ... پس مطمئنا این موشکها به ناوها برخورد نکرده اند و دارید خلط مبحث می کنید ..
  • علی ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    یه عده ای هر کاری کنی نوکر وسگ غربی ها هستند تو کور شوند کسانی که نمی توانند سپاه اسلام را ببینند روزی پوزه اسرائیل و امریکا وتمام نوکرانشون به خاک مالیده خواهد شد انشالله الهم عجل لولیک الفرج
  • علی ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    اول اینکه اگر قرار به حمله و جنگ باشه ناو امریکایی قطعا از خود دفاع می کنه. این حرف قبول. ولی پسر خوب خیلی ادم ساده ای هست و فکر می کنم هیچ گونه تحلیلی از وقایع نداری و متاسفانه امریکا را خیلی بزرگ و خودت را خیلی کوچک می بینی. امریکا از بعد از انقلاب با تمام بزرگی اش در چشم تو نتوانسه به آن خواسته ای که داشته است برسد و این یعنی این امریکا خیلی بزرگ نیست و ما هم خیلی کوچک نیستیم. خودت را باور کن.
  • امید ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    عملیاتهای غافلگیرانه رزمندگان ما در زمان جنگ هم هنر نبود چون دشمن غافلگیر شده بود! این که قبول نیست. هنر اونه که دشمن به ما حمله کرده! از این غافلید. وای پرفسور عباس م 61 ، من سر به بیابان گذاشتم از این کشف!
  • ناشناس ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    البته هواپیما های بدون سرنشین گزینه مناسبی برای هدایت هستند
  • امید ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی می خواستم بنویسم (مستند های موشکی مثل "خط مقدم" رو یه نگاه بنداز تا ببینی موشک به هدف می خوره یا نه. مستند "رو در رو با شیطان" که نبرد مستقیم و دست خالی رزمندگان ما با ناوهای آمریکائی هست رو هم ببین یه کم اعتماد به نفست بره بالا.) یادم آمد از موشکهای فجر5 و گنبد آهنین اسرائیل بی خیال شدم. مشرق جان سانسور نکنی که مدیونی.
  • امید ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    منم توان اینو دارم که به بهزاد سلیمی مشت بزنم ولی چون هزینه داره فعلا اینکارو نمی کنم.
  • امید ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    تجهیزات و نیروی های نظامی که تو شهر نیست و متمرکز نیست که با یه موشک همه چی از بین بره، برای همین ابرقدقد ها با هم نمی جنگند.
  • امید ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    آمریکا هواپیمای مسافربری واقعی رو میزنه دشمن شناس نیستی
  • امید ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    تو خیلی فیلم هالیوودی میبینی، اگه میتونست تا حالا اینکارو کرده بود. فکر کردی دلش برای تو سوخته که تا حالا حمله نکرده.
  • امید ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    آقای کارشناس این اطلاعات قطعی رو از کجا آوردی؟ جنگ همش موشک نیست، موشک هم وسیله است و از اون مهم تر رسانه است که فکر برتری و ترس و شکست ... رو القا کنن. اینطوری طرف قبل از شروع جنگ شکست خورده.
  • امید ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    0 0
    تو جنگ 200 هزار شهید دادیم و تو تصادفات بیش از 700 هزار کشته. اگه مستند "زمستان فصل آخر" رو ببینید، یا این ساخت و ساز ها تو منابع طبیعی ... متوجه میشید کجا باید حساسیت به خرج داد.
  • حسین ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    از دستگاهی به نام zernazan استفاده میکنند
  • مجتبی ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    سلام فقط بگم یه مرور بر زندگی نامه نادر مهدوی و بیژن گرد کنید که چگونه کمر ناو آمریکایی رو از وسط شکستن. شیرم بچه های غیور بوشهر ......و تمام سرزمین ایران.
  • 313 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    صداقت جان حالا اینجورى نگاه کن که ىه انبار مھمات بزرگ روى اب ھست اگه ىه موشک جاى حساس بخوره خودش خودشو منھدم مى کنه !
  • بسیجی از دیار کهنوج کرمان ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    سلام.خداقوت برشما.افتخار میکنم بر ایرانی بودنم و برشما عزیزانی که برای ما قوت قلبید وبویژه رهبری عزیزم که برکت این مرزوبوم است.
  • مهدی ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    استفاده از بمب اتم به این راحتی و سادگی نیست و حتی آمریکا با وجود شکست از کره شمالی در جنگ ویتنام و شکست در جنگ ویتنام نیز جرات استفاده از بمب اتمی را نکرد چون بالاخره خدایی است و خدا توسط همین سلاح های اتمی چین و روسیه هم که شده وسیله کرده و آمریکا را جمع و جور میکند یادتان نرود این همان خدایی است که موسی را در آغوش فرعون بزرگ کرد و چشمان دشمنان حضرت محمد را فقط با تار عنکبوت کور کرد و نمرود را با پشه ای و ابرهه را با لشگری از پرستوها و سجیل نابود کرد .
  • مهدی ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    دوستانی که بمب های اتمی آمریکا را پیشکش و از آن میترسند بدانند که استفاده از بمب اتم به این راحتی و سادگی نیست و حتی آمریکا با وجود شکست از کره شمالی در جنگ ویتنام و شکست در جنگ ویتنام نیز جرات استفاده از بمب اتمی را نکرد چون بالاخره خدایی است و خدا توسط همین سلاح های اتمی چین و روسیه هم که شده وسیله کرده و آمریکا را جمع و جور میکند یادتان نرود این همان خدایی است که موسی را در آغوش فرعون بزرگ کرد و چشمان دشمنان حضرت محمد را فقط با تار عنکبوت کور کرد و نمرود را با پشه ای و ابرهه را با لشگری از پرستوها و سجیل نابود کرد .
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    خطاب به بعضی ها که میگن چرا ناو غرق نشد اگه صخبتهای فرمانده سپاه را گوش کرده بودید میفهمیدید ایشون گفتن ماکت را طوری ساختیم که غرق نشود
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    کاملا درسته من هم متوجه شدم, گویا موشک ها به خطا رفته
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    بله اونها جرعت!!! اجرای چنین مانوری رو نداند ولی جرات دارند!
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    اتفاقا ساختن ماکتهای سایز اصلی کار خوبیه. برای رزمایش بعدی یک ماکت تمام قد آسیاب بادی هم استفاده کنید.
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    اون زمان ما جنگال نمی دونستیم چیه اونا جنگال داشتن فکر کنید حالا چی دارن که باز ما نمی دونیم!
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    خوبی
  • ناشناس ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    امریکایها دنبال توافقند البته توافق ننگین برای ما ایرانیها اونا ازجنگ با ایران می ترسند این را می شه تو چهره شون دید
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    حکمت داره
  • علیرضا ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    1 0
    به نظر من این خوبه که ما همیشه توان بالای خودمون رو حفظ کنیم و سپاه واقعا اقتدارخودش رو ثابت کرده اما یادم میاد در جنگ ناو آمریکایی با طالبان اونها از دریای عمان شبانه 250 موشک قابل نفوذ به کوهستان که از طریق ماهواره هدایت میشد به داخل غارهای طالبان شلیک کردند و هر ناو جنگی در حال واحد توانایی مقابله موشکی با بیش از صد هدف رو داره اما سئوال من اینه که اگر خدای نکرده یک موشک آمریکایی تاسیسات پالایشگاهی و یا تولید برق چند شهر ازجمله تهران رو هدف بگیرند یک شهر چند میلیونی چند روز آب و برق مترو نداشته باشد و نانوایی ها هم پخت نکنند چه میشود؟ برف سنگین چندسال قبل در شمال خیلی درسها به ما داد.
  • الف قاف ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    سلام این چیزی که انجام شد یه مانور رسانه ای بود نه یک شبیه سازی! اصولا هیچ کشوری شبیه سازی رو در دنیای واقعی انجام نمی ده. این کار برای رساندن پیام به دولت آمریکا بود و بس! و باز هم این کار انجام خواهد شد. اگر جنگی در بگیره آمریکا ناوهاشو به هیچ عنوان وارد خلیج فارس نمی کنه چون می دونه جنازشون رو هم نمی تونه ببره. اصلا جنگ این شکلی نخواهد بود. ضمنا سیستم های دفاعی ناوها نمی تونه خلیج فارس و اژدرها رو بزنه. به خاطر بالستیک بودن خلیج فارس و سرعت بسیار بالای این دو. مطمئن باشید در صورت بروز جنگ هر دو طرف غافلگیری ها جالبی برای هم خواهند داشت. البته چون منطقه مال ماست و ما قدرت مانور و اختفای زیاد داریم و اونا هستن که محدودن در نهایت پدرشون در میاد! این یکی از دلایلیه که آمریکا برای جنگ اقدام نمی کنه و نمی تونه بکنه.
  • شلغم فروش ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    سرجنگی اون باید قوی تر باشه.
  • شلغم فروش ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    اینو راست میگی و مسلما اونها هم بیکار نمیشین؛ اما نابود شدن یه ناو خیلی برا آمریکایی ها سنگینه.
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    برو بابا دلت خوشه
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    صابر جون آمارتو واسه خونواده محترم خودت نگه داره بازم از شعورت بگم یا بسه؟
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    نه عزیزم باید همه چیز را رها کنند تا دشمن حمله کند چون شیرانی مثل تو داریم که بلافاصله فرار میکنند و همه چیز را تسلیم دشمن می کنند
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    دکترررررررررررررررررررررررررررر یه زیردریایی اسکورت؟ تکنیک مسخره قایق های تندرو؟ واسه همین خودشونو پاره کردن که بلید رانر دست ایران نیفته؟ موشک های اتمی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ رئیس تو دکتری هیچ کس هم شکی نداره. فقط یه نمه آدرس مطبتو گم کردی
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    آمریکا مانور برگزار نمیکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از کجات درآوردی اینو؟ نمیشنوی خبر برگزاری مانور مشترک آمریکا تو اروپای شرقی یا جنوب شرق آسیا رو؟ ماهی یه مانور بزرگ دارن لااقل. خوابین شماها یا کورین؟
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    نه از پروفسور آورام نوام چامسکی شنیدم
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    امید جون باز دوباره تو و متخصص های مشابه مشغول ربط دادن و برگزاری جشن مفصل نامزدی گودرز و شقایق شدن. کشته های آمریکا از تیراندازی تو خیابونا و دانشگاه هاش از کشته هاش تو افغانستان و عراق بیشتره. الان به نظرت آمریکا چیکار میکنه؟ یمره در کارخونه های اسلحه سازی رو میبنده؟
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    ممنون که شما اشاره فرمودید منتظر اشاره و رهنمود شما بودند. الان میگویم در صنایع نظامی و مانورها و ... تخته کنند تا خدای نکرده ورم معده جنابعالی کاهش پیدا نکند
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    اين ديگه جك سال بود!
  • ساجد ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    در جواب ناشناس 17:41 دقیقه : آمریکا در مجموع از 20 نوع موشک معرفی شده استفاده میکند و در مقابل موشک های ایرن بسیار تنوع کمتری دارد ثانیا موشکی مثل "اتلس5" که اسما برای آمریکاست موتورش توسط روسیه و کلاهکش توسط یک شرکت سوییسی ساخته شده.ضعف موشکی آمریکا و سیستم دفاعیش بسیار محرز هستش که اینجا جای بحث نداره.
  • ببب ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    پس دیگه جای ترسی نداره چون به گفته جناب عباس می توان از خشکی با تیر و کمان ناو را غرق کرد:))))))
  • ببب ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    از ژایروسکوپ و هدایت اپتیکی در فاز ترمینال استفاده می کنه باز یه سری بی سواد نظر دادند اخه کدوم موشک بالستیک با GPS هدایت شده که این دومیش باشه اون هم با سرعت 7 ماخ
  • manamhamintor ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    Death to usa
  • ن1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    مانور را انجام میدن برا جنگ احتمالی آمریکا هر لحظه تو یه کشور داره میجنگه و تجاوز میکنه.
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    اگه ماکتو میشه جوری ساخت که غرق نشه خوب ناو واقعی رو هم میشه همچین کاری باهاش کرد دیه :) ولی در کل من به توان نظامی سپاه اعتقاد دارد.
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    پسرم اینقد ساده نباش ، اون موشک از اون طرف ناو خارج شد ایشالا به زودی این اشغالا رو میندازیم بیرون از خلیج فااااااارس
  • عباس م 61 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    ایوللللللللللللللللللللل اون کیه اصلن اونو به من نیشان بده. جَنابالییی.
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 1
    یه ماکتم نتونستیم بزنیم بعدش میخوایم ناو واقعی روبزنیم؟؟؟؟؟
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    بپوش لباسای آبیتو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس