رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور با اشاره به مسئله حذف کنکور گفت: هرگز نگفته‌ایم کنکور ایده‌آل و بهترین روش موجود است.

آزمون‌های متعدد باید جایگزین آزمون سراسری شود
به گزارش مشرق، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور و معاون وزیر علوم در برنامه تلویزیونی مناظره که به مسئله حذف کنکور می‌پرداخت، طی سخنانی با اشاره به وضعیت موجود کشورمان در این زمینه گفت: آخرین قانونی که در زمینه سنجش و پذیرش دانشجو در آزمون سراسری تصویب شده، مربوط به شهریور سال 1392 است که پذیرش دانشجو بر اساس سه ملاک سوابق تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی صورت می‌گیرد و این مسئله به سازمان سنجش تکلیف شده است. 

وی با اشاره به اینکه براساس این قانون طی 5 سال آینده 85 درصد ظرفیت آموزش عالی باید بدون کنکور پذیرش شوند، گفت: در حال حاضر در مرز 80 درصدی قرار داریم و در سال 93 تاثیر 25 درصد سوابق تحصیلی اعمال شد و ممکن است در سال‌های آینده این درصد افزایش یابد. 

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور درباره وضعیت 15 درصدی مابقی که قرار است از طریق آزمون پذیرش شوند نیز گفت: به هر حال برخی از رشته‌های ما وجود دارند که تعداد متقاضی آن بیش از ظرفیت‌هاست بنابراین در هر نقطه با هر آزمون و ملاکی بخواهیم برشی را انجام دهیم و افرادی را برای سهمیه محدود پذیرش کنیم، نام آن کنکور است.

خدایی ادامه داد: پذیرش بدون کنکور به این معنا نیست که اگر امروز هر کسی اراده کند، بدون آزمون می‌تواند در رشته مورد علاقه خود شرکت کند به عنوان مثال به راحتی بتواند رشته‌ای مثل پزشکی را انتخاب کند بنابراین برای تعیین 100 نفر اول و یا رتبه‌های اول باید با سازوکارهای تشخیص صورت گیرد که این انتخاب سخت است. 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مشکل مهمی در زمینه حذف کنکور وجود دارد، نگاه سیاسی و اجتماعی عجیبی است که در بین جامعه و خانواده به آن دیده می‌شود، ادمه داد: این مسئله حساسیت سیاسی و اجتماعی دارد لذا در مسائل سیاسی نیز گاهاً حذف کنکور مورد توجه قرار می‌گیرد. 

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور افزود: بحث عدالت آموزشی امتیازی است که در آزمون سراسری وجود دارد و این که این آزمون باید از نظر امنیت، سرعت، دقت و جامعیت در شرایط مناسبی قرار داشته باشد تا یک سنجش و اندازه‌گیری مناسبی در آن صورت گیرد. 

خدایی با اشاره به اینکه سیاست ما در مسئله کنکور نگاه علمی است، گفت:‌ معتقدیم در برخی از سطوح می‌توانیم آزمون‌هایی را به شکل متعدد برگزار کنیم و فرصت‌های مختلفی را به دانشجو و داوطلب بدهیم تا در یک روند کلی مورد ارزیابی قرار گیرد و ما در سازمان سنجش دنبال این مسئله هستیم.

وی با اشاره به نقش مجری‌گری سازمان سنجش و آموزش کشور در زمینه کنکور گفت: ما سیاستگذار نیستیم بلکه قانونی که به ما ابلاغ شود را انجام می‌دهیم لذا بحث پذیرش بدون آزمون یا پذیرش با سوابق تحصیلی نیز به دلیل اینکه ابلاغ قانون بود، در این سازمان مورد توجه قرار گرفت.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور تاکید کرد: در حالی که هنوز یکسال از آخرین قانون مجلس درباره کنکور نگذشته است، باز هم بحث‌هایی را در این زمینه مطرح می‌کنیم و خواستار روش‌های دیگری در این آزمون هستیم. 

خدایی در ادامه با بیان اینکه پس از گذشت سال‌ها هنوز نتوانسته‌ایم آموزش عالی را از حالت جزیره‌ای خارج کنیم، گفت: نهادها و جایگاه‌های مختلفی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند و نگاه جزیره‌ای همچنان در آموزش عالی وجود دارد لذا اگر سیاست‌های جزیره‌ای در آموزش عالی همچنان وجود داشته باشد، نمی‌توان در این زمینه به نتیجه مناسبی دست یافت. 

وی با اشاره به اینکه هیچ وقت نگفته‌ایم کنکور ایده‌آل است و بهترین روش موجود برای پذیرش دانشجو به حساب می‌آید، ادامه داد: اینگونه نیست که برای این روش به فکر اصلاح نباشیم اما با شرایط موجود و وضعیتی که در کشور وجود دارد و به شکل فعلی که وجود دارد، می‌تواند تا حدی نفرات برتر و نخبه را تعیین کند اما به دنبال این هستیم که آزمون‌هایی را به شکل متعدد برگزار کنیم. 

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره فعالیت شرکت تعاونی سازمان سنجش که همسو با برخی از موسسات غیردولتی در زمینه کنکور فعالیت می‌کنند، گفت: این شرکت در دهه 70 تاسیس شده و سازمان سنجش در آن دخیل نیست بلکه به صورت هیئت مدیره‌ای اداره می‌شود و از آموزش و پرورش مانند سایر موسسات آموزشی که به فعالیت‌های خود می‌پردازند، مجوز دریافت کرده است. 

خدایی در خصوص اینکه تعدد آزمون‌ها توسط سازمان سنجش از چه مقطعی و چه زمانی صورت خواهد گرفت، گفت: آزمون‌های مختلفی مانند تافل وجود دارد که در سال چندین بار برگزار می‌شوند و اعتبار یک یا دو ساله دارند لذا ما نیز بحث تعدد آزمون‌ها را پیگیری می‌کنیم و از آن را از مقطع دکتری شروع خواهیم کرد چراکه اصل گره کار در این مقطع است.

وی گفت: امسال نیمه آزمایشی در زمینه پذیرش پردیس‌ها انجام گرفت که نتایجی را داشت البته کنکور دکتری امسال در 15 اسفندماه انجام می‌شود لذا تعدد آزمون برای امسال قابل اجرا نیست اما در سال آینده بیش از 2 بار این آزمون را برگزار می‌کنیم و کارنامه هم خواهیم داد. 

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور تصریح کرد: طرح یک فوریتی مجلس در راستای تعدد و تکرار آزمون‌ها مطرح خواهد شد.

خدایی در پاسخ به سوالی درباره نتیجه و تاثیر معدل دانش‌آموزان غیردولتی در کنکور نیز گفت: امتحانی در سوابق تحصیلی ملاک است که به شکل نهایی و در سطح نهایی از طریق آموزش و پرورش انجام شده باشد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    اونوقت کسانیکه قبلا" دیپلم گرفتن و الان بعد از چند سال میخوان دوباره کنکور شرکت کنن تکلیفشون چیه؟ خیلی لز همین افراد با انگیزه بالا هستن و رشته های بسیار عالی هم قبول میشن ولی با این اوصلف اید قید شو زد....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس