معاون وزیر امور خارجه از دیدارش با وزیر امور خارجه ترکمنستان خبر داد و گفت به مناسبت "روز ملی پرچم" در ترکمنستان، 10 نفر از زندانیان ایرانی مورد عفو رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفته و آزاد شده‌اند که ظرف چند روز آینده به ایران برمی‌گردند.

گروه بین‌الملل مشرق- امروز سه‌شنبه 28 بهمن، "حسن قشقاوی" معاون وزیر امور خارجه کشورمان خبر خوشی از دیدار با "رشید مردف" وزیر خارجه ترکمنستان داد: به مناسبت "روز ملی پرچم" در ترکمنستان، 10 نفر از زندانیان ایرانی مورد عفو رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفته و آزاد گردیده‌اند و ظرف چند روز آینده به ایران مراجعت خواهند کرد.

قشقاوی همچنین با اشاره به امضای اولیه پروتکل انتقال محکومان بین دو کشور که در حاشیه یازدهمین اجلاس مشترک کنسولی صورت گرفت، ابراز امیدواری نمود در سفر قریب‌الوقوع روحانی به عشق‌آباد این موافقت‌نامه مورد امضای نهایی قرار گیرد. معاون وزیر خارجه، تعداد زندانیان ایرانی در ترکمنستان را حدود 250 نفر و تعداد زندانیان ترکمن در ایران را 11 نفر اعلام کرد.

- به خاطر فهم مشترک میان دو کشور، جلسه، چند ساعت بیش‌تر طول نکشید

- وزیر خارجه ترکمنستان در حاشیه اجلاس، خبر آزادی 10 ایران را اعلام کرد

- پروتکل انتقال محکومین میان دو کشور در جسله کمیسیون مشترک به امضای موقت رسید

- احتمالاً روحانی در سفر قریب‌الوقوع به عشق‌آباد، این پروتکل را به امضای نهایی می‌رساند

- بعد از امضای رئیس‌جمهور، پروتکل وارد روند تصویب مجلس می‌شود

- پروتکل انتقال محکومین نیز بدون محدودیت نیست، بلکه بر اساس ضوابط مورد توافق است

- مسئله زندانیان ایرانی در ترکمنستان بیش‌تر به ما برمی‌گردد تا طرف ترکمن

- اگر بناست مواد مخدری آن سوی مرز کشف شود، این اتفاق در ایران

مصاحبه با حسن قشقاوی
"حسن قشقاوی" معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امور خارجه


خبرنگار بین‌الملل مشرق در همین رابطه با آقای قشقاوی گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت خارجه به شرح زیر است.

سؤال:: لطفاً توضیح بدهید که موضوع اجلاس اخیر چه بود؟

این اجلاس، یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک میان ایران و ترکمنستان بود که در "عشق‌آباد" برگزار شد. ترکمنستان از جمله کشورهایی است که ما با آن جلسات منظم و سالانه کمیسیون مشترک کنسولی، گمرکی و مرزی داریم.

بنده با هیئتی از ارگان‌های مختلف در این اجلاس حضور پیدا کردم. جلسه قرار بود دو روز کامل طول بکشد، اما به خاطر حسن ارتباط و فهم مشترکی که میان ما و ترکمن‌ها وجود دارد، این جلسه، چند ساعت بیش‌تر لازم نشد که ادامه پیدا کند.

طی همین چند ساعت، طرفین به همه نقطه‌نظرها و اهدافی که داشتند رسیدند، از جمله تصمیماتی که درباره همکاری مشترک در رابطه با مبارزه با مواد مخدر گرفته شد. همچنین تصمیماتی درباره همکاری گمرکی و همکاری میان گارد مرزی دو کشور صورت گرفت. موضوع تسهیلات روادیدی هم مطرح شده است.

به نظر من، اجلاس بسیار موفقی بود. در حاشیه اجلاس که با آقای "مریدف" وزیر خارجه ترکمنستان دیدار داشتیم، ایشان خبر آزادی 10 نفر را به مناسبت "روز ملی پرچم" در این کشور را اعلام کردند. امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند.

همچنین یک کار اساسی دیگر نیز در این اجلاس صورت گرفت که پاراف، یعنی امضای موقت، پروتکل انتقال محکومین میان دو کشور بود که این امر می‌تواند به طور اساسی مشکلات را در رابطه با انتقال محکومین حل کند.

مصاحبه با حسن قشقاوی

ان‌شالله‌ تصمیم بر این است که در جریان سفر قریب‌الوقوع دکتر حسن روحانی به "عشق‌آباد"، این پروتکل به امضای نهایی برسد که بعد از آن وارد پروسه تصویب مجلس دو کشور می‌شود. این توافقنامه می‌تواند در انتقال محکومین بسیار مؤثر واقع بشود.

سؤال:: آیا کل زندانیان ترکمنستان برای گذراندن محکومیت خود به تهران منتقل می‌شوند؟

بله. در صورت اجرا، همین‌گونه خواهد بود. البته هر توافقنامه‌ای مکانیزم‌های خودش را دارد. مثلاً ممکن است بگویند، فلان مقدار از محکومیت را باید بگذارنند، یا یک شرایط خاصی را مطرح بکنند. انتقال محکومین تقریباً هیچ کجا به صورت کاملاً آزاد و بدون محدودیت نیست، بلکه بر اساس ضوابط و معیار مورد توافق طرفین است.

با این حال، فلسفه‌اش، همین است که گفتید، یعنی در صورتی که مجلس تصویب بکند، بعد از امضای نهایی و در صورتی که در کشور ترکمنستان هم همین اتفاق بیفتد، توافقنامه می‌تواند یک اساس روشنی برای مسئله انتقال محکومین بشود.

مسئله‌ای که هست، جدای از این توافق‌هایی که انجام می‌شود و من باید تذکر بدهم این است که هم‌وطنان ایرانی سعی کنند دقت بیش‌تری داشته باشند. دنبال قاچاق مواد مخدر نباشند. آبروی کشورمان را نزد کشورهای دیگر نبرند. مسئله بیش‌تر به ما برمی‌گردد تا طرف ترکمنی و آن مسئله این است که باید مراقبت و دقت بشود.

اگر بناست مواد مخدری آن سوی مرز کشف شود، صرف‌نظر از این که فرد، گناه‌کار است یا بی‌گناه، چه با بهانه و چه بدون بهانه، فرقی ندارد، ما باید تلاش کنیم، همان کشف کردن، این طرف مرز اتفاق بیفتد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    پدر من بی گناه است. تمامی مدارک نزد شما موجود است و به خوبی می دانید. حالا بعد از 6 سال حرف از انتقال محکومین می زنید؟ آن هم در تاریخی نا معلوم؟!!!
  • علی ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    مشرق کارت درسته
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    اتهام پدر شما چی بوده؟
  • احترام به گذرنامه ايراني ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    يكي بود يكي نبود يكی بود كه وعده داده بود كه اگر به پست رياست جمهوري برسد شش تا را هشت تا مي كند يكي از آن شش تا هشت تا ها هم . بازگرداندن احترام به گذرنامه ايراني بود ولي ما كه تا بحال چيزي ازين احترامك نديده ايم بخصوص در مورد چند زنداني ايراني بيگناهي كه دولت تركمنستان در زندانهاي خود نگهداشته است !!!
  • حمید ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    حمل مواد مخدر. این در صورتی هستش که مواد در کانتینر پلمپ شده جاسازی شده بود. کانتینر هم توسط شرکتی پلمپ شد. همچنین طی بررسی ای که دادگاه انقلاب کشورمان از این موضوع به عمل آوردند بی گناهی پدرم اثبات شد. ما هم این حکم را به وزارت خارجه ارائه دادیم. اما همچنان پدرم در بند کشور ترکمنستان می باشد.
  • میلاد ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    سلام،لطفا از وضعیت کامیون های زندانیان ایرانی که در کشور ترکمنستان توقیف شده اند خبری به ما بدهید .ما بعد از خدا امیدمان به شماست با تشکر
  • میلاد ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    خداییش ما رو سر کار گذاشتین یا خودتون رو جمعش کنید
  • فرشاد ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    سلام با توجه به اینکه وزیر خارجه ترکمنستان به ایران آمد خبری از انتقال زندانیان شده یا نه؟ لطفا پاسخ دهید
  • milad ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    تبادل زندانیان ایرانی با ترکمنستانی ؟ وضعیت کامیونهای زندانیان ؟ رسیدگی به امورات زندانیان ؟ آقای مسئول اینها سوالات ماست اگه برای ما ارزش قائلید جواب بدین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس