«عدد 1 را ارسال کنید تا همسر مورد علاقه‌تان را بشناسید! رنگ مورد علاقه‌تان را برای ما بفرستید تا بگوییم چه خصوصیات اخلاقی دارید!» و پیامک‌‌های مشابهی که روزانه برای همه ما ارسال می‌شود و به معضلی برای مشترکان تلفن همراه تبدیل شده است.

گروه اجتماعی مشرق- از ابتدای صبح آغاز می‌شود؛ پیامک‌هایی با شماره‌های مختلف 5 و 6 رقمی که شما را وسوسه می‌کنند جوابشان را بدهید. یکی از شما می‌خواهد عددی را بفرستید تا جملات عاشقانه یا عارفانه برای شما ارسال کند، نکاتی را ارسال کند تا زندگی بهتری داشته باشید، راه‌های موفقیت در کار و زندگی را به شما نشان دهد، چگونه کنار آمدن با همسر احتمالی‌تان را به شما گوشزد کند و احتمالا وعده یک قرعه‌کشی چند ده میلیونی یا یک خودرو را هم به شما می‌دهد... گویی، نویدبخش حل همه مشکلات با ارسال یک پیامک هستند.

هرزنامه یا همان "spam" اتفاق تازه‌ای نیست. روزانه میلیاردها هرزنامه به پست‌های الکترونیک در سراسر جهان ارسال می‌شود. پیام‌های ناخواسته‌ای که فقط با یک هدف ارسال می‌شوند؛ کسب درآمد یا خودمانی‌تر بگوییم، خالی کردن جیب دریافت‌کنندگان.


راهکارهای حل مشکلات خانوادگی مشترکان به سبک اپراتورهای تلفن همراه و با پیامک‌های 100 تومانی!

اما هرزنامه‌های پیامکی دو سه سالی است که امان مشترکان اپراتورهای تلفن همراه را بریده است. فرهنگ پیامک‌های تجاری و تبلیغاتی چند سالی است که در کشور ما بطور جدی رایج شده اما جا نیفتاده است. جا نیفتاده چون تحمیلی و بدون انتخاب مشترکان، در کمال گستاخی به حوزه زندگی مردم راه یافته است. گستره تعریف‌شده فعالیت افراد و شرکت‌های تبلیغ‌کننده تا آن حد است که طبق ادعایشان پنل ویژه نمایندگان مجلس و مسئولان، آموزشگاهها، مدارس، نهادها و ... را در بر می‌گیرد.

مشترک مورد نظر نمی‌خواهد در دسترس باشد؛ اندر احوالات مزاحمت‌های تبلیغاتی /// در حال انجام ///
شرکت‌های خدمات ارزش افزوده اپراتورهای تلفن همراه، برنامه‌های خوبی برای افزایش هزینه‌ مشترکان خود دارند!

فرهنگ بخت‌آزمایی و شانس در ایران
بشر ذاتا جاه‌طلب و زیاده‌خواه است، و این حقیقت ذاتی تبدیل به پاشنه آشیل افکار عمومی و فرصت ناب برای سودجویان شده است. برانگیختن رؤیای پولدار شدن در یک شب، از شگردها و تکنیک‌های تبلیغاتی طی سالیان بوده است. امروزه، خطوط تلفن همراه به عنوان سهل‌الوصول‌ترین و فراگیرترین بستر برای تبلیغات، پیام‌های اغواء‌کننده رنگارنگ که خبر از درآمد هنگفتِ بی‌زحمت و دغدغه را می‌دهند، شده است. وعده برنده شدن در قرعه‌کشی‌های وسوسه‌برانگیز میلیونی بسیاری را در دامی می‌اندازد که خلاصی از آن کار راحتی نیست.

پیشینه
در اواسط دهه 1330 برای اولین بار بليت‌های بخت‌آزمايی در مقیاسی گسترده وارد فرهنگ كوچه و بازار شد. اما، سال تاسیس قید شده بر روی برخی از بليت‌های قديمی مربوط به 1327 بود. بليت‌های بخت‌آزمايی، ابتدا يك تومان و در اواسط دهه 40 دو تومان، در اوايل دهه 50 سه تومان، و در سال‌های پيش از انقلاب به بهای پنج تومان فروخته می‌شد. این بليت‌ها، توسط چاپخانه بانك ملی ايران چاپ می‌گردید. روي هر بليت، امضای خزانه‌دار و مدير عامل بنگاه بخت‌آزمايی و شماره سريال مخصوص را می‌شد دید. مردم هم اقبال نشان دادند.

مشترک مورد نظر نمی‌خواهد در دسترس باشد؛ اندر احوالات مزاحمت‌های تبلیغاتی /// در حال انجام ///

بليت‌ها را ابتدا به نام "بلیط بخت‌آزمايی" منتشر می‌كردند اما پس از اينكه مراجع به دليل شباهت آن با قمار به آن اعتراض كردند، ناشر بليت‌ها نام "بنگاه بخت‌آزمايی اعانه ملی" را برای آن برگزید. همچنین، در سال‌های بعد نام آن را به "اعانه ملی" تغییر داد. در قسمت پایین بليت‌های اعانه ملی نوشته شده بود: "به نفع موسسات خيریه". گاهی هم از سوی بنگاه بخت آزمائی، بيمارستان يا شيرخوارگاهی ساخته می‌شد تا نشان داده شود كه همه ماجرا مربوط به پول و كسب درآمد نيست.

مشترک مورد نظر نمی‌خواهد در دسترس باشد؛ اندر احوالات مزاحمت‌های تبلیغاتی /// در حال انجام ///

جوایز بليت‌های اعانه ملی، اغواكننده و متنوع بود. جايزه‌ نفر اول، صدهزار تومان بود اما در اواسط دهه 50 به دوميليون و 500 هزار تومان هم رسيد. خودرو پيكان، آپارتمان، لوازم منزل، سكه طلا و ويلا نيز به تدريج به فهرست جوايز بليت اعانه ملی اضافه شد. و مردم همچون گذشته با هیجان و امید اقدام به خرید بلیت بخت آزمائی می‌کردند.

مشترک مورد نظر نمی‌خواهد در دسترس باشد؛ اندر احوالات مزاحمت‌های تبلیغاتی /// در حال انجام ///

پس از انقلاب و جنگ، بسیاری از افراد پولدار شدند اما بسياری دیگر، همچنان در رويای پولدار شدن در يك‌ شب سیر می‌کردند. دیری نپائید که در سال 1373 سازمان بهزيستی اقدام به انتشار كارت‌های خيريه "ارمغان بهزيستی" كرد. اين كارت‌ها، به منظور جبران خسارت‌های سيل در شمال ايران چاپ شد. اما بعدها به همه امور خيريه تسری یافت و براي تشويق مردم به خريد، داراي قرعه‌كشی نيز گردید. اين كارت‌ها، هزار تومان فروخته می‌شد و جايزه‌ ويژه‌اش 20 ميليون تومان بود. البته بهزيستی با کوچک و متنوع کردن جوایز و معرفی جوایزی مانند قابلمه به عنوان جايزه، شور قضیه را درآورد و تبدیل به سوژه اول طنز مطبوعات شد. اما مردم همچنان مشتاق آزمودن بخت خود بودند.

پس از مدتی کارت‌های ارمغان بهزیستی از سوی برخی مراجع (رجوع به سخنان مشهور آیت‌الله مکارم شیرازی) حرام خوانده شد. اما این کارت‌ها چندین سال دیگر با اسامی گوناگون بخت مردم را آزمود و حتی از سوء استفاده از یک فرد نابینا هم دریغ نکرد تا جائی که وی در آن زمان یادداشتی را در روزنامه جمهوری اسلامی در شکایت از سازمان بهزیستی نوشت.

اما در سال 1384 که بحث كارت‌های ارمغان بهزيستی تقریبا به تاریخ پیوسته بود، مركز پژوهش‌های مجلس در گزارشی كه درباره رغبت جوانان به شركت‌های هرمي و نماد آن که گلدكوئست بود، تهيه كرده بود، آورد: "جوايز بانك‌ها و ارمغان بهزيستی، زمينه را برای فعاليت شركت‌های لاتاری در كشور فراهم كرده است". روزها می‌گذشت و همچنان قصه قرعه‌کشی برای جوايز کوچک و بزرگ ادامه داشت. بانك‌ها، همچنان مشتريان را براي رسيدن به جوايز بزرگ اغوا می‌كردند، تا جایی که امروز شرکت‌ها و اپراتورهای تلفن همراه به روش قرعه‌كشی تلفنی روی آورده‌اند. این روزها را به جرات می‌توان زمستان سرد و بی‌رحم سوء استفاده‌های مالی تلفن همراه به قیمت سلب امنیت فکری مردم خود دانست؛ دست‌کم بلیت‌های بخت‌آزمائی به زور وارد حریم زندگی مردم نمی‌شدند.

دیدگاه جامعه‌شناختی
در ادامه، در گفتگویی با دکتر "مجید ابهری" -جامعه شناس، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اجتماعی-  ریشه‌ها، آسیب‌های ناشی، و راهکارهای مبارزه با پدیده بسیار مخرب اعتقاد به شانس و بخت‌آزمایی مورد بررسی قرار دادیم:

مشترک مورد نظر نمی‌خواهد در دسترس باشد؛ اندر احوالات مزاحمت‌های تبلیغاتی /// در حال انجام ///

دکتر ابهری معتقد است که پیروی از بخت و اقبال نشانه ضعف اعتماد به توکل است.

«در بسیاری از جوامع اعتقاد به شانس، بخت، و اقبال باعث شده بخش قابل توجهی از مردم پیروی از این فرایندها را توجیهی برای پیشرفت یا ناکامی خود در زندگی قلمداد کنند. در کشور ما نیز متاسفانه بخشی از مردم به این سامانه‌ها اعتقاد داشته و هر گونه حادثه یا موفقیت را بدان‌ها پیوند می‌دهند. در حالی که از نگاه رفتارشناسی شانس به عنوان یک پدیده رفتاری در جامعه وجود نداشته و مفهوم آن شناخت فرصت‌ها، فکر و اندیشه در مورد آنها، و تصمیم‌گیری و عمل به موقع است. بنابراین، دنباله‌روی از شانس و اقبال و بخت باعث شده که برخی از افراد به دنبال شرط‌بندی‌ رفته و قسمتی از درآمد و سرمایه خود را در این راه به باد دهند. در حالی که بخت‌ازمایی یک پدیده دور از عقل و منطق است که فقط نشانه ضعف توکل و اعتماد به نفس می‌باشد. در حالی که فرد با شناسایی فرصت‌ها و اقدام به موقع می‌تواند به بسیاری از اهداف خود دست یابد. در این میان، سودجویان وارد قضیه شده و با ایجاد موسسات مختلف اقدام به سوء استفاده از این فرهنگ می‌کنند.»

با ارسال یک پیامک تمام مشکلات زندگی‌تان را حل کنید! +تصاویر

این تحلیلگر مسائل اجتماعی ادامه افزود: «عده‌ای که تنبلی حرکت خود را به عهده شانس واگذار می‌کنند، برد و باخت را برای خود هدف اصلی تعیین می‌نمایند. تمامی مردان و زنان موفق در دنیا با اتکا به خدا و تکیه بر توانایی‌های خود به موفقیت رسیده‌اند نه اینکه منتظر باشند که شانس در خانه آنها بیاید. چون این حادثه هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد و مردم نباید اجازه دهند که این گونه موسسات و افراد چه در قالب دعانویسی و رمالی و فال‌گیری و آینده‌گویی و چه در قالب شرط‌‌بندی‌های غیر عقلانی و غیر قانونی و غیر شرعی به شعور آنها اهانت نماید. آنچه که امروز بخت و اقبال تلقی می‌گردد، فرایند بیرونی از منطق و توانایی‌های فردی و محیطی وی می‌باشد. »

وی در بحث ریشه‌های فرهنگ بخت آزمایی 30الی 40 درصد از مردم هر جامعه را دچار عارضه تنبلی اجتماعی و ریشه این فرهنگ را نه مربوط به گذشته ایران که مربوط به تاریخ جهان دانست که از سالیان بسیار قدیمی ریشه در جان جوامع داشته است. وی عادت اعتقاد به شانس و بخت‌آزمایی را نشانه تنبلی رفتاری می‌داند که به شدت از عقل و منطق به دور است.

این استاد دانشگاه و جامعه‌شناس آسیب‌های مشتق از فرهنگ شانس و اقبال را ناامیدی نسبت به توانایی‌های خود، دلسردی از توانمندی‌های هر فرد، ضعف اعتماد بنفس و توکل، ایجاد و گسترش تنبلی اجتماعی، و تقویت باورهای غلط و کاذب در رسیدن به سرمایه و پول بدون تلاش یعنی ثروت باد آورده دانست. در این صورت است که تحرک در جامعه جای خود را به تنبلی داده و گروهی منتظر می‌مانند تا از رهگذری غیر از تلاش و کوشش و مطالعه و استواری و مقاومت به سرمایه برسند که این محال عقل بوده و در صورتی هم که اتفاق بیافتد صد در صد مسائل و حوادث تلخی را به دنبال خود خواهد داشت.

دکتر ابهری در پایان در رابطه با راهکارهای مقابله با این فرهنگ مخرب اینگونه ابراز داشت: متاسفانه نهادهای فرهنگی و متولی در این زمینه‌ها کمتر به کالبد شکافی این فرایندها پرداخته و واقعیتها را برای جامعه بیان نکرده‌اند. همانگونه که دین مبین اسلام تلاش را اساس و دستمایه سرمایه و کار قرار داده و بیان نموده است که برای هیچ انسانی چیزی عاید نمی‌شود مگر با سعی و تلاش او، اما مشاهده می‌شود که برخی از نخبگان نیز به این فرایندها اعتقاد داشته و می‌ترسند که حقایق پشت پرده دروغ بودن اینگونه مسائل را بیان کنند. بیان واقعیتها در این زمینه اطلاع‌رسانی و آگاه سازی، آموزش مهارت‌های زندگی و فردی در راستای تقویت توانمندی‌های فردی می‌تواند از شروع یا کسترش این آسیب‌های آسیب‌ساز جلوگیری نماید.


خدمات ارزش افزوده
این اصطلاح علم ارتباطات مربوط به سامانه عظیمی است که دارای سرویس‌های مختلف فرعی است. عموما تعرفه آن از سرویس‌های استانداردی چون صدا و فکس گران‌تر است و در همه صنایع به کار گرفته می‌شود. اگر نگاه مفهومی به قضیه داشته باشیم، باید بگوییم که این خدمات به منظور تحریک کاربر به استفاده بیشتر از تلفن همراه در جهت کسب درآمد بیشتر اپراتورها اعمال می‌گردد.

این خدمات از تلفن همراه (به عنوان بهترین بستر) به منظور ارائه تکنولوژی‌هایی چون پیام کوتاه (SMS)، چندرسانه‌ای (MMS)، و دسترسی به اطلاعات (Data) بهره می‌برد. امروزه SMS ‌و MMS‌ کاربرد بسیار زیادی دارند. 

ارائه‌دهندگان خدمات ارزش افزوده به سه دسته تقسیم می‌شوند: 1. تولیدکنندگان محتوا: که قانونا و مستقیما مجاز به تولید محتوا هستند 2. توسعه دهندگان محتوا: که محتوا را بنا به درخواست مشترک تولید کرده و در اختیارش قرار می‌دهند 3. جمع‌آوری کنندگان محتوا: که محتوا را جمع‌آوری کرده و در اختیار اپراتورها قرار می‌دهند.

شکل خدمات ارزش افزوده در کشورهای دیگر

خدمات ارزش افزوده در کشورهای خارجی و بالاخص کشورهای جهان اول و دوم، شکل مشخص و منظمی دارد. این خدمات، در این کشورها در سایه رعایت قوانین و احترام به حریم خصوصی زندگی مردم ارائه داده می‌شود. اپراتورها در کنترل کامل مخابرات و نهادهای مسئول قرار داشته و هر گونه سوء استفاده تبلیغاتی و مزاحمت در حریم خصوصی افراد به شدت تحت پیگیری قرار داده می‌شود. اجازه انتخاب به مشترک داده می‌شود و هیچ تبلیغی بدون ملاحظه وارد حریم شخصی وی نمی‌شود،علاوه بر این، نظام منظم و هوشمند این خدمات در قالب وجود یک سامانه مشخص و ارائه شفاف برنامه‌ها، قرعه‌کشی‌ها و تعرفه‌ها -به دور از هر گونه تغییر آنی- به مشتری خود احساس آرامش و اطمینان القاء می‌کند که ذیلا به 2 نمونه از آن می‌پردازیم:

مشترک مورد نظر، پول است؛ اندر احوالات مزاحمت‌های تبلیغاتی /// در حال انجام ///

تصویر فوق مربوط به وب‌سایت شرکت Vedafone هند می‌باشد که تمامی گزینه‌های مسابقه قرعه‌کشی را برای انتخاب در اختیار مشترکین قرار داده است


در تصویر ذیل، نمونه‌ای از 2 مسابقه پیامکی در کشور هند را شاهد هستیم که بدون ایجاد مزاحمت برای تمامی مشترکین، از سوی اپراتور بر روی وبسایت قرار گرفته است:

مشترک مورد نظر، پول است؛ اندر احوالات مزاحمت‌های تبلیغاتی /// در حال انجام ///



نگاه کارشناسان و تحلیلگران در مورد مزاحمت‌های تبلیغاتی

دیدگاه یک روانشناس

دکتر "عباس سید کریمی" -روانشناس و مدرس دانشگاه- تلفن همراه افراد را حریم خصوصی دانسته و قویا اعتقاد دارد که ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم به اندازه مزاحمت تلفن ثابت زشت و قبیح است. این کارشناس، ساعات حضور در منزل را لحظات نیاز به آرامش در کنار خانواده دانسته و ارسال ناگهانی این پیامک‌ها را سلب‌کننده و بر هم زننده این آرامش ارزشمند می‌خواند. او، به زیبایی روانشناسی تبلیغات را اینگونه بیان می‌کند: "هدف تبلیغات ایجاد باور نیاز است و نیاز کاذب را خلق می‌کند. چرا که شخص تا قبل از رویت تبلیغات چنین پدیده‌ای را در خود احساس نمی‌کند. با احساس این نیاز، میل به مشارکت یا خرید شکل می‌گیرد و سود برای تبلیغ‌کننده تعریف می‌شود. اشکال امر در اینجاست که این میل شکل‌گرفته از تبلیغ، فرد را دچار از خود بیگانه‌گی کرده و او به یک فرد مصرف‌گرا بدون در نظر گرفتن اولویت‌های منطقی زندگی مبتلا می‌شود. تلفن همراه یک حریم بسیار خصوصی و محترم است و اگر کسی خواهان ورود باشد باید اول اجازه بگیرد نه اینکه وارد شود و بعد اجازه بگیرد. سید کریمی، 90 درصد علل پرخاش‌گری در جامعه را مربوط به ناکامی و 10 درصد را مربوط به یادگیری می‌داند، و معتقد است که این پیامک‌ها دقیقا حس ناکامی در خرید آن تبلیغ را القاء می‌کنند.

مشترک مورد نظر در دام اپراتورها ///  از جان مشترک مورد نظر چه می‌خواهید؟ ///  تور مزاحمت‌ها در کمین مشترک مورد نظر /// جهت ملاحظه ///

دیدگاه مسئولین امر
"مصوبه ممنوعیت پیامک‌های تبلیغاتی بدون مواقفت مشترکین" چندین بار تاکنون به اپراتورها ابلاغ شده است اما کجاست گوش شنوا؟! این مصوبه در بهترین حالت ممکن بدین شکل تحت توجه اپراتورها قرار گرفت که از مشترکین خواستند تا با ارسال کد فلان به سامانه فلان، سرویس پیامک‌های تبلیغاتی را غیر فعال کنند. اما بخش اعظمی از مشترکین پس از عمل به این روش، نتیجه‌ای حاصل‌شان نشد. این امر تا جایی پیش رفت که در سال 1391 معاون سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارسال گزارش تخلف اپراتورها به سازمان تعزیرات حکومتی در اعمال نکردن مصوبه خبر داد. حسن رضوانی، کاملا از کارشکنی و تخلف اپراتورها باخبر بود و به خوبی می‌دانست که آنها در گام اول جهت تلطیف اوضاع و تحمیق این سازمان و مردم، اقدام به راه‌اندازی سیستم غیر فعال‌سازی کردند و از آنجایی که تفکیک بین پیامک‌های انبوه "عمل فرا وظیفه" برای آنها محسوب می‌شود، ادامه راه به کرم خدا واگذار کردند.





رضوانی، در سال 1391 اخطارنامه اپراتورهای تلفن همراه را آماده کرد و وعده داد که در صورت عمل نکردن به آن، طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد و مشترکین هم می‌توانند علیه آنها شکایت کنند. همچنین، "لطف‌اله صبوحی" -معاون سابق سازمان رگولاتوری- در همین سال ضمن محق دانستن مردم در شکایت از اپراتورها، به تقبیح و تهدید آنها در صورت تدام کارشکنی پرداخت. اما همچنان این گره کور دست توانایی جهت باز شدن نیافته و اکنون در زمستان 93 شاهد تداوم کارشکنی‌های و بی‌توجهی قواعد و مارجع حقوقی و قضایی نسبت به آن هستیم.

دیدگاه یک حقوق‌دان
"سودابه تائبی" -حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری- در وب‌سایت خود به موارد ذیل در رابطه با این موضوع پرداخته است:

ارتباط پیام های تبلیغاتی با نقض حقوق شهروندی
ایجاد مزاحمت تلفنی انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال یکی از این مزاحمت‌ها زنگ زدن و حرف نزدن بوده است. اخیرا با توجه به گسترش سامانه‌های ارسال انبوه پیام کوتاه، تبلیغ کردن به وسیله ارسال پیام کوتاه در حجم وسیع از این طریق به شدت در حال رشد است. سوال اینجاست که آیا تبلیغ کردن اشخاص و گروه‌ها از طریق ارسال پیام کوتاه به شماره شخصی افراد، با تبلیغ کردن از طریق وسایل ارتباط جمعی نظیر روزنامه، تلویزیون، اینترنت و... در یک دسته قرار می‌گیرند؟ آیا حق بر تبلیغ کردن کالا و خدمات همان‌طور که در بخش نخست مجاز است، در قسمت اخیر نیز امری درست محسوب می‌شود؟ میزان تداخل این موضوع با حقوق شهروندی تا چه حد است؟ آیا این عمل موجب نقض حقوق انسانی می‌شود یا خیر؟



ایجاد مزاحمت با ارسال پیام‌های تبلیغاتی

اصولا داشتن یک خط ارتباطی از جمله شخصی‌ترین موضوعات یک فرد در زندگی‌اش است. ارسال پیام‌های کوتاه تبلیغاتی برای رسیدن اشخاص به یک منفعت شخصی به صورت تبلیغ شدن برای کالا یا خدمات آنهاست.

بنابراین از نظر منطقی و طبیعی، ایجاد مزاحمت و ورود به حریم خصوصی یک شخص و اجبار وی به دریافت چنین پیام‌های کوتاهی برای رسیدن به منفعت دیگری نادرست به نظر می‌رسد. شرکت مخابرات استان تهران اعلام کرد: بر اساس آیین‌نامه مربوط به مزاحمت‌های تلفنی که به اپراتورهای تلفن‌همراه ابلاغ شده است، پیامک های تبلیغی، مزاحمت تلفنی محسوب نمی‌شوند.

مشترک مورد نظر در دام اپراتورها ///  از جان مشترک مورد نظر چه می‌خواهید؟ ///  تور مزاحمت‌ها در کمین مشترک مورد نظر /// جهت ملاحظه ///

ارسال پیام کوتاه به مقصد مشترکان تلفن‌ همراه در صورتی تخلف محسوب می‌شود که موجب مزاحمت مشترک شده باشد و شاکی بتواند موضوع مزاحمت را با دلایل قانونی اثبات کند. بر این اساس، مواردی مانند ارسال پیام‌های تبریک، تبلیغی و پیام‌هایی با مضامین اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی نمی‌توانند مشمول عنوان مزاحمت تلقی شوند؛ مگر آنکه طبق رویه‌های مشابه در زمینه تلفن ثابت حجم پیام‌های ارسالی در عمل باعث نداشتن امکان استفاده مشترک از وسیله مخابراتی شود.

اما این تفسیر غلط به نظر می‌رسد. آنقدر وسایل ارتباط جمعی نظیر رادیو، تلویزیون، اینترنت و... در زندگی اجتماعی ما جا باز کرده است که انبوهی از تبلیغات را در اطراف خود کاملا احساس می‌کنیم. حتی روی بدنه وسایط نقلیه عمومی و کنار پل‌ها و اتوبان‌ها نصب نقوش و تابلوهای تبلیغاتی مشاهده می‌شود. اما این روش‌ها متفاوت از نفوذ در وسایل ارتباطی شخصی و مختص به هر شهروند است که حق مدیریت ارتباطی آن وسیله را دارد و مجبور به دریافت دایم این پیام‌های کوتاه در زمان‌های مختلف شبانه‌روز نیست. نباید مزاحمت به این حد توسط شرکت مخابرات محدود تصور شود که فقط در صورتی که حجم پیام‌های ارسالی در عمل باعث نداشتن امکان استفاده مشترک از وسیله مخابراتی شود، مزاحمت تلقی شود.



این‌که یک مشترک به خاطر منافع شخصی یک عده‌ای، به خاطر تحمیل دریافت این‌گونه پیام‌ها از خواب بیدار می‌شود، یا مثلا مجبور به دست کشیدن از کار در حال انجام خود به خاطر رسیدن پیامی که به هیچ‌وجه مورد نیاز مشترک نیست و نظایر آن مزاحمت تلقی می‌شود. به طورقطع عدم امکان استفاده مشترک از وسیله مخابراتی به دلیل ارسال انبوه پیام‌ها مزاحمت تلقی خواهد شد و این سخن از طرف شرکت مخابرات بر اساس آیین‌نامه حرف جدیدی نیست. باید قدری دقیق‌تر به واژه مزاحمت توجه داشت. درگیر و معطوف کردن ذهن مشترک و جلب توجه وی با رساندن انبوه پیامهای کوتاه در طول شبانه‌روز که احتمالا هیچ‌کدام از آنها مورد استفاده مشترک نیست، نوعی مزاحمت محسوب خواهد شد.

ایجاد رنجش

زمانی که تبلیغات، تکنیک هایی را به کار می گیرد که باعث آزردن، رنجاندن و توهین به کسی شوند یا عوام فریبانه باشند، مشتریان ممکن است آن را به عنوان یک امر ناخواسته و آزاردهنده درک کنند. تبلیغات موبایلی ممکن است انبوهی از اطلاعات را فراهم کند که باعث گیجی دریافت کننده شوند و مصرف کنندگان به این اطلاعات ناخواسته، به طور منفی عکس العمل نشان دهند. این موضوع یکی دیگر از پیامدهای منفی پیامک های تجاری است که می تواند از جوانب حقوقی برخوردار باشد.

مشترک مورد نظر در دام اپراتورها ///  از جان مشترک مورد نظر چه می‌خواهید؟ ///  تور مزاحمت‌ها در کمین مشترک مورد نظر /// جهت ملاحظه ///

نقض حقوق شهروندی

"سودابه تائبی" -وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی- معتقد است که حتی در صورت عدم ایجاد مزاحمت به معنای واقعی کلمه، باید توجه داشت که یکی از مسایل مهم در زندگی افراد، حریم خصوصی آنها است. تلفن همراه شخصی با شماره‌ای مختص به یک شهروند، جزو وسایل شخصی فرد محسوب می‌شود. به این ترتیب ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی در هر زمان از شبانه‌روز و بدون درخواست مشترک نوعی ورود به حریم خصوصی شخص محسوب می‌شود. از جمله حقوق شهروندی، آزادی افراد در حریم خصوصی خود و حق بر عدم ورود دیگران به حریم خصوصی آنان است. بنابراین احترام به حقوق شهروندی اشخاص اقتضا دارد که جلوی ورود این دسته از پیام‌های کوتاه تبلیغاتی به تلفن همراه شخصی افراد گرفته شود. این امر نیازمند اعمال نظارت دقیق و تجدید نظر در سامانه فعلی ارسال پیام‌های کوتاه در حجم وسیع به شهروندان کشورمان است.

نادرست بودن نظام فعلی
تائبی در این رابطه می‌افزاید: اساسا با توجه به ماهیت ناقض حقوق شهروندی بودن، الزام شهروندان به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی از سوی مبلغان برای دریافت یا عدم دریافت درست نیست. در توضیح این مطلب باید گفت که در حال حاضر اصل امکان برای ارسال پیامک‌های مزبور برای تمامی مشترکان تلفن همراه است. یعنی اصل و مبنا بر پایه جواز ورود به حریم خصوصی افراد است. تنها در صورت عدم تمایل مشترک می‌تواند از طریق تماس خواستار قطع ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی شود. اساسا باید سامانه تبلیغاتی از طریق ارسال پیام‌های کوتاه متعدد عکس نظام فعلی باشد. به این معنا که متصدیان امر ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی به عموم مردم اطلاع‌رسانی کند که هر کس از مشترکان تلفن همراه که تمایل به دریافت پیام‌های کوتاه انبوه تبلیغاتی دارد مثلا به شماره خاصی یک پیام کوتاه بفرستد.

مشترک مورد نظر در دام اپراتورها ///  از جان مشترک مورد نظر چه می‌خواهید؟ ///  تور مزاحمت‌ها در کمین مشترک مورد نظر /// جهت ملاحظه ///

موضع قانونی در زمینه مزاحمت
در صورتی که به علت ارسال پیام‌های کوتاه تبلیغاتی به مراجع قضایی مراجعه شود و در نهایت این عمل بنا به نظر قاضی دادگاه ایجاد مزاحمت تلقی شود، حکم این عمل در قوانین ما وجود دارد. مطابق ماده 641 قانون مجازات اسلامی، هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از 1 تا 6 ماه محکوم خواهد شد. به این ترتیب ملاحظه می‌شود که عمل مزبور در صورت احراز مزاحمت برای اشخاص به انحای گوناگون جرم تلقی و مرتکبان آن را با مجازات مواجه خواهد کرد. اما نکته این است که حقیقتا سیستم قضایی کشور توجه کمی نسبت به این عمل خلاف و غیرقانونی اپراتورها و شرکتهای تبلیغ‌کننده نشان داده است و شاهد اثبات آن را می‌توان بر تداوم عمل آنها دید.

وجود مورد مشابه در کشورهای دیگر و نحوه صحیح رسیدگی به مردم
در سامانه ارتباطی کشورهایی چون انگلیس و آمریکا به عنوان دو نمود بارز تکنولوژی پیامکی در جهان، نیز می‌توان وجود پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم را مشاهده کرد. اما، ارسال پیامک تبلیغاتی -چه در حجم کم و چه زیاد- تخلف محسوب گردیده و مستحق برخورد قضایی است. چارت مشخص نیازهای مردم و وظایف اپراتورها و تبلیغ‌کنندگان در قبال پولی که از مردم می‌گیرند، برای همگان مفهوم است. در تصویر ذیل، در یک سامانه دولتی مربوط به آمریکا، راهکارهای فنی و قضایی برای حل مشکل مزاحمت‌ها ارائه شده است:


مشترک مورد نظر، پول است؛ اندر احوالات مزاحمت‌های تبلیغاتی /// در حال انجام ///

در تصویر دوم، سامانه ثبت شکایت و شماره تماس رسیدگی و مشخصات کامل واحد حمایت از مشترکین ارائه گردیده است. این بدان معناست که خود دولت به منزله دلسوز و چتر حمایتی مشترک صدمه دیده از تبلیغات وارد عمل شده است.

مشترک مورد نظر، پول است؛ اندر احوالات مزاحمت‌های تبلیغاتی /// در حال انجام ///
البته مخابرات کشور ما بارها به دفاع از خود، مدعی شده که سامانه رسیدگی را سالهاست ایجاد کرده؛ اما پاسخ این است که حتی فریاد کشیدن هم علاج گوش‌های کر نیست. قطع یقین، این سامانه‌ نمایشی در فاز اول جهت خاموش کردن منتقدین درصدی از شکایات را پیگیری کرد و بعد باقی شکایات را به رحمت خدا واگذار نمود. مخابرات و اپراتورها که مشوق اصلی مزاحمین امروز امنیت فکری مردم هستند، چه پاسخی در قبال رنجش مردمی دارند که نمونه حاضر آن نگارنده و دوستانش با گوشی‌هایی مملو از سیل پیامک‌های تبلیغاتی هستند.

اعتراض مردم در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی

این روزها، در پی خسته‌گی از مزاحمت‌های چند ساله اپراتورهای تلفن همراه -که باید مدافع حریم آنها باشند و تبدیل به متجاوز به حریم آنها شده‌اند- از آنها احساس انزجار می‌کنند. نمونه بارز این حس منفی و نفرت‌بار را می‌توان در بخش نظردهی وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، انجمن‌ها، و شبکه‌های اجتماعی دید که در ذیل به چند نمونه آنها اشاره می‌کنیم:

"مخابرات به خاطرات افزایش درآمدش، اعصاب مردم بیچاره را خط خطی می‌کند".

"زیاد زحمت ندید به خودتون. چون دستگاه‌های ارسال انبوه پیامکی که جدیدا به بازار اومده سیم کارت می‌خوره و اگه پیامک‌های تبلیغاتی‌تون رو هم مسدود کرده باشید، باز اون پیام‌ها رو دریافت می‌کنین".

"ای کاش به زودی برای کل پیامک‌های مزاحم چه تبلیغاتی، چه جناحی و سیاسی و چه غیره یه فکر اساسی بشه. از دولت محترم می‌خواهیم جهت حفظ حقوق شهروندی مانع این گونه مزاحمت‌ها بشه".

"بنده هم مانند سایر همو‌طنان از این پیامک‌ها بیزارم و بعضا مجبورم ولو به قیمت از دست دادن تماس‌های ضروری گوشی را خاموش کنم.

"جالب اینجاست که من برای من که خانمم بارها تبلیغات ویژه آقایان فرستادند. در حالی که هر شماره موبایلی که مخابرات در اختیار می‌گذارد مشخص است که صاحب‌اش مونث است یا مذکر".

"پیامک انبوه رسانه‌ای است مانند رسانه‌های دیگر جهت اطلاع‌رسانی. اگه درست و فقط جهت اطلاع‌رسانی باشه مفید و معقوله. چیزی که خوب نیست که با اون و با نوعی پیامک‌های خاص از مردم کاسبی کرد. زمان و نحوه ارسال پیامک خیلی مهمه که مزاحمتی برای مردم نباشه و یا لااقل فایده‌اش از مزاحمت‌اش بیشتر باشه".

"ما برای خط تلفنمون داریم مالیات میدیم. بنابراین کاملا شخصیه و امتیاز پخش شماره‌اش دست ماست. این کار مخابرات کاملا بی‌اخلاقیه که شماره ما رو نسبت به منطقه و صنف در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی می‌زاره"

"واقعا غیر قابل تحمل است. وقتی منتظر پیامک مهمی هستی هی از این پیامک‌های تبلیغاتی می‌یاد".

"بنده از راهکار شرکت مخابرات برای مسدود کردن پیامک‌های تبلیغاتی استفاده کردم اما پیامک‌های جمعی مورد نیاز مثل پیام‌های دبستان فرزندم هم قطع شد و به ناچار مجددا آن را فعال کردم. به دست آوردن پول برای مخابرات هدف است و وسیله را توجیه می‌کند و به هیچ وجه برای آرامش مردم اهمیتی قائل نیستند".

"من بارها حتی درخواست لغو دریافت پیامک‌ تبلیغاتی را دادم اما هنوز می‌یاد. واقعا دیگه عذاب‌آور شده".

"وای این میلیونر شو دیگه شور مزه درش آورده باور کنید ساعت 5 و 6 صبح هم پیام میده میلیونر شو آقا ما نخوایم میلیونر شیم باید کی رو ببینیم بزارید با آرامش بخوابیم".


واکنش عجیب و اهانت‌بار مخابرات
روابط عمومی و امور بین‌الملل مخابرات در ‍پاسخ به موضوع ماهیت این پدیده، اعلام کرده که ارسال پیامک انبوه طبق تعهدنامه و بر اساس قوانین و الزامات قرارداد CPها صورت می‌گیرد و آن دسته از مشترکانی که مایل به دریافت نیستند، می‌توانند با ذکر مشخصات کامل مربوط به مالکیت سیم‌کارت - که همان هفت خوان رستم است- اقدام به غیرفعال کردن این سرویس در تلفن همراه خود کنند.

مشترک مورد نظر نمی‌خواهد در دسترس باشد؛ اندر احوالات مزاحمت‌های تبلیغاتی /// در حال انجام ///

علاوه بر این، روابط عمومی مذکور در کمال آرامش توپ را به زمین مردم شوت کرده و در بیانی کاملا زیرکانه می‌آورد "گفتنی است که از ابتدای سال 1384، شرکت ارتباط سیار ایران مکررا شیوه عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را اطلاع‌رسانی کرده اما تعداد متقاضیان به 10 هزار نفر هم نرسیده است".

جمع‌بندی
1. اپراتورها -دست کم در ایران- انسان‌ها را به چشم دستگاه پول‌سازی می‌بینند. جالب اینکه حتی این مشتری پول‌ساز در زمان پول‌سازی هم برای آنها اهمیت ندارد. آنها با علم بر ناآگاهی جامعه از شرایط و ضوابط ارتباطات رادیویی و الکترونیک، براحتی به کارشکنی می‌پردازند و با کشف افتضاح، بلافاصله به توجیه -بیشتر عجیب- قصور خود می‌پردازند.

2. به نظر می‌آید که در ایران نه فرهنگ پذیرش قصور و عذرخواهی بابت آن در سرویس‌ دهندگان و مسئولین امر تعریف شده و نه مردم ما عملا آگاه به قوانین و ضوابط موجود هستند تا بدین طریق از راه‌های قانونی به حق آنها رسیدگی شود.

3. با عنایت به سخنان دکتر ابهری در رابطه با نفس بی‌خردی و جهالت در اعتقاد به شانس و اقبال، تا ایجاد یک طرح جدی و لازم الاجرا در رابطه با مزاحمت‌های اپراتورها و تبلیغ‌کنندگان، لازم است که هموطنان به هیچ وجه خود را وارد عرصه مسابقات پیامکی ناخواسته نکنند تا بدین طریق اپراتورهای فرصت طلب امروز، با مشاهده اینکه مردم از این پدیده غلط منزجر هستند، دست و پای خود را جمع کنند.

4. وقتی که مخابرات به عنوان مرجع پذیرش شکایات تلفنی و تامین‌کننده آرامش و امنیت تلفنی مردم اظهار می‌دارد که بر اساس آیین‌نامه مربوط به مزاحمت‌های تلفنی که به اپراتورهای تلفن‌همراه ابلاغ شده است، پیامک‌های تبلیغی، مزاحمت تلفنی محسوب نمی‌شوند (رجوع به ادعای سودابه تائبی)، دیگر چگونه می‌شود که به ابراز شکایت در این مورد پرداخت؟ و یا آیا به غیر از لبخند تلخ و مستاصل، کاری از مشترک مظلوم انتظار می‌رود؟

مشترک مورد نظر نمی‌خواهد در دسترس باشد؛ اندر احوالات مزاحمت‌های تبلیغاتی /// در حال انجام ///

5. قطع یقین، اشتباه استراتژیک ایرانسل باید برای خود آن و دیگر اپراتورهای تلفن همراه درس بزرگی تلقی شود که زورگویی و پافشاری علیه سلیقه و انتخاب مخاطب سرانجام به وقوع ضرر بزرگ مالی و ریزش آنها منجر می‌شود و این به هیچ وجه روشی عاقلانه و منطقی برای آنان که داعیه حرفه‌ای بودن در دنیای ارتباطات را دارند محسوب نمی‌شود.

6. وقتی که کسب درآمد و پول باعث می‌شود که مخابرات از اپراتورها و اپراتورها از شرکت‌های تبلیغ‌کننده حمایت کنند، و بلاشک و عمدا مشترکین و مردم را بازی می‌دهند و به امنیت فکری آنها وقعی نمی‌گذارند، آیا درخواست برای ورود دستگاه قضا به این امر توقعی زیاده و نابجا است؟





منابع و مآخذ:

http://www.forum.98ia.com/archive/index.php/t-491774.html
http://staebi.blogfa.com/post/84
http://www.tabnak.ir/fa/news/402761/
http://www.dadesfahan.ir/DesktopModules/DnnForge%20-%20NewsArticles/Print.aspx?tabid=3343&tabmoduleid=7031&articleId=61177&moduleId=6007&P
http://www.itvdictionary.com/definitions/value-added_services_definition.html
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=286381
http://www.yjc.ir/fa/news/4803699/
http://www.strandconsult.dk/sw2407.asp
http://consumers.ofcom.org.uk/phone/tackling-nuisance-calls-and-messages/
http://www.michigan.gov/ag/0,4534,7-164-17337_20942-190608--,00.html
https://www.vodafone.in/vas/lifestyle/pages/contests_mum.aspx?cid=mum#dreambike
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931014000447
http://www.isna.ir/fa/news/93100200705/
http://www.khabaronline.ir/detail/392936
http://old.sharghdaily.ir/news/90/06/08/29785.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    امان از این هرز نامه ها!!
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    مشرق حرفه دل مارو زدی
  • امیر تبریز اوغلی ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    به خدا دارم میترکم از دست این پیامک ها.....چیکار کنیم....چند بار گوشی رو کوبیدم زمین. مصادق بارز مزاحمت تلفنیه
  • آرش خوشرفتار و فانی در خدا ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    با این پیامک ها آرامش ما را هم سلب کرده اند تا حالا هزار بار من رو سرکارگذاشته اند مثل ... که هفتادملیون ایرانی را باوعده هایش سرکارگذاشت
  • پری ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    من پیام ها و شماره هاشون رو مسدود کردم و دیگه برام نمیآید ( البته خط همراه اول )..
  • مازندرانی ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    وسوسه مخاطب ؟؟؟؟ دلت خوشه یک هزارم ملت هم به این پیامها نگاه نمیکنن اینقدر که مزخرفن
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    این اپراتورها دیگه شورش را درآوردند.شده یه جور کاسبی براشون.
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    با سلام وقتی میرم تا عکس روزنامه ها امروز رو ببینم فیلتر هست سایتتون بررسی کنین
  • هادي ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    بجان خودم كم مونده پيامك بدن دوساعت ديگه كه ميري دستشويي اول جيش ميكني يا...؟اگه اولي روبفرستي 1دومي روبفرستي 2 هزينه هرپيامك 75تومان
  • فرزاد ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    با سلام و عرض ادب. اين پيامها علاوه بر سلب آرامش و ايجاد دردسر به نظر ميرسه اطلاعات نسبي به مكالمات و علايق و مشكلات ما دارند. قابل توضيحه كه دو مورد ديابت و ازدواج رو من در مكالماتم دارم استفاده ميكنم و برام جاي تعجب هست كه اين پيامكها اخيرا كه برام ارسال ميشه در همين موضوع هست. حالا من رو اين موضوع واقعا حساس و كنجكاو شدم كه آيا اين شركتها يا مزاحمين چه اطلاعاتي از ما دارند. از طرفي هم وقتي اقدام به قطع ارسال پيامك تبليغاتي ميكنم برام مشكلات ديگه كاري پيش مياد مثل اختلال در ارسال پيامهاي كارگزاري بورس، پيامك بعضي از بانكها و .... از وزير محترم ارتباطات و فناوري اطلاعات جناب آقاي دكتر واعظي تقاضاي رسيدگي دارم. با تشكر فراوان
  • سیدمهدی مصباحی ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    سلام از همه ی ابنها بدتر اینکه من بخاطر شغلم ارتباطم با بعضی مراکز از طریق سامانه های پیام کوتاه است و وقتی که اقدام به غیر فعال کردن پیامهای تبلیغاتی کردم سایر پیامها( اطلاع رسانی) را هم مسدود کردند. واقعا"آدم می ماند که دردش را به کجا ببرد.
  • رجبعلی از اشکور ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    بی در پیکرترین مخابرات جهان ایرانه ما خسته شدیم ازین پیامها هیچکس بدادت نمیرسه
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    من که حسابی شاکیم
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    خدا بگم چکارشون کنه....
  • علیرضا ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    من اقدام کردم برای قطع سرویس تبلیغات ایرانسل از انواع روش ... کمتر شد امّا به طور کلی قطع نشد و هنوز هم مورد عنایت قرار میدن مارو :| با اینحال اگه قطع کنید سرویس تبلیغات رو ، بعضی از سامانه های پیام رسان بی ربط با اوپراتور هم قطع میشه ... حالا تکلیف چیه ؟؟؟ من نمیتونم درک کنم این مطلب رو ... وقتیکه ما داریم " مالیات " میدیم برای خدمات اوپراتورها دیگه دلیل این حرکتا چیه ؟؟ این یک حق خوریِ علنیِ .. با تشکر مشرق بابت این مطلب ارزنده ، امیداروم رسیدگی بشه از سمت مسئولین ...
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    من یه شارژ 2 تومنی می گیرم هر 5 روز یه بار همش برای تبلیغات کم می شه آخه اینطور پول در آوردن حلاله
  • زكي زاده ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    كاملا موافقم . اگه غيرفعال كنيم پيامك هاي بانك واسمون نمياد . هيچكار نميشه كرد .مونديم به كجا پناه ببريم .
  • زكي زاده ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    فقط كافيه جوابشون رو نديم . اگه مردم از جاهايي كه بصورت پيامكي تبليغ ميكنن خريد نكنن كم كم مشكل حل ميشه و صاحبان شركت ها و فروشگاهها ميفهمن كه اين نوع تبليغات اثر معكوس داره
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    آفرین مشرق این پیام ها امان ما را بریدند. و به هیچ کار نمی آیند. از شرکت مخابرات خواهش می کنیم که این را متوقف کنند.
  • مجتبی ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    دهن ما رو سرویس کردن بخدا گوشیمو شارژ می کردم مثلا 10 تومن به ساعت نمی کشید شارژمو خالی می کرد درست نیست اسم دزد رو بذاریم روشون ولی واقعا دزدن:| ایرانسل داشتم زدم شکوندمش لعنتی رو ، رایتل گرفتم:)
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    بازم گوشیت رو بکوب زمین . اونقدر که گوشیت خراب بشه دیگه نتونه هیچ پیامکی رو دریافت کنه.
  • بهروز ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    خدا لعنتشون کنه که فقط فکر جیب خودشون هستن و امنیت روانی مردم رو سلب میکنن. من نمیدونم مدعی العموم پس چکار میکنه. چرا رسیدگی نمیشه. با هرکی حرف میزنی از این موضوع شکایت داره.
  • مجید ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    میشه رفت توی تنظیمات sms و تیک دریافت پیام های تبلیغاتی رو برداشت.
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    آقا ما اعتراض داریم ثانیه ثانیه ی عمرمون با پاک کردن این پیامکا حروم میشه پیگیری کنید خدا خیرتون بده کار رو به دادگاه بکشونید
  • امید ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    حقوق مشتری را رعایت نمی کنن هیچ کدوم از اپراتور ها. من باید هر روز از خط ایرانسل و رایتل و همراه اولم 7 تا پیامک تبلیغاتی پاک کنم. این پیامک ها مربوط به خود اپراتور ها است. متاسفانه تبلیغات دیگه هم هست. حقوق مشتری را رعایت کنید. ایرانسل باشگاه قماربازی راه انداخته.
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    این پیامک ها بلای جان مردم شده است. همینکه عصر می خواهید استراحت کنید میاد. مسولین یه کار کنید. مرکز این اس ام اس های تجاری و مزاحم کجاست. دادستان کل کشور اقدام کنید.
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    اگر یکی از اپراتورها زرنگی بکنه و مجوز ارسال پیام تبلیغاتی نده، مردم از اون اپراتور سیم کارت می خرند و کارش سکه میشه.
  • امیر ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    آقا من رایتل دایمی دارم خداییش از این پیامک ها هیچی برام نمی آد. فقط بعضی وقتا رایتل میزنه تو فلان نمایشگاه غرفه داره که اونم خیلی خیلی به ندرت. اما دوازهم داغونه از دست اینا :(
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    از وقتی این وزیر جدید اومده ماشاء الله بدتر شد که بهتر نشد.این زن ما هم که هرچی میاد جواب میده پدر مارو در آورده بابا ول کنین دیگه هرچی هم قطع میکنیم بازم فایده نداره همش میاد
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    پیامک های تبلیغاتی مربوط به شرکت ها و فروشگاه ها نیست ،مربوط به اپراتور ها هست مخصوصا همراه اول که روزانه دهها پیامک با موضوعات چرت میفرسته تا مشتری جمع بکنه
  • مسعود ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    جدیدا یک اسمس هایی می فرستن که تو جعبه پیام ها نمیره و خودشون باز میشه و باید حتما دکمه اوکی رو بزنی وگرنه نمیره اسمسش رو هم اوکی هم کنی پول کم میشه ازت در غیر اینصورت گوشیتو باید خاموش کنی تا دست از سر گوشیت برداره
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    به دولت فخیه محترم بگین بجای تصویب قوانین پرطمطراق حقوق شهروندی به این شرکت های مخابراتی رسیدگی کنه که آرامش و امنیت روانی جامعه رو سلب کرده و لحظه به لحظه سوهانی بر اعصاب و روان مردم میکشه!
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    کافیه جوابشون رو ندیم ینی چی ؟ داره ایجاد مزاحمت میشه باید یه مرجع رسیدگی به شکایت ایجاد کنن که قدرت داشته باشه این مردم آزارها رو سر جاشون بشونه
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    یه راهکار دارم که انجام دادهم و خوب جواب داده توصیه میکنم یه بلک لیست نصب کنید و شماره های تبلیغی را در ان اضافه کنید من انجام دادم حالا گاهی یکی برام میاد اونم به جمع شماره ها ی بلاک شده اضافه میکنم تو بلک لیستم بعدن سر فرصت میرم پیامای تبلیغی را پاک میکنم تازه اگه خاستی میتونی از تو بلک لیست بخونیشون
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    بلک لیست نصب کن
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    مدیر عامل اول گفته بود اگه با 9990تماس بگیری میتونتی درخواست لغو بدی..اما من یه بار زنگ زدم نفر بیستم لیست انتظار بودم فک کنم بی خیال شیم بهتره
  • . ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    .
  • احمد ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    چرا نظرمراجع را در این خصوص جویا نمی شوند که آیا این عوام فریبی و کسب مال نامشروع بدینطریق صحیح است یا خیر؟خود مخابرات در این تخلف سهیم است
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    موندم تو سطح تفکر افرادی که جواب اینها رو میدن و امیدوارن با آموزش پیامکی مشکلات خانوادگیشون حل بشه، آشپزیشون خوب بشه، مکانیک ماشین خودشون شن و... البته شاید مساله این باشه که میخوان گهگاه کسی بهشون پیامک بده و از تنهایی در بیان حتی با هزینه هر پیامک 200 تومن، لابد کسانی که این پیامک ها رو میفرستن خودشون رو خیلی دانشمند!!! تصور میکنن ولی نون جهل بعضی افراد رو خوردن آخر و عاقبت نداره
  • علی ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    واقعا ممنونم که این مطلب رو نوشتین، اعصاب منم از این پیامک های چرت و پرت و خنده دار خورد شده مخابرات مردم رو یه عده گوسفند فرض کرده که چیزی از دنیای فناوری اطلاعات سر در نمیاره، من شکایت میکنم
  • مسعود کامنت ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    اینا به هر قیمتی میخوان درآمد کسب کنن حتی از راه حرام و فریب مردم. خیلیاشون از طرح های مستقیم اپراتوراس. حتی اگر جایزه دادن واقعی باشه هم کار صحیحی نیست. که البته جایزه ای هم در کار نیست و همش فریبه برای مصرف بیشتر
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    انچه يك مسلمان بايد درباره احكام دينش بداند. اموزش روزانه احكام ضروري اسلام و روش بكار گيري انها در زندگي. هر پيام ١٠٠تومان امروز صبح اين پيام از همراه اول دريافت كردم. اي خاك تو اون سرتون كه دين هم شده مايه سر كيسه كردن مردم براتون كه رونق مسلماني رو برديد.
  • سیستانی ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    کاش مردی پیدامیشدومردم راازدست این مزاحمهانجات میداد!بخداثواب دارداگرارسال این پیامکهاراقطع کنند!گاهی تلفن هندلی ما هنگ میکند!کاشف به عمل امدکه حجم پیامکهای ناخواسته حافظه طفلک رابی دلیل پرکرده است!
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    ناشناس جان منم 6ماهه دارم اینا رو میفرستم توی بلوک لیست ولی هنوزم که هنوزه روزی حداقل4-5 تا برام میاد و من مجددا میرفستم توی بلوک لیست ----((((((و عجیبتر اینکه بعضی هاشون حتی بدون فرستادن پیام تایید هم خود به خود پول کم میکنه. من از دیروز ریال به ریال شارژم رو کنترل کردم دیدم 100تومن الکی کم شده. )))))----- الانم یه ماهی میشه که مصرف شارژم حداقل دو برابر شده
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    جمله اخرت سوالی بود یا خبری ؟
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    اینا رایتل رو ادم حساب نمیکنن !!
  • کاکتوس ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    همش تقصیرمخابراته شماره مردم دست این واون چیکارمیکنه که هرکسی برامون اس بده بخدادیگه خسته شدیم ازبس پاکشون کردیم.به نظرم جنبه حقوقی داره اینکار ........
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    شما که داره ازتون شارژ کم میشه باید ببینید ازچه شماره ای پیام میاد و شارژ کم میشه اونو کنسل کنید یا غیر فعال کنید بلک کردن فایده نداره همراه اول laghv بود فکر کنم بعضی هاشم off را باید به اون شماره بفرستید باید بگردید کد غیر فعال کردنشو پیدا کنید زنگ بزنید از اپراتورتون بپرسید اگرنه همینطور شارژ کم میشه!!!!!!!!
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    مشرق جون برای جلوگیری نگفتی چه راهکارایی وجود دارد
  • ایوب ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    جالب اینه که اگه برای دومین بار زنگ بزنی میشی نفر چهلم!
  • ایوب ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    راه جلوگیری ندارد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس