کد خبر 371231
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱

نوآم چامسکی، نظریه‌پرداز آمریکایی با تاکید بر اینکه اعتراضات فرگوسن در یک چشم بر هم زدن می‌تواند به اعتراضات ضدنژادپرستی و جنبش عدالت اجتماعی تبدیل شود، گفت: اصول اولیه آمریکا بر برده‌داری و نابودی جمعیت بومی استوار است.

چامسکی:آمریکاجامعه‌ای نژادپرست است
به گزارش مشرق، نوآم چامسکی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی جی آر آی تی (GRIT) درخصوص موضوعات زیادی از جمله عراق، سوریه، چین، سرمایه‌داری و اعتراضات فرگوسن صحبت کرد.

وی درباره اعتراضات فرگوسن گفت: این تحولات نشان می‌دهد که تا چه حد رابطه نژادی در ایالات متحده پایین است و این روند از زمان پایان جنگ داخلی بیشتر شده است.

چامسکی تاکید کرد: آمریکا جامعه‌ای بسیار نژادپرست دارد. این بسیار شوکه‌کننده است. آنچه در 30 سال گذشته بر سر سیاهپوستان آمده است، درست همانند چیزی است که بپتیست در کتابش تحولات اواخر قرن 19 را توصیف کرده است.

ادوارد بپتیست در کتابی با عنوان «نیمی از آنچه که هرگز گفته نشده: برده‌داری و تشکیل کاپیتالیسم آمریکایی» تحولات قرن نوزدهم را شرح داده است.

چامسکی گفت که طبق اصلاحات قانون اساسی قرار بود که برده‌های سیاهپوست آزاد شوند و این کار برای حدود 10 سال انجام شد اما پس از توافق شمال- جنوب به ایالت‌هایی که سابقاً صاحب برده بودند، اجازه دادند که هر کاری می‌خواهند انجام بدهند. آنچه آنها انجام دادند جرم علیه زندگی سیاهپوستان بود و همین موجب ایجاد نوعی نیروی کار برده شد. پس از آن بسیاری از مردان سیاهپوست به زندان افتادند و علناً به نیروی کار تبدیل شدند که بسیار بهتر از برده بود.

چامسکی افزود: از آن زمان به بعد سیاهپوستان دیگر نتوانستند به طور موثر علیه افزایش کنترل ایالت‌ها بجنگند.

وی همچنین سیاست‌های جنگ با مواد مخدر را جنگ نژادپرستانه توصیف کرد و گفت: رونالد ریگان نژادپرستی بزرگ بود و این مساله را مخفی نمی‌کرد و سیاست‌های جنگ علیه مواد مخدر به گونه‌ای بود که زنان و مردان سیاهپوست بیشتر از جامعه جدا می‌شدند و فاصله می‌گرفتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس