"معصومه عرب" با انتقاد از عدم پیگیری مسؤولان وزارت خارجه می‌گوید: نفرین کردم که هر کسی کار ما را پیگیری نکرد، روزگارش مثل روزگار ما بشود.

گروه بین‌الملل مشرق- چند سالی است که مسئله برخورد غیرقانونی و دور از شأن پلیس و مقامات ترکمنستان با اتباع ایرانی باعث شده است تا شاهد دستگیری و زندانی شدن تعداد زیادی از هم‌وطنانمان در این کشور باشیم. علاوه بر شرایط بد زندانیان، عدم همکاری مسؤولان وزارت خارجه با خانواده‌های این زندانیان و عدم سرکشی به وضعیت زندانیان نیز زندگی این خانواده‌ها را دشوارتر می‌کند.

اگرچه سه نفر از هم‌وطنانمان که در ترکمنستان زندانی بودند، پس از ماه‌ها پیگیری بالأخره آزاد شدند و به آغوش خانواده‌هایشان برگشتند، اما به دلیل بدرفتاری‌ها و وضعیت وخیم زندان‌ها در ترکمنستان که یکی از مشخصه‌های این کشور است، چندین نفر از ایرانیان متأسفانه جان خود را از دست داده‌اند. یکی از این افراد، "علی حسین‌پور" راننده ترانزیت ایرانی است که در زندان عشق‌آباد ترکمنستان مریض شد و فوت کرد.

خبرنگار بین‌الملل مشرق در همین خصوص با "معصومه عرب" همسر آقای حسین‌پور گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با خانم "عرب" به شرح زیر است.

نفرین کردم که هر کس پیگیر کار ما نشد، روزگارش مثل ما بشود/ آیا وعده و وعیدهای وزارت خارجه، شوهرم را به من برمی‌گرداند

شوهرتان به چه دلیل به ترکمنستان رفته بودند و علت فوت ایشان چه بود؟

ایشان راننده ترانزیت بودند. سه سال پیش دستگیر و زندانی شدند، اما از علت آن چیزی به ما نگفتند. به هیچ وجه حتی به ما نگفتند که شوهرم مریض شده است. شوهرم را جایی برده بودند که هیچ خبری از او نداشتیم. یکی می‌گفت تصادف کرده، یکی می‌گفت مرده، یکی می‌گفت او را دزدیده‌اند. من رفتم به دادگاه شکایت کردم، گفتم که شوهرم به این کشور رفته و ما هیچ خبری از او نداریم. بعد از چند وقت زنگ زدند که آقایی به نام "حسین‌پور" آن‌جا زندانی شده است.

در این دو ماه به همه‌جا زنگ زدم، به هر دری زدم که شوهر مریضم را از زندان بیرون بیاورم. گفتم کسی را می‌فرستم به جای شوهرم او را زندانی کنید. اگر چک می‌خواهید، سفته می‌خواهید، می‌فرستم. هر کاری باید بکنم، بگویید تا انجام بدهم. گریه و التماس می‌کردم که شوهرم را بفرستید تا در ایران درمان شود. اما هیچ کس جوابی به من نداد.

یکی از دوستان شوهرم زنگ زده بود که حال شوهرم خیلی خراب است و الآن در بیمارستان است. پاسپورت گرفتم که بروم، گفتند مرا بیمارستان راه نمی‌دهند. اصلاً آن‌جا کشوری نیست که مرا راه بدهند. گفتند اگر هم بیمارستان بیایم، نیم ساعت ملاقاتی می‌دهند، بعد هم از بیمارستان باید بیرون بروم. هتل یا جایی برای اقامت هم نیست. یک ماه و نیم شوهرم را در بیمارستانی نگه داشتند که نه دوا و دکتر خوبی داشت و نه غذای خوب به او می‌دادند. مریضی‌اش از معده‌اش بود. فهمیدم هر غذایی می‌خورده، بالا می‌آورده.

شوهر من اولین نفری نیست که این‌ها باعث مرگش می‌شوند و بعد جنازه‌اش را به ایران می‌آورند. دولت وقتی می‌خواهد رأی بدهیم، می‌آید پشت میکروفون هزار جور وعده و وعید می‌دهد، اما به یکی از آن‌ها هم عمل نمی‌کند. ما این‌ها را انتخاب می‌کنیم که گره ای از کارمان باز کنند، من که به‌شخصه دیگر رأی نمی‌دهم. آیا وعده و وعیدهای وزارت خارجه الآن به درد من می‌خورد؟ شوهر من را می‌توانند به من برگردانند؟

الآن دارم با سختی و مشقت زیاد سه بچه یتیم را در خانه‌ای مستأجری بزرگ می‌کنم. خودم این همه مشکل دارم، صاحب‌خانه هم آمده و می‌گوید چون دو ماه است اجاره‌تان عقب افتاده، باید تخلیه کنید. هیچ کس هم حتی در حد یک تماس تلفنی، خبری از من نمی‌گیرد.

از وزارت خارجه کسی به شما نگفت که مثلاً وقتی آن‌جا می‌روید ما می‌توانیم به شما کمک کنیم؟

نخیر. حتی گفتند: "ویزا را خودتان باید بگیرید. ما نمی‌دانیم باید چه کار کنیم." خب این راننده‌ها جنایت که نکرده‌اند. شوهر من مریض بوده است. الآن در پرونده شوهر من نوشته‌اند که سرطان داشته است. خب این‌ها که می‌دانستند این آدم سرطان دارد و زنده نمی‌ماند، چرا چیزی به خانواده‌اش نگفتند؟

خبر فوت همسرتان را از کجا مطلع شدید؟

تلفنی به ما خبر دادند. به جای آن‌که از وزارت خارجه با ما تماس بگیرند، یک نفر از خود زندان "ماری" به ما زنگ زد. گفتند یک عده‌ای می‌خواهند به ملاقات شوهرم بروند. من گفتم حالا که می‌خواهند بروند، یک خبری از وضع حالش هم به من بدهند. آن موقع بود که به من گفتند: "خانم محترم، دیشب، آخر شب شوهر شما فوت کرده‌اند." این‌قدر گریه کردم. گفتم چه قدر نامه دادم، جلویشان التماس کردم که شوهرم را بیاورید تا در ایران مداوا شود و اصلاً دوباره به ترکمنستان برگردد. گفتند ترکمنستان قبول نمی‌کند، آن کشور به حرف ما گوش نمی‌دهد.

شنیدیم که پسرتان نیز حالش بد شده است.

خیلی! یک هفته است که در تمام بیمارستان‌ها و زیر دست همه متخصصان می‌گردد. می‌گویند شوک عجیبی به او وارد شده است. وقتی خبر مرگ شوهرم را تلفنی به من دادند، جیغ کشیدم و خودم را به در و دیوار زدم. پسرم هم با این صدا از خواب بیدار شد و ترسید. از ‌طرفی، این بچه 17 ساله، رفته بود و جنازه پدرش را دیده بود که با آن هیکلی که داشت، الآن چهار تکه پوست و استخوان شده است. پسرم الآن این‌قدر حالش خراب است که نمی‌تواند از پله‌های خانه، بالا و پایین برود.

کسی از وزارت خارجه پس از این ماجرا با شما تماس گرفت؟

خیر. باز هم تماس نگرفتند. من هم‌دیگر زنگی به آن‌ها نزدم. از روزی که شوهرم این‌طور شد، هیچ‌کس به ما زنگ نزد و از احوال ما خبر نگرفت. مگر آقای "نوروزی" که فوت شدند به خانواده او سر زدند!

یک معاونتی در وزارت خارجه است که وضعیت ایرانیان خارج از کشور را پیگیری می‌کند. آیا آن‌ها با شما تماس نگرفتند؟

نخیر. البته باید این کار را می‌کردند، ولی نکردند. من خودم بودم که به همه‌جا زنگ زدم. هر جایی‌که وزارت خارجه دفتری دارد، من زنگ زدم. همه آن‌ها مرا می‌شناسند.

اگر مسئولین وزارت خارجه با شما تماس می‌گرفتند به آن‌ها چه می‌گفتید؟

من فقط شوهرم را از آن‌ها می‌خواهم. تا وقتی که شوهرم زنده بود که مشکلی نداشتم. وقتی خبر آوردند که مریض است، آن همه التماس کردم به مقامات وزارت خارجه. فقط می‌خواستم کاری بکنند که شوهرم را به ایران بیاورند برای مداوا. دوستانش که بالای سرش بودند، می‌گفتند آن روزهای آخر همه‌اش می‌گفت: "من می‌خواهم زن و بچه‌ام را ببینم." آن‌ها که می‌دانستند تا چهار روز دیگر بیش‌تر دوام نمی‌آورد، چرا فقط برای دو روز نفرستادند بیاید تا خانواده‌اش را ببیند!

سه‌سال بود که شوهرم را ندیده بودم، حالا جنازه‌اش را به من تحویل می‌دهند. با جنازه‌اش چه کار کنم؟ هر کسی را که کار مرا پیگیری نکرد، نفرین کردم که روزگارش مثل روزگار ما بشود. این‌قدر من التماس و درخواست کردم، آن‌ها حتی زحمت یک پیگیری ساده را به خودشان ندادند.

من از آقای ظریف شوهرم را می‌خواستم، ولی هیچ کاری نکردند تا سایه بالای سر من و بچه‌هایم فوت شد! چه قدر آرزو داشت دامادی بچه‌هایش را ببیند! الآن دو تا از پسرهایم عقد کرده‌اند، اما چون پدر بالای سرشان نبوده، کارشان لنگ مانده است.

وقتی آقای روحانی می‌خواستند به ترکمنستان بروند، خوشحال بودیم که شوهرم هم آزاد می‌شود و می‌توانیم عروسی بچه‌ها را ببینیم، که این بلا سرمان آمد. حتی کسی به ما نگفته بود که شوهرم مریض شده است. حداقل یک خط به زندانی‌ها ندادند تا خانواده‌هایشان از وضع‌شان خبر بگیرند. ما از مریضی و بیمارستان رفتن شوهرم خبر نداشتیم.

ما، منظورم همه خانواده‌هایی است که در ترکمنستان زندانی داشتیم، به شرکت ترانزیت رفتیم. گفتیم ما الآن می‌خواهیم برویم ملاقات و سه چهار میلیون تومان خرجمان می‌شود. پرسیدیم این پول را از کجا باید بدهیم؟ آن هم ما که در امور روزانه‌مان مانده‌ایم؟! هیچ کس جوابی نداد. گفتند به ما ربطی ندارد.

وضعیت خودتان در حال حاضر چه طور است؟

همین الآن از مطب دکتر آمده‌ام. فشارم دائماً بالا و پایین می‌شود. دکتر گفته که از اعصابم است و اگر مراقبت نکنم شاید در خواب برایم مشکل درست کند. از آن طرف، صاحب‌خانه می‌خواهد ما را بیرون کند. وضع مالی خوبی هم که نداریم. نان‌آور ما شوهر مرحومم بود.

سه پسر دارم. یکی از پسرانم که شاگرد اول کلاسش بود، از زمانی‌که پدرش این‌طور شد، از درس و مشق افتاد. دیگر نمی‌تواند مدرسه برود. از درس‌هایش عقب افتاده است. هیچ کسی را هم نداریم، فقط یک برادر شوهر دارم که تهران زندگی می‌کند. دو تا عروس عقدشده هم به ما اضافه شده است.

نمی‌دانم چه کار دیگری باید انجام می‌دادیم؟ اصلاً چه کاری از دستمان برمی‌آمد؟ متأسفانه هر کسی پارتی داشته باشد، کارش راه می‌افتد. ما خانواده‌های زندانیان که آشنا و پارتی نداریم، باید منتظر جنازه‌های عزیزان‌مان باشیم. دیدید که فقط آن سه نفری که آشنا داشتند، آزاد شدند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    بترسید از آه کسی که به او ظلم شده وجز خدا کسی برایش نمانده
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    مشرق همه میرن با سرمایه دارا زد و بند می کنند تو رفتی با گدا گشنه ها بستی؟؟؟
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    چقدر بی انصافی است انداختن مشکل به گردن وزارت خارجه!!!!!
  • علیرضا ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    یعنی اینقدرمملکت بی در وپیکره؟؟؟؟خاکککک برسرهمچین وزارت خارجه وهمچین دولتی که به فکر هیچ کسی نیستن خدا لعنتشون کنه وایشالانفرین این زن و بچه هاش پشت سر دولت و وزیراش ومسولینی باشه که میتونستن کاری کنن ولی کوتاهی کردن .
  • سیامک ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    واقعا برای مسولین بی مسولیت متاسفم خدا ازشون نگذره
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    سه سال پیش چرا چیری نگفتی!! ؟؟
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    حالا چی شده به فکر مردم افتادید؟ حیف نیست پیگیر دعواهای سیاسی نیستید؟ آخر شبی حالمونو گرفتید با این مطلب. فایدش چیه؟؟؟؟؟
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    ظریف الان می خنده، حیفه اگر نخنده چکار کنه. یه دفعه اینا بهشون برمی خوره، عیبه
  • ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    مقصر اینکار هنرمندان هست. اگر به جای آنهمه فیلم خیانت و اراجیف یک فیلم از زندگی این خانواده ای می ساحتند مردم و مسوولان تکان می خوردند.
  • ناشناس ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    وزارت امورخارجه باید درباره کم کاری در این مورد و سایر اتباع دربند در ترکمنستان پاسخگوی افکار عمومی و خانواده این مرحوم باشد.
  • ناشناس ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    حمایت از مظلوم وظیفه همگان است و مشرق از حق ضایع شده این خانواده محترم و عزیز حمایت کرده و جای تشکر دارد.
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    شما بفرمایید که تقصیر کیه ما بندازیم گردن اون
  • ناشناس ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    عجب عزت و احترام به پاسپورت ایرانی و ملیت ایرانی برگشته ها !!!
  • ناشناس ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    احتمالا"امنیتی که جناب وزیر محترم امورخارجه درباره اش صحبت کردند همین است !!!
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    چون یکی مثل تو اینجوری همدردی میکرد!!!
  • مرتضی علی ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    لطفا شما خ باش لازم نیست اظهار نظر کنی باید دید واقعا به چه جرمی راننده رو گرفتن ؟؟ قطعا بدون دلیل نبوده
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    الهی آمین
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    ای بابا این دولت هر چیز بدی رو به دولت های قبل واگذار می کنه و هرچیز خوبی رو به خودش
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    آره ای ول خوب گفتی خوب این شعارها رو پیگیری کنید
  • daniyal ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    مسوولین ما جز خودشون وزن وبچه اشون هیچ کس و نمیبینند.ایشاالله که اه این زن و بچه به گردن تمام اون ادمهایی بیوفته که میتونستنو کمکی نکردن
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    این رسالت خبر رسانی از خانواده‌های این چنینی رو ادامه بدید
  • سهيل ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    اکي من مسئوليتشو قبول ميکنم :| حله داداش :)
  • حقوقدان جوان ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    خاك تو سر اون پدر و مادري كه تو رو اينطوري تربيت كردند كه به هموطنت كه دستش به جايي بند نيست بگي گدا گشنه..... مشرق جان حرف اون رو سانسور نكردي حرف منم بايد بي كم و كاست منتشر كني!
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    بنده خدا ديگه جرم مطرح نيست بحث اينه كه طرف مريض بوده مرده اجازه ملاقات با خانواده نداشته اين نقض حقوق بشره
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    به كتاب ديپلماسي هسته اي جناب وزير افتخار كنيد
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    نه فقط پاسپورت ایرانی که خود ایرانی ها را ذلیل کردن با این نگاه ذلت پذیرشون.البته برای این آقایون که خانه و زندگیشون در نیویورک فراهم است و با مسوءلین آمریکایی رفت آمد خانوادگی دارن که مهم نیست
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    به فرض كه اين زندانيان مجرم باشند .اقاي وزير محترم خارجه دولت جمهوري اسلامي ايران ! آيا اينها بايد از حقوق اوليه انساني خود محروم باشند .؟؟ اجازه صحبت كردن با خانواده به صورت تلفني هم براي اين زندانيان وجود نداشته . واقعا باعث تاسف است .
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    این همه راننده میرن و میان ایشون حتما یه مشکلی داشته !
  • امید ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    بی شعور ... مشرق مال منم باید منتشر کنی
  • omid ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    سهیل جون داداش تقصیر منه ... من عذر خواهی می کنم
  • محسن ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    ناشناس -تو کز محنت دیگران بی غمی -نشاید که نامت نهند ادمی
  • امید ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    بر برخی مسئول بی کفایت لعنت ...
  • علی ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    فقط یک سوال خدای چرا شوهرت بازداشت شده بگو چکار کرده بوده بعد همه را محاکمه کن
  • حسین ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    کاربه وزارت امورخارجه ومابقی این داستان ندارم ما توکشور خودمون کسی برای جون ایرانی ارزش قائل نیست چه برسه به جون یه ایرانی توخارج ازکشورکشورهای دیگه به خاطر اتباع شون جنگ راه میندازن ولی ما ....این مسئله ربطی به ابن دولت هم نداره زندانیای ایرانی تو عراق افغانستان تودولت قبل رو یادتون هست
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    حق با توست. اصلا مثل همیشه تقصیر احمدی نژاده. این دولت با این همه تدبیر که داره حتی نتونسته یکیشو به منصه ظهور برسونه چون احمدی نژاد اونقدر گند زده که اصلا نمیشه کاری کرد. مسکن مهر، رابطه با گدا گشنه های آمریکای لاتین ، تولید بنزین و جلوگیری از واردات میلیارد دلاری، پیشبرد صنعت هسته ای، دولت الکترونیک، خط آهن شرق دریای خزر، کد شبنم، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و .... پس یادت باشه به همه بگی بازم حتی اگه دولت هیچ کاریم نکرد بازم به همین دولت رای بدن تا احمدی لولو نیاد همه وضعیت برگرده
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    هیچ کس نگفت چرا گرفتنش ، چرا زندانی شد و در چه زمانی این اتفاقات افتاد !!!!!!! چرا ؟؟؟!!!!!!!!
  • اسی ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    باانکه یک ترکمن هستم اما از دولت ترکمنستان نفرت دارم انجا قاتل رانندگان ایرانی است هرراننده ای زندانی شده قطعا پیکر بیجانش به ایران میاید متاسفانه باانکه وزارت خارجه میداند دولت ترکمنستان خیلی با ایرانی ها بد رفتاری میکند اما تاکنون هیچ گونه اقدامی درحمایت از ایرانیان دربند انجا نکرده متاسفانه انجا با ایرانیان دربند مثل حیوان برخورد میشود حتی با چند پاکت سیگار هم کامیون را مصادره میکنند مامورانش خیلی بد دهن پرخاشگر هستند رانندگان تراتزیتی بخاطر ترس از ماموران انجا مجبورند هرچه خواستند برایش میدهند حتی پول باانکه هیچ با قاچاقی هم نداشته باشد چون میدانند براحتی با انداختن مواد در کامیون روزگارش راسیاه میکنند . اینها را از برادرم وچندین راننده دیگرکه چندین سال راننده ترانزیتی بوده شنیدم بهترین کاری که دولت برای حفظ جان رانندگان خود میتواند بکند کم کردن ارتباط با ان کشور است .انتظار داشتیم از ظریف بجای ان خنده هایش یاد گریه های خانواده زندانیان هم باشد
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    واقعا نادانی
  • منتقد معتدل منصف ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    امام حسین فرمودند: برحذرباش از ظلم برمظلومی که پناه و یاوری جز خدا ندارد من با اینکه منتقد مشرق محترم سانسورچی هستم ولی واقعا این کار مشرق آنقدر ارزشمند است که قابل قیمت گذاری نیست. بسیار ارزشمند است دفاع از مظلومی که پناهی جز خدا ندارد ممنون مشرق
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    متاسفانه بیشتر سفرای ما برای دفاع از حقوق ایرانیان هیچ کاری نمی کنن(مثلا در ج.آ:بیش از 500دلار از رانندگان پول زور می گیرند). اصلا معلوم نیست واسه چی رفتن اونجا
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    گدا گشنه تویی که از عقل و شعور چیزی قسمتت نشده
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    حرف مفت نزن! مساله برخورد ناشایست با راننده های ترانزیتی توسط ترکمنستان مساله تازه ای نیست که با حرف از روی معده بخوای در مساله تشکیک کنی و با اینکار به یک خانواده مظلوم و داغدار زخم زبون بزنی ! بترس که یه روز تو جای این خانواده باشی تا از نزدیک مشمول تدبیر و امیدت کنند
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    اینکه بعد از این همه هیاهو بالاخره چنمدمین زندانی ایرانی در زندانهای ترکمنستان از مریضی و بی توجهی جان خودشو از دست میده نشون میده که واقعا مساله برخورد ظالمانه ترکمنستان با ایرانیان جدیه و هم اینکه دولتِ مدعی افزایش احترام بین الملل به حقوق ایرانیها در این زمینه به حداقل مسئولیتش عمل نمیکنه
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    الهی آمین
  • مرد غارنشین ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    آقا کار کاره محمود هاله نوره
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    aga rohani aga Zarif aga rafsanjani hatman tu khab komak mikonan
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    پاسورت ایرانی
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    ناشناس ۱۴:۰۳ کمتر حرف بزن که ادبت عیان نشه ! بلاخره باید مشخص بشه جرم ایشون چیه یا نه ؟
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    این کشور جعلی با اون رییس جمهور تفاله اش که جاروکش حزب کمونیست شوروی سابق بوده همه این کارها را به تحریک ترکیه واسراییل وعربستان انجام میدهد اگر بروند وتاریخ کشورشان را بخوانند وداستان عهد نامه اخال با ناصرالدینشاه بی لیاقت وراهزنیها و حملات به مراکز تمدن میفهمند میفهمند اصلا در حد یک ملت نیستند
  • حسن ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    پیگری حال یک شهروند ایرانی در خارج کشور برای وزارت خارجه که سفارت نیز در آن کشور دارد یک امر بدیهی است حال چرا موضوع اینگونه شده باید پرسید ؟
  • mbt schoenen ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    0 0
    mbt shoes uk 2012 نفرین کردم هرکه پیگیر کارمان نشد روزگارش مثل ما شود - مشرق نیوز | mashreghnews.ir mbt schoenen http://www.idoubleyou.nl/images/mbt-schoenen-outlet-mbt.html

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس