کد خبر 36364
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۳

شاهد 285 بالگردي تهاجمي است که در نمونه هاي زميني و دريايي ساخته شده و در خط توليد قرار دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق، صنايع هوايي شاهد، پس از موفقيت در ساخت بالگرد ترابري شاهد278 کار ساخت نمونه رزمي و تهاجمي سبک را با جديت بيشتري در دستور کار قرار داد که در سال 1385 به توليد بالگرد شاهد285 منجر شد.
اين بالگرد از نوع تکنفره و براي اجراي مأموريت هاي نظامي از جمله شناسايي و گشت رزمي و پشتيباني از نيروهاي زميني توسعه يافته است.
در مأموريت شناسايي و گشت رزمي، اجراي عمليات گشت زني در حال حمل سلاح و درگيري با واحدهاي شناسايي شده دشمن در صورت لزوم و سنجش ميزان توانمندي آنها و تسليحات در اختيار آنان مدنظر مي باشد که بالگردهاي سبک، به دليل ابعاد کوچکتر و مانورپذيري بالاتر، براي اجراي اينگونه مأموريت ها مناسبتر هستند.
در پشتيباني از نيروهاي زميني، حمله به مواضع نيروهاي دشمن، اجراي آتش روي آنها، انهدام سنگرهاي دشمن و حمله به ادوات نيمه سنگين و سنگين(تانک ها، نفربرها و ...) که منجر به کاهش فشار روي نيروهاي خودي مي گردد در دستور کار است.

شاهد285 به عنوان يک بالگرد سبک و پر تحرک، دقيقاً در رده بالگردهايي براي اجراي هر چه بهتر مأموريت هاي پيش گفته قرار دارد.
اين بالگرد داراي برد بالاي 800 کيلومتر بوده و مداومت پروازي مطلوب آن که حدود 5 ساعت است، امکان باقي ماندن آن در آسمان بدون نياز به دفعات زياد بازگشت براي سوختگيري را ممکن مي سازد.

 

شاهد285 در حال شليک راکت

استفاده گسترده از مواد کامپوزيتي غير فلزي، علاوه بر کاهش وزن پرنده و جذب و کاهش انرژي امواج راداري، فوايد ديگري نيز دارد. از آن جمله مي توان به عدم ايجاد خوردگي و زنگ زدگي( که در فلزات، پديد مي آيد)و در نتيجه امکان کار در محيط هاي گوناگون، جذب و مستهلک کردن ارتعاشات توليدي موتور و همچنين عمر و دوام بالاتر قطعات مربوطه اشاره داشت. کاهش وزن پرنده در اثر استفاده از مواد کامپوزيتي که از فلزات سبکتر هستند، باعث افزايش وزن محموله قابل حمل اين پرنده نيز مي شود.
به نظر مي رسد در طراحي شکل بدنه، سعي بر ايجاد قابليت هاي پنهان کاري راداري شده است که در استفاده از سطوح شکسته با زاويه هاي غير 90 درجه، نمود دارد.
جايگاه حمل جنگ افزار، يک عدد در هر طرف بدنه است که هر يک امکان نصب يک يا دو پرتابگر هفت تايي راکت 2.75 اينچي را دارد.
در تصاوير مختلف بالگرد شاهد، تيرباري مستقر در دماغه ديده مي شود، يک نمونه تير بار کاليبر 7.62 ميليمتري ثابت و يک نمونه هم سوار بر يک مکانيزم دو درجه ازادي که امکان گردش در سمت( چپ و راست) و ارتفاع(بالا-پايين) را مي دهد. همچنين بر روي سقف کابين آن نيز وسيله اي که به نظر يک سامانه الکترواپتيک يا حرارتي بوده و قابليت نصب و جدا شدن را دارد، مشاهده شده است.
نمونه دريايي
به گزارش مشرق با استفاده از طرح بالگرد شاهد285، يک نمونه دريايي هم توسعه داده شده که داراي شباهت هاي ظاهري بسياري با نمونه زميني است و  شاهد285سي ناميده شده است. از جمله تفاوت هاي نمونه دريايي و زميني شاهد 285، نصب يک رادار جستجوي سطحي در دماغه نمونه دريايي است که داراي شباهت هايي با انواع موجود در شناورهاي دريايي تندرو مي باشد و از اينرو کمينه برد آن بين 30 تا 40 کيلومتر تخمين زده مي شود؛ اين رادار به جاي تيربار تک لول نصب شده است.

رنگ استتار آبي روشن، براي محيط هاي دريايي در اين نمونه، به کار گرفته شده و تاکنون دو نوع سلاح موشکي بر روي آن ديده شده است. موشک هاي شناخته شده ضد کشتي «کوثر» با وزن 120 کيلوگرم و برد حدود 25 کيلومتر(که در اثرشليک از بالگرد، افزايش هم مي يابد) که يک فروند در هر سمت بالگرد نصب شده است.

همچنين موشکي با نام «سديد1» که در مقر چهارتايي در دوطرف بالگرد نصب شده و بنا به اظهارات منابع، داراي هدايت ليزري و برد 10 کيلومتر است و احتمال بکارگيري اين موشک در نمونه زميني اين بالگرد هم وجود دارد. البته سلاح هاي موشکي آزمايش شده بر روي اين پرنده، تنها شامل انواع مذکور نيست .

 

شباهت هاي بسياري بين دو نوع بالگرد شاهد 278 و 285 ديده مي شود. در واقع تفاوت هاي ابعادي عمده، طول کشيده تر نمونه دريايي به اندازه يک متر و قطر بيشتر ملخ دم به اندازه 6 سانتي متر است. با توجه به اينکه بالگرد هاي خانواده شاهد، جزو اولين بالگردهاي ايراني هستند که به توليد انبوه رسيده و وارد يگان هاي عملياتي شده اند و طراحان ايراني در ايجاد تغييرات لازم بر روي آنها تلاش زيادي داشته اند، استفاده حداکثري از طرح ها، قطعات و سامانه هاي يکسان، باعث کاهش چشمگير زمان توسعه طرح، هزينه هاي طراحي و توليد، فرايند آموزش خدمه پروازي و تعمير و نگهداري گرديده و امکان استفاده از قطعات مشترک هر يک از دو نمونه را بر روي ديگري، در شرايط محيط رزمي فراهم مي کند که به افزايش آمادگي عملياتي اين بالگردها در يگان هاي مربوطه نيز مي انجامد.
بنابر ظاهر، ملخ هاي اصلي و ملخ هاي دم، بخش هايي از بدنه اصلي و دم در دو بالگرد شاهد 278 و 285 مشابه مي باشند و با توجه به اطلاعات منتشره از توان موتور و بيشينه وزن برخواست اين دو بالگرد، قاعدتاً موتور و سامانه انتقال توان نيز مشترک مي باشند که جزء مهمترين بخش هاي هر بالگردي هستند.

همچنين سامانه هاي داخل کابين نيز داراي اشتراکات فراواني هستند و از نمايشگرهاي چندمنظوره(MFD) نيز در اين بالگردها استفاده شده است.
مشخصات فني، عملياتي نمونه شاهد AH-85A :
مشخصات عملکردي:
سقف پرواز ايستايي(IGE) : 3350 متر
سقف پرواز ايستايي(OGE): 2040 متر
سقف پرواز سرويس: 4160 متر
بيشترين نرخ صعود: 6/7 متر بر ثانيه
بيشرين سرعت: 225 کيلومتر بر ساعت
برد(5000پايي): 875 کيلومتر
مداومت پروازي: 5 ساعت
مشخصات فني:
طول: 84/11 متر
عرض: 78/2 متر
ارتفاع: 42/3 متر
قطر روتور اصلي: 16/10 متر
قطر روتور دم: 57/1 متر
وزن خالي: 820 کيلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 1450 کيلوگرم
حداکثر قدرت موتور 420 اسب بخار
کاربردها:
• اجراي آتش با قابليت درگيري نزديک
• پرواز سرعت بالا در ارتفاع پايين
• جستجو و هدف يابي
• شناسايي رزمي
ويژگي‌ها:
• بدنه و پره ها از مواد مرکب پيشرفته
• عملکرد در شرايط جغرافيايي متنوع
• قابليت انجام مأموريت‌هاي مختلف
• عملکرد بالا
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    3 0
    تولید انبوه نشه فایده نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس