تلاش ما این است که توافقنامه انتقال محکومین هر چه زودتر نهایی شود و زمینه‌ای فراهم بشود که زندانیان محکوم، الباقی محکومیت خودشان را در کشور خودشان بگذرانند.

تعدادی از زندانیان ایران در ترکمنستان آزاد شده اند /بهترین سفیر ما در جهان سفیر ترکمنستان است /از رسانه ها و صداوسیما شدیدا گله دارم/ سفیر ما در ترکمنستان به زودی تغییر میکندگروه بین الملل مشرق- پس از فراز و نشیب های فراوان بالاخره بعد از حدود 2 سال اولین زندانیان ایران در زندان های ترکمنستان آزاد شدند. این خبر را حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران با تایید این خبر به سوال های خبرنگار بین الملل مشرق در خصوص زندانیان ایرانی دربند در زندان های ترکمنستان پاسخ داد.

شایعاتی مبنی بر آزادی 3 نفر از زندانیان ایران از زندان های ترکمنستان وجود دارد. آیا این شایعات صحت دارد؟

بر اساس خبری که از سفارتمان در عشق‌آباد دریافت کردیم و حسب یادداشتی که دولت ترکمنستان به سفارت ما داده است، تعدادی از زندانیان ایرانی در ترکمنستان آزاد شده‌اند.

برخی می‌گویند تعداد زندانیان ایرانی در ترکمنستان 300 نفر است، برخی می‌گویند 400 نفر، و حتی تعداد 600  نفر هم گفته شده است. آمار مشخصی از این تعداد وجود دارد؟

بله. این تعداد دویست و هشتاد و چند نفر است. کم‌تر از 300 نفر هستند. آمارهای دیگر صحت ندارد. تلاش ما این است که توافقنامه انتقال محکومین بین دو کشور هر چه زودتر به تصویب نهایی برسد که بر اساس آن موافقت‌نامه، زمینه‌ای فراهم بشود که زندانیان محکوم، الباقی محکومیت خودشان را در کشور خودشان بگذرانند. این توافقنامه توسط طرف ایرانی پاراف شد، منتظر پاراف و امضا و نهایتاً تصویب مجالس دو کشور هستیم.

از آخرین زندانی ایرانی که در ترکمنستان آزاد شد، زمان زیادی می‌گذرد، حدود دو سال. ترکمنستان زندانیان و اتباع کشورهای دیگر مثلاً ترکیه یا اذربایجان را با جرم های مشابه با زندانیان ایرانی طی این دو سال مورد عفو قرار دادند. چرا این اتفاق در خصوص ایران نمی‌افتاد؟ ضمن این‌که تفاوت این سه نفری که اکنون آزاد شده‌اند با زندانیان ایرانی دیگر که آن‌ها هم در شرایط بدی در زندان‌های ترکمنستان هستند، چیست؟

تعداد زندانیان ایرانی در ترکمنستان بسیار بیش‌تر از تعداد ترکمن‌های زندانی در ایران است و متأسفانه اکثراً جرم یا اتهام زندانیان ما هم مربوط به مواد مخدر است، نظیر همین زندانیان و یا زندانیان ما در کشورهای جنوب شرقی در این خصوص دارند. وزارت خارجه حسب وظیفه ذاتی خودش پیگیری گسترده‌ای را انجام داده است، چه در قالب اجلاس‌های کنسولی از عالی‌ترین سطح تا پایین‌ترین سطح در دولت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با طرف ترکمن، موضوع رهایی یا عفو یا انتقال محکومین مطرح شده است. از ملاقلات دو رئیس‌جمهور ایران و ترکمنستان گرفته تا دیدارهای مکرر وزرای خارجه دو کشور تا دیدارهای معاونین وزرای خارجه، بنده و جناب آقای "رحیم‌پور" معاون محترم آسیا و اقیانوسیه با قائم مقام وزیر خارجه ترکمنستان این موضوع مطرح شده است. ماه گذشته بنده سفری به عشق‌آباد در همین رابطه داشتم و با سفیر محترم ترکمنستان در تهران هم دیدارهایی داشته‌ام، همان‌طور که سفیر ایران نیز هم با وزیر خارجه و هم با معاون وزیر خارجه ترکمنستان دیدارهایی داشت.

این تلاش‌ها به طور گسترده دارد صورت می‌گیرد. علت این‌که در ماه‌های اخیر ما شاهد آزادی یا عفو زندانیان نبودیم، شاید به این خاطر بوده که طرف ترکمن هم انتظار داشت تا همین عفو یا انتقال از سوی ایران هم صورت بگیرد. به هر حال، من امیدوارم که همه این رایزنی‌ها بتواند باعث تبادل کامل محکومین دو کشور بشود.

با توجه به این‌که اکثر کسانی که زندانی هستند، سرپرست خانواده‌های خود هستند، خیلی از خانواده‌های ایرانی چشم به راه هستند. شما پیامی برای این خانواده‌ها دارید؟ چه مدت دیگر باید صبر کنند؟

ما هیچ‌گاه وعده کذب نمی‌توانیم بدهیم، اما همان‌طور که عرض کردم، الآن در عالی‌ترین سطح یعنی رؤسای‌جمهور دو کشور تا سطوح پایین‌تر، این موضوع مستمراً با طرف ترکمن در حال مطرح شدن است. ما امیدواریم که انشالله هرچه زودتر این موضوع موافقت‌نامه انتقال محکومین به تصویب نهایی برسد و اسباب خوشحالی خانواده‌های زندانیان فراهم بشود، چه در قالب عفو کامل زندانیان و چه در قالب انتقال محکومین به کشور زندانی. حسن این انتقال این است که خانواده‌های دو طرف می‌توانند دسترسی به زندانیان خود داشته باشند.

واقعیت این است که ما همان‌طور که بارها و بارها گفته‌ایم، به عنوان وزارت خارجه از بسیاری از رسانه‌ها و سایت‌های خبری و روزنامه‌ها و حتی می‌توانم بگویم رسانه ملی شدیدا گله‌مند هستیم به خاطر این که عموماً پردازش مسئله زندانیان، همواره پردازش به معلول است در رسانه‌های خبری ما نه پردازش به علت. به عبارت دیگر، به جای آن‌که از وزارت خارجه گرفته تا همه ارگان‌های ذی‌ربط و رسانه‌ها دست به دست هم بدهیم و شعار پیشگیری بهتر از درمان است را دستور کار قرار بدهیم، بیش‌تر به مسئله درمان بعد از عدم پیشگیری می‌پردازیم.

کاملاً واضح است، 3500 نفر زندانی که ما داریم عموماً و بالای 80 درصد به خاطر حمل مواد مخدر است. حالا چه این اتهامات نسبت به افرادی بی‌گناه باشد و چه نسبت به افراد گناه‌کار. البته در سیستم قضایی، ممکن است اشتباه هم صورت بگیرد، یعنی ممکن است فردی در این کشورها زندانی بشود، اما مقصر نباشد.

گزارش های زیادی در خصوص زندانیان ایرانی در ترکمنستان وجود دارد که نشان می دهد بسیاری از این دستگیری های صورت گرفته ساختگی بوده است. سربازان مرزی ترکمنستان برای کشف مواد مخدر، تشویقی مالی و حتی ترفیع درجه میگیرند و به همین خاطر مقادیر بسیار ناچیز از تریاک و یا مواد مخدر دیگر را هنگام بازرسی کامیون های ایرانی جاسازی می کنند تا از این طریق شامل تشویق پلیس کشورشان قرار بگیرند. فکر نمی کنید یکی از دلایل این اقدام آنها به خاطر عدم رسیدگی و عدم شنیده شدن صحبت های رانندگان ایرانی باشد؟

نخیر، موضوع این است که دولت ترکمنستان در مبارزه با قاچاق مواد مخدر بسیار جدی است. این هم فقط مربوط به ایرانیان نیست. نسبت به اتباع دیگر هم هست و میزان موفقیت دولت ترکمنستان در برخورد با قاچاق مواد مخدر به مراتب بیش‌تر از موفقیت ایران بوده است. این یک واقعیت است و غیرقابل کتمان است. قوانین شدیدتر از ما دارند و دولت ترکمنستان هم بسیار جدی‌تر موضوع را دنبال می‌کند. من امیدوارم روزی، ایران هم چنین جدیتی را از خود نشان بدهد.

البته این‌که ممکن است در مواردی تله‌گذاری یا جاسازی شده باشد، ما منکر این نمی‌شویم، یعنی حرف خانواده‌ها را انکار نمی‌کنیم. ممکن است در بسیاری از موارد، افراد زندانی به ناحق زندانی شده باشند. این دیگر باید در روند اخذ وکیل و پیگیری‌های قضایی اثبات شود. اما ما باید بپذیریم که قوانین جمهوری‌های آسیای مرکزی و قفقاز مانند اذربایجان و ترکمنستان شدیدتر از قوانین ماست. البته ما هم عزیزانی را در این راه از دست داده‌ایم و آمار شهیدان ما در این راه بسیار بیش‌تر از این کشورهاست. مجامع بین‌المللی ایران را در صف مقدم مبارزه با مواد مخدر می‌دانند، اما به لحاظ قوانین سخت‌گیرانه و روند قضایی، باید بپذیریم که ترکمنستان قوانینش سخت‌گیرانه‌تر است.

اگر این گفته‌ها صحت داشته باشد و واقعاً تله‌گذاری شده باشد، پس باید رسانه‌های ما این موضوع را قوی‌تر پوشش بدهند. صدا و سیمای ما باید این را در برنامه‌های خود منعکس کند. سایت‌هایی مثل سایت شما باید این‌ها را پردازش خبری کنند. من مشخصاً از مشرق تشکر می‌کنم که پیگیر این مسئله است، اما بقیه هم باید به همین ترتیب پیگیری کنند. باید دست به دست هم بدهیم و آگاهی‌بخشی را زیاد کنیم. آن‌چه الآن در سایت‌ها و روزنامه‌ها می‌بینیم این است که مسئله را از نیمه ماجرا به بعد آغاز می‌کنند. نیمه اول را کاری ندارند، فقط می‌گویند وزارت خارجه چه کاری کرده است، چرا از حقوق زندانیان دفاع نمی‌کند. خب معلوم است که این پردازش به معلول است، نه علت، این توجه به درمان است، نه پیشگیری از وقوع درد.

این گله‌مندی من هم چیز جدیدی نیست. من بارها این را گفته‌ام. رسانه‌های ما باید فعال‌تر باشند. در این زمینه وزارت خارجه وظیفه خودش را به خوبی انجام داده است. ما اصلاً به انتقاد نیازی نداریم. وزارت خارجه دارد کار خودش را می‌کند. من اگر بخواهم بگویم که در مورد همین زندانیان ایرانی در ترکمنستان چه انرژی‌ای از دستگاه دیپلماسی ما گرفته شده است، شاید مخاطبین شما تعجب کنند. بعید است در هیچ کجای دنیا، وزارت خارجه‌ای مثل ایران پیدا بشود، یا دولتی پیدا بشود که در دو دیدار اخیرش در سطح رئیس‌جمهور یا همتای ترکمنی در ملاقات‌ها گفته باشد و یا وزیر خارجه از نیویورک گرفته تا تهران تا عشق‌آباد این مسائل را مطرح کرده باشد و یا بنده سفری آن‌جا داشته باشم. اینا همه اقدامات دولت و دستگاه دیپلماسی است. ما که در این زمینه قصوری نداریم. باید همه‌مان تلاش بکنیم. ما اعتقاد نداریم که همه گناه‌کارند، ممکن است برخی هم بی‌گناه باشند، اما وقتی از 3500 نفر زندانی، 80 درصد در زمینه مواد مخدر است، همه 80 درصد مدعی باشند که تله‌گذاری شده و دروغ است. نمی‌شود چنین چیزی را باور کرد. ولو این‌که برخی ممکن است به ناحق زندانی شده باشند.

یکی از مواردی که خیلی از خانواده‌های این زندانیان از آن ناراضی هستند این است که وقتی زندانیان آن‌ها در شرایط بدی در زندان ترکمنستان هستند، بحث عدم همکاری سفارت ایران در ترکمنستان است. خیلی‌ها مراجعه کرده‌اند، اما سفارت اصلاً آنها را نپذیرفته است. این‌ها از تهران آمده‌اند به ترکمنستان، اما با چنین برخوردی مواجه می‌شوند. من با همسر و مادر یکی از زنداینان ایرانی در ترکمنستان صحبت میکرد و می گفت که سفیر حتی اجازه نداده که در نمازخانه سفارت استراحت کنند و آنها را نپذیرفته است. اکثر خانواده هایی که درگیر این ماجرا هستند از نظر مالی وضعیت خوبی ندارند زیرا سرپرست ها خانوده شان زندانی شده اند و کامیون و بارشان مصادره شده. آیا درباره نارضایتی و شکایت خانواده ها و زندانیان ایرانی از سفیر ایران در ترکمنستان پیگیری صورت گرفته است؟

در حال حاظر که تقریباً در آستانه پایان مأموریت سفیر محترم‌مان هستیم، من به شما قول می‌دهم که اگر چنین ادعایی شده باشد، به هیچ‌وجه ادعای واقعی نیست. تنها سفیری که بیش‌ترین تلاش را در سطح جهان به گواهی گزارش‌های دریافتی، در این خصوص انجام داده است، آقای هاشمی گلپایگانی، سفیر ما در عشق‌آباد بوده است. هیچ سفیر ما در جهان به اندازه ایشان پیگیری مسئله زندانیان نیست. همان‌طور که سرکنسول ما در مرز، جناب آقای مقدم هم بسیار بسیار فعال هستند.

نمی‌شود جزئیات همه چیز را به خانواده‌ها گفت، اما این ادعا، واقعاً ادعای درستی نیست. من الآن این‌ها را می‌گویم، چون الآن نزدیک به پایان دوره سفیری آقای گلپایگانی هستیم. ایشان مکرر پیگیر این موضوع بودند. زمینه سفر بنده را ایشان پیگیری کردند. ممکن است، ملاقات فیزیکی با خانواده‌های زندانیان کم باشد، من این را نفی نمی‌کنم.

خانواده یکی از زندانیان به سفارت ترکمنستان رفته، اما آن‌ها را حتی به داخل سفارت راه هم نداده‌اند.

نه. مگر می‌شود؟ ما سفارتمان به روی همه باز است. همه سفارت‌های ما به روی ایرانیان باز است. ما کم‌ترین ناراضی را در این خصوص داریم. بله، ممکن است، سفیری وقت خودش را بیش‌تر برای رایزنی برای رهایی این زندانیان کرده باشد تا مثلاً ملاقات با خانواده‌ها. شاید مسئله اول را مؤثرتر بداند در آزادی زندانیان. اما این به آن معنا نیست که آن‌جا کسی را به درون سفارت راه ندهند.

این واقعاً بی انصافی است. من هم دیدم که بعضی گزارش‌های خبری بوده که گفته‌اند سفیر ما فلان برخورد را داشته است. من تا الآن اصلاً نیامده‌ام دفاع بکنم، اما الآن به خاطر وجدان خودم، نه این‌که رابطه‌ای با آقای سفیر داشته باشم، ولی گواهی می‌دهم که چنین ادعایی درست نیست. همه سفرای ما فعال هستند. نه به یک اندازه، اما من بارها گفته‌ام که یکی از ملاک‌های ارزیابی ما درباره سفرایمان در خارج از کشور، توجه آن‌ها به اتباع ایرانی و به خصوص زندانیان است. اگر این‌ها در ایام متبرکه ما مانند اعیاد و مناسبت‌های مختلف ما، با زندانیان ملاقات بکنند، در ارزشیابی عملکردشان اثر مثبتی دارد. ما این را به صورت بخشنامه و در قالب دستورالعمل کتبی به همه سفرایمان گفته‌ایم. یکی از اصلی‌ترین ملاک‌های نمره مثبت به سفرا و سرکنسول‌گری‌ها توجه به حقوق ایرانی‌ها و مخصوصاً زندانی‌هاست.

بگذارید یکی آمار در پایان عرایضم به شما اعلام کنم. ما بین 3300 تا 3500 زندانی در خارج از کشور داریم. فقط در سال گذشته، 920 نفر آزاد شده‌اند، یعنی حدود یک سوم از این‌ها. شما بگردید ببینید آیا وزارت خارجه دیگری در دنیا هست که تا این اندازه موفق بوده باشد یا نه. ببینید کشورهای غربی یک زندانی را از کشوری آزاد می‌کنند و چند برنامه تلویزیونی درباره آن می‌سازند. این نشان می‌دهد که خیلی در این زمینه کار انجام شده است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    "بهترین سفیر ما در جهان سفیر ترکمنستان است". با اين نگاه جناب قشقاوي بايد پرسيد بايد ديد چه رفتارهايي با ايرانيان شده است؟
  • محسن ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    در تابستان 1392، وقتی در مرز بین ارمنستان و گرجستان، نیروهای مرزبانی گرجستان برخورد بسیار سخیفی با ما داشتند و ساعتها ما را از راه دادن به کشورشون (بدون هیچ دلیلی) منع میکردند، سفیر و کنسول ایران در تفلیس کوچکترین همکاری با ما نکرد و تلفنشون رو قطع کردند. فقط مانند سخنگوی وزارت امور خارجه این عمل را محکوم میکردن!!!
  • موسوی ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    از مجموع 285 نفر ، 3نفر آزاد شدند که این هنر نیست.
  • دکتر ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    صداوسیمای بیچاره! باز خوبه تماما دولتی هست و هر خبری که در اتاق خبر صداوسیما صبح ها تعیین میشه با تایید نماینده دولت هست!! اگر توی ایران شبکه های خصوصی آزاد بود یا صداوسیما اسپانسر خصوصی داشت و دستش باز بود برای خبر رسانی که شما باید.......!!!
  • هم وطن ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    1 0
    شما ها از کی گله ندارید؟ آوازه تجارت و گندکاری سفرای ما که در جهان پیچیده, از چی دارید دفاع می کنید؟؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 1
    درود بر دلاوران کشورمان در وزارتخارجه
  • حمید امیر قلی پور ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    با سلام. آقای قشقاوی در بخشی از صحبت های خود به اخذ وکیل و پیگیری موضوع از طریق دستگاه قضایی اشاره کردند.در مورد پرونده پدرم، حکم بی گناهی اش در دادگاه انقلاب کشورمان ثابت شده است. حال وظیفه چه شخص و ارگانی می باشد که از پدرم دفاع کند؟سفارت جواب هیچ نامه ای را به ما نمی دهد. ما چگونه می توانیم با دستگاه قضایی ترکمنستان ارتباط بگیریم وقتی حتی جواب نامه مربوط به دستور ریاست جمهوری را به ما نمی دهند، وقتی هیچ گونه کمکی به ما نمیکند. من از مشرق می خواهم مدارکم را انتشار دهد. عاجزانه خواهش می کنم. پدرم مریض شده است. کبد او بیمار است. از قبل از زندانی شدن با درد معده می جنگید. اکنون اصلا حال و روز خوشی ندارد.کمک کنید. خواهش می کنم.
  • ناشناس ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    قابل توجه آقای قشقاوی: چرا ایران نباید همچنین قوانینی داشته باشد که کارمان به چنین روزی کشیده نشود. در ضمن راندمان و کارائی سفیر مان در کشور ترکمنستان را باید از خانواده های این زندانیان سوال کرد نه .....
  • ناشناس ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    کشورهای ترکمنستان و ارمنستان و آذربایجان و گرجستان برخورد مناسبی با اتباع ایران ندارند و امیدواریم که هموطنان عزیز حتی الامکان به این کشورها سفر نکنند که امکان گرفتار شدن وجود دارد.
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    وزارت امور خارجه ایران که فقط به حوادث میخنده ولا از وزیر گرفته تا سفیر همه میخندند
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    از مشرق به علت پیگیری های مخلصانه اش در ازادی زندانیان بی گناه خارج از کشور تشکر می کنیم کاش مابقی رسانه ها هم غیرت انقلابی شما را داشتند
  • ناشناس ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    ظاهرا نمونه بارز این تله گذاری خانواده آقای امیرقلی پور هستندکه دلیل قانع کننده ای مثل حکم بی گناهی پدرشان را از دادگاه انقلاب دارند. من از روزنامه مشرق به خاطر پیگیری این قضایا تشکر میکنم و خواهش میکنم مدارک مثبته مربوط به خانواده امیرقلی پور را اخذ ودر رسانه ها انتشار نمایدبه نظر من دست آقای قشقاوی و مسولین در این زمینه بیشتر باز است تا رسانه ها. مسوولین ما باید متوجه باشند که روزی باید به عملکردشان پاسخ بدهند مگر آنکه این قضیه را نیز منکر شوند. در ضمن حیف است سفیری با چنین عملکرد مثبتی عوض شود.
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    از مشرق به علت پیگیری های مخلصانه اش در ازادی زندانیان بی گناه خارج از کشور تشکر می کنیم کاش مابقی رسانه ها هم غیرت انقلابی شما را داشتند
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    پدرجان شما كه يك جمله ديگه منتشر كردين.
  • حمید شیراز ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    1 0
    وزارت بهتره بجای خریدن خانه میلیاردی برای سفیر ایران تو نروژ فکر ایرانیانی باشه گه معلوم نیس با چه دلیلی در کشور فسقلی حبس میشن.
  • علی ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    آقای هاشمی گلپایگانی در دولت کارگزاران وزیر علوم بود که عملکرد ضیف و بدب داشت به طوری که جابجایی سهمیه ها عدم توجه به مناطق محروم و عدم افزایش ظزفیت دانشگاهها از جمله نکات منفی این /اقابود
  • مريم كريمي ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    با سلام. آقاي قشقاوي همه اين زندانيان مانند آقاي سفير ايراني هستند, اي كاش انقدر ك از جناب سفير دفاع و حمايت ميكرديد از زندانيان هموطن خود هم دفاع ميكرديد. كارهاي متعددي ميتوانستيد انجام دهيد از جمله ديداربا خانواده زندانيان و بررسي مدارك مربوط ب زندانيان و شناسايي زندانيان بيگناه و كساني ك بوسيله پاپوش محاكمه شده اند .حداقل اين زندانيان و خانواده شان را مورد حمايت قرار ميداديد.پدر من ب خاطر 103 گرم مواد مخدر پنج سال در حبس هستند. ايا اين مقدار مواد مخدر ارزش قاچاق دارد؟ در كشور خودمان ب راحتي هرگونه موادمخدر قابل دستيابي است. حال شايد بگوييد پدرم براي مصرف خودش اين مواد را خريداري كرده,در پاسخ ميگويم ماموران تركمن از پدرم ب محض دستگير شدن تست اعتياد گرفته اند ك منفي بوده است. اقايان مسول كشور ب خاطر من و پدرم و زندانيان ن,ب خاطر عزت ايران و ايراني كاري بكنيد و نگذاريد تركمنستان حقير با جان و مال ايرانيان اينگونه بازي كنند!
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    مشرق جان. تو رو خدا این خبر رو به گوش مسوولان برسون. بابا جان یکی از اقایون رو بزارین سخنگو بشه.
  • حسین ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    خوب می بود آقای قشقاوی آمار زندانیانی که در این چند سال در ترکمنستان فوت شده اند را ارائه می داد، جای اینکه به بیان آمار کل زندانیان آزاد شده می پرداخت. در این چند سال حداقل دو زندانی در بند ترکمنستان جان خود را از دست دادند و بسیاری از آنها هم اکنون با بیماری های سختی مواجه هستند. لطفا ما را با غرب مقایسه نکنید. هیچوقت بدرقه زندانیان بریتانیایی از یادمان نمیرود. یا آن صحنه ای وزیر خارجه آلمان تبعه زندانی خود را با هواپیمایش به کشورش بازگرداند.اینها هم دروغ است؟؟
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    بابت پیگیری همیشگی این خبر سپاسگزارم به امید روزی که همه اسیران و زندانیان به خونشون برگردن در کنارشون هم عزیزان ما
  • اسکندری ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    قشقاوی: شما بگردید ببینید آیا وزارت خارجه دیگری در دنیا هست که تا این اندازه موفق بوده باشد یا نه آقای قشقاوی ما گشتیم و کشوری رو نیافتیم. اما شما هم برین بگردین ببینین هیچ کشوری این میزان زندانی حبس شده در خارج دارد یا نه؟فقط در ترکمنستان حداقل 300 زندانی داریم که خدا می داند چه تعداد از آنها بیگناه هستند!البته شما هم می دانید!!!حتما تحقیق کنید. به نتایج جالب و کاربردی می رسید.
  • سجاد ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    خودش می خواسته بکشه؟
  • علی ازمشهد ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    لطفااقایانی که مسولین رامقصرمیدانندتوجه کنندزمانیکه هموطنان مادرهررفت وامدبه ترکمن کلی پول به جیب میزنندوموادمخدرحمل میکنندبایدمنتظراین روزهاهم باشندقانون کشورترکمن این است وهرروزهم تعدادزیادی ازمرزخارج میشوندبدون مشکل
  • علی ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    بله هر کسی که کارش پول به حبی زندن و کاسبی باشد باید به اشد مجازات بررسد، ولی آیا سفارت ایران در طول یک یا چند سال وقت نکرده پرونده افراد و اسناد و مدارک را مشاهده کند تا ببیند، چه کسی گناه کار و چه کسی بی گناه است و لااقل از بیگناهان دفاع جدی و نه به صرف ارسال چند نامه عادی انجام دهد.
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    آقاي علي بين اين زندانيان عده اي بيگناه كه دچار پاپوش شده اند (بدليل سياست كثيف تركمنستان جهت باجگيري از ايران) نيز وجود دارد حداقل اگر مدافع حقوق هموطنانت نيستي بفكر تخريب روحيه خانواده اين افراد باش و در موردشون قضاوت كن مطمئنم حتي نميتونيد تصور كنيد يهويي كه سرپرست يه خانواده ديگه نباشه، چه مشكلاتي رو بايد زن و بچه ش تحمل كنند...
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    منم از مشرق دلسوز و حامي حقوق مظلومان تشكر ميكنم انشالله همه هموطنانم چه گناهكار و چه بيگناه زودتر به كشورمون و كنار خونواده هاشون برگردند.
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    آقاي سجاد ايشان گفته اند نه تنها 103 گرم مواد ارزش قاچاق ندارد بلكه اگر ديگران مي گويند بخاطر مصرف خودشان بوده بازهم منتفي است چون نتيجه آزمايش اعتياد در زمان دستگيري منفي بوده است
  • هستي ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    اقاي محترم وقتي از اصل قضيه خبر نداري اتهام قاچاقچي بودن رو نزن ب اين بنده خداها.شما ب 100گرم مواد ميگي قاچاق؟؟؟خيلي از زندانيان جرمشون ب خاطر زير 500گرم مواد بوده. خدا رو شكر همه ميدونن تو كشور خودمون ب راحتي هر نوع مواد ب هر مقدار ميشه گير اورد,پس چ لزومي داره ب خاطر مقدار نا چيزي مواد اين راننده خا بيان جان و كاميونشون رو ك حداقل 600-700ميليون ارزش داره ب خطر بندازن؟؟؟؟؟ بازم خدارو شكر وجدان كسي ك اين مواد رو جاساز ميكرده برا اين راننده هاي بيچاره بيشتر از وجدان شما بوده و مواد كمي رو جاساز ميكرده. اگه وزن مواد بالاي 1كيلو بود شماها معلوم نيس چ تهمت هاي ديگه اي ميبستين!!!!!!!!؟؟؟؟
  • احمدی ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    اگرازنظرآقای قشقاوی سفیرفعلی درترکمنستان بهترین سفیرماست پس وای به حال سفرای دیگرمان.ماراننده ها وقتی مقایسه میکنیم بین سفیر قبلی آقای فرقانی باسفیرفعلی تفاوت اززمین تاآسمان است ماازآقای فرقانی خیلی راضی بودیم دمش گرم پلیس وماموران ترکمنستان ازش می ترسیدند وحساب میبردند چراکه واقعاازایرانیان حمایت میکرد
  • ناشناس ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    آقای قشقاوی نباید اینگونه محکم از سفیر ایران در ترکمنستان دفاع نمایند.عملکردایشان در تمامی حوزه های سیاسی، اقتصادی و کنسولی و حقوقی ضعیف و غیر قابل قبول است. واقعا جای تاسف دارد. آقای قشقاوی وقتی از سفارت عشق آباد آگاهی ندارید ندانسته دفاع نکنید
  • امید ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    وزارت امورخارجه با چه توجیهی سفیر و معاون ایشانرا 5 سال نگه داشته معمولا باید 3 ساله عوض شوند. سفیر و معاونش سواد کافی ندارند و اصلا درکی از مسائل ترکمنستان ندارند و فقط به فکرمنافع شخصی خودشان هستند
  • صابر ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    سفیر و معاون ایشان را می شناسم بعداز انقلاب هردو با مدرک دیپلم وارد وزارت خارجه شدند و بعد مدرک سرهم کردند و با پارتی بازی رشد کردند. هیچیک اهل کار و خدمت نیستند. مسئولین وزارتخارجه تو رو خدا از اینها دفاع نکنید اینها برای ایرانیانی که با ترکمنستان کار می کنند شناخته شده هستند. همه واقعیت را می دانند اظهر من الشمس است. اینها را عوض کنید.
  • عباس ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    من به ترکمنستان رفت و آمد دارم. سفارت ایران هیچ اطلاعی از مسائل ترکمنستان ندارد از رانندگان دیگر هم شنیده ام که آنها هم هیچ امیدی به سفارت ندارند و می گویند آبی از آن گرم نمی شود در ترکمنستان به رانندگان ایرانی ظلم می شود ولی سفارت در پاسخ به درخواست حمایت ما طرف ترکمنی را می گیرد و می گوید ایرانیان مقصرند. نمی دانیم اینها برای ایران کار می کنند یا ترکمنستان؟
  • عدالت ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    0 0
    از سایت مشرق تشکر می کنم. پیشنهاد میکنم این موارد به اطلاع آقای ظریف و سازمان بازرسی کل کشور و دادستان کل کشور برسد.
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    0 0
    جناب آقای ظریف ، استدعا دارد دستور بررسی صادر فرمایند تا عناصری که برای سیاست خارجی کشور ، فایده ای نداشته و صرفا با ناتوانی و تخلف بر هزینه های کشور افزوده اند، در اسرع وقت بازنشسته شوند و به تخلفات ایشان رسیدگی شود ، همچنین افراد توانمند ، قوی و دلسوز ، مجال بیشتری برای خدمت به کشور و این ملت شریف بیابند و بالطبع ، منافع ملی بیش از این خدشه دار نگردد.
  • ایران پناه ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    وزارت خارجه آدم باسواد و کاری دیگری ندارد که اینها را مسئول سفارت در ترکمنستان کرده اند. سفیر و معاونش که نه روسی نه ترکمنی و نه حتی ترکی نمی دانند. هر بار به سفارت تلفن می کنیم منشی سفارت می گوید سفیر و معاونش رفتند ایران به مرخصی. پس کی محل خدمت هستند؟
  • ترکمن ایرانی ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    موضوع شدت برخورد نیروهای مرزبانی، گمرک،پلیس، دستگاه امنیتی و قضایی ترکمنستان با ایرانیان در مرزها و در داخل ان کشور یک اقدام سازمان یافته امنیتی و سیاسی است و بحث مبارزه با موادمخدر فقط یک بهانه است. در بین زندانیان ایرانی تعداد زیادی بیگناه وجود دارد که برای آنها دام گذاری شده مانند چوپانان بیگناه ایرانی که با نیرنگ مرزبانی ترکمنستان به خاک آن کشور کشیده شده و بازداشت شده اند. از وزارت خارجه انتظار می رود موارد و پرونده زندانیان ایرانی را بررسی نمایند. متاسفانه مسئولین سفارت ایران در عشق آباد دانش اینکار را ندارند و بخاطر دریافتی ارزی خود سکوت کرده اند.
  • صالح از مشهد ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    اگر عملکرد سفارت ایران در ترکمنستان تا این حد بد است چرا وزارتخارجه نظارت و رسیدگی نمی کنه؟!
  • اسی ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    انسان جایز الخطاست متاسفانه قشقاوی چشم بسته از سفیرش حمایت میکند ماموران گمرگ ترکمنستان براحتی با جاسازی مواد ناچیز از رانندگان باج گیری میکنند اگر هم ندهدفاتحه اش خوانده است . ازانجایی که همه رانندگان ترانزیتی اغلب بار خود کشور ترکمنستان را از بندرعباس به ترکمنستان حمل میکنند با این وجود برای انان امنیت نیست.اگر قشقاوی خودش در زندان ترکمنستان بود نمیامد چشم بسته از سفیرش دفاع کند . چرا اقای ظریف وقشقاوی ازخود رانندگانی که به ترکمنستان تردد میکنند تحقیقاتی نمیکند . از حرفهای قشقاوی معلومه که همه زندانیان را به یک چشم نگاه میکند متاسفم بار یاینگونه افرادسنگدل که حتی یک لحظه هم نمیگه که حق با خانواده زندانیان است .به این مسئولین نباید امید بست .
  • میلاد ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    چرا تبادل زندانیان کشورهای ایران وترکمنستان به تعویق افتاده؟وچرا کامیون های رانندگان ایرانی را بدون دلیل قانع کننده توقیف میکنند
  • هیچکس ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    سلام از داداش من 5 گرم هشیش گرفتن الان 1 ماه ازش خبر نداریم 2 تا بچه کوچیک داره 3 و 8 سال فقط به خاطر 5 گرم میفهمین 5 گرم
  • میلاد ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    سلام یک سوال دارم چرا وقتی از آقای قشقایی می پرسن اززندانیان ایرانی در ترکمنستان چه خبر میگه همه چی در اختیار مقامات ترکمنستان است .انشاالله به همین زودی خبری میرسه.میخوام بدونم پس نقش شما تو این ماجرا چیست؟؟؟؟
  • یک مادر پیرازتون خواهش میکنم ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    سلام آقا قشقاوي توراخدازندانی هارا آزادی کنید تورا جون بچه هاتو ن اینها هم خانواده دار هستن سرپرست هستن
  • احمد ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    انشا الاه همه ي زندانيان ازاد شوند وکاميونهاي به نا حق مصادره شده به دسته صاحبان بيکناهشان در ايران باز کردد ما که جز روز وشب دعا ميکنيم
  • milad ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    آقای قشقایی از شما خواهش میکنیم اگر نمیتوانید برای زندانیان ایرانی درترکمنستان کاری بکنید خواهشا برید کنار تا یکی بیاد درد ماهارو بفهمه وکاری از دستش بر بیاد.بخدا خسته شدیم
  • سنیع ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    پدر من به خاطر 5گرم تریاک استفاده شده ی پوسیده که معلوم نیست چه طور از کامیون سر در اورده تو زندان ترکمن گرفتاره تو رو خدا راهنمایی کنین ما باید چکار کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس