رسانه‌های وابسته به آل سعود در هفته‌های اخیر به صورت گسترده‌ای به این ادعا پرداختند که جمهوری اسلامی ایران، پرونده عراق را از سردار سرلشگر قاسم سلیمانی پس گرفته است؛ روزنامه "السفیر" در گزارشی به بررسی پشت پرده طرح این ادعا پرداخته است.

آیا سردار سلیمانی از مدیریت پرونده عراق برکنار شد؟
گروه بین‌الملل مشرق - رسانه‌های وابسته به آل سعود در هفته‌های اخیر به صورت گسترده‌ای به این ادعا پرداختند که جمهوری اسلامی ایران، پرونده عراق را از سردار سرلشگر قاسم سلیمانی پس گرفته است.

روزنامه "السفیر" لبنان در مطلبی به قلم "علی شهاب" تحلیلگر ارشد مسایل راهبردی منطقه، در گزارشی، به بررسی پشت پرده این شایعه پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان مدتی قبل در نشستی ویژه عراق، دیدگاه‌های سیاستمداران این کشور را به واسطه "علی شمخانی" مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و دبیر شورای عالی امنیت ملی دریافت کرده بود.

هنوز این شایعه مطرح نشده بود که مدیریت میز عراق در ایران به شمخانی واگذار شده که یک سیاستمدار عراقی نزدیک به سعودی‌ها این ادعا را به ریاض منتقل کرد لذا برخی سیاستمداران ریاض نیز دچار این توهم شدند که ایرانی‌ها قصد دارند سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را تغییر دهند.

طرح این شایعات با تمایل عربستان سعودی در کنار زدن "نوری المالکی" نخست وزیر سابق عراق هم زمان شد و رسانه‌های عربی روایتی را از تهران نقل کرده و مدعی شدند که ایران به دنبال تغییر سلیمانی است، چرا که در برابر فشارهای سعودی برای کنار زدن "نوری المالکی" تسلیم شده است!

رسانه‌های عربی در هفته های اخیر به صورت گسترده‌ای به این شایعه پرداختند که ایران پرونده عراق را از سردار سرلشگر قاسم سلیمانی پس گرفته است. این در حالی است که روند درگیری‌ها با دولت اسلامی عراق و شام نشان می دهد که این سخن کاملا اشتباه است، همچنین تصاویر منتشرشده از سردار سلیمانی در حبهه‌های عراق بویژه تصویر اخیری که در آمرلی منتشر شده، نشان از نادرست‌بودن این ادعاها دارد. واقعیت این است که تغییر جزئی بنا بر برخی ملاحظات سپاه پاسداران شکل گرفته است.

آیا سردار سلیمانی از مدیریت پرونده عراق برکنار شد؟/

بسیاری به این نکته توجه نمی‌کنند که مأموریت اصلی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اصل، مبارزه با اسرائیل است؛ این نیرو عموماً در محیط جغرافیایی اطراف فلسطین اشغالی فعالیت می‌کند. سپردن پرونده سیاسی عراق به قاسم سلیمانی در دوره اخیر نیز به علت نیازهایی بود که این عملیات به هماهنگی با جبهه سوریه به فرماندهی سردار سلیمانی داشت؛ از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که مقامات ایران هرگز مانند روش معمول در کشورهای عربی عمل نمی‌کنند. مأموریت دادن به هر فردی در اداره یک پرونده یا تغییر دادن وی در تهران اقدامی عادی است که به آرامی صورت می گیرد و مبتنی بر راهکارهای تصمیم سازی در داخل مؤسسات دولتی در تهران است.

پیش‌تر قاسم سلیمانی پرونده عراق را از ابتدا تا انتها در ابعاد راهبردی و تاکتیکی در اختیار داشت اما حتی بر فرض صحت این قبیل اخبار، ایرانی‌ها تصمیم مناسبی گرفته‌اند و آن این است که این پرونده را به دو بخش تقسیم کنند؛ بخش سیاسی این پرونده را قرار شد شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور اداره کند و البته این دبیرخانه نیز در تصمیم‌گیری‌ها، نظرات سیاسی سلیمانی را خواهند شنید. بخش میدانی این پرونده همچنان به صورت مستقیم در دست سردار سلیمانی قرار دارد.

البته قبلا نیز اداره فعالیت‌های "سیاسی" عراق در همه جوانب بر عهده سلیمانی نبوده است، بازگشت به برخی نقاط عطف در روابط دو کشور نشان می‌دهد که بازیگران سیاسی دیگری در این عرصه در آشکار و نهان حضور داشته‌اند.

حتی با فرض صحت این ادعا، می‌توان گفت که بدین ترتیب، ایرانی‌ها به چند هدف دست یافته‌اند:

اول اینکه با تغییر نوری المالکی موافقت کردند تا عربستان را راضی کنند و خود نیز برنامه سیاسی‌شان در عراق را بنا بر منافع راهبردی خود ادامه دهند. این در حالی است که شایعات برکناری سلیمانی همزمان با تغییر نوری مالکی این رویکرد را در برخی رسانه‌های مغرض ایجاد کرد که سیاست‌های سابق ایران در عراق شکست خورده است و تهران به دنبال تغییر این سیاست‌هاست، به همین علت سران سیاست‌های سابق را تغییر می‌دهند.

دوم اینکه تهران با این اقدام عملاً بار پرونده سیاسی را از دوش سلیمانی برداشته، این در حالی بود که اساساً و ابتداءً این پرونده برای وی تعریف نشده بود؛ بدین ترتیب با تشکیل کمیته‌ای به ریاست شمخانی، این پرونده به وی واگذار شده و سردار سلیمانی می‌تواند تمرکز بیشتری را در ادامه راه عملیات میدانی در عراق، سوریه، فلسطین و لبنان داشته باشد.

آیا سردار سلیمانی از مدیریت پرونده عراق برکنار شد؟/

سوم اینکه مؤسسات دولتی ایران از زمان رسیدن دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری، تغییرات گسترده‌ای را به خود دیده که زیر نظر مستقیم رهبر انقلاب است و "سیاسی‌سازی پرنده عراق" نیز یکی از تصمیماتی است که در همین راستا در راستای توافق با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ایجاد گستره فعالیت بیشتر در بازی منطقه‌ای اتخاذ شده و این در حالی بود که پیشتر در پی چالش‌های فرقه‌ای که برخی در عراق به راه انداخته بودند و این بازی به نفع هیچ کس نبود، این پرونده نظامی شده بود.

چهارم اینکه تغییرات ایران در این پرونده با اراده مرجعیت دینی در عراق نیز همخوانی دارد.

به صورت خلاصه می‌توان گفت که منابع نزدیک به محافل تصمیم‌سازی در تهران می‌گویند که سردار قاسم سلیمانی قوی‌تر از قبل شده است.

انتقال آمریکایی‌ها به تلاش برای بهره‌برداری از برگه شکست داعش نیز در راستای پیروزی‌های میدانی است که به ریاست سلیمانی در عراق به دست آمده است. به همین علت است که واشنگتن به دنبال توجیهی است تا مخالفان سوری را با سلاح‌های بیشتر تجهیز کند و به دنبال کسب دستاوردهای میدانی در دمشق و اطراف آن باشد و بخواهد برگه‌های جدید را در عراق و لبنان رو کند. همه این مسائل نشان می‌دهد که سردار سلیمانی با مسایل پیچیده‌تری مواجه است که باید برای آنها وقت بگذارد و زمان لازم برای ادامه میدان‌های مبارزه در مراحل بعد را داشته باشد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    زنده باد سردار سرافراز اسلام
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    عالماً يا إز سر جهل چرنديات سعودي ها را تائيد كرده ايد بهتر است بجاي استفاده إز نام سردار سليماني ويا نمايش تصاويري كه جنبه محرمانه دارد مثل تصوير بالآي صفحه كه نوع خودرو مورد استفاده ايشان وتدبير حفاظتي اتخاذ شده در آن را فاش كرده آنهم براي چند كليك بيشتر إظهار نظر در خصوص اين مسائل رو به مراجع رسمي وذي سمت مثلا سخنگوي سپاه واگذار كنيد ونقش دوست نادان را بازي نكنيد تحليل يك مطلب فاقد سند بنوعي مشروعيت دادن به صحتش هست
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    سلام. هر وقت یکی از حواس های پنچ گانه این سردار کامل استفاده می شود میتوان گفت در کجا قرار دارد. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ايران ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    اين شايعات بى اساس واقعا بي فايده است. ايران خوب ميداند دلاورمردى چون ژنرال سليمانى منطقه وفرقه ها را خوب ميشناسد وسالهاست سياست خارجى ايران در كشورهاى عربى دست هيچ دولتى نيست به جز ژنرال سليمانى. ضمنا كار ان كرد كه كار را تمام كرد. امرلى را ژنرال سليمانى ازاد كرد. كاش تحليلگر اين گزارش مينوشت سياست ميدان نبرد در روزهاى نبرد دست فرمانده است
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    خدا پشت و پناهش باشه هرجایی که هست. من خودم ترجیح می دم ایشون فکر و ذکرشون اسرائیل باشه نه داعش. تو این عرصه سیاسی و نظامی حاکم بر منطقه اسرائیل داره بیش از حد جولان میده! یکی باید یه نشادوری براشون استفاده بکنه
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    چه نیازی است که این توضیحات بصورت علنی گفته شود؟ صرفا اطلاع رسانی برای رقبای منطقه ای میکنید؟
  • علی ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    سردار جان چشم حسودانتون کور شه ان شااله
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    دم سردار قاسم سلیمانی گرم یک میهن پرست واقعی و عملگرا
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    زهي خيال باطل
  • میثم میرزا ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    خدا قوت حاج قاسم.
  • ناشناس ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    از دولت تدبیر وامید هیچ چیز بعید نیست
  • مرتضی ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    عشق است حاج قاسم
  • حسن ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    خدااین سردار عزیزرا برای ملت ایران حفظ کند انشااله
  • حجت ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    تا اونجایی که همه میدونن اگر سردار سلیمانی نبود بغداد همون روز های اول افتاده بود دست داعش
  • رحمن ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    خدا می داند که من هم با آمدن آمریکا در عراق نگران جان این مرد دلاور شده ام بهتر است ایران منتظر بماند ببینیم این آب گل آلود چه می شود و ایشان و گروهش به ایران برگردند.امکان ترور وی زیاد است
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    سردار سلیمانی شایسته ترین فرد برای رویارویی با داعش و سرسپردگان آمریکا و آل سعود و پشتیبانی از مردم سوریه وعراق در برابر تکفیریها است.
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    همش نگران بودیم چرا وارد معرکه شده.امثالش کم هستن.حیفه از دست بدیم.ایشان باید از دور مدیریت کنند
  • پرویزسراج ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    سردار سلیمانی یکی مردان بزرگ و یکی از شجاعان طراز اول این کره ی خاکیست . خداوندا نگهدارش باش
  • شناس ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    عربستان هم مثل برادرش اسراییل فقط با شایعه پراکنی عقده خالی میکنه
  • ناشناس ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    هنوز خيلي مونده اين اعراب جاهل مخصوصا" ال سقوط از سياستها و ترفندهاي ايران اسلامي سر دربيارند اين ال سقوط تاكتيك حالشون نيست هميشه من وقتي سياستهاي ايران را نسبت به كشورهاي منطقه مقايسه ميكنم مي بينم اين اعراب مرتجع بيش از 50 سال از ما ايرانيان عقب هستند از هر لحاظ حساب كني الان هم كارهائي ايران انجام ميدهد كه 30 سال ديگر اعراب متوجه ميشوند اين ال سقوط و العربيه هميشه در توهم هستند ... شما ببينيد زمانيكه ايران 45 سال پيش شايد هم 50 سال پيش طرح حزب الله لبنان را ريخت اينها خواب بودند مردم ايران به رهبري امام خميني( ره) در قبل از سال 42 يعني بيش از 50 سال پيش طرح سرنگوني شاه را برنامه ريزي ميكردن اين العربيه و مردم اعراب مرتجع و در راس ان ال سقوط اصلا" نميدونستن انقلاب يعني چي ... خلاصه حالا هم ان كارهائيكه ايران انجام ميدهد دركش براي العربيه خيلي خيلي زود است اصلا" اين سران ال سقوط با سياست غريبه هستند كارشان فقط تندروي - افراط گري - لجبازي - اختلاف انداختن - شبهه افكني - شيطنت بازي - در اين كارها استاد هستند .
  • کرار ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    اللهم احفظ و انصر الواء قاسم سلیمانی
  • سید ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    سردار بخدا دوستت داریم هر کجا باشی.سعودی های نجس شاکین از نفوذ ایران در بین ملت و دولت عراق لذا توهمات و آرزوهاشونو تیتر میکنن.
  • بسیجی ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    سردار دوست داریم.فدای توای سرباز ولایت.کافی اجازه ما رو از حضرت آقا بگیرین ما توی یه چشم بهم زدن کنارتیم/
  • ايران ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    هميشه قهرمان
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه.
  • عثمان ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    دوستت داریم سردار
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    مرگ برال سعود .ترکیه قطر واردن که همگی مزدوران صهیونیست هستند وباعث بد بختی اسلام وجهان اسلام وریختن خون هزاران مسلمان بی گناه می شوند
  • سید حسن ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    شاید هدف اونااز انتشار این شایعات چیز دیگه ای باشه
  • عابد ی از داراب فار س ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 0
    برای سلامتی حاج سلیمانی صلوات دمش گرم
  • حسینی ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 0
    فدایی تو هم سردار زنده پایدار و پیروز باشی
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    1 0
    گروه مشرق نیوز ویا هر کی که هستی که این مقاله رو نوشتی. لحن کلامت جالب نیست. جوری حرف زدی که انگار تو هم تو شک و دو دلی هستی .یا خیلی ساده ای ویا خیلی زیرک .اگه اولی هستی .خب نادونسته بازار شایعاتو داغ نکن.اگه دومی هستی ؟ بزودی در دام سربازان گمنام آقا امام زمان عج میبینمت .بهتره ایرانی وبا تعصب باشی بالام جان
  • علی ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    خیلی دوس دارم بدونم سردار سلیمانی تو لیست 313 نفر آقا امام زمان عج چندمین نفره ! سلامتیش صلوات
  • محمد ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    سردار خسته نباشی خیلی دوست داریم افتخار میکنم ایرانی خار چشم اسراعیلی قابل بدونی بیام پوتینهاتو واکس بزنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس