در اوایل دهه 60، حجاب برای عموم زنان و مردان در کشور اجباری شد. مجلس شورای اسلامی که متشکل از نمایندگان مردم بود این قانون را تصویب کرد و حضرت امام هم مخالفتی با آن نداشتم.

این بار موسوی تبریزی نظر امام درباره حجاب را تحریف کردگروه تاریخ مشرق - تاریخ انقلاب اسلامی: سید حسین موسوی تبریزی، دادستان پیشین کل انقلاب و عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در دنباله تلاش‌های اطلاح‌طلبان برای تحریف اندیشه و آراء امام در خصوص فریضه حجاب این بار ادعای عجیب‌تری را مطرح کرده و در گفتگوی با ایلنا مدعی شده «ما حتی یک بار هم نمی‌بینیم که امام در مورد زنان گفته باشد که باید حتما حجاب داشته باشند» و معلوم نیست که با چنین ادعاهای عجولانه و تبلیغی، چه هدف و مقصودی دنیال می‌شود. پیش از این هم افرادی منسوب به بیت امام راحل عظیم‌الشان هم چنین ادعاهایی را - باز هم همین اندازه عجولانه و تبلیغی- مطرح کرده بودند که با واکنش عمومی روبرو شد. برای اینکه دامن مطلب به آب «نیت‌خوانی» آلوده نشود ترجیح می‌دهیم که پیش از هر چیز نگاهی به چند نظر صریح امام و تاریخچه‌ای کوتاه درباره روند اجباری شدن حجاب در مملکت اشاره کنیم.

چیز قابل تردیدی نیست که روند آغاز اجباری شدن حجاب از سخنرانی معروف امام (قدس سره) شروع شد. در این سخنرانی امام نسبت به وضعیت حاکم در جامعه و به‌ویژه ادارات دولتی انتادات گسترده‌ای را مطرح کرد که یکی از آن‌ها وضعیت حجاب و پوشش در جامعه و ادارات بود. امام فرمود: «الآن وزارتخانه‌ها ـ این را می‏گویم که به دولت برسد، آن طوری که برای من نقل می‏‌کنند ـ باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه‏‌های اسلامی نباید زن‌های لخت بیایند؛ زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند؛ اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی باشند.» ( 15اسفند 57- صحیفه نور جلد 6 ص323)

به دنبال این حکم و اعتراض بود که بلافاصله اصل الزامی شدن حجاب از ادارات شروع شد. طبیعی است افرادی که در جامعه دوست داشتند به همان منوال پیش از انقلاب و بی‌توجه به نظر اکثریت بی‌حجاب در خیابان‌ها بیایند و سنت رضاخانی را احیا کنند دست به اعتراض زدند. همین اعتراض را خبرنگاران خارجی هم مطرح می‌کردند. مثلا اوریانا فالاچی در گفتگوی خود با امام نسبت به حجاب اجباری اعتراض کرد اما امام -در این گفتگو که به دو سال پس از آن حکم برمی‌گردد- از دستور حجاب و الزامات قانونی آن دفاع کرد. رهبر امت در این گفتگو فرمود: «ما یک پوشش خاصى را نمى‏‌گوییم. براى حدود زن‌هایى که به‏ سن و سال شما رسیده‏‌اند هیچ چیزى نیست. ما زن‌هاى جوانى که وقتى ایشان آرایش مى‏‌کنند و مى‏‌آیند، یک فوج را دنبال خودشان مى‏‌کشند، اینها را داریم جلوشان را مى‌گیریم. شما هم دلتان نسوزد.» (صحیفه امام، ج‏10، ص: 91-103)

  که هنوز هم پس از گذشت سی سال از آن بیانات صریح و قاطعانه هستند کسانی که حتی نسبت نسبی و سببی با روح خدا دارند یا در صدر انقلاب مسئولیت و منصب حکومتی داشته‌اند ولی برای حجاب اجباری و نظر امام «دلسوزی» می‌کنند. شاید امام یکبار هم باید به این افراد می‌گفت که «شما هم دلتان نسوزد». امام صریحا از واژه «جلوگیری» استفاده می‌کند و نه تنها بر لزوم حجاب در جامعه سخن می‌گوید بلکه معتقد است باید با مظاهر اغواگرانه هم در جامعه برخورد کرد.

این روند ادامه داشت تا اینکه در اوایل دهه 60، حجاب برای عموم زنان و مردان در کشور اجباری شد. مجلس شورای اسلامی که متشکل از نمایندگان مردم بود این قانون را تصویب کرد و حضرت امام هم مخالفتی با آن نداشتم. حضرت امام خمینی (قدس‌سره) به مدت ده سال ولی بر مملکت اسلامی بودند و در همه این مدت - و یا دستکم 7-8 سال آن- قانون حجاب به تمامه اجرا می‌شده است. اما حتی یک مورد نداریم که امام نسبت به اجرای این قانون هشداری داده باشند یا به حکمی غیر از آن سفارش کرده باشند. پس پرسش نخست باز هم تکرار می‌شود که واقعا قصد و غرض این حضرات از تبلیغی کردن و جذاب‌نمایی کاذب نظرات امام چیست؟ چرا یک روز امام از حجاب اجباری بیزار نشان داده می‌شود و یک روز هم برایش لطیفه می‌سازند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    اینا رو اصلا کسی براشون ارزش قائل نیست لطفا گنده شون نکنین
  • طاهرخانی ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    2 0
    اگر از نظر برخی آقایان حجاب اجباری بوده پس اول زن و دخترهای خود را بی حجاب و لخت به خیابان بفرستید...؟؟؟
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    2 0
    امان از بعضی عمامه به سرها که چه بر سر دین در می آورند!!!
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    چیزی که مهمه و همه ما هر روز داریم تو کوچه و خیابان میبینیم اینه که دولت های مختلفی که سر کار اومدن نتونستن با بگیر و ببند خانمها را با حجاب کنند . نتیجه این شده که مادر چادریه و دختر مانتویی .
  • علی ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    3 0
    خدا لعنت کند کسانی که دانسته آب به آسیاب دشمن می ریزند
  • رفیعی ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    1 0
    همین امام عظیم الشان بودند که حجاب کامل را توصیه می کردند و چادر را حجاب برتر نامیدند . (قابل توجه آلزایمری ها)
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    سیاستی هست که مجمع محققین خبری شود عکس رئیسش را هم زده اید. شما دارید مثلا برای حجاب کار می کنید یا علیه حجاب علیه حجاب از یک روحانی سید حجت آورده اید به جامعه نشان می دهید نکنید آقا این خیانت ناآگاهانه به اسلام است
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    بازخورد این خبر فقط ضد حجاب است . والا همه می دانند که این آدم توسط امام عزل شد.
  • احمد ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    مجمع محققین و مدرسین حوزه سالها قبل غیر قانونی اعلام شد. هم از طرف مجلس و هم قوه قضائیه یک مشت بی سواد که در حوزه قم ریشه ای ندارند و فقط در دانشگاه مفید (غیر مفید) مشغول فتنه انگیزی در حوزه اند و فتواهای عجیب و غریب از قبیل عدم ابطال روزه در صورت نوشیدن آب می دهند. تعدادشان از انگشتان دو دست تجاوز نمیکند. افرادی مثل ایازی که در فتنه 88 کف خیابانهای تهران دستگیر شدند و عکسهایشان که با دهان باز برای بر اندازی نظام اسلامی فریاد میزنند در همین اینترنت موجود است.
  • حمید ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    اوهووووو! اینجارو! باز یه مشت بچه حرف زدن شماهم منعکس کردین! جالبه اونهایی که اون زمان بودن میگن امام همچی حرفی نزده حالا 4تا بچه میگن زده! ملت دیگه بیدار شده دیگه نمیتونین بزور کسیو به کاری وادار کنین
  • سعید ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    من علت این ادعاها را می‌دانم امام خمینی(ره) که زنده نیست و در قید حیات نیست که در مقابل اینها بایستد و عکس‌العمل نشان دهد هر حرفی در مورد امام بگویند مردم فکر می‌کنند راست است. مگر همین ها در زمان حیات امام گم خون دل به امام دادند.
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 1
    امام از وضع حجاب در ادارات انتقاده کرده نه کل جامعه .
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    متاسفانه شما هنوز نمیدونی باید به سادات احترام بذاری شما برای هوای نفست برای یه چیز حرمت تعیین میکنی و حرمت خیلی چیزها رو میشکنی.
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    توصیه یا اجبار ؟
  • سلمان ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    0 0
    اون بچه ها غیرت دینی شون از امثال خیلی از بزرگترا بیشتره
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    0 0
    بخاطراینکه فیزیکی برخورد کردیم ولی ازخانواده شروع نکردیم
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    0 0
    این ها اهل بدعت اند و نیتی جز به ضلالت و تباهی کشیدن جامعه ندارند.که لعنت الهی بر گمراه کنندگان جامعه اسلامی باد
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    1 0
    نظرات فقهی امام که منبعث از اسلام ناب محمدی(ص) بود برای اهل علم مبرز و مشخص می باشد.وقتی امام می گوید در وزارتخانه نباید معصیت شود منظور این نیست که در غیر وزارتخانه معصیت شود.اگر به دید عقلی بنگرید وقتی وزارتخانه بخشی از جامعه است و باید در آن حجاب شرعی مراعات شود آیا منظور این است که در بخش کلی جامعه معصیت و خلاف شرع رخ دهد؟
  • ناشناس ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    1 0
    جای بسی تعجب و تاسف است که شخصی با لباس روحانیت برای ترویج بی بندو باری و فساد تلاش میکند !
  • صحتی ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    0 1
    اقا اجبار در نهایت به بن بست میرسه..ً.. کما اینکه الان دیگه اجبار هم نمیتونه کاری کنه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس