کد خبر 331112
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۵

رئیس سازمان لیگ گفت: تیم‌هایی که از بازیکنان متخلف در لیگ برتر استفاده کردند، مقصر نیستند و بازیکنان باید به نوعی جریمه شوند.

به گزارش مشرق، مهدی تاج پس از پایان جلسه هیأت رئیسه سازمان لیگ گفت:‌ امروز هیأت رئیسه دستورات متفاوتی داشت. یکی از اصلی‌ترین آنها در باره رعایت مقررات و شرایط بود که خوشبختانه مشخص شد 80 درصد باشگاه‌ها در خصوص انتشار مبالغ قرارداد بازیکنان و کادر فنی خود به درستی عمل کرده اما 20 درصد دیگر مورد سؤال هیأت رئیسه سازمان لیگ بود که قرار شد با این 20 درصد برخورد قانونی شود.

وی ادامه داد:‌ بر همین اساس قرار شد یک مرجع متشکل از واحد صیانت و سلامت سازمان لیگ به همراه سایر نهادهای نظارتی موضوع را پیگیری کنند تا در صورتی که احساس شود خلافی صورت گرفته، این موضوع پیگیری و برخورد قانونی شود.

تاج گفت: متخلف از دید هیأت رئیسه به چند دسته تعریف شد که اولین دسته سربازانی هستند که علیرغم داشتن کارت نظام وظیفه، کارت‌هایشان مشکل داشته و در معافی آنها شک و شبهه وجود دارد. دسته دوم متخلفان باشگاه‌هایی هستند که مبالغ اعلام شده قراردادهای بازیکنان یا کادر فنی‌شان به سازمان لیگ با مبالغ اعمالی فرق دارد. یعنی چیزی که گفته‌اند با آن چیزی که صحت دارد فرق داشته باشد.

رئیس سازمان لیگ تاکید کرد: ابتدا قرار شد در هیأت رئیسه نوع تخلف را تعیین کرده و سپس مجازات آن بر حسب نوع تخلف اعمال شود. در همین راستا یک نوع تخلف دیگر نیز وجود دارد که آن هم این است که باشگاه‌ها از سقف بودجه خود فراتر رفته و بیشتر از 15 یا 18 میلیارد هزینه کرده باشند. یک مدل دیگر این است که شاید یک باشگاه از سقف بودجه بالا نزده باشد اما رقم اعلامی با رقم اعمالی تفاوت داشته باشد.

تاج گفت: در هیأت رئیسه امروز مقرر شد تا 20 درصد هزینه باشگاه‌ها از 15 یا 18 میلیارد به هزینه‌های اداری، اجرایی، برگزاری و اردوی تیم‌ها تعلق پیدا کرده و در واقع امروز برای همه موارد تعریف لازم به عمل آمد.

وی افزود: تیم‌ها تا شب گذشته وقت داشتند تا لیست اسامی بازیکنان خود به همراه مبلغ قراردادهایشان را منتشر کنند و خوشحالیم امروز مجبور نشدیم تا لیست تیمی را روی سایت سازمان لیگ قرار دهیم. البته در مورد بازیکنانی که مقابل نام آنها عددی ثبت نشده است باید اعلام کنند که ما دستور دادیم تا قراردادشان ثبت نشود چون یا سرباز بودند یا با وجود داشتن معافی مشکلات نظام وظیفه داشتند.

تاج گفت: آنها حتی با کارت پایان خدمت خود بارها به سفر خارجی رفته بودند اما جالب اینکه ما از مدت‌ها پیش از این دسته از بازیکنان خواسته بودیم خود را به نظام وظیفه معرفی کنند که این موضوع را جدی نگرفته بودند. در مورد نویدکیا هم باید بگویم که شاید او مشکل دیگری داشته باشد که رقم قراردادش اعلام نشده است.

رئیس سازمان لیگ تصریح کرد: ‌اگر مشکل سربازان حل نشود هیأت رئیسه به باشگاه‌ها مجوز داد تا بتوانند به اندازه قرارداد آنها بازیکن جذب کنند چرا که در این صورت اگر تخلفی هم باشد، تخلف باشگاه‌ها تلقی نمی‌شود و منطقی این قضیه این است که باشگاه‌ها ضرر نکنند چون مجوز استفاده از آنها را داشتند.

تاج افزود: هیأت رئیسه مصوب کرد باشگاه‌هایی که بازیکنان‌شان کارت پایان خدمت داشته باشند و بارها استعلام گرفته و استعلام‌شان تائید شده و حتی بر حسب آن گذرنامه گرفته‌اند، در این خصوص باشگاه‌ها مقصر نباشند و بازیکنان باید تکلیف‌شان مشخص شود.

وی افزود: حدود 80 درصد قرارداد باشگاه‌ها به 15 میلیارد تومان نمی‌رسد و باید دید چه تخلفی وجود دارد.

رئیس سازمان لیگ در مورد اینکه آیا سقف 15 میلیارد تومان بودجه برای هزینه‌های باشگاه‌ها هم هست، عنوان کرد:‌ این 15 میلیارد فقط برای دستمزد کادر فنی و بازیکنان است که خوشبختانه رقم 80 درصد باشگاه‌ها به این سقف نمی‌رسد و تنها 3-4 تیم هستند که هزینه بیشتری انجام دادند.

تاج در مورد نحوه برخورد با تخلف‌کنندگان اظهار داشت: برای این مسئله هم مصوباتی در نظر گرفتیم. واحد نظارت‌کننده مشخص است و نوع تخلف و مقدار جریمه هم معلوم شده است. ابتدا با ابلاغ کتبی به باشگاه‌های خطا کننده فرصت اصلاح به آنها می‌دهیم و باید ایرادات را برطرف کنیم. دوم اینکه در صورت عدم اصلاح این تخلفات آنها را به نهادهای نظارتی معرفی می‌کنیم. در مرحله سوم کسب عواید درآمدی باشگاه‌ها به اندازه یک‌چهارم هزینه بیشتر آنها از سقف قرارداد است یعنی اگر باشگاهی 4 میلیارد تومان بیشتر از سقف بودجه هزینه کرده باشد یک چهارم آن که معادل یک میلیارد می‌شود از محل درآمدهای آنها صرف توسعه فوتبال خواهد شد. در مرحله چهارم هم محرومیت از انجام نقل و انتقالات در نیم‌فصل و طول فصل برای باشگاه‌‌ است. باشگا‌ه‌ها در طول فصل می‌توانند 6 نقل و انتقال انجام دهند که آنها را از این مسئله محروم می‌کنیم.

تاج با انتقاد از انتقاداتی که در این رابطه از سازمان لیگ شد، خاطرنشان کرد: این مورد باشد برای رسانه‌هایی که خیلی زود انتقاد کردند، تا تخلفی صورت نگرفته نمی‌توانیم کسی را توبیخ کنیم. دیروز آخرین فرصت اعلام لیست قراردادها بود. برخی رسانه‌ها که تعداد آنها کم هم نبود انتقادات زیادی انجام دادند که البته در این بین رسانه‌های نوشتاری کمتر بودند. شاید اگر جلوی هزینه بی‌رویه را نمی‌گرفتیم امسال بازیکنی با قرارداد 10 میلیارد تومانی هم پیدا می‌شد.

وی در مورد مسئله جعلی بودن برخی کارت‌های پایان خدمت افزود: هنوز به طور کامل این مسئله مشخص نشده است اما تعداد تخلفات بالاست و نمی‌توانم بگویم 2 تا 3 نفر این مشکل را دارند. ما این مسائل را به باشگاه‌ها اعلام کردیم به همین خاطر باشگاه‌ها می‌توانند به جای این نفرات بازیکن بگیرند.

تاج اظهار داشت: خوشبختانه فیفا هم اعلام کرده سقف قرارداد دارد. ما نمی‌گوییم از فیفا جلوتر هستیم ولی خیلی‌ها اعتقاد داشتند این قانون من درآوردی است. شما می‌دانید اگر جلوی این مسئله را نمی‌گرفتیم مقدار قراردادها بالا می‌رفت. بازیکنان ملی‌پوش پس از بازگشت از جام جهانی به دریافت قرارداد به مبلغ پایین رضایت نمی‌دادند. البته برای جلوگیری از این مسئله رسانه‌ها هم به ما کمک کردند ولی از فعالیت آنها راضی نیستیم. برخی سایت‌ها و رسانه‌ها کنک کردند اما برخی نمی‌فهمیدند چه می‌کنند و مرتب در حال انتقاد بودند معلوم نبود آنها به نفع چه کسی سینه می‌زدند آیا افزایش هزینه‌ها به نفع کسی است؟ شما دیدید بدهی برخی باشگاه‌ها حدود 150 میلیارد تومان است. جالب اینجاست که آنها نسبت به این مسئله هم انتقاد می‌کنند و نسبت به جلوگیری از این موضوع هم انتقاد دارند.

رئیس سازمان لیگ در ادامه در مورد حق پخش تلویزیونی تصریح کرد: از شما می‌خواهم مصوبات را به طور دقیق مطرح کنید، برای اینکه روی این مسائل به صورت شبانه‌روزی کار و زحمات زیادی کشیده شده است، در مورد حق پخش به عزت‌الله ضرغامی نامه زدیم و اعلام کردیم تا 24 ساعت قبل از شروع لیگ برتر قرارداد حق پخش را ببندند. یک‌بار اعلام کردند امسال باید پیکان، راه‌آهن و نفت در ورزشگاه خودشان با استقلال و پرسپولیس بازی کنند. عده‌ای در خبر خود نوشتند گاف بزرگ تاج چرا که پیکان در لیگ برتر حضور ندارد. من گفتم ببینید ما با چه کسانی به 13 بدر می‌رویم که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند.

تاج تاکید کرد: به صدا و سیما و تقدس‌نژاد نامه نوشتیم که هنوز نتیجه‌ای نگرفتیم. دوباره نامه دیگری تهیه کردیم و خواستار این شدیم تا 24 ساعت قبل از شروع لیگ برتر قرارداد جدیدی برای حق پخش تلویزیونی بسته شود. قرارداد قبلی که به مدت سه سال بوده است به پایان رسیده است. حتما باید این مسئله مشخص شود و منتظر عدد پیشنهادی صدا و سیما هستیم. ما مسئله کاهش هزینه‌ها را دنبال کردیم اما به دنبال احقاق حقوق حقه فوتبال هستیم.

وی گفت: امیدواریم با درایتی که به خرج داده می‌شود این مشکل با سرعت حل شود هر چند در صورتی که فردا عید هم باشد منتظر پاسخ مسئولان سازمان صدا و سیما هستیم تا در هر ساعتی که بگویند مشکل را حل کنیم. مبلغ 60 میلیون دلار پیشنهاد فردی بود که لیگ قهرمانان آسیا را پوشش می‌دهد اما در هر صورت باید منتظر مسئولان صدا وسیما باشیم.

به گزارش مشرق، تاج در ادامه رقم سقف قرارداد باشگاه‌های لیگ برتری را بدین شرح اعلام کرد: استقلال 16 میلیارد تومان، استقلال خوزستان 5 میلیارد و 100 میلیون تومان، پدیده مشهد 8 میلیارد و 700 میلیون تومان، پرسپولیس 15 میلیارد و 400 میلیون تومان، پیکان 10 میلیارد و 700 میلیون تومان، تراکتورسازی تبریز 8 میلیارد و 800 میلیون تومان، ذوب‌آهن اصفهان 11 میلیارد و 500 میلیون تومان، راه‌آهن 7 میلیارد و 900 میلیون تومان، سایپا 6 میلیارد و 600 میلیون تومان، سپاهان 17 میلیارد و 580 میلیون تومان، صبای قم 6 میلیارد و 800 میلیون تومان، فولاد خوزستان 10 میلیارد و 300 میلیون تومان، گسترش فولاد 8 میلیارد و 400 میلیون تومان، ملوان انزلی 5 میلیارد و 200 میلیون تومان، نفت تهران 7 میلیارد و 400 میلیون تومان، نفت مسجد سلیمان 4 میلیارد و 300 میلیون تومان.

تاج ادامه داد:‌ بدین ترتیب جمع بودجه باشگاه‌های ما 160 میلیارد تومان است و ما خوشحال می‌شویم که اگر بحثی در متمم بودجه هم وجود دارد آن را اعلام کنند. به عنوان نمونه نفت مسجدسلیمان با 4 میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه اگر بتواند تا 14 میلیارد پول به فوتبال بیاورد ما از آن استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: باز هم این مبلغ به 200 میلیارد تومان نخواهد رسید البته تخلف تخلف است و نوع مجازات آنها مشخص است و هیچ چیزی در لایه ابهام وجود ندارد و ای کاش برخی دوستان به خصوص در رادیو یک هفته فرصت می‌دادند تا سازمان لیگ اقداماتش را انجام دهد و بعد انتقاد می‌کردند.

وی در خصوص اینکه آیا استقلال و پرسپولیس در این مورد تخلفی کردند، گفت: قرار شد عدد و رقم اعلام نشود، شاید ارقام بالا نزده باشد اما بحث‌هایی دیگر هم وجود دارد ضمن اینکه بحث استفاده جداگانه از اسپانسر نیز مطرح نبوده و وقتی می‌گوییم سقف بودجه دیگر تأمین از خارج یا داخل باشگاه معنی ندارد.

وی یاداور شد: بسیاری از مشکلات ورزشگاه نفت مسجدسلیمان حل شده اما باز هم مشکلاتی وجود دارد که طی دو سه روز آینده امیدوار به رفع آن هستیم.

تاج در ادامه درباره قیمت بلیت‌های استادیوم گفت:‌ قیمت بلیت‌ها را کاهش دادیم و هیچ‌جا به جز مراکز مشخص شده بلیت فروخته نمی‌شود و هواداران بدانند که در استادیوم هیچ بلیتی فروخته نخواهد شد. باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هم موظف هستند که چهار جا را مشخص کنند و همچنین در باشگاه‌هایشان بلیت‌فروشی کنند البته هواداران شهرستانی با در دست داشتن کارت ملی می‌توانند بلیت بخرند.

وی درباره بلیت‌های اعتباری سازمان لیگ تصریح کرد: هر بلیت برای سازمان لیگ 15 هزار تومان هزینه در بر دارد اما با یارانه‌ای که به آن تعلق می‌گیرد این مبلغ 5 هزار تومان می‌شود هرچند که می‌توانستیم این بلیت‌ها را رایگان بدهیم اما برای اینکه هواداران این بلیت‌ها را گم نکنند 5 هزار تومان قیمت برای آن گذاشتیم.

رئیس سازمان لیگ در خصوص وضعیت راه‌آهن هم خاطرنشان کرد: به نظرم دادسرا کار درستی کرد و قطعاً استیلی هم در شرایط قانونی حضور می‌یابد و اگر برنده این مزایده شد می‌توانند با راه‌آهن در لیگ برتر شرکت کنند، به نظرم راه‌آهن وارد مسابقات خواهد شد و تصور می‌کنم این تیم در لیگ برتر به میدان برود.

وی در ادامه درباره اینکه اگر راه‌آهن نتواند در لیگ برتر حضور یابد آیا فجر سپاسی وارد این مسابقات می‌شود یا نه، خاطرنشان کرد: اگر راه‌آهن در لیگ شرکت نکند تیمی از لیگ یک که فجرسپاسی خواهد بود، می‌تواند در لیگ برتر شرکت کند اما با آنها صحبت کردیم و فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد.

تاج درباره قرارداد بازیکنان و مربیانی که هنوز اعلام نشده اظهار داشت: این از نواقصی است که ما خواستیم هرچه زودتر برطرف شود.

وی گفت: از نظر حضور تماشاگران ما بیست و سومین کشور در دنیا هستیم.

تاج در پایان از جلسه فردای وزیر ورزش با مسئولان فدراسیون فوتبال و همچنین مسئولان شرکت توسعه و تجهیز در خصوص رفع حل مشکلات دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با مسئولان ورزشگاه آزادی خبر داد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • دانشجوي حقوق ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    احسنت هيچ دليل قانوني وجود نداره كه به خاطر ارتكاب جرم توسط كسي ديگري مجازات شود طبق اصل شخصي بودن مجازاتها وقتي بازيكني كه جرمي باعنوان جعل مرتكب ميشود خودش مجازات ميشود نه باشگاه ... تازه باشگاه ميتواند به دليل كلاه برداري اين ورزشكار عليه او اقامه دعوا نمايد
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    آقای تاج سپاهان و استقلال و پرسپولیس رو ماست مالی میکنه مثل همه حق کشی هات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس