مدیرعامل استقلال گفت: در صورت درخواست تیم‌های آلمانی، حیدری می‌تواند از جمع ما جدا شود. اصلا هر بازیکنی که از اروپا پیشنهاد داشته باشد، با کمال افتخار و به منظور رشد و پیشرفت فوتبال ایران و خود آن بازیکن، رضایت‌نامه‌اش را صادر می‌کنیم

به گزارش مشرق، از مدیریت بهرام افشارزاده در باشگاه استقلال حدود دو ماه می‌گذرد. او در این مدت تمام تلاشش را برای بستن تیم موردنظر امیر قلعه‌نویی و موفقیت در بازار نقل و انتقالات انجام داد و حالا در حالی که سرمربی استقلال از جذب 95 درصد لیست مورد نظرش خبر می‌دهد، این تیم با مدیریت افشارزاده و آرامشی که در این باشگاه وجود دارد، خود را برای درخشش در چهاردهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر آماده می‌کند. رئیس سابق کمیته ملی المپیک در یک گفتگوی تفصیلی به سوالات نسیم پاسخ داد. این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

- حالا که حدود دو ماه از حضور شما در باشگاه استقلال می‌گذرد، احتمالا می‌توانید بگویید مدیریت در فوتبال چه تفاوتی با مدیرت در سطح کلان ورزش و کمیته ملی المپیک دارد.

 محیط‌های ورزشی را نمی‌توان باهم متفاوت دانست ولی کار کمیته با کار باشگاه‌داری کاملا فرق می‌کند. کمیته ملی المپیک کاری منسجم و دارای برنامه‌ای ویژه است. با توجه به اینکه با هم برنامه ioc و هم با برنامه شورای المپیک آسیا منطبق است، ضابطه ویژه‌ای دارد. در کمیته ملی المپیک کارها و امور برنامه‌ها در راستای فدراسیون‌های ورزشی است و  همه‌چیز انسجام ویژه‌ای دارد ولی در باشگاه با توجه به این تغییر و تحولاتی که انجام شده و توقعاتی که مردم دارند، شرایط کار متفاوت است.

در کمیته حساسیتی روی تیم‌ها نبود و ما خودمان نسبت به کاری که می‌خواستیم انجام بدهیم حساسیت داشتیم. آنجا ارزیابی‌های ما  بر اساس منطق و اصول بود اما اینجا با توجه به هواداران زیادی که دارد و تغییرات و تحولاتی که در این دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انجام شد، کار بسیار سخت است. به این صورت که هم با کمبود منابع روبه‌رو هستیم، هم با توقعات مردم که البته واقعا هم باید داشته باشند. این دو باشگاه نه دولتی هستند و  نه خصوصی. باشگاه‌های دیگر امکانات ویژه‌ای دارند اما در اینجا ما سعی کردیم برنامه‌ای که داریم را منسجم کنیم و خوشبختانه تا به حال این کار انجام شده است.

متاسفانه حواشی این دو باشگاه خیلی زیاد است. به همین دلیل علاقه‌مندی مردم به فوتبال و به این دو باشگاه و ورزشکاران آن و تبلیغاتی که روی این دو تیم و برندی که این دارند، کار را سخت می‌کند. باید مراقب باشیم که درگیر حواشی نباشیم.

- در این مدت، مهم‌ترین اقدامات‌ خود را چه می‌دانید؟

ما در این دو ماه سرگرم آماده کردن تیم و گرفتن بازیکن بودیم و این زمان به سختی گذشت. ضمن اینکه سقف اعتبارات را مشخص کردند، در حالی که سال‌های گذشته سقفی وجود نداشت. با وجود اینکه سقف بودجه در نظر گرفته شده، باید به یاد داشت که باشگاه به بازیکنان بدهکار است. باشگاه درگیر مشکلات مالی بوده و ضمنا تعهداتی هم داشته که انجام نشده است. خوشبختانه با توجه به شناختی که از بازیکن‌هایمان و آقای قلعه‌نویی دارم، احساس می‌کنم این گرفتاری‌ها کمتر شده و می‌توانم بگویم که کار روی غلطک افتاده است.  تقریبا یک حالت انسجام و آرامشی در باشگاه حاکم است و امیدوارم که تیم بتواند بهترین عملکرد را داشته باشدمن معتقدم وظیفه خود را در قبال بازیکنان  و کادرفنی کاملا انجام دادیم. خواسته آقای قلعه‌نویی را تا 95 درصد برآورده کردیم. با  برنامه‌ریزی‌هایی که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ انجام داده است، امیدوارم شاهد لیگ خوبی باشیم و امیدوارم که مشکلات ورزشگاه آزادی هم حل شود.

- آقای تاج گفته‌اند که وزارت ورزش و جوانان این مشکل را حل می‌کند؟

باید این کار انجام شود. مجموعه ورزشی آزادی زیر نظر وزارت ورزش است و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

- مدیر مجموعه آزادی هم امروز اعلام کردند که هر بازی 50 میلیون تومان برای استقلال و پرسپولیس هزینه خواهد داشت. این مبلغ از نظر شما زیاد است یا کم؟

 پارسال این مبلغ 45 میلیون تومان بوده اما سوال من این است که مبلغ 280 میلیون تومانی که در رسانه‌ها مطرح شده، از کجا آمده است؟ چرا این مبلغ کمتر یا بیشتر نیست؟ این نشان می‌دهد که در این موضوع ساختار مشخصی وجود ندارد. همین  50 میلیون تومان هم برای باشگاه‌ها و به خصوص استقلال و پرسپولیس که منابع‌شان واقعا محدود است، زیاد است.

در این چهار، پنج ماه بچه‌های ما حقوق نگرفتند ولی من واقعا کاری انجام دادم که باشگاه را خانه خودشان بدانند. الان روابط عمومی کار خود را به خوبی آغاز کرده و روابط بین‌الملل ما انسجام خاصی پیدا کرده است. به علاوه برای بازسازی کمپ استقلال کمک زیادی را دریافت کردیم. البته مشکل بلیت‌فروشی نیز وجود دارد اما باید در نظر داشت که این یک تکنولوژی پیشرفته است و عمومی شدن آن در بین هواداران به زمان نیاز دارد. یکی از دلایل کاهش تماشاگران در استادیوم‌ها این است که  تهیه بلیت اینترنتی برایشان مشکل است. درست است که در کشور ما تعداد زیادی از مردم با اینترنت کار می‌کنند اما یکسری از هواداران آگاهی لازم را ندارند و نمی‌توانند در سامانه ثبت نام کنند. ضمن آنکه هنوز مشخص نیست موضوع بلیت‌فروشی را سازمان لیگ پیگیری می‌کند یا باشگاه ها.

- تا الان دقیقا چقدر از اسپانسر باشگاه پول گرفته‌اید؟

اسپانسر تاکنون نزدیک به 6 میلیارد تومان از 20 میلیاردی که متعهد به پرداختش شده بود را به حساب باشگاه واریز کرده و چک برگشتی هم نداریم.

- خودتان چقدر اسپانسر جذب کرده‌اید؟

ما به دنبال تشکیل یک شرکت سرمایه‌گذاری هستیم تا یک موسسه قرض‌الحسنه تشکیل بدهیم و در پروژه‌های فرهنگی و زیست‌محیطی شرکت کنیم. کارهای مقدماتی انجام شده و افرادی به عنوان کمیته اقتصادی و توسعه بازار داریم تا در موضوع اسپانسر به مشکلی بر نخوریم. البته وقتی به استقلال آمدیم، قرار شد اعضای هیات مدیره پنج میلیارد به ما کمک کنند که با 10 میلیاردی که از سازمان لیگ می گیرم، در مجموع 35 میلیارد تومان در این فصل خواهیم داشت.

- اعضای هیات‌مدیره تاکنون به تعهدات خود عمل کرده‌اند؟

آقای خادم این مسائل را پیگیری می‌کنند و من دخالتی ندارم. البته می‌دانم که تعهدی که کرده‌اند را حتما انجام خواهند داد. به عنوان مثال آقای پندار توفیقی بخشی از این تعهد را پرداخت کرده است.

- رقم دقیق بدهی‌های باشگاه بالاخره چقدر است؟

  مقداری بدهی در راه داریم که هنوز مبلغ آن مشخص نیست. در ابتدا با شهرداری در خصوص ساختمان باشگاه صحبت کردیم. این ساختمان مسکونی است و باید اداری شود. ما 53 میلیارد تومان بدهی قطعی و 15 میلیارد بدهی غیرقطعی داریم که می‌شود 68 میلیارد تومان. با احتساب بدهی قبلی‌مان  که 10 میلیارد است، حدوده 78 میلیارد بدهی داریم اما هنوز هم مطمئن نیستیم که به میزان این بدهی اضافه خواهد شد یا نه و نمی‌دانیم بدهی تازه‌ای در راه است یا خیر.

- 15 میلیارد بدهی غیررسمی یعنی چه؟

یعنی مشخص نیست که این مبلغ کجا و به چه صورت هزینه شده؛ البته ما  لیست آن را داریم اما باز نمی‌دانیم که از کجاست! ما مشکل انسداد حساب باشگاه را هم داشتیم که خدارا شکر این مشکل حل شده است. می‌خواهم بگویم آقای فتح‌الله‌زاده هم در زمان مدیریت خود مطمئنا با مشکلات زیادی رو به رو بوده و ما از زحمات وی تشکر می‌کنیم.

- میزان بدهی‌های مالیاتی باشگاه چقدر است؟ 

حدودا 30 میلیارد تومان و 10 میلیارد هم در راه داریم که می‌شود 40 میلیارد؛ پروژه‌های حقوقی داخلی و بین‌المللی هم داریم که هنوز به مربی خارجی بدهکار هستیم. آنها شکایت کرده‌اند و در تلاش برای حل و فصل‌شان هستیم. ضمن آنکه 6 میلیارد هم به بازیکنان بدهکاریم. البته اعتقادم این است که همه مشکلات مسائل مالی نیست و اگر برنامه‌ریزی وجود داشته باشد، به مرور مشکلات حل می‌شود.

- در فصل نقل و انتقالات سقف بودجه را رعایت کردید یا نه؟

ما در فصل نقل و انتقالات تیم را دقیقا با 15 میلیارد تومان بسته‌ایم. برای مثال آندو سال گذشته 2 میلیارد و 450 میلیون قرارداد بسته بود اما امسال قرارداد وی یک میلیارد تومان است.

- ولی گفته می‌شود مبلغ قرارداد تیموریان 2 میلیارد و 700 میلیون تومان است.

نه؛ این موضوع درست نیست و ما اصلا قراردادی با این مبالغ در استقلال نداریم. من با هیچ بازیکنی شخصا صحبت نکردم اما با وجود شناختی که از آندو داشتم 10 ساعت با او صحبت کردم. این حقیقتی است که ما نمی‌توانیم قانون را بشکنیم. خود تیموریان فردی کاملا منطقی است و شرایط استقلال را درک می‌کرد.

- هنوز هم خیلی‌ها نمی‌دانند چرا رحمتی از استقلال رفت.

مسئله رحمتی پول نبود. موضوع این بود که می‌گفت دروازه بان دوم تیم باید با نظر من به تیم اضافه شود و مربی دروازه‌بان‌ها را هم آن کسی باشد که من می‌گویم. ورزشکار  نباید برای باشگاه تعیین تکلیف کند و اولین ضرر این رفتارها به خود ورزشکار بر می‌گردد. همه می‌دانند زمانی که کی‌روش رحمتی را از تیم ملی کنار گذاشت، من تنها کسی بودم که با کی‌روش صبحت کردم.   ورزشکار باید خوی پهلوانی داشته باشد و به مرور زمان آن اخلاق ورزشی که باید در جامعه باشد را باید پیدا کند.

- برگردیم به ماجرای تیموریان؛ همه می‌دانند آندو بازیکن بزرگی است و با توجه به پیشنهاداتی که داشته و عرف بین‌المللی، مبلغ زیادی را از استقلال درخواست نکرده است. مبلغ یک میلیارد برای راضی کردن بازیکنی با کیفیت آندو غیر قابل باور به نظر می‌رسد. او چطور راضی شده با کمتر از نیمی از مبلغ قرارداد فصل قبلش با استقلال تمدید کند؟

 تیم‌های بزرگ دنیا یک همبستگی دارند و سقفی را رعایت می‌کنند. البته روی برخی از بازیکن‌ها نمی‌توان قیمت گذاشت اما ما در یک موقعیت بحرانی بودیم و تیموریان شرایط باشگاه را به خوبی درک کرد.  قراردادهای ما از 60 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان است و در مجموع ما سقف بودجه را رعایت کردیم. تیموریان در حال حاضر حدود 700 میلیون تومان از باشگاه طلبکار است و ما تعهد کردیم که مقداری از آن را بدهیم و تعهد هم می‌کنیم تا آنجا که بشود کمک کنیم.  با تاسیس موسسه قرضه‌الحسنه سعی می‌کنیم از اینها درآمد داشته باشیم تا بتوانیم پول بیشتری تامین کنیم. ضمن آنکه خود آندو گفت اگر در ایران بمانم برایم خیلی بهتر است؛ چون کنار خانواده‌ام هستم و حاضرم کمتر بگیرم.

- با توجه به چینش نفرات باشگاه از مدیران روابط عمومی تا مسئول نقل و انتقالات، خیلی‌ها می گویند امیر قلعه‌نویی هدایت باشگاه را در اختیار دارد و شما بیشتر بر امور جاری نظارت می‌کنید. این موضوع را قبول دارید؟‌

اصلا این‌طور نیست. من گاهی می‌گویم آدرس باشگاه را به قلعه‌نویی بدهید تا گاهی سری به باشگاه بزند! ببینید شناختی من و قلعه‌نویی از هم داریم، باعث شده تا حرف همدیگر را به خوبی درک کنیم. ما یک هیات‌مدیره منسجم هم داریم که حرمت ورزش را رعایت کرده‌اند و من از تک‌تک آنها تشکر می‌کنم.

- این روزها یکی از دغدغه‌های هواداران استقلال این است که با توجه به برنامه‌های خوبی که دارید، اگر باشگاه استقلال خصوصی شود تکلیف هیات‌مدیره چه می‌شود؟

فکر کنم این کار خیلی سنگین است و هرچه زودتر انجام شود، برای باشگاه بهتر خواهد بود اما عملی کردن آن به این راحتی‌ها هم نیست. ما می‌خواهیم این واگذاری را انجام بدهیم و مجلس هم بر آن تأکید کرد. مطمئنا اگر کسی پیدا شود که وزارت اقتصاد به آن اعتماد کند، باشگاه واگذار خواهد شد و فرد جدید گروه مدیریت تیم را انتخاب می‌کند.  ما تا جاییکه توان داریم در باشگاه کار می‌کنیم و خود را ذوب در این کار می‌دانیم. این دو باشگاه استثنایی هستند و  طرفداران زیادی دارند؛ پس باید افرادی بیایند که توان اداره آن را داشته باشند.

- چند درصد لیستی که امیر قلعه‌نویی به شما داده بود را جذب کردید؟

تقریبا همه را جذب کردیم و فقط کریم انصاری‌فرد را نتوانستیم جذب کنیم.  در مجموع سعی کردیم تمام لیستی که قلعه‌نویی داده بود را به تیم اضافه کنیم.

- رابطه بسیار خوب و بدون حاشیه شما با باشگاه پرسپولیس و علیرضا رحیمی هم باعث شده آرامش خاصی میان این دو تیم بوجود بیاید. برعکس دوره قبل که هنوز خیلی‌ها مصاحبه‌های متوالی مدیران سابق دو تیم علیه یکدیگر را از یاد نبرده‌اند. فکر می‌کنید این آرامش تا کی میان دو باشگاه برقرار خواهد بود؟

ببینید رفاقت من با آقای رحیمی، رفاقتی 40 ساله است و امکان ندارد من علیه او مصاحبه کنم یا بالعکس. خدا آن روز را نیاورد. ما این آرامش را قطعا در طول فصل حفظ می‌کنیم .ما یک محیط خانوادگی درست کرده‌ایم. 18 ساعت در باشگاه هستیم و مثل یک خانواده می‌مانیم. هیچ مشکلی هم با هم نداریم؛ چون می‌دانیم اگر همبستگی در تیم نباشد، همه ضربه می‌خوریم.

- هنوز برای خیلی‌ها سوال است که اسپانسرهای استقلال و پرسپولیس دقیقا چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند. می‌توانید درباره آنها بیشتر توضیح بدهید؟

آقای سبک‌دست، اسپانسر استقلال کار تجاری و نفتی انجام می‌دهد و فقط هم  پول به باشگاه تزریق کرده و از تعهدات وی بی خبرم. موضوع اسپانسرها را اقای خادم پیگیری می‌کنند.

- پس از دو ماه، هنوز به این نتیجه نرسیده‌اید که اشتباه نکردید وارد استقلال شدید؟

من برای قبول این مسئولیت یک ماه مقاومت کردم. آقای گودرزی  یا به کسی دسترسی نداشت و یا اینکه به من اعتماد داشت. به هر صورت آدمی هستم که زندگی‌ام با ورزش گره خورده ولی باز اگر می‌دانستم با این حجم از بدهی‌ها رو برو هستیم، قبول نمی‌کردم ولی الان که قبول کردم باید  تا آخر مسیر تلاش کنم.

- چرا استقلال و پرسپولیس با این بحران رو به رو بودند؟ در این دو باشگاه چه گذشته بود؟

چون متاسفانه از نظارت بالا دستی‌ها بی بهره بودند. من 40 سال سابقه ورزشی خود را در مقابل هیچ‌چیز دیگری خراب نخواهم کرد.

- استقلال قصد ندارد مثل باشگاه‌های فولاد و سپاهان بیشتر روی تیم‌های پایه‌اش سرمایه‌گذاری کند؟

الان داریم این کار را می‌کنیم و از بهترین مربیانی که بازیکن استقلال بودند در تیم های پایه استفاده کرده‌ایم. آقای صادق‌پور بر کار تیم‌های پایه نظارت می‌کنند و به نظر من تا دو سال آینده می‌توانیم از بازیکنان تیم‌های پایه  در تیم اصلی استفاده کنیم.

 - قرارداد خسرو حیدری با استقلال چگونه است؟ آیا او واقعا می‌تواند از استقلال جدا شود؟

در نیم‌فصل می‌تواند و آن هم به شرطی که از آلمان پیشنهاد داشته باشد. ما نمی‌خواهیم کسی را استثمار کنیم و در صورت درخواست تیم‌های آلمانی، حیدری می‌تواند از جمع ما جدا شود. اصلا هر بازیکنی که از اروپا پیشنهاد داشته باشد، با کمال افتخار و به منظور رشد و پیشرفت فوتبال ایران و خود آن بازیکن، رضایت‌نامه‌اش را صادر می‌کنیم.

- برنامه‌ای برای تیمداری در سایر رشته ها دارید؟

الان نه؛ اگر بخواهیم تیمی به مجموعه استقلال اضافه کنیم، باید به مربی و بازیکنان حقوق بدهیم که با این شرایط غیرممکن خواهد بود. برای من تعهد اخلاقی ایجاد می‌شود و برای حرفم بیشتر از امضا ارزش قائل هستم و اگر قولی به تیمی و ورزشکاری بدهم باید آن را عملی کنم. ما نمی‌خواهیم با استفاده از نام ورزشکاران، خودمان را مطرح کنیم و باید وجدانمان راحت باشد و شرایط را برای آنها فراهم کنیم. تیم بانوان را هم نمی‌خواهیم و در حال حاضر 600 میلیون تومان به آنها بدهکاریم. باید جلو برویم و ببینیم برنامه‌های اقتصادی‌مان به کجا می‌رسد و بعد از آن در سایر رشته‌ها ورود کنیم. ولی اعتقاد من این است که استقلال باید باشگاه باشد، نه تیم فوتبال.

- شما برای کادر فنی تیم‌تان شرط قهرمانی نگذاشته‌‌اید؟

نه؛ همه تیم‌ها برای قهرمانی می‌آیند و دوست دارند جام را بگیرند. تیم اصلی ما در سال گذشته با 4 گل از ملوان شکست خورده بود ولی در بازی مقابل ملوان با جوان‌هایمان ملوان را شکست دادیم. پس تیم خوبی داریم و به آن امیدوار هستیم.

- در مورد آخرین وضعیت کمپ استقلال توضیح می‌دهید؟

هنوز به صورت رسمی سند این کمپ به نام ما نخورده و مالکیت آن برای مسکن و شهرسازی است. در حال پیگیری هستیم تا این موضوع زودتر حل شود و سند آن را به نام استقلال بزنیم. دوستی داریم که ساختمان کمپ و باشگاه را تعمیر کرده و تقریبا به شکل اصلی خود در آمده است. متاسفانه این کمپ مشکلات زیادی داشت و به همه چیز شبیه بود جز کمپ؛ اما توانستیم آن را درست کنیم. قرار است در آینده‌ای نزدیک برای دور کمپ هم اسپانسر بگیرم و از آن طریق درآمدزایی کنیم.

- آیا این اسپانسر 20 میلیارد تومانی به شما اجازه میدهد که اسپانسر دیگری را جذب کنید؟

بله مشکلی نیست، اگر اسپانسر بگیریم باید در اختیار آنها قرار بدهیم و با اسپانسر اصلی در ارتباط باشند.

- و حرف پایانی؟

امیدوارم نظرات و انتقادات از تیم و باشگاه سازنده باشد؛ چون اگر دلسوزانه باشد، اثرگذار خواهد بود. خدا کمک کند که این انتقادات را بپذیریم و هرچقدر یک مدیر قوی باشد، انتقادات به وی کمک می کند. مدیران باید از اینکه توسط رسانه‌ها انتقاد می‌شوند خوشحال باشند و برای من تمامی رسانه ها قابل احترام هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    برای حرفشان تا اندازه ی امضا ارزش قائل باشند، شاید خوب باشد، ولی اینکه برای حرف بیش از امضا ارزش قائل شویم، نمیدونم والا!! نتایجش رو شما بگین!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس