کد خبر 327024
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰

از سالهای آغازین دهه 50، دغدغه های آن شهید، متوجه برون داد فکری و دینی جریان موسوم به روشنفکری دینی بود و در برابر آن به شدت موضعگیری می‌نمود. وی به طور مشخص بر آثار دکتر علی شریعتی حساسیتی فراوان نشان می‌داد .

گروه تاریخ مشرق- شهید آیت الله حاج شیخ قاسم اسلامی از عالمان مجاهد و خطبای پر آوازه قرن اخیر در تهران و ایران به شمار می‌رود. وی پس طی مدارج علمی در حوزه های قم و نجف و دریافت اجازات متعدد اجتهاد از مراجع نامدار آن، راهی تهران گشت و به مواجهه با عناصر و چهره‌های دین ستیز همچون احمد کسروی پرداخت.
او در نهضت ملی ایران و همگام با مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی حضوری فعال داشت و در طول مدت آن، 50 بار به زندان افتاد! شهید اسلامی در دوران آغاز نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی نیز با سلاح برنده خطابه خویش به میدان آمد و متحمل محدودیت ها و حبس‌های متعدد کشت. امام خمینی در سخنرانی اعتراضی خویش علیه کاپیتولاسیون در آبان ماه 1343، به طور مشخص به زندانی شدن آن شهید والامقام اشاره و اعتراض کردند.

از نیمه دوم دهه 40 و سالهای آغازین دهه 50، دغدغه های آن شهید، متوجه برون داد فکری و دینی جریان موسوم به روشنفکری دینی بود و در برابر آن به شدت موضعگیری می‌نمود. وی به طور مشخص بر آثار دکتر علی شریعتی حساسیتی فراوان نشان می‌داد و علنا به نقد و تخطئه آن می پرداخت.

سرانجام این عالم پرتلاش، درشب 15 رمضان 1358(شب میلاد امام مجتبی«ع»)و به هنگام افطار، در خانه خویش مورد سوء قصد قرار گرفت و در دم به شهادت رسید. هویت قاتلان وی همچنان سر به مهر ماند اما اکثر ناظران وتحلیلگران، اندیشه های «فرقان گونه»را مسئول این ترور می‌دانند.

(برای دیدن تصاویر در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید)

{$sepehr_album_15129}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    روحش شاد................
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 1
    بر آثار دکتر علی شریعتی حساسیتی فراوان نشان می‌داد .... یعنی چه؟ یعنی مخالف بودن...؟!! یا موافق و با اهمیت!!!
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    2 0
    پیام شهادت این شهید این است در مملکت ما شتر با بارش گم می شود و هنوز برای هیچ کدام از ترورهای اول انقلاب تا مرگهای مشکوک دهه هفتاد کار جنایی و کارآگاهی صورت نگرفته است....
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    1 0
    يه بار ديگه متن رو بخون ! نوشته:وي به طور مشخص به آثار دكتر شريعتي حساسيت فراوان نشان مي داد و علنا" به نقد و تخطئه آن مي پرداخت....................افتاد؟؟!!!!
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 1
    لعنت بر عمال شیطان که چه مجاهدانی را از ماگرفتند
  • حق گو ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    قطعا" علماي آگاه شيعه با افكار انحرافي و كتب احساسي ولي منحرف شريعتي مخالف بودند كه در راس آين گروه . علمايي مانندشهيد مطهري رضوان الله تعالي عليه مي باشند
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 1
    دکتر شریعتی روشن فکر دینی بودند
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    1 0
    با سواد حساسیت یعنی با برخی آثار دکتر شریعتی مخالف بود و جواب شریعتی را در کتابهاش داده مثلاً همین کتاب بالا(خرد داوری کند)
  • محمد ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    1 0
    ( در نهضت ملی ایران و همگام با مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی حضوری فعال داشت و در طول مدت آن ، 50 بار به زندان افتاد! ) پنجاه بار زندان ؟ احتمالاٌ ایشان 50 بار به توقیف های چند روزه رفته اند .
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    1 0
    آیات ، محمد تقی فلسفی!!!!!!!!
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 1
    تشکر فراوان از اینکه این سکوت را در مورد ایشان شکستید و یادشان را زنده کردید. مخصوصا توجه دادن به کتابهای ارزشمندشون. n لایک
  • محمد ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    1 0
    خدايا رحمتي كن تا ايمان ، نان و نام برايم نياورد ، قدرتم بخش تا نانم را و حتي نامم را درخطر ايمانم افكنم ، تا از آنهايي باشم كه پول دنيا را ميگيرند و براي دين كار ميكنند، نه از آنهاييكه پول دين ميگيرند و براي دنيا كار ميكنند . علی شريعتی
  • ابراهیم ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    بی انصافی نکنید! حتی دکتر شریعتی هم نقدهای شهید مطهری به خودش رو می پذیرفت و هرگز تندی و بی ادبی به شهید مطهری نمیکرد و حتی وصیت کرد که بررسی آثارش را به آقای محمود حکیمی بسپارند. معلوم نیست شما طرفداران دکتر شریعتی با چشم باز از ایشان طرفداری میکنید یا غرض ورزی به قشر روحانیت دارید؟
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    البته به دستور خانواده ایشان هیچگاه آثار ایشان بازبینی نشد.
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    شهدی مظلوم که خدا رحمتشون کنه عمری را به مجاهدت وافشای حقا یق و مبارزه با انحرافاتی که کسرویها وبعضی از روشنفکران کج اندش بین قشر دانشگاهی ایجاد شبهه میکردند صرف نمود ولی به خاطر شرایط اوایل پیروزی انقلاب و ایجاد نشدن بعضی اختلاف نظر ها از ایشان متآسفانه تجلیل رسانه ای نشد در حالی که ترور ایشان وشهید مطهری هر دو به دست گروه فرقان وحدودا در یک سال واقع شد خداوند این دو شهید بزرگوار وهمه شهدای راه اسلام وانقلاب را درجاتشان عالی است متعالی بفرماید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس