سید محمد موسوی بجنوردی، رئیس دایره المعارف بزرگ اسلامی و پدر همسر سید حسن خمینی است. وی با رتبه استاد تمامی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی(تربیت معلم) می باشند. با روی کار آمدن دولت اعتدال، مجالی یافته تا هر از چندگاهی اظهارات شاذ خود را به صورت عمومی بیان کند.

تعدد زوجات؛ مقبول یا مذموم

به گزارش مشرق به نقل از دیدبان، یکشنبه هفته گذشته در سایت خبری مشرق مصاحبه با جناب حجت الاسلام موسوی بجنوری[1] به نقل از سایت جماران[2] در باب تعدد زوجات و شبهه شرعی داشتن آن در زمانه حاضر، منتشر شد. این مصاحبه حاوی نکات قابل تأملی بود و اکثر مطالب ایشان خلاف مبانی عقیدتی و فقاهتی دینی است. در این مطلب مختصراً به نقد این مصاحبه و نظرات ایشان پرداخته می شود.

ایشان در این مصاحبه با ذکر این مطلب که همسر دوم گرفتن امروزه شکنجه همسر اول محسوب می شود؛ این کار را دارای شبهه دانستند. همچنین ایشان با ذکر این نکته که جهت ازدواج مجدد لازم است مرد عدالت داشته باشد؛ و سپس با ذکر این نکته که عدالت ممکن نیست گفته اند این کار دارای شبهه است. نکته ی بعدی که ایشان متذکر شده اند این است که همسر دوم با استناد به آیه قرآن برای سرپرست یتیمان است نه برای همه مردم.


در این باب نکاتی قابل ذکر است:

1- ازلی و ابدی بودن احکام اسلام

اولین اصل در اسلام و فقه این است که احکام اسلام ازلی و ابدی هستند. و اینطور نیست که با گذشت شرایط؛ احکام اسلام نیز عوض شود.

روایت مشهور زیر به نقل از زراره در کتاب شریف کافی متضمن بیان این مطلب است: «عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ فَقَالَ حَلَالُ‏ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَا یَکُونُ غَیْرُهُ وَ لَا یَجِی‏ءُ غَیْرُهُ وَ قَالَ قَالَ عَلِیٌّ ع مَا أَحَدٌ ابْتَدَعَ بِدْعَةً إِلَّا تَرَکَ بِهَا سُنَّةً.»[3] یعنی «زرارة گوید از امام صادق (ع) راجع بحلال و حرام پرسیدم فرمود: حلال محمد همیشه تا روز قیامت حلالست و حرامش همیشه تا روز قیامت حرام، غیر حکم او حکمى نیست و جز او پیغمبرى نیاید و على (ع) فرمود هیچ کس بدعتى ننهاد جز آنکه بسبب آن سنتى را ترک کرد.»

در اینجا امام صادق(ع) صراحتاً می فرماید احکام إلی الأبد هستند و کسی حق تشریع حکم الهی ندارد؛ و بدعت گزار موجب ترک یک سنت می شود.

پس ما نباید با پسند خودمان و با پسند زمانه و با استفاده از استحسانات و مصالح مرسله که از اصول فقه عامه است و بشدت مورد نهی أهل البیت(ع) قرار گرفته است؛ حلال خدا را حرام و حرامش را حلال بکنیم.

البته ما در فقه احکام ثانویه نیز داریم. اما نکته ی قابل توجه این است که خود همین احکام ثانویه نیز در دایره حلال ها و حرام هائی قرار می گیرد که طبق روایت فوق الذکر، ابدی و إلی یوم القیامة هستند. همین احکام ثانوی نیز طبق ضوابط فقهی و با دستور و تشریع الهی بدست می آید و الکی و طبق سلیقه و آراء و أهواء شخصی نیست. برای مثال همان خدائی که فرموده برای نماز وضو بگیر؛ همان خدا فرموده اگر آب برایت ضرر داشت؛ تیمم کن. همان خدائی که روزه ماه مبارک رمضان را واجب کرده است؛ همان خدا هم روزه ماه مبارک را از عهده مریض برداشته است. پس نباید تصور شود که احکام ثانوی چیزی خارج از دایره فقه هستند و ما از خودمان و طبق سلایق شخصی این احکام ثانوی را وضع کرده ایم؛ بلکه همین احکام ثانوی نیز مانند احکام اولیه تابع تشریع الهی است و باید با روض فقاهتی و اجتهادی استنباط شود.

اینکه ما بخواهیم طبق شرایط زمانه احکام الهی را تغییر دهیم؛ با همچین مبناهائی خیلی از احکام نیز باید تغییر کند. برای مثال امروزه می گویند چون خیلی از بانوان نیز مانند آقایان سرکار می روند و حتی ممکن است خیلی از بانوان سرپرست خانوار باشند؛ پس باید ارث و دیه زن و مرد یکی باشد. در صورتی که حکم ارث و دیه به تشریع الهی است که علت وضعش بر ما پوشیده است. پس نمی توان با حدسیات و گمانه هائی که به تصریح قرآن «إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنی‏ مِنَ الْحَقِّ شَیْئا» احکام الهی را دستخوش تغییر و تحول کرد.

حال در اینجا نیز اینطور است. خداوند متعال تعدد زوجات را حلال کرده است-البته با رعایت شرایطش- و این حلیت نیز مانند همه احکام دیگر ابدی و تا روز قیامت است؛ پس نمی توان گفت که مثلاً چون زمان صدر اسلام تعدد زوجات رایج بوده و کسی با این امر مشکلی نداشته است(که البته این تفکر قابل نقد است و روایاتی هست که در آن زمان نیز برخی ها با این مسأله مشکل داشته اند.) اما امروزه اینگونه نیست؛ پس باید تعدد زوجات امروزه ممنوع اعلام شود. یا اینکه مثلاً تعدد زوجات برای آن زمان بوده که مردان زیادی در جنگ ها کشته می شدند و تعداد زیادی زن بدون شوهر می ماندند؛ اما الان اینگونه نیست؛ پس باید تعدد زوجات را حرام اعلام کرد. خداوند متعال تعدد زوجات را بصورت مطلق حلال کرده و نگفته که مثلاً صرفاً در این شرایط حلال است و اگر این شرایط نبود تعدد زوجات حرام است. یا مثلاً نگفته که تعدد زوجات برای زمانی است که مردان زیادی در جنگ کشته می شوند؛ پس اگر اینگونه نشد تعدد زوجات حرام است؛ بلکه این تعدد زوجات مطلقاً حلال است برای تمامی ازمنه و امکنه. البته واضح و بدیهی هست که این حکم نیز مانند هر حکم دیگری اگر در تزاحم با یک حکم أهم دیگری قرار گرفت؛ این مهم فدای آن أهم می شود. البته همین أهم و مهم را نیز باید با روش فقهی و اجتهادی بدست آورد که چه امری أهم است و چه امری مهم. و نمی توان با سلایق و آراء و أهواء أهم و مهم را مشخص کرد.


2- شکنجه همسر اول

در باب شکنجه همسر اول که ایشان به عنوان یکی از أدله شبهه شرعی داشتن تعدد زوجات ذکر کرده اند؛ باید دانست که فرق می کند اینکه عملی را انسان انجام دهد به نیت إیذاء یک مومن یا اینکه نه نیت إیذاء نیست؛ اما به هر دلیلی مومنی از فعلی آزار دید. اگر نیت إیذاء باشد قطعاً کار حرام است. اما اگر نیت إیذاء نباشد حکم قضیه فرق می کند. در اینجا نیز اینگونه است. بله اگر مردی برود همسر دوم بگیرد به نیت إیذاء همسر اول؛ قطعاً مرتکب حرام شده است. اما اگر نیت أیذاء نباشد و همسر اول از این کار ناراحت شود؛ حکم قضیه فرق می کند. خداوند نیز نفرموده در صورتی که همسر اول ناراحت شود؛ این حکم حرمت دارد. نه تنها همچین مطلبی را نفرموده؛ بلکه این ناراحتی همسر اول که ناشی از حس مذموم حسادت زنانه است؛ بشدت هر چه تمام تر در روایات ما مذمت شده است. در کتاب شریف کافی 5 حدیث در باب حس حسادت زنانه است که مطالعه آنها خالی از لطف نیست. به برخی از این احادیث توجه بفرمائید:

الف- عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَیْسَ الْغَیْرَةُ إِلَّا لِلرِّجَالِ وَ أَمَّا النِّسَاءُ فَإِنَّمَا ذَلِکَ مِنْهُنَّ حَسَدٌ وَ الْغَیْرَةُ لِلرِّجَالِ وَ لِذَلِکَ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَى النِّسَاءِ إِلَّا زَوْجَهَا وَ أَحَلَّ لِلرِّجَالِ أَرْبَعاً وَ إِنَّ اللَّهَ أَکْرَمُ أَنْ یَبْتَلِیَهُنَّ بِالْغَیْرَةِ وَ یُحِلَّ لِلرِّجَالِ مَعَهَا ثَلَاثاً.[4]

ترجمه: غیرت ورزی روا نیست مگر برای مردان و اما غیرت زنان در حقیقت حسادت است و چون غیرت تنها مخصوص مردان است به همین دلیل خداوند بر زنان جز شوهرشان را حرام کرده است ولی بر مردان چهار زن را حلال نموده است. و خداوند کریم تر از آن است که از سویی به زن غیرت بدهد و از سوی دیگر برای مرد سه زن دیگر را علاوه بر آن زن حلال کند!

در این حدیث می بینیم که امام(ع) یک استدلال عقلی ارائه می دهند مبنی بر اینکه خداوند غیرت را در وجود زنان قرار نداده است؛ و این مسأله همان حسادت هست. چون اگر خدا غیرت را به زنان نیز مانند مردان داده بود؛ بر مردان 3 زن دیگر را حلال نمی کرد.(مانند زن که مردان دیگر جز شوهر بر او حرام هستند.) در صورتی که حلال کرده است. پس معلوم می شود خدا غیرت را به زنان نداده است.

ب- عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یَجْعَلِ الْغَیْرَةَ لِلنِّسَاءِ وَ إِنَّمَا تَغَارُ الْمُنْکِرَاتُ مِنْهُنَّ فَأَمَّا الْمُؤْمِنَاتُ فَلَا إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ الْغَیْرَةَ لِلرِّجَالِ لِأَنَّهُ أَحَلَّ لِلرَّجُلِ أَرْبَعاً وَ مَا مَلَکَتْ یَمِینُهُ وَ لَمْ یَجْعَلْ لِلْمَرْأَةِ إِلَّا زَوْجَهَا فَإِذَا أَرَادَتْ مَعَهُ غَیْرَهُ کَانَتْ عِنْدَ اللَّهِ زَانِیَةً[5].

ترجمه: خدای بلند مرتبه غیرت را در وجود زنان قرار نداد و تنها زنان نا شایست غیرت می ورزند ولی زنان مومنه[حقیقی] نه! همانا خداوند غیرت را تنها در مردان قرار داد از اینرو برای مرد چهار زن را حلال فرمود ولی برای زن جز شوهرش را حلال نکرد پس زنی که علاوه بر شوهرش مرد دیگری را اراده کند نزد خداوند زناکار است.

در این حدیث امام(ع) می فرماید زنان مومنه حقیقی به دلیل اینکه تسلیم محض احکام الهی هستند و یکی از احکام الهی حلال بودن تا 4 زن دائم برای یک مرد است؛ لذا از این مسأله احساس ناراحتی و شکنجه نمی کنند و زنی که از این مسأله ناراحت شود یا احساس شکنجه بکند؛ زنی است ناشایست که در برابر احکام الهی تسلیم محض نیست.

ج- عَنْ خَالِدٍ الْقَلَانِسِیِّ قَالَ: ذَکَرَ رَجُلٌ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع امْرَأَتَهُ فَأَحْسَنَ عَلَیْهَا الثَّنَاءَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَغَرْتَهَا قَالَ لَا قَالَ فَأَغِرْهَا فَأَغَارَهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّی قَدْ أَغَرْتُهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ هِیَ کَمَا تَقُولُ.

ترجمه: مردی نزد امام صادق علیه السلام از زن خود بسیار تعریف و تمجید کرد حضرت فرمود:تا به حال غیرت او را آزموده ای؟ مرد گفت :نه! حضرت فرمود غیرتش را بیازما! پس آن مرد چنین کرد و زنش هم ثابت قدم ماند. [و حسادت نورزید.] خبر را به امام داد و حضرت فرمود: زن تو حقیقتا همانگونه است که تعریف کردی!

این حدیث نیز بسیار جالب و قابل تأمل است. فردی از همسرش تعریف می کند یعنی همسر خوبی دارد. اما امام(ع) به او می فرماید او را در موضع غیرت آزموده ای؟! یعنی اینکه اگر زن زن خوبی است و همه ویژگی های یک زن خوب را نیز داشته باشد؛ تا در این موضع نیز سربلند از امتحان بیرون نیاید؛ نمی توان گفت زن خوبی است. بلکه می توان نتیجه گرفت از این حدیث که اگر همسر این مرد در این مسأله شکست می خورد؛ از نظر امام(ع) اصلاً زن خوبی محسوب نمی شد و سایر ویژگی های خوبش نیز به حساب نمی آمد.

پس باید دانست این حس ناراحت شدن همسر اول بشدت در روایات مذمت شده است.


3- رایج بودن این مسأله در صدر اسلام و مشکل نداشتن زنان با این امر

 ممکن است گفته شود این مسأله در زمان صدر اسلام رایج بوده و زنان با این مسأله مشکلی نداشته اند. در صورتی که روایاتی داریم که نشان می دهد زنان آن دوره نیز با این مسأله مشکل داشته اند. و حتی این مسأله در بیت امام معصوم(ع) نیز وجود داشته است.

برای نمونه در روایتی داریم: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنَّ امْرَأَتِی حَلَبَتْ مِنْ لَبَنِهَا فِی مَکُّوکٍ فَأَسْقَتْهُ جَارِیَتِی فَقَالَ أَوْجِعِ امْرَأَتَکَ وَ عَلَیْکَ بِجَارِیَتِکَ وَ هُوَ هَکَذَا فِی قَضَاءِ عَلِیٍّ ع.»[6] ترجمه: «امام صادق(ع) می فرماید: مردی نزد امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: ای امیرمؤمنان! همسر من از شیر خود در ظرفی دوشیده و به کنیزم خورانده است. فرمود: همسرت را تنبیه کن و با کنیزت باش»

حدیث جالبی است. زنی آنقدر حس حسادت بر او غلبه کرده است که می آید از شیر خود به کنیز شوهرش می دهد؛ تا به گمان خود فرزند رضاعی اش شود و از این راه دختر رضاعی شوهر محسوب شده؛ بر شوهر حرام گردد. در صورتی که در فقه بحث محرمیت رضاعی در دوران شیرخوارگی فرزند است نه در زمانی که بزرگ شده است. در روایت نیز داریم: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا رَضَاعَ بَعْدَ فِطَام‏»[7] یعنی بعد از دوران شیرخوارگی دیگر محرمیت رضاعی محقق نمی شود.

نکته ی بعدی که از این روایت قابل استنباط است این است که امیرالمومنین(ع) به این حس حسادت زن توجهی نکرده اند. نه تنها توجهی نکرده اند بلکه دستور تنبیه همسر را می دهند. درست بر خلاف تصورات عوامانه امروز ما که به امثال اینگونه امور اهمیت می دهیم و حتی ممکن است این اهمیت دادن ها را به عنوان یک امر مطلوب دینی و شرعی قلمداد بکنیم. اما امیرالمومنین(ع) درست بر خلاف تصورات رایج امروز نه تنها به این مسأله توجهی نمی کنند؛ بلکه دستور مقابله نیز می دهند.

حتی ما می بینیم که در بیت امام معصوم(ع) نیز این مسأله وجود داشته است که امام معصوم(ع) نیز با این مسأله برخورد کرده اند. به روایت زیر که از کتاب شریف تهذیب الأحکام از کتب اربعه شیعه است توجه بفرمائید:

«عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فُسْطَاطَهُ‏ وَ هُوَ یُکَلِّمُ امْرَأَةً فَأَبْطَأْتُ عَلَیْهِ فَقَالَ ادْنُهْ هَذِهِ أُمُّ إِسْمَاعِیلَ جَاءَتْ وَ أَنَا أَزْعُمُ أَنَّ هَذَا الْمَکَانَ الَّذِی أَحْبَطَ اللَّهُ فِیهِ حَجَّهَا عَامَ أَوَّلَ کُنْتُ أَرَدْتُ الْإِحْرَامَ فَقُلْتُ ضَعُوا لِیَ الْمَاءَ فِی الْخِبَاءِ فَذَهَبَتِ الْجَارِیَةُ بِالْمَاءِ فَوَضَعَتْهُ فَاسْتَخْفَفْتُهَا فَأَصَبْتُ مِنْهَا فَقُلْتُ اغْسِلِی رَأْسَکِ وَ امْسَحِیهِ مَسْحاً شَدِیداً لَا تَعْلَمُ بِهِ مَوْلَاتُکِ فَإِذَا أَرَدْتِ الْإِحْرَامَ فَاغْسِلِی جَسَدَکِ وَ لَا تَغْسِلِی رَأْسَکِ فَتَسْتَرِیبَ مَوْلَاتُکِ فَدَخَلَتْ فُسْطَاطَ مَوْلَاتِهَا فَذَهَبَتْ تَتَنَاوَلُ شَیْئاً فَمَسَّتْ مَوْلَاتُهَا رَأْسَهَا فَإِذَا لُزُوجَةُ الْمَاءِ فَحَلَقَتْ رَأْسَهَا وَ ضَرَبَتْهَا فَقُلْتُ لَهَا هَذَا الْمَکَانُ الَّذِی أَحْبَطَ اللَّهُ فِیهِ حَجَّکِ.؛»[8]

ترجمه: محمد بن مسلم میگوید: خدمت امام صادق علیه‌السلام در خیمه‌اش وارد شدم در حالی که او با زنی صحبت می‌کرد. کمی این و آن پا کردم. پس امام گفت: نزدیک بیا. این ام‌اسماعیل است (همسر ایشان) و من یقین دارم که این مکان، مکانی است که خدا حج اول او را تباه کرد!قصد احرام (برای حج) را داشتم و گفتم که برایم در آن خیمه آب قرار دهید و کنیز آب را برد و آنجا گذاشت. با آن کنیز بودم... و سپس به او گفتم که سرت را بشوی و خوب خشک کن که خانم (ام‌اسماعیل) متوجه نشود و زمانی که قصد احرام داشتی، بدنت را بشوی و سرت را نشوی، که خانم به تو شک نکند. (توضیح: در غسل برخلاف وضوء، موالات لازم نیست و می‌توان بخشی را شست و شستن بخشی دیگر را با تاخیر انجام داد) آن کنیز (پس از شستن سر و خشک کردن آن) داخل خیمه خانم شد تا چیزی بردارد. خانم سر او را لمس کرد و آب به دستش چسبید!! پس سرش را تراشید و بر آن کوبید، پس به او گفتم که این مکانی است که خدا در آن حج تو را تباه کرد.»

البته از این حدیث 2 نکته را می توان برداشت کرد که قابل توجه است: نکته ی اول اینکه امام(ع) از همان ابتدا نمی خواستند حساسیت زائی بکنند و توجه همسر اولشان به این مسأله جلب شود که این نکته می تواند قابل توجه آقایان باشد. اما نکته ی بعد آنکه بعد از آنکه همسر امام(ع) متوجه این امر شد و سر کنیز را تراشید؛ امام(ع) نیز با قاطعیت با او برخورد کردند.

از امثال این 2 روایت می توان نتیجه گرفت که در آن زمان نیز این مسأله در بین حداقل برخی زنان(اگر نگوئیم همگی) وجود داشته است که با قاطعیت از سوی ائمه(ع) با این مسأله برخورد شده است.


4- بحث عدالت

یکی از شرایط ازدواج مجدد دائم به تصریح قرآن بحث رعایت عدالت است. اما نکته ای که وجود دارد این است که وقتی خود اسلام برای مسأله ای شرطی می گذارد؛ خود آن شرط را نیز باید خود اسلام توضیح دهد که منظورش از این شرط چیست.

ما در قرآن در این زمینه با 2 آیه به ظاهر متعارض مواجه هستیم: آیه اول آیه 3 سوره نساء است که می فرماید: «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى‏ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا» آیه بعد نیز آیه 129 همان سوره است که می فرماید: «وَ لَنْ تَسْتَطیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحیما»

به نظر می رسد ظاهر این 2 آیه با هم تعارض داشته باشد. یعنی خداوند ابتدا حکمی را جعل کرده با عنوان تعدد زوجات و جواز داشتن تا 4 همسر دائم برای مرد. سپس برای این حکم شرط رعایت عدالت را قرار داده است. اما در آیه ی دیگری خود خداوند فرموده محال است بتوانید عدالت را رعایت کنید. اگر بخواهیم بر اساس ظاهر همین 2 آیه قضاوت بکنیم؛ باید نعوذبالله حکمت خدا را زیر سوال ببریم. چون حکمی وضع کرده و برای این حکم شرطی گذاشته است که رعایت این شرط محال است.

همین تعارض ظاهری مورد توجه عبدالکریم بن أبی العوجاء-از زنادقه مشهور عصر امام صادق(ع)- قرار گرفت که از همین تعارض از هشام بن حکم-از أجلاء اصحاب امام صادق(ع)- سوال می کند و چون هشام برای این مسأله پاسخی نداشت؛ خدمت امام صادق(ع) می رسد و این مسأله را از امام(ع) می پرسد که امام(ع) نیز می فرماید آن عدالتی که شرط تعدد زوجات است عدالت در نفقه است و آن عدالتی که خداوند فرموده محال است؛ عدالت در محبت است.[9] که وقتی این جواب را هشام به إبن أبی العوجاء می گوید جوابش می دهد به خدا سوگند این جواب از خودت نیست.

حال بر اساس همین روایت و روایات دیگر فقهاء عظام امامیه در طول تاریخ 2 وظیفه واجب را برای مرد در تعدد زوجات برشمرده اند: اولی اینکه نفقه همه زنها را به نحو متعارف بپردازد. حتی مساوی بودن نفقه ها واجب نیست هر چند مستحب است. و دیگری رعایت حق همخوابگی است بدین معنی که از هر 4 شب یک شب را پیش یکی از زنها باشد. به عنوان مثال اگر مردی 2 همسر دارد از هر 4 شب باید یک شب را پیش یکی باشد یک شب را پیش دیگری و 2 شب دیگر آزاد است هر جا می خواهد باشد؛ یعنی فرضاً می تواند یک شب را پیش یکی باشد و 3 شب را پیش یکی دیگر. هر چند مستحب است که بطور مساوی بین زنها باشد.

برای نمونه حضرت امام(ره) در قسمتی مسأله 1 باب قسم و نشوز تحریرالوسیله می فرماید: «پس اگر چهار زن باشند و پیش یکى از آن‏ها بخوابد باید هر کدام از غیر او را یک شب دور بزند و بعضى از آن‏ها را بر بعضى دیگر برترى ندهد. و اگر چهارتا نباشند برایش جایز است که بعضى از آن‏ها را برترى دهد پس‏ اگر دو زن داشته باشد جایز است که پیش یکى از آن‏ها سه شب و پیش دیگرى یک شب باشد و اگر سه زن داشته باشد پس برایش جایز است که پیش یکى از آن‏ها دو شب و دو شب دیگر را نزد دو زن دیگر بماند.»

همچنین در مسأله 7 می فرماید: «مسأله 7- رعایت مساوات بین زن‏ها در انفاق و در توجه به آن‏ها و در گشاده‏رویى و در نزدیکى کردن با آن‏ها مستحب است و مستحب است اینکه در صبح هر شبى نزد صاحب آن شب باشد و مستحب است که به زن اذن بدهد که در فوت پدر و مادرش حضور پیدا کند اگر چه او حق دارد که زن را از حضور نزد آن‏ها و از عیادتشان تا چه رسد به عیادت غیر آن‏ها و از بیرون رفتن از منزلش جلوگیرى نماید مگر براى حق واجب.»

حضرت آیت الله سیستانی نیز در مسأله 342 جلد 3 منهاج الصالحین می فرماید: «مسألة 342 : إذا کان للرجل زوجتان أو أزید فبات عند إحداهن لیلة یجب علیه ان یبیت عند غیرها ایضاً، فاذا کنّ أربع وبات عند إحداهن طاف علیهن فی أربع لیالٍ لکل منهن لیلة ولا یفضّل بعضهن على بعض. وإذا کانت عنده ثلاث فاذا بات عند إحداهن لیلة یجب علیه ان یبیت عند الاُخریین فی لیلتین وله ان یفضل احداهن باللیلة الرابعة. وإذا کانت عنده زوجتان وبات عند احداهما فی لیلة لزمه المبیت فی لیلة اخرى عند الاخرى، وله ان یجعل لاِحداهما ثلاث لیال وللثانیة لیلة واحدة، وبعد ذلک ان شاء ترک المبیت عند الجمیع وان شاء شرع فیه على النحو المتقدّم.»

در مسأله 349 نیز می فرماید: «مسألة 349 : تستحب التسویة بین الزوجات فی الاِنفاق والاِلتفات وطلاقة الوجه والمواقعة وان یکون فی صبیحة کل لیلة عند صاحبتها.»

پس مساوی بودن نفقه و میزان ماندن نزد همسران و سایر مسائل مستحب است و واجب نیست.


5- بحث سرپرست یتیمان

نکته ای که در مصاحبه ایشان وجود دارد این است که ایشان با استناد به آیه قرآن مدعی هستند که حکم تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است نه همه.

در نقد این استدلال باید گفت که بله درست است که آیه در اینباره نازل شده است؛ اما تعدد زوجات طبق روایات مختص این مورد است و مطلقاً حلال است.

این استدلال ایشان شبیه استدلال أهل تسنن است که می گویند چون آیه خمس در مورد غنائم جنگی است؛ پس خمس فقط به غنائم جنگی تعلق می گیرد. در صورتی که امامیه طبق روایات موارد شمول خمس را مسائل دیگری از جمله سود کسب و کار، معدن و ... نیز می داند.

اصولاً شأن نزول نمی تواند اطلاق آیه را مقید کند.

6- استحباب تعدد زوجات در نظر بسیاری از فقهاء و مراجع

ایشان در بخشی از مصاحبه گفته است عده ای می خواهند تعدد زوجات را مسأله ای دینی جلوه دهند. واقع مطلب نیز اینگونه است. یکی از فقهاء عظیم امامیه در سده اخیر مرحوم آیت الله سید کاظم یزدی(ره) می باشند. ایشان صاحب کتاب «العروة الوثقی» می باشد که یک کتاب فقه فتوائی هست؛ و در واقع رساله عملیه ایشان است. از ویژگی های منحصر به فرد این کتاب این است که کتاب دارای فروعات فقهی بسیار زیادی است. این کتاب دارای 3260 فرع فقهی است که به ترتیب شماره گزاری شده است. ویژگی دیگر این کتاب این است که مورد توجه ویژه فقهاء و مراجع معاصر قرار گرفته است و فقهاء زیادی بر این کتاب حاشیه و تعلیق زده اند. ایشان در مسأله 2 کتاب النکاح خویش در مورد استحباب تعدد زوجات می گوید: «الاستحباب لایزول بالواحدة بل التعدد مستحب أیضاً» یعنی اسحتباب ازدواج با ازدواج یک زن زائل نمی شود. بلکه تعدد زوجات نیز مستحب است. در مورد این مسأله بجز یکی دو تن از فضلای معاصر مانند حضرت آیت الله فاضل(ره) و حضرت آیت الله مکارم که استحباب بیشتر از یک همسر را دارای اشکال می دانند(استحبابش را دارای اشکال می دانند نه جوازش را.) باقی فقهاء که بر این کتاب حاشیه زده اند؛ بر این فتوا صحه گذاشته اند. یعنی این فتوا؛ قول فقهاء دیگر نیز هست و منحصر در مرحوم یزدی(ره) نیست. فقهائی مانند حضرت امام(ره)، حضرت آیت الله خوئی(ره)، حضرت آیت الله گلپایگانی(ره)، حضرت آیت الله بروجردی(ره) و ... .


7- ازدواج های ائمه(ع)

ایشان در باب ازدواج های ائمه(ع) گفته اند که این ازدواج ها سیاسی است و به جهت وحدت بین قبائل و جذب قبائل به اسلام بوده است.

در نقد این مدعا می توان گفت که هر چند نمی شود انکار کرد که برخی ازدواج های ائمه(ع) خصوصاً ازدواج های پیامبر(ص) جنبه سیاسی داشته است؛ اما همه ازدواج ها اینگونه نبوده است. اصولاً تعدد زوجات حلال است و ائمه(ع) نیز از این حکم حلال الهی استفاده کرده اند. ممکن است هدف از برخی ازدواج ها مثلاً تولید نسل باشد؛ یا هدف از برخی ازدواج ها کسب ثواب الهی باشد و ... .

در روایتی نیز داریم که همانگونه خداوند دوست دارد نسبت به اوامرش و دستوراتش عمل شود و مردم اوامر خدواند را انجام دهند؛ دوست دارد از مسائلی که به امت رخصت داده و اجازه داده از این اجازه استفاده کنند مسائل آزاد را نیز استفاده کنند.[10]

8- شهوترانی در تعدد زوجات

ایشان در بخش دیگری از مصاحبه مدعی شده است که مردان امروز به قصد شهوترانی به مسأله تعدد زوجات رو می آورند. در نقد این مدعا باید گفت که اولاً فرضاً برخی مردان اینگونه باشند. خوب وقتی خداوند این امر را حلال کرده است؛ چرا کسی از این امر استفاده نکند؟! چرا به ارضاء شهوت از طرق مشروع(که یکی از طرق مشروع تعدد زوجات است کما اینکه متعه نیز یک طریق مشروع دیگر است.) نپردازد؟! ثانیاً اگر کسی فقط نیت شهوترانی داشته باشد؛ و تنها هدفش لذت بیشتر باشد؛ منطقاً نباید به ازدواج دائم مجدد که مسئولیت های زیادی را بر عهده مرد می آورد-مانند بحث نفقه و تهیه یک خانه دیگر برای همسر جدید و ...- رو آورد بلکه مثلاً منطقی این است که اگر میخواهد به طریق شرعی به این امر بپردازد برود سراغ متعه و اگر خدای نکرده شرع برای همچین مردی اهمیت ندارد که طرق غیر شرعی فراوان هست. پس مردی که می رود سراغ ازدواج دائم دوم و سوم و چهارم، به احتمال قریب به یقین هدفش صرفاً شهوترانی نیست.


9- نیاز فعلی تعدد زوجات

حتی اگر با یک دید مادی صرف نیز به قضیه نگاه کنیم؛ طبق آمارها امروزه تعداد زنان بیوه و دختران مجردی که از سن ازدواجشان گذشته است بسیار زیاد است. به نحوی که طبق گزارشی که البته مربوط به 3 سال پیش و متعلق به تیرماه سال 90 است تعداد زنان بیوه حدود یک و نیم میلیون نفر و تعداد دختران مجردی که از سن ازدواجشان گذشته است حدود چهار و نیم میلیون نفر است.[11]

حال حتی اگر تعدد زوجات را مطلقاً نیز حلال ندانیم(که حلال است) و مثلاً بگوئیم تعدد زوجات برای زمان صدر اسلام بوده است که تعداد زیادی از مردان کشته می شدند و به همین دلیل زنان زیادی بی شوهر می ماندند و باید مردان چند زن می داشتند که این حق زنان بی شوهر نیز پایمال نشود؛ امروزه نیز با این مسأله تعداد بیشتر دختران و زنان نسبت به مردان روبرو هستیم. پس امروزه نیز نیاز به مسأله تعدد زوجات یک نیاز جدی مطرح است و باید با گسترش و رواج تعدد زوجات؛ از مجرد ماندن این تعداد زیاد دختر و زن جلوگیری کرد.


نتیجه گیری

همانطور که در این نوشته گذشت؛ مصاحبه ایشان دارای اشکالات متعددی می باشد که برخی از این اشکالات در اینجا برشمرده شد.

نکته ی جالب توجه از نظر دیدبان این است که ظاهراً جناب حجت الاسلام موسوی بجنوردی از سوی مجمع روحانیون برای آزمون فقهی کسانی که قرار است از سوی این مجمع جهت نامزدی مجلس خبرگان رهبری معرفی شوند؛ منصوب شده است. همچنین ایشان به لقب بحرالعلوم شهره هستند.

حال وقتی کسی که قرار است از سایرین آزمون فقهی بگیرد خودش اینقدر در مبانی فقهی دارای اشکال است؛ معلوم نیست افرادی که از زیر این آزمون بیرون بیایند وضعشان چطور است. و وقتی بحرالعلوم ایشان باشند؛ دیگر از سایرین انتظاری نیست.

 


[3] - الکافی ج1 ص58

[4] - الکافی ج5 ص505

[5] - همان

[6] - الکافی ج5 ص445

[7] - الکافی ج5 ص443

[8] - تهذیب الأحکام ج1 ص134

[9] - عَنْ نُوحِ بْنِ شُعَیْبٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ قَالَ: سَأَلَ ابْنُ أَبِی الْعَوْجَاءِ هِشَامَ بْنَ الْحَکَمِ فَقَالَ لَهُ أَ لَیْسَ اللَّهُ حَکِیماً قَالَ بَلَى وَ هُوَ أَحْکَمُ الْحَاکِمِینَ قَالَ فَأَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَ لَیْسَ هَذَا فَرْضاً قَالَ بَلَى قَالَ فَأَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ‏ أَیُّ حَکِیمٍ یَتَکَلَّمُ بِهَذَا فَلَمْ یَکُنْ عِنْدَهُ جَوَابٌ فَرَحَلَ إِلَى الْمَدِینَةِ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ یَا هِشَامُ فِی غَیْرِ وَقْتِ حَجٍّ وَ لَا عُمْرَةٍ قَالَ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاکَ لِأَمْرٍ أَهَمَّنِی إِنَّ ابْنَ أَبِی الْعَوْجَاءِ سَأَلَنِی عَنْ مَسْأَلَةٍ لَمْ یَکُنْ عِنْدِی فِیهَا شَیْ‏ءٌ قَالَ وَ مَا هِیَ قَالَ فَأَخْبَرَهُ بِالْقِصَّةِ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَمَّا قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً یَعْنِی فِی النَّفَقَةِ وَ أَمَّا قَوْلُهُ- وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَةِ یَعْنِی فِی الْمَوَدَّةِ قَالَ فَلَمَّا قَدِمَ عَلَیْهِ هِشَامٌ بِهَذَا الْجَوَابِ وَ أَخْبَرَهُ قَالَ وَ اللَّهِ مَا هَذَا مِنْ عِنْدِکَ.(الکافی ج5 ص363)

[10] - قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ أَنْ یُؤْخَذَ بِرُخَصِهِ کَمَا یُحِبُّ أَنْ یُؤْخَذَ بِعَزَائِمِه‏-وسائل الشیعة ج1 ص108

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 130
  • در انتظار بررسی: 22
  • غیر قابل انتشار: 36
  • میثم ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    4 5
    آقای نویسنده شما فقیه هستید، به بزرگواری خودتان ببخشیدشان.
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    14 4
    خطاب به نویسنده‌ی این مطلب : بر اساس این جمله‌ای که گفته‌ای : "زنان مومنه حقیقی به دلیل اینکه تسلیم محض احکام الهی هستند و یکی از احکام الهی حلال بودن تا 4 زن دائم برای یک مرد است؛ لذا از این مسأله احساس ناراحتی و شکنجه نمی کنند و زنی که از این مسأله ناراحت شود یا احساس شکنجه بکند؛ زنی است ناشایست که در برابر احکام الهی تسلیم محض نیست." از شما تقاضا دارم بروید و همسر دوم و سوم و چهار را نیز اختیار کنید، و بعد از حالات و روحیات همسر اول خود به همه گزارش دهید! با تشکر از شما!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    کلا انها کلمه هو قائلها
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    2 1
    نويسنده مقاله با استفاده از تصاوير مطلب را خيلي خوب بيان نموده اند!!!!!!!!!!!
  • محسن ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    3 0
    چرا خلط مبحث میکنی بحث فقهی است و به این معنا که ناراحتی زن اول باعث حرمت ازدواج با زن دوم نیست
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    شماهم ظاهرا هستید ؟؟؟!!!!!!!!!!
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    5 0
    مطلب ِ فقهی دارید، مثل یک طلبه ی باسواد حرفتون رو مطرح کنید؛ این عکس ها غش در مباحثه است.
  • ملکی ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    5 3
    من در این باب تحقیق کرده ا م نطر استاد کاملا صحیح و بر مبنای ایات قران است مشکل اساسی شما این است که برای هوس بازی خود دنبال وجهه شرعی هستید وگرنه گلام استاد متن ایات قران است
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    8 0
    موسوی بجنوردی بهتر است بیشتر فکر کند
  • حمید ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    2 0
    آقای سید محمد موسوی بجنوردی رئیس دائره المعارف بزرگ اسلامی نیستند. برادر ایشان محمد کاظم موسوی بجنوردی رئیس آنجا هستند. لطفا اصلاح کنید
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    باز که همه جمعند
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    2 1
    وا مصیبتا
  • شهیدزنده ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    5 1
    اینا چرا در زمان حیات حضرت امام(ره)خفه خون گرفته بودند و الان دم در آوردند
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    1 1
    مثلا کجای این مقاله ایراد دارد
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    6 2
    پولدار های هوسباز دنبال توجیه برای صیغه های متعدد خود می گردند
  • نا رفیق ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    4 0
    الان چون شما فرمودید "من در این باب تحقیق کرده ام" انتظار دارید ما هم باور کنید دیگه؟
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    5 0
    میشه این قرآن و روایاتی که میگی به ما هم معرفی کنی؟ما یک عمر آیات و روایات رو میخونیم ولی چنین خزعبلاتی ندیدیم!نه ما،بلکه علما و فقها هم ندیدن،پس لازم شد آدرس بدی!
  • منیره ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    5 0
    این مطلب برای خیلی از ماها سخته اما نه به دلایل علمی و منطقی بلکه صرفا به خاطر یه حسی که نمیدونم چیه دقیقا ! حالا این مطلب اسمش رو گذاشت حسادت که امید وارم حسود نباشم :) اما نکته اصلی اینه که اگر مطلب رو کامل بخونیم منطقی و بر اساس مبانی فقهیست. حالا اگه برخی دوستان باهاش مشکلی دارن نباید با هوچی گری و کامنت های عوام فریبانه صحت بحث رو زیر سوال ببرند! نمیشه ما هر جا از اسلام رو که خوشمون نیومد سانسور کنیم این که شما دوست داری از چراغ قرمز رد شی دلیل نمیشه قوانین راهنمایی و رانندگی رو زیر سوال ببری شاید خوشمون نیاد (که نمیاد) ولی اسلام برای چند همسری مردان دلایل معقولی اورده که به سلامت اخلاقی افراد و جامعه کمک میکنه سعی کنیم متحجر نباشیم و احکام رو بر اساس علایق شخصی مون تفسیر نکنیم
  • سيد ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    سايت عزير و انقلابي مشرق/ باسلام و عرض ادب، يكي از بركات مكتب اماميه،تكثر آراء علمي و فقهي بين علماي اين مكتب است و الحمدلله پويايي اين مذهب نيز به همين مباحثات علمي و طلبگي است. نگارنده اين سطور نه مطلب حضرت آيه اله بجنوردي را تأئيد ميكنم و نه هم آنرا رد،بلكه از باب تقوي الهي اولا:اگر نظريه ايشان نيز اشكالي بر آن مترتب باشد و بقول معروف "قول شاذ" باشد با رعايت ادب و احترام مقابل آنرا نقد علمي ميكنيم كه نمونه اين برخورد را ما در سيره حضرات معصومين ع و علماي رباني و حضرت امام ره و مقام معظم رهبري مشاهده ميكنيم و ثانيا: تزئين اين مطلب با اين عكس ها و نتيجه گيري دور از انصاف زياد خوشايند نبوده و به تقواي الهي نزديك نيست.باشد كه با رعايت انصاف در نوشتن و ساير امور باعث اثر گذاري و نهادينه سازي فرهنگ و اخلاق اسلامي در جامعه باشيم.
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    اگر زن ایشان هم اعتراض کند تسلیم نیست بحث فقهی هست انقدر احساسی برخورد نکنید . ما که از امام معصوم بالاتر نیستیم که نظر بدهیم
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    1 0
    من هر چه بیشتر این متن را می خواندم به بی سوادی استاد شما بیشتر پی می بردم .... راستی شما متن را خواندی منابع متن را خواندی
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    1 1
    حمله به مواضع یک روحانی و توهین به ایشان بدون اینکه امکان پاسخ داشته باشند صحیح نیست. بحث فقهی باید به صورت مناظره انجام شود و یا اینکه نویسنده نامش را ذکر میکرد که آیت الله بجنوردی بداند به چه کسی جواب دهد. یا اینکه فقط جواب مراجع را در پاسخ به ایشان منتشر کنید. مشرق لطفا چپ و راست را وارد مسائل فقهی نکنید.
  • محمد ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    2 1
    خانم منیره این روحیه حق طلبی شما ستودنی است. که در عین حالی که میفرمائید این احساس را دارید؛ اما در عین حال این مباحث را منطقی می دانید؛ و بر اساس مبانی فقهی. همین خودش خیلی خوب است. و البته اگر بتوانید با این حس خود مقابله کنید که نور علی نور می شود.
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 2
    آقا با علامه طباطبایی هم مشکل دارید نظر ایشان هم عدم تعدد زوجات بوده و ارجحیت تک همسری در عصر حاضر
  • مرتضي پرواززاده ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    در نقد این استدلال باید گفت که بله درست است که آیه در اینباره نازل شده است؛ اما تعدد زوجات طبق روایات مختص این مورد است و مطلقاً حلال است. تصحيح: .....مختص اين مورد نيست.....
  • مرتضي پرواززاده ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    1 0
    در نقد این استدلال باید گفت که بله درست است که آیه در اینباره نازل شده است؛ اما تعدد زوجات طبق روایات مختص این مورد است و مطلقاً حلال است. تصحيح: .....مختص اين مورد نيست.....
  • محسن ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    آقای موسوی بجنوردی در زمان حضرت امام عضو شورای عالی قضائیه بودند که ریاست آن بر عهده آیت ا... موسوی اردبیلی بوده است , البته با نظر ایشان موافقم نیستم.
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    2 0
    مردان مجرد هم زیاد هستند حاج آقا. اگر اینقدر برای ازدواج دوم به بالا مطلب در چنته دارید برای همون اولیش نصف این مطالب را خطاب به رفقا و دوستان سیاسی و بازاری خودتون بیان بفرمایید تا یلکه آستینی بالا بزنن و قدم خیری بردارن
  • جواد ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    2 9
    من دوتا زن دارم هیچ مشکلی هم ندارم به هردوتاشون هم میرسم و از هیچ جهت کم نمی ذارم اونایی که عرضه ندارن نگیرن میدونید چندتا زن بخاطر اینکه شوهر ندارن به گناه افتادن اونوقت شما با ازدواج مخالفت می کنید.
    • یسنا راد IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      8 1
      الهی نسل تون منقرض بشه 🤲
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    1 0
    ترسیدن شلوار دامادشون دوتا بشه.
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    خب چندتا زن میخواهید برید بگیرید شما وضعتون خوبه میتونید ولی بیچاره جوونهایی که به خاطر فقر مالی حتی یه دونه هم نمیتوننند بگیرند!
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    3 0
    ظاهرا منابع تحقیقتان دست دوم و سوم بوده است!!
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    ارجحیت غیر از حرمت است.
  • بی سبد ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    داداش احتمالا انجیل رو خوندی یک بار دیگه برو دران باب!تحقیق کن
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    گفتن ایت الله خودت کمتر از عکس هانیست
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 0
    چه خوش به حال مرداس این استدلالای فقهی
  • ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    صدها فقیه تو این مملکتند!!!!هیچکس چنین حرفی نزده!!!! از صدر اسلام تاکنون کسی چنین چیزی نگفته!!! لعنت به اسلام آمریکایی نجس.و مفتیان منحرفش
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    یعنی زنت خداس؟ اگه زنت ناراحت بشه مثلا چرا غذا میخوری دیگه غذا نمیخوری!!!؟؟؟؟ چقدر احمق!!!
  • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 0
    ماهم طلبه ایم!! مطلب عالمانس.حرف آقای بجنوردی خلاف قرآن و احادیثه
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 1
    لعنت بر کاذبین!!!! علامه کتاب داره به نام تعدد زوجات
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    آنکس که نداند که نداند که نداند در جهل مرکب ابد الدهر بماند البته ایشون علمشون پایانی نداره ها!!!
  • ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    کدوم استاد؟!!!
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اگر میتونست که تا حالا کرده بود!!!
  • محمد ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    ایشون دارن در مورد آقای موسوی بجنوردی صحبت می کنن بعد عکس از کی بذارن؟! عکس از جاهای مختلفی هست نه فقط یه جا که بشه گفت غش کردند. به طور مثال چند عکس اول یکی در کنار نوه امام پایین تر فکر می کنم آیت الله امامی کاشانی باشند. حالا این که ایشون کنار موسوی و خاتمی بوده هم جزوی از کارای ایشونه
  • محمد ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اولا آقای موسوی بجنوردی مناظره نکردند که حال با مناظره جواب بگیرند یک مصاحبه کردند و مطلبی منتشر کردند پس هدف صحبت ایشون یک نفر نبوده در ضمن در جای جای این متن اومده که سایت دیدبان این متن رو نوشته پس خیلی راحت میشه جواب داد ( البته اگر جوابی باشه ) کسی بحث چپ و راست را وارد مبانی فقه نکرد اما مشکل اینجاس که این نظر شاذ بیشتر از این که بر فقه منطبق باشه بر فمینیسم منطبقه حال این که یه جناح هم تمایلی به فمینیسم داره خود به خود ممکن برداشت جناحی از بحث بشه. اما به هر حال این بحث هیچ ارتباطی با جناح ها نداره مگر این که جناحی بر خلاف قرآن بخواد نظر بده.
  • محمد ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 1
    این فقر مالی که شما میگید نخیر اکثر موارد نیست بیشتر زیاده خواهی هستش. خیلی راحت ازدواج هایی که امروز باب شده رو با 20 سال پیش مقایسه کنی میبینی زمین تا آسمون تفاوت پیدا کرده از نظر مهریه و جهیزیه بگیر که باید حتما همشون مارک فلان باشه تا مراسم عروسی و ماشین عروسی و هزارتا چیزی که برای خوشبختی لازم که نیست خیلی وقتا مانع هم هستش.
  • مونا ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    7 1
    این آقایونی که از تعدد زوجات خوشحال میشن اول برن شکم زن وبچه اولشون رو سیر بکنن بعد فکر دومی وسومی و...وصیغه ای بیفتن. با این ثبت نام سبد کالا فکر کنم همه بدبخت بیچاره ایم. آقایون از اسلام فقط تعدد زوجات رو فهمیدن. اگه بگیم مهریه و نفقه و اجرت المثل ما خانمها رو بدید .میگن شماها دکان باز کردید و دارید کاسبی میکنید.
  • علی ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اگر یک سری به کلاس درس ایشون بزنید چیزهای عجیب بیشتری خواهید شنید......
  • ابوذر ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    3 0
    آقا جواد تو پول داری برو ده تا بگیر چرا بقیه رو بی عرضه حساب میکنی؟ مگه فقط باید عرضه داشت که دو تا یا سه تا زن داشت
  • محمد ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 0
    کسی نگفت ما میخوایم چندتا زن بگیریم و اصلا بحثم سره این نیست بحث سره احکام دین هستش بله شما هم مهریه و نفقه و اجرت المثل دارید ولی به طور شرعی اش. مگه بعد از درخواست دادگاه از شوهر نمیگیره؟! کجای این حقوق پایمال شده؟ مهریه و نفقه که به محض این که به دادگاه اعلام بشه از شوهر میگیرنش اجرت المثل هم معمولا زن ها درخواست نمی کنن ولی حقشونه میتونن بگیرن.
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    2 0
    ابوجهل پولدارهوسبازکه دنبال شرعیش نمیره.
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 1
    ای خواهرتاحالا که ماهرچی دیدیم خوش بحال زنهاست
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 3
    اگرشماخانومها شرع خدارومی پذیرفتید خداهم درروزیشوبروتون بازمیکردمحتاج سبدکالا بی سبدنمیشدیدشمااجازه تعددزوجات بده خداهم روزیتو زیادمیکنه.
  • کمیل ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    عمارجان ابوذرگرفتارعرفیات شده
  • میثم ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    کمیل جان ابوذرازروی نارحتی یک جمله معترضه گفته توخیلی به دل نگیر
  • عمر ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 1
    اقا اصلا حرامها حلال حلالها حرام
  • ابوبکر ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    عمر خودراکنترل کن چه میگویی هذیان میگویی؟
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    مشرق جان نظر عمار روجاانداختی
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    دقیقا تو درک مطلب به من خیلی کمک کرد
  • متاسف ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 1
    شما آقایونی که ازچندزنی مردان حمایت میکنید، واقعا یک لحظه مردانه با خودتون فکر کنید که حاضرید شوهر دخترتون یعنی همون دامادتون، رو سر دخترتون هوو بیاره؟؟؟ این انصاف نیست!!!
  • مهرداد ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    من که مشکلی ندیدم... در ضمن به یک فقیه بگید بیاد مطلب بنویسه نه شما دوست عزیز
  • حسین ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    4 1
    اگر قرار بود هر مردی چهار زن اختیار کند، خداوند تعداد زنان را چهار برابر مردان میافرید
  • مهرداد ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    ببخشید لطفا نظر قبلی من رو پاک کنبد من اشتباه کردم حرف شما کاملا درست و منطقی است
  • محمد ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 0
    شما یه جور میگی انگار این متن گفته: واجب است هر مرد 4 زن بگیرد!!! اصلا بحث جای دیگس
  • محمد ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اصلا حاضر نیستن یا هستن این تغییری تو حکم شرع میده؟! بله بد جا افتاده ولی منظور شما اینه که برای انصاف بودن باید آیات قرآن تفسیر به رای بشه؟! یعنی احکام دین چیزی غیر از انصافه؟
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اشتب مثبتیدم!!! عامووووو..... مگه شما عقل نداری؟!!!! خب نویسنده از طریق علمی جواب کوبنده به این یارو داده، شما چرا بدت اومده! شایدم اصلا نخوندی... ثانیا تو بحث فقهی نگفته که اگه کسی ولو ظاهرا مجتهد حرف اشتباهی زد، حتما باید هم لباسش اونو جواب بده، شاید یک آدم مسلمان معمولی هم به این امر قدرت داشته باشه، یعنی توانایی علمی شو داشته باشه... پس دیکتاتور نباش و گوش کن و یاد بگیر... (فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه)
  • حسین ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    3 0
    محمد آقا 4 همسر نه، 2 همسر! باید تناسبی بین تعداد ذکور و اناث رعایت بشود تا به زعم شما همه مردان از حق خود بهره مند گردند یا خیر؟ بررسی بفرمایید ببینید تعداد زنها و مردها در دنیا چقدر است، آیا تساوی تعداد، خود نشانه و آیتی برای شما نیست؟
  • ناشناس ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 1
    نظر قبلی منو مشرق نذاشت امیدوارم اینو بذاره این ایه عمومیت نداره برای شرایط اضطراری و حاد برای مردانی که سهم بیشتری از غریزه دارن یا مردانی که همسر اول کوتاهی میکنه و صیغه برای مردیکه شرایط ازدواج دائم نداره.... حکم خدا ضد عدالتش نیست با این حساب مرد ثروتمند میتونه 4تا همسر راحت داشته باشه و مرد فقیر اصلا نمیتونه داشته باشه الان چین و هند هرکدوم صد میلیون زن کمتر از مردها داره که در اخبار مختلف امار جنایات و تجاوزات جنسی در هند بیدادمیکنه اگه فرض کنیم اینا کشورهای مسلمونی باشن تکلیف فقهی چی برای اینا در نظر میگیره ایا قانون تعدد زوجات برای اینا هم مجازه؟؟؟؟ با دویست میلیون مرد بدون همسرباید چیکار کرد؟؟؟؟ قوانین اسلام و قران در شرایط مختلف تغییر میکنه قران هفت بطن داره که فقط دردست امام معصوم هست از روی ترجمه ساده نمیشه نتیجه عمومی برای همه دورانها گرفت .....قوانین صدتا ماده تبصره داره مگه میشه برای موضوع به این مهمی حرف خدا بدون شرایط خاص بدون ماده تبصره باشه؟؟؟؟؟ ضمنا اقای ازغدی در این مورد یه بار سخنرانی داشت که تلویزیون پخش کرد بیشتر حرفای من از ایشونه که با همون قران و احادیث ثابت کرد این ایه و این حکم خدا عمومیت نداره برای مواقع اضطراری ست ...متاسفانه مردها دارن از این قانون خدا سواستفاده میکنن همه خودشونو مستحق این ایه میدونن ... البته من با این اقا و حرفاش کاری ندارم از این خانواده هم خوشم نمیاد. مشرق خواهشا اینو بذار
  • ناشناس ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    7 0
    مگر هر حلالی باید انجام شود . پس آقایان حلال وار زنشان را طلاق دهند تا مدتی با مرد دیگری ازدواج کند بعد دوباره حلال وار با او ازدواج کنند خلاف شرع که نیست ولی بسیار آزار دهنده است پس احساس زنی که همه وجودش را به پای همسر و بچه هایش ریخته و به بهانه حلال بودن سرش هوو میآورند درک کنند
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 1
    اگر مطلب رو می خوندید متوجه میشدید که جواب شما داده شده! خلاصه : مرد غیرت داره و زن نه ، حسادت حرامه ، تعدد زوجات حلال نیست ، مستحبه !
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    به نظرم شما با شوهرت مشکل داری!
  • من ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    واقعا عالی گفتی.
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    3 0
    این مستحب رو از کجات در اوردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا علما عرفا شهدا این مستحب رو انجام ندادن چرا امام خمینی و بقیه علمای والا مقام این مستحب رو انجام ندادن تحریفم حدی داره.... بابا این قانون برای شرایط خاصه بفهمید بفهمید
  • من ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    آهای مردایی که دم از غیرت میزنید و میگید غیرت واسه مرده نه زن، حالا در جواب چی دارید بگید. رو دخترتون غیرت دارید یا نه؟؟
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    2 0
    اره تو راست میگی از عرضه تو نیست از مظلومیت و خانمی اون دوتاست من بودم دوشقه ت میکردم میذاری به حساب عرضه خودت ؟؟ برای هر لحظه ت باید جواب پس بدی اگه بقیه برای یکی باید جواب بدن تو دوبل باید حساب کشی بشی ...مطمئن نباش که ازت راضی باشن خیلی به خودت میبالی ما ازدواج نکردیم به گناهم نیفتاددیم شما به فکر اخرت خودت باش
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 2
    محمد آقا که فکر کنم روابط عمومی مشرق هستی ! تفکراتت مثل تکفیری هاست !
  • ناشناس ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    3 0
    همین اقای موسوی اول از داماد خود سید حسن خمینی شروع کند به او پیشنهاد سه زن دیگر بدهد. تا ثوابی نصیب دامادش سید حسن خمینی شود
  • فاطمه ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اتفاقا آقا جواد عرضه داره. مگه زن گرفتن به این رحتیه. با یه زن سر کردن مصیبته چه برسه به دومیش
  • فاطمه ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    حدیث داریم که کسانی که از ترس فقر یمترسن ازدواج کنند..... بقیشو برو پیدا کن بخون تا یاد بگیری
  • فاطمه ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    خطاب به من اون که تو میگی اسمش غیرت نیست تعصبه!
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    وای سرسام گرفتن بسه دیگه بچه ها برین بخوابین اوووووووف
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    6 2
    تعدد زوجات بیش از آن که به نفع مردان باشد به نفع زنان است
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    آقا شما برو هر چی میخوای زن بگیر
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اینا چی بودند دیگه؟!
  • بی سبد ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    بابا ادم حرصش میگیره این محمد بنده خدا چی میگه اینا چی میگن متنشو یکبار درست بخونید...
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    شما مجتهدی؟ شما فقیه هستی؟ شما اصلا میدونی فقه و اصول چی هست؟ وقتی آیت الله ها مخالفت کردند شما هم بگو هستی
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 0
    ایشون هدفش تخریب بوده نه دلسوزی برای احکام اسلامی .
  • کیانوش ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    ایشالا شوهرت 3 تا هوو برات بیاره تا منطقت تکمیل بشه
  • امیرحسین ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    باهوش موسوی می گه زن نگیرید این کسی که بالا مطالب رو نوشته حرف موسوی رو رد کرده
  • نازنین ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    کیانوش میخوای ماهم برای تو برعکسشو ارزو کنیم تا منطق درست حرف زدنو یاد بگیری؟؟؟ ادم باش
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 1
    کلا زن واسه بچه آوری می باشد. ناراحت بشود که بشود. آدم خودش باید عاقل باشه و بهترین تصمیم رو واسه خودش بگیره نه زن
  • مهران ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    واقعا ادم تعجب میکنه انسانهای اولیه هنوز هستن؟؟؟؟؟؟ با این افکارت باید تو غار باشی اینترنت از کجا اوردی؟؟؟
  • احمد.ح ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    این جور که محمد در بالا جواب داده ظاهرا خود نویسنده مطلبه. احسنت بر شما طلبه جوان
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    بی تربیت
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    شايدم استاد از ترس اينکه دومادش س خ شلوارش دوتا نشه اين حرفا را زده هان درست ميگم؟
  • امیرحسین ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    من مدت هاست برای رسانه ی اینترنتی نظر می ذارم اما چون در مورد احکام شیعه مطلب زدید و نوبت نظر من اخر مطلب است و کسی ان رو نمی خواند- خودمان می دانیم دیگر- برای صلاح و یکسری مسائلی تقاضا دارم این را به عنوان یک مطلب جداگانه در سایت بگذارید اگر هم چنین نکردید که قطعا کسی عقده ی گذاشته شدن مطلبش را ندارد. متاسفانه در محافل ضد دین به احساسات زن و مرد به صورت همنام "حسادت" را اطلاق کرده و در محافل دینی به هر دوی این برون دادهای روحی می گویند" غیرت" در حالی که هر دو غلط است. خداوند به زن " حسادت " داده و به مرد " غیرت " و این دو اصلا عین هم نیستند و نخواهند بود. غیرت به بازدارندگی از ورود مردی دیگر به حریمی انسانی، جسمی و روانی یک مرد به ناموس گویند و حسادت همانا نگرانی از ورود عشق یک زن ثالث به قلب و روح شوهر است. که می بینیم دایره ی غیرت بسیار گسترده تر می باشد. در حدیث شماره 4 متن بالا حضرت امیرصلوات الله علیه فرمودند خدا غیرت را برای زن خلق نکرد و خلقت حسادت توسط شخص رب عالم تاکید فرمودند. در حدیث شماره ی 5 حضرت امام صادق صلوات الله علیه به خطا بودن غیرت داشتن توسط زنان اشاره کردند نه به حسادت داشتن، حسادت که جز فطرتشان است و خداوند کسی را برای فطرتی که خودش خلق فرموده مجازات نمی کند چه برسد به ان که ولی خدا زنان دارای حسادت را زنان بد معرفی نمایند. حرف ولی خدا را باید درست فهمید تا دین الله اعظم به درستی درک گردد. اما حقیقت چیست؟ زنان تحمل اینکه شوهرشان همسر دیگری داشته باشد را ندارند که این عدم تحمل صرفا در مورد همسر اول است و الا دومی و سومی ها که خودشان همسر ثانوی بوده و چیزی برای گله گذاری ندارند. حال بحث اینجاست که این زن اول در صورت مشاهده ی این رفتار شوهر چه واکنشی دارد: اگر واکنش درست، به جا و منطقی بود این فرد از مومنان است و اگر واکنش غیردینی و گاها مجرمانه داشت دیگر مومنه نخواهد بود. اما در فرهنگ ذوات مقدسه علیهم السلام این به وضوح به چشم می خورد که برای روحیات زنان ارزش قائل بودند و اگر ارتباطی بوده با احتیاط نسبت به حال زن اول رخ می دهد و البته گاها تا همسر اول بوده هیچ ارتباط دیگری نبوده است. ضرفا رسول اعظم صلی الله علیه و اله تا زمان حیات جده ی بزرگ سادات حضرت خدیجه سلام الله علیها هیچ همسر دیگری نداشتند. باشد این مطالب به قدری به این شبهه ی قوی این سال ها پاسخ دهد.
  • مریم ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    خب نازنین جون این که بدش نمیاد 4 تا زن داشته باشه .تازه از خداشه براش دعا کنی چنین چیزی نصیبش بشه .پس ارزو کن اصلا یه دونه زنم گیرش نیاد تا دلش بسوزه
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اصلا این مطالب از بدیهیات است
  • مریم ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    2 0
    من همسر دوم هستم و همیشه عذاب وجدان دارم.البته همسر اول شوهرم را همیشه به خودم ترجیح دادم.
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    3 0
    پس امروزه نیز نیاز به مسأله تعدد زوجات یک نیاز جدی مطرح است و باید با گسترش و رواج تعدد زوجات؛ از مجرد ماندن این تعداد زیاد دختر و زن جلوگیری کرد!!!خاک برسرت بااین مطلب نوشتنت،من که ترجیح می دم تاآخرعمرم مجردبمونم امابامردی که چندتازن داره زندگی نکنم،آقای نویسنده !اگه چندتازن گرفتن توهین به شخصیت زن نیست چراحضرت علی تازمانی که باحضرت زهرازندگی می کردندهمسردیگه ای اختیارنکردند؟؟فکرنمی کنیداین به خاطرحفظ حرمت حضرت زهرابوده ؟؟وهمینطوردرموردپیامبرتازمانی که باحضرت خدیجه زندگی می کردندبرای حفظ حرمت این بانوی بزرگ همسردیگه ای اختیارنکردند،پس چندهمسری خیلی هم چیزپسندیده ای نیست وفقط به دلایلی مجازشمرده شده مثل طلاق که امرنامطلوبیه امادین اسلام آنراحلال کرده.لطفاازاحکام اسلام برای توجیه هوسبازی تون مایه نذارید.
  • محمد ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    با این حساب باقی همسران پیامبر(ص) هیچ حرمتی نزد پیامبر(ص) نداشتند و پیامبر(ص) آنها را تحقیر کرده است. همچنین باقی زنان امیرالمومنین(ع). مثلاً خانم ام البنین(س) مادر جضرت عباس(س) هیچ حرمتی نزد حضرت نداشت و امیرالمومنین(ع) ایشان را تحقیر کرده است. یا مثلاً جناب ام سلمه(س) نزد رسول الله(ص) حرمتی نداشتند و رسول الله(ص) ایشان را تحقیر کرده است. یا برای مثال مادر امام سجاد(ع)، مادر حضرت علی اکبر(ع) و مادر حضرت علی اصغر(ع)، هر 3 خانم توسط امام حسین(ع) تحقیر شده اند و هیچیک نزد امام حسین(ع) حرمتی نداشته اند؛ که امام(ع) هر 3 را با هم به همسری داشتند.
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    3 1
    دوستانی که از این حکم دارند دفاع میکنند مطلبی خدمتشان عرض کنم بنده در جایی کار می کنم بسیاری از افراد دوتا سه زن دارند اتفاقا بچه های هردو زن راهم میبنبم که چه جور مثل کارد وپنیرند مثلا پدری در عید فقط به پسر زن دوم عیدی میداد ووقتی بچه های زن اول این داستان را برایم تعریف کردند واقعا ناراحت شدم یا خانواده ای را میشناسم که همسر اول بچه یکی از شهرهای بزرگ بود ولی به خاطر این آقا به روستا آمد وتمام مشکلات روستا اعم از کشاورزی و نگهداری دام ها را به جان خرید اما نتیجه چه شد پدر خانواده با توجیه نویسنده برای کسب ثواب دختری را با ادعای مهندس بودن گول زد وحالا با همسر جدیدش در شهر دیگری زندگی میکند یا باز پدر خانوادهای که چهار همسر اختیار کرده اصلا بچه ها رنگ محبت ندیده اند وبسیار بی ادب ودریده هستند هرچند که مقصر نیستند پدرشان برای اینکه از جمعیت بیوهای کشور کم کند دست به چنین اقدام مقدسی زده اگر بخواهم از این وقایع برایتان تعریف کنم بسیار است اما نتیجه گیری هیچ مردی توانایی برقراری عدالت محبت نفقه وهرچیز دیگری را ندارد پس بهتر است احکامی که حاشیه زیادی دارد انقدر بهش دامن نزنید
    • مجتبی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      0 0
      شما ان قسمت برابری و عدالت را مثل اینکه خوب نخوانده اید
  • محمد ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    جناب ناشناس که گفتی این مستحب رو از کجات در اوردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگه دقت کرده بودی تو متن معلوم بود که این فتوای فقهی حضرت آیت الله یزدی(ره) صاحب کتاب العروة الوثقی است و همچنین اکثریت قریب به اتفاق محشین این کتاب. مانند حضرات آیات امام(ره)، خوئی(ره)، گلپایگانی(ره)، بروجردی(ره) و ... .
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    2 0
    آقای محمد! اگر حضرت خدیجه زنده می ماند پیامبر تا آخر عمر زن دوم نمی گرفت!
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    دوستان زندگی یه قرارداد دو طرفست که هردو طرف سعی میکنند در آن به هم سود برسانند از احکام زن دوم گفتید چرا درباره اینکه زن میتواند برای شیر دادن بچه از شوهر پول دریافت کند یا اینکه برای زن اجباری نیست در خانه کار کند وبه قول معصوم علیه السلام اگر زن در خانه پدری کلفت داشت مرد هم باید یرای او کلفت بگیرد ..... دوستان کمی دقت کنید اگه بخوایم احکام اسلام رو گزینشی اجرا کنیم که زندگی نمیشه کرد اگه اینطوری باشه که همسر شما برای کار در خانه یا نگهداری فرزندان پول طلب کند که نمی شود زندگی کرد بنا براین به جای بیان احکام سختگیرانه کمی اخلاق را جایگزین کنیم بد نیست
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    ببینم وقتی سرت بیاد بازم از این پزهای روشنفکری میدی " سعی کنیم متحجر نباشیم"
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    2 0
    دوستانی که از این حکم دفاع می کنند برند به مادرشون بگن : مامان اسلام تعدد زوجات رو مستحب دونسته و برای اینکه بابا به ثواب برسه برو براش خواستگاری.
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    خدا به شما ثواب بده آبجی عجب کار پسندیدهای کردید راهتان پر رهرو
  • محمد ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    آقا یا خانم ناشناس شما به این سوال من پاسخ دهید: نعوذ بالله آیا می توان گفت با این حساب باقی همسران پیامبر(ص) هیچ حرمتی نزد پیامبر(ص) نداشتند و پیامبر(ص) آنها را تحقیر کرده است. همچنین باقی زنان امیرالمومنین(ع). مثلاً خانم ام البنین(س) مادر جضرت عباس(س) هیچ حرمتی نزد حضرت نداشت و امیرالمومنین(ع) ایشان را تحقیر کرده است. یا مثلاً جناب ام سلمه(س) نزد رسول الله(ص) حرمتی نداشتند و رسول الله(ص) ایشان را تحقیر کرده است. یا برای مثال مادر امام سجاد(ع)، مادر حضرت علی اکبر(ع) و مادر حضرت علی اصغر(ع)، هر 3 خانم توسط امام حسین(ع) تحقیر شده اند و هیچیک نزد امام حسین(ع) حرمتی نداشته اند؛ که امام(ع) هر 3 را با هم به همسری داشتند.
  • محمد ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    آقای حسین اولاً حداقل در ایران ظاهراً تعداد زنان اندکی بیشتر از مردان است. پس اندکی از مردان می توانند تعدد زوجات داشته باشند. ثانیاً فرضاً تعداد زنان و مردان دقیقاً دقیقاً برابر بودند. خب باز هم در صورت مسأله تغییر ایجاد نمی شود. ما اینجا داریم بحث فقهی می کنیم. نه اینکه در مرحله عمل چقدر امکان تحقق دارد این مطلب.
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اينكه عده اي احكام اسلام رو درست اجرا نميكنند موجب حذف آنها نمي شود.
  • پدیده ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    ناشناس عزیز ! باید دید اون 4.5 میلیون + اون یکی 1.5 میلیون دیگه هم میتونن تا آخر عمرشون مجرد و خانوم باقی بمونن یا خیر! که البته جواب برای خیلی هاشون خیر هست و الان هم داریم عواقب وخیمش رو از طریق خانوم های بیکاری که فقط به خودشون میرسن و میان خرید توی خیابون می بینیم.
  • مریم ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 1
    دوست ناشناسم! الان نگهداری از یک زن هم در شرایط فعلی کار سختیه پس اینقدر مردایی که به فکر تشکیل خانواده هستند رو زیر سوال نبرین. مردای هوس باز خیلی راحت میتونن بدون ازدواج کردن اوقات خوشی رو با این خانومای سانتی مانتالِ ول توی خیابون بگذرونن.
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 1
    مریم همیشه برام سواله که چرا میرین زن دوم میشین و مشکلات زیادی برا زن اول درست میکنین لطفا مریم خانم جواب بدین
  • محمّد علي علوي بصير ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    3 0
    شبهه : ازدواج دوّم و همسر دوّم و سوم و ... همزمان با همسر اوّل امر پسنديده اي نيست . اگر چنين كاري جايز بود چرا پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله تا زماني كه حضرت خديجه سلام الله عليها را داشت همسر دوّم اختيار نكرد يا چرا حضرت علي عليه السلام با وجود حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها همسري ديگري برنگزيد و فقط به ايشان اكتفا كرد ؟ پاسخ : 1- اگر پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله زندگي خود را با دو يا چند همسري آغاز مي كرد برخي دوستان نادان و دشمنان دانا او را انساني ( نعوذ بالله ) زن باره و هوسران معرفي مي كردند و با استفاده از اين نقطة ضعف ! علاقه مردم و مخصوصاً زنان جوامع مختلف را نسبت به دين مقدس اسلام ، كمرنگ كرده و يا از بين مي بردند . چون به خوبي از احساس ناخوشايند هوو داشتن زنان آگاهي داشتند . 2- مي دانيم كه حضرت خديجه سلام الله عليها در سال دهم بعثت رحلت كردند ولي آية تشريع تعدّد زوجات در اواخر سال هشتم هجري نازل شد يعني حدود يازده سال پس از رحلت حضرت خديجه سلام الله عليها . بنابراين وقتي تا زمان رحلت حضرت خديجه سلام الله عليها ، شريعت و قانوني از جانب خداوند در زمينة تعدّد زوجات بر پيامبر و مسلمانان نازل نشده بود ، پيامبر به چه چيزي مي بايست عمل مي كرد ؟ شايد بگوييد پس چرا پيامبر صلوات الله عليه و آله قبل از نزول آيه ، به چند همسري روي آوردند ؟ در جواب بايد گفت : هر چند آية تجويز و تشريع چند همسري در اواخر سال هشتم هجري نازل شد يعني در دو سال پاياني عمر پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله ، ولي از آنجا كه عمل پيامبر صلوات الله عليه و آله نيز به عنوان شارع مقدس براي مسلمانان حجّت است آنچنانكه خداوند مي فرمايد : ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ( حشر / 7 ) آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد ( و اجرا كنيد ) ، و از آنچه نهى كرده خوددارى نماييد ؛ ايشان بعد از رحلت حضرت خديجه سلام الله عليها وقتي شرايط لازم به وجود آمد به چنين امري اقدام كردند و نزول اين آيه نيز به منزله تأييد عمل پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله و تشريع چنين حكمي براي همة مسلمانان بود . 3- حكمت خداوند متعال اقتضاء مي كرد تجويز تعدّد زوجات ( البته با شرائط خاص خود ) در مراحل پاياني دعوت پيامبر اكرم ( اواخر سال هشتم هجري ) تشريع شود تا مسلمانان ( مخصوصاً زنان ) آمادگي عمل به چنين حكمي را داشته باشند ؛ همچون مسئله شُرب خمر كه طي چهار مرحله با نزول آيات متعدد ، حكم تحريم ، تشريع شد و مسلمانان مرحله به مرحله از اين گناه بزرگ كه به خوردن آن طبق رسوم جاهلي عادت داشتند اجتناب كردند . 4- خداوند تشريع يك حكم را معلّق بر شخصيت افراد نمي كند ، بلكه اگر حكمي به مصلحت جامعه باشد همه بايد در عمل به آن يا اعتقاد به آن پايبند باشند . بر فرض اگر آية تشريع تعدّد زوجات در زمان حيات حضرت خديجه سلام الله عليها نازل مي شد و اين حكم به مصلحت جامعه مسلمانان بود پيامبر صلوات الله عليه و آله خود را ملزم مي دانست تا با عمل به اين حكم ، راه را براي عمل ساير مسلمانان هموار سازد و در اين امر شخصيت والاي حضرت خديجه و ملاحظه ايشان ، ملاك عمل نبود . همچنانكه پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله از طرف خداوند مكلّف شد با همسر مطلّقة پسرخوانده خود ازدواج كند تا توهّم حرمت ازدواج با همسر پسر خوانده كه در ميان عرب همچون فرزند شمرده مي شد از بين برود . و اين امر هر چند بر رسول خدا صلوات الله عليه و آله سخت و دشوار بود ولي به خاطر مصلحت چنين حكمي به فرمان خداوند عمل كرد . 5- با توجّه به اينكه پيامبر اكرم تقريباً پانزده سال پيش از بعثت ازدواج كردند و با عنايت به اينكه عرب در آن زمان دختران را زنده به گور مي كرد ، تعداد زنان و دختران بسيار كمتر از مردان بود و شايد بتوان گفت اگر هم كسي همچون پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله مي خواست در آن زمان به ازدواج دوّم بپردازد عملاً امكان چنين امري وجود نداشت . ولي در زمان ظهور اسلام و تكريم جايگاه و ارزش زنان و دختران در فرهنگ اسلام ، تعداد زنان و دختران رو به فزوني گذاشت و مخصوصاً با توجّه به جنگهاي تحميلي بر حكومت نوپاي اسلام و شهادت بسياري از مسلمانان و بي سرپرست ماندن زنان شهداء ، لزوم و ارزش تشريع چنين حكمي بيشتر نمايان مي شود . 6- اگر همة امامان ما با وجود همسر اوّل همسر ديگري اختيار نمي كردند مي شد فهميد كه امامان ما هم با اين امر موافقند ؛ ولي اگر يك امام بزرگوار همچون علي عليه السلام با وجود حضرت زهرا سلام الله عليها به ازدواج دوم مبادرت نكرد حتماً شرايطشان اقتضاء نمي كرد . ولي مي دانيم كه ساير امامان ما كه عمل آنها نيز براي ما حجّت است به ازدواج دوم و سوم و ... با وجود همسر اوّل مبادرت نموده اند همچون امام حسين عليه السلام و امام كاظم عليه السلام و ساير ائمه عليهم السلام ... 7- اگر شرايط سالهاي آخر بعثت و سالهاي آغازين هجرت را ملاحظه كنيم خواهيم دانست كه كثرت اشتغالات علي عليه السلام در امر دفاع از اسلام اجازه و فرصتي به آن حضرت نمي داد تا به اين حكم عمل نمايد ؛ هر چند خوب مي دانيم كه تشريع حكم تعدّد زوجات در دو سال پاياني عمر حضرت زهرا سلام الله عليها بود كه آن دو سال نيز در اوج سختيها و دغدغه هاي علي عليه السلام بود ( زيرا موضوع فتح مكه و غدير خم و رحلت پيامبر اكرم پيش آمد ) . ولي وقتي آن حضرت در بيست و پنج سال سكوت تلخ ؛ فراغتي يافت با ازدواجهاي متعدد به اين حكم عملاً مبادرت فرمود و فرزندان زيادي ( مجموعاً 27 فرزند ) از خود به يادگار گذاشت . 8- اينكه مي گويند علي عليه السلام به خاطر شدّت علاقه و محبت به حضرت زهرا سلام الله عليها همسر ديگري غير از ايشان برنگزيد زيرا مي ترسيد نتواند عدالت را ميان آنها رعايت كند ، شايد سخن درستي نباشد . زيرا مي دانيم كه علي عليه السلام عدالت مجسّم تاريخ بود . اگر امام نتواند در امري عدالت را رعايت نمايد ( آن هم يك حكم مسلّم شرعي را ) نقطة ضعفي براي حضرت به شمار مي رود . زيرا ايشان يك انسان كامل بود و انسان كامل در محضر خداوند متعال از كوچكترين عيب و ايرادي مبرّاست . حكاياتي كه دربارة عدالت امير المؤمنين علي عليه السلام در كتب تاريخي مضبوط است گواه بر اين مدّعاست . در ثاني حضرت زهرا سلام الله عليها نيز انساني كامل بود . مگر مي شود انسان كامل در برابر يك امر شرعي كه از جانب خداي حكيم تشريع شده معترض و ناراضي باشد ؟ محمّد علي علوي بصير
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    14 0
    قربون اون دهنت من از این حرف یارو خیلی نارحت بودم خوب جوابی بهش دادی مرتیکه بیسواد آقا من به عنوان یه جوان توی این جامعه شهوت زده از بیزنی و نبودن شرایط دارم جون میدم چرا این جامعه این جوریه اگر بخای زن بگیری بهت نمیدن شغل و پول و .. اگر بخای شهوتت ورو ارضا کنی از طریق مشروع راهش سخته در عوض نا مشروع راحت
  • سید ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    2 0
    زیبا بود.
  • لیلا عاشق ایران ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    5 3
    مقاله ناراحت کننده ای بود طوریکه بعد از خواندن آن گویی به من شوکا وارد شده باشد همیشه با این مساله که خلاف فطرت و احساسات است سخت مشکل داشتم و دارم اما از آنجایی که به اسلام و تشیع هم بسیار دلبستگی دارم همیشه خودم را توجیه میکردم که این مساله مربوط به آن دوران بوده و در زمان حال مگر در حالتهای خاص را شامل نمیشود اما مطلب شما بخصوص آنجایی که حدیث نقل کردید که که اگر زنی حسادت کند زنی ناشایست است بسیار ناراحتم کرد گویا این تعدد زوجات فقط در موارد ضروری نیست بلکه مستحب یا واجب است و ایراد در من است که پذیرش ندارم تا جایی که با خودم گفتم اگر واقعا نظر خدا این باشد من ترجیح میدهم از شوهرم جدا شوم تنها زندگی کنم اما تن به چنین چیزی ندهم و واقعا احساس بدی نسبت به دینم پیدا کردم اما حالم که بهتر شد به مطالب سایتهای دیگر در این باره مراجعه کردم که لحن بد شما را نداشت و این قضیه را مثل راه حل مشکل و نه اجباری برای زنان بیان کرده بود . به نظر من اگر قرار است چه برای مصلحت و چه برای هر چیز دیگری مردی بیش از یک زن اختیار کند یعنی از ابتدا چنین طرز تفکری دارد باید صادقانه قبل از ازدواج با زن اول مطرح کند تا زن اول هم با اختیار و آگاهی او و روحیاتش را بپذیرد و در آینده غافلگیر نشود و مورد ستم واقع نگردد و اگر زن اول نتوانست بپذیرد از اول با چنین مردی ازدواج نکند این کار به شرافت انسانی نزدیکتر است. در ضمن هر احساس درستی در فطرت آدمی نهاده شده اما من هرچه گشتم در فطرت خود و هم جنسان خود اثری از پذیرش و تمایل به مساله تعدد زوجات نیافتم پس چگونه دین از من انتظار دارد برخلاف فطرتم رفتار کنم و حتی ناراحت هم نشوم. خدا همه را به راه راست هدایت و از مادیات و شهوات دور نماید
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    1 0
    ازدواج مجدد مرد چه دایم چه موقت معمولا برای دو دسته از همسران اول ناراحتی و دلشکستگی ایجاد میکنه، 1) خانومایی که زیاد به شوهرشون وابسته ن حالا به هر دلیلی و 2) خانومایی که بیش از حد شوهرشون رو دوست دارن، پس در نتیجه خانوما باید از وابستگیشون به شوهرشون کم کنند و علاقه شون رو هم در حد متعادل نگه دارند و از محبت کردن خیلی زیاد هم خودداری کنند در این صورت در مواجهه احتمالی با همچین اتفاقی به مراتب خیلی کمتر آسیب می بینند
  • لیلا ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    3 1
    سلام دوستان عزیز من همسر اول هستم ،همسرم به طور پنهانی زنی را صیغه کرده بود ودلیلش برای این کار این بود که من خیلی غر میزنم و دعوا میکنم، من منکر بد خلقی خود نیستم اما باید قبول کرد وقتی رابطه بد میشود هر دونفر مقصرند حالا یکی بیشتر یکی کمتر،اما هردونفر باعث بروز این مشکل شده اند ،کاش همسرم کمی به اشتباهات خود فکر میکرد من پسری 8ساله داشتم وباردار بودم زمانی که فهمیدم روزی هزاربار مردم آقا یان عزیزی که قصد چنین کاری را دارید،نکنید تو را به خدا به دل همسرتان به آینده فرزندانتان رحم کنید،وقتی باآمدن همسردوم ،همسر اول جدامیشود پس عملا هیچ تغییری در تعداد زنان بیوه به وجود نیامده،اما به تعداد بچه های طلاق افزوده شده،ضمنا متاسفانه زن دوم برای ،ااکثر،اقایان سوگلی میشوند و زن اول یا میرود یا میماند و به تدریج میمیرد ،وقتی با آمدن نفر سوم مرد دیگر اولی را نمیبیند وقتی به مرد میگوید اگرمرا میخواهی باید فقط با من رابطه داشته باشی ،وقتی مرد فقط وفقط او را میبیند و حتی حاضر به طلاق دادن زن اول میشود چون سوگلی خانم چشم دیدن زن اول را ندارد ومرد را به کارهایی وامیدارد که .......میشود از حلال بودن ازدواج دوم حرف زد،من سر زندگیم ماندم وهمسرم را مجاب کردم که با آمدن نفر سوم فقط زندگی ما ویران میشود وبس،گفتم که هیچ زن دومی به قصدسازش با اولی نمیآید.او میآید تا زن اول را از میدان به در کند اومیخواهد جاپای خودش را محکم کند که اگر هم موفق شود بعدها میفهمد که آشیانه ساختن روی ویرانه زندگی دیگری عاقبتی ندارد،اما این وسط تکلیف بچه ها چه میشود تکلیف جوانی زنی که سوخت وساخت چه میشود؟میخواهم بگویم اگر در ازدواج اول اشتباه کردید لطفا آن را با اشتباه بزرگتری جایگزین نکنید شاید همسر شما ایده آل نباشداما آیا خودتان بی عیب و نقص هستید،راز سر وپا ماندن زندگی صبر است از جانب زن و مرد،نه طلاق و ازدواج و ....آقایان اگر عاشقی بلدید نثار زن وفرزندتان کنید ،من نمیگویم زن بیوه حق زندگی ندارد اما باید بداند کجاو چگونه،!مردان زنمرده و کسانی که به طورکامل از زندگی گذشته خود جدا شده اند برای ازدواج مناسبند ،وارد یک زندگی شدن و آن را از هم پاشیدن انسانی نیست!آقایانی که قصد ازدواج دوم دارید،خانمی که میخواهی همسر دوم شوی قبل از هر چیز فکر کن ببین چه میکنی .آقایان شعار ندهید که میتوانید عادل باشید وفادار باشید و بدانید خداوند پاداش صبر شما را میدهد فرزندان سالم خوشبختی کمی نیست چشم باز کنید،با احترام به همه خانم و آقایانی که جدا شده اند،چرا فکر میکنید با عوض کردن همسر خوشبخت میشوید ،خوشبختی واقعی عوض شدن خودمان است
  • سلام ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 2
    قشنگ بود بانوی محترم این حسی هست که اکثر خانمهای ایرانی دارند و قابل احترام هست ولی زنهای عرب اکثرا خلاف نظر شما رو دارند وبدان بر خلاف زنانی که مبنای ارتباطشان با جنس مخالف احساسات هست مردان بر مبنای شهوت ارتباطاتشان را با جنس مخالف شکل می دهند و یک مرد سالم هر چقدر از زنها دورتر باشد احتمال خطای اون هم بیشتر است چون شهوت وجودش رو در بر می گیر ه و این همان ذات یک مرد است برای ازدیاد فرزند و باقی گذاشتن نسلش .شایدبگی چرا این جوری ؟ واقعیت اینه که اگه این حس نباشه کمتر مردی حاضره به خانمی نزدیک بشه .ولی رفتار شما باعث میشه مردتون اگه عزت نفس نداشته باشه با زنهای دیگر به شکل حرام خودش رو ارضا کنه یا شهوتش رو سرکوب کنه و نسبت به شما سرد بش (طلاق عاطفی ) در هر دو حالت شما هم به تنگنا خواهید افتاد و ناهنجاری های مختلفی در خصوص شما شکل می گیره جمله ای از حضرت علی دیدم که گفت اگر می گذاشتند صیغه در بین امت مسلمان جا می افتاد فساد در بین شما از بین می رفت چون این یه واقعیت هست که هر چقدر یک فرد را در محدودیت بزارید آن فرد نسبت به آن موضوع حریص تر می شود .حرف و حدیث در این مورد زیاد است از خوانندگان می خواهم و تمنا میکنم برای من دعای خیر کنند که خدا به لطف خاص خودش دائم به علم و دانشم بیفزاید و وسیله رشد و هدایت کامل من را فراهم نماید .
  • زهرا ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    3 8
    چجور میشه عاشق کسی بود ک اون عاشق 3 تا ی دیگه مثه تو هم هس؟اینکه ک دیگه اسمش عشق نیست
  • رصا IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    0 0
    کی اجازه داره حلال خدا رو حروم کنه و برعکس . سنت رسول خدا و امیرالمومنین بر تعدد زوجین مییاشد. اگه نگاهی جامعه شناسانه به این موضوع بکنید تمام مشکلات جامعه بشری از طرد همین مسایل نشات میگیره . کجاس احیا کننده فرائز و سنن الهی (ندبه)
  • آخر الزمان IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    2 0
    وای از روزی که حقیقت آشکار شود و به تفسیر به رای بودن استدلال های خود پی ببرید!
  • سیدحسن IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    0 2
    خداخیرتان بدهد
  • بنفشه IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    زن ها که بار زندگی میکشند و بچه بزرگ میکنندو خیانت میبینندو آقایون هزار بهانه پیدا میکنند برای خیانت را به خداواگذار میکنم که با مکار ترینها به بهترین نحو برخورد الهی میکند قربون خدا بشم
  • سمیرا IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    1 0
    الهی از این جور مردها قسمت دخترت بشه.
  • ج.ت IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    بخدا با خوندن مطالبتون قلبم درد گرفت خدا یکی یار یکی. تعدد زوجات برای مواقع فوق اضطراریه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس