تاکنون 12 تیم از قاره آسیا و اقیانوسیه در 13 دوره جام جهانی حضور پیدا کرده اند و در برخی ادوار نتایج بسیار خوبی گرفته اند که تعجب و تحسین همگان را در پی داشته است، هرچند در برخی ادوار نیز با دریافت گل های فراوان عنوان زنگ تفریح جام جهانی را به خود اختصاص داده اند.

نتایج کامل و عملکرد تیم‌های آسیایی در ادوار جام‌جهانی +جدول
ویژه نامه جام جهانی مشرق - جام جهانی 2014 فوتبال از 23 خرداد 93 در برزیل آغاز خواهد شد و تیم‌های ملی ایران، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا از پهناورترین قاره جهان در بیستمین دوره مسابقات فوتبال جام‌جهانی حاضر خواهند بود. اردن که نتایج نسبتا خوبی در مقدماتی گرفته بود و تیم خوب ازبکستان را نیز در پلی آف آسیا شکست داده بود و امید داشت برای اولین بار به این تورنمنت مهم برسد، در گام آخر برابر اروگوئه کم آورد تا نیم سهمیه آسیا به یک سهمیه تبدیل نشود و قهرمان 2 دوره جام جهانی به عنوان تیم پنجم آمریکای جنوبی و برای دوازدهمین بار به برزیل برود.

تا کنون 10 تیم (هندِ شرقی هلند (اندونزی فعلی)، کره جنوبی، ژاپن، ایران، عربستان، کره شمالی، عراق، چین، کویت، امارات) از قاره آسیا و استرالیا و نیوزیلند از قاره اقیانوسیه -که در برخی ادوار با آسیا نماینده مشترک داشته اند- در جام جهانی حضور پیدا کرده اند و در برخی ادوار جام جهانی نتایج بسیار خوبی گرفته اند که تعجب و تحسین همگان را در پی داشته است؛ از کره شمالی که در جام جهانی 1966 طوفان زرد لقب گرفت تا کره جنوبی که در جام جهانی 2002 در کشور خودش (البته با ژاپن مشترکاً میزبان بودند) به مقام چهارم جهان رسید تا تاریخی ترین رتبه آسیایی ها رقم بخورد هرچند به عقیده بسیاری از کارشناسان داوری برای چشم بادامی ها بسیار جانبدارانه بود. صعود عربستان و ژاپن به مرحله حذفی نیز بسیار جالب به نظر می رسید.

در 19 دوره گذشته جام جهانی تیمهای آسیایی در 13 دوره حضور داشته اند که حاصل آن 100 بازی، 77 گل زده و 210 گل خورده بوده است؛ یعنی 0.77 گل زده و 2.1 گل خورده در هر بازی.
البته برخی کشورها نیز نتایج بسیار ضعیفی داشته اند که به عنوان نتایج پرگل جام جهانی به حساب می آیند و با این نتایج عنوان زنگ تفریح جام را به خود اختصاص دادند؛ ضعیف‌ترین نتیجه آسیایی‌ها در ادوار مختلف جام‌ جهانی در سال 1954 ثبت شده جایی که تیم‌ملی فوتبال کره جنوبی با نتیجه 9-0 به مجارستان یکی از قدرت‌های دهه 50 باخت. البته یک نتیجه تحقیرآمیز دیگر نیز در کارنامه آسیا ثبت شده است و آن هم باخت عربستان برابر آلمان با نتیجه 8-0 در جام جهانی 2002 است.

به گزارش مشرق، در گزارش زیر به طور مختصر نتایج تیم‌های آسیایی در مسابقات جام‌جهانی فوتبال را مرور می کنیم:

جام جهانی 1938 فرانسه – 1317 شمسی:
در سال 1938، تیم هندِ شرقی هلند (اندونزی فعلی) به نمایندگی از آسیا در جام جهانی حاضر بود و در تنها بازی خود با نتیجه سنگین 6-0 به مجارستان پرقدرت باخت و حذف شد. (در آن دوره بازیها به صورت تک حذفی برگزار می شد.)

جام جهانی 1954 سوییس – 1333 شمسی:
پس از یک دوره غیبت کره‌جنوبی به نمایندگی از آسیا در جام‌‌جهانی حاضر بود اما چه حضوری که اگر آسیا در این جام‌جهانی نماینده‌ای نداشت بهتر بود. در این جام کره‌جنوبی با مجارستان و آلمان قدرتمند که بعدا به فینال جام‌جهانی رفتند و تیم ملی ترکیه، همگروه بود. کره جنوبی در این رقابت‌ها که به شکل نوظهور دو بازی در گروه‌های چهار تیمی برگزار می‌شد نتوانست به رتبه قابل قبولی برسد و با نتایج 9-0 و 7-0 به مجارستان و ترکیه باخت و بین 16 تیم جام‌‌جهانی پنجم به رتبه شانزدهم رسید!

جام جهانی 1966 انگلیس – 1345 شمسی:
پس از دو دوره غیبت و در سال 1966 اعتبار و آبروی آسیایی‌ها در مسابقات فوتبال جام جهانی حفظ شد و یک کره البته از نوع شمالی آن در جام جهانی توفان به پا کرد.
کره‌شمالی که کار را با شکست 3-0 برابر تیم‌ملی شوروی کرده بود، در ادامه با تیم‌ملی شیلی 1-1 مساوی کرد و در آخرین دیدار گروهی تیم‌ملی ایتالیای قدرتمند را که برای صعود یک مساوی می خواست برخلاف انتظار 1-0 برد و علاوه بر حذف لاجوردی پوشان به دور بعد صعود کرد، اتفاقی که هنوز همگان از آن حرف می‌زنند (گزارش کامل مشرق از دیدار کره شمالی و ایتالیا +فیلم).

نتایج کامل و عملکرد تیم‌های آسیایی در کل ادوار جام‌جهانی +جدول
صحنه گل تاریخی کره شمالی به ایتالیا در جام جهانی 1966 - انریکو آلبرتوزی با این شیرجه هم نتوانست مانع گل پاک دو ایک شود

در بازی یک چهارم نهایی، کره‌شمالی در حالی که 3-1 از پرتغال پیش بود با درخشش اوزه بیوی فقید ملقب به پلنگ سیاه 5-3 به پرتغال باخت و حذف شد. پرتغالی که در پایانر این رقابت‌ها تیم سوم جام‌‌جهانی شد.

** در سال 1970 هم اسراییل غاصب به عنوان نماینده آسیا در جام‌جهانی حاضر شد اما چون امروز اسراییلی‌ها در اروپا بازی‌های مقدماتی را برگزار می‌کنند از عنوان کردن این تیم بین تیم‌های آسیایی در مسابقات فوتبال جام‌‌جهانی خودداری می‌کنیم.

جام جهانی 1974 آلمان غربی – 1353 شمسی:
به گزارش مشرق، در این رقابت‌ها استرالیا که با عبور از ایران و کره‌جنوبی به جام‌جهانی آلمان غربی رسیده بود (در آن دوره آسیا و اقیانوسیه مشترکاً در رقابتهای انتخابی جام جهانی شرکت می کردند) و در آنجا برابر آلمان غربی و آلمان شرقی با نتایج 2-0 و 3-0 شکست خورد و با شیلی بدون گل مساوی کرد و بدون یک گل زده از عرصه رقابت‌ها حذف شد.

جام جهانی 1978 آرژانتین – 1357 شمسی:
در جام‌جهانی یازدهم ایران که برای اولین بار به این تورنمنت معتبر صعود کرده بود نماینده آسیا در رقابت‌ها بود. ایران توانست با اسکاتلند 1-1 مساوی کند و برابر هلند با نتیجه 3-0 و پرو 4-1 بازی را واگذار کرد. مساوی ایران برابر اسکاتلند چهارمین دیدار امتیازآور آسیایی‌ها به شمار می رفت. قبلا کره‌شمالی توانسته بود از شیلی و ایتالیا امتیاز بگیرد و استرالیا هم با شیلی مساوی کرده بود.

نتایج کامل و عملکرد تیم‌های آسیایی در کل ادوار جام‌جهانی +جدول
حسین فرکی در مقابل بازیکنان هلند - جام جهانی 1978 آرژانتین؛ تیم ایران که یکی از قدرتها بلامنازع آسیا در دهه 70 و 80 میلادی به شمار می رفت در اولین حضور خود بازی های قابل قبولی به نمایش گذاشت.

جام جهانی 1982 اسپانیا – 1361 شمسی:
جام‌جهانی دوازدهم در کشور اسپانیا و با افزایش تیمها باحضور 24 تیم برگزار شد. برای اولین بار از آسیا دو تیم به جام جهانی اعزام شد؛ کویت و نیوزیلند. نیوزیلند از هر سه همگروه خود یعنی اسکاتلند (5-2)، شوروی (3-0) و برزیل (4-0) باخت، اما تیم کویت با چکسلواکی 1-1 مساوی کرد و برابر فرانسه با نتیجه 4-1 و انگلیس با نتیجه 1-0 بازنده شد.

جام جهانی 1986 مکزیک – 1365 شمسی:
به گزارش مشرق، تا قبل از برگزاری جام سیزدهم تیمهای کره‌جنوبی، کره‌شمالی، استرالیا، ایران، کویت و نیوزیلند هر کدام یک بار در جام‌جهانی حاضر بودند که از بین آنها تنها کره‌شمالی توانسته بود نتیجه قابل توجه و شایسته‌ای را به دست آورد.

در جام‌جهانی 1986 که در کشور مکزیک برگزار شد، کره‌جنوبی حضورهای متوالی خود که تاکنون نیز ادامه داشته است را آغاز کرد و برای دومین بار به جام جهانی صعود کرد و به همراه عراق که اولین و آخرین حضورش تا الآن بوده نمایندگان آسیا را تشکیل دادند. در این جام، عراق در گروه میزبان و بلژیک و پاراگوئه بود که با 3 باخت با جام خداحافظی کرد؛ 1-0 به پاراگوئه باخت، 2-1 به بلژیک و 1-0 به مکزیک.

نتایج کامل و عملکرد تیم‌های آسیایی در کل ادوار جام‌جهانی +جدول
دیدار عراق - مکزیک جام جهانی 1986 مکزیک؛ عراق که تا کنون یک بار به جام جهانی صعود کرده، در تنها حضور خود با نتایج آبرومندانه ای حذف شد.

اما کره جنوبی که در گروه سختی قرار داشت به آرژانتین قهرمان آن دوره و ایتالیا به ترتیب 3-1 و 3-2 باخت و با بلغارستان 1-1 مساوی کرد تا ششمین دیدار بی‌شکست آسیایی‌ها در جام‌جهانی ثبت شود.

جام جهانی 1990 ایتالیا – 1369 شمسی:
در جام‌جهانی چهاردهم که در کشور چکمه برگزار شد کره‌جنوبی و امارات حاضر بودند و هر دو تیم با 3 شکست متوالی به خانه بازگشتند؛ کره به ترتیب 2-0 به بلژیک و 3-1 به اسپانیا و 1-0 به اروگوئه باخت و امارات که مانند عراق اولین و آخرین حضورش بود به کلمبیا 2-0، به آلمان که در پایان قهرمان هم شد 5-1 و به یوگوسلاوی 4-1 باخت اما دو گلزن این تیم در این جام دو دستگاه رولز رویس از مسئولان کشور خود پاداش گرفتند!

جام جهانی 1994 آمریکا – 1373 شمسی:
برگزاری اولین جام جهانی در آمریکای شمالی برای آسیا خوش یمن بود و دو نماینده این قاره پهناور حضوری نسبتاً فوق العاده داشتند. کره‌جنوبی با اسپانیا 2-2 و با بولیوی 0-0 کرد و به آلمان با نتیجه نزدیک 3-2 باخت و حذف شد.

نتایج کامل و عملکرد تیم‌های آسیایی در کل ادوار جام‌جهانی +جدول
عربستان در اولین حضور خود با بازیکنان آمادهای چون محمدالدعایه، سامی الجابر، سعید العویران و ... نتایج خارق العاده ای گرفت و با دو پیروزی به دور بعدی راه یافت.

اما عربستان در اولین حضور آبروداری کرد و پس از شکست 2-1 در اولین دیدار برابر هلند قدرتمند آن هم با گل دقایق پایانی در دو بازی بعدی به ترتیب مراکش و بلژیک را با نتایج 2-1 و 1-0 برد و پس از هلند به عنوان تیم دوم صعود کرد(با امتیاز و تفاضل گل برابر و فقط به خاطر شکست در بازی رو در رو) و در یک هشتم نهایی به تیم خوب سوئد که در پایان سوم شد 3-1 باخت و بهترین نتیجه آسیایی‌ها را از لحاظ امتیازگیری تا آن دوره به دست آورد. گل زیبای سعید العویران به میشل پرودوم دروازه بان سرشناس بلژیک هنوز هم در خاطر فوتبال دوستان هست که از نیمه زمین حرکت کرد و یک گل بسیار زیبا به ثمر رساند.

صحنه گل بسیار زیبای سعید العویران به بلژیک را در زیر ببینید

دانلود

جام جهانی 1998 فرانسه – 1377 شمسی:
به گزارش مشرق، در جام‌جهانی شانزدهم که در فرانسه برگزار شد سهم آسیا 4 تیم بود (یک تیم در پلی آف با قاره اقیانوسیه انتخاب می‌شد). این جام برای ایرانی ها خاطره انگیزترین جام جهانی به حساب می آید چرا که پس از صعود ژاپن، عربستان و کره جنوبی به طور مستقیم ایران در یک دیدار خاطره انگیز و معجزه وار استرالیای قدرتمند را برد و برای دومین بار در تاریخ خود به جام جهانی صعود کرد.

نمایندگان آسیا در مجموع 12 دیدار خود در این جام جهانی یک برد، 2 تساوی و 9 باخت کسب کردند که در این میان تنها برد نصیب ایران شد و سهم ژاپن از باخت ها بیشتر بود و در هر سه دیدار خود به ترتیب به آرژانتین(1-0) به کرواسی (1-0) و به جامائیکا (2-1) باختند.

نتایج کامل و عملکرد تیم‌های آسیایی در کل ادوار جام‌جهانی +جدول
ژاپن در اولین حضور خود سه باخت کسب کرد اما بازی خوبی مقابل آرژانتین ارائه داد و با تک گل گابریل باتیستوتا مغلوب حریف سرشناس خود شد

سه نماینده دیگر آسیا هرکدام 2 باخت کسب کردند اما نتایج ایران آبرومندانه تر از دوتیم دیگر بود چرا که یک برد تاریخی کسب کرد؛ ایران پس از شکست 1-0 برابر یوگوسلاوی، 2-1 آمریکا را برد (این دیدار به خاطر روابط سیاسی دو کشور بازی قرن لقب گرفت) و به آلمان 2-0 باخت.

نتایج کامل و عملکرد تیم‌های آسیایی در کل ادوار جام‌جهانی +جدول
تیم خوب ایران در جام جهانی 1998 اگر کمی خودباوری داشتند صعود به دور بعد دور از دسترس نبود.

عربستان پس از دو شکست 1-0 به دانمارک و 4-0 به فرانسه میزبان، در آخرین دیدار خود با آفریقای جنوبی 2-2 مساوی کردند تا نتایج خوب این تیم در دور گذشته تکرار نشود.
کره جنوبی هم که حالا برای ششمین دوره در جام جهانی حاضر می شد ابتدا 3-1 به مکزیک باخت، سپس برابر هلند با 5 گل تسلیم شد و در بازی آخر خود با بلژیک 1-1 مساوی کرد.

جام جهانی 2002 کره جنوبی-ژاپن – 1381 شمسی:
جام‌جهانی هفدهم برای اولین بار در قاره آسیا برگزار شد و ژاپن و کره جنوبی به طور مشترک عهده دار این میزبانی شدند و به همراه دو تیم عربستان و چین 4 نماینده آسیا در این مسابقات را شکل دادند. در این جام کره و زاپن رویایی کار کردند، خصوصا کره جنوبی که در نهایت به مقام تاریخی چهارم رسید.

چین که اولین حضور خود را تجربه می کرد با سه باخت قابل پیش بینی از جام بیرون رفت؛آنها 2-0 به کاستاریکا، 4-0 به برزیل و 3-0 به ترکیه باختند.

اما عربستان در این جام شاهکار کرد و یکی از تاریخی ترین باخت های جام جهانی را رقم زد و در اولین دیدار 8-0 به آلمان باخت! در دو دیدار بعدی نیز کامرون با نتیجه 1-0 و ایرلند با 3 گل سعودی ها را شکست دادند.

ژاپن میزبان که با بلزیک، روسیه و تونس همگروه بود پس از تساوی 2-2 با بلژیک تیمهای روسیه و تونس را به ترتیب 1-0 و 2-0 برد و به عنوان اولین تیم گروه برای اولین بار به یک هشتم نهایی رسید، اما در این مرحله 1-0 به تیم خوب ترکیه که در نهایت سوم شد باخت و وداعی تلخ با جام هفدهم داشت.

نتایج کامل و عملکرد تیم‌های آسیایی در کل ادوار جام‌جهانی +جدول
صحنه گل طلایی آ هِن به ایتالیاغ جام جهانی 2002 - کره جنوبی علی رغم اعتقاد کارشناسان مبنی بر کمک داوریف با هدایت گاس هیدینک هلندی بازیهای زیبایی از خود به نمایش می گذاشت و در نهایت به مقام چهارم جهان رسید

آخرین نماینده آسیا کره جنوبی بود که بهترین نتیجه تاریخ آسیایی ها را در کل ادوار جام جهانی کسب کرد؛ کره‌ای‌ها در این جام در مرحله گروهی 2-0 لهستان را شکست دادند (این اولین برد کره در جام جهانی محسوب می شود)، با آمریکا 1-1 مساوی کردند و پرتغال را 1-0 بردند و به عنوان تیم اول در دور بعد به مصاف ایتالیا رفتند و در وقت های اضافه و در دیداری که اعتراض لاجوردی پوشان را در پی داشت با گل طلایی 2-1 پیروز شدند و به جمع 8 تیم رسیدند. خیلی از کارشناسان که حضور کره تا اینجای جدول را نیز برای شاگردان گاس هیدینک کافی می دانستند فکر نمی کردند که در این مرحله آنها حریف اسپانیا شوند اما در کمال تعجب در پایان 120 دقیقه تلاش بدون گل دو تیم، کره جنوبی در ضربات پنالتی اسپانیا را برد و به نیمه نهایی رسید!
اما خوش اقبالی چشم بادامی ها در این مرحله پایان یافت و با شکست 1-0 برابر آلمان و 3-2 در دیدار رده بندی برابر ترکیه کره در رده چهارم ایستاد.

جام جهانی 2006 آلمان – 1385 شمسی:
در جام‌جهانی هجدهم با اضافه شدن استرالیا، پنج تیم از آسیا و اقیانوسیه به جام‌جهانی صعود کردند؛ ایران، ژاپن، عربستان، کره‌جنوبی و استرالیا.

ایران با دو شکست 3-1 برابر مکزیک و 2-0 برابر پرتغال مقابل آنگولا هم 1-1 کرد و با یک امتیاز به کار خود پایان داد. عربستان که آخرین حضورش در جام جهانی محسوب می شود هم مثل ایران یک تساوی و دو شکست نصیبش شد؛ با تونس 2-2 کرد و به اوکراین 4-0 و اسپانیا 1-0 باخت.

کره جنوبی که با عنوان چهارمی دوره پیش به آلمان آمده بود این جام را خوب شروع کرد و با پیروزی 2-0 برابر توگو و تساوی بدون گل برابر فرانسه مدعی صعود نشان داد اما در دیدار آخر 2-0 به سوئیس که در گروه اول هم شد باخت و نتوانست به دور بعد صعود کند.

ژاپن با استرالیا که آخرین دوره حضورش در کنفدراسیون اقیانوسیه بود همگروه شد و 3-1 به این تیم باخت. ژاپن با کرواسی بدون گل مساوی شد و به برزیل 4-1 باخت و حذف شد، اما استرالیا پس از شکست ژاپن با نتیجه 2-0 به برزیل باخت و با کرواسی 2-2 مساوی کرد و به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شد اما در این مرحله با پنالتی مشکوک دقیقه 95 که توسط فرانچسکو توتی گل شد 1-0 به ایتالیا که قهرمان این جام هم شد باخت و از دور رقابت ها کنار رفت.

نتایج کامل و عملکرد تیم‌های آسیایی در کل ادوار جام‌جهانی +جدول
تعجب لوکاس نیل از تصمیم لوئیز مدینا کانتالخوی اسپانیایی که در دقیقه 95 به سود ایتالیا اعلام پنالتی کرد. استرالیا با گاس هیدینک تیمی خوب در جام هجدهم بود.

جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی – 1389 شمسی:
به گزارش مشرق، در آخرین جام‌جهانی 4 تیم از آسیا به همراه نیوزیلند از اقیانوسیه در آفریقای جنوبی حاضر بودند؛ کره جنوبی، ژاپن، استرالیا، کره شمالی و نیوزیلند.

در این جام دو تیم شرق آسیا یعنی کره جنوبی و زاپن موفق به صعود از گروه خود شدند. کره جنوبی با یک برد 2-0 برابر یونان، یک باخت 4-1 برابر آرژانتین و یک تساوی 2-2 برابر نیجریه به عنوان تیم دوم به یک هشتم نهایی صعود کردند ولی در این مرحله 2-1 به اروگوئه باختند و حذف شدند.

ژاپن هم با 2 برد 1-0 برابر کامرون و 3-1 برابر دانمارک و شکست 1-0 برابر هلند به مرحله بعد رسید اما در این مرحله پس از تساوی 0-0 برابر پاراگوئه با نتیجه 5-3 در ضربات پنالتی باخت و وداع تلخی با جام داشت.

دیگر نمایندگان آسیا در این جام هم توفیقی به دست نیاوردند و در مرحله گروهی حذف شدند؛ استرالیا که به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به غنا از صعود بازماند برابر آلمان 4-0 باخت، غنا را 1-1 متوقف کرد و صربستان را 2-1 شکست داد.

کره شمالی ضعیف ترین نتایج را در این جام کسب کرد و با گلهای خورده زیاد به خانه بازگشت؛ آنها ابتدا 2-1 به برزیل باختند اما در ادامه 7-0 به پرتغال و 3-0 به ساحل عاج بازی را واگذار کردند و با جام وداع کردند.

نیوزیلند نیز که پس از عضویت استرالیا در کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) کار ساده تری برای صعود به جام جهانی دارد جام را بدون شکست و با 3 تساوی به پایان رسانید؛ دو تساوی 1-1 برابر اسلواکی و ایتالیا و یک تساوی بدون گل برابر پاراگوئه.

جدول عملکرد تیمهای آسیایی در ادوار جام جهانی

نتایج کامل و عملکرد تیم‌های آسیایی در ادوار جام‌جهانی +جدول

به گزارش مشرق، در جام بیستم 4 نماینده آسیا با قرعه های متفاوتی مواجه شده اند و کارشناسان شانس صعود ژاپن و کره جنوبی را بیشتر از ایران و استرالیا می دانند.

گروه تیمهای آسیایی در جام جهانی 2014 برزیل به صورت زیر است:


گروه B: اسپانیا، هلند، شیلی و استرالیا
گروه C: کلمبیا، یونان، ساحل عاج و ژاپن
گروه F: آرژانتین، ایران، نیجریه و بوسنی و هرزگووین
گروه H: بلژیک، روسیه، کره‌جنوبی و الجزایر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • میثم ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    2 2
    نکته جالب در بین تیم های آسیایی:سامی الجابر مهاجم تیم ملی عربستان در 4دوره جام جهانی 94،98،2002،2006گلزنی کرده که به عنوان یک رکورد است.
    • نادر IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      1 0
      سامی جابر در جام جهانی 2002 اصلا گل نزد، در اون دوره عربستان هیچ گلی نزد
    • نادر IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      1 0
      این جدول رده بندی که زدن بر چه اساسیه؟ چجوری ایران دومه و بالاتر و از عربستان و ژاپنه؟
  • راشد ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    6 21
    عربستان مایه افتخار فوتبال آسیاست,ایران با همه ادعا چهل سال دستش به هیچ. کاس قهرمانی نرسیده حتی المپیک نرفته,اگر مرد هست از گروهش صعود کند:(
  • اسماعیل ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    3 1
    گل سعید العویران که به مارادونای اعراب معروف بود به عنوان یکی از گل های قرن انتخاب شد هرچند به گل نفتی هم معروفه چون به اعتقاد کارشناسان با رشوه نفتی به بلژیک (میشل پرودوم در پایان به عنوان بهترین دروازبان جام جهانی انتخاب شد)وکنار رفتن پی درپی وپچگانه مدافعین حاصل شد
  • علی ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    6 2
    آره با هشت تایی که خورد مایه افتخاره. البته مایع افتخار شاید باشه.
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    5 1
    یادمه جام 2002، همه بازیکنای آلمان حتی دفاع آخرشون که اسمش توماس لینکه بود به افتخارات عربستان اضافه کردند. کلوزه در همون یه بازی اینقدر گل زد که الان مدعی آقای گلی ادوار جام جهانیه.
  • vahid ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    6 4
    فوتبال اعراب همیشه به ناپاکی معروف بوده وایران نه تنها در زمین باید میجنگید در خارج از زمین هم باید با خیل عظیم جنگهای روانی باید مبارزه میکرد یه نمونش بازی روز چهارشنبه استقلال با الشباب که تو روز روشن داور بحرینی یه پنالتی به الشبابی ها هدیه داد.
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    6 8
    نتایح کره جنوبی در جام 2002 فقط مایه سرافکندگی و نشانه شدت حاکمیت تبانی و فساد در فوتبال بود. سه گل مردود شده اسپانیا و اخرج توتی ثابت کرد که 2002 از بدترین جامهای تاریخ بوده است.
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    4 1
    حرف زیادی موقوف....
  • ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    1 0
    گزارش جالبی بود ,ازجنبه اقتصادی هم این رویداد ورزشی بزرگ درادوارمختلف مورد کنکاش قرار بدین تا ببینیم چرا اینهمه برای میزبانی سر ودست میشکنن وهزینه های سنگین میکنن
  • ناصر ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    4 1
    خدایش کره ای ها در حق ایتالیا واسپانیا خیلی نامردی کردن با اون افتضاح داوری خصوصا اسپانیا,واقعا درحد این دو تیم نبودن,طوری شد که آنگ جونگ هوان از باشگاه پروجا ایتالیا اخراج کردن از بس ازحذفشون مقابل یه تیم آسیایی وشکسته شدن ابهت وغرورشون ناراحت شده بودن
  • علی ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    4 1
    عربستان تنها باعث افتخار کلوزه شد. من افتخار این تیم را نخواستم.
  • تنديلو ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 2
    خدا تيم عراق رو لعنت كنه-بعد از جام جهاني 1986 كل بازيكنان عراق از پسر صدام شلاق خوردن با اينكه عراق در جام جهاني خوب بازي كرد-حيف تيم ملي ايران كه به خاطر تحريم و جنگ با اون همه ستاره كه در گروه آسان يمن و بحرين قرار داشت نرفت جام جهاني 1986 كه عجب جامي بود
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 1
    ايرانم فكر كنم در مقابل ارزانتين ميخاد شاهكار عربستان را حبران كنه ركورد بزنه
  • irani ashegh ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    2 9
    ایران همیشه نشون داده جلوی تیمهای بزرگ خوب بازی میکنه
  • عشق ایران ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    1 8
    ایران همیشه جلوی تیمهای بزرگ خوب بازی میکنه
  • ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    2 3
    دیدین که شاهکار کرد و فقط به کمک داور بازی رو آرژانتین برد
  • سام سروشی ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    سلام لطفا رتبه تیمهای اسیایی در ادوار مختلف جامهای جهانی در بی ن تیمهای حضر را بیان کنید با تشکر
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    1 0
    دیدی که باخت
  • ایرانی ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    1 7
    وقتی دلارای نفتی باعث میشه قطر میزبان جام جهانی بشه افتخارات عربستان بخصوص گل مارادونایی سعید اعویران به بلژیک هم یه جورایی زیر سوال میره
  • عشق است ایران ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 10
    ایران همیشه همیشه قهرمان است
  • سعدی ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    1 2
    ایران قهرمان
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    10 7
    ما که قهرمانی از ایران ندیدی!!شما دیدید بگید خوشحال میشم.عربستان چه فوتبال ملیش چه باشگاهیش از ایران بهتره تعصب الکی نکشید
  • موسوی ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    5 12
    ایران قهرمان ایران جاودان
  • اصغری ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    3 12
    کافیست ایران در جام جهانی به خود باوری برسه تا قدرت واقعی یوز پلنکان سرزمین پاس را ببینند.
  • باسم امیری ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    11 2
    اقا چرا اینقدر تعصب دارید شما اخه عربستان ۴ بار تو جام جهانی بود، ۶ بار تا فینال اسیا رفت که ۳ بار قهرمان شد، ۴ بار تو جام کنفدراسیون ها بوده که یه بارش تا فینال رفت و به برزیل باخت و دوم شد_جام جهانی جوانان سال ۲۰۰۶ قهرمان شد، تو باشگاه های اسیا الاتحاد ۲ بار ،الهلال ۲بار و ۲بار سوپرجام اسیا و ۲ بار برندگان اسیا ،النصر یک بار قهرمان و اولین تیم اسیایی بود که میرفت جام باشگاه های جهان دیگه افتخار از این بیشتر؟ خاهشن تعصب کور کورانه نداشته باشید ماهم نفط داریم اگه میتونستیم برسیم بهشون مطمان باشید میرسیدیم
    • اشور IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
      1 1
      عربستان مایه سرفکندگی اسیا است برد های عربستان فقط باجرزنی است مثل داور خریدن رکورد گل خورده راداره
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    1 3
    وقتی عربستان قطعنامه سازمان ملل رو کنسل می کنه دخالت تو فوتبال که براش چیزی نیست
  • ابولفضل IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    1 1
    والا اگر جدا از تعصب بگوییم واقعیت اینه که تیم ایران در اسیا بعد از تیم های کره جنوبی ژاپن و عربستان است اگر باور ندارید به امارهای این تیم ها در اسیا و جام جهانی نگاه کنید
  • K.SH IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    1 1
    تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران سرور و سالار فوتبال آسیا هست و تیم ملی فوتبال عربستان سعودی زنگ تفریح فوتبال آسیا هست.........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس