در جامی که گلزنان زیادی حضور داشتند یک مهاجم مراکشی الاصل با خوش شانسی و به دلیل مصدومیت یکی از هم تیمی هایش، شانس حضور در جام جهانی 1958 را پیدا کرد و برای بازی کردن کفش یکی از بازیکنان ذخیره را قرض گرفت و با آن 13 گل در 6 دیدار جام جهانی به ثمر رساند و رکوردی ماندگار از خود بر جای گذاشت.

اعجوبه‌ای که با یک جفت کفش قرضی آقای گل جام‌جهانی شدویژه نامه جام جهانی مشرق - بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این تورنمنت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.

اگر پیگیر اخبار مربوط به جام جهانی در سرویس ورزشی مشرق بوده باشید، می دانید که مدتی است در بخش "اتفاقات جالب جام‌جهانی" با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف با کمک حروف الفبا (A-Z) پرداخته ایم و در 26 بخش این رویدادها را شرح خواهیم داد.

علاوه بر آن قصد داریم در 14 بخش(هفته) روزشمار جام جهانی 2014 که در سایت FIFA منتشر می شود را از 100 روز مانده به این رویداد مهم به رشته تحریر در آوریم بدین صورت که هر روزی که به جام جهانی نزدیک تر می شویم عدد آن روز را که نمایانگر یک شخصیت یا یک اتفاق تاریخی در این تورنمنت معتبر است را شرح می دهیم. تا روز افتتاحیه جام جهانی 2014 با 100 اتفاق و شخصیت مهم تاریخ جام جهانی با مشرق همراه باشید.

هفته اول روزشمار جام جهانی (100 تا 92) را در اینجا بخوانید
هفته دوم روزشمار جام جهانی (91 تا 85) را در اینجا بخوانید
هفته سوم روزشمار جام جهانی (84 تا 78) را در اینجا بخوانید
هفته چهارم روزشمار جام جهانی (77 تا 70) را در اینجا بخوانید
هفته پنجم روزشمار جام جهانی (69 تا 63) را در اینجا بخوانید



هفته ششم (اعداد 62 تا 56)

62 روز مانده به جام جهانی: (22 فروردین 93 (11 آوریل 2014))

به گزارش مشرق، جام جهانی 1962 شیلی شاهد دومین قهرمانی برزیل در جام جهانی پس از سال 1958 بود. آن ها تبدیل به سومین تیمی شدند که توانستد برای بار دوم جام را به خانه ببرند، این جام تورنمنتی بود که بیش از آن که به پله تعلق داشته باشد، متعلق به گارینشا (با نام اصلی Manuel Francisco dos Santos) بود. او با بازی های جادوییش در پست بال (winger)، توجه جهانیان را به خود جلب کرد.

اعجوبه‌ای که با یک جفت کفش قرضی آقای گل جام‌جهانی شد +تصاویر

عملکرد خوب او باعث شد که علاوه بر عنوان برترین گلزن مشترک جام جهانی با 4 گل، توپ طلای جام را به عنوان برترین بازیکن علاوه بر جام ژول ریمه به خانه برد.

اعجوبه‌ای که با یک جفت کفش قرضی آقای گل جام‌جهانی شد +تصاویر**مشرق: گارینشا (Garrincha) در زبان محلی نام نوعی پرنده کوچک است و برادرش او را به این نام صدا می زد و به این لقب معروف شد. با وجود این که از کودکی دچار فلج اطفال و انحراف در پاهای خود بود اما به عنوان یکی از تکنیکی‌ترین، بهترین و محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال شناخته می شود. مهارت بی‌نظیر او در دریبل‌زدن و تک‌روی مشهور بود و زوج او با پله از به یادماندنی‌ ترین‌های تاریخ جهان است. تیم برزیل در تاریخ خود هرگز با حضور هم‌زمان پله و گارینشا شکست نخورده‌ است. گارینشا اما در زندگی شخصی حاشیه های بسیاری داشت و بسیار الکل مصرف می کرد و سرانجام در سال 1983 در سن 49 سالگی از دنیا رفت.


فیلمی از حرکات زیبای گارینشا و صحبت هم دوره‌های وی را در زیر ببینید


دانلود

61 روز مانده به جام جهانی: (23 فروردین 93 (12 آوریل 2014))

زننده اولین گل فینال جام جهانی در 61 سالگی درگذشت. گیلرمو استابیله (Guillermo Stabile) مهاجم تیم ملی آرژانتین در جام جهانی 1930 موفق شد، اولین گل فینال تاریخ جام جهانی را به ثمر برساند. این مهاجم آرژانتینی در سال 1966 در سن 61 سالگی درگذشت. (توضیحات بیشتر درباره این بازیکن را در هفته سوم روزشمار جام جهانی بخوانید)

اعجوبه‌ای که با یک جفت کفش قرضی آقای گل جام‌جهانی شد +تصاویر

استابیله در نخستین تجربه ملی خود در جام جهانی 1930 اروگوئه خیلی زود درخشید و در جریان برد 6 بر 3 آرژانتین مقابل مکزیک هت تریک کرد. وی در ادامه آن رقابت ها 5 گل دیگر هم به ثمر رساند تا نخستین برنده جایزه کفش طلایی تاریخ جام جهانی باشد.
استابیله با وجود این و در نهایت شگفتی دیگر برای تیم ملی کشورش بازی نکرد و بعد از چهار بازی برای آرژانتین که به طور متوسط در هر یک از آنها دو گل به ثمر رساند، به دوران ملی پوشی خود پایان داد.

60 روز مانده به جام جهانی: (24 فروردین 93 (13 آوریل 2014))

به گزارش مشرق، 5 نتیجه رایج در تاریخ جام جهانی 60 درصد تمام نتایج این رقابت‌ها را شکل داده است.
در بازی های جام جهانی فوتبال نتایج مشابه زیادی رقم خورده است که از این میان یک سوم نتایج این رقابت ها (2-1) یا (1-0) به پایان رسیده است. همچنین 11 درصد دیگر بازی‌های جام جهانی با نتیجه (1-0) به پایان رسیده است.

اعجوبه‌ای که با یک جفت کفش قرضی آقای گل جام‌جهانی شد +تصاویر

10 درصد دیگر این‌بازی‌ها با نتیجه تساوی (1-1) و 9 درصد دیگر نیز با تساوی (0-0) به پایان رسیده است. این پنج نوع نتیجه در تاریخ بازی‌های جام جهانی، 60 درصد از نتایج بازی‌های جام جهانی را تشکیل می دهد.

59 روز مانده به جام جهانی: (25 فروردین 93 (14 آوریل 2014))

یکی از بزرگترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال دینو زوف دروازه‌بان بزرگ ایتالیایی است که در 59 بازی کاپیتان تیم ملی کشورش بود و موفق شد ایتالیا را به قهرمانی در جام جهانی 1982 برساند.

اعجوبه‌ای که با یک جفت کفش قرضی آقای گل جام‌جهانی شد +تصاویر

دینو زوف (Dino Zoff) دروازه‌بان ایتالیایی 15 سال درون دروازه ایتالیا قرار گرفت و توانست افتخارات زیادی کسب کند. او در این مدت موفق شد 112 بازی ملی برای ایتالیا انجام دهد، رکوردی که باعث شد او تا همین چند سال گذشته بیشترین تعداد بازی را در تیم ملی ایتالیا داشته باشد. در حال حاضر جان لوئیجی بوفون با 139 بازی ملی بیشترین تعداد بازی را در تیم ملی ایتالیا داشته است.

58 روز مانده به جام جهانی: (26 فروردین 93 (15 آوریل 2014))

به گزارش مشرق،ژوست فونتِین (Just Fontaine) در جام جهانی 1958 موفق شد 13 گل به ثمر برساند و رکوردی منحصر به فرد را از خود بر جای بگذارد.

اعجوبه‌ای که با یک جفت کفش قرضی آقای گل جام‌جهانی شد +تصاویر

در جام جهانی 1958 بازیکنان زیادی بودند که توانستند گل‌های زیادی به ثمر برسانند. پله مهاجم برزیل و هلموت ران مهاجم آلمان 6 بار، واوا و پیتر مک‌پارلند 5 بار و کورت هارمین، لایوس تیچی، آگنه سیمونسون و زدنک زیکان هر کدام چهار گل به نام خود ثبت کردند،  اما هیچ کدام از آنها نتوانستند به رکورد  ژوست فونتِین برسند؛ رکوردی که بیش از همه جلب توجه می کند؛ این مهاجم مراکشی الاصل تیم ملی فرانسه در این جام 13 گل در 6 مسابقه به ثمر رساند و آقای گل شد.

فیلم 4 گل ژوست فونتِین در دیدار رده بندی جام جهانی 1958 مقابل آلمان را با صدای عادل فردوسی پور در زیر ببینید

دانلود

وی به عنوان یک بازیکن ذخیره به سوئد رفت اما به دلیل مصدومیت یکی از هم تیمی هایش، شانس حضور در نخستین مسابقه فرانسه که برابر پاراگوئه برگزار شد را پیدا کرد، آن هم در حالی که فونتن در آغاز این رقابت‌ها تنها یک عدد کفش داشت و برای بازی کردن کفش استفن بروی دیگر بازیکن ذخیره فرانسه را قرض گرفت و با آن 13 گل در 6 دیدار جام جهانی به ثمر رساند و رکوردی ماندگار از خود به جا گذاشت، رکوردی که هنوز کسی موفق به شکستن آن نشده است.

اعجوبه‌ای که با یک جفت کفش قرضی آقای گل جام‌جهانی شد +تصاویر
کفش معروف ژوست فونتن در جام جهانی 1958

فونتین سال گذشته درباره رکورد گلزنی خود در جام جهانی گفت: اوایل فکر می کردم رکوردم شکسته شود اما 55 سال گذشته است و هیچکس نتوانسته رکورد گلزنی من را در جام جهانی بشکند و کم کم دارم شک می کنم کسی پیدا شود که بتواند رکورد این تعداد گل را در یک دوره جام جهانی بشکند.

57 روز مانده به جام جهانی: (27 فروردین 93 (16 آوریل 2014))

مرحله مقدماتی مسابقات جام جهانی 1954 سوییس در حالی با برگزاری 57 دیدار به پایان رسید و در پایان آن رقابت ها 14 تیم از مرحله مقدماتی در فینال به تیم سوییس به عنوان میزبان و اروگوئه به عنوان مدافع عنوان قهرمانی پیوستند.

اما اوج همه این رقابتهای انتخابی مسابقه حساس اسپانیا و ترکیه در رم بود. اسپانیا ابتدا در مادرید ترکیه را 4-1 شکست داد و سپس ترکیه دراستانبول بازی برگشت را 1-0 برد. به خاطر این که در آن زمان هنوز قانون تفاضل گل وجود نداشت، قرار شد دو تیم یک‌بار دیگر در روز 17 مارس سال 1954 دیدار پلی آفی را در رم پایتخت ایتالیا برگزار کنند.

اعجوبه‌ای که با یک جفت کفش قرضی آقای گل جام‌جهانی شد +تصاویر

در این بازی هم ابتدا اسپانیا یک گل زد و سپس ترکیه نتیجه را 2-1 به سود خود تغییر داد، در ادامه اسپانیا توسط آدریان اسکودرو در وقت های تلف شده گل تساوی را به ثمر رساند، ولی از آنجایی که ضربات پنالتی هم هنوز ابداع نشده بود، سرانجام قرار شد قرعه تکلیف صعود یکی از این تیم ها را مشخص کند. برای این کار هم از لوئیجی فرانکو گما 14 ساله که پدرش در ورزشگاه کار می کرد خواسته شد قرعه را بیرون بکشد. وی این کار را انجام داد و نام ترکیه بیرون آمد.

شاگردان ساندرو پوپو با این قرعه به سوییس رفتند و پس از پیروزی پر گل 7-0 مقابل کره جنوبی، به خاطر شکست از آلمان غربی که در پایان به قهرمانی دست یافت، از دور مسابقات حذف شدند.

56 روز مانده به جام جهانی: (28 فروردین 93 (17 آوریل 2014))

به گزارش مشرق، خوزه باتیستا بازیکن تیم ملی فوتبال اروگوئه به خاطر خطا روی "گوردون استراکان" در ثانیه 56 دیدار با اسکاتلند در جام جهانی 1986 مکزیک با کارت قرمز داور روبرو شد تا رکورد سریعترین اخراج را به نام خود ثبت کند.

اعجوبه‌ای که با یک جفت کفش قرضی آقای گل جام‌جهانی شد +تصاویر

بعد از اخراج باتیستا، شانس اسکاتلند -که هدایت آن بر عهده الکس فرگوسن** بود- برای شکست حریف به طور قابل توجهی افزایش یافت تا با غلبه بر اروگوئه، اولین صعود خود را به مرحله حذفی جام جهانی رقم بزنند اما، در جریان دیدار بسیار فیزیکی دو تیم، پنج بازیکن دیگر هم اخطار گرفتند و مسابقه با تساوی بدون گل پایان یافت و اسکاتلند با این نتیجه حذف شد و اروگوئه در گروه پنجم بعد از تیم های دانمارک و آلمان در رده سوم قرار گرفت. این تیم در دور دوم مقابل آرژانتین قهرمان آن دوره تن به شکست داد و از دور رقابت ها کنار رفت.
اسکاتلند هنوز هم موفق به صعود به مرحله حذفی جام جهانی نشده و از مسابقات 1998 فرانسه تاکنون حتی در این رقابت ها حضور پیدا نکرده است.

**مشرق: در سال 1985 و به دنبال مرگ جک استین سرمربی وقت تیم ملی اسکاتلند، در انتهای آخرین بازی انتخابی مقابل ولز، الکس فرگوسن دستیار وی که با آبردین موفقیت های زیادی کسب کرده بود مربی موقت تیم ملی اسکاتلند شد و اسکاتلند را با عبور از استرالیا به جام جهانی 1986 رساند و روی نیمکت این تیم هم نشست. اسکاتلند با فرگوسن به جام جهانی صعود کرد اما در همان مرحله گروهی با دو شکست 1-0 مقابل دانمارک و 2-1 برابر آلمان و یک تساوی بدون گل با اروگوئه از گردونه رقابت ها خارج شد. 3 پیروزی، 4 تساوی و 3 شکست، نتیجه حضور چند ماهه آلکس فرگوسن در راس تیم ملی فوتبال کشورش بود. فرگوسن پس از جام جهانی از آبردین نیز خداحافظی کرد و در نوامبر 1986 جانشین ران آتکینسون در منچستر یونایتد شد و تا 2013 هدایت این تیم را برعهده داشت و منچستر یونایتد را به یکی از قدرت‌های فوتبال دنیا تبدیل کرد. هدایت تیم ملی اسکاتلند نیز پس از فرگوسن به اندی راکسبورگ رسید و این مربی تا 1993 هدایت تیم ملی کشورش را برعهده داشت و آن را به ثبات نسبی رساند.

**هفته هفتم روزشمار جام جهانی (55 تا 49) را در اینجا ببینید....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عشق فوتبال ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    0 0
    خیلی گزارش جالبی بود و اطلاعات خوبی رو ارائه داد. ممنون از شما که گزارشهای ورزشی خوبی دارید.
  • بهمن ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    0 0
    خيلي خوبه اطلاعات فوتباليمون بالا ميره
  • بهمن ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    0 0
    اطلاعات فوتبالی رو با خودت می خوای به گور ببری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس